Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sabine

Sabine

18-11-2020 om 13:19

Met kerst aan coronaregels houden?


handen wassen

De oppervlakken die mogelijk besmet kunnen zijn kun je nog wel ontlopen door na afloop goed je handen te wassen voor je aan je gezicht komt.

Maar de lucht gaat alleen weg als je ook op het toilet goed kunt luchten.

Hier staat de deur nu permanent op een kier.'

Vanavond hebben we weer de roosters goed schoongemaakt van de toilet en de badkamer.

Snap ik niet

'houd toch eens op met vertellen dat je het nog beter kunt doen dan de regels.' Ik geloof niet dat ik het beter doe dan de regels. En als ze veranderen, tsja, dan zal ik ook de plannen veranderen.
Eerlijk gezegd, ik ben wel bang, ja. Ben 60+ en ik heb recent gezien hoe snel een verspreiding kan gaan, razendsnel. Is de 1,5 meter effectief? Ik weet het niet, maar ik houd me er zoveel mogelijk aan. Evenals het reinigen, waar mogelijk ventileren, spatschermen, mondkapjes etc. etc.
Het enige wat ik wel doe en nog niet langs heb zien komen is: de wc-deksel naar beneden voordat je doorspoelt. Ergens gelezen dat virussen met doorspoelen zich verspreiden.

Tsjor

Piep

Piep

13-12-2020 om 23:07

Aanpassen

De plannen voor kerst pas ik niet aan, het risico daarvan is 0. De plannen voor oud en nieuw mogelijk wel. Dat willen we vieren met een ander gezin, maar mogelijk passen we dat aan. We gaan voor kerst een nachtje naar een hotel. Als dat nog mag dan laten we dat ook doorgaan.

Wat we nog kunnen doen? Winkels sluiten, denk ik. Hoewel ik denk dat dat alleen effect heeft in enkele drukke steden. Ik snap het ook niet zo goed, dat het leuk is om in de rij te staan met een mondkapje op. En ik verbaas me dat zoveel mensen nog op vakantie gaan naar Spanje en Turkije. Ik dacht dat Schiphol uitgestorven zou zijn. Maar wat doe je daar tegen? Niet zoveel, denk ik.

Ik ben er zelf ook niet zo van overtuigd dat we zoveel invloed op het virus hebben als we denken. Het is een paar dagen heel koud en droog geweest, dat is heel fijn weer voor het virus. Het verspreid zich dan veel gemakkelijker. Nu is de luchtvochtigheid weer veel hoger, dus minder gunstig voor het virus. Het zou dus zomaar over een dag of vijf kunnen stabiliseren en dan dalen, als dit weer aanhoudt. Iets warmer weer is ook wel fijn voor onze buitenkerst. Duimen maar

Piep

Piep

13-12-2020 om 23:12

Doorspoelen

Wat Tsjor zegt klopt. In urine en ontlasting kunnen virusdeeltjes zitten, die komen in de lucht als je doortrekt. Doorspoelen met het deksel dicht is daarom belangrijk. Ik heb begrepen dat besmettingen via deurklinken en zo niet of nauwelijks voorkomen. Verse lucht is wel belangrijk. Wc raampje open dus.

Angela67

Angela67

13-12-2020 om 23:12

Tsjor #153

Je riep in posting #126 op dat als scholieren overdag zich aan bepaalde regels moeten houden, dat het verstandig zou zijn dat ze zich in vrije tijd aan strengere regels zouden moeten houden.
Daar reageerde ik op.
Gr Angela

Het virus verspreiden door doortrekken

Bij het doortrekken sproei ik met een fles met een pompje een schoonmaakmiddel op het water en op de wc-bril. Zonodig daarna even vegen met een wc papiertje.

De bril 'hanteren' vind ik zelf niet zo hygienisch en het kan herrie maken of 'kletteren'. Ik snap het idee.

Piep

Piep

13-12-2020 om 23:29

Geen zin

Het heeft geen zin om zeep in het spoelwater te doen als je doorspoelt met het deksel omhoog. Zeep doodt het virus niet, het wast het vetlaagje (inclusief virus) van je handen. In de wc spuiten werkt niet. Er zit een lek in je coronadefensie AnneJ.

Toch dus helaas Piep.

Angela67

'Je riep in posting #126 op dat als scholieren overdag zich aan bepaalde regels moeten houden, dat het verstandig zou zijn dat ze zich in vrije tijd aan strengere regels zouden moeten houden.'
Maar dat zijn toch geen andere regels? Geen nieuwe regels die ik dan bedenk? Het zijn bestaande regels. Ik snap je nog steeds niet als je zegt: ''houd toch eens op met vertellen dat je het nog beter kunt doen dan de regels.'. Oke, dat geldt wel voor de wc-deksel.

Tsjor

Angela67

Angela67

14-12-2020 om 07:30

Jawel Tsjor

Er zijn geen regels voor die leeftijdscategorie die zeggen dat je overdag iets anders moet doen dan 's avonds.
Gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

14-12-2020 om 07:53

Piep

https://www.google.com/amp/s/healthmatters.nyp.org/how-does-handwashing-with-soap-kill-the-coronavirus/amp/

Aan de andere kant lijkt het steeds duidelijker te worden dat Corona zich bijna uitsluitend via de adem (lucht) verspreidt.

Al dat geboen en gepoets lijkt vrij nutteloos.

Mijntje

Mijntje

14-12-2020 om 09:35

aanpassen

Ik denk dat wij onze karige plannen aanpassen. Ik kan het er niet bij hebben ziek te worden ivm mantelzorg en/of mijn oude ouders alsnog naar de andere wereld te helpen.

Piep

Piep

14-12-2020 om 10:00

Gepoets

Als je de wc doortrekt gaat het juist ook om die aerosolen. Het is vrij nutteloos om continu deurklinken en zo schoon te maken.

Ik doe het allemaal niet trouwens. Ik heb wel altijd een raam open, altijd al, dat lijkt me eigenijk het meest nuttige dat je kunt doen.

Hanne

Hanne

14-12-2020 om 10:34

zeggen en doen

Ik doe mijn best om me aan de regels te houden, al vanaf maart.

Met kerst wil ik toch graag met mijn gezin, met volwassen kinderen bij elkaar zijn, daarmee overtreed ik het maximaal aantal gasten. En dat ga ik ook doen.

Soms kom je op een punt dat je elkaar heel hard nodig hebt en dit is zo'n moment.

Mijntje

Mijntje

14-12-2020 om 11:06

daarom

Wij hebben elkaar heel hard nodig en doen het daarom juist anders.
M'n moeder in het revalidatiehuis bezoek ik op eerste kerstdag in mijn eentje 's middags (daar mag ook maar 1 persoon komen), m'n vader breng ik eten (kant en klaar van de Spar wil ik hem niet aandoen) en zie nog of we hem bezoeken en hoe we wat doen. Niet met z'n allen, niet met een puberzoon waarbij elke week weer een andere klasgenoot of docent positief wordt getest. Schoonfamilie slaan we waarschijnlijk over, hebben wel een groter huis en wandelen kan ook, daar denken we nog over, jongste kind halen we de 26e thuis zoals elke zaterdag.
Je kan natuurlijk ook na de kerst in quarantaine gaan, of in ieder geval geen ouderen en zieken bezoeken, maar dat is in mijn geval geen optie.

Yuria

Yuria

14-12-2020 om 11:22

Hanne

'Met kerst wil ik toch graag met mijn gezin, met volwassen kinderen bij elkaar zijn, daarmee overtreed ik het maximaal aantal gasten. En dat ga ik ook doen.
Soms kom je op een punt dat je elkaar heel hard nodig hebt en dit is zo'n moment.'

En zo verzint iedereen voor zichzelf een excuus om zich niet aan de regels te houden. Dankzij mensen als jij gaat woensdag het land op slot.

Angela67

' Vermijd drukte'. Is dat dan aan leeftijd gebonden? Tsjor

Ad Hombre

Ad Hombre

14-12-2020 om 12:40

Het is weer maart!

Treurig, maar in zekere zin ook een opluchting.
Hopen dat er deze keer ook plannen komen om de aantallen laag te *houden*.

Hanne

Hanne

14-12-2020 om 12:40

Iedereen

Iedereen verzint inderdaad een excuus. Dat klopt helemaal. Maar om nu te zeggen dat het door mensen zoals ik komt dat is zeker niet waar.

De enige mensen die ik het afgelopen half jaar heb gezien zijn artsen, fysiotherapeuten en andere medische afspraken geweest. De rest heb ik niemand gezien. Ik ben nog voor het verplicht was om een masker te dragen, zelf begonnen met het dragen van een masker. Ik houd me aan regels met betrekking tot afstand enz.

Soms kom je dan ook op een punt dat de mensen die je nodig hebt even wilt zien.

En eerlijk is eerlijk, als je met een vinger wijst Yuria, kun jij voor 100 % zeggen dat je de afgelopen maanden je altijd strikt aan alle voorwaarden hebt gehouden. Volgens mij is dat net zoiets als zeggen dat je nooit liegt.

Regenboog

Regenboog

14-12-2020 om 13:23

Kerstplannen aanpassen

Dat wordt zo te lezen echt wel nodig en gaan we dus ook doen. Zelfs het uitgeklede plan mag niet doorgaan.

Zus

Zus

14-12-2020 om 14:02

Piep en zeep

Het virus gaat wel degelijk kapot van zeep. Bacterien niet, daarvoor gebruik je zeep zoals jij beschrijft.

Frank

Frank

14-12-2020 om 15:00

Yuria

Je schrijft: Soms kom je op een punt dat je elkaar heel hard nodig hebt en dit is zo'n moment.

Ik: Wat een onzin. Dus ineens op 25 december heb je elkaar nodig en op 14 oktober of 7 juli niet?
Ga maar lekker bij elkaar zitten. Maak je dan wel even een codicil voor het hele gezelschap dat jullie afzien van medische zorg bij besmetting?

Hamsteren

Als de winkels dicht gaan en daar ziet het naar uit heb ik niet genoeg schemerlamplampjes. Er hebben er net een paar het begeven en je kunt ze niet via AH aanschaffen.

Dus ben ik toch maar vanmorgen naar de Action gegaan voor lampjes. Met het voornemen om er niet in te gaan als het te druk zou zijn. Maar het bleek rustig en er werd consequent schoongemaakt en winkelkarretjes aangereikt.

Net iets gezelliger Kerst met die schemerlampjes.

Net als in maart heb ik toevallig een hele voorraad toiletpapier aangeschaft vorige week.

Pennestreek

Pennestreek

14-12-2020 om 15:05

Frank

voor je gaat meppen, wel even goed lezen. Yuria quote daar Hanne in #165.

Op zich snap ik ook niet dat mensen risico's nemen, maar als je jouw lijn doortrekt komt er niemand in aanmerking voor medische zorg (rokers, drinkers, mensen die teveel of te ongezond eten, mensen die door rood licht fietsen, mensen die in dikke mist in de auto stappen, mensen die ...). Wie zonder zonde is werpe de eerste steen he. En hierboven werd het al gezegd, als je echt echt echt heel eerlijk bent, heb jij je dan alle maanden 100% aan alle regels gehouden? Misschien nog een stapje harder gelopen? Want de regels zijn niet gericht op alle besmettingen voorkomen, dus zelfs als je je aan de regels houdt wil dat niet zeggen dat je niet besmet kunt raken!

Verschil

Reeel gezien is er inderdaad geen verschil tussen 25 september of 25 december .Maar de zgn feestdagen zijn extra moeilijk voor mensen die terugkijken op een jaar dat voor hen op persoonlijk vlak ook een beproeving is geweest.

Met de vinger wijzen is geen kunst, zat forummers zijn daar erg bedreven in. Tussen de regels kunnen doorlezen isdan weer niet aan iedereen gegeven.

Yuria

Yuria

14-12-2020 om 16:01

Frank

'Ga maar lekker bij elkaar zitten.'

Yuria gaat dus juist niet lekker bij elkaar zitten.

@Pennestreek, dank je.

Yuria

Yuria

14-12-2020 om 17:24

Ik snap er niks van

Hoe kun je nu scholen, sportscholen, theaters en bioscopen sluiten, en kerken open houden??? Hoe kun je dat motiveren?

Saskia

Saskia

14-12-2020 om 17:37

Met

de Grondwet.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

14-12-2020 om 17:40

Yuria

Dat is omdat gelovigen worden voorgetrokken, dat weet je toch. Erg oneerlijk. En beroepsvoetballers mogen ook door met de eredivisie.

Het leven is niet eerlijk, nooit geweest ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.