Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sabine

Sabine

18-11-2020 om 13:19

Met kerst aan coronaregels houden?


Tijgeroog

Tijgeroog

13-12-2020 om 13:00

Regels en gezond verstand

We husselen de regels en gezond verstand een beetje door elkaar. We willen onze ouders heel graag zien, en vooral zij ons, want we hebben ze het afgelopen jaar maar amper gezien, en geestelijke gezondheid enzo....

We mogen eigenlijk niet bij m'n schoonmoeder op bezoek, want wij zijn met 4 personen. Het alternatief is dat ze naar ons komt, met OV of deeltaxi, wat me ook niet verstandig lijkt (los van het feit dat dat fysiek erg zwaar voor haar is). We gaan dus (is nu het idee) daar heen, ze heeft een hele ruime woonkamer dus afstand houden gaat prima. Wij gebruiken de gastenwc. We gaan niet lang, willen kijken of het haalbaar is om een stukje te wandelen, zodat we buiten zijn. Volgens mij is het risico voor haar dan lager dan wanneer ze naar ons komt.

Dus....niet geheel volgens de regels. Als we het bij ons zouden vieren wel, maar dat voelt niet als veiliger.

Andersom Piep

Volslagen idioot dat je overdag geen afstand hoeft te houden.

We moeten nog drie onderdelen verbeteren

https://www.nporadio1.nl/binnenland/28293-schelberg

Op Radio 1 de burgemeester van Hengelo, Sander Schelberg:

"Afgelopen woensdag riep de Duitse bondskanselier Merkel haar burgers op om zich aan de coronamaatregelen te houden. "Anders zou het de laatste Kerst met de grootouders kunnen worden", zei ze.

Een soortgelijke oproep deed Schelberg.

"We moeten nog drie onderdelen verbeteren: dat is ons eigen gedrag, ons eigen gedrag, ons eigen gedrag."

Angela67

Angela67

13-12-2020 om 13:30

Yeah sure

Ik vind het toch lullig dat er niet meer tips en aandacht en begrip is voor hoe we de menselijke geest kunnen helpen sturen. Want het lijkt soms een mededeling tegen iemand met obesitas: je moet gewoon minder eten. Ja dûh erken dat het moeilijk is, laat ruimte voor erkenning van eenzaamheid en een hart onder de riem. Stimuleer daarna met voorbeeld verhalen en realistische, menselijke vooruitzichten hoe je een stip op de horizon kan zetten. Hoe meer gehakt wordt hoe groter de boze mensen voer krijgen voor polarisatie.
Gr Angela

Misschien

' Als je overdag geen afstand hoeft te houden, waarom dan savonds wel.' Misschien om de kans op besmetting aanzienlijk te beperken? Jongeren zijn nog steeds een bron van besmetting.
Ik vind het vooral triest voor de mensen in de ziekenhuizen die met de kerstdagen extra moeten werken. Niks familie, eten, gezelligheid.
Ik ga rondrijden: bij een kind soep eten, bij een ander kind de hoofdmaaltijd en bij de laatste het toetje. Dan komen we met 2 personen, kunnen zo goed mogelijk afstand houden,. blijven relatief korte tijd en hebben we toch iedereen gezien. De kinderen vinden het leuk en overleggen onder elkaar over het eten. En wij laten ons verrassen.
Ik hoop dat de wegen met kerst nog open blijven. Ben benieuwd wat er besloten wordt vandaag.......

Tsjor

Angela67

Angela67

13-12-2020 om 14:31

Tsjor

Gezond verstand graag, maar ook jij roept weer op om meer te doen dan de regels zeggen: overdag geen afstand houden maar 's avonds zou dat wat jou betreft wel moeten.

Kijk, voor mezelf of degenen waar ik invloed op heb zijn dit zeker gesprekken die ik voer. En dan komt er ergens een compromis uit. Maar je kunt - en moet volgens mij - niet verwachten dat iedereen dat doet. En daar dan vervolgens van vinden dat er 'dus' niet nagedacht wordt. We doen het met de regels en ik hoop op de 80/20 regel. Dus 80 procent houdt zich goed aan de regels en 20 procent minder. En daarnaast hoop ik inderdaad dat mensen verder gaan dan de regels....
Gr Angela

OVT vandaag over de geschiedenis van vaccins

https://nos.nl/artikel/2360469-morgen-extra-crisisberaad-kabinet-ingrijpende-coronamaatregelen-verwacht.html

In vogelvlucht de ontwikkeling van vaccins (van koeien) vanaf de koepok tot op heden, inclusief de stijgende en dalende acceptatie van diverse groepen om diverse redenen, waaronder de fouten, medische missers, en dat heeft geleid tot de huidige, volgens sommigen, soms wel heel erg bureaucratische testprocedures.

Engeland neemt een voorschotje op de resultaten van testen. Minder Europese bureaucratie dus zij gaan sneller door de testprocedure en zijn inmiddels al aan het vaccineren. Puntje voor Boris Johnson.

De laatste opmerking: Misschien moeten we de vaccintwijfelaars toch maar dankbaar zijn dat ze ons scherp houden.

Angela67

Angela67

13-12-2020 om 16:50

annej

leg dat laatste eens uit?
vaccintwijfelaars maken alleen maar duidelijk dat het onderwijs beter moet
gr Angela

Onderwijs

Is Onderwijs dan toch 'Indoctrinatie'?

Angela67

Angela67

13-12-2020 om 16:56

als het goed is

leer je begrijpend lezen en nadenken en kritisch zijn. Als je de onzin van vaccintwijfelaars leest dan weet je dat je daar dus kritisch op moet zijn.
gr Angela

Pirata

Pirata

13-12-2020 om 17:03

Wat ik handig zou vinden

Wat ik nog niet heb gezien van de overheid is hoe je dan kan zorgen voor een veilige kerst. Een soort A4 hoe je dan je tafelschikking doet. Waarop staat dat gasten uit verschillende huishoudens eigen bakjes krijgen. Dat er een raam open moet. Dat je even eea ontsmet na wcbezoek, aparte handdoeken. Hoe heet je de afwas moet doen. Etc. Of heb ik zoiets gemist, is het er wel?

MissX

MissX

13-12-2020 om 17:16

Jongeren en afstand

"Als je overdag geen afstand hoeft te houden, waarom dan savonds wel."
Jongeren onder de 18 hoeven in prinicpe nooit afstand tot elkaar te houden (bepaalde groepen of situaties uitgesloten). De groepsgrootte is buiten school alleen beperkt - net als bij volwassenen.

Onze pubers houden zich er trouwens wel aan, die komen nu bijeen in groepjes van max 4.

Er zit ook wel verschil tussen bij elkaar in de klas zitten of met elkaar een feestje hebben. Bij elkaar in de klas zul je niet bij iedereen in de buurt zitten en ook in de pauze zit je vaak maar met een kleiner groepje bij elkaar. Bij een feestje en dan vooral als er muziek is dus dat je ook nog in elkaars oor moet schreeuwen is de afstand tussen mensen vaak een stuk kleiner en ook bij meerdere mensen.

En - en

Het is natuurlijk ook niet En-En.
Dan heb je al op school gezeten onder risicovolle omstandigheden wil dat niet zeggen dat je daarmee een vrijbrief hebt om dat thuis en elders gewoon door te zetten.

Dat zou juist een aanmaning moeten zijn om elders extra voorzichtig te zijn. Om de kans op besmetting zo laag mogelijk te houden.

School wordt dan gezien als een noodzakelijk kwaad dat wel wat risico waard is.

Angela67

'Gezond verstand graag, maar ook jij roept weer op om meer te doen dan de regels zeggen: overdag geen afstand houden maar 's avonds zou dat wat jou betreft wel moeten.'
De regels voor het onderwijs komen niet van mij. Daar is een afweging gemaakt tussen: wat te doen ter bescherming van de volksgezondheid; versus: hoe voorkomen we meer maatschappelijke ellende door scholen te sluiten. Dat is een politieke afweging geweest.
Daarnaast zijn er regels voor situaties die je zelf in de hand hebt. En dan geldt een beperking van het aantal personen met wie je omgaat.
Het is niet zo dat je de regels voor de ene situatie zomaar kunt gaan vertalen naar de andere situatie (als ik met 30 in de klas mag zitten mag ik ook met 30 feesten).

Tsjor

Triva

Triva

13-12-2020 om 17:36

Annej

"Dan heb je al op school gezeten onder risicovolle omstandigheden wil dat niet zeggen dat je daarmee een vrijbrief hebt om dat thuis en elders gewoon door te zetten."

Je mag nog steeds 3 mensen ontvangen thuis...

Ad Hombre

Ad Hombre

13-12-2020 om 17:41

Triva

"Je mag nog steeds 3 mensen ontvangen thuis..."

Ja, dat is zo'n mooie. Stel je woont in een gezin met 8 mensen en je wilt afspreken met een gezin van 3 mensen. Doe je het bij hen, dan is het illegaal, doe je het bij jou, dan mag het wel.

(ik snap wel dat het moeilijk is, domme regels verzinnen voor mensen die niet in staat zijn zelf te bedenken hoe ze overdracht van het virus kunnen minimaliseren)

Angela67

Angela67

13-12-2020 om 17:48

annej en tsjor

ik word een beetje moe van jullie.

houd toch eens op met vertellen dat je het nog beter kunt doen dan de regels.
Ja duh dat zal best wel. maar dat is toch geen punt van discussie hier? de titel is: houd je je aan de regels met kerst.

Jullie willen continu bewijzen dat je het beter weet en dat het allemaal veel beter kan.
Dat zal best wel maar houd het bij jezelf alsjeblieft. Ga niet vertellen dat de regering het beter moet doen of dat je meteen alle stokpaarden erbij haalt (dat laatste geldt vooral voor Tsjor).

Als wat vindt breng je het naar de politie, is een toepasselijke uitspraak.

gr Angela

Angela67

Angela67

13-12-2020 om 17:49

vergissing

(dat laatste geldt vooral voor Tsjor). moet zijn (dat laatste geldt vooral voor AnneJ).

Logisch Angela

We zijn geen voortzetting van de rijksoverheid en de maatregelen zijn aan het stijgen.

Beetje zelf denkzaamheid lijkt me wel gepast. En je zet elkaar hopelijk toch aan het denken of het niet net nog een beetje veiliger kan.

Piep

Piep

13-12-2020 om 19:00

Inderdaad

"ik snap wel dat het moeilijk is, domme regels verzinnen voor mensen die niet in staat zijn zelf te bedenken hoe ze overdracht van het virus kunnen minimaliseren)"

Ik denk dat deze uitspraak van Ad alles wel zegt. Het is niet alleen moeilijk, maar zelfs onmogelijk. Ik herinner me dat Rutte aan het einde van de zomer het verzoek deed om bezoek niet thuis of in de tuin te ontvangen, maar een zaaltje te huren. Dat is verstandig bij een klein huis en kleine tuin, maar natuurlijk volstrekt belachelijk als je thuis werk de ruimte hebt. Dan ga je je bejaarde ouders niet in een slecht geventileerd zaaltje zetten, met personeel dat met jan en alleman in aanraking komt. De tuin is dan natuurlijk veel veiliger.

Toen besefte ik ook wel dat niet alle adviezen voor mij zijn bedoeld. Op dat moment waren er vooral veel besmettingen in de grote steden en met kleine woningen en tuinen is het wel een zinnig advies.

Sindsdien luister ik naar de intentie van de adviezen en doe er mijn eigen ding mee. Vandaar ook dat ik liever met tien man in onze grote tuin ben (wat niet mag) dan met zeven in ons huis (wat wel mag).

Angela67

Angela67

13-12-2020 om 19:30

Maar annej

Waarom laat je het altijd gepaard gaan met een sneer naar overheid.
Houd het bij jezelf en geef niet af op anderen.
Gr Angela

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-12-2020 om 19:31

Angela

#129

Pukkels krijg ik ervan.

Angela67

Angela67

13-12-2020 om 19:31

En trouwens wie zegt dat het allemaal überhaupt genoeg helpr als 'wij' ons gezonde verstand gebruiken en extra maatregelen treffen?
Gr Angela

Angela

Heel veel mensen zeggen dat, of het klopt is zeer de vraag.

Deze column vond ik wel mooi:

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/10/beloningsmythe-a4023469

Groeten,

Temet

Tango

Tango

13-12-2020 om 20:38

Pirata

Wat ik nog niet heb gezien van de overheid is hoe je dan kan zorgen voor een veilige kerst.

Ja, dat vind ik nou ook een goede. Wij doen nu alle huishoudens aan een eigen tafel. Waarschijnlijk scheppen we de borden op in de keuken en laat ik de kinderen bedienen. Maar misschien is dat ook weer helemaal niet goed. Ik kan ook per tafels schaaltjes van alles neerzetten en alleen het vlees/vis in de keuken opscheppen.

En ventileren inderdaad, maar ook niet eindeloos, want ik wil niet in de kou eten.
Verschillende toiletten gebruiken is ook een idee. Wij zelf als gezin boven, de gasten beneden. Maar de gasten komen dan nog wel uit twee huishoudens. En tussendoor poetsen, daar heb ik denk ik geen tijd voor. Ik zet wel een spuitbus neer, zodat iedereen tussendoor de bril kan poetsen met toiletpapier. Of ik doe hygiënische doekjes.

Vaat gaat gewoon in de vaatwasser. Die laten we denk ik maar voortdurend draaien.

Nog meer tips?

Piep

Piep

13-12-2020 om 20:52

Handen wassen en dat ventileren toch maar goed doen, dan maar iets warmers aantrekken. Van tevoren deuren en ramen een tijdje flink tegen elkaar open zetten en dan tijdens het eten toch maar wat ramen op een kier.

Ik zou inderdaad hygiënische doekjes op de wc leggen, kunnen mensen zelf poetsen als ze willen.

Angela67

Angela67

13-12-2020 om 21:15

Temet

"We moeten af van het verhaal dat we onszelf over deze crisis zijn gaan vertellen, en terug naar het eerlijke besef van hoeveel we blijkbaar niet weten. Een heldere blik zonder verzachtend verhaal. We weten niet óf er een tweede marshmallow bestaat, en al helemaal niet of die verschijnt na een kwartiertje zelftucht. We weten alleen dat die vóór ons giftig is."

Dat bevestigt toch wat ik suggereerde? Als iedereen zich ongeveer aan de regels houdt en sommigen zeggen dat ze meer doen dan de regels, zou dat laatste uitmaken? Misschien voelt het wel beter en hoop je dat je je tweede marshmallow krijgt maar ik hoop dat mensen elkaar niet continu de maat gaan nemen over (veel) meer doen dan de regels.

Gr Angela

Max

Max

13-12-2020 om 22:51

Adviezen aangepast

in ieder geval adviezen van experts, Rutte zal maatregelen mbt feestdagen was wel niet gaan aanpassen.
Trekken jullie je daar wat van aan, passen jullie plannen aan?
Feit is dat het nu niet goed gaat, wat gaan we doen?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

13-12-2020 om 23:00

Het bezoek en het toilet

Vast een domme vraag hoor, maar wat is nu het grote risico van wc-bezoek door je visite? De handdoek, de deurknop, de eventuele spetter op de bril of vloer - wat precies ?

Al deze zaken

En dezelfde lucht inademen op dezelfde hoogte

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.