Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ouder

ouder

17-09-2014 om 19:38

Hulp gevraag bij hondenverbod op schoolplein


rode krullenbol

rode krullenbol

24-09-2014 om 18:53

Als ik ...

het goed heb begrepen, dan mag een hond blij zijn, als ik mijn Dazer gebruik i.p.v. mijn eigen stem.

Ooit was ik bij een buurmeisje op bezoek, samen met wat andere vriendinnen. Toen zij zich allemaal gingen beklagen over het wangedrag van de huishond en ikzelf er ook behoorlijk genoeg van begon te krijgen, besloot ik het dier maar eens naar zijn hoek te sturen. Gewoon, met de uitspraak: "naar je hoek"!

Was ik in hun ogen ineens een soort van 'hoogst verdacht' sujet geworden. Het beest gehoorzaamde namelijk ogenblikkelijk, terwijl het eigenlijk alleen naar het (afwezige) baasje, de heer des huizes, luisterde. Ik zal mijn moeder maar citeren en zeggen: "je kunt het ook nooit goed doen".

Mirjam

"Ik skate langs een voortuin waarvan de eigenaresse de deur open zwaaide en de hond naar buiten rende."

Is dat 20 of 30 jaar geleden?" Een heel stuk recenter, een jaar of tien. Ik zat me te bedenken waarom je dat vroeg. Lieten mensen vroeger hun honden los op straat lopen en houdt men zich tegenwoordig meer aan het aanlijnverbod? Of denk je dat het wel in mijn kindertijd geweest moet zijn, omdat het over skaten ging. Dan moet je bedenken dat mijn glansrijke verleden als kampioen kunstrolschaatsen (da's kunstschaatsen maar dan op wieltjes, maar dan weer wel met een kür op Berdien Stenbergmuziek en zo'n mooi pakje) mij in staat stelt om ook op rijpere leeftijd nog soepeltjes over de stoep te skaten, op weg naar het asfaltpad in het park om wat kilometers te maken. En af en toe een pirouette.

Mijn bezwaar tegen honden op het schoolplein is dat het daar rond haal- en brengtijd druk is met veel mensen op een relatief kleine ruimte, met rondrennende kinderen. De mensen die een hond aan de lijn bij zich hebben zijn op dat moment meestal niet met hun hond bezig en kunnen moeilijk voorkomen dat de hond reageert als er een kind vlak langs die hond rent. Loslopende honden is helemaal vragen om ellende. Ik heb meer dan één kind zien struikelen of vallen vanwege ronddartelende poedeltjes.

skik

Caesar

Caesar

24-09-2014 om 20:57

Skik

Ik zou graag een keer een pirouette van je zien En verder vind ik dat je helemaal gelijk hebt.

Maan

Maan

24-09-2014 om 22:08

Ik hou me ook niet aan het aanlijnverbod

En neem mijn hond zeker niet mee naar t schoolplein.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2014 om 23:20

Vooral bij honden met eigenaren zoals Kaaskopje.

Pardon, Tegeltje?

Heb ik je de indruk gegeven dat ik een hondenbaas ben die jouw kind in gevaar brengt? Ik laat de hond niet op straat los, ik woon op het schoolplein (letterlijk) en kom evengoed maar sporadisch met de hond op dat schoolplein als er zo goed als geen kinderen op rondscharrelen, wij blijven bij de hond als we naar de winkel gaan, dus hij staat nooit alleen, we blijven van het strand weg tussen april en oktober, ook bij het Geestmerambacht (een meertje in de buurt), we laten hem alleen los in gebied waar paaltjes staan dat het hondenlosloopgebied is. Zodra we een paaltje zien dat ie weer vast moet, wordt hond bij ons geroepen en aangelijnd. Dus vertel me het probleem met 'eigenaren als Kaaskopje'.

Het enige wat ik heb gezegd is dat ik het geen bezwaar vind om buiten schooltijd met de hond op het schoolplein te lopen en daar bedoel ik bijvoorbeeld 5 uur 's middags mee. Het komt zo weinig voor dat ik de laatste keer niet eens kan herinneren, maar het gaat mij om het principe. Als ik constateer dat ik geen overlast bezorg op het schoolplein, doe ik er niemand kwaad mee. Hond is aangelijnd en bovendien zo bang voor kinderen dat hij er liever voor wegvlucht dan ze op te zoeken. Dat kan ook namelijk, dat een hond bang is voor kinderen. We kunnen alleen maar gissen hoe dat veroorzaakt is, maar vast geen goede ervaringen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2014 om 23:43

Skik

Hoe krijg je het voor elkaar al die vervelende ervaringen met honden? De enige keer dat ik een hondenbeet heb opgelopen was mijn eigen onhandigheid. Ik hield een speeltje van een hond zo vast dat hij het niet goed inschatte en per ongeluk mijn hand beetpakte. Paar tandjes door mijn vel, maar ik begreep het. Ik zal toen zo'n 11 jaar geweest zijn. En in de zomer ben ik onderuit gerend door een hond. In losloopgebied. We waren met een hele club honden een rondje aan het maken en die hond stoof uit een paadje achter een andere hond aan. Twee maanden pijn gehad door gekneusde ribben, maar ook hier nam ik het de hond niet kwalijk. Kan gebeuren, domme pech. Verder ben ik nog nooit door een hond te grazen genomen.

Wij willen niet dat onze hond uit de tuin rent, dus we doen er alles aan om dat te voorkomen. We laten hem aangelijnd uit en als we ergens staan te wachten, gaan we een beetje aan de kant staan. Meestal komen mensen naar óns om te vragen waar we die leuke hond vandaan hebben. (geen ras, adoptiehond) Kinderen vragen óns of ze de hond mogen aaien, maar we moeten ze altijd teleurstellen. Hond vind dat eng. Langzaam maar zeker merk ik dat ze hond daardoor niet meer zo interessant vinden. Niks aan zo'n hond die kinderen eng vindt.

Ik zie heel veel honden die aangelijnd zijn, maar ik zie inderdaad ook honden die niet aangelijnd zijn en daar ben ik het ook niet mee eens. Ook al weet je dat je hond zo trouw als wat achter je aan loopt... doe het desnoods voor de sier, voor het idee dat je je aan de regels houdt. Ik vind een niet aangelijnde hond op straat niet verantwoord.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-09-2014 om 08:33

Kwalijk

"We waren met een hele club honden een rondje aan het maken en die hond stoof uit een paadje achter een andere hond aan. Twee maanden pijn gehad door gekneusde ribben, maar ook hier nam ik het de hond niet kwalijk."

De hond kun je ook niets kwalijk nemen. Het idee alleen al. Maar de eigenaar wel. Ook in een losloopgebied is de eigenaar aansprakelijk en verantwoordelijk. Een dier dat zo groot is en zo slecht onder controle staat van een eigenaar dat het iemand omver kan lopen en twee gekneusde ribben bezorgen vind ik onacceptabel. Zo'n beest moet aan de lijn.

Perspectief

Skik, ik stelde de vraag in een poging om de discussie in perspectief te houden.
Over de stoep langs een voortuin skaten vind ik eerder passen bij gedrag van een 15 jarige dan bij iemand van 25 of 35. Het heeft bovendien niks met een schoolplein te maken. De benaming 'schoolplein' past weer bij 12 minners.

Ik krijg van deze discussie het idee dat er op het schoolplein moet worden afgerekend met alle hondenangsten en incidenten in elke context en tijd van leven.
De dazer is al langs geweest. Die is handig..... tijdens de bergwandeling..

Heb jij al eens een poedeleigenaar aangesproken bij het schoolplein? Of vind je dat een poedeleigenaar die de hond niet bij zich heeft dat moet doen?

Barvaux

Barvaux

25-09-2014 om 09:17

hmm

'Hond is aangelijnd en bovendien zo bang voor kinderen dat hij er liever voor wegvlucht dan ze op te zoeken. Dat kan ook namelijk, dat een hond bang is voor kinderen. '

Ik geloof niet dat ik dat een pluspunt vind. Een hond hoort kinderen normaal te vinden, te leuk is niet goed maar bang voor kinderen vind ik ook gevaarlijk.

Verder ben ik het niet eens met Ad Hombre, ik ken genoeg kinderen die hard over de stoep fietsen, harder dan hun hersentjes aan kunnen en die botsen ook tegen voetgangers op. Ja, de ouders zijn verantwoordelijk maar dat betekent nog niet dat het kind voortaan in huis moet blijven. Je moet, als je met een groep honden en mensen bent ook zelf ogen in je achterhoofd hebben, dat kun je een enthousiaste hond (een soort peuter) niet kwalijk nemen en de eigenaar ook niet. Vaak is het gewoon een te dolle boel en je kiest er zelf voor om daar tussen te staan. Het is in dat geval niet handig om ook nog loslopende kinderen te hebben denk ik. Ze zullen niet gebeten worden maar wel omver gelopen.

Flanagan en amk

Zo'n Dazer gebruik ik alleen met een aanleiding: als er een loslopende hond zich zodanig gedraagt dat ik of mijn kinderen daar bang van worden. Dus blaffend, grommend, rennend op ons afkomen of aandacht aan ons schenken. Dan heb ik geen meelij.
Als ik door een bos loop en daar een (al dan niet aangelijnde) hond rustig langsloopt; ga ik echt niet op dat knopje drukken.

Zo. En nou ga ik niet meer reageren in deze discussie. Heeft me een iets te hoog borstvoeding/thuisblijfmoeder-gehalte.

Lassiesyndroom

Barvaux "Een hond hoort kinderen normaal te vinden"
Dat is alleen maar in de film (Lassiesyndroom).

Voor het overige moet je er wat mij betreft van uitgaan dat honden niet kunnen omgaan met (vooral jonge) kinderen. Elke kleine vergissing of misverstand kan namelijk blijvende schade veroorzaken (al is het maar een liddteken). Niet eens expres. Kinderhuidjes zijn nu eenmaal teer en hondennagels en tanden zijn nu eenmaal hard.

heel goed miriam

"Voor het overige moet je er wat mij betreft van uitgaan dat honden niet kunnen omgaan met (vooral jonge) kinderen"

en daar zeg je alles mee: op een plek die van en voor kinderen is (een schoolplein) horen dan dus ook geen honden.

Wat is het probleem?

Nou, nee.
Volgens mij maakt een hondenverbod de hond niet beter in de omgang met kinderen. Het is sowieso een kwaliteit die zich niet met bevelen laat verordonneren.

De hond aan de lijn en de ouders en kinderen ervan doordrongen dat alleen filmhonden zich alles laten doen, is beter. Dat werkt namelijk ook buiten het schoolplein.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-09-2014 om 09:50

Barvaux

"Verder ben ik het niet eens met Ad Hombre"

Gelukkig, teveel mensen zijn het tegenwoordig met me eens.

", ik ken genoeg kinderen die hard over de stoep fietsen, harder dan hun hersentjes aan kunnen en die botsen ook tegen voetgangers op. Ja, de ouders zijn verantwoordelijk maar dat betekent nog niet dat het kind voortaan in huis moet blijven."

Denkfout: Kinderen en honden worden hier gelijk gesteld. Kinderen zijn medemensen met medemensenrechten en geen eigendom van hun ouders. Honden zijn dieren en hebben een eigenaar. Wij zijn allemaal kind geweest, niemand van ons is ooit hond geweest.

Overigens mogen die kinderhersentjes nog geen brommers besturen, dus je ziet dat ook voor kinderen restricties kunnen gelden.

Bepaalde dieren leveren bepaalde risico's op. Sommige risico's zijn aanvaardbaar, andere niet. Een dier dat door een combinatie van grootte en temperament een te groot gevaar oplevert voor mensen mag wat mij betreft niet loslopen.

mama2

mama2

25-09-2014 om 09:56

Ad Hombre

Ziehier, het mantra van de vechthondenliefhebber:

"Temet, het zijn veelal meer de mini beestjes die bijt incidenten veroorzaken "

Huh, noem jij mij nu een vechthonden liefhebber (als we dan toch gaan komma neu***, het is geen 1 woord, maar 2)? Sinds wanneer is een flink aan de maat hond direct een vechthond? En sinds wanneer ben je, als je benoemd dat kleine hondjes vaker bijten direct een vechthonden liefhebber?

Indien grote rassen bijten zal er vaker een melding van gemaakt worden omdat deze inderdaad meer schade aanrichten dan zo'n klein beestje. Echter in verhouding zal een kleine hond (maat handtas) zich sneller in het nauw gedreven voelen en dus eerder bijten.

Maar goed, we hadden het hier over honden weren van een schoolplein en daar ben ik het volkomen mee eens.

Welnee

"Denkfout: Kinderen en honden worden hier gelijk gesteld. "
Nietes. Het gaat over verantwoordelijkheid. In meer redelijk perspectief zijn hondenbezitters verantwoordelijk voor (het gedrag van) hun honden en zijn ouders verantwoordelijk voor (het gedrag van) hun kinderen.

Waar helpt het tegen?

mama2 "Maar goed, we hadden het hier over honden weren van een schoolplein en daar ben ik het volkomen mee eens."

Hoe moet dat verbod eruit zien?
Wat moet het verbod verhelpen?

Als het een verbod moet zijn aan ouders om hun kinderen met de hond te komen halen, dan gaat dat niet helpen denk ik. Je kunt dan namelijk altijd aan de overkant van de straat gaan staan met de hond. Daar moet dan ook weer iemand langs die mogelijk niet durft.

Mirjam

"Over de stoep langs een voortuin skaten vind ik eerder passen bij gedrag van een 15 jarige dan bij iemand van 25 of 35. Het heeft bovendien niks met een schoolplein te maken. De benaming 'schoolplein' past weer bij 12 minners."

Ik ben vaker op het schoolplein geweest als volwassene dan als 12-minner. En skaten is al lang niet meer voorbehouden aan kinderen. Verder ben ik ondanks mijn negatieve hondenervaringen niet bang van honden. Een aantal honden die ik ken vind ik echt leuk. Die zijn dan van baasjes die ze echt goed onder controle hebben.

"Heb jij al eens een poedeleigenaar aangesproken bij het schoolplein? Of vind je dat een poedeleigenaar die de hond niet bij zich heeft dat moet doen?" Ja, ene paar keer. De eigenaar is een kennis. Ze is op de hoogte van de regel dat er geen honden op het schoolplein mogen, maar dit zijn maar kleine hondjes, ze doen nooit wat en de hondjes vinden het zo leuk. Ze gebruikt nooit een hondenriem, ze neemt ze los of op de arm mee het plein op. En ze ze dan uiteindelijk toch neer omdat ze haar armen nodig heeft voor andere zaken. Schattige pluisbolletjes, maar ze schieten alle kanten op. En dat gaat wel eens mis.

Ik vind het in deze discussie wel raar dat gesteld wordt dat honden niet altijd met kinderen kunnen omgaan en dat dat natuurlijk is, maar dat wel verwacht wordt dat kinderen met honden moeten kunnen omgaan.

skik

Barvaux

Barvaux

25-09-2014 om 10:40

miriam

# 167: precies!

"Een hond hoort kinderen normaal te vinden"
Dat is alleen maar in de film (Lassiesyndroom).

Nu begrijp je mij niet, ik zei niet dat een hond een kind lief moet vinden en alles moet begrijpen maar een hond zou een kind normaal moeten vinden, net als een auto, een fiets etc. Gewoon links laten liggen, niets mee doen.... een hond die een kind eng vindt vind ik niet goed opgevoed en dat vind ik gevaarlijk.

Kaaskopje

"Hoe krijg je het voor elkaar al die vervelende ervaringen met honden?"

Hoe ik dat voor elkaar krijg? Dat is de omgekeerde wereld. Je zou je moeten afvragen hoe al die hondeneigenaren het voor elkaar krijgen om zoveel overlast te veroorzaken. In alle gevallen gebruikte ik de openbare ruimte zoals hij bedoeld is en lieten zij hun honden los lopen.

Maar ook op mijn eigen terrein blijf ik niet van hondengedoe verschoond. Vorig jaar zat ik met mijn kinderen in de huiskamer toen we een hoop herrie hoorden. Een loslopende hond had een haan opgejaagd, mijn voortuin in (en dan is hij al vijftig meter van de openbare weg vandaan). Voor onze ogen beet de hond die haan dood, bleef nog een tijdje met bebloede bek door de tuin grommen en blaffen en liet ons achter met een hanenkadaver en een berg veren. Hoe krijg ik het voor elkaar he?

skik

Calimero?

"En skaten is al lang niet meer voorbehouden aan kinderen. "

Vertel mij wat. Over de stoep langs een voortuin skaten weer wel.

Vind je andere hondeneigenaren verantwoordelijk voor het gedrag van jouw poedelkennis?

"Ik vind het in deze discussie wel raar dat gesteld wordt dat honden niet altijd met kinderen kunnen omgaan en dat dat natuurlijk is, maar dat wel verwacht wordt dat kinderen met honden moeten kunnen omgaan."

Veeg je mijn mening nu bij die van een ander? Iemand met een hond wellicht? En wat je vind je er raar aan? Vind je het niet eerlijk? Calimero?

Ik kan er wel in komen. Het is net als verkeer. Honden zijn net als auto's (fietsen, brommers) domme nauwelijks denkende dingen. Hopelijk met een bestuurder/begeleider, maar dat geeft geen 100% garantie. Honden kunnen wel op jou reageren (verschil met auto's), maar die reactie is zelden complex empathisch. Het is daarom niet slim om reactie van een hond uit te lokken. Ook dat moeten kinderen (en volwassenen) weten.

Kon dat maar

Barvaux "een hond die een kind eng vindt vind ik niet goed opgevoed en dat vind ik gevaarlijk."
Als je angst kon weg opvoeden, dan zou opvoeding van alle hondenbangerds in dit draadje een betere oplossing zijn dan een hondenverbod op het schoolplein.

Vanuit een hondenperspectief vind ik angst voor kinderen heel begrijpelijk.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-09-2014 om 11:05

mama2

Blijkbaar hebben jullie een gedeeld mantra, dus je hoeft niet perse een vechthondenliefhebber te zijn ook al is mijn stelling waar.

Ook taalkundig ben ik het met je oneens. Vechthondenliefhebber is 1 woord. Zo doen we dat in het Nederlands.

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/samenstelling

"Een samenstelling is een combinatie van woorden die een eenheid vormt en aan elkaar wordt geschreven. In het Nederlands kun je ontelbaar veel samenstellingen maken. Zo kun je uit rug en zak rugzak vormen, en dan kun je verdergaan met rugzaktoerisme en rugzaktoerismebranche, en ook lichtgewichtrugzak, lichtgewichtrugzakbranche, enz. enz. zijn mogelijk."

rug + zak => rugzak + toerisme => rugzaktoerisme
vecht + honden => vechthonden + liefhebber => vechthondenliefhebber

Maar goed, de moeite niet waard om komma's over te neuken...

mama2

mama2

25-09-2014 om 13:04

Een glimlach

sorry, ik moet er echt even van glimlachen Ad Hombre

M Lavell, het is niet mijn actie he, ik ben het er mee eens dat honden niet op een schoolplein thuis horen om verschillende redenen, maar het is nu ook weer niet zo dat ik mij er aan erger . Ik schreef in een eerdere posting dat het vrijwel een onmogelijke actie is.

Lucerna

Lucerna

25-09-2014 om 13:14

Miriam

"Vanuit een hondenperspectief vind ik angst voor kinderen heel begrijpelijk." Waarom zou je zo'n beest dan zonodig meeslepen naar een schoolplein, waar ook veel anderen die dieren liever niet zien? Ik begin het steeds onbegrijpelijker te vinden. Wellicht schaar je mij onder de hondenbangerds, dat weet ik niet. Maar hoewel ik er niet bang voor ben, zie eerdere postings van mij: ik heb wel redenen om honden te wantrouwen. Ik ken ze niet, ik weet niet wat ik van ze moet verwachten. Hoe gezellig en lief de meeste ook zijn, houd ze weg van het schoolplein.

Pak zout

Lucerna, Ik zei niet dat alle honden bang zijn voor (alle) kinderen.
"Hoe gezellig en lief de meeste ook zijn, houd ze weg van het schoolplein." want aan de overkant van de straat zijn ze geen probleem?

Ik heb een link. Neem 'm met een pak zout, maar toch http://www.metdierenmeermens.nl/informatie/
Er bestaat een sterke opvatting over de helende combinatie mens en dier en hoe belangrijk het is kinderen al zo jong mogelijk..... (maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes).

Ik ben niet voor, ik ben niet tegen, ik ben tamelijk neutraal op dit vlak, maar.... Onder hondeneigenaren vind je beslist veel vaker deze opvatting (en nog een stuk fanatieker ook) dan onder niet eigenaren. Waarom nemen zij de hond mee naar school? Omdat dat dier een gezinslid is, zoals een broertje of een zusje dat je ook niet alleen thuis laat. De helende zielskrachten van het dier worden bovendien gratis en voor niks over alle medescholieren uitgestort.

Ook in omgevingen die meer met beide benen op de grond staan vind je sporen van die opvatting. Er zijn ziekenhuizen met konijnen op de zaal, bejaardenhuizen met compleet geintergreerde boerderijen, etc. Het is niet zomaar.

De noodzaak van het contact tussen kinderen en honden/huisdieren, wordt volgens mij net zo heftig en emotioneel gevoeld als de angst, aversie of bedenking er tegen.
Daaruit ontstaat de tegenstelling: vanzelfsprekend gaat de hond mee naar school - versus - vanzelfsprekend is het schoolplein hond vrij.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-09-2014 om 14:51

Het ging mis

Toen mensen nog tevreden waren met poedeltjes was dat helende gezalf wellicht nog verdedigbaar, maar helaas zijn in veel buurten tegenwoordig de vecht- en waakhonden in de meerderheid samen met hun vaak geestelijk niet geheel volwaardige baasjes.

Sindsdien, en omdat een pitbull-specifiek verbod niet haalbaar is, zien we onze 'hondenliefhebbers' liever op een veilige afstand.

En dat betreft echt niet alleen hondenhaters. Mensen met kleinere 'normale' honden zijn vaak als de dood voor pitbulls, mastino's, argentino's, rottweilers en god weet wat er nog meer rondloopt. Want zij weten dat die regelmatig kleinere hondjes verwonden of doodbijten.

De psychopathen die hun (vecht)honden als verlengstuk van hun wankele ego's zien, die zijn het eigenlijke probleem. Heb je daar ook een 'helende' oplossing voor, Miriam?

Kasii Haith, 4 jaar oud versus 3 pitbulls:

" The child had gone with his pregnant mother to visit one of the mother's friends and was playing in front of the home with the dogs, whom he had reportedly played with in the past. At some point the mother looked outside to see the three pitbulls attacking the child and rushed to help him, at which point the pitbulls attacked her. Nearby HVAC workers attempted to beat the dogs back with PVC pipes and were unsuccessful. The child was pronounced dead on scene by paramedics, the pregnant mother was taken to the hospital for treatment of injuries and monitoring of the unborn child. The dogs had not been vaccinated against rabies and were euthanised."

Mirjam, de APV en

Dit is een artikel uit de APV van mijn gemeente:

Artikel 2:57 Loslopende honden
1. Het is de eigenaar of houder van een hond verboden die hond te
laten verblijven of te laten lopen:
a. op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als
zodanig ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide
of op een andere door het college aangewezen plaats;
b. binnen de bebouwde kom op de weg indien de hond niet is aangelijnd.

Kortom: buiten losloopgebieden moeten honden aangelijnd zijn en op het schoolplein (= kinderspeelplaats) geldt een verbod voor honden. Als ik gebeten of besprongen word door een loslopende hond buiten losloopgebied vind ik dat ik terecht wat te zeiken heb.

""Ik vind het in deze discussie wel raar dat gesteld wordt dat honden niet altijd met kinderen kunnen omgaan en dat dat natuurlijk is, maar dat wel verwacht wordt dat kinderen met honden moeten kunnen omgaan."Veeg je mijn mening nu bij die van een ander? Iemand met een hond wellicht? En wat je vind je er raar aan? Vind je het niet eerlijk? Calimero?"

Jij zei enerzijds "Als je honden vieze en enge beesten vindt, met dito bazen trouwens, dan heb je een heus probleem en anderzijds "Vanuit een hondenperspectief vind ik angst voor kinderen heel begrijpelijk".

Ik vind kinderen en honden niet zo'n goede combinatie, ze zijn beiden onberekenbaar, zeker voor vreemden. Ook kunnen ze zich allebei niet zo makkelijk uitdrukken en moet je veel herhalen om ze wat te leren. Eigenlijk lijken ze best op elkaar. Als hondeneigenaren hun hond op straat aangelijnd houden, in losloopgebied onder apel houden en ze niet meenemen naar het schoolplein en ouders er voor zorgen dat kinderen niet ongevraagd aaien en honden niet aan het schrikken maken door op ze af te komen of tegen ze te schreeuwen o.i.d. Maar de angst of aversie van honden voor kinderen lijkt me net zo legitiem als de angst of aversie van kinderen voor honden.

skik

Lucerna

Lucerna

25-09-2014 om 15:19

Miriam

"Lucerna, Ik zei niet dat alle honden bang zijn voor (alle) kinderen. "Hoe gezellig en lief de meeste ook zijn, houd ze weg van het schoolplein." "
En ik zei niet dat jij zei dat álle honden... enz. Voorlopig houd ik het erop dat er honden zijn die ... en dat er kinderen zijn die... . Overkant van de straat is (bij ons!) geen probleem, makkelijk te omzeilen, vooral aan de lijn. Het hele verhaal over hoe geweldig goed een hond of ander beest als gezinslid is, ken ik ook. Geloof het best. Nadeel is: hier thuis kan er geen enkel harig huisdier meer in. Jammer, maar helaas. Kinderen móeten op dat schoolplein komen, van de wet. Er zijn kinderen die bang zijn, er zijn kinderen die allergisch zijn. Nou kunnen we wel heel opvoedkundig twee kanten op gaan zitten doen, hoe goed het voor hond en kind is dat ze met elkaar in contact komen, maar dat doen de liefhebbers van dat credo dan maar elders. Mensen die een hond bij kinderen belangrijk vinden, nemen er zelf maar één.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.