Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jobje

Jobje

16-11-2015 om 15:44

Ik vier mijn verjaardag en er komt bijna niemand


helga

helga

18-11-2015 om 12:38

Margo

En ik vind het dan weer vervelend om voor egoistisch uitgemaakt te worden. Dat ben ik beslist niet. Onattent, vast, naar niet egoistisch.

Mijntje

"Ik ben ook bijna jarig en heb nog geen plannen. Misschien komt er iemand langs, misschien ook niet, ik weet nog niet wat ik ga doen.¨

En da's nou net het verschil. TO had wel plannen en dan is het toch teleurstellend als het gros zich afmeldt terwijl ze mensen ruim op tijd uitnodigt en haar verjaardag niet op Sinterklaasdag viert maar een week er voor, de meeste genodigden vorige jaren wel kwamen en TO daardoor het gevoel heeft dat mensen andere zaken belangrijker vinden dan haar verjaardag? Allemaal een kwestie van perceptie, maar da's haar perceptie.

skik

Jaina

Jaina

18-11-2015 om 14:18

Helga

Jij vind verjaardagen niet belangrijk hebt en je hebt het te druk voor feestjes. Dat is prima maar blijkbaar is het voor andere mensen wel belangrijk. Ik vind verjaardagen ook niet zo interessant maar sommige mensen hechten er veel waarde aan. Uit liefde voor die mensen ga ik dan. Niet omdat ik het feestje zo leuk vindt en niks beters kan verzinnen maar omdat ik de persoon graag mag en het fijn vindt om dit voor iemand te doen als zij dat belangrijk vinden.

Angela67

Angela67

18-11-2015 om 14:21

jaina

maar hoe kun je dat weten?
TS heeft het jaren niet gevierd, daarvoor/tussendoor alleen met familie. en dan nodigt ze niet-familie een keer uit en die moeten dan meteen weten dat TS heel teleurgesteld is.
Daar gaat het om.
gr Angela

Jaina

Jaina

18-11-2015 om 14:25

Angela

Ja, dat is ook wel zo. Ik weet ook niet hoe duidelijk ze heeft gecommuniceerd dat het echt een feestje zou worden en ze het echt super leuk zou vinden als die mensen komen. Ik ben zelf wel gevoelig voor zo'n boodschap. als je me zegt dat je het echt graag wat groter wil vieren dit jaar en dus veel mensen gaat uitnodigen en je er een knalfeest van wil maken dan snap ik dat het belangrijk is en dan kom ik. Maar als je inderdaad het nooit viert dan denken mensen dat je er geen belang bij hebt of waarde aan hecht.

Puck

Puck

18-11-2015 om 14:27

Margo

Ook ik zie geen enkel verband tussen egoisme een ikke-ikke en niet naar verjaardagen gaan. Wat een rare redenatie. En tja, kennelijk ben jij dan een typje dat het wel belangrijk vind en dat mag, maar ik zeg toch ook niet dat ik jou egoistisch vind omdat jij wilt dat iedereen zich opoffert om naar jouw verjaardag te komen. Overigens zou op de dag zelf vieren geen optie zijn hier: ik zie mij door de weeks met werk en school niet 200 kilometer rijden naar familie. Tjonge... egoistisch he!

Margo

Margo

18-11-2015 om 14:34

zoals ik al zei

IK vind het vervelend dat TS weggezet wordt als zeur als zij HAAR gevoel hierover uit. Dat mag ze en daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar iemand wegzetten als kinderachtig en een zeur, dat vind ik een dooddoener.
En als IK vind dat ik in mijn omgeving of bij sommige reacties een ikke-ikke-gevoel krijg, dan is dat mijn gevoel en ook dat mag en ook daar hoeft iemand het niet mee eens te zijn. Ik probeer niemand te overtuigen, geef puur mijn eigen mening en ervaring weer.
Een reactie als: te druk met mijn eigen leven is een reactie die ik ook wel eens hoorde.
Ik heb ook gezegd dat ik mijn verjaardag zelf al jaren niet meer vier, dus hoe belangrijk ik dat zelf zou vinden lijkt me duidelijk: niet zo belangrijk, anders zou ik het blijven proberen denk ik. Wel vond ik het raar dat er dan niet eens een felicitatie af kan. Kleine moeite lijkt me.

Jaina

Jaina

18-11-2015 om 14:46

Te druk

Te druk vind ik altijd zo'n stomme reden om iets af te zeggen. Als je echt iets op dat zelfde tijdstip hebt dan natuurlijk maar in zijn algemeenheid dat het een drukke periode is en je dus geen zin/tijd hebt om langs te komen is natuurlijk flauwekul. iedereen heeft het druk. Ik ken maar weinig mensen behalve hele jonge en hele oude mensen die het niet druk hebben. Je geeft daarmee gewoon heel duidelijk aan dat die persoon geen prioriteit voor je is en ik kan me voorstellen dat dit kwetsend is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-11-2015 om 15:16

Ja das haar perceptie

Misschien heeft ze het mis, misschien voelt ze het goed aan. Wie zal het zeggen....
Feit blijft dat het gewoon rot is als het zo loopt. Reacties als: ik heb niet eens 20 vrienden, of: ik vier mijn verjaardag nooit doen er niet toe en helpen niet. Jobje heeft het er maar mee te doen.

Ik vier mijn verjaardag ook niet supergroot, maar ook ik zou me wel achter de oren krabben als alleen met mijn ouders en een stel zouden overblijven. Dat voelt dan toch als een koude douche. Dat er ergere dingen zijn en dat er meer mensen zijn die het niet getroffen hebben, doet daar niets aan af.

Jobje: ik zou lekker met de ouders en de schoonouders gaan eten. Wellicht dat ene stel ook nog meevragen. En dan een gezellige foto op Facebook planten

diana

diana

18-11-2015 om 16:04

balen

Ik zou als het bij mij net zo zou gaan als bij Jobjes feestje ook vreselijk balen. Stom dat iedereen afzegt, hopelijk heb je toch een leuke verjaardag!

helga

helga

18-11-2015 om 16:05

Jaina

En die instelling, daar heb ik dus echt moeite mee. Iedereen heeft het druk, ja vast, doet er voor mij niet toe, jij kunt hoe dan ook niet in 'mijn drukte' kijken.
Jij kunt ook niet oordelen over mijn prioriteiten. Het klopt dat ik (helaas) vaak hele andere prioriteiten heb dan verjaardagen.
Zitten mensen in problemen, sta ik altijd voor ze klaar. Ik ben niet egoistisch, maar stel wel mijn prioriteiten anders.

prioriteiten

kun je alleen zelf stellen. Het gaat altijd mis als een ander dat denkt voor je te kunnen doen en/of er een oordeel aan gaat verbinden.
Als je er simpelweg vanuit gaan dat een ander een uitstekende reden heeft waarom het de prioriteiten stelt zoals hij/zij doet, en vooral ook dat dat helemaal niet perse over ons gaat, dan hoef je er ook helemaal niet zoveel aan te verbinden.

Jaina

Jaina

18-11-2015 om 17:02

Helga

Het is uiteindelijk waarschijnlijk vaak een optelsom. Ik ken Jobje niet maar ze klinkt erg teleurgesteld in haar vrienden. Misschien hebben ze haar al vaker laten vallen? Ik denk dat het probleem misschien wel daar zit. Als jij een fantastische vriendin bent die altijd voor anderen klaar staat en heel veel samen met je vrienden doet dan zal er vast niemand over vallen als je een keer niet op een verjaardag komt. Maar als je misschien sowieso al niet zo'n goede vriendin bent en weinig tijd en aandacht heb voor je vrienden dan is het feit dat je ook al niet op de verjaardag komt waarschijnlijk net even te veel. Ik ben me er van bewust dat ik van alles invul voor Jobje maar ze klinkt wat verbittert alsof er al veel vaker iets is voorgevallen.

Jaina

Jaina

18-11-2015 om 17:05

Jippox

Als ik een vriendin heb die nooit tijd heeft voor mij, die er nooit voor me is en die geen enkele aandacht heeft voor zaken die ik belangrijk vind dat kan ik weinig anders dan daar een oordeel aan te verbinden. Ik concludeer dan dat ik blijkbaar niet belangrijk ben voor die persoon en dat de vriendschap niet zo veel voorstelt. Natuurlijk gaat het dan niet om een enkele verjaardag maar meer om een optelsom.

nee ja

Als je nooit op geen enkele wijze iets aan iemand hebt, dan noem ik dat ook geen vriendschap. Maar als iemand er een bepaalde periode 'niet is', of bij bepaalde gelegenheden dan kun je ook gewoon aannemen dat daar een goede reden voor is.
Ik bedoel: iemand kan ook ziek zijn of zo vol van zorgen enz. dat er even geen ruimte is voor andere dingen. Of iemand kan moeite hebben met feestjes met meer mensen, maar je wel graag 1 op 1 zien. Enz. enz.

Je kunt dus (wil ik maar zeggen) ook -zeker zolang je de precieze reden niet kent- uitgaan van goede bedoelingen. Of in ieder geval geen slechte op jouw persoon gerichte

Jaina

Jaina

18-11-2015 om 17:35

Jippox

Maar van echte vrienden weet je natuurlijk wel als ze ziek zijn of een moeilijke periode hebben. Dan hoef je dat waarschijnlijk niet eens te zeggen. Van je vrienden weet je tenslotte wel wat er allemaal aan de hand is in hun leven. Echter als een vriend al langere tijd wat vaag doet en dan ook nog niet op je verjaardag komt na een uitdrukkelijke uitnodiging en je niks vertelt dan lijkt me dat ook wel vervelend.

oh

Dat heb ik dan gemist in de berichten van jobje: dat die vrienden al langer vaag deden en dat de uitnodiging heel uitdrukkelijk was…

Maar ook van wel echte vrienden weet je niet altijd alles (al) wat er speelt. Mij helpt het in ieder geval om bij een afzegging gewoon uit te gaan van een goede reden bij de ander, ook al weet ik die niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-11-2015 om 19:33

Dat klopt ook wel Jippox

En zou na een afmelding ook niet meteen de vriendschap verbreken, en ik zou van iemand die niets om verjaardagen geeft ook niet verwachten dat ie bij ieder feestje vooraan staat, maar ik zou van echte goeie vrienden wel verwachten dat ze moeite doen voor me. Niet altijd en overal, maar op z'n tijd toch wel....

Jaina

Jaina

18-11-2015 om 20:05

Jippox

Nee, dat staat nergens. Ik vul dat echt helemaal in voor Jobje. Ze klinkt zo teleurgesteld dat ik me haast niet kan voorstellen dat het om een enkele verjaardag gaat maar inderdaad ik vul dat helemaal in.

Elke vriendschap is natuurlijk anders maar ik weet het wel wanneer mijn vrienden door een moeilijke tijd gaan. Dat zijn wel dingen die we samen delen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.