Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ElenaH

ElenaH

13-09-2020 om 13:13

Zucht

'Maar het is geen griepje, dat niet.'

Echt werkelijk nérgens heb ik gezegd dat het een griepje is (of lijkt).

Moonshot

Die snelle testen *zijn* er toch nog gewoon helemaal niet? Kan je prachtige plannen maken voor als ze er ooit komen, maar dat lijkt me net zoiets als nu alles laten waaien in de hoop op een vaccin.

Er is hier terechte kritiek op de knelpunten in de testcapaciteit, maar in het VK zijn er berichten van mensen in Devon die voor een test worden verwezen naar Inverness. Dan mogen we in Nederland nog blij zijn..
Wilde plannen voor toekonstige oplossingen verhelpen de huidige problemen niet echt.

Groeten,

Temet

Piep

Piep

13-09-2020 om 13:55

Sneltesten

Jawel er zijn al sneltesten, ze zijn alleen minder betrouwbaar. Dus meer geschikt voor de grove screening. Maar dat zou al enorm helpen natuurlijk.

Dat helpt niks

Nee piep. Een vals negatieve test is risicovoller dan geen test. Bij geen test blijft de twijfel, bij een vals negatieve denk je dat je veilig bent en wil je baas je in ieder geval gewoon aan het werk zien.

Het zal, naast de a symptomatische besmettingen, juist een extra bron vormen.

Angela67

Angela67

13-09-2020 om 16:03

een labrador

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/blazen-kauwen-spugen-het-nieuwe-testen-komt-eraan~be1eb7e3/?utm_source=link&utm_medium=app&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free

"Zo’n onplezierig wattenstaafje in de keel en neus, en dan 48 uur wachten: kan dat niet slimmer? In de teststraat van de RAI Amsterdam verkent men diverse nieuwe technieken. Hoe het coronatesten op het punt staat drastisch te veranderen."

erg informatief artikel van 9 sept jl. o.a. hoe je sneltesten (die inderdaad niet superbetrouwbaar zijn) slim kunt inzetten om groepen te splitsen en een deel dan nogmaals te testen.

gr angela

Piep

Piep

13-09-2020 om 17:29

Precies

Wat Angela zegt. Bovendien laat nu maar een klein deel van de mensen met klachten zich testen en de mensen zonder symptomen mis je sowieso helemaal. Dus ik denk dat je er veel meer besmettingen uit pikt dan nu.

ElenaH

ElenaH

13-09-2020 om 17:45

Doel

Het doel van testen was om snel (!) besmettingshaarden op te sporen en in te dammen. Met vier dagen wachten op een test en nog eens twee voor de uitslag, bereik je dat doel niet. Kun je net zo goed stoppen met testen.

Niet zo optimistisch

“ Bovendien laat nu maar een klein deel van de mensen met klachten zich testen”
En toch is het al teveel. De testlocaties kunnen het niet aan. (En dat is niet alleen in nl zo)
Het is een illusie om te denken dat veel meer testen organiseerbaar is. Dit nog helemaal los van de vraag of het wel helpt.
Je kunt niet uitsluiten dat juist besmetting door personen zonder symptomen, voor de grootste problemen zorgen.

In het testen zelf zit trouwens een contradictie. Je moet er naar toe.
Je hebt klachten én je moet je verplaatsen. Liever niet met het ov, zeggen ze. Mijn man is laatst maar lopend gegaan (rijdt geen auto) 2 km. 4 in het totaal dus. Hoestend, koortsig en alles. Dwars door de stad.

Maar goed, als je moet werken dan kun je niet anders. Je baas wil zekerheid.
Het lijkt me niet zo helpen tegen het verspreiden van de besmetting.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-09-2020 om 10:27

Lavell

"Nee piep. Een vals negatieve test is risicovoller dan geen test. Bij geen test blijft de twijfel, bij een vals negatieve denk je dat je veilig bent en wil je baas je in ieder geval gewoon aan het werk zien."

Veel wetenschappers zijn dat niet met je eens, lees bijvoorbeeld dit eens:

https://www.statnews.com/2020/08/20/even-imperfect-covid-19-tests-can-help-control-the-pandemic/

Sowieso is het punt van deze tests dat je ze gebruikt zelfs als je geen symptomen hebt. Dat doe je met de bestaande tests niet. Daarmee pik je een groot deel van de gevaarlijke besmettelijke personen eruit. Dat alleen compenseert waarschijnlijk al voor de vals negatieven.

Piep

Piep

14-09-2020 om 11:23

Klopt

Want juist voor degenen zonder klachten gaat alles gewoon door: werk, school, sport, afspraken met vrienden en familie.

Dat staat er niet

Ad in de link die je geeft wordt nergens ingegaan op de bewering die ik doe.
Via een omweg wordt mijn bewering wel onderschreven.
Ik citeer:”these tests work best when the rate of community transmission is low, as the low pre-test probability means that few cases will be missed. This is one of several reasons why expert recommendations for phased re-opening recommend first getting the disease under control (with a combination of stay-at-home orders and recommendations for physical distancing and wearing face coverings in public) and only then initiating testing on a massive scale for screening and contact tracing.”

Maw: de epidemie kun je niet met testen onder controle brengen. Mogelijk wel onder controle houden ( mind you, het is allemaal maar getheoretiseer), maar alleen als de besmettingsgraad laag is zodat de kans op vals negatieven klein is.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-09-2020 om 14:16

Lavell

Je bewering lijkt me op zich ook niet verkeerd maar inderdaad bij een lage besmettingsgraad wordt het bezwaar steeds kleiner wat betekent dat het bij een hoge verspreiding groter wordt.

Sowieso lijkt het erop dat bijna iedere serieuze aanpak begint met het eerst serieus terugbrengen van de besmetting.

Zus

Zus

14-09-2020 om 18:30

maar

Veel testen is 1 ding, maar het probleem is nu vooral het gedrag van mensen die getest zíjn. 90% van de mensen die getest is gaat gewoon nog de hort op. Dan kun je testen wat je wilt, het virus gaat zich er niet minder van verspreiden op deze manier.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-09-2020 om 19:03

Zus

90% lijkt me zwaar overdreven. In mijn omgeving is dat niet zo.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

14-09-2020 om 19:19

nee, geen 90%

de meeste mensen die ik ken, blijven in de wachttijd na de test thuis.

Die wachttijd duurt soms wel erg lang, een collega wacht nog steeds sinds de test van vrijdagmiddag.

Zus

Zus

14-09-2020 om 19:31

Sorry!

Nos.nl: 'Er zit een groot verschil tussen de intentie van Nederlanders om zich aan de coronamaatregelen te houden en het daadwerkelijke gedrag. Zo steunt 84 procent de maatregel om thuis te blijven bij corona-achtige klachten. Maar 90 procent doet met klachten toch boodschappen en 64 procent bezoekt familie en vrienden.'

Excuses, die 90% is dus met klachten, niet getest. Alsnog, schiet niet op zo. Vervelende is ook dat je gewone verkoudheden dan verspreid waardoor mensen weer klachten krijgen, getest moeten worden etc.

Zus

Zus

14-09-2020 om 19:34

En illustratie

Vriendin van mij stond na test op de stoep. Eh, pardon? Die vond dat ze al niks meer merkte dus zal geen corona zijn. Mooi dat ze positief bleek en weet ik veel in die paar dagen gedaan heeft...

ElenaH

ElenaH

14-09-2020 om 20:32

Lastig

'Maar 90 procent doet met klachten toch boodschappen '

Tja, het aantal mensen met klachten dat daadwerkelijk corona blijkt te hebben, is nog steeds extreem laag. En je moet toch eten ...

Boodschappen doen

Ook als je besmettelijk bent kun je nog veel voorkomen door je handen te wassen, zo kort mogelijk ergens binnen te blijven en afstand te houden en je gedeelde spullen schoon te maken.

Uiteraard liever vraag je iemand anders dan een keer voor je te gaan. Het is goed om dat ook aan elkaar aan te bieden: ik wil wel boodschappen voor je doen als je twijfelt of je besmettelijk bent. Het kan ook valse schaamte zijn, gewoon omdat je er aan moet wennen.

Mariet

Mariet

14-09-2020 om 22:56

Maar wat zijn klachten?

Ik ken een hoop mensen met chronische klachten, natuurlijk blijven die niet chronisch thuis.
Worden die soms ook meegeteld?
Zelf heb ik chronisch veel last van hooikoorts.
(Of misschien een andere allergie want in winter gaat het laatste jaar ook maar door)

Verder moet je idd eten, al kun je natuurlijk ook laten bezorgen, of even wat minder eten/voorraden opmaken.
Bij een verkoudheid oid zie ik me niet een winkel ingaan.
(Zal wel buiten komen)

Miekemieke

Miekemieke

23-09-2020 om 20:50

corona tweede golf ben ik nu gek?

Ik ben niet van de hashtag 'ik doe niet meer mee' maar ik kijk wel iedere dinsdag naar de cijfers van het rivm.
Ik zet alle grafieken op 'vanaf 27 februar'i en dan zie ik dat er veel meer besmettingen zijn maar dat het aantal opnames en overledenen zeer laag zijn. De grafieken geven mij het gevoel dat het heel goed gaat en dat het virus verzwakt.
Maar ik ben niet academisch of hbo geschoold dus wellicht zie ik het een en ander over het hoofd. Waar ik woon daar heeft niemand zich ooit veel aangetrokken van de richtlijnen en de cijfers voor mijn stad zijn ook zeer zeer laag.
Wat zie ik over het hoofd?

Angela67

Angela67

23-09-2020 om 21:00

lezen

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/drie-redenen-voor-grote-zorgen-over-de-tweede-golf-en-nog-een-reden-om-hoop-te-houden~b5ce7fba/

"Daarom is het beter om te kijken naar de berekeningen van het RIVM over hoeveel Nederlanders naar schatting op dit moment besmettelijk zijn. Eind maart waren er volgens het RIVM naar schatting 270 duizend Nederlanders besmettelijk voor anderen. Dat aantal ligt momenteel lager, rond de 100 duizend. Niettemin zijn dit al erg hoge cijfers. Op 14 maart waren er rond de 180 duizend mensen die het virus bij zich droegen. Dat is niet heel veel meer dan nu.

De laatste maand raken vooral twintigers besmet, waardoor de problemen in het ziekenhuis nog meevallen. Jongeren worden in de regel minder ziek van covid-19. Maar ook in andere leeftijdsgroepen neemt het aantal besmettingen snel toe. Waar er in heel augustus slechts 4.270 personen ouder dan 50 positief testten, ligt dat aantal voor september nu al op 6.415. En de maand is nog niet om."

"3) Het aantal patiënten in het ziekenhuis neemt snel toe

Bij de coronacrisis vertonen de cijfers soms een akelige precisie. Als de besmettingen onder ouderen eenmaal oplopen, gaan ook de opnamen in de ziekenhuizen omhoog. Vooral de laatste twee weken is sprake van een forse stijging."

dus helaas om je heen kijken is niet nuttig als je je afvraagt of het virus uitdooft...

gr Angela

Miekemieke

Miekemieke

23-09-2020 om 21:10

Angela67

Kun je die tekst van vokskrant copy/pasten?

Angela67

Angela67

23-09-2020 om 21:53

Afspraak

Met forum redactie is geen artikelen integraal plaatsen. Waarom weet ik niet precies want volgens mij zit dit niet achter betaal muur?
Daarom heb ik twee stukjes gekopieerd.
Gr Angela

Miekemieke

Ik kijk altijd naar de cijfers op Worldometers
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/netherlands/
Je zag eerst het aantal besmettingen oplopen. Toen las ik in de krant nog vaak: geen probleem, de besmettingen lopen op maar de ziekenhuis/IC-opnames niet en het aantal doden ook niet. Maar nu zie je ook die cijfers oplopen. Logisch ook, het duurt even voor je na besmetting zo ziek wordt dat je opgenomen moet worden en voordat je er dood aan gaat. Het aantal kritieke gevallen is van pak 'm beet 36 weer opgelopen naar boven de 100. Daaruit zullen de komende weken een aantal mensen het niet van overleven, dus de sterftecijfers zullen ook stijgen. Ik vind dus niet dat het heel goed gaat.

skik

NOS.nl R-getal

https://nos.nl/liveblog/2349497-horeca-vroeger-dicht-in-grote-franse-steden-lof-voor-corona-aanpak-in-afrika.html

Het meest duidelijk, kort en concreet is voor mij NOS.nl. Maar ik lees ook graag de grafieken op de website van de RIVM of de rijksoverheid

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/reproductiegetal

Het R -getal neemt toe en dat betekent dat de besmettingen ook exponentieel toenemen.
Het R-getal moet 1 zijn of daaronder dan dooft het virus uit. Bij 2 wordt er verdubbeld.

Als je niets doet dan gaat van alles per tijdseenheid verdubbelen.
Bijvoorbeeld de IC-opnames

"Meer dan honderd coronapatiënten op de IC

Er liggen 104 coronapatiënten op de intensive care (ander bericht al 110 zelfde dag vandaag), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding. Dat zijn er dertien meer dan een dag eerder. Voor het eerst sinds begin juni liggen er weer meer dan honderd coronapatiënten op de IC.

Als dit zo door gaat en de IC opnames verdubbelen heb je er in zo'n 4-10 weken weer 1600 op de IC. Die stijging gaat gewoon door als je nu niets doet.

Omdat de druk op de reguliere zorg in sommige regio's toeneemt, zijn er weer coronapatiënten verplaatst naar ziekenhuizen buiten de eigen regio. Het gaat om veertien patiënten, van wie één IC-patiënt. "De verwachting is dat in de komende dagen het aantal opgenomen patiënten en daarmee de verzoeken tot verplaatsing, nog beduidend zullen toenemen", zegt Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg.

Voor het eerst sinds de versoepelingen op 1 juni overschrijdt het aantal IC-opnames de signaalwaarde van 10 per dag, blijkt uit het officiële coronadashboard. Het aantal positief geteste mensen en het zogenoemde besmettingsgetal, waaruit blijkt hoeveel andere mensen een corona-drager besmet, overschrijden al langer de signaalwaarde.

Die signaalwaarde is een soort alarmbel. Een belangrijke pijler onder het coronabeleid, is om te voorkomen dat het aantal ziekenhuisopnames zover oploopt dat de zorg wordt ontregeld. In totaal liggen er nu 475 covid-patiënten in het ziekenhuis, 55 meer dan gisteren."

https://www.nporadio1.nl/binnenland/25799-de-coronacijfers-van-vandaag
Hier kun je ook per dag zien hoe besmettingen, opnames, IC en doden stijgen.

Piep

Piep

23-09-2020 om 23:55

Golf?

Ik zie ook dat het oploopt, maar niet zo erg als wordt geroepen. Het aantal opnames stijgt veel langzamer dan in maart. En het aantal besmettingen kan toen wel eens veel hoger zijn geweest dan gedacht. En dus vele malen hoger dan nu. Toen was het een enorme piek, nu een golfje. Als je naar de grafieken kijkt:

https://www.maurice.nl/2020/09/23/is-er-nu-niemand-bij-het-rivm-die-verstand-heeft-van-statistiek/

afspraak WHO

De manier waarop het RIVM cijfers bijhoudt is conform de WHO afspraken mbt epidemieën. Het is dus niet zo dat er expres of per ongeluk iets doms wordt gedaan, of als dat al het geval is, dan is dat wereldwijd zo.
Het kunnen vergelijken van gegevens is van belang.

Ik vind het jammer dat er weinig ruimte is voor voortschrijdend inzicht bij de WHO, maar goed, dat is natuurlijk ook maar een kolossale club waarin alle landen vertegenwoordigd zijn. Die moeten het dan weer eens worden.
Dat duurt even.

Ondertussen......

Op dit moment worden vooral de besmettingen onder jongeren gemeten. Die worden niet zo ziek. Maar als morgen van die 100000 besmettelijken er 100 kwetsbaren ziek worden, dan zitten de IC zo weer vol en vallen de doden al snel weer als bosjes.

Die Maurice de Hond snap ik trouwens niet. Wat een boze oude man.
Waarom maakt hij trouwens geen vergelijking met de Duitse cijfers? Daar is van het begin af aan flink getest. Onze cijfers van nu lijken op die cijfers van toen.

Nl is overigens een stuk minder paniekerig dan Frankrijk.
Hier worden de departementen rood als het gemiddelde aantal de besmettingen in een week de 50 overstijgt. Dat rood wordt dan trouwens wel weer subiet overgenomen door NL waar het departement oranje kleurt als in "uitsluitend noodzakelijk reizen".

Ik vond Lubach grappig afgelopen zondag.
Hij legde bloot waar het werkelijke probleem zit: Overheden vragen van alles van burgers en wijzen ook snel met de vingers als het virus toch nog toeneemt (die stoute burgers toch, we moeten handhaven), maar de werkelijke kwestie gaat helemaal niet over het aantal besmettingen, maar over de capaciteit van het gezondheidsstelsel.

Lubach toonde aan dat het aanpassen van die capaciteit stelselmatig wordt tegengewerkt.

ElenaH

ElenaH

24-09-2020 om 06:48

Belangrijk verschil

De ligtijd op IC's is een stuk lager dan in maart/april, nog maar 8 dagen. De kans dat de IC's dus vollopen en zelfs overlopen is dus een stuk kleiner. Artsen weten nu beter hoe ze coronapatienten moeten behandelen, dus de kans op blijvende schade en overlijden zijn ook een stuk kleiner nu.

Piep

Piep

24-09-2020 om 07:03

Prettesters

Lubach vond ik de spijker op zijn kop. De dag erna zat Vossen bij Jinek. Wat een stuitend slecht verhaal was dat. Famke Louise is er niets bij.

En ja, natuurlijk is alles onze schuld. Want dat testen bevalt ons zo goed dat we het in grote getalen voor de lol doen. Ja echt, lekker de hele dag in de wacht bij de testlijn, twee uur rijden en een half uur in de rij, staaf in je neus en je keel. Lekker kokhalzen. Leuk joh! Dat doen we echt voor de lol. Als je dat als overheid roept dan ben je voor mij niet meer geloofwaardig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.