Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

lennest

lennest

30-05-2013 om 22:12

Gênante lijven


Ingredienten bekeken

In de fabrieksbereide dingen zit er , zoals verwacht, de beruchte glucose/fructosestroop.
In ons AHbrood, balsamicoazijn, vloeibare bak en braad, gehakt, ketjap, hamlap, spa fruit zit het niet. En in chocomel zit gewoon suiker, dus erg herkenbaar, voor iedereen, als niet zo gezond.
Als je zoveel mogelijk zelf met verse ingredienten(zonder pakjes en zakjes) kookt, valt het met de glucosestroop dus wel mee.
Kijk eens op www.kokenmetkarin.nl Daar staan allemaal leuke recepten. En nee, het is niet mijn site.

liora

liora

17-08-2013 om 17:15

Maar terug naar de kern

Word je er dan dik van? Ik ben inmiddels 32 kilo afgevallen en heb veel filet americain gegeten, erg veel Optimel producten, erg veel volkoren supermarktbrood.

Zou ik meer zijn afgevallen als ik melk bij de boer had gehaald en brood zelf gebakken?

Biene M.

Biene M.

17-08-2013 om 17:25

Ja liora

Dan was het brood vaker op geweest en had je er minder van gegeten

bibi63

bibi63

17-08-2013 om 18:21

Biiene

Ik vraag heel bewust en duidelijk om de hoeveelheden palmolie en maisstroop, en daar geef jij HEEL bewust GEEN antwoord op.

Marije

Marije

17-08-2013 om 19:00

Miriam en biene

Ik heb mijn boodschappenlijst van vorige week er ook eens bij gepakt en volgens mij staat daar niet zo gek veel op dat palmolie en fructosesiroop bevat. Nou hou ik toevallig erg van koken en niet van zoet, dus dat scheelt. Voor mij geen cola, ontbijtdinges en toetjes en verder maak ik veel zelf, (ook het brood omdat ik te lui ben om elke dag naar de bakker te gaan.) Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor.
Mag ik de vraag omdraaien: Welke producten gebruiken jullie waar palmolie en glucose/fructosespul inzit, waar je niet zonder kunt?

Tarte Tatin

Tarte Tatin

17-08-2013 om 19:15

Marije

Het gaat niet om de fructosesiroop maar om de combinatie glucose-fructosesiroop

Tarte Tatin

Tarte Tatin

17-08-2013 om 19:16

Bibi

Wat een RARE reactie naar Biene zeg. Ik gok dat Biene niet in jouw keukenkastjes zit en niet in jouw huis woont. Ze kan dus niet de etiketten lezen van jouw etenswaren. Jij zelf zou dat wel moeten kunnen.

Marije

Marije

17-08-2013 om 19:38

Rectificatie (voor tarte tatin)

OK, lees waar ik fructosesiroop en glucose/fructosespul schreef: glucose-fructosestroop (ook bekend als High-fructose corn syrup, HFCS, Glucose-fructosesiroop, glucosesiroop en fructosesiroop (Wikipedia)

liora

liora

17-08-2013 om 19:50

Bibi

Jij gaat zelf dan weer heel bewust niet in op het feit dat jouw geboren-veelvraat-theorie kant noch wal raakt.

Biene M.

Biene M.

17-08-2013 om 19:52

Bibi

Hahahahahaha! Was dat nou serieus?

Biene M.

Biene M.

17-08-2013 om 20:01

Marije

Hier in huis hebben we geen producten met palmolie of fructose(-glucose)stroop. En ik hou wel van zoetigheid Volgens mij kun je best leven zonder die dingen in je menu (ik heb ook niet gezegd dat dat niet zo is), maar ik denk dat er in de praktijk weinig mensen zijn die dat doen.

Laatst wilde ik bij Lidl koekjes kopen, maar die hebben ze daar niet zonder fruc-glucstroop. In dat enorme schap met ontbijtkoek bij AH XL ligt welgeteld 1 soort zonder fruc-glucstroop. Kant en klare sauzen gebruiken we hier bijna nooit, behalve knoflooksaus. Ook daarvan bij AH XL maar één variant zonder fruc-gluc.

Je kunt dus best zonder, maar dat vergt wel enige aandacht. Daar komt bij dat wij weinig voorgefabriceerd eten eten, brood wordt hier weinig gegeten en deels zelf gebakken, vlees en vleeswaar eten we hooguit een keer per week en biologisch. Maar het behoeft geen betoog dat dat niet opgaat voor de gemiddelde Nederlander.

Light en glucose-fructosesiroop

Zit bijvoorbeeld Alpro Sojamelk Light terwijl in de gewone Soja drink suiker zit. Dat wordt dus niet naar de supermarkt gaan als je liever geen melk maar sojamelk wil drinken...

Stenna

Stenna

17-08-2013 om 21:30

Vlees?

Het gehakketak hier boeit me niet zo, maar wel waar dit siroop allemaal inzit. Dus ik heb net op alle ingredienten van mijn zaterdag AH boodschappen gekeken, ben nl zo'n hele luie tweeverdiener die slechts 1x per week naar de supermarkt gaat en geen moeite neemt voor speciaal zaken. Natuurlijk vind ik wel wat. Maar niet in het vlees. Alleen in de worstjes (en die eet ik zelf niet, zijn voor de mannen), maar al het andere AH voorverpakte vlees bevat volgens het etiket alleen dat vlees. Niks anders. Ik heb tartaar, kipfilet, karbonades, runderreepjes naturel, rundergehakt en die worstjes dus. Het moet er toch wel op staan, als het er toch inzit?

Tarte Tatin

Tarte Tatin

17-08-2013 om 22:02

Ja stenna

Het hoort op de ingredientenlijst te staan

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2013 om 00:08

Biene

Ja, als we het over vlees gaan hebben, dan weet ik ook wel dat er bij het opkweken van kippen, koeien en varkens nog veel mis gaat,hoewel ik net op een interessant stukje tekst stuitte mbt de 'onze kip' van de C1000. Dat schijnt zowaar echt 'nette' kip te zijn, tot op zekere hoogte natuurlijk. En ik neem aan dat er in gepaneerd en gemalen en voorgekruid vlees ook allerlei smaakmakers gaan. Dat eten wij zelden, dus die enkele keer dat we het wel doen, zal ons de kop niet kosten. Wat te denken van vegetarische vervangers? Denk je dat je de beestjes een plezier doet, maar ben je weer verkeerd bezig voor jezelf.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2013 om 00:09

Voor de liefhebber: waar zit glucosestroop in?

Dat kun je hier vinden:
http://www.goedgeweten.be/ingredienten/glucosestroop/*/

Glucose fructose

Bedankt voor de lijst Kaaskopje. De cup-a-soup gaat er ook uit. Dat hebben we in voorraad voor een noodgeval voor zoon maar is niet nuttig. De rest kopen we al niet.
Met een huis vol pubers aan de supermarktpizza vanavond hebben we afgesproken om de volgende keer zelf pizzadeeg te maken en vulling. Schoondochter vraagt haar moeder het recept voor wraps en vulling.
Hier een leefstijladvies meegegeven om te letten op glucose-fructose in voedsel.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2013 om 00:17

Liora

Ik moet je echt even complimenteren met je gewichtsverlies!

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2013 om 00:39

Lijst is lang niet compleet

Ik keek voor de aardigheid bij de ingrediënten van Knorr Lasagne en daar zie ik fructose staan. Als je echt niet wilt, moet je dus de verpakkingen lezen en op internet kun je dus ook al veel vinden.
Over hoe erg het is dat we fructose, fructose/glucosestroop of glucosestroop eten, zullen we vrees ik pas antwoord krijgen als we elkaar over 30 jaar nog spreken. Ben ik met mijn licht nonchalante gedrag er dan slechter aan toe dan iemand die er in mijn ogen wat paniekeriger mee omgaat?

Pluk53

Pluk53

18-08-2013 om 07:34

En de "natuurlijke" f/g- stroop?

Wat dacht je van honing? Bestaat voor 70% uit pure f/g. Is " natuurlijk", maar chemisch exact hetzelfde.
En dat gebruiken we al honderden jaren als zoetstof.

Pluk53

Pluk53

18-08-2013 om 08:38

Ot, suiker in vlees

Als ik gehakt rul voor pastasaus, dan voeg ik altijd een eetlepel honing toe. Dat caramelliseert mooi, en neutraliseert het zure van de tomaten en de balsamico.

Biene M.

Biene M.

18-08-2013 om 08:38

Pluk

Dat klopt niet, van die honing. Fructose is gemaakt door zetmeel te bewerken, dat kunnen bijen en bloemen niet. Het is een volkomen kunstmatig product en heeft dan ook een heel ander effect (zie de princeton link die ik gaf).

Neem bijvoorbeeld pindakaas

Jemig, alweer het puntje en het paaltje uit elkaar getrokken. Met als laatste spuit 11 Pluk. Zeg Pluk, als je nu iets wilt beweren kun je dan niet eerst even zoeken of je gelijk hebt?
Ik vond een toegankelijk artikel over maisstroop. Zie http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/artikelen/8391/zoetstof-hfcs-amerikaanse-dikmaker Daar vind je ook in waarom het toch verschilt van fructose met dezelfde chemische formule (andere molecuulstructuur) waardoor het de zoetste zoetsof is die er is. Dus nee, niet hetzelfde als honing.
Overigens ging het mij helemaal niet om de vraag of je nu dit soort ingrediënten zou moeten weren. Bibi heeft het telkens met veel aplomp over koekjes en dat zij en iedereen heus wel weet dat je van koekjes dik wordt. In die redenatie zitten twee gedachten. De eerste is dat het volstrekt helder is welk voedsel je moet mijden (koekjes), de tweede dat je de keuze hebt om dat te doen.
Beide beweringen zijn onjuist omdat alles volgepompt wordt met vreemde vervangers. Ongemerkt, achter je rug, jij blijft hetzelfde eten en toch verandert er iets.
Neem bijvoorbeeld pindakaas. Daar zijn van lieverlee de pinda's uit verdwenen. Het eerste de beste potje dat je pakt mag blij zijn als er rond de 50% pinda in zit. Terug naar mijn eigen pindakaas, die die ik van oma kreeg, die waar in zat wat erop stond namelijk 100% pinda, is niet eenvoudig. De supermarkt heeft het zeker niet.
En dat is maar een voorbeeld. Yoghurt, melk, roomboter, brood, kaas, worst (waaris de pekelvlees gebleven?) alles is van samenstelling veranderd. Zelfs als je je menu niet veranderd hebt (geen koekje extra) dan is de samenstelling toch veranderd.
Met vrije keus heeft dat niets te maken. Je doet gewoon ding als altijd. Koopt je boodschappen op de hoek, zelfde mandje, zelfde product. En toch verandert daarmee je menu. Het overkomt je.
Kaaskopje, doen als mijn oma deed gaat daarbij niet helpen. Zij ging ook gewoon naar de winkel. Wat wel zou kunnen is dat we allemaal gaan doen wat de rauweters doen. Niets meer koken en verwerken, alles met de eigen kaken vermalen. Daar blijf je beslist slank bij.
Maar om die mogelijkheid nu te zien als "bewijs" van de gedachte dat er keus is, lijkt me lariekoek.
Nee, er is geen keus. Fabrikanten zitten bovendien bovenop dat wat consumenten doen en laten. Als de omzet links blijft liggen, proberen ze het rechts weg te halen. Dan verandert er weer wat.
Groet,
Miriam Lavell

Biene M.

Biene M.

18-08-2013 om 08:40

Maar goed

Die glucose-fructosestroop was een voorbeeld. Iets waarvan ik toevallig heb gelezen wat ermee gebeurt in je lichaam en hoe het gemaakt wordt. Maar dit is vast niet het enige bedenkelijke ingrediënt, alleen weten we het van de rest niet.

Biene M.

Biene M.

18-08-2013 om 08:42

Kaaskopje

Waarom ben je voor jezelf verkeerd bezig als je vegetarisch eet? Vegetariërs leven langer dan vleeseters, dus je doet jezelf juist tekort doet als je vlees eet.

Pluk53

Pluk53

18-08-2013 om 08:45

En voordat de paniek te hevig toe slaat

"Suiker", sucrose, wordt door ons lichaam gesplitst in gelijke delen fructose en glucose.
Suiker is luxe, daar moet je niet te veel van eten.
En het is hier al zo vaak gezegd: pakjeseten is gemakseten, dat kun je laten.
"Koken met Karin" is een fantastische site. Ze heeft in haar kookboeken prima alternatieven voor de meest gebruikte pakjes, waar ze zwaar op afgeeft.

puberma

puberma

18-08-2013 om 09:58

Pluk

Lees nou even de artikelen achter de links die worden gegeven, voordat je iets post. Je vrrvuilt de draad zo ontzettend. Kijk nou even nast dat princetonexperiment, bijvoorbeeld en wat die zeggen over de verschillen tussen bijvoorbeeld kristalsuiker en mais glucosestroop en de effecten van deze laatste.

puberma

puberma

18-08-2013 om 09:59

Herstel

Vervullt lees vervuild enz @&?((Iphone

Annej, recept

Wraps: 350 gram meel en 75 gr olie mengen tot een fijn kruimelig mengsel. 1,5 dl warm water met 1 theelepel zout erdoorheen mengen en kneden. 12 balletjes ervan maken, half uur laten rusten. Uitrollen met een deegroller. In een droge koekenpan met dikke boddem 45 sec per kant bekken tot er bruiine puntjes op komen, als ze gaan opbollen zijn ze goed. Niet te lang bakken want dan worden ze hard. Ineen theedoek bewaren totdat je ze gaat eten.
Ik gooi alles tegelijk in een broodbakmachine en zet hem dan op "pizzadeeg", maar die moet je dan wel hebben natuurlijk.
Vulling: gehakt, ui, mais, chilibonen, paprika, tomaat in blokjes en tacokruiden van casa fiesta (zit geen fructose/glucosestroop in) Je kan de kruiden ook zelf mengen, maar dit is makkelijker.
Heerlijk recept, zonder kwalijke ingredienten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.