Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


Ik ben het met je eens dat we nu het effect van de vaccinaties moeten gaan zien. Torenhoge besmettingen al twee weken lang, wat gaat dat in de ziekenhuizen betekenen? Dat gaan we deze en volgende week zien. Tot nu toe is het hoopvol en de ervaringen vanuit Israël zijn ook positief. Over twee weken weten we zelf ook of de keten tussen besmettingen en ziekte verbroken is door vaccinatie. Als de opnames nu beperkt blijven,  dan zal dat vanaf september ook zo zijn,  aangezien dan nog veel meer mensen volledig ingeënt zijn. 

Het lijkt er sterk op dat vaccinatie besmettingen niet helemaal kan voorkomen, ook niet bij hoge vaccinatiegraad in NL. Maar het is wel duidelijk dat het ziekte voorkomt, dus daar zal het straks over gaan in het najaar. Hoeveel ziekte is er ipv hoeveel besmettingen zijn er. 

Hannemeike schreef op 18-07-2021 om 10:13:


Ik poste de link van AnneJ gisteren in dit draadje, met de volgende opmerking:

"Oud onderzoek, denk ik,van voor de beslissing om ook kinderen van 12 jaar en ouder de mogelijkheid te geven zich te laten vaccineren. Ik zou niet weten waarom het aantal te verwachten besmettingen onder docenten verwaarloosbaar is, maar het aantal besmettingen onder leerlingen alleen relatief beperkt is als preventief testen wordt ingezet - althans niet zonder informatie over de vaccinatiegraad van leerlingen, en deze informatie ontbreekt. Hoop dat het OMT ook bedenkt dat het achterhaald is voor het zijn advies uitbrengt."

Die herhaal ik dan maar.

Ik vind het best wel dom om dit soort onderzoeken nu naar buiten te brengen, zonder een opmerking te plaatsen dat het effect van vaccinatie nog niet is meegenomen. Koren op de molen van de antivax en de wappies. 'Zie nou wel,  heeft iedereen zich laten prikken gaan we in september gewoon weer in lockdown'. Terwijl we weten: vaccinatie maakt hèt verschil. En hoe meer mensen zich laten vaccineren hoe beter. Maar dit ontmoedigt mensen alleen maar. 

Tango

Tango

18-07-2021 om 10:54 Topicstarter

Pief schreef op 18-07-2021 om 09:08:

En zo wordt het oude sociaal gezien als asociaal. Boodschappen netjes naar binnen brengen voor oudere dame, even een praatje maken. Heel normaal en heel sociaal eigenlijk.

Misschien merkt hij dat veel mensen dit weer op prijs stellen? Of misschien heeft AH de instructies voor bezorgers aangepast?

Misschien komt er wel een sticker voor mensen die voorzichtig willen bijven. NEE, kom niet binnen, NEE maak geen praatje

Nou inderdaad dat dacht ik dus ook. Aardig dat die man de spullen even binnen zet. En dat praatje ontstond volgens mij vooral doordat Annej hem uit ging horen. Je kan ook gewoon zeggen, zet het maar in de keuken en dankjewel. Dan was hij denk ik sneller weggeweest. 

https://www.joods.nl/2021/07/meer-dan-1000-nieuwe-besmettingen-in-israel/
In Israel is men bezorgd. En hun reproductiegetal is een heel stuk lager dan dat van ons. Ook gevaccineerden blijken ziek te kunnen worden hoewel het percentage lager is.

We gaan naar een derde 'booster' en ik verwacht ook vaccinatie van schoolkinderen. Daarna verwacht ik een duidelijk beter perspectief. 

"Het hoogste aantal coronagevallen in bijna vier maanden, 1118 mensen, werd volgens het Israëlische ministerie van Volksgezondheid vrijdag vastgesteld. Van degenen die werden gescreend, testte 1,58% positief. De reproductiesnelheid (R), staat op 1,37 – wat betekent dat coronavirus in Israël zich weer verspreidt."

"Volgens prof. Eran Segal, een computerbioloog aan het Weizmann Institute of Science, is het “percentage gevallen dat ernstig ziek wordt, nu 1,6%, vergeleken met 4% in een vergelijkbaar stadium in de derde golf toen er geen vaccins waren”,

Lees dat artikel nog eens AnneJ, het is juist heel positief over het effect van vaccinatie op ernstig ziek worden.

We hebben echt een andere bril op Pief.

De enige zin die nog wat optimisme uitstraalt is deze:
"We weten niet precies in welke mate het vaccin helpt, maar het is aanzienlijk minder”, zei Bennett."
Nou ja, en dan dat een lager percentage ernstig ziek wordt dan in de derde golf.

Ik sla juist aan op dit soort zinnen:
"Het Pfizer-vaccin is minder effectief tegen de Delta-variant dan gezondheidsfunctionarissen hadden gehoopt, zei premier Naftali Bennett op vrijdag nadat bleek dat meer dan 1000 Israëliërs positief zijn getest op coronavirus."

Ha, ja,  een hele andere bril

Ik lees dit:
"Terwijl de het aantal dagelijkse besmettingen toeneemt, is ook de ernstige morbiditeit in beperktere mate gestegen met ongeveer patiënten 58 die in ernstige toestand in het ziekenhuis zijn opgenomen– een toename van zes mensen over het weekend. In april, met ongeveer 6500 actieve gevallen zoals nu, waren er 370 patiënten in ernstige toestand opgenomen,."

Dus met gelijk aantal besmettingen komen veel en veel minder mensen in het ziekenhuis terecht. 

En dit:

"Volgens prof. Eran Segal, een computerbioloog aan het Weizmann Institute of Science, is het “percentage gevallen dat ernstig ziek wordt, nu 1,6%, vergeleken met 4% in een vergelijkbaar stadium in de derde golf toen er geen vaccins waren”

Dat is een heel groot verschil. Bij ons lag het percentage ernstig ziek overigens op 2 procent, dus wij komen nog veel lager uit. In Nederland wordt bovendien vaccinatiegraad veel hoger dan in Israel. Zeker onder ouderen en kwetsbaren.

Je hebt gelijk Pief. Maar nu nog Long Covid. Dan wordt je niet ernstig ziek maar in een derde van de gevallen blijf je langdurig (deels) arbeidsongeschikt met restverschijnselen.
Maar goed, die cijfers moeten we nog zien als inderdaad iedereen gevaccineerd is.
We staan er uiteindelijk dus beter voor dan in Israel met de vaccinatiegraad.
Ik las ook dat de Urkers denken dat het door het viseten komt dat er zo weinig mensen ziek zijn op Urk en Volendam.
Ik verwacht dan ook wel wat bescherming van vitamine D en inderdaad viseten. Maar dat is me te vaag. Hoewel ik dat wel consequent doe.
We gaan het meemaken. Hopelijk wordt het dit najaar wel duidelijk en gaan we daarna afschalen.

AnneJ schreef op 18-07-2021 om 02:11:

Vandaag werden de AH boodschappen bezorgd door een medewerker die niet veel ophad met de 'maatregelen'. Zo, dus ik vroeg hem daarnaar. Ondertussen actief afstand houdend en achteruit bewegend want hij liet mij niet, zoals ik altijd vraag, zelf de boodschappen van de steekkar pakken. Hij had een precorona actieve manier van serviceverlening. Hup de boel naar binnen brengen.
De gast had vorig jaar corona gehad en weinig klachten gehad. Alleen had hij nu nog soms last van een soort katerhoofdpijn of de neigig om flauw te vallen. Maar hij leefde er makkelijk mee, volgens deze medewerker.
Volgende keer doe ik mijn mondkapje om. Dat was nooit nodig want de boodschappen worden normaal keurig op afstand bezorgd en zonder dat de medewerker all over the place aan alle spullen komt en niet vanzelf zichtbaar afstand houdt. Er staat op de gang altijd een schuifraam open voor de nodige frisse lucht. Dat is normaal voldoende aan maatregelen.
Maar goed, waarschijnlijk toch een incident, want er is elke keer een andere bezorger.
Iemand zou die gast moeten vertellen dat ook al heeft hij corona gehad, en bovendien is hij eenmaal gevaccineerd, dat hij nog steeds besmettelijk kan zijn en anderen kan besmetten.
Gelukkig is dit de eerste en hopelijk enige keer.

Maar hier komt de bezorger helemaal niet binnen. Zet hij de kratten bij de voordeur en dat is ook nog steeds het voorschrift vanuit AH. Waarom laat je hem binnen komen? Ik begrijp ook niet waarom je de kratten zelf van de kar wil pakken? Ik (ook risicogroep, ontvang hem altijd met spatkap én mondkapje op. Kratten en boodschappen die ik die dag nodig heb neem ik even af. 

Behorend tot een risicogroep zul je zelf je maatregelen moeten nemen en in de gaten houden, de meeste mensen ´hebben het ermee gehad´. 

Je hebt gelijk Lexus, maar of ik op een incident beleid moet maken?
Maar mogelijk gaat dit wel toenemen en ik heb me dan ook voorgenomen om in elk geval mijn mondkapje te gaan gebruiken. Meestal is de afstand voldoende en de tocht op de gang bij het open raam. En ik doe de gangdeur/ op de galerij, open met een schoonmaakdoekje. Dat is een stevige dranger en lastig manouvreren met een steekkar, dus ik houd de deur open, ja op afstand.
Ik pak de spullen altijd zelf dan doet de bezorger, al anderhalf jaar, op mijn aankondiging een stapje achteruit. Haalt het deksel van de doos en ik til de boel eruit. Daaronder het krat en dat til ik ook naar binnen. Dat scheelt een aanraking van de spullen. En voor mij van de grond tillen.

Meestal luisteren ze dus naar mij. Behalve deze keer!

AnneJ schreef op 18-07-2021 om 11:38:

Je hebt gelijk Pief. Maar nu nog Long Covid. Dan wordt je niet ernstig ziek maar in een derde van de gevallen blijf je langdurig (deels) arbeidsongeschikt met restverschijnselen.
Maar goed, die cijfers moeten we nog zien als inderdaad iedereen gevaccineerd is.
We staan er uiteindelijk dus beter voor dan in Israel met de vaccinatiegraad.
Ik las ook dat de Urkers denken dat het door het viseten komt dat er zo weinig mensen ziek zijn op Urk en Volendam.
Ik verwacht dan ook wel wat bescherming van vitamine D en inderdaad viseten. Maar dat is me te vaag. Hoewel ik dat wel consequent doe.
We gaan het meemaken. Hopelijk wordt het dit najaar wel duidelijk en gaan we daarna afschalen.

Echt hoor waar haal je dit nu weer vandaan? We weten niet hoeveel mensen long covid krijgen, maar 1/3 zal het zeker niet zijn. Dat zouden 2 tot 3 miljoen Nederlanders zijn op dit moment. Dan lag Nederland al lang plat. 

Er zijn verschillende cijfers Pief. Die eenderde las ik ergens, weet niet meer waar. Het is ook maar hoe je het defineert. Maar het is niet te verwaarlozen.

https://www.parool.nl/amsterdam/long-covid-hoe-patienten-lang-in-de-kreukels-liggen-fietsen-lukt-nog-niet~bc5bfa3e/
"Meer dan de helft van de patiënten blijkt een half jaar na ziekenhuisopname nog last te hebben."

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/long-covid
"Volgens een eerste schatting heeft maximaal 1 op de 5 personen 4 of 5 weken na een positieve test nog klachten. Dat aantal neemt verder af 12 weken of langer na de besmetting. Er is nog geen optimale behandeling voor Long COVID. Daarom wordt wereldwijd onderzoek gedaan naar Long COVID."

En dan zijn er mensen die geen vaccinatie nemen omdat ze daar nog onbekende, of vermeende, schade van verwachten in de toekomst.
Dan weet je nog niet wat corona nu al landurig aanricht waarvan we de helft nog niet weten.

Hoeveel miljoen Nederlanders dat zijn kan ik hier niet uit afleiden.

AnneJ schreef op 18-07-2021 om 12:50:

Er zijn verschillende cijfers Pief. Die eenderde las ik ergens, weet niet meer waar. Het is ook maar hoe je het defineert. Maar het is niet te verwaarlozen.

Die eenderde las je ergens, ik heb het ook gelezen en daarop baseer je een hele theorie, maar ik heb het wel goed onthouden. Het is "eenderde van de mensen die aan de beademing in het ziekenhuis hebben gelegen heeft langdurige klachten." Dat is echt een veel lager aantal mensen dan jij in je paniekzaaierij noemt. Of het eenderde van alle mensen die aan de beademing lagen is (dus inclusief de doden), of alleen de overlevenden, dat weet ik niet meer, maar dat laatste lijkt me logisch. 

Zoals je aan de berichtgeving kunt zien is Long Covid in diverse artikelen een item geworden vanwege het voorkomen ook na milde klachten en bij mensen die niet in het ziekenhuis hebben gelegen, maar thuis ziek waren. Overigens blijven er ook vaker mensen ziek thuis dan voorheen met eerstelijnszorg. En er liggen nog mensen op de reguliere afdelingen in het ziekenhuis.
Dus nee, ik baseer 'mijn' theorie niet alleen op oude cijfers van mensen die op de IC hebben gelegen.

Misschien is dat wel verwarrend want we zien alleen nog mensen in de ziekenhuizen en op de IC in de staatjes. De rest werd tot voor kort niet geregistreerd.

En hoewel de cijfers nog dalen, telt het wel op.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/verdenkingen-huisartsen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.