Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


Het zelf thuis testen ís onderdeel van het openen van de scholen. We moeten op de volgende momenten testen:

- nog 2 keer in de laatste schoolweek (waarin de school nog 1 keer bezocht wordt);

-  direct  bij terugkomst van vakantie in  binnen- of buitenland en 2 tot 3 dagen later (maar we gaan niet op vakantie);

- 3 dagen voor de 1e schooldag en 1 dag voor de 1e schooldag.

Prima lijkt me. 

Mijn pubers zijn beiden gevaccineerd nu. 90 procent van de 16-24- jarigen laat zich vaccineren. Hoe verklaar je dat dan AnneJ? Of is dat ook dwang?

Wat een afleidende standpunten Pief. Dat vaccineren is voor jongeren voordelig omdat ze dan niet meer hoeven te testen, in de meeste gevallen, en op vakantie kunnen en naar festivals enzovoort.

En ik weet zeker dat er ook genoeg jongeren zijn die conscientieus de maatregelen volgen, voor zover dat van ze gevraagd wordt en meer. Maar dat is de kwestie niet.

Het gaat hier om het overheidsbeleid dat stelselmatig jongeren en kinderen uit de wind hield op onrealistische gronden. Met schooluitbraken als gevolg.

En te weinig te laat. Nu weer. Wie bedenkt dat toch, nog even voor de schoolvakantie grote risico's lopen. Gelukkig dat er dan ook scholen hun eigen plan trekken.

https://nos.nl/video/2388744-zomervakantie-begonnen-drukte-op-schiphol

Ja, het mag, maar geen haar op mijn hoofd dat ik me in dit soort drukte waag.

En het advies van Hugo de Jonge is ook: waag je niet in de drukte. Gratuit.

Pief schreef op 10-07-2021 om 14:44:

Ik heb het niet over nu. Het hele jaar heeft deze groep zich het meest laten testen. Dat klopt niet met jouw aanname dat ze zich minder verantwoordelijk voelen.

Dat de besmettingen zich nu in die groep bevinden is logisch. Dat zijn de clubgangers en bovendien nog niet gevaccineerd. Heeft niks met onverantwoordelijkheid te maken, gewoon binnen de regels. Behalve die enkele fraudeur dan, maar wat ik al zei: in elke leeftijdsgroep zijn er mensen die de regels omzeilen.

Waar kan ik de cijfers vinden over de testen per leeftijdsgroep?

https://twitter.com/VogelvrijeHArts/status/1413101566706470913

Eigenlijk is dit wel de essentie, de rest is afleiding. Briljant gevonden dit.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)01589-0/fulltext

Mass infection is not an option: we must do more to protect our young

Artikel in de Lancet waarin gewaarschuwd wordt tegen het voornemen van de Engelse regering om 19 juli alle maatregelen te versoepelen. Besluiten daarover zouden vandaag bekend worden gemaakt.
In het artikel wordt met name de nadruk gelegd op de niet geringe ziektelast juist ook bij kinderen. Vaccinatie van kinderen jonger dan 12 moet dan ook overwogen worden.

"In light of these grave risks, and given that vaccination offers the prospect of quickly reaching the same goal of population immunity without incurring them, we consider any strategy that tolerates high levels of infection to be both unethical and illogical. The UK Government must reconsider its current strategy and take urgent steps to protect the public, including children. We believe the government is embarking on a dangerous and unethical experiment, and we call on it to pause plans to abandon mitigations on July 19, 2021."

Ik vraag me dan altijd af wanneer het voor die zero-covid mensen wel weer kan. Voordat een vaccin is goedgekeurd voor kinderen ben je een half jaar verder. Pfizer is daar al wel mee bezig. En dan moet je nog gaan vaccineren. Tegen die tijd hebben de ouderen hun booster ook alweer nodig. Hoe lang denken die mensen dat je de maatschappij op slot kan houden en waarom nemen ze de schade die dat veroorzaakt niet mee in hun verhaal? Oogkleppen.

Ernstig ziek kunnen worden, met langdurige schade, nu of over een half jaar maakt voor sommige mensen geen verschil. Dat wil je nu en straks voorkomen.

Wij weten dat er veel infecties zijn doordat wij meten. Als deze pandemie 50 jaar geleden had plaats gevonden, hadden we in deze fase gezegd: zo dat hebben we weer gehad, omdat je nog nauwelijks ziektegevallen ziet. 
Probleem is echter wel dat je nog niet weet wat er verder gaat gebeuren. Hoeveel jongeren houden lang klachten? Hoeveel ouderen komen alsnog in het ziekenhuis? Krijgen wij uitbraken in kansarme wijken, waardo oir grootstedelijke ziekenhuizen opeens vol liggen?
Om die reden vind ik de aanscherping van de maatregelen van de regering ook logisch, maar de boel dicht houden tot "Het onder controle"  is, lijkt me geen optie. Het is een bewegend doel, dus dan blijf je de boel dicht houden.

'Hoe lang denken die mensen dat je de maatschappij op slot kan houden en
waarom nemen ze de schade die dat veroorzaakt niet mee in hun verhaal?
Oogkleppen.'
Volgens mij wordt die schade constant meegenomen, zowel de economische schade als de psychische schade. Maar het is geen gemakkelijke weging.
Gewoon opengooien geeft de ontwikkeling van de afgelopen dagen: exponentiële groei in het aantal besmettingen. Maar dan nog wordt er gewogen: leidt dit tot meer ernstige zieken, meer ziekenhuisopnames (vreemd genoeg wordt 'meer doden' dan weer niet meegenomen). Alleen: als je beslist kun je niet vooruit kijken.
Nu zijn er meer besmettingen, maar het aantal ziekenhuisopnames loopt maar heel langzaam op. Is die stijging relevant, is het acceptabel. Hoe is dat in vergelijking met de economische schade voor de sectoren die nu weer dicht gaan. Hoe zal dat over twee weken zijn, of als die exponentiële groei ook zo doorgaat.
Is 'een half jaar wachten' een realistisch perspectief? Waarom niet? Hoeverel ziekenhuisopnames en overlijdens gaat het kosten als we dat neit zouden doen?
Ik ben er overigens geen voorstander van om te wachten tot iedereen gevaccineerd is, maar het is wel duidelijk dat het nu te vroeg was.

Tsjor

Wachten tot iedereen die dat wil gevaccineerd is vind ik dan weer heel reeel. Dat is al over een dikke maand het geval. Zelfs de jongste pubers zijn dan al zo'n beetje klaar. Maar de zero-covid mensen vinden dat niet voldoende. Die willen de besmettingen op 0 en dat gaat nooit gebeuren. 

Het is zoals de regering in het VK vandaag zei, toen ze freedom day aankondigde, terwijl de besmettingen nog steeds stijgen: als het nu niet kan,  wanneer dan wel? Want corona gaat niet weg. Zij lopen qua vaccinatie niet zo heel ver op ons voor. Bij de volgende persconferentie staan wij er beter voor dan het VK.

Attje Kuiken (PvdA): ‘Het kabinet heeft de resultaten van de maandenlange lockdown in twee weekenden vergooid.’ 

Vooruit: dit vraagt om een emoji: 😭 Voor mijn kinderen, die die maanden niet naar school mochten.

Als we nu nog midden in de winter zouden zitten, dan had ze gelijk. Maar het is zomer en 80 procent van alle volwassenen heeft al minimaal 1 prik gehad en de kwetsbaren zijn helemaal beschermd. 

Spannend is het wel.  We zullen nu het effect van vaccinatie gaan zien. Als de ziekenhuisopnames niet teveel stijgen nu,  dan kunnen we erop vertrouwen dat de vaccins ons zonder lockdowns de winter door zullen krijgen. Maar dat betekent wel dat we het aantal besmettingen moeten loslaten als maatstaf en moeten focussen op andere criteria, vooral ziekenhuisopnames. Dat is een spannende, maar noodzakelijke stap.

Bij EenVandaag gisteren de epidemioloog die benadrukte dat de IC en het zieken huis dan nu minder in de vuurlinie liggen maar nu dreigt de huisartsenzorg door de hoeven te gaan.
Heerlijk optimistisch Pief, maar wat mij betreft niet helemaal realistisch. Ook attje Kuiken gisteren bij Op1 pleit voor strengere regels vanwege de ongewenste situatie van de stijging van de deltavariant. Geen onbekommerde zomer.
Zij pleit meer voor het volgen van het OMT. Niet het thuiswerken opgeven bijvoorbeeld.

Ik ben het best vaak niet eens geweest met het kabinet, maar de versoepelingen van 26 juni snap ik heel goed. Ook het OMT en RIVM stonden daarachter,  net als de Tweede Kamer. Zelfs het dansen met janssen snap ik wel, want het heeft enorm geholpen bij de snelle vaccinatie van jongeren. Deze enorme snelle stijging van besmettingen had niemand verwacht en hij kwam net te snel. Ik hoop dat het kabinet over een maand wel de stap opnieuw durft te nemen, want het hoger onderwijs moet echt helemaal open. Niet op 1,5 meter. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.