Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Morgaine

Morgaine

16-05-2016 om 14:32

Met een hele groep gezamenlijk een cadeau geven


bieb63

bieb63

16-05-2016 om 21:10

nou nou vesper

"Je hebt gelijk dat je zelf moet kunnen bepalen wat je geeft. Ik ben het alleen niet eens met de onderbouwing dat alleenstaanden het zoveel makkelijker hebben. Jij kiest er zelf voor om maar een persoon in het tweepersoonshuishouden te laten werken."

Dat is wel érg kort door de bocht. Of een huishouden nu uit 1 of uit 6 personen bestaat, het zegt allemaal totáál niets. Natúúrlijk hebben alleenstaanden het niet per definitie makkelijker, maar daar staat direct ook tegenover dat je ook niet kunt stellen dat een stel (evt. met kinderen) dan dus dubbel uitgaven zou moeten hebben aan een cadeau. En wie wel of niet werkt (en om welke reden....), hoe duur je huis is, hoeveel kinderen je hebt, hoeveel je wel of niet aan iets te besteden hebt of wilt besteden, of je huursubsidie krijgt of nét niet, heeft voor mij niets maar dan ook niets met het cadeau te maken wat je wil of kan geven.
Sterker nog: wij (als stel) gaan naar een verjaardag van een bevriend stel, waarvan er 1 jarig is. Dan kopen we een cadeau(tje), passend bij ons budget, passend bij ons idee over de geldwaarde van een cadeau, én passend bij de hoeveelheid verjaardagen die je hebt (de ene persoon (of stel) heeft er 10 in een jaar, de ander misschien wel 50.....). Hoe dan ook: we komen met een cadeau(tje) en niet ik een cadeautje en omdat manlief ook komt, hij ook een cadeautje.... Zo raar dit....

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-05-2016 om 21:17

Bieb

Van mij mag iedereen geven wat hij wil. Alleen noem dan gewoon een bedrag, en zeg niet dat het is omdat je als stel de helft per persoon wilt betalen. Dat slaat helemaal nergens op, zeker niet als je dan (TO zelf dus) het hebt over alleenstaanden die het zo ruim hebben.

'hoe denken jullie daarover'

ik vind verplicht financieel gedoe over cadeaus nogal ongemakkelijk. Of je alleenstaand bent of samen zegt nog weinig over je financiële omstandigheden en wat je kunt/wilt geven als het om cadeautjes gaat. Het is heel vervelend als een ander denkt te kunnen bepalen wat jij wilt bijdragen.
Laat het vrij, laat iedereen - stel, alleenstaand, gezin- zelf bepalen wat er wordt bijgedragen en ga daar discreet mee om. Je kunt niet in een ander z'n portemonnee kijken. Er kan van alles gaande zijn waarom iemand op dit moment niet zoveel geeft als de organisator in zijn/haar enthousiasme had ingeschat.

Van wat er binnen komt, koop je wat aardigs voor het feestvarken, je doet er een kaart bij met alle namen.

Een cadeau is geen toegangskaartje. Iemand geeft een feest omdat hij/zij iets te vieren heeft. Rekenen op bijdragen in de kosten moet zo iemand niet doen.

Hortensia

Hortensia

16-05-2016 om 21:24

Bromvlieg

Helemaal wat ik ook denk.

Geen scheve gezichten, maar laat iedereen vrijblijvend !!! naar eigen inzicht, portemonnee, wensen etcetera doneren.

Alles dat binnen komt is meegenomen.

Ik heb liever een schamel cadeautje dat in volledige harmonie is gekocht, dan een dure vakantiebon die met verplichte bedragen, gezucht en gesteun is gefinancieerd.

Morgaine

Morgaine

16-05-2016 om 21:25

Volgens mij...

...is het een aantal mensen ontgaan dat ik, juist omdat ik het oneens ben met de voorgestelde verdeelsleutel, allang een bedrag heb genoemd met de suggestie dat iedereen kan bijdragen wat hij wil? Dan ben je dus inderdaad van het gedoe van een bedrag per huishouden of per persoon af.

Overigens hebben wij al vaker met andere groepen een gezamenlijk cadeau gegeven en dan was gewoon de vraag wat iedereen wilde inleggen. Meestal was het dan meer dan nodig was en kon er nog wat bijgekocht worden. Dit is voor het eerst dat er wat gedoe over is. Want dat de meningen hierover nogal verdeeld zijn, is wel duidelijk!

bieb63

bieb63

16-05-2016 om 21:27

vesper

Nee, natuurlijk hebben alleenstaanden het niet persé ruimer. Maar misschien is dat uiteindelijk in hun kring wel zo. Dat kan, geen idee, maar zeker geen algemeenheid.
Maar het zien als 'de helft' betalen. Nee, dat vind ik onzin. De organisator kan een bedrag berekenen, maar dan zou ik uitgaan van een bedrag per persoon c.q. per stel, ofwel dus per huishouden. En wat als er ook een paar volwassen, thuis wonende kinderen meegaan, die het feestvarken ook goed kennen? Dan zouden die dus óók nog mee moeten doen p/p.
Hoe dan ook: persoonlijk hou ik er niet van, een vastgesteld bedrag. Ik bepaal liever zelf. Wij hebben een potje ter besteding aan cadeautjes, om nog enig overzicht te houden in de hoeveelheid gelegenheden waarbij een cadeau erbij hoort. Dus dáár putten wij uit.

Vraagje

Gaat het om een fors bedrag, zeg meer dan 20 euro pp, of is het je puur om het principe?In het eerste geval zou ik gewoon een bedrag overmaken wat ik zelf redelijk vind - van de gezamenlijke rekening . En anders zou ik gewoon de gevraagde bijdrage betalen. Je kunt zo'n bijdrage moeilijk inkomensafhankelijk maken, en misschien heeft een ander veel hogere reiskosten om bij het feest te komen. Roepen dat iets niet eerlijk is vind ik wat kinderachtig verongelijkt klinken als je de basisschool gepasseerd bent.

Ik ben geen liefhebber van dit soort constructies als het om stevige bedragen gaat. Toen mijn schoonzus groots uit wilde pakken voor haar ouders heb ik ook op de rem gestaan met de meedeling dat hier maar een inkomen binnenkomt en dat de jaarlijkse kerstgratificatie van opa ook niet hoofdelijk omgeslagen werd. De keren dat ik het in een vriendengroep gecoordineerd heb, heb ik de richtlijn bescheiden gehouden en de vrijblijvendheid benadrukt.

Grote giften in een vriendengroep lijken me sowieso het recept voor scheve gezichten. Het zijn niet zelden dezelfden die buiten de boot vallen.

Morgaine

Morgaine

17-05-2016 om 12:13

Kenfan

Ik heb nog geen idee van wat het bedrag ongeveer gaat worden. Ongeveer 20 euro totaal, daar kan ik prima mee leven. Hoeveel de anderen doneren, dat zal me worst wezen. Het is voor mij een beetje een principe, het is ook nieuw voor me dat dit per persoon een bedrag zou zijn, en het is ook een beetje de angst dat het uiteindelijk toch best een flink bedrag gaat worden. Daar valt nog wat mee te varieren, het kan een dagje uit worden, maar ook met één of twee overnachtingen. Ik ben niet de organisator, maar hou wel de vinger aan de pols zodat het niet de spuigaten uitloopt.

Het leven is niet eerlijk, daarom ging ik ook een beetje steigeren bij de mededeling dat de eenpersoonshuishoudens maar de helft moeten doneren, omdat het anders niet eerlijk is. Ik bedoel, dan kan ik nog wel meer dingen noemen die niet eerlijk zijn. Mensen die meer kinderen hebben dan wij en dus meer cadeautjes krijgen per gezin dan wij, of mensen die niet trouwen en wij wel, de één krijgt dan ook geen cadeaus en het bruidspaar wel. Als je daar allemaal op moet letten wat je precies aan wie uitgeeft (en wat je terugkrijgt van diegene) dan mag je wel een hele administratie bijhouden.

Daarom ben ik ondertussen echt voorstander geworden van 'iedereen geeft een bedrag naar eigen inzicht'. Of we doen gewoon al sowieso niet mee met een groepscadeau.

Jaina

Jaina

17-05-2016 om 12:23

Vast bedrag

Als je samen bedenkt om een cadeau te geven wat een bepaald bedrag kost dan lijkt het me logisch om het hoofdelijk om te slaan. Mocht iemand het bedrag dan te hoog vinden dan kan die minder geven maar dat zal wel inhouden dat anderen meer moeten bijdragen.Als immers het totale bedrag minder is dan het beoogde geschenk kan het niet aangeschaft worden. Dus in dat geval vind ik het bedrag niet vrijblijvend.
Je kan natuurlijk ook eerst kijken naar welk bedrag er binnenkomt en dan daar een geschenk voor bedenken. Dan is het natuurlijk meer vrijblijvend.

De gevallen waarin ik heb meegedaan voor een gezamenlijk geschenk vroeg de organisator wel om een bepaald bedrag. Wat ik vervolgens heb gestort. En als mijn man meedeed dan namens hem ook een bedrag. Maar misschien hebben andere mensen wel minder gegeven, dat weet ik verder niet natuurlijk. De keren dat ik het heb georganiseerd gaf ook iedereen het beoogde bedrag. Behalve A natuurlijk want A geeft nooit wat. Die is zo gierig als wat. Ze heeft wel altijd fantastische smoezen waarom ze het vergeten was en dat ze het echt zal doen. En D. Die was het waarschijnlijk oprecht vergeten want die vergeet alles. Maar verder gaf iedereen het bedrag hoofdelijk.

Ik denk dat als de inkomens heel ver uit elkaar liggen het inderdaad handiger is om het vrijblijvender te houden en dan eerst kijken welk bedrag er binnenkomt voordat je een beslissing neemt over het geschenk.

Een tientje?

Heel eerlijk: voor zo'n bedrag zou ik niet opspelen, dat zou ik gewoon dokken zonder me er een moment druk over te maken. De kans dat je dan de reputatie krijgt van gierig in je vriendengroep lijkt me groter dan dat ze je bewonderenswaardig principieel vinden.

Morgaine

Morgaine

17-05-2016 om 15:58

Kenfan

Maar dat weten we dus nog niet. Als wij totaal 20 euro geven en de eenpersoonshuishoudens 10 euro, vind ik het ook geen probleem. Maar als het gaat om 20 euro per persoon, dan vind ik het wel veel worden. Als ze me dan gierig vinden, dan is dat maar zo. Liever dat dan dat ik financieel over mijn grenzen ga. Bovendien vind ik totaal 20 euro voor de gelegenheid ook passend.

Voor de één is een tientje peanuts, voor de ander een hele uitgave.

Morgaine

Morgaine

17-05-2016 om 15:59

Jaina

Er staat nog totaal niks vast, het kan nog alle kanten op.

Jeanne

Jeanne

19-05-2016 om 21:44

per volwassene

Ik zou het voor volwassenen per persoon rekenen. Maar per gezinslid zou ik raar vinden. Toen mijn schoonmoeder was overleden had mijn schoonzus een rekening voor de grafbloemstukkken gebracht, daar werd voor het stuk van de kleinkinderen per kind gerekend, dus het totaalbedrag gedeeld door vijf en wij moesten 4/5 deel betalen en zij maar 1/5 wat man en ik erg raar vonden, zoiets deel je toch door twee.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2016 om 11:26

Wat een gedoe

Ik dacht eerst ook dat het cadeau al min of meer vaststond en dat daarom een bepaald bedrag per persoon opgebracht moest worden, maar met een cadeaubon vind ik het echt idioot om een vast bedrag te eisen. Je geeft wat je kwijt kunt of wilt en van al die bedragen betaal je de cadeaubon. Ik zou absoluut geen 40 euro willen betalen, puur omdat wij met ons tweeën zijn. Van 10 keer 15 euro kun je ook een leuk bedrag overhandigen, of van 5 keer 10 en 8 keer 20. Griebels zeg, als daar gesteggel over is.

Morgaine

Morgaine

20-05-2016 om 12:29

Nog niks gehoord....

Inderdaad Kaaskopje. Normaal gesproken geeft toch ook niet iedereen hetzelfde bedrag aan een jarige/bruidspaar/jubilaris etc? Maar bij een gezamenlijk cadeau ineens wel?

Jeanne, dat is wel heel krom zeg!

Ondertussen nog totaal geen reacties op mijn voorstel dat iedereen naar eigen inzicht bijdraagt. Dus eigenlijk valt het best mee met het gesteggel. Ik had gezegd dat ik er anders naar kijk en dus een nieuw voorstel gedaan. Daar is dus nog niet op gereageerd.

Er is hier op het forum meer gesteggel over, haha! Duidelijk dat de meningen verschillen en ik heb voor mezelf nu ook een duidelijkere mening gevormd. Bedankt allemaal voor jullie bijdragen!

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2016 om 13:29

Morgaine

Ja dat is waar dat het gesteggel meer hier is )

Samenstelling groep

Het zal ook van de samenstelling van de deelnemers af hangen.
Ken je elkaar goed en weet je dat die ander het minder breed heeft dan jou, dan is er meestal minder gesteggel over iemands lagere bijdrage. (We zijn toch familie of goede vrienden van elkaar.)
Maar is de groep minder bekend met de finenciele rekbaarheid van één of meerdere deelnemers, dan rijzen er meer wenkbrauwen als niet iedere deelnemer/ stel éénzelfde bedrag betaalt.
Dan is de vraag of je wel wilt meedoen aan een gezamelijk kado. Of het kado is onrealistisch duur?
Misschien is €15,- een beter bedrag.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2016 om 14:53

Flanagan

Nee, de groep heeft nooit iets te zeggen over wat de mogelijkheden van een ander zijn. Ik zou ook niet weten waarom de groep te weten moet komen wat iedereen betaald heeft. Degene die het geld inzamelt zou daar zijn mond over moeten houden. Als jij 20 euro betaalt en het eindbedrag van 10 mensen is 100 euro, dan weet je dat je aan de royale kant hebt gedoneerd, maar niet wie minder dan jij betaald heeft en zo hoort het ook. De les die je eruit kunt trekken, als je daar behoefte toe voelt, is dat je bij een volgende keer geen 20 euro hoeft te geven.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2016 om 15:01

Gevraagd aan man

Ik dacht: eens even kijken of wij op een lijn zitten. Nee dus. Man vindt dat je een vast bedrag per persoon moet afspreken. Gelukkig komt het zelden voor .

inderdaad, wat je kwijt wilt

Mijn dochter heeft laatst geld ingezameld voor een e-reader voor mijn verjaardag. Iedereen kon op haar rekening storten wat hij wilde geven. Ik heb heel rijke vrienden en heel arme. Dochter heeft mij niet verteld wat de gulle gevers individueel hebben gestort. Ik kreeg bij de e-reader (met bijpassend hoesje) een kaart met alle namen erop en ik heb iedereen even hartelijk bedankt. Er was nog een klein beetje geld over en daarvan had dochter een mooie tuinplant gekocht. Iedereen blij!

Morgaine

Morgaine

20-05-2016 om 16:35

Stoepkrijt

Goed geregeld door je dochter!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-05-2016 om 16:36

Dat vind ik wat anders Stoepkrijt

Dat is net als dat iedereen jou een envelopje geeft, alleen weet nu niet jij maar je dochter wat iedereen gegeven heeft.

Hier is het bij vrienden in de groep echt een bedrag pp. Maar dan wel reeële bedragen. Eerder 5 dan 10 euro de man.
In de familie zijn de bedragen vaak hoger en dan wordt per geval bekeken hoe de kosten te verdelen. Uitgangspunt is dan toch wel vaker per huishouden. Ik vind mijn schoonvader een heel lieve man, maar als de broers en zussen onderling een cadeau bepalen regelen ze dat onderling. De aanhang lift dan gratis mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2016 om 16:49

Ginny

Bedoel je dat het cadeau aan schoonvader van privégeld van je man wordt betaald?

ook bij familie

Ik heb een zus die (door vervelende omstandigheden) geen kinderen heeft, wel een man en allebei een prachtig inkomen. Ik heb geen man maar wel een peperduur kind en een modaal inkomen. Zus betaalt regelmatig meer dan ik als het om cadeaus voor familie gaat. Ik doe dan weer andere dingen voor haar die geen geld kosten, bijvoorbeeld haar planten en post verzorgen als ze (vaak) wekenlang met vakantie gaat. En ze mag dochter lenen om haar tante-gevoelens op los te laten
Zus en ik zijn allebei heel tevreden met deze onderlinge regeling. En dochter leert ook dat de één meer geld heeft, maar dat degene zonder veel geld ook een goede bijdrage kan leveren. Zij kan erg goed organiseren en heeft er bij mijn verjaardag ook voor gezorgd dat de gulle gevers onderling niet wisten wat de anderen gaven. Zo had iedereen een goed gevoel.

Appeltaart

Appeltaart

25-05-2016 om 17:10

ook een keer gedaan....

.....met een vriendengroep voor een bevriend gezin ingezameld om een groter kado te kopen. Daarbij was de richtlijn; als je mee wil doen prima, en je geeft wat je wil geven. Kaartje erbij "namens" met alle namen erop, en dan niet wie hoeveel heeft bijgedragen. Dat de een 50 euro geeft en de ander 10, doet niet ter zake.
Gelukkig was er iemand die zich discreet over het kadokopen wilde buigen en de inzameling. Ik ben ervan uitgegaan dat die persoon niet rondbazuint hoeveel er gestort is door een ieder. uiteindelijk hebben de wederzijdse ouders van het desbetreffende stel bij gelapt om het kado wat ze op het oog hadden te kunnen kopen. Ik ben uitgegaan van mijn normale budget voor verjaardagen. En dat ligt op zo'n 10-15 euro. Dit ging om een zoveeljarig huwelijk, en ik geloof dat ik 25 euro heb gestort.

Ik zou niet mee willen doen aan een kado met dergelijk gedoe. Hier ook tweeverdieners maar niemand heeft wat te maken met hoe ik mijn budget wens te verdelen, en al helemaal niets daarover te bepalen.

Magalí

Magalí

25-05-2016 om 19:53

En nu blijkt...

...dat de éénpersoonshuishoudens gewoon het volle bedrag willen betalen en het niet leuk vinden dat anderen bepalen dat voor hen de helft betalen eerlijker is!

Ben benieuwd hoe het nu verder gaat...Er wordt maar weinig gereageerd, dus het duurt allemaal lang.

Stoepkrijt en Appeltaart (leuke nicks, hihi): goed geregeld dus!

bieb63

bieb63

25-05-2016 om 21:12

blijft lastig dat soort zaken

Ooit samen met iemand anders een reunie georganiseerd (in een kroeg). In principe wilden we dat ieder gewoon z'n eigen drankje betaalde en klaar is klara. Maar we waren met teveel en de kroegbaas (ook andere kroegbazen) zagen dat niet zitten (tent werd gesloten voor andere gasten omdat het met ons vol was). Dus kroegbaas(bazen) wilde (terecht) gewoon een soort arrangement: x personen voor een totaalbedrag van x en dan was er onbeperkt bier, wijn en fris en wat bittergarnituur en nootjes. Was niet op een andere manier te regelen, maar op zich ook logisch en niet ongebruikelijk. Ieder moest 1 50ste deel van de arrangementskosten voor 50 personen (het aantal dat deelnam) betalen. Ging over 12,00 of 15,00 geloof ik. En ook dan krijg je gezeur: 'ik drink fris en hooguit 2 glaasjes, dus ik wil niet voor de bier drinkers betalen, die er misschien wel 6 nemen", en "ik eet geen bittergarnituur, want dat lust ik niet en ik ben aan de lijn". Op zich snap ik het wel: je wilt geen 12 of 15 euro betalen voor 1 of 2 glaasjes jus. Maar zoiets wordt dan heeeel lastig, zoniet onmogelijk.

Wbt gezamenlijk cadeau: Zou je m.i. ieder vrij moeten laten (wbt het bedrag dat je wilt storten ofwel zélf een cadeau meenemen).

Appeltaart

Appeltaart

27-05-2016 om 11:10

bieb63, herkenbaar....

....en het zijn ook altijd dezelfden die heel veel eten/drinken. Ik ben klein en dun, na twee glazen sta ik op mijn kop, en na drie bitterballen ben ik misselijk. Toch maak ik er nooit een probleem van. Je "betaalt" voor het gezelschap en het avondje uit. Als het nou wekelijks zou voorkomen, dan zou ik het niet meer zo leuk vinden of inderdaad een andere constructie zoeken (bij iemand in huis per toerbeurt en iedereen neemt wat mee?).
Wat mij wel een beetje steekt is dat ik normaal gesproken wel graag een speciaal biertje drink. Ik mag dan op zo'n avond geen speciaal biertje drinken (want de bedoeling is dat je pils drinkt, en anders gaat iedereen (ook de mensen die 8 pils drinken) aan het speciaal bier), maar ik drink er maar een of twee. Een ander drinkt 8 of 10 pils, en dat kan dan wel. Terwijl het hetzelfde bedrag is. Een stempelkaart of muntjes zou dan handiger zijn. Iedereen 15 euro en of je dan 8 pils drinkt of 2 speciaal bier, maakt dan niet meer uit.
Wat je ook ziet is dat dan mensen toch meer gaan eten en drinken dan normaal "want ze willen wel hun geld eruit krijgen". Bijzonder.

Zulke dingen zijn inderdaad nooit op een weegschaaltje te leggen. Wij vieren altijd oud en nieuw met een hele zooi mensen. Iedereen neemt wat mee. Een vrouw bestelt altijd een paar schalen hapjes bij de traiteur. Dat is haar keuze. Ik neem zelfgemaakte quiche mee o.i.d. Dat is mijn keuze. Lekker hoor, die hapjes van haar, maar ik heb geen behoefte om dat op dezelfde manier te doen, en ik voel me ook niet verplicht daaraan mee te betalen. Is ook nooit een issue geweest gelukkig. Zij maakt de blits (niet naar bedoeld hoor, ik vind het er ook echt prachtig uitzien en lekker smaken) met haar hapjes en vindt het fijn iedereen te verwennen. Wij eten lekker.

ik zeg het wel eens hoor

Ik ga niet heel vaak uit eten, dat past niet echt in het budget. Als het gebeurt, is het meestal ook de bedoeling dat het bedrag gedeeld wordt door het aantal mensen. Vaak gaat dat wel goed. Maar sommigen nemen dan een voorgerecht, hoofdgerecht met dure wijn, nagerecht en daarna nog dure cognac, terwijl ik alleen een vegetarisch hoofdgerecht neem en een kopje koffie. Ik zeg dan ook van tevoren al dat ik me dat allemaal niet kan veroorloven. Vinden mensen dat vervelend, dan ga ik niet mee. Gelukkig heb ik leuke vrienden, die trekken wat ik heb geconsumeerd af van hun bacchanaal en delen de rest. Ze vinden het gezellig als ik mee ga en doordat ik het van tevoren zeg krijgen we geen discussies bij de rekening.
Als het om zo'n arrangement van 15 euro gaat, betaal ik gewoon. Het gaat bij mij alleen om rekeningen van 50 euro of meer per persoon.

lieverdje

lieverdje

27-05-2016 om 14:03

haha, nu snap ik het

wij hebben vrienden die steevast met grote verjaardagscadeaus aankomen, ook voor de kinderen. Na deze discussie denk ik dat zij ook altijd uitgaan van dat het cadeau een vast bedrag met persoon moet kosten, ofzo. Grappig, zo had ik het nog nooit bekeken.

Wij doen nooit zo van die dikke kado's, meestal iets tussen de 10 en 15 euro, als we iets heel leuks tegenkomen en het is voor een goede vriend/familie wel eens wat meer (voor een verjaardag). Of net wat we die maand kunnen bekostigen.... als er 5 verjaardagen zijn in een maand tijd, worden we wel wat zuiniger op dat punt. Mijn man is soms zelfs geneigd om met helemaal niks te komen als we geen leuk kado kunnen vinden: zijn redenatie is dat hij voor zijn eigen verjaardag ook geen kado's hoeft en je beter niks kunt kopen dan een onzinprul. Zit ook wel wat in.... maar met niks komen vind ik ook weer zo wat (en het blijkt maar weer, anderen verwachten wél wat

Ik zou wat betreft de vraag van de TS ook uitgaan van een bedrag naar eigen inzicht, en dat discreet afhandelen. Vaste bedragen, daar ben ik ook niet zo voor en je kunt nooit in andermans portemonnee nemen. De reactie van iemand vind ik niet zo gepast:
" Ik ben het alleen niet eens met de onderbouwing dat alleenstaanden het zoveel makkelijker hebben. Jij kiest er zelf voor om maar een persoon in het tweepersoonshuishouden te laten werken."
Iedereen maakt andere keuzes. Wij hebben bijvoorbeeld afgelopen tijd wat grote uitgaven aan huisonderhoud gehad. Eigen keus, helemaal waar. Maar het geld is daarna wel even op, en dan hebben we misschien niet zoveel geld voor een weekendje weg voor kennis X. wat iemand anders in een gulle bui bedacht heeft.

Ik heb wel eens meegemaakt met een bruiloft (van collega's) dat er openlijk vrijwillige bijdragen werden genoemd, ik had het idee dat het een wedstrijdje werd wie het meest kon geven! Heel ongemakkelijk vond ik dat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.