Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Concertganger

Concertganger

14-11-2015 om 08:08

Hoe te handelen bij een aanslag/brand/calamiteit?

Ik werd wakker met het nieuws over Parijs. Zo ontzettend triest dat mensen elkaar dat aandoen. Maar omdat de aanslagen onder andere bij een concert waren vroeg ik me af wat je dan eigenlijk moet doen? Mijn vriend trakteert me komende vrijdag op Night of the Proms en ik ben echt niet bang dat daar terroristen naar binnen stormen. Maar gewoon als doordenkertje, wat zou je moeten doen als er een calamiteit/aanslag/brand is? Zouden daar regels voor zijn?
Ik kan zelf bedenken dat je van te voren checkt waar de nooduitgangen zijn maar verder?


Ad Hombre

Ad Hombre

14-11-2015 om 08:35

Duck and cover

Plat op de grond onder de stoeltjes liggen en je dood houden en bij de eerste gelegenheid wegrennen. Succes niet verzekerd.

Van te voren zou je verdachte types in de gaten kunnen houden en daarbij uit de buurt blijven. Verwacht je een aanslag uit rechtsradicale hoek dan let je op kale koppen en bomberjacks, verwacht je ze uit katholiek religieuze hoek dan let je op kruisen, nonnengewaden en habijten. Verwacht je ze uit moslimreligieuze hoek dan let je op hoofddoekjes, gewaden en noord Afrikaans c.q. Arabisch uiterlijk.

Ga een keertje kijken in Israel, daar weten ze al heel lang hoe ze hier mee moeten omgaan.

Overigens lijkt me een sinterklaasfeest voor sommigen van de boven beschreven doelgroepen een ideaal doelwit. Ook al gezien de zwarte Piet controverse. Misschien maar even vandaan blijven met je kindertjes...

Injel

Injel

14-11-2015 om 09:03

jammer Ad Hombre

wat jammer toch dat je een serieuze vraag meteen in het absurde trekt. Naar Israël om te leren hoe je met dreigingen omgaat? Zwarte Piet die de aanleiding vormt voor een 'Allah is groot' aanslag? Snap je echt niet dat met dat soort reacties je inhoud volledig ongeloofwaardig wordt? En dat terwijl je eerste zin helemaal zo gek niet is. De mensen die de aanslag in de concertzaal hebben overleefd, hadden zich inderdaad verscholen op het balkon en verstopten zich later in een loge.

Overigens is opletten op Arabische uiterlijkheden niet eenvoudig, in een concertzaal waar de zaallichten uit zijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-11-2015 om 09:14

Injel

"wat jammer toch dat je een serieuze vraag meteen in het absurde trekt.

Naar Israël om te leren hoe je met dreigingen omgaat?"

Wat is daar voor absurds aan? Ik ben er geweest terwijl er een bom ontplofte in Tel Aviv. Ik kan je verzekeren dat het net zo voelde. Je gaat mekaar toch aan staan kijken. Sinds ze daar een muur/verdedigbare grens hebben gebouwd ging het al een stuk beter.

"Zwarte Piet die de aanleiding vormt voor een 'Allah is groot' aanslag?"

Yep, ze zijn natuurlijk dol op dit soort controversiele onderwerpen. Verwarring en angst aanjagen zijn de belangrijkste motieven van terroristen. Dat jij dat niet snapt, dat vind ik dan weer heel bijzonder. Toevallig heb ik enige 'track record' op dit gebied, ik heb vaker gelijk dan me lief is. Vergeet niet dat zoiets als dit Nederlandse moslimjongeren die al zaten te denken aan een aanslag tot directe daden kan inspireren. En toevallig is er vandaag een intocht van Sinterklaas. Ik hoop (en verwacht) dat ik me voor niets zorgen maak, maar toch...

"Snap je echt niet dat met dat soort reacties je inhoud volledig ongeloofwaardig wordt?"

Voor mensen die hun kop in het zand steken misschien.

"En dat terwijl je eerste zin helemaal zo gek niet is. De mensen die de aanslag in de concertzaal hebben overleefd, hadden zich inderdaad verscholen op het balkon en verstopten zich later in een loge."

Mijn hele reactie is zo gek nog niet, maar ik hoop van harte dat je jezelf kunt blijven wijsmaken dat dat wel zo is.

MamavanSenH

MamavanSenH

14-11-2015 om 09:27

Ik denk

Dat op zo'n moment iedereen massaal in paniek raakt en dat het slechtste wat je kunt doen is zelf in paniek raken en gaan rennen. Want dan loop je het risico niet te sterven door de aanslag maar doordat je geplet word in de chaos.

Ik geloof dat er weinig meer te doen valt dan verstoppen op de dichtsbijzijnde geschikte plek die je kunt vinden, jezelf heel stil houden en hopen op het beste...

Marieke70

Marieke70

14-11-2015 om 09:36

precies

Gaan liggen en je dood houden. En pas als alles al een tijdje stil is, je bewegen en kijken of het gestopt is en of het veilig is en dan wegrennen. Ik las in het AD vanochtend dat een Nederlandse man zo het concert van Eagles of death metal heeft overleefd. Hij was zelfs onder dode mensen gaan liggen. Heel naar.
Hoe je verdachte mensen herkent, is lastig. Deze aanslagplegers waren de zaal in komen lopen, waren niet al in de zaal, volgens diverse media. Anders waren ze waarschijnlijk wel opgevallen, gezien het type dat fan is van Eagles of dead metal.

TO vraagt volgens mij

om het door te trekken. Dus niet alleen bij aanslag maar ook bij brand.

Checken jullie de nooduitgangen in onbekende ruimtes? De kortste weg naar buiten? Zoek je een plek op waar je snel weg kan zijn?

Een aanslag lijkt logisch: verstoppen, maar verder? Een paar jaar geleden met die dam schreeuwer maakte mensen in paniek ook de verkeerde keuzes met gewonden tot gevolg.

Dus wat doe je bij een calamiteit in grote menigtes?

Jamie

Jamie

14-11-2015 om 10:13

marsy

Op een veerboot check ik ook alles en zorg dat we allemaal weten wat de route is naar buiten. Ook spreken we af wie met wie gaat in noodsituaties, met z'n vieren tegelijk heb je minder kans, je kan elkaar niet vasthouden.

Wat deden de mensen fout op de dam? Wat doe je anders dan wegkomen als je bang bent dat er iemand met een bom is? De enige 'fout' is dat iemand riep dat hij een bom had terwijl dat niet zo is, maar als die persoon dat werkelijk dacht: is dat dan een fout?

Sowieso voel ik mij niet prettig in mensenmenigten dus die vermijd ik wel. Hoe zat het ook weer met dat concert in Duitsland met dat nauwe gangetje? Dat soort dingen is gewoon echt fout georganiseerd.

Hadewich

Hadewich

14-11-2015 om 10:20

Eerste reactie...

Mijn eerste reactie was ooit: rennen! Tijdens een festival buiten waar vlak voor het podium de bereden politie ingreep. Je ziet ineens het hele publiek omdraaien en op je af rennen, dus dan doe je hetzelfde. Hand in hand met broer en vriend. Maar daar kon dat. Er was geen brand, geen tunnel, geen schutters.

Ik check ook altijd nooduitgangen, reddingsvesten etc. Maar wéét je nog waar die zijn in een noodsituatie? Of ben je dan compleet de kluts kwijt?

MamavanSenH

MamavanSenH

14-11-2015 om 10:21

Brand

Ik heb een keer brand meegemaakt in een drukke ruimte heel wat jaren geleden. De brand was klein (brandende lamp) maar er was vooral veel rook en inderdaad raakte iedereen in paniek en begon te rennen en te duwen naar de (enige) uitgang. Ik ben op de grond gaan zitten (laag is minder rook) en heb rustig gewacht tot het rustiger was bij de deuren voor ik zelf ook naar buiten ging.

Nu is het "geluk" dat ik niet snel bang ben en ook niet snel in paniek raak dus de drang om in één keer met de hele menigte tegelijk naar buiten te hollen is niet in me op gekomen. Kan me voorstellen dat je op zo'n moment dat uit instinct om weg te wezen van gevaar juist wel zou doen. Maar volgens mij heb je grotere kans op zonder verwondingen eruit komen als je rustig blijft en even wacht. Uiteindelijk maakt wat de calamiteit is dan niet uit. In een drukke mensenmassa is rustig blijven en even wachten denk ik in alle gevallen beter dan in paniek wegrennen.

Hadewich

Hadewich

14-11-2015 om 10:26

MamavanSenH

Niet in alle gevallen, zie mijn bericht voor dat van jou (#9). Als ik was blijven staan, was ik waarschijnlijk onder de voet gelopen.

Het hangt echt van de situatie af, ook in een mensenmassa.

Jamie

De verkeerde kant op rennen, daar waar hekken staan kan je er niet door. Dus van te voren checken waar kan ik heen,

Theekopje

Theekopje

14-11-2015 om 11:07

Checken waar je heen kan

Ik kijk in hotels, concertzalen en dergelijke meestal wel even waar de nooduitgangen zijn.
En als ergens een opgefokte sfeer aan het ontstaan is ga ik meestal rustig en onopvallend een beetje uit de buurt.
Verder heb ik geen idee en hoop ik dat ik het hoofd koel kan houden als er wat gebeurt.

Injel

Injel

14-11-2015 om 11:56

Ad Hombre

'Verwarring en angst aanjagen zijn de belangrijkste motieven van terroristen. Dat jij dat niet snapt, dat vind ik dan weer heel bijzonder'

Ik snap dat heel goed. Ik hoop dat we daar, als westerse samenleving, niet aan toe geven. Of de intocht van Sinterklaas een risicovolle bijeenkomst is, zou best kunnen. Maar niet OMDAT we aan het discussiëren zijn over de kleur van Piet, zoals jij stelt. Die relatie heeft er niks mee te maken.

Anoniem

Anoniem

14-11-2015 om 12:06

verwarring

In onze buurt hebben wij een geweldadige man rondlopen die geen grenzen lijkt te hebben. Tot nu toe is er nog niets concreet genoeg gebeurd waardoor hij vastgehouden kan worden. Maar ondertussen ken ik zijn diverse manieren van opereren wel: heftig. Nu ben ik daar op voorbereid en zodra ik in de buurt kom, houd ik mijn mobiel paraat. Een tijdje geleden gebeurde er iets voor mijn neus en ik greep naar de mobiel voor 112. Het lukt me gewoon niet vanwege de zenuwen. Het duurde lang! En vervolgens kwam ik niet uit m'n woorden. Dat had ik echt nooit van mijzelf in deze situatie gedacht.

Daarom oefen ik nu af en toe met 112 bellen. Ik bel natuurlijk niet echt maar repeteer de handelingen op mijn mobiel. Ik denk dus zeker wel dat nooduitgangen enzo in je hoofd prenten zinvol is maar nog beter lijkt me handelend oefenen. Je staat nl op overleven en dat gaat niet samen met de logica van een mobiel bijv of even stilstaan bij waar de nooduitgangen ook weer stonden.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-11-2015 om 12:34

Injel

"Ik snap dat heel goed. Ik hoop dat we daar, als westerse samenleving, niet aan toe geven. Of de intocht van Sinterklaas een risicovolle bijeenkomst is, zou best kunnen. Maar niet OMDAT we aan het discussiëren zijn over de kleur van Piet, zoals jij stelt. Die relatie heeft er niks mee te maken."

Alle multiculturele/religieuze onrust kan als trigger/voorwendsel dienen als je zoveel mogelijk onrust wilt zaaien. Reken maar dat er busjes met zwaarbewapende troepen stand by staan in Meppel ook al komen ze daar misschien niet openlijk voor uit.

Injel

Injel

14-11-2015 om 13:37

huh?

'Reken maar dat er busjes met zwaarbewapende troepen stand by staan in Meppel ook al komen ze daar misschien niet openlijk voor uit.'

Je bedoelt dat er busjes met moslims klaar staan om aanslagen te plegen bij de intocht van Sinterklaas? Of bedoel je dat 'onze' ME-ers hopen op een excuus om erop los te slaan en dan de Islam de schuld te geven?

Ad Hombre

Ad Hombre

14-11-2015 om 14:17

Injel

Volgens mij heb jij een wat gestoorde perceptie.

Ik bedoel dat er ongetwijfeld busjes met zwaarbewapende politietroepen klaar staan om in te grijpen mocht er iemand een aanslag als in Parijs willen plegen.

Maar ik geloof dat jouw links intellectuele kritische geest liever zou hebben dat we ze ongestoord kindertjes laten neermaaien. Is dat wat je bedoelt. Lekker laten neermaaien in naam van de tolerantie.

(voor de duidelijkheid: ik heb het niet over die anti-pieten gekkies die zo graag een kinderfeestje zouden verpesten als ze de kans kregen)

mirreke

mirreke

14-11-2015 om 14:41

Ad Hombre (tussen haakjes)

Ik ben het in deze draad helemaal met je eens.

Behalve dan weer dat hakken op intellectueel links... Hmm.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-11-2015 om 14:44

mirreke

"Ik ben het in deze draad helemaal met je eens."

Dank je.

"Behalve dan weer dat hakken op intellectueel links... Hmm."

Als intellectueel links nou eens ophield met hakken op mij...

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2015 om 14:58

Je omgeving kennen

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nogal gemakzuchtig ben als ik ergens heen ga. Ik sta gemiddeld genomen niet stil bij dat ik de nooduitgangen uit mijn hoofd moet kennen. Daar zou ik beslist meer aandacht aan moeten besteden.

Het is op zich wel goed om je een bepaald gedrag voor te nemen voor als je in een panieksituatie belandt, maar of je er op zo´n moment ook zo rustig mee om kunt gaan dat je die voornemens uit kunt voeren, is altijd maar weer de vraag. Ik zelf ben iemand die tijdens erge dingen redelijk kalm blijft, maar hoe ik zal reageren als er zo´n gekte heerst als bij een aanslag... ik hoop oprecht dat ik me dan verstandig zal gedragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2015 om 15:10

En dan denk je opgelucht adem te kunnen halen omdat er geen burka´s en betulbande of bejurkte mannen bij een rockconcert staan, blijken het zwartgeklede mannen zonder gezichtsbedekking te zijn. Je zou ze toch! Wat deel betreft ga ik wel mee met Injel. Dit is wat flauw. Aanslagen hoeven niet gepleegd te worden door typisch voor een groep geklede mensen. Ik vind ook niet dat we nu een stemming moeten kweken waarin anders geklede mensen gewantrouwd moeten worden. Je schreef wel netjes eerst andere groeperingen voorafgaand aan moslims, maar dat kwam op mij over als de publieke omroep die alle automerken moet opnoemen om een boete voor reclame maken te voorkomen.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-11-2015 om 15:16

Kaaskopje

"En dan denk je opgelucht adem te kunnen halen omdat er geen burka´s en betulbande of bejurkte mannen bij een rockconcert staan, blijken het zwartgeklede mannen zonder gezichtsbedekking te zijn. Je zou ze toch!"

Nauuurlijk, zoals ik al schreef: succes is niet verzekerd. Er bestaan zelfs westerse autochtone extremistische moslims:

https://en.wikipedia.org/wiki/Samantha_Lewthwaite

Net zoals de concertterroristen blijkbaar liggende mensen een voor een executeerden. Dus ook dat advies helpt niet altijd.

"Je schreef wel netjes eerst andere groeperingen voorafgaand aan moslims, maar dat kwam op mij over als de publieke omroep die alle automerken moet opnoemen om een boete voor reclame maken te voorkomen."

Goed dat de ironie je niet ontgaan is.

Injel

Injel

14-11-2015 om 15:57

maar dat is dan toch juist goed?

'Ik bedoel dat er ongetwijfeld busjes met zwaarbewapende politietroepen klaar staan om in te grijpen mocht er iemand een aanslag als in Parijs willen plegen.'

Dat hoop ik maar! Dat is toch juist goed? Ik ben voor paraatheid hoor. Zolang we maar niet denken dat we alle problemen in Nederland oplossen en aanslagen kunnen voorkomen door domweg de grenzen te sluiten en alle vluchtelingen weg te sturen.

mirreke

mirreke

14-11-2015 om 16:00

Dat is ook juist goed!

Ik denk dat Ad dat juist ook zo bedoelt.

Binnenkort ook de Kerstmarkten weer. Reken maar dat daar ook extra veiligheidsmensen op zitten...

En ben benieuwd of die top in Parijs nog wel doorgaat, of niet minstens ergens anders heen wordt verplaatst...

Ik mag althans hopen dat ons politie- en beveiligingsapparaat niet zit te slapen en dit alles wat wij nu bedenken, zelf ook bedenken...

mirreke

mirreke

14-11-2015 om 16:05

Maar ja

ik kijk altijd waar de nooduitgangen zijn, en of ik die gemakkelijk kan bereiken. Eigenlijk vanaf het moment dat ik kinderen kreeg...

En zeker als ik met hen ergens heen ben.

Zoals het in Parijs ging, lijkt me moeilijk te bestrijden. De schutters waren er niet al, ze kwamen in auto's aanrijden en liepen schietend naar binnen. Dan moet je wel heel veel agenten voor de deur hebben liggen. Bij Charlie Hebdo net zo. Wat je daartegen kunt doen...

Je dood houden lijkt me extreem moeilijk als je een sterke vluchtreflex hebt. Maar misschien is dat op dat moment je reflex.

Ik zag net een schokkend filmpje van de aanslag of Bacaclan. Er kwamen mensen naar buiten gerend, maar er waren er ook een paar die op een hogere verdieping naar buiten klommen en aan het hek gingen hangen, aan de buitenkant dus. Er was een meisje bij die wel vijf minuten alleen aan haar handen hing. Bovenmenselijke krachten heb je op dat moment. Ik denk dat je lichaam het in paniek volkomen overneemt...
Zeker als je niet getraind bent.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2015 om 16:06

Dit top gaat door

zegt men.

Ik denk dat de politie en beveiligingsapparaten nooit slapen. In Nederland heet de dreiging 'substantieel' en dat betekent een constante alertheid van alles wat met onze veiligheid te maken heeft.

Jamie

Jamie

14-11-2015 om 16:11

marsy

Aan de voor en zijkanten stonden dranghekken en als dat ergens in het midden iets gebeurt dan ga je als je tussen dat 'probleem' en de dranghekken in staat toch niet náár het probleem maar door/over de dranghekken. Ik vind dat niet fout.

Injel

Injel

14-11-2015 om 16:14

brrr

'Binnenkort ook de Kerstmarkten weer. Reken maar dat daar ook extra veiligheidsmensen op zitten...'

Precies. Al zie je aan de aanslag van gisteren dat er niet alleen bijeenkomsten van grote groepen mensen worden opgezocht. Ook een willekeurige kroeg is een mogelijk gevaar.

Injel

Injel

14-11-2015 om 16:16

gezichtsbedekking

'En dan denk je opgelucht adem te kunnen halen omdat er geen burka´s en betulbande of bejurkte mannen bij een rockconcert staan, blijken het zwartgeklede mannen zonder gezichtsbedekking te zijn.'

Die mannen wisten dat ze het niet zouden overleven. Wilden het ook niet overleven. Dan is het dus voor hun ook geen probleem dat ze herkenbaar waren.

Jamie

Jamie

14-11-2015 om 16:18

Kaaskopje

'Het is op zich wel goed om je een bepaald gedrag voor te nemen voor als je in een panieksituatie belandt, maar of je er op zo´n moment ook zo rustig mee om kunt gaan dat je die voornemens uit kunt voeren, is altijd maar weer de vraag. Ik zelf ben iemand die tijdens erge dingen redelijk kalm blijft, maar hoe ik zal reageren als er zo´n gekte heerst als bij een aanslag... ik hoop oprecht dat ik me dan verstandig zal gedragen.'

Niet weten of je in paniek nog goed kan nadenken en nog weten waar de nooduitgangen zijn is geen reden om je dan ook maar niet vooraf even te verdiepen in die dingen. Het is gewoon zo dat ALS je in paniek probeert te bedenken hoe het zit je verder komt als je het een keer gezien hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.