Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


En ik hoop dat ze na deze vakantie verstandiger zijn en eerst zorgen dat iedereen, die dat wenst gevaccineerd is en zonodig een groep nog een derde booster heeft gekregen. Dan kijk je weer eens verder. Anders ben ik bang dat we een jojonajaar ingaan.

https://nos.nl/artikel/2389224-vandaag-coronadebat-komt-het-thuiswerkadvies-weer-terug
Vanmiddag wordt er in de 2e Kamer gedebatteerd over de maatregelen.
Rutte en De Jonge hebben al excuus aangeboden, het was te voorbarig. Het advies van het OMT was krapper afgesteld.

"Ruim twee weken geleden verviel na anderhalf jaar het dringende advies om zoveel mogelijk thuis te werken, maar de kans bestaat dat thuiswerken toch weer de norm wordt. D66 pleit daar vandaag voor in het Kamerdebat over de coronamaatregelen en de snel toenemende besmettingen."

En het is natuurlijk een ervaringsfeit. De snel dalende cijfers zijn na de versoepeling weer heel snel gaan stijgen, en echt dan wil je dat keren. Zieke jongeren en kinderen waarvan een deel met long covid, de dreigende overbelasting van de 1e lijn, het (her)besmetten van beperkt beschermde ouderen, het ontstaan van brandhaarden -op scholen!-  waar nieuwe mutaties van het virus uit ontstaan en ga zo nog maar even door. Leven met het virus betekent vooral die maatregelen weten te treffen die besmetting voorkomen.

De scholen van mijn kinderen beginnen pas weer twee weken nadat ook degene van hen die als laatste aan de beurt was (opgeroepen op geboortejaar niet op de grieppriklijst) is gevaccineerd. Het zal dus voor de meeste kinderen gelden dat hun school pas weer begint nadat zij volledig gevaccineerd kunnen zijn.

Edit: typefout

Hannemeike schreef op 14-07-2021 om 09:32:

De scholen van mijn kinderen beginnen pas weer twee weken nadat ook degene van hen die als laatste aan de beurt was (opgeroepen op geboortejaar niet op de grieppriklijst) is gevaccineerd. Het zal dus voor de meeste kinderen gelden dat hun school pas weer begint nadat zij volledig gevaccineerd kunnen zijn.

Edit: typefout

Klopt. Mijn kinderen uit 2009, 2004 en 2005 krijgen deze week de eerste vaccinatie en in de week van 15-8 de tweede. 

Ze zijn dus alle drie klaar voordat ze weer naar school gaan. En ik kon voor de oudste twee al eerder een afspraak krijgen maar dan is de tweede vaccinatie ook eerder en wij zijn dan nog niet terug van onze vakantie. 

Volgens mij kan heel Nederland klaar zijn met vaccineren voor 1 september. 

AnneJ schreef op 14-07-2021 om 09:09:

https://nos.nl/artikel/2389224-vandaag-coronadebat-komt-het-thuiswerkadvies-weer-terug
Vanmiddag wordt er in de 2e Kamer gedebatteerd over de maatregelen.
Rutte en De Jonge hebben al excuus aangeboden, het was te voorbarig. Het advies van het OMT was krapper afgesteld.

"Ruim twee weken geleden verviel na anderhalf jaar het dringende advies om zoveel mogelijk thuis te werken, maar de kans bestaat dat thuiswerken toch weer de norm wordt. D66 pleit daar vandaag voor in het Kamerdebat over de coronamaatregelen en de snel toenemende besmettingen."

En het is natuurlijk een ervaringsfeit. De snel dalende cijfers zijn na de versoepeling weer heel snel gaan stijgen, en echt dan wil je dat keren. Zieke jongeren en kinderen waarvan een deel met long covid, de dreigende overbelasting van de 1e lijn, het (her)besmetten van beperkt beschermde ouderen, het ontstaan van brandhaarden -op scholen!- waar nieuwe mutaties van het virus uit ontstaan en ga zo nog maar even door. Leven met het virus betekent vooral die maatregelen weten te treffen die besmetting voorkomen.

Dat is opsluiten met het virus  Leven met het virus is dat de maatschappij doordraait zonder dat de zorg overbelast wordt. Dus inderdaad bijvoorbeeld de kwetsbaren beschermen met een derde prik indien nodig. Besmettingen voorkomen gaat nooit lukken in onze open maatschappij. En is ook onnodig, want het vaccin beschermt ontzettend goed tegen ernstig ziek worden. 

Je vergelijkt het steeds met de griep Pief, dat gaat ook maar door, elk jaar weer ziektegevallen, sommigen ernstig, met complicaties, vooral ouderen. Maar je vergelijkt het liever met mazelen. Iedereen gevaccineerd, het virus kan hier niet rondtollen en helaas is er soms een uitbraak die begint in een groep ongevaccineerden, maar dat dring je terug.
Want covid is tot nu toe geen griepje.

AnneJ schreef op 14-07-2021 om 09:57:

Je vergelijkt het steeds met de griep Pief, dat gaat ook maar door, elk jaar weer ziektegevallen, sommigen ernstig, met complicaties, vooral ouderen. Maar je vergelijkt het liever met mazelen. Iedereen gevaccineerd, het virus kan hier niet rondtollen en helaas is er soms een uitbraak die begint in een groep ongevaccineerden, maar dat dring je terug.
Want covid is tot nu toe geen griepje.

Ja, in de endemische fase is corona wel vergelijkbaar met de griep (dat is wat anders dan een griepje). Dat bedenk ik niet, dat zegt het RIVM. Aangezien vaccinatie niet steriel maakt blijf je altijd besmettingen houden.



https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3111015/zeker-25-coronabesmettingen-op-obs-tuindorp-school-per-direct-dicht.html

De doelpalen worden ook steeds verlegd. Zou mij niets verbazen als we niet alleen binnenlands voldoende gevaccineerd moeten zijn maar ook buitenlands, omdat je anders de hele tijd blijft omvallen vanwege de uitbraken en de quarantaine.

Maar goed, we gaan het zien, wie zijn zin krijgt, we kunnen er net zo goed nog een tijdje jojo-en achteraan plakken, na de zomervakantie. Per slot hebben we genoeg ervaring.

https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebat/plenaire-zaal
Het maatregelversoepeldebat.
Compensatie festivals die nu toch blijken te moeten sluiten.
Ventilatie.
Superspreadingevents. Toen in Brabant met carnaval, nu weer hutjemutje zonder ventilatie in massaevents.

AnneJ schreef op 14-07-2021 om 13:22:

https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebat/plenaire-zaal
Het maatregelversoepeldebat.
Compensatie festivals die nu toch blijken te moeten sluiten.
Ventilatie.
Superspreadingevents. Toen in Brabant met carnaval, nu weer hutjemutje zonder ventilatie in massaevents.

Zelf de buitenevents lijken veel besmettingen gegeven te hebben. Al weet je dat nooit zeker, dat kan net zo goed komen omdat mensen thuis van te voren met zijn allen ingedronken hebben, of na afloop bij iemand thuis het feestje nog even hebben voortgezet.

Dat laatste geldt net zo goed voor de binnen events, Daglichtlamp

Daglichtlamp schreef op 14-07-2021 om 14:54:

[..]

Zelf de buitenevents lijken veel besmettingen gegeven te hebben. Al weet je dat nooit zeker, dat kan net zo goed komen omdat mensen thuis van te voren met zijn allen ingedronken hebben, of na afloop bij iemand thuis het feestje nog even hebben voortgezet.

Op festivals zijn er ook vaak tenten die hutjemutje vol staan.

https://nos.nl/artikel/2388817-jongeren-lopen-reeel-risico-op-long-covid-ook-na-milde-infectie
Ook jongeren ontlopen de dans niet. 

"Niet meer kunnen werken

In het longcovidonderzoek van het RIVM geeft een op de drie aan dat die klachten zo ernstig zijn dat ze niet meer kunnen werken. Van de ruim 1700 deelnemers geeft opvallend genoeg 95 procent aan kort na besmetting alleen last te hebben gehad van milde klachten. Slechts 5 procent van hen was opgenomen geweest in het ziekenhuis, bleek uit de deze week gepubliceerde onderzoeksresultaten.

"Dat jongeren ook na een milde infectie een reëel risico lopen, blijkt uit vele onderzoeken", zegt De Jong. Hij noemt een recent in Nature Medicine gepubliceerde studie uit Noorwegen. Daaruit kwam naar voren dat ruim de helft van de 16- tot 30-jarigen een half jaar na besmetting nog kampte met klachten."



https://www.gelderlander.nl/binnenland/sowieso-extra-corona-bij-volledige-heropening-middelbare-scholen-meer-kans-op-uitbraken~a91ecd70/

Oud onderzoek, denk ik,van voor de beslissing om ook kinderen van 12 jaar en ouder de mogelijkheid te geven zich te laten vaccineren. Ik zou niet weten waarom het aantal te verwachten besmettingen onder docenten verwaarloosbaar is, maar het aantal besmettingen onder leerlingen alleen relatief beperkt is als preventief testen wordt ingezet - althans niet zonder informatie over de vaccinatiegraad van leerlingen, en deze informatie ontbreekt. Hoop dat het OMT ook bedenkt dat het achterhaald is voor het zijn advies uitbrengt.

Ja, apart dat daar geen aandacht aan besteed is, de factor dat een belangrijk deel van de pubers gevaccineerd zal zijn als de scholen weer open gaan.
Overigens wordt niet iedereen geprikt met Janssen en zal er voor een deel nog tot na de zomervakantie geprikt worden, voor een tweede vaccinatie bijvoorbeeld.
Ook hier geldt dat uitbraken niet zeldzaam zullen zijn vanwege terugkomst uit besmette gebieden en omdat je gevaccineerd ook nog besmettelijk kunt zijn en dan ongevaccineerde en andere weinig beschermde groepen in de samenleving kunt besmetten.
Het zou me niets verbazen als de vraag naar vaccinatie van basisschoolleerlingen na de zomer opkomt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.