Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown


Ik denk niet dat het zoveel uitmaakt voor de situatie in het najaar als je nu veel versoepelt. Het seizoenseffect blijkt nog sterker dan verwacht. Het wordt pas weer een beetje spannend in augustus,  als iedereen terug komt van vakantie en het griepseizoen weer langzaam gaat starten. Mocht er dan weer exponentiële groei komen, dan maakt het niet zoveel uit of je 100 of 200 besmettingen hebt per dag hartje zomer.  Dan komt die piek toch wel weer, hooguit een paar dagen eerder. 

Voor nu weten we dat alle vaccins goed werken tegen alle varianten bij twee prikken. Dus waar het echt om gaat is de vaccinatiegraad. En die lijkt in Nederland heel erg hoog te gaan worden. 

https://www.ad.nl/binnenland/universiteiten-boos-op-besluiteloos-kabinet-er-is-maar-een-scenario-anderhalve-meter-afschaffen~a3a9ec3a/

Dit vond ik ook nogal een bizar moment tijdens de verder zo positieve persconferentie. Hoezo mag alles weer, maar jongeren misschien nog steeds maar 1 dag per week naar mbo hbo of uni in september?

Lijkt mij dat dat de laatste plek is waar je maatregelen wilt nemen,  na anderhalf jaar vrijwel dicht te zijn geweest. Nu moeten hun belangen eens voorop staan in plaats van ergens onderaan te bungelen.

Helemaal met je eens Pief. Dat artikel lezende kan ik het niet meer snappen. 

Wel hutje mutje naar een festival komende maanden en dan op afstand naar de universiteit? Heel vreemd. 

Het probleem is natuurlijk dat toegangstesten of inenten voor een festival nog wel geaccepteerd worden, maar voor naar school gaan?

Dat ligt veel gevoeliger denk ik. Al vind ik ook dat het onderwijs weer open moet. Die groep zal toch zeker straks na de zomer wel groepsimmuniteit hebben? Als combinatie tussen inentingen en doorgemaakte besmettingen.

Mijn aankomend student heeft op het moment dat het kon haar afspraken gemaakt voor vaccinatie en spoort ook leeftijdsgenoten aan om zich te laten vaccineren,  zodat naar school gaan weer op en normale manier kan. 

Imi

Imi

23-06-2021 om 17:00

Geweldig, haaknaald! Mijn eerstejaarsstudent heeft zich toen het kon ook onmiddellijk gemeld voor inenting. Verstandige jongeren!

Mijn zoon ook. Sterker nog. Hij heeft vanmorgen 2 uur lang geprobeerd om een afspraak voor Janssen te krijgen. Gelukt. Hij is vanmiddag al gevaccineerd. Hij is nu gewoon al klaar.

ik vroeg het aan hem maar al zijn vrienden laten zich vaccineren en echt niet alleen voor de vakantie (ze gaan dit jaar met een groep naar Drenthe) maar ook omdat dit de manier uit de corona ellende is. Hoe meer mensen er gevaccineerd zijn des te beter. Hij is 18 en eerstejaars HBO' er. 

Wat fijn dat jullie kinderen al gevaccineerd worden / zijn. 

Die van mij bijna 16 wil heel graag, maar helaas het mag nog niet. Die zou net als die van jullie vooraan staan om een prik te halen. Niet eens omdat hij zelf dan niet / minder ziek wordt, maar om anderen niet meer te besmetten. 

Naar een evenement ga je vrijwillig, en je moet testen. Naar college is verplicht en er wordt niet getest.

Met de zorgen over een vierde opvlamming van het virus na de zomer, hopelijk niet, maar je weet het niet, vind ik het alleen maar verstandig om de bezoeken aan de onderwijsinstellingen beperkt en op afstand te houden.

En niemand heeft het over de luchtkwaliteit van die gebouwen.

En ja, heel erg fijn dat er ook zo veel jongeren zich willen vaccineren. Als dat in het najaar allemaal gelukt is, en ik hoop inderdaad ook de pubers, dan heb je kans dat je zorgelozer de instellingen zonder afstand weer kunt bezoeken.

Ik vroeg net aan dochter (die thuis kwam van werk met leeftijdsgenoten) wat de meeste van haar collega's/ vrienden gaan doen nu hun jaar aan de beurt is voor vaccinatie.  Nou gewoon: die prik halen natuurlijk! Dat is de enige manier waarop ons leven weer normaal kan worden! 

Ik vraag mij echt af waar die verhalen in de media vandaan komen dat de vaccinatie bereidheid onder jongeren zo laag is. De jongeren in mijn omgeving gaan allemaal voor de prik. 

In mijn omgeving zijn vooral 80 plussers de wappies. Buurvrouw van hier verderop heeft zich niet laten prikken,  want ja je weet niet wat zo'n vaccin met je lichaam doet over 20 tot 30 jaar. Grapte en buurman van het volgende blok:  Misschien wordt je wel onvruchtbaar😉 

t Was en hilarisch gesprek zo tijdens het tuinieren. De oudste van het hele stel was niet ingeënt, omdat ze zich zorgen maakte over wat het deed met je lijf over 20 of 30 jaar.  Als ze er over 20 jaar nog is dan mag ze bijna jaar 106e verjaardag vieren.  De kans dat ze er over 30 jaar nog is om haar 116e verjaardag te vieren is heel klein kunnen we zeggen.  Heb ook maar geen poging ondernomen om haar te overtuigen heeft toch geen zin. 

Ysenda schreef op 23-06-2021 om 18:01:

Wat fijn dat jullie kinderen al gevaccineerd worden / zijn.

Die van mij bijna 16 wil heel graag, maar helaas het mag nog niet. Die zou net als die van jullie vooraan staan om een prik te halen. Niet eens omdat hij zelf dan niet / minder ziek wordt, maar om anderen niet meer te besmetten.

Heb er hier ook een van 16 met naaldangst na ernstig ziek zijn.  Zelfs hij wil zodra het mag. Dan kan hij terug naar het normale leven. 

Sammy70

Sammy70

23-06-2021 om 18:36

Haaknaald schreef op 23-06-2021 om 18:08:

Ik vraag mij echt af waar die verhalen in de media vandaan komen dat de vaccinatie bereidheid onder jongeren zo laag is. De jongeren in mijn omgeving gaan allemaal voor de prik.

In mijn omgeving zijn vooral 80 plussers de wappies. Buurvrouw van hier verderop heeft zich niet laten prikken, want ja je weet niet wat zo'n vaccin met je lichaam doet over 20 tot 30 jaar. Grapte en buurman van het volgende blok: Misschien wordt je wel onvruchtbaar😉


Volgens mij zit het vooral in de mensen met een migratieachtergrond en/of met een laag inkomen waar de vaccinatiebereidheid laag is. Jongeren zijn natuurlijk nog maar kort geleden gevraagd om zich te laten vaccineren. 

Vaccinatiebereidheid in Nederland blijft stijgen
De Nederlandse vaccinatiebereidheid is opnieuw gestegen. Begin juni was 87 procent van de bevolking bereid zich te laten vaccineren tegen het coronavirus, halverwege mei was dat nog 84 procent. Dat blijkt uit onderzoek vanuit de overheid dat iedere drie weken wordt herhaald en dinsdag is bijgewerkt op het coronadashboard. Het huidige percentage betekent dat 87 procent van de bevolking boven de 16 jaar zich heeft laten inenten tegen het virus of van plan is dat te doen.
Halverwege december, toen de eerste coronaprik in Nederland nog moest worden gezet, lag de vaccinatiebereidheid op 61 procent. Sindsdien is het percentage geleidelijk gestegen. Begin dit jaar lag de bereidheid voor het eerst boven de 70 procent. Het RIVM gaat ervan uit dat minimaal 67 procent van de bevolking gevaccineerd moet zijn om het virus in te dammen. Demissionair zorgminister Hugo de Jonge (CDA) heeft via Twitter zijn genoegen over het stijgende percentage geuit en „al die mensen die zich inzetten om anderen goed te informeren” bedankt.
Hoe ouder mensen zijn, des te groter de bereidheid om zich in te laten enten. Volgens de cijfers op het coronadashboard ligt de bereidheid onder 70-plussers op 96 procent, terwijl in de leeftijdsgroep van 16 tot en met 24 jaar 76 procent zit te wachten op een prik. Verder zijn mensen met een migratieachtergrond over het algemeen huiveriger voor een coronavaccinatie.

Vaccinatiebereidheid in Nederland blijft stijgen - NRC

Hier ook een veertienjarige met prikangst die door de kamer huppelde omdat hij in aanmerking kwam voor een vaccin en zo anderen kon beschermen.

Ik ken een heleboel jongeren en allemaal laten ze zich inenten zonder aarzeling. Mijn eigen kinderen (griepgroep) ook. En die Janssenlijn wordt ook door jongeren overspoeld. Je ziet tekens dat de vaccinatie bereidheid enorm stijgt bij de groep die aan de beurt is. Ik denk dat de jongeren ook enorm hoog uitkomen uiteindelijk. We mogen ze wel eens bedanken in plaats van juist deze groep opnieuw te benadelen in het najaar. 

Hier zie ik ook vooral jongeren die zich maar al te graag laten vaccineren. Vanochtend probeerden ze met z'n allen een Janssen-vaccin te regelen via de telefoon. Dan kunnen ze natuurlijk ook eerder weer uit. Dansen met Janssen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.