Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ouder

ouder

17-09-2014 om 19:38

Hulp gevraag bij hondenverbod op schoolplein


Ad Hombre

Ad Hombre

27-09-2014 om 10:35

Barvaux

"Bij het zien van dat filmpje met het kind, de hond en de kat vroeg ik me 1 af waarom die hond los loopt maar 2 waarom de moeder wegloopt en haar kind alleen laat."

Honden los laten lopen vinden veel mensen heel normaal. Waarom die moeten wegloopt kan ik je niet vertellen, maar waarom jij daarover begint vind ik dan wel weer interessant. Moet het afleiden van het voor sommigen nogal pijnlijke centrale thema? Dat het onverantwoord is 1. vechthonden aan te schaffen. 2. honden los te laten lopen in de buurt van kinderen?

"Verder begrijp ik niet goed waarom je zo vijandig reageert op forummers, op de keuze van een hond etc. Ik heb niet eens een hond!"

Nou, dan hoef je je ook niet aangesproken te voelen,.

"Waar ik misselijk van word is dit filmpje: http://sfglobe.com/?id=2464"

Ik ook, maar betekent dat dat je van het bovenstaande filmpje niet misselijk wordt? Of moet het op een of andere manier compenseren voor het vreselijk onrecht dat die arme vechthonden wordt aan gedaan?

Moeten die moordzuchtige krengen en hun psychopathische eigenaars zonodig in bescherming worden genomen tegen die 'agressieve' Hombre?

Evanlyn

Evanlyn

27-09-2014 om 11:37

Miriam, skaters

Mij kind skate ook, op het fietspad en niet over de stoep want dat skate niet zo lekker, en wordt regelmatig lastig gevallen door honden. Dus Miriam, je argument van "je moet ook niet over de stoep skaten" gaat hier niet op. Kennelijk hebben honden iets tegen skaters. Of vind je dat mensen maar helemaal niet moeten skaten, want die arme beestjes hebben daar last van? Lang leve die dazer, ik ga er meteen een aanschaffen voor mijn kind!

Haal die poep uit je ogen

Evanly, dat argument heb ik niet gebruikt.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2014 om 12:36

Ad Hombre

Ach, die psychopaten met hun moordzuchtige krengen en jij hebben eigenlijk best veel gemeen wat dit onderwerp betreft. Het effect wat je hebt op anderen met wat je zegt (of doet) is blijkbaar een interessanter motief dan na te denken of je mening en wat die hondenbazen betreft, de keus voor een hond 'goed' is. Zodra het woord 'hond' op OO verschijnt spring jij er bovenop en kunnen hondenbezitters een grote mond verwachten van jou. Ik vind het altijd weer heerlijk om daar even in mee te gaan tot ik bedenk dat het nergens toe leidt. Je staat toch niet open voor iets anders dan dat het houden van honden alleen maar voor ellende zorgt.

Angela67

Angela67

27-09-2014 om 13:21

mirjam

misschien iets aan je bloedsuikerlevels doen voordat je 's ochtends op het forum gaat posten? Ik begin net even met bijlezen en pats boem daar vliegt me twee keer M. Lavell door de ruimte met 'poep in ogen'.
Voor de beelddenkers een vieze uitdrukking, voor de algehele sfeer in een draadje vind ik het persoonlijk een verslechtering om op die manier anderen aan te spreken.
gr Angela

Haha

Korte zinnen, die lees je kennelijk wel.

"Voor de beelddenkers een vieze uitdrukking"
Hahahahaha

"voor de algehele sfeer in een draadje vind ik het persoonlijk een verslechtering"
Zie #215 Het zijn wat langere zinnen, maar als je moeite doet dan zie je heus wat er staat.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2014 om 14:31

Ik word melig sorry

Evanlyn: ik ga er meteen een aanschaffen voor mijn kind!

Die hoort het niet!

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2014 om 14:40

Toch nog even serieus

Evanlyn, je zegt dat je kind op het fietspad skate en dat je kind evengoed lastig gevallen wordt door honden. Dat kan, ik ben er niet bij dus ik neem dat aan. Maar dan zijn er nog altijd 2 partijen die zich niet naar de regels gedragen: de hondenbazen en de kinderen die skaten. Skatende kinderen vind ik niet de meest oplettende verkeersdeelnemers. Ik bekijk altijd of het veilig is om eromheen te fietsen áls dat al kan. Zoals honden volgens de meesten niet op een plek horen te komen waar kinderen spelen, zo vind ik dat spelende kinderen niet op een fietspad thuishoren. Mijn conclusie van het grote geheel is dat we met elkaar moeten streven naar een maatschappij waarin we geduld hebben met elkaar en dingen van elkaar accepteren omdat we allemaal wel eens niet perfect zijn. Iemand als ik die 1 keer per jaar of nog minder een keer een doorsteek maak over een schoolplein is niet fouter dan een kind wat op een fietspad speelt. Als een kind de regels nog niet kent hoort zo'n kind nog niet zo ver van huis te spelen dat de ouders er geen toezicht op kunnen houden.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-09-2014 om 15:16

Dikkopje

Wow, je vat evn heel goed samen in hoeverre je zelf de weg kwijt bent. Mijn toorn richt zich helemaal niet op 'hondenbezitters', maar op een paar duidelijk omschreven groepen. Vreemd dat je dat ontgaan is. Rode waas voor je ogen of oogkleppen?

Tegeltje

Tegeltje

27-09-2014 om 16:34

zelfbenoemd

Miriam, de heilzame invloed van honden en katten is vooral waarneembaar in langduriger contact dan dat van de naar mijn kuiten happende hond op de openbare weg. En je kunt dus wel als een zelfbenoemde akela deftig vaststellen dat een dazer iets is voor in de bergen, maar daarmee beweeg je je op het niveau van kaaskopje, die ook zo gezellig appels met peren vergelijkt "Zoals honden volgens de meesten niet op een plek horen te komen waar kinderen spelen, zo vind ik dat spelende kinderen niet op een fietspad thuishoren" Nee, en wapens horen niet in een middelbare school. En levende huisdieren niet in een slagerij. En inbrekers niet in nachtelijke huiskamers. En ga zo maar door. Hier ging het om honden op een schoolplein.
Zolang honden op een schoolplein mogen, zolang is een dazer helaas niet alleen voor in de bergen. Want ik laat mij nergens bijten. Niet in de bergen en niet op het schoolplein. Zo simpel is het.

Barvaux

Barvaux

27-09-2014 om 17:10

wat een aannames!

"Honden los laten lopen vinden veel mensen heel normaal. Waarom die moeten wegloopt kan ik je niet vertellen, maar waarom jij daarover begint vind ik dan wel weer interessant. Moet het afleiden van het voor sommigen nogal pijnlijke centrale thema? Dat het onverantwoord is 1. vechthonden aan te schaffen. 2. honden los te laten lopen in de buurt van kinderen?"

Wat zeur je nu weer? Ik vind het dus 1 verschrikkelijk dat die hond zomaar los loopt en 2 dat die moeder haar kind zomaar op straat laat liggen terwijl die hond nog ergens is! Ik heb het niet over vechthonden, dat was mijns inziens het centrale thema niet eens! Honden los laten lopen mag hier in geen enkele gemeente, tenzij op daartoe aangewezen plaatsen! Ik vind het dus helemaal niet normaal dat honden los mogen lopen!

"Ik ook, maar betekent dat dat je van het bovenstaande filmpje niet misselijk wordt? Of moet het op een of andere manier compenseren voor het vreselijk onrecht dat die arme vechthonden wordt aan gedaan?"

Waarom vraag je dat? Ik kende dat filmpje allang. Ik word er niet misselijk over omdat ik vooral misselijk wordt van hoe makkelijk menen denken over de omgang tussen hele jonge kinderen en een hond. Van dat eerste filmpje wordt ik niet misselijk nee maar boos dat de hond los loopt, boos dat de moeder wegloopt en ik vind het zielig voor het kind.

Barvaux

Barvaux

27-09-2014 om 17:21

nou ja kaaskopje!

'als honden volgens de meesten niet op een plek horen te komen waar kinderen spelen, zo vind ik dat spelende kinderen niet op een fietspad thuishoren.'

Een kind op skates is 'een spelend kind op een fietspad'? Ik vind skaters op het fietspad horen en niet op de stoep, ze gaan namelijk veel harder dan voetgangers en zijn op de stoep levensgevaarlijk.

Verder mógen ze gewoon op het fietspad: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-verkeersregels-voor-skaters.html

Ik denk dat er hier vooral bedoeld werd dat honden ze achterna gaan alsof het katten zijn!

Evanlyn

Evanlyn

27-09-2014 om 18:05

Dames en heren,

Dankjewel Miriam, als je gaat schelden betekent dat dat je de discussie verliest. Ik ben dus goed bezig! Ad Hombre, ging Kaaskopje daar nou ad hominem tegen je tekeer? Gezien je naam zul je het wel niet erg vinden, maar ook zij is kennelijk door haar argumenten heen.

En wat onvoorzichtige skatende kinderen betreft: tja, zo weet ik er ook nog wel een paar. Onvoorzichtige automobilisten, fietsers en voetgangers bijvoorbeeld. Mijn dochter is geen "spelend kind op het fietspad" maar skate op hoog niveau. Ze zoekt rustige, ruime plekken op, past haar snelheid aan aan de verkeerssituatie, en zal nooit iets gevaarlijks doen. Ze heeft haar wieltjes volledig onder controle. Ik wou dat hetzelfde gezegd kon worden voor de eigenaren van die enge beesten met blikkerende tanden.

Haha Kaaskopje

Licht mijn buurvrouw even in over de APV, het was namelijk haar haan!

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2014 om 20:10

Evanlyn

Niet door mijn argumenten heen maar als ik alle redelijkheid mis in wat er gezegd wordt raakt mijn geduld op.

Wat skaten betreft ben ik het ermee eens dat van a naar b skaten op een fietspad mag. Maar jonge kinderen skaten niet zelden op zo'n speelse manier dat serieus verkeer (fietsverkeer) daar hinder van kan ondervinden. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Het risico met loslopende honden kán zijn dat ze wezens die van ze af rennen als prooi zien. De meeste huishonden zullen mensen niet letterlijk willen verslinden maar ze zullen het wel als uitdaging zien. Dat moet je je als baas realiseren, maar ik denk dat het ook verstandig is als ouders dat hun kinderen leren. Niet wegrennen van een loslopende hond.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2014 om 20:11

Skik

Ik had ook de indruk dat het jouwe niet was

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2014 om 20:13

oh

Ik zit op mijn telefoon te typen en zie nu dat ik deels op Evanlyn en deels op Barvaux reageerde.

Barvaux

Barvaux

27-09-2014 om 21:18

tja daar gaan we weer

'Dat moet je je als baas realiseren, maar ik denk dat het ook verstandig is als ouders dat hun kinderen leren. Niet wegrennen van een loslopende hond.'

Een hond mag volgens mij nergens los, behalve in een losloopgebied en ook daar dien je je hond onder controle te hebben. Honden die zomaar achter een wegrennend kind aanrennen zijn dus 1 los en/of 2 niet onder controle. Foute boel. Ik vind het onzin om een kind te leren niet weg te rennen van een loslopende hond want kinderen kunnen ook gewoon wegrennen omdat ze een spelletje doen en de hond niet eens zien, of dus gewoon fietsen, of dus gewoon skaten etc.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2014 om 23:05

Barvaux

Ik laat mijn hond nooit los op verboden terrein, dus ik heb het alleen over losloopgebied als ik het over een loslopende hond heb. Er lopen ook kinderen door losloopgebied. Daar is het gewoon een goed idee om kinderen te leren wat verstandig gedrag is. Omgekeerd horen hondenbazen altijd alert te zijn. Samen de boel leuk houden dus.

Wat kinderen niet zien kunnen ze ook niet weten. Ik ga een kind echt niet verbieden om lekker te rennen op een terrein waar ook honden voorkomen, maar jij weet als ex-hondenbezitter toch ook dat een kind die bang is voor een hond nooit in paniek van zo'n hond af moet rennen? Zo bedoel ik het. Daar bereik je alleen maar mee dat die hond dat kind nog interessanter gaat vinden. Leuk speeltje waar je achteraan moet rennen.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2014 om 23:25

Evanlyn

Prima toch dat jouw dochter zo goed kan skaten en dat op fietspaden en rustige wegen doet? Ik ben een keer met mijn dochter op visite geweest en mijn dochter is 10 kilometer met mij mee geskeelerd op het fietspad. Heen 10 en terug 10. Ze had geen enkels meer over na afloop, omdat ze nog nooit zo'n stuk had afgelegd op skeelers, maar het was leuk.

Ik had het echt over spelen. Spelen op een fietspad vind ik geen goed idee. Dus van de ene kant van het fietspad naar de andere kant op en neer zoeven waardoor fietsers van hun fiets moeten stappen of uit moeten wijken. Ik ben er het type niet naar om die kinderen een pedagogische sneer toe te roepen, dus ben ik in stilte blij als ik er weer voorbij ben. Dat soort situaties ben ik in de afgelopen 24 jaar vaker tegengekomen dan dat ik overlast van loslopende honden heb ondervonden. En dat zeg ik dus echt niet omdat ik het mooier voor wil stellen wat honden betreft. Er wonen in onze wijk veel honden, van alles wat en we hebben met ons gezin nog nooit een bijtincident of dreiging van andermans honden meegemaakt. Ik verbaas me daarom altijd een beetje over verhalen waaruit moet blijken dat mensen aldoor maar problemen met honden hebben. Hoe ontstaat zoiets?

Evanlyn

Evanlyn

27-09-2014 om 23:55

nu dwaal ik af van het schoolplein...

maar de meeste honden worden wild van skaters, ook van rustige.

Barvaux

Barvaux

28-09-2014 om 09:17

tja zo wordt het lastig

Ik had het over de loslopende hond in het filmpje, dat is in een straat, niet in een losloopgebied Kaaskopje.

In een hondenlosloopgebied kinderen laten spelen vind ik overigens ook niet al te slim maar dat kan ook weer een fout van de gemeente zijn die die twee groepen denkt te combineren. Een losloopgebied combineren met een doorgaand fietspad vind ik ook al dom en ik geloof dat hier een losloopgebied is wat veel te dicht langs de weg is met doorgaand verkeer voor auto's.

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2014 om 10:03

ehm kaaskopje

Skaten mag gewoon op een fietspad, en hier is het voor veel pubers een vervanging van de fiets, net als een skateboard.

Dat bedoel ik dus

"Dat moet je je als baas realiseren, maar ik denk dat het ook verstandig is als ouders dat hun kinderen leren. Niet wegrennen van een loslopende hond."

Dus je moet maar accepteren dat het de natuur van het beestje is om op rennende, skatende of fietsende mensen af te rennen, maar je moet je kind of jezelf weerhouden van de natuurlijke reactie om van een op je af komende hond weg te rennen?

skik

Astrid

Astrid

28-09-2014 om 11:28

offtopic

Ik vind het ergens idioot dat voor skaters de verkeersregels van voetgangers gelden. Waarom niet die van een fiets, dat is toch veel gelijkwaardiger?
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-verkeersregels-voor-skaters.html

Sla 'm op zijn neus

"maar je moet je kind of jezelf weerhouden van de natuurlijke reactie om van een op je af komende hond weg te rennen?"
Ja. Niet alleen met honden trouwens, ook met beren. Weet je wat je moet doen als er een haai op je af komt? Dan moet je hem op zijn neus slaan.

Ik snap dat je op wil komen voor je recht op je natuurlijke reactie, maar er is wel een verschil tussen mensen en dieren en dat is dat mensen kunnen nadenken. Ze hoeven niet alleen af te gaan op hun instinct.

Maar goed: in de context 'straat' en 'hond' vind ik dit soort wildernis adviezen ook niet passen.
Nee, je hoeft niet te accepteren dat het de natuur van het beestje is om bewegende prooien na te jagen. Baas, hou die hond bij je.

Mirjam

"Ik snap dat je op wil komen voor je recht op je natuurlijke reactie, maar er is wel een verschil tussen mensen en dieren en dat is dat mensen kunnen nadenken. Ze hoeven niet alleen af te gaan op hun instinct."

Ook kleine kinderen? Die kleiner zijn dan de hond die op ze afkomt? Die omvallen als de hond tegen ze opspringt omdat hij met ze wil spelen?

"Baas, hou die hond bij je." Daar zijn we het over eens.

skik

Ook aan de lijn

Ook als honden aan de lijn zitten, kan je er als fietser/skater op het fietspad of voetganger op het schoolplein behoorlijk last van hebben als het baasje niet oplet. Hond aan de ene kant, baas aan de andere kant en daartussen zo'n lekkere lange, dunne lijn die je niet ziet. Heel leuk zo'n struikeldraad. En dan heb je een boze baas, of je niet beter op kan letten.

Aan honden heb ik geen hekel, maar er zijn baasjes die ik graag naar een opvoedcursus zou sturen. Een opvoedcursus met name voor baasjes, als de baas goed opgevoed is, zal het met de hond vast ook wel lukken.

Marjoleine64

Marjoleine64

28-09-2014 om 15:00

En als hardloper...

kan ik dus ook regelmatig behoorlijk last hebben van honden. Net als moedermop heb ik geen hekel aan honden, maar wel aan sommige baasjes. Als hardloper loop ik op voetpad (als dat er is), fietspad (als dat er is) of aan de kant van de weg (bij gebrek aan fiets of voetpad). Mensen met honden doen hetzelfde. In het dorp zijn de meeste honden wel aangelijnd, maar lang niet altijd kort genoeg om er zeker van te zijn dat ze niet een snelle uitval kunnen doen. Zelfs als ze helemaal niet van plan zijn om te happen is er nog altijd het risico dat ze plotseling voor mijn voeten springen zodat ik kan vallen. Bij ons in de wijk lopen ze vaak los (ook waar het niet mag) en moet ik al wat meer alert zijn. Buiten het dorp op de dijk gaat het gek genoeg meestal goed, daar lopen alleen de mensen die hun hond wel goed opgevoed hebben, en soms ook gewoon even bij zich houden als ik langskom.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2014 om 15:36

Uit deze discussie

blijkt voor mij weer hoe lastig het is om over te brengen hoe je dat mondeling zou doen. Ik denk dat ik het helemaal niet zo oneens ben met 'jullie'. Als hondenbaas ben je verantwoordelijk voor je hond, hoor je niet te stoorzenderen daar waar dat absoluut niet de bedoeling is en hoor je zelf in de gaten te houden of het veilig blijft voor andermans kinderen, enzovoorts enzovoorts. Maar ik blijf vinden dat sommigen wat 'hysterisch' reageren zodra het over honden gaat. Ik heb erg weinig negatieve ervaringen met honden. Dat beïnvloedt ongetwijfeld mijn mening, ik zit niet met honden. Als ze al voor ongemak zorgen, kijk ik de eigenaar daarop aan en niet de hond. Want zo is het. Een hond handelt binnen de mogelijkheden die hij heeft en krijgt.
Wat mij persoonlijk kan storen is als mensen hun hond zo breeduit op een fietspad laten lopen dat je als fietser moet afstappen. Net als het mij stoort als kinderen met hun skelters, skates en dergelijke hun terrein vergroten door op het fietspad te spelen. Het fietspad is voor fietsen en andere zaken die mensen moeten vervoeren (behalve auto's, motoren en brommers dan). Als mensen een fietspad willen gebruiken met een skateboard heb ik daar ook echt niets op tegen. Maar ik verbáás mij als ouders hun kinderen niet bijbrengen dat ze honden met rust moeten laten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.