Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


Het is heel goed mogelijk om nog voor het begin van het schooljaar gevaccineerd te zijn. Bij ons begon de vakantie op 12 juli. Hoewel ik aanvankelijk het plan had beide kinderen pas na onze vakantie te laten inenten hebben we voor beiden toch meteen een afspraak gemaak zodra het kon. Beiden hebben nu hun 2e prik voordat de school weer begint. Inmiddels is de interval tussen de prikken ook nog eens verkort (nog niet voor mijn bloedjes). In andere regio's eindigt de vakantie later. Ik heb goede hoop dat het gros van de schoolkinderen volledig gevaccineerd is voor het einde van de schoolvakantie. Met mogelijke uitzondering van die kinderen die de hele zomervakantie weg zijn, maar dat is een minderheid.

Groeten,

Temet 

Aanvulling: jongste is 12, dus van de laatste jaargang die een afspraak kon plannen. En dan nog is ze deze vakantie klaar.

Groeten,

Temet

Dank, Temet. Plantenbak en ik hadden dat eerder dit draadje ook aangegeven en ik had even geen puf dat nog een keer te doen. Fijn dat jij de honneurs hebt waargenomen!

Tango

Tango

17-07-2021 om 23:27 Topicstarter

AnneJ schreef op 17-07-2021 om 08:12:

https://nos.nl/artikel/2388817-jongeren-lopen-reeel-risico-op-long-covid-ook-na-milde-infectie
Ook jongeren ontlopen de dans niet.

"Niet meer kunnen werken

In het longcovidonderzoek van het RIVM geeft een op de drie aan dat die klachten zo ernstig zijn dat ze niet meer kunnen werken. Van de ruim 1700 deelnemers geeft opvallend genoeg 95 procent aan kort na besmetting alleen last te hebben gehad van milde klachten. Slechts 5 procent van hen was opgenomen geweest in het ziekenhuis, bleek uit de deze week gepubliceerde onderzoeksresultaten.

"Dat jongeren ook na een milde infectie een reëel risico lopen, blijkt uit vele onderzoeken", zegt De Jong. Hij noemt een recent in Nature Medicine gepubliceerde studie uit Noorwegen. Daaruit kwam naar voren dat ruim de helft van de 16- tot 30-jarigen een half jaar na besmetting nog kampte met klachten."



De helft, dat is wel heel veel. Ik hoop maar dat het mijn dochter bespaard blijft. Zij zit nu thuis met Corona, terwijl wij op vakantie zijn. Slachtoffer van dansen met Janssen, maar met ook nog een negatieve test naar 1 feestje geweest en nu dus ook raak. Gelukkig weinig klachten, maar van dit bericht wordt ik dus niet blij. 

De helft? Dat zou toch wel heel apart zijn, want er zijn zeker 6 miljoen mensen besmet geweest in Nederland en dan zouden er 3 miljoen langdurige klachten hebben. Dat lijkt me sterk. Ik denk dat de groep die gevolgd wordt niet zo representatief is als de NOS het beschrijft. 

Vandaag werden de AH boodschappen bezorgd door een medewerker die niet veel ophad met de 'maatregelen'. Zo, dus ik vroeg hem daarnaar. Ondertussen actief afstand houdend en achteruit bewegend want hij liet mij niet, zoals ik altijd vraag, zelf de boodschappen van de steekkar pakken. Hij had een precorona actieve manier van serviceverlening. Hup de boel naar binnen brengen.
De gast had vorig jaar corona gehad en weinig klachten gehad. Alleen had hij nu nog soms last van een soort katerhoofdpijn of de neigig om flauw te vallen. Maar hij leefde er makkelijk mee, volgens deze medewerker.
Volgende keer doe ik mijn mondkapje om. Dat was nooit nodig want de boodschappen worden normaal keurig op afstand bezorgd en zonder dat de medewerker all over the place aan alle spullen komt en niet vanzelf zichtbaar afstand houdt. Er staat op de gang altijd een schuifraam open voor de nodige frisse lucht. Dat is normaal voldoende aan maatregelen.
Maar goed, waarschijnlijk toch een incident, want er is elke keer een andere bezorger. 
Iemand zou die gast moeten vertellen dat ook al heeft hij corona gehad, en bovendien is hij eenmaal gevaccineerd, dat hij nog steeds besmettelijk kan zijn en anderen kan besmetten.
Gelukkig is dit de eerste en hopelijk enige keer.

En zo wordt het oude sociaal gezien als asociaal. Boodschappen netjes naar binnen brengen voor oudere dame,  even een praatje maken. Heel normaal en heel sociaal eigenlijk. 

Misschien merkt hij dat veel mensen dit weer op prijs stellen? Of misschien heeft AH de instructies voor bezorgers aangepast? 

Misschien komt er wel een sticker voor mensen die voorzichtig willen bijven. NEE, kom niet binnen, NEE maak geen praatje

https://www.ad.nl/binnenland/scholen-weer-open-in-het-najaar-gegarandeerd-extra-besmettingen~a91ecd70/
Daar gaan we weer. Wat zal het worden? Scholen open of toch voorzichtig deels open? Of toch weer jojo-en?

"Het aantal school-gerelateerde infecties zal ‘in alle scenario’s’ bij volledige heropening toenemen, tonen berekeningen aan op basis van de nieuwe, zeer besmettelijke deltavariant. Dat geldt ook bij een gelijkblijvend besmettingsniveau in de samenleving. Verder neemt de kans op grote uitbraken toe."

Men verwacht lucht van preventief testen.

En nee Pief, corona is nog niet voorbij, dus wie zich gedraagt alsof dat wel zo is, zorgt voor stijging van het aantal besmettingen en daarmee voor ziektegevallen licht of zwaarder.

AnneJ schreef op 18-07-2021 om 09:51:

https://www.ad.nl/binnenland/scholen-weer-open-in-het-najaar-gegarandeerd-extra-besmettingen~a91ecd70/
Daar gaan we weer. Wat zal het worden? Scholen open of toch voorzichtig deels open? Of toch weer jojo-en?

"Het aantal school-gerelateerde infecties zal ‘in alle scenario’s’ bij volledige heropening toenemen, tonen berekeningen aan op basis van de nieuwe, zeer besmettelijke deltavariant. Dat geldt ook bij een gelijkblijvend besmettingsniveau in de samenleving. Verder neemt de kans op grote uitbraken toe."

Men verwacht lucht van preventief testen.

En nee Pief, corona is nog niet voorbij, dus wie zich gedraagt alsof dat wel zo is, zorgt voor stijging van het aantal besmettingen en daarmee voor ziektegevallen licht of zwaarder.

Je vergeet een stukje te quoten:

'Maar er is voor docenten een oplossing: bij een vaccinatiegraad van 85 procent onder leraren is het aantal te verwachten infecties onder hen ‘verwaarloosbaar’."

Bovendien is de kans op ernstig ziek worden na vaccinatie bijzonder klein. Dit is weer zo'n onderzoek dat focust op besmettingen, terwijl het effect van vaccins helemaal buiten beschouwing blijft. Wat heb je er dan aan in deze fase? Het OMT zal de vaccins zeker meewegen.

Vandaag trouwens 19 miljoen prikken gezet! 70 procent van de totale bevolking heeft 1 prik gehad,  meer dan 40 procent is volledig gevaccineerd. Mooie mijlpaal weer.

Onderzoek gedaan op basis van de besmettingen in juni is toch niet representatief voor wat er in september gaat gebeuren? De tieners laten zich massaal vaccineren nu.  Ze verlangen zo naar een normaal schooljaar met les op school in plaats van les achter de laptop.
Mijn eigen kinderen,  mijn neefjes en nichtjes,  de vrienden van mijn kinderen, iedereen probeert zijn afspraken in de vakantie te plannen al moeten ze er op een raar tijdstip 40 km voor (laten) rijden. 
We zijn nog niet van corona af maar de tieners nemen hun verantwoordelijkheid en laten zich prikken.
Ik vind het echt voorbarig dat ze zulk onderzoek nu al naar buiten brengen en daarmee de angstige types weer schrik aanjagen voor " straks als na de zomer de scholen weer open gaan dan........"

Met de vaccinatiebereidheid onder tieners zit het wel goed, die voorspelling over september kan alleen maar meevallen. 


Ik poste de link van AnneJ gisteren in dit draadje, met de volgende opmerking:

"Oud onderzoek, denk ik,van voor de beslissing om ook kinderen van 12 jaar en ouder de mogelijkheid te geven zich te laten vaccineren. Ik zou niet weten waarom het aantal te verwachten besmettingen onder docenten verwaarloosbaar is, maar het aantal besmettingen onder leerlingen alleen relatief beperkt is als preventief testen wordt ingezet - althans niet zonder informatie over de vaccinatiegraad van leerlingen, en deze informatie ontbreekt. Hoop dat het OMT ook bedenkt dat het achterhaald is voor het zijn advies uitbrengt."

Die herhaal ik dan maar.

Ah, Haaknaald was me voor. Mijn bloedjes zijn in ieder geval minimaal twee weken voor de start van het schooljaar volledig gevaccineerd.

Natuurlijk is dat fantastisch, we zijn hier in Nederland in elk geval royaal op schema met vaccineren en de vaccinatiegraad is de hoogste van Europa. Dat kan niet zonder gevolgen blijven.
Maar de besmettingsgraad en daarmee de kans op uitbraken, ziekte en dood, is pas gezakt als het ook gezakt is en niet omdat je verwacht dat het gaat zakken op grond van de vaccinatiegraad.
Daar voortdurend een voorschotje op nemen is onnodig en veroorzaakt onnodig chaos en lijden.

AnneJ waarom steeds praten over dood?  Ja er is een kans (geweest) dat je dood gaat aan corona maar nu de vaccinatiegraad zo hoog is wordt die kans steeds kleiner. 
En voorschotje nemen is niet goed dat bleek na het dansen met Janssen maar alles zo somber bekijken helpt ook niemand vooruit.
We moeten leren leven met dat virus.  Samen de schouders eronder en het van de optimistische kant bekijken en je gezonde verstand gebruiken maakt het lijden wel wat dragelijker. 

Waarom ontkennen dat er ook nog steeds mensen dood gaan aan het virus? Onlangs nog een oud collega van mij. En de gevolgen in de zin van Long Covid zijn ernstiger dan gedacht, meer mensen hebben daar last van.
Er zijn mensen die nog steeds door achterblijvende immuniteit ziek kunnen worden en dood kunnen gaan aan het virus.

Waarom niet gewoon voorzichtig? Als iedereen terugkomt van die volksverhuizing met de vakantie heb je aanvankelijk die stofwolk van besmettingen. Waarom niet gewoon de eerste maand na de vakantie scholen deels open?
Waarom rucksichtloos alles open, kennismakingsgroepsactiviteiten en binnen de kortste keren walmt het virus weer door de gemeenschappen.
En de nadruk op afstand, handen wassen, luchten.

Anders krijg je wat Pief voorstaat en dat mannetje van de AH: doe maar weer 'normaal' want het gaat toch goed? Geen afstand, in elkaars nek hijgen, alles aanraken.
Binnen zonder afstand te houden. Echt, dat is niet het advies van het RIVM, maar blijkbaar is dat moeilijk vol te houden als je verder 'scholen open' zet.

Zet het nou eens wat behoudender in. We hebben de Deltavariant, die is veel besmettelijker en wie weet komen er, ook door de vakantie, nog lastiger virusvarianten bij? En wij maar optimistisch voorschotjes blijven nemen?
Allemaal onverstandig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.