Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

lennest

lennest

30-05-2013 om 22:12

Gênante lijven


bibi63

bibi63

16-08-2013 om 13:42

Ja natuurlijk biene

Er zijn zat producten die je beter links kunt laten liggen. Maar die producten bestaan al zó lang. Dus wat is de link met de huidige zwaarlijvigheid en die producten? Ik denk m.n. de dagelijkse beweging (zie mijn bericht hier boven). Dus als we stellen dat het huidige aanbod de oorzaak is van de toenemende zwaarlijvigheid, zie ik niet helemaal de link. Sterker nog: vroeger dacht men misschien dat jam best gezond was (fruit), inmiddels weten we allang dat dat natuurlijk helemaal niet zo is. Én zijn er ook jams te koop met minder suiker (zónder extra zoetstoffen...). Tegenwoordig bestellen we regelmatig een pizza (alhoewel ik ervan overtuigd ben dat iedereen wel weet dat dat een caloriebom is). In de tijd dat pizza's hier nog niet ingeburgerd waren haalden we chinees of iets bij de snackbar. Lijkt me toch dat daar geen wezenlijk verschil in zit.
Dus ja, bij velen van ons staan producten met fructose/glucose in de kast. Maar dat was vroeger minstens net zo én nu weten we beter dat we dat meer moeten mijden, in tegenstelling tot vroeger. Ën we hebben meer keus om een beter alternatief te kiezen.
Bibi

Tarte Tatin

Tarte Tatin

16-08-2013 om 13:44

Biene is me voor

Ik wilde inderdaad ook de link plaatsen naar het artikel over glucose-fructose in voeding. Bizar om te ontdekken waar het allemaal in zit. Ook in voeding, waarvan gezegd wordt dat het 'gezond' is.
Kaaskopje, je schrijft dat als je over het algemeen gezond eet, het wel los zal lopen. Ik deel je mening niet. Want die mening kan pas waar zijn, als je weet wat gezond is. En daar verschillen de meningen over. Een voorbeeld: hoe vaak hoor je niet, dat filet Americain een mager vleesproduct voor op brood is. Als je al vindt, dat het een gezond product is (ik vind overigens van niet), dan is het vreemd dat in veel merken filet Americain die glucose-fructosesiroop zit. Je lever zet het fructosecomponent om in vet en dat slaat je lijf weer op. Lekker gezond. Zo ook limonadesiropen. In veruit alle siropen wordt glucose-fructosesiroop gedaan, omdat dat een goedkoop middel is. Je kunt je afvragen of het drinken van siroop gezond is. Ander voorbeeld: in kindertoetjes zit vaak glucose-fructosesiroop. Ander voorbeeld: in de meeste ontbijtkoeken (hoera voor de ontbijtkoekenbranche, ontbijtkoek gaat als gezond eten door het leven) zit glucose-fructose. De marketing is, dat ontbijtkoek gezond is omdat er geen vet in zit. Maar dat er vervolgens wel glucose-fructose in zit, wat je lijf omzet en opslaat als vet, dat wordt er niet bij verteld.
Ik deel dan ook niet jouw mening dat als je over het algemeen gezond eet het wel los zal lopen.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

16-08-2013 om 13:49

Bibi

Dat is dus niet zo, dat al die producten vroeger ook vol met glucose-fructose zaten. Glucose-fructose is een zeer goedkoop alternatief voor suiker. In USA wordt het in ontzettend veel voeding gestopt, in Nl in steeds meer voeding. Je lijf verwerkt suiker anders dan glucose-fructosesiroop. De glucose wordt wel als koolhydraat verwerkt, maar het fructosecomponent wordt, in plaats van wat het eigenlijk is namelijk een koolhydraat, door je lever omgezet in vet. Daar zit een enorm verschil in met suiker, dat door je lijf als koolhydraat verwerkt wordt. Zie het artikel van Biene. Glucose-fructose is een dikmaker omdat je lijf het voor een groot deel verwerkt en opslaat als vet.
Omdat de maissiroop (glucose-fructosesiroop) veel en veel goedkoper is dan suiker of alternatieven, gebruikde voedingsindustrie dat middel steeds meer. Met alle gevolgen van dien. Dat was vroeger niet het geval.

Tarte Tatin

Tarte Tatin

16-08-2013 om 13:52

En hoe zit het vanbinnen

Er wordt enorm ingezoomd op de dikke mens met alle ongezonde omstandigheden waarvoor die persoon al dan niet persoonlijk voor verantwoordelijk is. Maar het blijft de vraag of die dikke persoon per definitie ongezond is. Anders gezegd: je kunt nog zo in je nopjes zijn met een gezond bmi, een dun lijf etc. Maar het zegt niets over hoe je lijf vanbinnen eruit ziet. Ook hier vind ik het adagium opgaan: uiterlijk zegt niets over innerlijk.

bibi63

bibi63

16-08-2013 om 13:57

Liora

Nee Liora, dat is niet waar. Natuurlijk bestaat er troosteten, maar dat is zeker niet altijd de oorzaak bij obesitas. Anorexia is een stoornis van de lichaamsbeleving. Men denkt veel te dik te zijn en is als de dood dat uberhaupt te worden, terwijl die mensen een normaal gewicht hebben. Bij obesitas denkt men niet veel te dun te zijn en dus maar flink gaan eten..... Obesitas mensen worden geboren als 'veelvraten' (en dit bedoel ik niet denigrerend, maar om aan te geven waar het om gaat). Dit kan in een heel normaal gezin met slanke normaal etende ouders, die hun kind ook zeker niet zullen overvoeren met rotzooi.
Bibi

bibi63

bibi63

16-08-2013 om 14:00

Tarte tartin

Dat is het hem nou juist. Waarom denk je dat 'wij' denken dat kindertoetjes, ontbijtkoek, siroop, enz gezond is? Ik niet hoor. Ik weet dat ontbijtkoek nauwelijks vet bevat, maar ik weet óók dat er suiker (in welke vorm dan ook) in zit, dus nee, ik zie dat niet perse als gezond. Hooguit een beter alternatief dan een sprits of stroopwafel wbt calorien, maar meer niet. Kindertoetjes? Dat is voor het lekkere hoor. Als je het goed wilt doen (en wat is goed?), dan geef je ze een schaaltje yoghurt met wat fruit erdoor.
Bibi

bibi63

bibi63

16-08-2013 om 14:04

Tarte tartin (glucoce-fructose)

Dan is dat wat mij betreft een goede reden voor de overheid om hier iets mee te doen. Dan zijn we het daar over eens. Maar....... je vergeet erbij te vermelden dat suiker altijd is aangegeven als de slechte en grote boosdoener. Als de fabrikant alternatieven bedenkt (want suiker heeft een slechte naam), dan kan je dat niet direct de fabrikant aanrekenen. Allereerst moet de overheid niet te pas en te onpas iets roepen, wat later weer anders/niet waar blijkt te zijn.
Bibi

Tarte Tatin

Tarte Tatin

16-08-2013 om 14:23

Bibi

Ik schrijf nergens dat ik denk dat 'jullie' denken dat kindertoetjes, ontbijtkoek, siroop enz. gezond is. Sterker nog, ik reageer op KK, niet op 'jullie'. En daarbij heb ik niet gezegd dat ik van mening ben dat jullie vinden dat dat gezond is, ik heb aangegeven dat er verschillend gedacht wordt over wat gezond is en wat niet. En dat ik om die reden haar mening niet deel dat wanneer je maar over het algemeen maar gezond eet, het allemaal mee zal vallen. Want wat is gezond?

Tarte Tatin

Tarte Tatin

16-08-2013 om 14:28

Te vroeg gedrukt

Even nog verder Bibi. Ik weet helemaal niet wat jij gezond vind en wat je niet gezond vindt. Ik weet niet wat mijn buren onder gezond eten vinden vallen en ik weet niet wat de rest van NL gezond vindt en ongezond vindt. Wat ik wel weet is dat de voorlichting in NL dramatisch slecht is en ingegeven wordt door oa de voedingsmiddelenindustrie en hun eigen agenda. De eierkoeken van Sonja zijn helemaal niet zo gezond naar mij idee. Een gezond tussendoortje op scholen wordt vaak gekoppeld aan peperkoek. Dat is wat ik bedoel. Wie weet nu eigenlijk wat gezond is en wat niet gezond is? En dan doel ik niet op de bitterballen en afhaalpizza's, maar op voedingsmiddelen waarvan bijvoorbeeld het Voedingscentrum aangeeft dat het gezonde middelen zijn. Of diëtisten. Of huisartsen. Of de buurvrouw, die net veel kilo's is afgevallen. Ik noem maar wat. Neem het schoolontbijt. Vol met voedingsmiddelen die ik zelf nooit voor mijn kinderen zou kopen vanwege de ingrediënten (oa die glucose-fructosesiroop en zoutgehalte) maar alom bejubeld als gezond. Nogmaals: ik zeg niet dat 'jullie' dat vinden. Ik zeg ook niet waar de schuld ligt. Feit is wel dat ik niet vind, dat het een kwestie van pondjemondje en over het algemeen gezond eten is, als dat gezonde aspect niet eens bekend is.

Zelf bepalen

Dat er nogal wat verwarring bestaat over wat gezond is is gewoon een realiteit. Toch denk ik dat je wel een aantal vuistregels kunt formuleren die je de goede kant uit helpen.
Ik heb ook vaak gedacht dat die Amerikaanse dikte komt door de 24 uurs economie en dat mensen geen tijd meer hebben om te koken.
Zelf koken lijkt mij een goede, voor mijzelf was het een goede regel, zelf koken hielp me beter om te gaan met mijn allergie.
Voorkeur voor onbewerkte producten lijkt me ook een goede. Inderdaad is dat voor mij zo, ieder moet zelf bepalen of dat algemeen geldiger is.
Van mij mogen die pubers best weleens een pizza eten, maar ik maak er geen gewoonte van. En zelf doe ik er niet aan, ik ben niet meer in de groei.
Ik vraag me ook af wat Korea en Japan hebben dat ze minder zwaarlijvigheid kennen. Maar misschien wordt het verschil wel overdreven, net als Nederland zitten ze wat aan de onderkant maar we gaan allemaal de verkeerde kant uit al is het wat later door die globale eenheidsworst van foute voeding.
Overigens kregen mijn kinderen een boterham mee, met hartig beleg, naar school en fruit en drinkbekers met sap of siroop. Ook al eigenlijk niet goed maar gelukkig waren we hier niet van de pakjes en lunchkoeken, beschermd door allergie. Kan ik achteraf alleen maar meer blij om zijn.
Ik ben nog niet tevreden. Eigenlijk zou ik van de vleeswaren en kaas afwillen, dus misschien is het weleens tijd voor banaan op brood, appel of tomaat. Ik zal mijn spruiten eens polsen. Door dit draadje besef ik nog meer dat vleeswaren en kaas gewoon niet gezond zijn, er zit wel wat goeds in en het is beter dan suikerwaren, maar ideaal is het niet.
Zondag gaan we zelf de wraps maken, ik moet nog even nadenken over een gezonde vulling, dus wie het weet mag het zeggen?

bibi63

bibi63

16-08-2013 om 15:29

Tarte tatin, deels eens

We moeten ons zeker niet laten leiden door Sonja Bakker's en andere goeroes. Die eierkoek die zij predikt is natuurlijk niet omdat het nou zo'n gezond product is. Ik denk dat de insteek is dat het een 'koek' is (dus iets 'lekkers') die relatief weinig calorien heeft en daardoor als zoet tussendoortje een alternatief is. Als op mijn werk iemand trakteerde (gebakjes) dan kozen een aantal dames voor eierkoek (geinspireerd door Sonja Bakker). Punt is dat die eierkoek uiteindelijk natuurlijk heel wat minder calorien heeft dan een moorkop. Dus áls je een keer iets 'lekkers' neemt.....
Verder over het schoolontbijt: Men vergist zich, men denkt dat het schoolontbijt bedoelt is als iets 'gezonds' wbt het aanbod. Nee, dat is niet zo, het schoolontbijt is bedoeld om kinderen (ouders!) te stimuleren hun kind te laten eten voordat ze naar school gaan (en het is nu eenmaal zo dat er bevolkingsgroepen zijn, waar dit niet de gewoonte is). Dat kun je doen met een vokorenpittenbrood en als beleg tomaat, maar dat gaat vast niet werken. M.a.w. de boodschap is niet dat een wit bolletje en gekleurde muisjes gezond zijn, maar wél dat het de bedoeling is om 's ochtends wat te eten. Of dit de juiste insteek is, is een ander verhaal. Mijn dochter zat (helaas) op een wit elite schooltje. Dus die kids kregen echt wel ontbijt en het schoolontbijt was dus alleen maar voor de 'leuk' en had geen enkele toevoeging.
Bibi

liora

liora

16-08-2013 om 15:32

Bibi

Ik stoor me erg aan jouw analyse van obesitas. Ik ben totaal niet als veelvraat geboren! Had als kind juist ondergewicht.
Ben pas in de puberteit begonnen aan te komen door onzekerheid, diëten en teveel eten daarna, slecht zelfbeeld.

Hoe kom je erbij dat iedereen met obesitas als veelvraat is geboren?

Gooise vrouwen?

Jemig Bibi, wat een oneindige stroom ineens. Ik ben wel benieuwd onder welke steen je woont. Na weken van deze draad met steekhoudende en inhoudelijke informatie kom jij met een rij aan verklaring die rechtstreeks uit de jaren zeventig lijkt overgetyped. En dan ook nog de zinnen "Ook hebben velen van ons een huishoudelijke hulp omdat we veel werken (twee-verdieners)"
Velen van ons. Wie zijn jouw ons invredesnaam? En komt obesitas in die groep voor? Ik zie ineens de Gooise vrouwen voor me. Zes keer anorexia en een geboren veelvraat, zoals jij dat noemt.
Dit is een film. Je bent niet serieus, toch?
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2013 om 17:32

Tante tartin

Voor jouw gemoedsrust: ik ben vrij realistisch wat fabriekseten betreft. Ik haal dus soms etenswaar of drinken wat ik lékker vind en niet persé het meest gezonde. Dat ontbijtkoek als gezond door het leven gaat, is wat mij betreft zo'n voorbeeld van 'je verstand gebruiken'. Koek is koek, zelfs als die koek uit de reformwinkel komt. Koek is lekker (als je dat vindt), dat is de enige reden om koek te eten. Los daarvan ben ik met je eens dat misleiding niet mag, dus reclame maken, prima, maar zonder de toevoeging 'gezond' als dat echt niet waar is. Je hebt kunnen zien dat er reclame van het scherm gehaald wordt als de boodschap echt niet klopt bij de lollies die Daphne Deckers zat aan te prijzen, dus het kan wel.
Misschien is het mijn 'het glaasje is halfvol' wel die zegt dat het algemeen gezien wel losloopt, maar ik voeg daaraan toe dat ik daarmee bedoel dat je realistisch moet blijven en gezond en ongezond wel in balans moet zien te houden. Zeven dagen per week patat, frikandellen, door de fabriek gezoete toetjes, grote koeken bij de koffie en zakken chips bij fris of bier dat is vragen om vetrolletjes. Maar af en toe zo'n dag, af en toe een taartje of een toetje van Mona etc., dat hoeft geen probleem te zijn. Iemand die een glaasje wijn bij het eten drinkt is ook niet meteen verslaafd aan die wijn toch? Dus af en toe 'fout' eten is niet meteen de afslag naar de afgrond.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2013 om 17:32

Tante tatin natuurlijk

Eh

Eh

16-08-2013 om 21:13

Links

Dank, om bij te blijven in een drukke draad als deze doe ik aan cherry picking, ik sla oa titels als "oeps" over in de veronderstelling dat er niet een essentiële bijdrage in staat,, ic dus een misvatting

bibi63

bibi63

16-08-2013 om 23:51

Jemig miriam

Je haalt mijn woorden totaal uit het verband en begrijpt totaal niet wat ik bedoel. En veelvraat s absoluut niet denigrerend bedoeld, maar dat had ik er al bij gezegd. Laat maar

Bibi63/psychische oorzaken

Ik denk dat (morbide) obesitas zeker wèl een eetstoornis is, net zoals anorexia. Beide hebben ze wèl vaak een psychische achtergrond. Al is het "maar" een laag zelfbeeld. Dat ontwikkelt zich vaak pas in de kind-/pubertijd. Dat er een bepaalde aanleg tot zwaarlijvigheid was is mogelijk, dat het finaal verkeerd gaat met de kilo's en mensen de grip erover kwijtraken heeft vaak wel een psychische oorzaak.

liora

liora

17-08-2013 om 07:50

Bibi

Bibi je zit er echt zo ontzettend naast! Je gaat verder niet in op wat ik zeg en dat stoort me erg. Hoe kom je er ik dat mensen met morbide obesitas als veelvraat worden geboren! En dat het geen psychische stoornis is? Als iemand structureel, bijna elke dag teveel eet?

Ik was aardig

Ja bibi, ik haalde het wat uit de context. Om aardig te zijn. Ik nam aan dat je een grapje maakte, maar kennelijk doe je dat niet. Jammer.
Volgens mij vind je zelfs in de Linda steekhoudender theorien dan die jij opdist. Over werk en inspanning, werksters en veelvraten. Het is echt alsof je er De Doorkijk van 1975 voor hebt opgeslagen.
Kortom: volkomen vooringenomen en achterhaalde lariekoek.
Dat zou zo vreemd niet zijn (itt wat je steeds beweert blijft slecht geinformeerd zijn een hardnekkige kwestie) als je niet ook deelnemer was aan deze discussie. Misvesrtanden te over, maar juist in deze draad vind je informatie en links te over die je uit je denkraam hadden kunne doen stappen.
Heb je die informatie allemaal niet gelezen? Jammer hoor.
Je laatste inbreng over fabrikanten bevat een kern van waarheid. Al is het niet de overheid die suiker in de ban heeft gedaan. Gezondheidsinfirmatie komt nog steeds vooral van gezondheidswerkers; in dit geval de tandarts en de dokter.
Maar je hebt gelijk dat fabrikanten met het slechter wordende imago van ingredienten

En verder...

Drukte ik te snel op verzend...
Dat slechter wordende imago van ingrediënten dus, zorgt voor een speurtocht naar nieuwe. Ik noemde eerder al palmolie. Dat doet plantaardig aan, maar is nu juist voor dat ene doel waar we plantaardige vetten voor willen (cholesterollen, de foute) niet zo ok.
Zo worden we belazerd op grote schaal en met alle schadelijke gevolgen van dien.
Wat je zegt is waar, fabrikanten doen dat nu eenmaal, willen nu eenmaal verkopen, maar ik begrijp nog steeds je werkelijke punt niet.
Vind je echt dat fabrikanten de vrijheid moeten hebben om de consumptiemarkt mer schadelijke ingrediënten vol te pompen?
Je eeredere beroep op de vrije keuze van de consument is ook lariekoek in dit verband. Van heel veel producten is geen alternatief beschikbaar. Probeer maar eens een weekmenu samen te stellen zonder palmolie en zonder maisstroop.
Ik hoop dat je dit verzoek serieus opvat. Dat zou je inzichten kunnen verschaffen.
Ga ik nu weer in mijn prive zwembad liggen dromen van een werkster. Oh ja en een tuinman. Eentje met een sixpack het liefst.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2013 om 13:04

Kijk...

en dát is dus wat 'wij' al vaker hebben genoemd: dat kán! (Miriam: Je eeredere beroep op de vrije keuze van de consument is ook lariekoek in dit verband. Van heel veel producten is geen alternatief beschikbaar. Probeer maar eens een weekmenu samen te stellen zonder palmolie en zonder maisstroop. )Ik kies er niet voor omdat ik een beetje lui ben en die foute pakken en hapklare brokken soms best lekker vind, maar je kúnt zonder fabrieksvoer. Dus wie dat echt niet wil kan verse groente, aardappels, zelfgebakken brood, en fruit eten zonder fabrieksellende naar binnen te schuiven. Koekjes kun je ook zelf bakken. Chips wordt iets lastiger, maar ach, dan kun je altijd nog een handje maïs in de olie gooien voor popcorn.
Ik gaf overigens ook al aan dat een MacDonalds wel bereid is om het over een andere boeg te gooien en heeft dus nagedacht over de palmolie. Natuurlijk is het dan nog steeds niet gezonder dan zelfbereid eten, omdat er nog genoeg te bekritiseren valt, en moet je nog steeds nadenken of je daar wilt eten en hoe vaak je dat dan zou moeten doen. Die 4 keer per jaar dat ik het doe, zal niet meteen mijn hele stofwisseling e.d. op zijn kop zetten en ik hang tussendoor ook niet verslaafd aan hun deur.

Biene M.

Biene M.

17-08-2013 om 13:31

Kaaskopje

Hoeveel mensen zijn er denk je, buiten de vaste bezoekers van dit forum, die iets begrijpen van de ingrediënten van al dat supermarkt- en fastfoodeten? Ik zou geen idee gehad hebben hoor. Op school leer je het niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2013 om 14:00

Biene

Ik denk inderdaad dat veel mensen niet bij de ingrediënten kijken. Ik deed dat tot een jaar geleden ook mondjesmaat. Maar ja, toen kreeg ik iets onder de leden en ging ik wel kijken. Het ging mij toen vooral om verzadigde/onverzadigde vetten. Inmiddels let ik op meer, maar ik laat me daar ook niet helemaal door gek maken. Ik eet dus nog steeds voedsel wat hier in dit draadje met de grond gelijk gemaakt zou worden. En dat is juist ook wat mijn bezwaar tegen dit onderwerp is. Het inzicht van vandaag is morgen misschien alweer achterhaald. Zelfs van verzadigde vetten blijken goede eigenschappen gevonden te zijn. Denk je het goed te doen met olijfolie, is zonnebloemolie eigenlijk nog beter, of pindaolie, etc.. Ik bedoel maar.

Was het Miriam die het over Filet Americain had? Dat kun je heerlijk zelf maken ontdekte ik na een kleine zoektocht

Wilskracht helpt ook hier niet

Kaaskopje ik word een beetje ongeduldig van je calvinistisch zelfverwijt. Het is werkelijk waar niet mogelijk om een week boodschappen te doen zonder maisstroop of palmolie je huis cq je lichaam in te slepen.
Beweren dat je dat best wel kan als je maar zou willen, voelt misschien wel positief maar in werkelijkheid zit je jezelf een loer te draaien. Wist je trouwens dat er hele dikke mensen zijn die dat ook doen? Die leggen zich zo neer bij hun lot dat ze koesteren. Dat ze doen alsof het hun vrije keus is om zo dik te zijn. Ze willen de zwaarste man of vrouw van de wereld worden, zeggen ze.
Het is de ultieme vorm van "er wat van maken"
Maar goed, terug naar die boodschappen. Probeer het eens een weekje. Bewijs dat het kan. Dat je keus hebt. Het mag ook virtueel. Wat koop je dan in die week en heeft jouw supermarkt dat?
Groet,
Miriam Lavell

bibi63

bibi63

17-08-2013 om 14:56

Begrijp het niet miriam

Waarom is het onzin om te zeggen dat wij in ons dagelijks leven een stuk minder automatisch bewegen dan 10-tallen jaren geleden? En waarom zou dit geen invloed hebben als wij dezelfde hoeveelheden eten (en de kwaliteit van eten was 10-tallen jaren geleden echt niet beter én men wist toen een heleboel dingen nog niet die wij nu wel weten en minder of niet eten). En een werkster heb ik ook niet hoor (ik werk pt, dus niet nodig én ik kan het niet betalen). Maar alle 2 verdieners (beiden ft of bijna ft) die ik ken hebben er wél 1. En zolang is het nog niet gewoon dat beide ouders (bijna) ft werken. In de tijd dat (meestal) moeders niet of weinig werkte, was dat echt niet aan de orde, behalve bij echte rijkelui. Dus ja, ik zie (een deel van het) verband. Wat wil jij daarin tegenwerpen?
En ja, ik vind zeker dat de overheid paal en perk mag stellen aan ongezonde ingredienten, maar dat wordt wel heel lastig als de meningen daarover verdeeld zijn (wat wel, wat niet, hoeveel) én je toch ook nog iets van keuzevrijheid mag hebben.
Jij: "Probeer maar eens een weekmenu samen te stellen zonder palmolie en zonder maisstroop". Oke, ik zal ons weekmenu van afgelopen dagen opsommen. De eerlijkheid gebiedt dat ik echt niet precies weet waar palmolie en maisstroop in zit, let er ook niet op, maar ik vermoed dat het wel meevalt in ons menu én wij heel normaal, relatief gezond en lekker hebben gegeten zonder gezondheidsfreeks te zijn (we eten graag lekker, maar letten wel een beetje op o.a. mbt voldoende groente enz):
Komt'ie van de afgelopen 5 dagen. Ik ben oprecht benieuwd, omdat ik er niet op gelet heb. Dus hopelijk open jij mijn ogen óf valt het toch wel mee.
dag 1: Sla van botersla, tomaatjes, komkommer, ei, bietjes. Dressing: witte balsamico azijn, olfijolie, peper, snufje zout, poedersuiker, peterselie, bieslook. Gebakken krieltjes in olijfolie. Tartaartje gebakken in vloeibare bak en braad omega nogwat van AH.
dag 2: Gevulde puntpaprika's. Gevuld met rundergehakt, soepgroente, champignons, stukjes bliktomaat, tomatenpuree (van Delmonte of AH, weet ik niet meer, maar de enigen zonder toegevoegd zout), gekruid met peper, oregano, tijm en zongedroogde tomaten. Geen olie gebruikt (het vet wat tijdens het rullen van het gehakt vrijkomt gebruikt). Hierover geraspte parmezaan en (light) kookroom.
dag 3: Sperciebonen, aardappels, ongepaneerde schnitzels (gebakken in dezelfde vloeibare bak en braad).
dag 4: Roerbakgroenten, gebakken in zonnebloemolie, gekruid met verse gember, knoflook en poederkruiden als sereh, ketoembar, en laos en verder beetje sambal. Kippenpootjes gekruid met peper en zout en gebakken in zonnebloemolie. Eiermie.
dag 5: Nasi. preien, uien, gesneden spitskool (waarvan ik het restant de volgende dag voor een salade heb gebruikt), knoflook, stukjes hamlap, gekruid met sambal, indonesische poederkruiden, beetje ketjap manis, zilvervlies rijst. Gebakken in zonnebloemolie, en geserveerd met zilveruitjes en augurk.
Toetjes eten we nooit. Dochterlief 1 of 2x per week iets van pudding van mona.
Verder dagelijks fruit.
Lunch en ontbijt: hoofdzakelijk volkorenbrood, 1x wit brood (tosti, dus ook slagers achterham). Boter: Margarine omega nogwat van AH. Beleg: hoofdzakelijk kaas. 1x gebakken ei, 2x sardines in tomatensaus uit blik van Princess (of zoiets) en een keer tomatensoep uit blik van Unox.
Tussendoortjes: dochterlief wel het 1 en ander aan snoep (M&M's Haribo), koek Verkade kokosbiscuit (wij ook). Dochterlief 2x popcorn zout. Drinken: Veel thee, Optimel chocomel, dochterlief ook Spa half water half fruit. En cola light. Wij wijn, bier. 1x 's avonds kaasje (epoisses) met melbatoast.
Ik ben dus echt oprecht benieuwd naar jouw mening over de hoeveelheid palmolie en maisstroop. Wellicht eten wij dat meer dan we denken? Of valt het mee? Zonder dat we daar nou echt moeite voor doen.
Bibi

puberma

puberma

17-08-2013 om 15:03

Er was iemand in deze draad

die de dag begon met geitenyoghurt en zelf samengestelde muesli en zo. En zo de hele dag door ging met zoveel mogelijk basisvoedsel, zeg maar. De draad is zo lang, dat terug zoeken met een Iphone op een vakantie-adres niet goed mogelijk is, sorry. Dat doet denken aan een van de elementen van de levenswijze van de kleine groep die minder gewicht langere tijd wist te handhaven: een niet zeer gevarieerd menu.

Biene M.

Biene M.

17-08-2013 om 15:32

Bibi

Om het overzicht niet te verliezen in de hoeveelheid onzin die je verkondigt, zal ik jouw teksten hieronder plakken en van commentaar voorzien.

"Waarom is het onzin om te zeggen dat wij in ons dagelijks leven een stuk minder automatisch bewegen dan 10-tallen jaren geleden? En waarom zou dit geen invloed hebben als wij dezelfde hoeveelheden eten (en de kwaliteit van eten was 10-tallen jaren geleden echt niet beter én men wist toen een heleboel dingen nog niet die wij nu wel weten en minder of niet eten). En een werkster heb ik ook niet hoor (ik werk pt, dus niet nodig én ik kan het niet betalen). Maar alle 2 verdieners (beiden ft of bijna ft) die ik ken hebben er wél 1. En zolang is het nog niet gewoon dat beide ouders (bijna) ft werken. In de tijd dat (meestal) moeders niet of weinig werkte, was dat echt niet aan de orde, behalve bij echte rijkelui. Dus ja, ik zie (een deel van het) verband. Wat wil jij daarin tegenwerpen?"

Tweeverdieners die beiden veel uren werken en genoeg geld hebben om een werkster te betalen, zijn doorgaans hoger opgeleid. Hoger opgeleiden hebben juist weer minder overgewicht ten opzichte van het gemiddelde. Daarnaast was het tot in de eerste helft van de vorige eeuw juist gebruikelijk dat moeders ook volop werkten. Je punt raakt dus kant noch wal.

Verder plaats jij hier je weekmenu, zonder op de ingrediëntenlijsten te hebben gekeken, om aan te tonen dat jullie geen bedenkelijke ingrediënten in je menu hebben. Ga dan alsnog maar eens kijken naar de ingrediënten van:
1 - balsamico azijn, tartaartje, vloeibare bak en braad
2 - rundergehakt, kookroom
3 - schnitzels, bak en braad
4 - sambal, Indonesische poederkruiden, ketjap
5 - hamlap
mona toetjes
volkorenbrood
slagers achterham
margarine
tomatensoep uit blik
optimel
chocomel
spa

De hoeveelheid palmolie en maisstroop (fructose/fructose-glucosestroop) daarin is geen kwestie van een mening van Miriam Lavell, dat zit er gewoon in. Bij het vlees valt het misschien mee, mits je dat bij de biologische slager koopt. En niet alleen dit soort spul zit erin, maar ook gewoon overbodige hoeveelheden suiker en zout en in het geval van het brood (tenzij je dat bij de biologische bakker/super haalt) ook nog allerlei andere eigenaardige ingrediënten die in de broodverbeteraar zitten en om duistere reden niet op de verpakking vermeld hoeven te worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2013 om 16:34

Miriam

Zoals je oma kookte, dat kun jij toch ook nog? Als je elke dag verse groente, verse aardappels, of rijst op tafel zet. Daar zit toch niets in? Yoghurt zonder toevoegingen, of zelfgemaakte pap. Als je het echt wilt omzeilen, kun je ook zelf brood bakken. Oké het kost moeite, maar het kan wel. En als je nu gaat beweren dat het onmogelijk is, dan heb je gelijk het bewijs dat het niet dús helemaal aan de fabrikant ligt, maar voor een groot deel ook aan ons zelf. We zijn lui geworden. En omdat we lui zijn geworden, heeft de fabrikant alle gelegenheid om erop los te verkopen en bedenkt steeds meer leuks waarmee we nog korter in de keuken kunnen staan en toch het idee hebben dat we fantastisch culinair bezig zijn... binnen een half uur. Wel zo handig naast je werk en andere verplichtingen.
Mijn weekmenu is beduidend anders als het weekmenu van mijn ouders vroeger was. Macaroni en nasi waren al exotisch genoeg. Wij willen ook gerechten uit Marokko, Suriname, Turkije, etc.. En dat is mijn instinker. Zelfmaken lijkt mij te ingewikkeld, dus koop ik het uit een pakje/potje. Maar dat is dus mijn keuze, ik zou het zonder kunnen doen, zonder toevoegingen dus.

Biene M.

Biene M.

17-08-2013 om 17:05

Kaaskopje

Je moet behoorlijk extra moeite doen en geld neertellen om vlees zonder duistere toevoegingen op tafel te zetten. Het lijkt gewoon een stuk vlees wat je bij de supermarkt koopt, maar vaak bestaat het voor 20% uit andere componenten, waaronder water, soja, suiker en dingen waarvan gewone mensen niet weten wat het is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.