Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Postcrosser

Postcrosser

11-12-2015 om 15:13

Doet er iemand hier aan postcrossing?

Nog iets leuks over te vertellen? Wij doen het nu een half jaar, en we doen het rustig aan, de tiende kaart is nu onderweg en de tiende is ook binnen. Staat leuk aan de muur, met de kerstspullen komt de kerstkaartenhouderdinges weer boven en die laat ik dan hangen voor onze nieuwe hobby.


Noet

Noet

15-12-2015 om 13:05

ja, hoor dat pas prima

dat past, het is een wens, wat je leuk vind, je mag geen eisen stellen aan de kaart die je ontvangt.

Ik zet er natuurlijk wel bij waarom ze deze kaart ontvangen, en daar krijg ik bij de bevestiging heel leuke reacties op.

Bennikki

Bennikki

15-12-2015 om 21:10

Ook Rusland

Heb me aangemeld en moet naar Julliet uit Moskou sturen: klopt het dat er veel Russen meedoen? (Daar zijn er natuurlijk ook veel van besef ik) Wel een hele waslijst aan voorkeuren zeg! En ik zie nergens staan dat het een ansichtkaart moet zijn, het mag ook gewoon met een envelop volgens mij?

envelop

Meteen enthousiast door de berichten hier ben ik er ook aan begonnen. En ja, je mag ook een kaart in een envelop sturen, zie FAQ onder help, daar kun je dat terugvinden.

Ik heb er meteen 3 gedaan: 1 naar Rusland (ook al!), eentje naar Duitsland en een naar Amerika. Leuk hoor. En nu maar even afwachten hoe het verder gaat.

Postcrosser

Postcrosser

15-12-2015 om 21:19

nee geen envelop

Het is juist zo leuk om een kaartje te krijgen met een plaatje aan de voorkant en een postzegel op de andere kant.

Verder: je hoeft nooit te voldoen aan wat de ander wil hebben. Dat is dus geen verplichting en je mag zelf sturen wat je wil. Ik zou wel een beetje teleurgesteld zijn met alleen een letter moet ik zeggen omdat Noet van haar verzameling af wil Ik heb zelf foto's op internet gezocht en die gebruikt voor twee soorten kaarten van de Hema over mijn woonplaats en directe omgeving. Als die op zijn zal ik ook eens naar dat collectief kijken maar ik heb dus nu maar twee soorten kaarten en daar moeten ze het dan maar mee doen. Wel met mooie foto's en volgeschreven, dat wel.

Onze eerste twee kaarten vielen overigens wel tegen. Een plaatje van een lelijk schilderij van een vrouw met kind en een foto van het logo van een winkelcentrum maar ok, daarna zijn er mooiere gekomen. Mijn kaarten gaan ook veel naar Duitsland en Rusland inderdaad. Was al blij toen ik na een kaart of 8 eindelijk eens naar het westen mocht. Ik heb nu 11 kaarten uit 10 verschillende landen gekregen en 10 kaarten naar 5 verschillende landen verstuurd.

Postcrosser

Postcrosser

15-12-2015 om 21:20

jippox

Het mag, maar ik zou dat echt heel erg jammer vinden. Die envelop bewaar je niet. Ik heb eens gelezen dat iemand dat ook echt niet wilde en gelukkig heb ik ook geen enveloppen gekregen.

oh

Nou ja, de allereerste persoon van wie ik een adres kreeg toegewezen vroeg juist om een kaart met envelop. Dus zo zie je maar

postcrosser

postcrosser

15-12-2015 om 21:25

jippox

Haha de uitzondering die de regel bevestigd. Het is mij een raadsel waarom iemand dat zou willen maar verder zou ik dat dus echt niet doen.

Violetta

Violetta

15-12-2015 om 23:13

Envelop

Sommige willen juist wel een envelop omdat er dan minder kans is dat de kaart zoek raakt (vooral China dacht ik). Het is inderdaad zo dat er in sommige landen veel Postcrossers zijn. Ikzelf heb ondertussen kaarten uit 55! landen met aan de top Duitsland, Nederland,Rusland en USA. Verder ook nog veel uit Belarus, Taiwan, China, Finland en Oekraïne.
Meestal krijg ik kaarten die ik leuk vind maar soms denk je wel waarom heb je dit gestuurd. Zelf vind ik het het leukst om iets te sturen wat ze vragen, ik heb inmiddels een voorraadje met van alles wat (van dat collectief dus

Brianna F

Brianna F

16-12-2015 om 08:35

Alfabet

Geinig dat projectje van jou, maar het is juist zo leuk om een kaart te krijgen uit andere landen met een afbeelding erop wat typisch is voor dat land. Aan een letter kun je niet echt zien waar de kaart vandaan komt. Ik heb er eigenlijk een bloedhekel aan. Krijg je een kaart uit Indonesië met als afbeelding het Vrijheidsbeeld omdat ze daar op vakantie is geweest. Het zou niet in me opkomen zoiets te sturen. Ik probeer aan wensen te voldoen en anders krijgen ze van mij molens, klompen en tulpen. Lekker traditioneel, maar meteen duidelijk voor de ontvanger waar de kaart vandaan komt.

Violetta

Violetta

16-12-2015 om 09:22

Helemaal mee eens Brianna

Natuurlijk mag iedereen sturen wat ie wil maar ik vind het juist ook zo leuk om kaarten te krijgen met typische dingen van dat land of die streek. Kreeg onlangs een poezenkaart uit Zwitserland, zo jammer denk ik dan.

Steggel

Steggel

16-12-2015 om 10:04

wat maakt het nu eigenlijk leuk?

Ik heb me even ingelezen. Het lijkt mij leuk omdat er op deze manier contact is met mensen uit andere landen.

Ik heb de indruk dat het hier bij veel mensen echt om de kaart zelf gaat. En dat interesseert me dan eigenlijk weer niets. Ik zou het wel heel leuk vinden om te lezen hoe mensen leven, familietradities, scholen en gezondheidszorg in de omgeving, vakantie vieren, vriendschappen enz. Is het gebruikelijk om hier info over te vragen? Of gaat het echt met name om die kaart met die postzegel?

Violetta

Violetta

16-12-2015 om 10:17

Steggel

Wat het leuk maakt is voor iedereen verschillend. Ik vind de ansichtkaarten uit de omgeving het leukst en als men er zelf iets bijschrijft over zaken die jij hierboven noemt. Dat kun je vragen in het gedeelte waar je iets over jezelf schrijft. De meeste mensen proberen echt wel aan je wensen te voldoen maar dus niet iedereen. Daarbij is de voertaal Engels en niet iedereen is daar even sterk in dus als ik bijvoorbeeld een kaartje uit Rusland krijg met weinig tekst geef ik het er maar op dat de betreffende persoon niet meer Engels kan. Ook goed toch...

Postcrosse

Postcrosse

16-12-2015 om 10:45

Steggel

Inderdaad zijn er heel veel manieren om dit te doen, je kunt het dus in jouw stukje zetten wat je graag wil. Er is overigens weinig ruimte op een ansichtkaart en veel informatie haal ik ook van die persoon als de kaart binnen is want dan kun je op zijn of haar profiel kijken.

Wees dus duidelijk en zet bovenaan dat je graag iets wil lezen over 'hoe mensen leven, familietradities, scholen en gezondheidszorg in de omgeving, vakantie vieren, vriendschappen enz'

Over vriendschappen zul je niet veel lezen, dat gaat veel te ver voor zo'n kaartje. Ik zou gewoon puntsgewijs een aantal ideeën neerzetten en daarboven: graag lees ik iets over:

Ik heb ook al twee keer gehad dat iemand graag een zinnetje in mijn eigen taal wil lezen. Als je dat doet met een vertaling erbij in zo al 1/3 van de ansichtkaart vol

Jamie

Jamie

16-12-2015 om 10:48

brianna

Helemaal met je eens, goed verwoord, ik had een prachtige ansichtkaart van natuur uit Costa Rica, wat had ik het jammer gevonden als ik een kaart had gekregen uit dat land met alleen een letter er op. Ik begrijp de logica ook gewoon niet en vind het een beetje een egoïstisch dingetje (ik heb 26 kaarten en die moet ik op volgorde kwijt) maar zoals ik al zei: iedereen doet het anders en alle kaartjes gaan aan de muur boven de eettafel. Het kerstding hangt er nu weer en ik zie dat ik ongeveer 20-25 kaartjes daar kwijt kan. Als het vol is zullen we steeds de minst mooie kaart kiezen om weg te doen, die gaat dan in een doos.

Inanna

Inanna

18-12-2015 om 16:40

gewoon het krijgen van post

Ik vind het gewoon leuk om post te krijgen, een kaartje van iemand, liefst met een hoop tekst er op en ik vind het erg leuk als er iets in de taal van degene die het gestuurd heeft op staat. Als iemand de moeite heeft genomen om een kaart te zoeken die bij mijn profiel past vind ik dat extra leuk (ik heb overigens een voorkeur voor kaarten met foto's uit de regio waar de verzender woont), maar ik ben ook blij met een andere kaart. Gewoon het hele idee dat iemand de moeite heeft genomen om een kaartje voor je uit te zoeken en op te sturen.
Wat me een beetje tegenviel was een kaart die ik kreeg van iemand die naar iedereen dezelfde kaart stuurde, dus dezelfde gedrukte tekst op de achterkant, dezelfde afbeelding van zijn hond op de voorkant. Bij die kaart miste ik een beetje het gevoel dat iemand een kaart voor mij heeft geschreven.

Mijn dochter heeft het ook een tijdje gedaan en stuurde een keer een loomarmbandje mee. Ze kreeg een heel lieve reactie van de ontvanger, dat ze het armbandje aan zou doen naar het examen Engels dat ze die dag had en dat ze hoopte dat het geluk zou brengen. Dochter vond het geweldig.

Postcrosser

Postcrosser

18-12-2015 om 20:45

Vandaag

kreeg ik mijn twaalfde kaart uit het elfde land. Schrijfster komt uit Ukraine, woont en studeert nu in Bulgarije en stuurt een kaart met een foto van Arizona Never a dull moment Ik maak ook altijd een foto van de kaart, als de afzender dat zelf al niet gedaan hebt, en zet die er bij.

en nu?

Mijn eerste kaart is vandaag aangekomen, in Duitsland. De ontvanger heeft mij vervolgens een heel aardige en uitgebreide mail gestuurd. Leuk, maar eh, wat nu te doen? Ik vind het niet aardig om niet op die mail te reageren, maar aan de andere kant, als ik wel reageer kun je wel aan de gang blijven en het ging om echte post, niet elektronische, toch?
Dus ik weet het even niet. Hoe is de etiquette hierin? Iemand?

Elisabeth

Elisabeth

19-12-2015 om 00:24

ik schreef

In zo'n geval: you're welcome and I wish you all the best, with kind regards ****

En soms ook gewoon niks. Lag helemaal aan m'n gevoel wat ik bij de tekst/persoon of kaart had.

Postcrosser

Postcrosser

19-12-2015 om 04:39

niets meer

Je hoeftnu niets meer te doen. Ik reageer alleen op vragen die dan gesteld worden. Spannend want nu gaat er een kaart naar jou onderweg!

Violetta

Violetta

19-12-2015 om 20:28

Jippox

In zo'n geval bedank ik voor het uitgebreide antwoord en dan is het inderdaad klaar.

bedankt

Dat zal ik doen. En nu maar wachten op mijn eerste kaart. Spannend hoor

Violetta

Violetta

19-12-2015 om 22:25

Geduld

Houd er rekening mee dat dat best lang kan duren. Als je kaart bijvoorbeeld uit Rusland of China komt kan daar wel 4 tot 6 weken overheen gaan. Omdat ik zo ongeduldig was had ik in het begin meestal 5 kaarten onderweg.

Postcrosser

Postcrosser

19-12-2015 om 22:31

4/5 weken?

Dat is lang, ik heb een kaart gehad die er 60 dagen over deed (Costa Rica) maar mijn kaart uit Rusland deed er 10 dagen over en die uit Thailand maar 6. Finland en Bulgarije 2 wk. Snelste was Zweden met 3 dagen en dan te bedenken dat er ook mensen zijn die wat langer zoeken naar een kaart en niet meteen terugsturen.

Er zaten overigens ook heel wat postcrossingkaarten in de MH17...

Violetta

Violetta

20-12-2015 om 17:43

Wisselend

Het wisselt natuurlijk maar ik heb toch best veel kaarten die er zo maar verschillende weken overdoen.

Brianna F

Brianna F

21-12-2015 om 09:17

of nooit aankomen

Na ik meen 66 dagen verlopen ze en wordt je aan een nieuw account gekoppeld. Soms komen kaarten dan nog aan, maar meestal niet meer.

mams

mams

05-01-2016 om 11:04

kaarten

Ik heb nu drie kaarten onderweg en mijn man ook twee. Alleen kunnen we dus bijna niet aan kaarten komen!
We hebben bij alle bekende boekwinkels gekeken,bij de ahxl,bij de action en ga zo maar door.
Maar nergens kaarten zonder envelop. Ik heb bij postcollectief gekeken,maar daar vind ik de keus wel erg klein,zeker als je een voorraadje wil opbouwen en je zit met verzendkosten.
Iemand nog tips? Ook postzegels zijn lastig,ik heb nog een hoop kinderpostzegels,hele mooie,maar die zijn van 0.39 cent. Ik wilde er twee opdoen en dan een velletje van 0.50 cent erbij kopen,maar ook die zijn nergens te krijgen.
Dus wie oh wie heeft iedeen voor kaarten en voor extra postzegels?
Oh ja, de hema heeft wel een paar kaarten zonder envelop,maar die zijn vierkant en bij veel profielen staat alleen kaarten van 10 bij 15 omdat ze anders niet in verzamel mapjes passen,zucht...

Noet

Noet

05-01-2016 om 11:17

bijplakzegels

die kun je hier bestellen:
https://postkantoor.postnl.nl/catalogsearch/result/?q=bijplakzegel

Nou dan stuur je gewoon toch een vierkante kaart, het is een wens, geen eis.

Kaarten koop ik vaak bij de drogist met readshop, ik vind ze in de kroeg in de rekjes, in tijdschriften, op de markt, en heb het voordeel in een toeristenstad te wonen.

Mijn volgende project zal misschien zijn om zelf een kaart in kleine oplage te drukken en die te gaan verzenden. Je kunt zelf invulling geven. Het gaat er om dat je brievenbus eens met leuke post gevuld is.
Ik schrijf wel altijd mijn kaarten helemaal vol.

Postcrosser

Postcrosser

05-01-2016 om 11:31

hema

Ik heb toch die van de hema MET envelop maar dan dus niet de dubbele kaart. De kaarten zijn dan helemaal wit aan de achterkant dus je hebt heel veel ruimte om te schrijven.

Verder kijken veel mensen op rommelmarkten of braderieën, daar zijn vaak van die kaartenverkopers maar daar doe ik niet aan.

Ik gebruik gewoon de buitenlandpostzegels van postnl.

Moeder

Moeder

05-01-2016 om 19:00

Buitenlandpostzegels?

O jee. Ik doe altijd maar wat. Ik heb zo'n rol postzegels met een 1 er op. Als een kaart naar het buitenland gaat plak ik er twee op. Ik geloof dat ik me eens in de tarieven moet gaan verdiepen. Al komen ze wel aan. Eind december eentje aangekomen in Duitsland en gisteren eentje in de Tsjechische Republiek.
Ik heb een tijdje terug een stapel kaarten van mijn stad gekocht. Ik vind ze leuk met een of meer mooie foto's en de naam er op. Als mensen iets opgeven doe ik mijn best en anders krijgen ze er eentje met de stad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.