Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ouder

ouder

17-09-2014 om 19:38

Hulp gevraag bij hondenverbod op schoolplein


Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2014 om 23:52

Vlinder

Ik snap ook niet waarom je een hond mee zou nemen naar het schoolplein. ===

Dat heb ik al eerder uitgelegd. Iedere wandelingetje is leuk voor de hond, dus ook de korte van 10 minuten. Dat hond dan ook even moet wachten is misschien wel saai, maar een beetje hond wil graag bij zijn baas zijn en vind dat wachten ongetwijfeld leuker dan alleen thuis te moeten zitten.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2014 om 00:01

Ad Hombre

... bij ons in het dorp is bijv. juist een doorgaand fietspad (wat je eigenlijk vanwege de strategische ligging wel moet gebruiken) losloopgebied. Dat betekent dan natuurlijk niet dat de hond dan lekker zijn gang kan gaan. De baas blijft verantwoordelijk en aansprakelijk. Dus als je hem niet onder controle hebt moet je hem ook daar aan de lijn houden. Lijkt mij.===

Ik begrijp ook nooit dat gemeenten een stukje grond wat aan een verkeerssituatie grenst, als losloopgebied aanwijzen. Mág je hond ergens los en dan moet je je hond nog steeds bij je houden. Ik hou mijn hond dus liever aan de lijn in zo'n gebied. Waar wij de hond loslaten is zonder verkeer met wielen en als er al wielen zijn, dan zijn die wielen ook in overtreding.

Caesar

Caesar

23-09-2014 om 08:16

Kaaskopje

2/3e van de bijtincidenten is in een thuissituatie. 1/3e dus niet. Dat zijn jaarlijks dus 50.000 bijtincidenten buitenshuis. Dat vind ik nog steeds erg veel.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2014 om 12:40

Ja, is zeker veel

dat ontken ik niet. Maar als we dan toch met statistieken bezig zijn zou ik ook willen weten of de beten de fout zijn van de hond en eigenaar of dat het komt door uitdagend of dom gedrag. En in dat laatste deel vind ik dat ouders (ook die hondenbezitter zijn) hun kind wel in op moeten voeden. We leven nu eenmaal met elkaar samen, hond en mens, dus daar moet je je kind in begeleiden.

Caesar

Caesar

23-09-2014 om 13:03

Nee hoor

Niet hondenbezitsters hoeven helemaal niet hun kinderen te leren omgaan met honden. Er is een aanlijn gebod voor honden. En dat is niet voor niets.

kaaskopje

Ja, zo'n domme kleuter die wègrent als er een hond op hem afstuift, die vraagt er natuurlijk ook zelf om...

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2014 om 13:24

Kinderachtige reacties

Kinderen worden ook gebeten als hond keurig aangelijnd zit, maar belaagd wordt door een kind. en als kind dan een knauw krijgt, komt dat ook in de statistieken als bijtincident.
Dat kleuters wegrennen is een begrijpelijke reactie, maar hun ouders zouden ze wel kunnen leren dat je dat beter niet kunt doen. Dus als mensen er bewust voor kiezen om met hun kinderen over een pad te wandelen waar honden los mógen, dan moeten die kinderen daar ook veilig mee leren omgaan. Dus niet wegrennen.

heel kinderachtig

Ik vind het van de zotte om te doen alsof het 'ook aan de kinderen' ligt als ze gebeten worden door een hond. En al helemaal om te doen alsof dit dan vast wel bij een groot deel van de bijt incidenten het geval zal zijn.

Als je je hond aan de lijn hebt en er komt een kind op af om het te 'belagen' dan kun je als eigenaar ingrijpen want je staat er direct naast. Dus dat vind ik een kulargument. En ook in losloop gebied moet een hond onder apèl staan van zijn baas, anders hoort 'ie sowieso niet los.

Ik kom trouwens niet in losloop gebied, maar ik kom wel vrijwel dagelijks loslopende honden tegen. En ik leerde mijn kinderen van kleins af aan ook dat ze niet weg moeten lopen. Nou, dat werkt natuurlijk feilloos hè, bij kleuters...

Fiorucci

Fiorucci

23-09-2014 om 13:41

Maar....

Het feit dat iemand na schooltijd over het plein loopt met een hond, wil toch helemaal niet zeggen dat je de hond toestaat om daar zijn behoefte te doen?? En als je de hond bij je hebt als je kinderen afhaalt, zegt toch helemaal niet dat je dus te weinig tijd hebt om ;m uit te laten en dat hij dus maar tien minuten buiten is? Misschien heeft die persoon al een uur gelopen en haalt hij/zij de kinderen even op op de terugweg...

Jippox

Mijn kinderen zijn ruim 3 jaar geleden getuige geweest van een bijtincident. Hun vader werd in de Vogezen aangevallen door een hond zonder eigenaar tijdens een bergwandeling. De hond had het hele gebied van de Hohneck als achtertuin in gebruik.
Nu nog zetten ze het op een lopen als er een niet aangelijnde ongeveer evengrote hond in de buurt komt en ze zijn bepaald geen kleuters meer. Die vluchtreflex zit wr zo ingebakken, krijg het er niet uit.
De hond bleek van een locale horeca ondernemer te zijn, het was een lieve hond die nooit agressief was volgens de bewoners daar. Op de camping hoorden we dat er die zomer al meer mensen last hadden gehad van die hond.

rode krullenbol

rode krullenbol

23-09-2014 om 14:09

Ter info ...

Een link die jou voert "way down memory lane":

http://vimeo.com/30281164

Kaaskopje

Ik ben twee keer door een hond gebeten. Ik skate langs een voortuin waarvan de eigenaresse de deur open zwaaide en de hond naar buiten rende. Dat mijn broek stuk was en mijn been bloedde kwam omdat ik de hond liet schrikken volgens de eigenaresse. De andere hond beet mij toen ik van mijn fiets afstapte om een praatje met zijn baasje, een kennis, te maken. Zij sprak de klassieker: doettieandersnooit. Om vervolgens van nog twee bijtindicenten door haar uit Spanje meegenomen zwerfhond te vertellen.

Verder heb ik toch wel regelmatig dat er honden op me afgerend komen (toevallig zonet nog). Ik ken die hond niet, dus ik weet niet of hij alleen maar wil snuffelen of dat hij me wat aan wil doen. Ik loop altijd maar zo onverstoorbaar mogelijk door, maar prettig vind ik het niet. Soms springt er een hond tegen me op, vind ik ook niet fijn. Laatst nog een lichte broek weg kunnen gooien omdat ik de modderige pootafdruk van die husky er niet uitkreeg. Doet nog pijn ook trouwens, die huskynagels in je been. Verder heb ik honden uit de even op de grond gezette maxicosi en uit de buggy moeten duwen, wat me steevast op een tirade van de baasjes kwam te staan. Van 'blijf met je poten van mijn hond af' tot 'zo maak je je kind bang voor honden'. Die keurig uitziende heer die zijn hondje op het smalle toeganspad naar het hek van school liet kakken lachtte me vierkant uit toen ik hem daar op aansprak.

Ik zie maar weinig mensen die zich aan het aanlijnverbod houden, zie maar weinig mensen de drollen opruimen en ken nauwelijks mensen die hun hond echt goed onder apel kunnen houden. Als iedereen nou eens braaf ging aanlijnen buiten de losloopgebieden zou dat al heel wat schelen, maar ik vind muilkorven ook helemaal geen gek idee. Ik weet dat ouders een enorme plaat voor hun kop kunnen hebben wat het gedrag van hun kinderen betreft, maar veel hondeneigenaren hebben echt een betonnen muur.

skik

Jaina

Jaina

23-09-2014 om 14:34

Niet los

Een hond die dusdanig angstig en/of agressief is dat hij een wegrennende kleuter zou bijten moet nooit los lopen. Ik heb zelf honden en de enige situatie waarin ik onze honden een kind zie bijten is als een kind hun echt en langdurig pijn zou doen. Uiteraard lopen mijn honden buiten alleen los als ik er bij ben dus ik hou het in de gaten. Als mijn honden te onbetrouwbaar zouden zijn om met gewone dagelijkse situaties om te gaan (kind wat ze wil aaien als ze loslopen, kinderen die schreeuwen, kinderen die wegrennen of juist naar ze toe rennen) dan zou ik ze niet los laten lopen. Als eigenaar ben je dan namelijk ook gewoon verantwoordelijk voor het gedrag van je hond.

Leg eens uit

Zeg skik, misschien kun jij me uitleggen een schoolpleinverbod voor honden zou betekenen voor jouw ervaringen.

"Ik skate langs een voortuin waarvan de eigenaresse de deur open zwaaide en de hond naar buiten rende."

Is dat 20 of 30 jaar geleden?

"Ik zie maar weinig mensen die zich aan het aanlijnverbod houden, zie maar weinig mensen de drollen opruimen en ken nauwelijks mensen die hun hond echt goed onder apel kunnen houden. "

Angela deed al de suggestie dat hondenbezitters elkaar aan moeten spreken. De hondenbezitter als apart soort mens. "ze houden zich niet aan de regels" en meer van dat.

nee hoor

Geen apart soort mens, je hebt ook zulke aso's zonder hond. Het is alleen dat je van die mèt hond zo vaak last hebt als je wel eens buiten komt.

soortgelijk probleem

Ben momenteel als verkeersouder betrokken bij het project veilige schoolomgeving. Hoe krijgen we de omgeving van de school veilig dat kinderen zelf van en naar school kunnen komen. Met andere ouders en leerkrachten spreek ik mensen aan die op de stoep parkeren met de auto, op de stoep fietsen, en zich anderszins onveilig gedragen in de buurt van de school.
Ik benader ze beleefd, geef een hand, stel mezelf voor, je wilt niet weten wat ik al naar mijn hoofd heb gekregen. Opstandige tieners van de nabijgelegen VO school zijn nog het minst onbeschoft, roepen: Boeien en fietsen door. 70 plussers op gemoterroriseerde fietsen zijn het ergst. Die zijn ouder, wijzer en verdienen daardoor hun voorrecht om op de stoep te fietsen en schreeuwen het hardst met woeste armgebaren, komen iets te dicht in mijn persoonlijke ruimte zeg maar. Dan krijg ik de neiging om te gaan meppen en dat vind de directeur van school weer niet de juiste benadering. Om even op adem te komen ben ik vanmiddag jongste gaan halen zonder mijn gele verkeersouder vestje en heb het fietsen door de vingers gezien.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-09-2014 om 19:02

Reactie schoolhoofd

Zojuist reactie gekregen op mijn verzoek van het schoolhoofd. Hij kan het naar zijn zeggen wettelijk niet verbieden (heeft het gecheckt met de 'bovenschoolse manager') maar stuurt alle ouders nu een brief met een dringend verzoek de hond buiten het hek te laten. (ik voel me toch wel behoorlijk serieus genomen)

Iemand een idee, hoe dat zit? Wettelijk...?

Jemig

Ik kreeg al de indruk dat je niet echt meedeed aan de discussie.
Dat wettelijke is tamelijk ruim aan bod geweest. Zie mijn eerdere links naar gemeenten die er een besluit over genomen hebben.

Caesar

Caesar

23-09-2014 om 19:33

Jemig

Jemig Miriam. Nee het schoolhoofd heeft niet meegelezen. Hombre wel, maar die citeert nu het schoolhoofd.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-09-2014 om 22:09

Gemeente

Wellicht is het per gemeente verschillend. Misschien moet het in de APV mogelijk zijn gemaakt of zo. Misschien bel ik de gemeente er eens over.

Tegeltje

Tegeltje

24-09-2014 om 12:13

Dazer

Schijnt goed te helpen. Vooral bij honden met eigenaren zoals Kaaskopje. Dazer geeft ultrasoon geluid waar de hond een bloedhekel aan heeft. Hond af met staart tussen de poten. Dus hond op ongewenste plaatsen: dazer aanzetten en de hond wil er zelf weg. Ook bij problemen zoals Skik die noemt (ik heb zelf ook dat soort ervaringen want ben regelmatig buiten en nee Miriam dat is geen 20 jaar geleden), zou zo'n dazer een uitkomst zijn. Mensen horen het geluid niet. Iemand ervaring?

Dazer?

Net als die blauwe lampen met een bromgeluid tegen hangjongeren die alweer verdwenen zijn? Ik denk dat de dierenbescherming dan in actie komt.

Dazer

Wij hebben er een. Gekocht bij Bever, jaren geleden, maar ook nu nog verkrijgbaar:
http://www.bever.nl/Dazer?s2m_channel=70&gclid=CJHX0ojU-cACFYUIwwod9GwAFw
Een hoop geld, maar voor ons meer dan de moeite waard. De meeste honden houden er niet van, en druipen af. Sommige honden horen het niet of hebben er geen last van; daar helpt ie dus niet tegen. Maar dat is echt de minderheid.
En mensen horen 'm niet, behalve als je het apparaat vlak bij je oor houdt - dat moet je dus niet doen.
Bij ons gaat ie mee bij wandelingen in de natuur.

Tegeltje

Tegeltje

24-09-2014 om 14:47

Dazer vervolg

Caroro, dank voor de info. Ik denk dat ik ook maar overga tot aankoop. Handig bij buiten sporten, fietsen enz. Ik zie geen reden voor de dierenbescherming om in actie te komen. Het gaat maar om geluid, dus zo erg is dat niet. Gebeten worden is heel wat zieliger dan een onaangenaam geluid horen.

niet zielig

Nee, het is niet zielig. Het is ook maar een kort geluid; je moet het knopje ingedrukt houden om het geluid te produceren. Dus niet te vergelijken met die anti-hangjongeren-bromapparaten.
En wij waren in de winkel wat sceptisch; vrij veel geld voor een eenvoudig apparaatje. Maar de verkoper verzekerde ons dat het werkte, en dat bleek ook zo te zijn in de praktijk.

amk

amk

24-09-2014 om 17:35

caroro

ook als je dat ding niet dicht bij je oor houdt hoor je 'm ook, een ook kinderen horen dat ding heel erg goed.

Als ik..

Als ik een hond zou hebben, (heb ik niet vanwege houten vloer) en de hond reageert vreemd ( zelfs met de staart tussen de benen) omdat iemand anders op zo'n onopvallend apparaatje staat te drukken, zou ik dat echt erg vinden. Het gehoor van een hond is vele malen beter dan die van een mens.

rode krullenbol

rode krullenbol

24-09-2014 om 18:13

Dat ding ...

heeft ooit zonder meer mijn leven gered, toen ik per fiets door een nogal in de steek gelaten agrarisch gebied trok in Oost-Europa. Daar bleken (hele horden) bloeddorstige zwerfhonden te leven, die inmiddels weer meer weg hadden van een wolf, dan van het schoothondje dat zij misschien ooit waren. Een van hun verslond de Dazer bijna. Het is, dat ik dat ding nog net op tijd uit zijn bek wist te trekken! Anders hadden dit forum het moeten doen zonder mijn bijdrages.

Tegeltje

Tegeltje

24-09-2014 om 18:14

Flanagan

Nederland heeft heel erg veel honden. Het is nergens hondvrij. Wie zich buiten waagt, komt erfhonden tegen, hondenbezitters die het heel goed vinden als de hond met vieze poten tegen je opspringt, in je kruis snuffelt, naar je gromt enzovoort. Het aantal bijtincidenten per jaar is schrikbarend. Zelf ben ik meerdere malen gebeten. Gewoon omdat ik ergens fietste (hond hing in mijn voet), of ergens liep. Waarom is een hond die schrikt van een geluid nou een groter probleem dan een bijtwond? Waarom zou ik me niet op de openbare weg mogen verdedigen tegen een hond die aanvalt? Op een nette manier, zonder de hond te beschadigen? Ik snap werkelijk niet wat daar zo erg aan is.
Hondenbezitters zijn er zelf bij. Als ik geen last van de hond heb, heeft de hond geen last van mij. Zo simpel is het. Als een dazergeluid dus " erg" is, hou die hond dan onder controle.

Schoolplein

Het probleem van TS speelt zich af op een schoolplein; daar wil je toch geen dazer's aantreffen.

Nu ben ik zelf nooit gebeten, dus ik heb die slechte ervaringen niet. Als ik eens onverwachts tot bloedens aan toe gebeten zou zijn, ( met 2 prikken op de koop toe), zou ik misschien ook anders denken over honden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.