Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sabine

Sabine

18-11-2020 om 13:19

Met kerst aan coronaregels houden?


Zus

Zus

14-12-2020 om 17:43

weer gehamsterd???

Was net bij de AH voor de boodschappen en zag tot mijn schrik een leeg schap bij de wcpapier! Ik snap er helemaal niks van...

Flavia

Flavia

14-12-2020 om 17:52

Zus

De lege schappen kwamen niet door hamsteren maar doordat protesterende boeren de distributiecentra geblokkeerd hebben.
Wat er niet is kan niet verkocht worden.

Yuria

Yuria

14-12-2020 om 17:58

Saskia

Onderwijs staat ook in de grondwet.

wc papier

https://www.gelderlander.nl/binnenland/waarom-hamsteren-we-vooral-wc-papier~a25cd18b/

Natuurlijk zullen de boeren heus wel ergens met succes toeleveranciers en distributie geblokkeerd hebben maar toch denk ik dat het weer een staaltje coronahamsteren is, dat wc papier.

.’’ De Groningse massapsycholoog Hans van de Sande legt uit dat mensen graag voorraden aanleggen.................

Van de Sande vergelijkt mensen met eekhoorns. ,,Net als eekhoorns hebben wij de neiging voorraden aan te leggen. We vinden het prettig om voldoende spullen te hebben....................................

Hij stelt dat het paniek-winkelen niks meer met corona te maken heeft. ,,Zie jij een directe link tussen dit virus en toiletrollen? Het heeft puur met ons instinct te maken. De angst dat we zelf niet meer aan deze spullen kunnen komen.’’

Zus

Zus

14-12-2020 om 18:01

aha

Deels boeren, zucht, deels hamsteren dus. Zucht. Nou ja, we hebben altijd nog washandjes 😊

Pirata

Pirata

14-12-2020 om 18:07

Kerstboom

Of een gratis kerstboom om je achterste mee af te drogen! Lekker zacht!

Zus

Zus

14-12-2020 om 18:13

Pirata

🤣 , dan toch liever het washandje!

Kerst aanpassen

Je kan er toch voor kiezen om te spreiden?

Dus niet 1 dag al je volwassen kinderen bij elkaar maar verdeeld over het weekend?

Saskia

Saskia

14-12-2020 om 18:37

maar onderwijs is anders geregeld in de Grondwet.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

14-12-2020 om 19:24

Spreiden is lastig

Volwassen kinderen hebben vaak ook schoonfamilie, werk in onregelmatige diensten, ga zo maar door. Het voelt rot om te kiezen wie er kan komen en wie niet. Maar er zit niks anders op.

Miekemieke

Miekemieke

14-12-2020 om 19:38

kerken en dergelijke

Misschien snap ik het concept kerk/geloof niet helemaal maar volgens mij is dat juist iets wat mensen thuis kunnen doen. Je hebt niets nodig slechts twee handen om te bidden.
Kan wezen dat het in de grondwet staat dat ze niet dicht mogen maar dat betekend nog niet dat mensen zo maar naar binnen kunnen gaan. Degene die de kerk beheerd zou dat toch uit moeten dragen?
Hier ging de Moskee gewoon dicht in maart.

sw4

sw4

14-12-2020 om 19:44

Begrijp dat ook niet

Ik ben christen, en ga graag naar de kerk. Vooral tijdens advent en kerst. Maar ik begrijp werkelijk niet waarom de kerken niet dichtgaan. Begrijp de uitzonderingspositie niet. Diensten kunnen online gevolgd worden en als je thuis bent mag je gewoon meezingen.

Tango

Tango

14-12-2020 om 20:11

Snap het ook niet.

Van die grondwet en die kerken. En wat staat er dan anders in de grondwet over onderwijs? Onderwijs mag wel online maar kerk niet? Lijkt me onwaarschijnlijk hoor.

En nog even over het toilet. Wij hebben dus 2 toiletten zonder raampje, dus kan het niet open zetten. Nu laat met name dochter meestal de deur van het toilet boven wagenwijd open staan, dus dat wordt wel gelucht, maar beneden vind ik de deur open laten toch een beetje raar hoor. Ben wel blij dat ik niet extra hoef te poetsen trouwens. Alleen dat ramen open zetten vergeet ik dus nog steeds en doe ik dus veel te weinig.

Vanavond was hier stress over kadopapier, dus niet wc papier. Dochter vroeg of er wel genoeg kerstpapier was. Er lag dus nog nauwelijks iets. Wel ander kado-papier, maar kerstpapier is natuurlijk wel leuker. Man stelde vervolgens wc-papier voor om in te pakken, waarop ik weer zei dat dat natuurlijk niet kan, want dat wordt gehamsterd dus daar moet je zuinig op zijn. Gelukkig bleek uiteindelijk dat de drogisterijen nog open blijven, dus ik ga van de week maar even kijken of daar nog wat kerstpapier ligt.

Yuria

Yuria

14-12-2020 om 20:15

Grondwet

'Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.'

Het gaat om het stukje 'in gemeenschap met anderen'. Dat ontbreekt bij het onderwijs.

Schylger Famke

Schylger Famke

14-12-2020 om 20:39

Grondwet

"Het onderwijs is een voorwerp van aanhoudende zorg der regering." Deze bepaling is niet in rechte inroepbaar.

"Het geven van onderwijs is vrij, behoudens het toezicht van de overheid en, voor wat bij de wet aangewezen vormen van onderwijs betreft, het onderzoek naar de bekwaamheid en de zedelijkheid van hen die onderwijs geven, een en ander bij de wet te regelen." Dit is wel in rechte inroepbaar, maar het gaat er slechts om dat een ieder onderwijs mag geven.

De overige bepalingen garanderen dat er voldoende openbaar onderwijs is, dat het bijzonder onderwijs evenveel geld krijgt, dat het openbaar onderwijs levensbeschouwelijk neutraal is, dat de wetgever deugdelijkheidseisen kan stellen (en daarbij de godsdienst of levensovertuiging moet respecteren), dat de deugdelijkheid van het bijzonder onderwijs even goed gewaarborgd moet worden en dat er verslag wordt gedaan aan het parlement.

"Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet."

Belijden is het zich gedragen naar een godsdienst of levensovertuiging. Dit kan, voor zover, het binnen is, alleen bij wet beperkt worden. Dat had dus in de coronawet gekund. Je zou overigens ook kunnen verdedigen dat algemene beperkingen mogelijk zijn.

Hanne

Hanne

14-12-2020 om 20:39

Kenfan

Jij hebt wel goed gelezen. Een beproeving...

Ad Hombre

Ad Hombre

14-12-2020 om 20:39

Yuria

Mensen hebben zo'n naïef idee over de grondwet en grondrechten. De realiteit is dat grondrechten met elkaar conflicteren. Als dat gebeurt bepaalt de wetgever wat er gebeurt.

Dit staat ook in de grondwet:

"Bij de bepaling en uitvoering van elk beleid en elk optreden van de Unie wordt een hoog niveau van bescherming van de menselijke gezondheid verzekerd."

Als je dat combineert met::

"behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet."

Dan begrijp je dat het een politieke keus is om de kerken open te houden. Een keus die ongetwijfeld te maken heeft met het feit dat de Christenunie in de coalitie zit.

Kutland...

Saskia

Saskia

14-12-2020 om 20:50

Andere Grondwet

Dat is een andere Grondwet, Ad. De Europese. Dat valt niet te combineren met behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet, uit onze Grondwet. In onze Grondwet staat:
"De overheid treft mastregelen ter bevordering van de volksgezondheid."

Saskia

Saskia

14-12-2020 om 20:51

Typefout

maatregelen.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-12-2020 om 20:52

Saskia

Die grondwetten lijken gelukkig allemaal op elkaar

Saskia

Saskia

14-12-2020 om 20:53

Europese Grondwet

over godsdienstvrijheid.

"Eenieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst. Dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst en overtuiging te veranderen en de vrijheid, hetzij alleen, hetzij met anderen, zowel in het openbaar als privé, zijn godsdienst te belijden of zijn overtuiging tot uitdrukking te brengen in erediensten, in onderricht, in de praktische toepassing ervan en in het onderhouden van geboden en voorschriften."

Ad Hombre

Ad Hombre

14-12-2020 om 21:11

Europese grondwet

Status: nooit in werking getreden

( https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_tot_vaststelling_van_een_Grondwet_voor_Europa )

Saskia

Saskia

14-12-2020 om 21:19

Maar

het Handvest van de grondrechten wel.

De nieuwe regels: met kerst zijn we braaf, daarvoor niet

Ik vermoed dat we ons met kerst wel aan de nieuwe regels/dringende adviezen gaan houden maar in de week daarvoor niet.

Vermoedelijk gaan wij in de week voor kerst bij mijn schoonouders op bezoek. Met ons gezin van 4, maar de jongste is 11, dus die telt niet mee. Wij leven daarmee de dringende adviezen niet na, want 3 bezoekers ipv 2. Zouden we de regels strikt willen naleven, dan zouden we 5 dagen moeten wachten, tot de kerstdagen, want dan mag het ineens wel. Betekent wel dat schoonouders dan twee dagen achtereen 3 bezoekers krijgen (zwager met aanhang op de andere kerstdag)

Vanuit het oogpunt van virusbestrijding zie ik geen enkel verschil tussen bezoek voor kerst en bezoek met kerst (spreiding van de bezoeken is vermoedelijk zelfs beter) dus ik hoop dat zelfs Yuria dit in de wind slaan van de dringende adviezen door de vingers wil zien

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2020 om 09:27

Temet

Op zich vind ik 2 meer logisch dan 3, maar braverd die ik ben zou ik ook smokkelen met kerst als het om 1 extra zou gaan. Elk nadeel heeft zijn voordeel, in ons geval. Jongste heeft geen vriend dus met 3 extra is de koek ook gewoon op 😀

Yuria

Yuria

15-12-2020 om 10:01

Temet

'bezoek voor kerst en bezoek met kerst (spreiding van de bezoeken is vermoedelijk zelfs beter) dus ik hoop dat zelfs Yuria dit in de wind slaan van de dringende adviezen door de vingers wil zien '

Ik snap het oprecht niet. Hoe kun je jezelf zo voor de gek houden?

Yuria

Yuria

15-12-2020 om 10:03

Aanvulling

Het is net zo stom als zeggen 'ik kan best naar de bouwmarkt/het tuincentrum/de Ikea, want naar de supermarkt mag ook'.

Hanne

Hanne

15-12-2020 om 10:24

Yuria

Yuria, je hebt gelijk.

Yuria

We gaan dus waarschijnlijk op 20 december naar mijn schoonouders in plaats van op 25 of 26 december. Met de auto: hier instappen, daar uitstappen, bij opa en oma praatje maken, weer terug naar huis.

Op 20 december is dat in strijd met de regels, op 25 december is dat conform de regels, en de enige reden waarom dat zo is, is dat je op 25 en 26 december 3 mensen mag ontvangen en op de overige dagen maar 2.

Kan jij me uitleggen waarom vanuit het oogpunt van virusbestrijding een bezoek op 20 december erger is dan datzelfde bezoek op 25 december?

Groeten,

Temet

Ingewikkeld

Ik vind het lastig inmiddels. Oudste kind plus aanhang komt vanaf vrijdag twee weken bij ons. Die reken ik dan maar tot onze bubbel. Maar zij gaan tussendoor ook een dag naar de ouders van aanhang (wat op zich binnen de regels is).

Verder staat er een afspraak met kind van mijn man plus aanhang (ook 2 personen dus mag) en een afspraak met mijn broer en zus (wederom 2 personen dus mag ook).
Jongste (onder de 13) zou ook nog gaan logeren bij vriendin (ook onder de 13).

Volgens mijn man is er niets aan de hand, want dit mag allemaal wel zo. Maar ik denk toch: ik vind het knap veel alles bij elkaar, is het niet beter om dan alles maar af te zeggen? Inmiddels is de sfeer hierdoor suboptimaal in huis en dan moet het grote opgehokt zitten nog weer beginnen

Fijne kerst allemaal!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.