Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dank je wel Rutte :-(

'En iedere normale werkende Nederlander zal erop vooruitgaan' .. dank je wel. Wij als gepensioneerde inmiddels niet-werkende zijn dus geen 'normale Nederlanders'. Ik zal deze Pinokkio (blijkbaar is de gemiddelde Nederlander die op hem/partij gestemd heeft een kort geheugen) maar geen andere toevoegingen geven


@Noumoe, # 23

"[...]De pensionado's hebben al veel te lang goed voor zichzelf gezorgd, het gaat nu om de middenklasse.".

Die discussie hebben we hier ook gehad, enkele jaren geleden.
Daarbij werd door die jongelui wel vaker (altijd, eigenlijk) vergeten, dat het de "pensionado's" van nu zijn, die destijds, via hun belastingen, sociale zekerheidsbijdragen, zuinig zijn en sparen, hun opvoeding en opleiding bekostigd hebben.
Om, als blijk van dank, op hun kop gekakt te worden, door een stelletje omhooggevallen snotapen, die -wel vaker- nog alles te bewijzen hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2017 om 20:12

Aagje

was de wederopbouw na de oorlog anders dan na een vervelende, nare ervaring doorgaan waarmee je daarvoor bezig was. Grote delen van het land hadden veel schade, veel mensen hadden honger geleden en gemiddeld genomen was er geen welvaart meer. Een aantal jonge mensen had door de oorlog geen opleiding kunnen afmaken of er niet aan kunnen beginnen. Enzovoorts.===

Aagje, ik ontken absoluut niet dat de periode na de oorlog géén makkie was. Behalve veel schade hadden mensen trauma's opgelopen, verlies geleden, honger geleden inderdaad, kortom dát mogen we nooit vergeten.

"Volgens mij is er wel degelijk heel erg hard gewerkt door de mensen van toen om het land weer op de rit te krijgen en de welvaart te laten toenemen. En ja, daar werden ze gewoon voor betaald. Dat is namelijk de manier waarop we dat in onze maatschappij doen: arbeid levert inkomen op (tenzij we het hebben over vrijwilligerswerk), de meesten van ons zouden niet gratis ons beroep uitoefenen, toch? Maar volgens mij waren de salarissen echt niet zo hoog in die tijd. De echte welvaart kwam pas later." ===

Ook hier ontken ik niet dat de mensen die de zooi moesten opruimen en er weer wat van moesten maken, hard moesten werken. Absoluut. Vast ook met de gedachte 'we gaan Nederland weer een fijn land maken'. Maar het was niet een compleet ander slag volk dan de mensen in onze hedendaagse maatschappij. Er zijn nu ook mensen die hard werken, uit 'egoïstische' belangen, sommigen omdat ze de wereld een stukje mooier hopen te kunnen maken, maar ondertussen wel bijdragend aan de staatskas.

Echt hogere salarissen kwamen (zonder onderzoek, maar in mijn geheugen) pas aan het eind van de jaren '60 op gang. Ik weet nog dat mijn vader 600 gulden per maand verdiende. Maar de vaste lasten waren wel in verhouding met dat inkomen. Het huis wat ze in 1970 gekocht hebben, kostte 55.000 gulden. Dat klinkt nu bizar weinig, maar het was in verhouding met de inkomens. Het huis is 27 jaar later voor ruim 4 x dat bedrag verkocht, toch fijn.

Ideaal was het allemaal niet. Mijn ouders hoorden bij de grote groep burgers die voor emigratie kozen. De woningnood was hoog, men hoopte het elders beter te kunnen krijgen. Dat is in veel gevallen ook wel gelukt. Toen mijn ouders na negen jaar terugkeerden waren er inmiddels flink wat flats de grond uitgestampt en heel wat rijtjeshuizen. Alleen vonden mijn ouders het land niet meer fijn. In die 9 jaar was de mentaliteit kennelijk veranderd, in hun ogen ten nadele.

Ik vond nadat ik bovenstaande had geschreven een interessant artikel, gewoon voor als het je zin hebt : https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/6934/de-wederopbouw-van-nederland.html

Mijn conclusie is dat 'wederopbouw' meer met overheidsbeleid te maken heeft en de bevolking daar al werkend, kinderen krijgend e.d. aan heeft bijgedragen. Zonder bouwvakkers geen huizen tenslotte. En dat is nog steeds zo.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-10-2017 om 20:44

Ach weet je

Het is langzamerhand erg ot maar ik ben wel gevoelig voor die generatie 'die ons land heeft opgebouwd'. Maar daar zit verder geen gedachte bij dat er nu niet hard gewerkt zou worden.

Ik hoor er veel verhalen over van mensen uit die tijd. En ik hoor hoe lang in die tijd de werkweken waren, hoe weinig vakantiedagen mensen hadden en wat ze verdienden. En hoe karig de voorzieningen en secundaire arbeidsvoorwaarden waren.
Dan heb ik toch de indruk dat er gemiddeld genomen helemaal niets mis was met het arbeidsethos uit die tijd. Ik zou in ieder geval niet willen ruilen.

Aagje

Regeerakkoord

https://www.kabinetsformatie2017.nl/documenten/publicaties/2017/10/10/regeerakkoord-vertrouwen-in-de-toekomst

"Jeugdhulp
 Ouders kunnen rekenen op ondersteuning via zwangerschapscursussen, consultatiebureaus, jeugdgezondheidszorg en scholen. Dit gebeurt binnen bestaande kaders, waarbij meer aandacht komt voor hechtingsproblematiek en opvoeding. Er moet laagdrempelige hulp en ondersteuning beschikbaar zijn, uitgaande van de eigen kracht van gezinnen"

Wat de hechtingsproblematiek er zo prominent in doet vraag ik me af.
Verder in dit kopje:

"Vroegtijdige signalering en open gesprekken over vermoedens van mishandeling en geweld krijgen binnen de meldcode meer aandacht in sociale wijkteams en de jeugdgezondheidszorg. Daarnaast wordt de forensische kennis op het terrein van kindermishandeling versterkt"

Zo gewoon wordt het inmiddels gevonden dat hulpvragende ouders en kinderen te maken hebben met mishandeling en geweld.

Uitvoering

Er staat nog veel meer in het regeerakkoord. Afhankelijk van de uitvoering zijn er gewoon ook goede plannen gemaakt.

"We brengen de groep mensen met een (licht) verstandelijke beperking, daklozen en zwerfjongeren beter in beeld en zorgen dat verschillende vormen van zorg en ondersteuning beter op elkaar aansluiten. Daarbij geven we ook aandacht aan de overgang naar volwassenheid.
 De combinatie van passend onderwijs en zorg vanuit verschillende financieringsbronnen wordt eenduidiger en eenvoudiger geregeld. We onderzoeken op welke manier dit voor kind en ouders zo goed mogelijk kan, waaronder een betere inzet van cliëntondersteuners en onderwijszorgconsulenten (zie ook de onderwijsparagraaf).
 We verkennen of er voor specifieke voorzieningen een landelijke of bovengemeentelijke regeling moet komen (zoals bij de Kindertelefoon) om specifieke kennis en expertise te behouden.
 Vrijwilligers die werken met mensen in een afhankelijkheidssituatie kunnen voortaan een gratis Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen. We verhogen de maximaal onbelaste vrijwilligersvergoeding."

"...zijn er gewoon ook goede plannen gemaakt"

Elke regeringsverklaring bulkt van de goede plannen. Regeringsverklaringen dienen dan ook om het plebs een rad voor ogen te draaien, wat parlementariërs dan weer kunnen gebruiken als schaamplapje, tegenover hun kiezers.

In afwachting op beterschap zitten jullie met een gezondheidszorg naar Amerikaans model en voor een deel met deels geprivatiseerde sociale diensten die vierkant draaien.

De B hulpverlening in de grensstreek wordt zowat overspoeld door NL's die liever onze tarieven uit eigen zak betalen, veeleer dan een papieren oorlogje te beginnen met de verzekeraar...
Het is waar dat niet voorschriftplichtige medicatie (paracetamol enzo) in Nl een stuk goedkoper is, maar voorschriftplichtige medicatie in Nl kost zowat het dubbele, vergeleken met B. Als ik geen rekening hou met de terugbetaling door ons RIZIV/INAMI. Als ik daar wel rekening mee hou, kosten tal van medicijnen in NL 10-20x meer...

Wat er ook van moge wezen: jullie hebben eindelijk een regering. Na slechts 208 dagen. Respect! Wij deden er in 2010-2011 maar liefst 541 dagen over...
De laatste keer was het een 140 dagen, eer er een nieuwe federale regering kon ingezworen worden.
Even afgezien van politieke/ideologische voorkeur, kregen wij telkens wel meer waar voor onze centen: jullie regering heeft 1 (één) zetel op overschot in het parlement. Al voor de inauguratie is de zwanenzang dus al ingezet... Maar hé: de kiezer heeft altijd gelijk, niet? .

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2017 om 19:19

Aagje, inderdaad o.t.

Dat de omstandigheden in die jaren lang niet ideaal waren, dat is zo. Zeker als je dat bekijkt met wat we nu gewend zijn. Zodra iets zwaarder dan 25 kilo moet tillen kun je de arboregels er al bij slepen. Maar toen was dat nu eenmaal zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2017 om 19:29

Yvan

Ik heb geen idee hoor, maar betalen jullie de lagere kosten van de zorg en medicatie op recept écht niet of komt dat toch in de belastingaanslag terecht?

Ik neem direct aan dat er veel over en weer verkeer is tussen België en Nederland om op die manier zo voordelig mogelijk zorg en medicijnen te krijgen. Groot gelijk. Maar veel gaat ook langs de zorgverzekeraars. Zorgverzekeraars hebben ook contracten met ziekenhuizen in o.a. België en Duitsland.

[OT] Ik daag iedereen uit

Om eens eens een dagje met mij mee te lopen en 8 uur aan de slag te gaan met dingen van 25kg aan een "normaal tempo".
Het kaf zal heel snel van het koren gescheiden zijn. Langer dan een kwartiertje zal dat niet duren...

Aagje

Dat vergelijken van generaties onderling is tamelijk zinloos en maakt iedereen ontevreden. Het gaat niet alleen om geld dat mensen verdienen, maar ook het perspectief dat ze hebben. Moeten ze bang zijn voor ziektes, geweld, oorlog, milieurampen, noem maar op. Hebben ze idee dat ze hun kinderen het beter krijgen dan zijzelf? Al dat soort factoren spelen mee bij je gevoel van welbevinden.
Verder zijn de altijd aanwezige koopkrachtplaatjes tamelijk zinloos. Koopkrachtplaatjes gaan uit van gemiddelden. Heb je wel of geen eigen huis, gescheiden of niet, 2 kinderen of 4, rook je of niet, auto of niet, ben je gezond of niet, etc. Dat alles heeft invloed op je besteedbaar inkomen. Koopkrachtplaatjes geven een suggestie, maar wees niet verbaasd als jij niet die 1,3% er op vooruit blijkt te zijn gegaan aan het eind van het jaar.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-10-2017 om 08:57

Alkes

"Koopkrachtplaatjes gaan uit van gemiddelden. Heb je wel of geen eigen huis, gescheiden of niet, 2 kinderen of 4, rook je of niet, auto of niet, ben je gezond of niet, etc. Dat alles heeft invloed op je besteedbaar inkomen. Koopkrachtplaatjes geven een suggestie, maar wees niet verbaasd als jij niet die 1,3% er op vooruit blijkt te zijn gegaan aan het eind van het jaar."

Klopt.

Maar waar veel mensen over vallen is die uitspraak van Rutte over de Gewone Normale Nederlander die er op vooruit zal gaan. Blijkbaar zijn er best nog wel veel mensen die geen Gewone Normale Nederlander zijn. Daar hoef je nog niet eens oud of gehandicapt voor te zijn. Zijn dit Abnormale Ongewone Nederlanders? Ik vind het nogal een uitspraak.

Guera

Guera

14-10-2017 om 09:26

Dees

Ik herken hier niks van. Welke generatie is dit? De huidige 70ers? Mijn vader werkte 60 uur per week. Mijn moeder werd na het huwelijk ontslagen (dat was de norm eind jaren 60). Toch is ze gaan werken toen wij naar de middelbare gingen. Ze mantelzorger beiden voor familie terwijl ze zelf dik in de 70 zijn. Ze hebben een goed pensioen en laten hun kinderen daar van mee profiteren. Ze zijn superzuinif op hun autootje. De 2e auto hebben ze weggedaan. Ze hebben een keuken van 20 jaar oud want ach hij doet het nog. Ik herken er dus helemaal niks van.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-10-2017 om 10:47

Alkes

Ik ben het voor een groot deel met je eens hoor. Natuurlijk gaat het over het hele plaatje en we hebben het allemaal gewoon te doen met de tijd waarin we zelf leven. Met de voors en de tegens die bij die tijd horen.

Ik ben het niet helemaal met je eens dat vergelijken alleen maar ontevreden mensen oplevert. Ik zei al, ik zou zelf, als het al zou kunnen, niet hoeven ruilen met welke vorige generatie dan ook. En ik spreek veel ouderen en velen zeggen niet jaloers te zijn op hun kinderen die bv nu een gezin groot brengen en dat in hun ogen moeten doen in een tijd die onoverzichtelijker en gevaarlijker is.

Ik reageerde op Dees die een hele generatie wegzette als mensen met een twijfelachtig arbeidsethos en als egoïstische soupeerders van de staatsruif. En dat deed ze nu net met die generatie die juist (in mijn ogen dan hè) gemiddeld genomen vrij hard gewerkt heeft. En het klopt dat zij dat ook deden omdat dat nu eenmaal bij hun tijd en generatie paste. Maar omdat daar, volgens mij, toch het begin ligt van onze welvaart, vind ik dat ze ook weer niet afgeserveerd hoeven te worden.

Aagje

(Rekenkundige) "gemiddelden"

worden erg vaak gebruikt, maar zegt eigenlijk weinig of niks.
Als u en ik beiden € 2 000 netto per maand hebben, hebben we gemiddeld € 2 000. Als u € 4 000 hebt en ik niks, hebben we nog steeds gemiddeld € 2 000.
Een gemiddelde zegt dus niks over de variatie rond dat gemiddelde. Het is in de beschrijvende statistiek enkel een centrumkengetal en het wordt misbruikt door politici, net zo goed als door journalisten.

De mediaan, die vrijwel nooit gegeven wordt in persberichten, zegt ook niet veel, maar toch al een ietsje meer: als de mediaan € 2 000 is, weet u, dat exact de helft van de onderzochte populatie meer heeft en exact de helft minder. Ook de verhouding tussen gemiddelde en mediaan laat enkele zeer algemene conclusies toe.

Verdere verwerking van de data resulteert in een meer gedetailleerd beeld. De onderzocht populatie wordt verder ingedeeld in kwartielen/quintielen/percentielen, waarna de onderlinge verschillen kunnen opgemeten worden (variantie, interkwartiel-/-quintiel-/-percentielafstand enz.). Bij al die stappen gaat ook informatie verloren...

Het is dat laatste plaatje waarop onderhandelaars zich baseren om een beleid uit te stippelen. Als het even kan in lijn met de eigen ideologie, desnoods wat water in de wijn, en in lijn met wat de "vrienden" zoal vinden.

Uit heel de discussie hier

leid ik dus af, dat die " 'Ollanders" massaal het statuut van NL als Europees belastingparadijs verwerpen?
Weg dus, met de "double Irish with a dutch sandwich", een broodje kaas is al gek genoeg?

Teuntje

Teuntje

15-10-2017 om 09:18

Modus

Yvan, vziw wordt bij inkomensvergelijkingen vaak gebruikt gemaakt van nog een ander kengetal dan gemiddelde of mediaan, namelijk de modus. De term modaal inkomen is een veel gebruikte. En ook dat zegt niet veel over de spreiding maar zegt ook al wat meer dan het gemiddelde.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2017 om 10:32

Yvan

Wat die 25 kilo betreft, zou ik direct al vragen of dat niet anders kan .

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2017 om 10:49

Guera o.t.

Ze hebben een keuken van 20 jaar oud want ach hij doet het nog. ===

Wat is er mis met een keuken van 20 jaar? Inderdaad als iets nog werkt, waarom moet het dan per se hipper en moderner en de oude dus naar het grofvuil? Wij wonen in een huurhuis, dus eigenhandig om de haverklap een keuken vervangen is gewoon ook niet zo slim, maar de kastjes hangen nog recht, de uitvoering is nog niet ouderwets, het is daarom nog niet nodig. We hebben 15 jaar geleden (wel 5 jaar minder dus) deze keuken zelf samengesteld. Hij is groter dan een standaardkeuken in een huurhuis en vervangen zit er voor ons nu niet in, maar als het er wel in had gezeten, zou ik andere prioriteiten hebben gehad. Ondanks dat ik wel 'verbeterpunten' zie hoor .

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2017 om 11:15

Aagje

Maar omdat daar, volgens mij, toch het begin ligt van onze welvaart, vind ik dat ze ook weer niet afgeserveerd hoeven te worden. ===

Afserveren is iets anders dan er realistisch naar kijken. Ik vind de manier waarop de burgers die na de oorlog hun geld moesten verdienen door te werken, regelmatig eigenschappen worden toegedicht die ik wat over de top vind. Inderdaad, Nederland is inderdaad weer opgekrabbeld na de oorlog, dat was zeker in de eerste jaren niet gemakkelijk. We maakten vervolgens deel uit van het Marshallplan, we kregen veel geld om 'weer mee te kunnen doen'. (Wat, zo lees ik net, bijna weer werd ingetrokken, vanwege de Nederlandse politionele acties in Nederlands-Indië. Oók Nederlands 'beleid'.) En tot grote vreugde bleken we verderop in de tijd een gigantische gasbel onder Groningen te hebben, wat ons land geen windeieren heeft gelegd. "We" hebben het na de oorlog goed gedaan in eigen land, "we" zijn geweldig geholpen dmv het Marshallplan en "we" hebben mazzel gehad met al die miljarden van het gas. De werknemers waren daarin radertjes van grote waarde. En dan ga ik toch naar het 'nu', werknemers waren ook radertjes van grote waarde toen we uit de laatste crisis moesten opkrabbelen. Ik heb tijdens die crisis niet het gevoel gehad dat ik daar harder voor heb moeten zweten. Ik deed gewoon mijn werk.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2017 om 11:26

Belastingparadijs

Als gewone burger kun je niet zoveel met begrippen als dat 'we' een belastingparadijs zijn waar veel geld gestald kan worden. Er zijn Nederlanders die dat niet prettig vinden, maar ook die dat toejuichen. Je kunt het woord 'massaal' dan ook niet gebruiken.

Tja, die Groningse gasbel...

Die heeft jullie veel welvaart gebracht, en NL de reputatie van "gidsland" opgeleverd, wat sociale zekerheid betreft.
Maar nu breken de dagen aan, waarin er zal moeten terugbetaald worden en waarin er zal moeten geïnvesteerd worden in het remediëren van de gevolgen van die ontginning.
Voor jullie is dat een makkie, gegeven jullie wereldwijde (en volkomen terechte!) reputatie op het vlak van grote infrastructuurwerken. Maar er hangt wel een prijskaartje aan.

En romantiseer aub het Marshallplan niet zo. Dat was enkel "business as usual": de VS wou vooreerst stabiele afzetmarkten in Europa en een dam tegen het "oprukkende communisme". Daarvoor waren alle middelen goed, de stok eerst en wat later de wortel.

Voor elke cent die ze in het Marshallplan geïnvesteerd hebben, hebben ze -op zijn minst- een dollar teruggekregen.

@ #31

Nee? Daar kan je niet veel mee, "als gewone burger"?

Moet ik daaruit afleiden dat de "gewone burger" bij jullie niet in staat is te snappen dat het Ierse onderwijs ondergefinancierd is omdat het copyright van de U2 songs -heel toevallig- in NL zit?

Zo moeilijk is dat nochtans niet hoor. In elk geval niet moeilijker dan een evaluatie van het gebruik van het adjectief "massaal".

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2017 om 12:11

Yvan

Wat kun je als 'gewone' burger doen aan waar een copyright ondergebracht is? Boycotten? De platenindustrie krijgt al jaren geen geld meer van ons, we kopen al jaren geen cd's of lp's meer. En nee we kopiëren ook niets. Het gaat me te ver om mijn leven in stilte te slijten, om maar niet aan dat belastingvoordeel voor de U2-s mee te hoeven doen. Of zie ik iets over het hoofd?

Of zie ik iets over het hoofd?

Dat ligt eraan hè. Waaraan denkt u in het stemhokje? Of is al dat gedoe niet aan u besteed?

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2017 om 13:55

Nou ja Yvan!

Vind je dat nou nodig? Ik denk niet zoveel in het stemhokje, dat heb ik daarvoor al gedaan. Ik verdedig ons belastingparadijsje ook niet, maar mijn mogelijkheden als burger zijn niet zo groot. Mijn stem gaat naar een partij, maar daar houdt het op. Dat vind ik, wat dit kabinet betreft, jammer en vervelend, maar ik leg me wel bij dit systeem neer en ik hoop dat 'mijn' partij de rol van oppositiepartij goed zal benutten. Over 3 1/2 jaar hopelijk een andere uitkomst.

Dus

u hebt dus blijkbaar de juiste keuze gemaakt.
Ah: een Beethovenkapsel levert daarom nog geen Beethoven op.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-10-2017 om 14:50

Kaaskopje

Misschien heb jij niet het idee dat die generatie moest worden afgeserveerd, maar Dees deed dat wel en daar reageerde ik op.

Ik snap dat jij ook hard gewerkt hebt tijdens de vorige crisis. Niets mis mee. Geldt ook voor mij. Maar weet je wat nou de grap is: met mijn uitspraak over die hardwerkende generatie zeg ik helemaal niets verkeerds over de huidige generatie. Bedoel ik ook niet te doen. Dus je hoeft je niet tekort gedaan te voelen.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2017 om 01:43

Aagje

Door de ik-vorm te kiezen, wilde ik het niet persoonlijk maken . Gewoon iedereen.

Heel letterlijk heb je inderdaad niets ten nadele van de huidige generatie gezegd. Maar vooral mensen die zich nog wel eens willen ijveren in het aantonen dat de ouderen het verschrikkelijk slecht hebben, terwijl een andere bevolkingsgroep de bloemetjes buiten mag zetten, willen nog wel eens over alle opofferingen tijdens de wederopbouw beginnen. Ik heb het niet over jou, maar wat ik signaleer op internet e.d.. En dan krijg ik toch de kriebels. Ik bagatelliseer het harde werken van toen niet, maar wil het toch een beetje relativeren. Ik vind het af en toe een gek idee, maar ik ben slechts 16 jaar na de oorlog geboren. In een ander land, dat wel, maar mijn verdere familie was hier. Zij hebben hun leven weer opgepakt, of gingen door met wat ze al deden. Huisje boompje beestje en daar werkten ze voor. Toen wij, inmiddels 18 jaar na de oorlog in Nederland aankwamen, werden wij opgewacht door mensen die niets tekort kwamen. Natuurlijk waren er ook mensen die wel tekort kwamen, maar daar wordt niet naar verwezen als men nu klaagt over de ouderenzorg. Ik heb ook het een en ander aan te merken op de keuzes die de regering (de nieuwe ook) maakt, maar daar betrek ik het verleden niet bij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.