Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


Tango schreef op 04-07-2021 om 14:59:

[..]

Bijzonder bericht. Want hoe controleer je nu of iets een examenreis is? Zeg dan gewoon dat er geen jongerenreizen meer naar Mallorca gemaakt mogen worden of reizen met grote groepen jongeren. Ik zou dit zeker begrijpen, al straf je dan wel weer opnieuw de jongeren die het toch al zwaar hebben gehad.

Onze dochter zit overigens ook op een Spaans eiland, niet Mallorca maar iets verder weg. Is alleen samen met een vriendin. Je zou het een examenreis kunnen noemen, al hoorde ze tijdens de reis pas dat ze definitief geslaagd was. Naar wat ik begrijp zijn daar de echte clubs nog niet open, wel wat cafés e.d. dus stappen doen ze wel. Ze mag dus ook direct bij thuiskomst een zelftest doen, heb ik tegen haar gezegd, want wij willen volgende week ook graag veilig op vakantie.

Waarom niet gewoon naar de GGD voor een betrouwbaarder PCR test?

Tango

Tango

04-07-2021 om 21:22 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 04-07-2021 om 15:09:

[..]

Waarom niet gewoon naar de GGD voor een betrouwbaarder PCR test?

Ja mag ook natuurlijk. Hoewel ik niet weet of komen uit een geel vakantieland daar voldoende reden voor is. Maar ben bang dat ze dat niet wil. Ze is voorafgaand aan de vakantie al getest en dat vond ze al erg vervelend. Een zelftest zal ze zeker wel doen als ik het vraag. Maar ze is 20 dus dwingen om naar de GGD te gaan zal hem denk ik niet worden. 

https://twitter.com/VogelvrijeHArts/status/1413101566706470913/photo/1

Alleen samen krijgen we corona er onder.

Morgen weer een persconferentie. 

We zitten hopelijk in de overgangsfase die ik eigenlijk in mei/ juni al had verwacht. Ik zag hem nu niet meer aankomen, niet zo heftig in ieder geval.  Besmettingen stijgen enorm snel, maar mensen worden niet heel ziek. Dat laatste moet nog blijken in de komende weken, maar Van Dissel maakt zich zo te zien nog niet heel druk. Dat snap ik wel, want de groep boven de vijftig is grotendeels volledig gevaccineerd. De groep daaronder kwam zelfs zonder vaccin al bijna niet in het ziekenhuis, maar zelfs de veertigers krijgen volgende week massaal hun tweede prik. 

Ik ben wel verbaasd over de enorme snelle toename! Krijgt Maurice de Hond toch nog gelijk, ben blij dat ik zijn ventilatieadviezen heb opgevolgd de hele winter. 

Ondertussen heeft mijn student volop van het uitgaansleven genoten. Volledig gevaccineerd en dus overal en vinkje. Deze groep heeft het zo nodig, na zo'n lange tijd thuis. Ik kan me voorstellen dat de clubs een weekje dichtblijven en dat Testen voor Toegang wordt aangescherpt. Meer maatregelen verwacht ik niet. 

Gelderlander:

"Overigens zorgde de toenemende besmettingen deze week nog niet tot grote zorgen bij Jaap van Dissel. Hij zei bij een briefing in de Tweede Kamer de cijfers ‘met argusogen’ te volgen, maar hoopte dat het een ‘hiccup is van de eerste twee weekenden’ sinds de versoepelingen. ,,Die af gaat nemen als ook jongeren de vaccins nemen.”
Ingrijpen noemde hij toen nog te vroeg
. Wel wees hij erop dat het Testen voor Toegang niet vlekkeloos verloopt. Testbewijzen worden niet altijd goed gecontroleerd en het OMT adviseerde toegangstesten 24 uur geldig te laten zijn, terwijl het kabinet om praktische redenen koos voor een houdbaarheid van 40 uur.
Van Dissel pleitte er bovendien voor dat politici uniforme afspraken in Europa moeten maken over hoe de ‘code rood’ van een land wordt geïnterpreteerd en welke gevolgen daaraan worden gegeven. Als een land bijvoorbeeld geen toename in de druk op ziekenhuizen meet, zouden extra maatregelen voor vakantiegangers niet altijd nodig hoeven zijn."

Dat ik ooit nog eens blij zou zijn met een motie van Denk en Van Haga Applaudissements02.gif

Gelderlander:

De Tweede Kamer wil dat het aantal coronapatiënten in ziekenhuizen bepalend wordt voor de Europese coronakaart, die met kleuren aangeeft hoe groot het risico per land is. Dat geeft een reëler beeld over de gezondheidsrisico's dan het aantal nieuwe besmettingen, waarvan de Europese gezondheidsdienst ECDC op dit moment uitgaat, vindt de Kamer.

Een meerderheid steunde daarom een motie van DENK en de groep-Van Haga, die het demissionaire kabinet oproept zich in Europees verband sterk te maken voor de ziekenhuisopnames als leidend criterium voor de coronakaart. De indieners vinden dat de toenemende besmettingen in Nederland en in andere landen ,,voor een groot deel samenhangen met het feit dat er meer getest wordt en het in ieder geval in Nederland vooral jongeren betreft met geen of slechts lichte symptomen.''

"ziekenhuisopnames als leidend criterium voor de coronakaart. De indieners vinden dat de toenemende besmettingen in Nederland en in andere landen ,,voor een groot deel samenhangen met het feit dat er meer getest wordt en het in ieder geval in Nederland vooral jongeren betreft met geen of slechts lichte symptomen.''

Dat hangt dan natuurlijk ook af van de vaccinatiegraad in de andere landen. Die is niet overal even hoog en dan wil je geen besmettingen binnenhalen lijkt me.

EmmaT schreef op 09-07-2021 om 08:47:

"ziekenhuisopnames als leidend criterium voor de coronakaart. De indieners vinden dat de toenemende besmettingen in Nederland en in andere landen ,,voor een groot deel samenhangen met het feit dat er meer getest wordt en het in ieder geval in Nederland vooral jongeren betreft met geen of slechts lichte symptomen.''

Dat hangt dan natuurlijk ook af van de vaccinatiegraad in de andere landen. Die is niet overal even hoog en dan wil je geen besmettingen binnenhalen lijkt me.

Eens. Maar het aantal positieve testen zegt niet per se iets over de besmettingsgraad in een land. Het zegt ook iets over het aantal testen. 

Maar deze motie geeft wel blijk van een omslag in het denken: van besmettingen naar opnames. Lijkt mij een hele belangrijke keuze.

https://www.elle.com/nl/beauty-health/health/a36858820/corona-jongeren-lang-ziek-interview/

Het blijkt toch te voorbarig geweest om al zover te versoepelen terwijl nog niet iedereen gevaccineerd is. En inderdaad kost het ook even tijd na de tweede prik voor het immuunsysteem maximaal reageert op het virus, laat staan op varianten.

En mensen die ziek worden van het virus, ook jongeren, kunnen daar nog lang last van hebben.

Helaas krijg je waarschijnlijk die geest niet meer uit de fles.

We gaan het zien vanavond.

Boris Johnson mikt nog steeds op totale vrijheid op 19 juli, maar begint wel vast dat een aantal maatregelen zou kunnen blijven, zoals afstand houden en handen wassen.

Engeland loopt op ons voor, we gaan zien hoe het zich daar ontwikkelt.

""We will move away from legal restrictions and allow people to make their own informed decisions about how to manage the virus.""

Ik zie onze politici ook wel hun handen schoon wassen in de: eigen verantwoordelijkheid.

En op de radio toetert er iemand dat het toegenomen besmettingsniveau te verwachten was: heb je wel eens koeien gezien die voor het eerst weer in de wei mochten?

Verstandig is om goed op jezelf te passen, een ander doet het niet. Wie niet horen wil moet voelen blijkbaar. Dat gaan we meemaken.

Voor wat je als land binnenlaat als risico kun je best uitgaan van de ziekenhuisopnames in je eigen land. Het lijkt me echter onzinning om de ziekenhuisopnames in ons land leidend te laten zijn voor wat anderen landen voor eisen stellen aan Nederlanders.

Ik vind het wel een goed idee om de belasting op de zorg leidend te laten zijn op het beleid dat we hier voeren. De ecomonie weer dicht zodat Henk en Ingrid op vakantie kunnen in het buitenland vind ik niet zo nodig. Zelf kan ik niet goed inschatten hoe groot de kans is dat ook de ziekenhuisopnames weer uit de hand lopen, daarvoor vertrouw ik graag op onze modelleurs. Ik zie in mijn omgeving wel dat genoeg vijftigers pas deze week of volgende week hun tweede prik hebben. Pas twee weken later zijn ze voldoende beschermd.

Ook jongeren kunnen in het ziekenhuis komen, die kans is wel kleiner, maar als er genoeg jongeren ziek worden, dan kan dat ook best nog om een significant aantal gaan.

Mijn kind is nu ook positief getest. Baantje in de horeca, veel collega's ook inmiddels. Ze zijn maar dicht gegaan uit voorzorg.

En in deze week eerste vaccinatie gekregen, net te laat dus...

Opnames zegt ook niet alles, want de verschillende landen hebben ook heel verschillende criteria voor opname. Denk aan het voorschrijven van antibiotica, zijn we heel terughoudend in terwijl in de zuidelijke landen je al snel de huisarts verlaat met een kuurtje. Zo'n cultureel verschil zit er ook bij opnames.

Tango

Tango

09-07-2021 om 22:25 Topicstarter

Pief schreef op 09-07-2021 om 08:16:

Ondertussen heeft mijn student volop van het uitgaansleven genoten. Volledig gevaccineerd en dus overal en vinkje. Deze groep heeft het zo nodig, na zo'n lange tijd thuis. Ik kan me voorstellen dat de clubs een weekje dichtblijven en dat Testen voor Toegang wordt aangescherpt. Meer maatregelen verwacht ik niet.

Nou toch wel iets langer dan een weekje! t/m 13 augustus. En dan ook nog alle festivals e.d. afgelast tenzij er vaste zitplaatsen zijn. Het was heel duidelijk dat deze groep het hard nodig had, maar er is volgens mij ook echt heel veel misgegaan met het testen voor toegang. En het kan dus ook heel makkelijk blijkbaar, ik hoorde diverse situaties waarbij codes werden doorgegeven aan een andere persoon etc. En dan die jongeren die net hun Janssen-vaccin hadden en dan meteen de clubs in mochten. Dat hadden ze toch wel eerder kunnen bedenken dat die dan nog niet beschermd zijn! 

Heel jammer, maar de brave jongeren zijn er de dupe van. Dochter hier zou morgen naar een festival gaan hier in het dorp. Van de week een Janssen vaccin gehad, maar liet zich voor de zekerheid ook nog testen vandaag, want wist niet zeker of ze met de code van Janssen naar binnen zou mogen. Vanavond hoorde ze dus dat het festival niet door ging. Voor niets getest dus....

Wij vertrekken, zonder dochter overigens, morgen naar Frankrijk. Net nu het nog kan, denk ik, want komende week kan Nederland nog wel eens flink rood zijn en dan moet je in Frankrijk in quarantaine of kom je de grens misschien niet eens meer over. 

Inderdaad, een hele maand. Lastig hoor, voor de evenementenbranche en zuur voor de jongeren. Ik hoop dan maar dat het snel beter gaat zodat in ieder geval na de zomer ook het hoger onderwijs weer volledig open kan. Tegen die tijd heeft iedereen die dat wil twee prikken gehad, zelfs de tieners. 

Dan is het echt de hoogste tijd om te stoppen met die focus op besmettingen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.