Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ouder

ouder

17-09-2014 om 19:38

Hulp gevraag bij hondenverbod op schoolplein


Lucerna

Lucerna

19-09-2014 om 12:47

tante Sidonia

Op straat kunnen kinderen een hond vermijden, maar een schoolplein is hún wereld. Kun je daar niet eens veilig allergisch of bang voor honden zijn. "Je zou ervan uit moeten gaan dat iedere honden bezitter wel zorgt dat " => Om een vroegere forummer maar weer te citeren: Assumption is the mother of all fuck-ups. Feit is dat niet "iedere hondenbezitter" dat doet en voorkomt enz. Feit is, dat ze kennelijk zoveel overlast kunnen veroorzaken, dat wildroosters overwogen worden. Ze liggen ook niet voor de grap bij speeltuinen.

Jij vindt dat honden in deze maatschappij horen. Met hetzelfde recht kan ik vinden dat honden totaal niet gemist worden als ze er niet zijn. Wie heeft gelijk?

Woedende reacties

Ik ben eens bijna onderuit gegaan op het schoolplein doordat kinderen speelden met een hond aan een zeer lange riem die ze aan weerzijden van mij vasthielden. Ze gingen rennen met de hond en lieten plotseling de riem los, en de riem sloeg om mijn benen heen. Omdat het die dag ook nog glad was, bleef ik maar ternauwernood staan. Toen ik de kinderen erop aansprak, dat ze hun hond op z'n minst netjes aan een korte lijn moesten houden, werd ik woedend aangesproken door een moeder waar ik me mee bemoeide, dat ik haar kind bang maakte omdat ik dat tegen haar zei.
Tja, als je mensen aanspreekt op gedrag van huisdier of kind kan je de wind van voren krijgen. Dus het moet heel duidelijk door de school gecommuniceerd worden, zodat je daarnaar kan verwijzen.

Caesar

Caesar

19-09-2014 om 12:57

Sidonia

Auto's horen ook in deze maatschappij, toch zie ik die liever niet op het schoolplein.

Fiorucci

Fiorucci

19-09-2014 om 13:18

Hier....

Hier zijn veel schoolpleinen publiek domein. Wordt dus ook gebruikt door voetgangers,en ja, ook door mensen die een rondje lopen met de hond. Op een zeldzame enkeling na laat niemand de hond daar zijn behoefte doen. Ik vind niet dat deze mensen buiten schooltijd niet op dat plein zouden mogen komen met de hond. Scholen kiezen er hier bewust voor om pleinen niet af te sluiten, buiten schooltijd spelen er ook veel buurtkinderen. Ouders met hond die hun kind komen ophalen blijven altijd net buiten het plein staan.

amk

amk

19-09-2014 om 13:52

Fiorucci

" Scholen kiezen er hier bewust voor om pleinen niet af te sluiten, buiten schooltijd spelen er ook veel buurtkinderen"

Het is niet altijd de keuze van een school, schoolgebouwen worden meestal gehuurd met een speciaal contract van de gemeente die dus ook bepaald wat er op een schoolplein mag gebeuren.

Ook zijn er scholen waarbij het lijkt als of het een 'schoolplein' heeft terwijl het eigenlijk alleen maar aan een plein gelegen is. Waarbij de school helemaal geen zeggenschap heeft over dat plein.

Dat is bij ons het geval. De eigengrond van de school is tot 50cm uit de buitenmuur. De rest is van de gemeente. En dus moeten hier zelfs auto's over dat plein om bij hun op eigen terrein gelegen parkeerplek te komen. Honden zijn dus ook niet te weigeren, wel een aanlijngebod.

Lucerna

Lucerna

19-09-2014 om 14:36

Zeggenschap over het plein

In onze gemeente zijn zowel de schoolgebouwen als de pleinen (die ophouden bij het hek dat eromheen staat) eigendom van de gemeente. Die pleinen zijn geen openbare ruimte. Er hangen zelfs van die bordjes bij met verboden toegang voor onbevoegden, met verwijzing naar het betreffende artikel van het wetboek voor strafrecht. De gemeente heeft wel een aantal schoolpleinen aangewezen, die tot een bepaalde tijd nog opengesteld worden als extra speelruimte voor kinderen. Maar niet voor onbevoegden dus.

Tegeltje

Tegeltje

19-09-2014 om 15:17

Sidonia

Schoolpleinen horen bij de maatschappij. Het zijn plaatsen waar kinderen verplicht zijn te komen. Er is leerplicht. Het zijn daarmee ook plaatsen waar ouders verplicht zijn te komen. Ouders en kinderen die geen prijs stellen op honden moeten een plein kunnen hebben waar ze zich prettig voelen. Ouders zijn niet verplicht hun kinderen aan te leren om op hun schoolplein met jouw hond om te gaan. Ze moeten ook de school in kunnen zonder met jouw hond geconfronteerd te worden.
Honden veroorzaken duizenden bijtincidenten per jaar. Scholen zijn ook veel noodzakelijker voor de samenleving dan honden. De ouders en kinderen op het plein die geen hond in hun buurt willen hebben, gaan dus voor op jouw hond. Jouw hond heeft zonder schoolpleinen ook ruimte zat. Waarom die dan toch perse op dat plein zou moeten, ontgaat mij echt.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-09-2014 om 15:56

mama2

Ziehier, het mantra van de vechthondenliefhebber:

"Temet, het zijn veelal meer de mini beestjes die bijt incidenten veroorzaken "

Helaas bijten die Staffords en Rotweilers en god mag weten wat er tegenwoordig aan vechtmachines in de mode is met groot gemak een klein kind in tweeen.

Helaas deze week weer raak:

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/meisje-5-zwaargewond-door-aanval-honden

"Het is niet bekend waarom de twee staffords de kleuter aanvielen."

Dat lees je nou nooit over die Chihuahua's en andere minibeestjes die 'veelal die bijtincidenten' veroorzaken. Veel hoogbegaafden zitten er niet onder die hondenliefhebbers lijkt het wel.

Afmaken mag helaas pas achteraf en alleen de honden, niet de eigenaars.

Jaina

Jaina

19-09-2014 om 16:02

Schoolplein

Ik zou niet weten waarom je buiten schooltijd met je honden op het schoolplein moet gaan wandelen. Lijkt me niet echt een geschikte plaats. Hier ook een schoolplein wat na schooltijd wel toegankelijk is voor spelende kinderen maar ik zie echt niet in wat ik daar met mijn honden te zoeken heb. Als ik kinderen van school zou halen met de honden dan zou ik gewoon buiten het plein wachten op de stoep. Kinderen kunnen allergisch zijn of bang zijn voor honden en ik zie niet in waarom ze op het schoolplein daarmee geconfronteerd moeten worden. Daar zit geen enkele toegevoegde waarde aan voor de honden of voor de kinderen.

ouder

ouder

19-09-2014 om 21:39

tante Sidonia

"kinderen komen overal honden tegen; waarom zouden ze die op het schoolplein niet tegen mogen komen ook al zijn ze bang? Hhonden horen in deze maatschappij en kinderen hoeven niet overal tegen beschermd te worden op deze manier."

Ben ik niet met je eens als we het over een schoolplein hebben. Kinderen moeten daar veilig kunnen rennen, lopen etc…evenals dat er niet gefietst mag worden op het schoolplein.

"dat poep moet worden opgeruimd spreekt voor zich en ik kan me nauwelijks voorstellen dat een hond op het schoolplein poept een baas dit dan niet opruimt."

Je moest eens weten hoeveel mensen dat dus niet doen.

"En een plasje dat spoelt wel weer weg met de volgende regenbui".

Gewoon erg onfris als dat gebeurt tegen een zandbak waar kleuters in spelen.

"Je zou ervan uit moeten gaan dat iedere honden bezitter wel zorgt dat hij met hond niet in het gedrang komt, sowieso niet in een drukke mensenmassa terecht komt, dus aan de rand van het plein blijft, de hond altijd aangelijnd houdt en en exta in de gaten houdt, als de kinderen naar buiten komen.
wild roosters ter voorkoming van vind ik helemaal van de zotte!"

Vandaag ook weer mensen met honden….gewoon in de drukte tussen de andere ouders in midden op het schoolplein hoor. Het gebeurt gewoon.

Waar gaat het nou over?

Ouder ik begrijp je steeds minder. Als er bij jouw school een rechtmatig hondenverbod geldt, dan is een bordje ophangen genoeg om dat te verduidelijken. Zet er een concierge of potige gymhjuf naast om het de eerste weken nog even in te wrijven en laat het schoolhoofd er bovendien bij elk schoolpraatje nog even nadrukkelijk op wijzen.
Duurt even maar dan heb je ook wat.

Ondertussen ben ik het niet met je eens. Jij bent het dan weer niet met mij eens. Maar wat doet dat er toe?

Als je werkelijke vraag niet over het handhaven van een rechtmatige regel gaat, maar over een persoonlijke mening dan vrees ik dat je bot zult vangen.
Vanwege het simpele feit dat het voor veel mensen helemaal niet logisch is dat honden niet in de school mogen, laat staan op het schoolplein (nooit een spreekbeurt over de hond van een klasgenoot aangehoord?)

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2014 om 22:53

Het is geven en nemen

Ik zou niet weten waarom ik als buur van een school, waar géén gesloten hekken omheen staan niet af en toe als een soort 'recht van overpad' met mijn hond van a naar b zou mogen lopen. In de praktijk komt dat zelden voor, omdat het niet persé nodig is, maar als we een bepaalde route kiezen lopen we over het plein. Tegen dat wij daar met de hond lopen heeft hond alláng alles gedaan wat hond kwijt moest. Dus dat gebeurt niet op het plein.

Het is niet zo dat ik van bepaalde rechten gebruik meen te mogen maken, maar ik zie het wel als een 'geven en nemen' dat ik als buur soms met mijn hond op het plein ben (heel weinig dus). Wij hebben verhoudingsgewijs véél meer 'overlast' van de kinderen naast ons huis dan omgekeerd zij van onze hond. Zodra de vakantie voorbij was lag onze tuin en omgeving weer bezaaid met koekpapiertjes en drinkkartonnetjes. Onze deur moet het altijd ontgelden met zandbombardementen in de zomer en als er sneeuw ligt met harde ijsballen en als het heerlijk stil is buiten, klinkt het zo lekker om met een hard voorwerp om de metalen glijbaan te rammen. Dat nemen wij allemaal voor lief, vanwege de redelijk unieke plek en ook omdat we vantevoren wisten dat we niet moesten miepen over wat overlast van spelende kinderen. Maar mag ik dan wel even oversteken met mijn aangelijnde hond na schooltijd?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2014 om 23:17

Lucerna, wie heeft er gelijk? Jij niet.

Ik kan een rits linken hier zetten, waarin je kunt lezen dat huisdieren als katten en honden goed zijn voor de (geestelijke) gezondheid van mensen, maar eentje is duidelijk genoeg:

http://www.mensendier.nl/dier%20en%20zorg.htm

Honden en ook katten zouden zeker gemist worden in de maatschappij. Dat vonden ze duizenden jaren geleden al.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2014 om 23:22

Jaina

Als ik kinderen van school zou halen met de honden dan zou ik gewoon buiten het plein wachten op de stoep. ===

Ja, dat zou ik ook doen, maar ik vind dat wel schijnveiligheid, want ook buiten het schoolplein rennen kinderen op hun ouders af die gewoon tussen de ouders met een hond staan. Het 'probleem' verplaatst zich dus gewoon naar buiten het schoolplein. In de praktijk zie ik bij ons niet zoveel honden naast het plein, het ene jaar meer dan het andere.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-09-2014 om 08:40

OK Kaaskopje

Honden eruit, maar de katten mogen blijven. Kleintjes dan, he? Geen tijgers en leeuwen natuurlijk. Lijkt logisch, maar bij sommige hondenbezitters is groter en gevaarlijker synoniem voor leuker!

Ja, en?

"maar bij sommige hondenbezitters is groter en gevaarlijker synoniem voor leuker!"
Vast. Maar wat heeft dat met een schoolplein te maken?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2014 om 08:53

Ad Hombre

Ja dat verschijnsel zie ik ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2014 om 08:57

Miriam

Niks. Het is een constatering van iemand die sowieso anti-hond is. Dus eigenlijk is deze uitspraak een vooruitgang te noemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2014 om 09:00

Ik bedoelde

Deze bijdrage ipv uitspraak.

Fiorucci

Fiorucci

20-09-2014 om 10:31

Jaina

Nogmaals, sommige schoolpleinen doen dienst als schoolpleinen maar zijn ook openbare ruimte. Als ik naar mijn moeder wil lopen hier in de wijk, loop ik via een schoolplein, het is zelfs de enige route. Ik kan ook twintig minuten om lopen, maar dat gaat me wat ver....

bloem

bloem

20-09-2014 om 10:31

goh

Heb mijn kinderen vaker gehaald met hond. Wij wachten sowieso bij poort op kinderen, dus niet op plein. Nooit gedacht dat iemand hier een probleem mee zou hebben.
Hier heeft kind trouwens ook, op plein, spreekbeurt over hond gehouden, met hond erbij dus. Iedereen leek (?) enthousiast.

Fiorucci

Fiorucci

20-09-2014 om 10:33

Ad Hombre

Ik denk dat je niet snel over bijtincidenten met kleine honden leest, omdat de gevolgen minder groot zullen zijn. Maar dat wil niet zeggen dat het niet of minder voorkomt.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-09-2014 om 10:41

Fiorucci

Ongetwijfeld, maar het *gaat* juist om de gevolgen. Katten bijten en krabben vast meer dan honden, maar ik heb er nog nooit ook maar een litteken van overgehouden.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-09-2014 om 10:44

Anti-hond

Ik vind dat hele categorieen honden verboden zouden moeten zijn of minstens gemuilkorfd als ze buiten zijn, Daarnaast vind ik dat strand- aanlijn- en opruimgeboden gehandhaafd moeten worden.

Helaas is handhaven en je aan de regels houden juist in het hondenwereldje vaak eerder uitzondering dan regel.

Katjesspel

"Helaas is handhaven en je aan de regels houden juist in het hondenwereldje vaak eerder uitzondering dan regel."

Wat een kattige manier van je mening delen.

Astrid

Astrid

20-09-2014 om 11:16

Ach, welnee Hombre

Anti zijn zal je verblinden, ik heb hetzelfde met mannen, maar ben me ervan bewust dat dat mijn eigen perceptie op de werkelijkheid is.
Jij hebt gewoon de pest aan katten/honden; dat heb je vaker laten merken en daardoor zie je niet meer dat er genoeg hele goede hondeneigenaren rondlopen met evenzo getrainde honden, dat er mensen zijn die katten op hun eigen terrein houden en dat eigenaren van beide dieren zich ook kunnen ergeren aan mensen die denken dat ze boven de wet staan.
Maar die lopen helaas overal onbehandeld en ongestraft rond.

Barvaux

Barvaux

20-09-2014 om 11:18

"Ik vind dat hele categorieen honden verboden zouden moeten zijn of minstens gemuilkorfd als ze buiten zijn"

Tja, je vergeet dan dat er heel wat honden die op jouw lijstje staan prima opgevoed worden en geen vlieg kwaad doen, zeker een kind want die rassen zijn over het algemeen juist lief voor kinderen. Ook vergeet je dat er heel wat honden, die niet op jouw lijstje staan, NIET opgevoed worden. Het lijkt ook wel of jij alleen maar onthoudt welke honden op jouw lijstje gebeten hebben in plaats van alle andere honden die wel eens bijten.

Als je zo fanatiek bent: regel dat ELKE hond altijd een muilkorf om krijgt tenzij het een bepaalde gedragscursus goed doorlopen heeft. Dat is tenminste eerlijk want wat jij doet niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2014 om 11:38

Kanttekening Barvaux

juist lief voor kinderen===

Voor de eigen roedelkinderen lief zijn, is niet persé hetzelfde als lief zijn voor álle kinderen. Dat geldt overigens voor elke hond.

Ik heb overigens begrip voor jouw mening, natuurlijk zijn de honden op het lijstje van Hombre niet allemaal levensgevaarlijke monsters, maar ook voor die van Ad Hombre. Een aantal rassen is er min of meer op gefokt om vasthoudend te zijn. Enorm sterke kaken die je niet zomaar van elkaar krijgt als het fout gaat. Ik vind het ook opvallend dat juist mensen die ik in een bepaald hokje denk te kunnen plaatsen een voorkeur hebben voor dat soort honden. Dat type hond past kennelijk binnen het imago van een bepaald type mensen. Even heel generaliserend gezegd.

Als ik de asiels langsga, zie ik dit type hond ook veelvuldig op een nieuw baasje wachten.

Barvaux

Barvaux

20-09-2014 om 11:47

kaaskopje

"Ik vind het ook opvallend dat juist mensen die ik in een bepaald hokje denk te kunnen plaatsen een voorkeur hebben voor dat soort honden. Dat type hond past kennelijk binnen het imago van een bepaald type mensen. "

Ik hoop niet dat je mij bedoelt Toch is algemeen bekend dat de Staffs en Bull-terriërs bekend staan als kindvriendelijk en niet alleen voor de roedel anders zou je dat niet als karaktereigenschap geven. Dat de kaak nu eenmaal zo gebouwd is dat er wordt vastgehouden zegt niets over hoe je de hond kunt opvoeden: 'los' is niet zo moeilijk aan te leren en als je dat bij een hond met een gewone kaak niet aanleert ben je verder van huis.

Alles draait om opvoeding, karakter en genen en blijkbaar wil Ad dat iedereen aan de Golden Retriever gaat of iets dergelijks en dan praten we natuurlijk niet over de doorgefokte in en in slechte honden die daar dan uit ontstaan!

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2014 om 13:14

Opvoeding

Ja, maar daar gaat het juist zo ontzettend vaak fout. Men begint het avontuur omdat het zo'n leuke hond is, of zo goed bij het interieur of stoere imago van 'baas' past, maar wat het verder inhoudt blijkt pas als hondje niet wil luisteren en de opvoeding niet helemaal op de rit komt.
De Argentijnse dog bijvoorbeeld (ik vind ze prachtig om te zien). Loyaal naar familie, maar niet geschikt voor onervaren mensen. Stafford: geschikt voor dominante en ervaren eigenaar. Amerikaanse Bulldog: niet geschikt voor beginner.

Maar om even van dat soort type honden af te stappen: Jack Russell, niet aanbevolen voor gezinnen met kinderen onder de 8 jaar. Samen wonen met andere huisdieren kan voor problemen zorgen. Op deze honden verkijken mensen zich ook veelvuldig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.