Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Het valt niet mee

Het valt voor niemand mee. Iedereen zou willen dat we weer over konden gaan op 'normaal'.
Op sommige plekken worden aanpassingen gevraagd. Niet handig, niet prettig, niet zoals je het eigenlijk wil. Maar met aanpassingen is er wel nog wat te doen.
Onderwijs kan doorgaan. Is het 'ernstig beperkt'? Er zitten grote verschillen tussen wat scholen doen. Sommige scholen vallen door de mand: gebrek aan communicatie, gebrek aan creativiteit, gebrek aan leerkrachten die hun lessen anders kunnen organiseren. Andere scholen pakken het op en gaan aan de slag. In landen waar de fysieke afstanden veel groter zijn dan in Nederland wordt al veel langer en veel meer onderwijs op afstand gegeven. Je kunt zelfs via MOOC's een diploma verwerven. Voor het onderwijs is het geen onomkeerbare ramp die zich aan het voltrekken is.
Dat is het wel voor een aantal sectoren binnen de economie. Daar staan dingen te gebeuren die onomkeerbaar grote schade met zich meebrengen en onomkeerbaar zijn.

Tsjor

Piep

Piep

12-09-2020 om 14:35

Eindelijk

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2347817-universiteiten-en-hogescholen-willen-meer-fysieke-les.html

Na het MBO laat nu on het hoger onderwijs van zich horen.

Demonstratie in Amsterdam tegen 'te slap' coronabeleid

Op het liveblog van NOS.nl

"Het loopt de spuigaten uit in Nederland. In andere landen zie je een lockdown", zegt woordvoerder Michael Blok van Platform Containment Nu. Volgens hem zijn de maatregelen die nu in worden genomen 'uniek in Europa'.

De organisatie wil onder meer in de regio's Rotterdam-Rijnmond, Haaglanden en Amsterdam-Amstelland meer actie om verspreiding tegen te gaan. Daar worden de meeste nieuwe besmettingen gemeld.

"Het was bewust een klein groepje omdat ze willen voorkomen dat het virus zich door de demonstratie verder verspreidt", zegt Van Rijn."

https://www.breekdegolf.nl/

"Het gewenste tempo van de verspreiding is bekend: er wordt 'gestuurd op IC-capaciteit'. De beoogde uitbreiding van de IC-capaciteit met 1.700 (!) bedden betekent dat het virus op een hoger tempo tot de Nederlandse bevolking kan worden toegelaten.

Verspreiding van een dodelijk virus toestaan zonder alle mogelijkheden tot indammen te benutten is onacceptabel. Indammen van Covid-19 is mogelijk, het niet meer willen proberen is niet te verkopen."

Men pleit vooral voor meer mondkapjes en meer testmogelijkheid.

Teken de petitie onderin!

Piep

Piep

12-09-2020 om 19:06

Sorry

Maar die teken ik niet. In onze open maatschappij is containment geen haalbare strategie. Zelfs Nieuw-Zeeland lukt het niet. Dat is een eiland en ze sluiten mensen er letterlijk op en nog zijn er besmettingen.

Piep

Piep

12-09-2020 om 19:06

wel

Ik vind wel dat ze netjes demonstreren. Dat is een verademing na al die gekkies de laatste tijd.

ElenaH

ElenaH

13-09-2020 om 07:35

Tja

'Verspreiding van een dodelijk virus toestaan zonder alle mogelijkheden tot indammen te benutten is onacceptabel. Indammen van Covid-19 is mogelijk, het niet meer willen proberen is niet te verkopen."'

Voor het overgrote deel van de bevolking ís dit helemaal geen dodelijk virus.

Griepje Elena?

Niemand weet hoe het virus zich verder gaat ontwikkelen maar het heeft al meer slachtoffers gemaakt dan de jaarlijkse griep en niet alleen doden, maar ook patienten met langdurige en blijvende schade.

Je ziet toch wat er in het buitenland aan uitbarstingen zijn? Dat kan hier echt ook nog gebeuren.

De reden dat er nu niet zoveel ziekenhuisopnames zijn, nog niet, komt zeer waarschijnlijk omdat meer mensen zich beschermen dan ze dat in maart deden, voor de lockdown maatregelen.

Maar het stijgt alweer.

Ook al zal niet iedereen er dood aan gaan.

Verklaring onderzoek

https://www.joods.nl/2020/06/israelisch-lab-onderzoekt-of-het-coronavirus-minder-kwaadaardig-wordt/

Er zijn meer verklaringen mogelijk waarom de besmettingen wel oplopen maar de opnames achterblijven.

Daar wordt onderzoek naar verricht. Het lijkt mij verstandig om dat af te wachten. En geen voorschotjes te nemen.

@Emma

@Emma

13-09-2020 om 08:25

ElenaH

Geen dodelijk virus voor de messte mensen nee. Maar wel schadelijk met langdurige gevolgen voor een aantal mensen. Zolang ik niet weet wat het bij mij gaat aanrichten wil ik het niet krijgen als het even niet hoeft.
Ik ben verder niet bang maar ik ben gewoon liever deel van de oplossing dan van het probleem.
Ik snap dat mensen er klaar mee zijn en voor veel jongeren zijn de maatregelen dramatisch of schadelijk. Ik heb ook geen antwoord en ik meng me nauwelijks in discussies.
Maar het is geen griepje, dat niet.

Piep

Piep

13-09-2020 om 08:43

Risicogroepen

We weten toch al wel vrij precies wat de risicogroepen zijn. Daarbuiten is er een enkeling die onverklaarbaar ernstig ziek wordt en langdurig klachten houdt. Maar dat geldt voor veel meer (alle) ziektes. Ik ben bijna vijftig met lichte astma en ik loop meer risico tijdens de kilometers die ik maak voor mijn werk dan om in het ziekenhuis te komen met covid.

En stel dat ik in het ziekenhuis zou komen dan is de kans op een ernstig verloop klein omdat er nu veel betere behandelmethodes zijn dan in het voorjaar. Complicaties kunnen in het merendeel voorkomen of in vroeg stadium behandeld worden. Je wordt nu ook sneller opgenomen (dus ook die cijfers zijn niet vergelijkbaar) en ligt korter in het ziekenhuis.

Wat je in ieder geval zeker weet is dat je onder de dertig hooguit lichte klachten krijgt, tenzij je al zeer ernstige gezondheidsklachten hebt.

De kans op overlijden aan covid in Nederland is nu onder de 0,1 procent. De meeste mensen die zijn overleden hadden een zeer broze gezondheid en sowieso al een korte levensverwachting.

Dat neemt niet weg dat we moeten zorgen dat de risicogroepen beschermd worden en dat we moeten zuurgraad dat ziekenhuizen niet overbelast worden. Maar daar zijn we nog heel erg ver van verwijderd.

Piep

Piep

13-09-2020 om 08:46

Zuurgraad?

Zorgen

Toch

Op dit moment denk ik dat je ook moet constateren dat de ingezette weg vastloopt.
Testen en bron-en contactonderzoek om het virus te isoleren en uit te roeien, dat gaat niet goed.
Testen moet al bij eenvoudige verkoudheidsklachten, dat loopt vast, omdat iedereen wel verkoudheidsklachten heeft en de teststraten overvol zijn.
Bron- en contactonderzoek vraagt teveel tijd en in sommige plaatsen is het niet meer te traceren wat nu de bron is.
Bovendien hebben mensen soms geen klachten, terwijl ze wel het virus bij zich dragen.
Volgens mij is het zo niet bij te benen of gaat het heel erg lang (jaren) duren voordat het rustiger wordt (tenzij er een vaccin komt).
Wellicht moet het anders, bijvoorbeeld:
- de term 'verkoudheidsklachten' anders omschrijven: als je nu gen afspraak kunt maken met 'verkoudheidsklachten' is het advies om het even af te wachten of het vanzelf overgaat. Een heel klein percentage (3% besmet, nog veel minder mensen die zo ziek worden dat ze het ziekenhuis in moeten) krijgt ernstigere klachten die behandeling nodig hebben. Misschien moet het advies worden op een formulering die meer ingaat op de ernstige klachten die mogelijke behandeling nodig hebben.
- als we het bron- en contactonderzoek willen volhouden zouden we wellicht zelf meer in een bubbel moeten gaan leven en met een beperkt aantal mensen contacten onderhouden (maar hoe doe je dat, werk, supermarkt, uitgaan?)
- Of we gaan in de herfstvakantie 1 week in totale lockdown, alles dicht, testen dan iedereen en de mensen die positief testen moeten daarna thuis blijven. Dan moet de capaciteit wel effectiever gebruikt worden en moet het logistiek goed aangepakt worden. Een hele klus, maar als je daarna alles weer onder controle hebt zou het de moeite waard zijn.

Tsjor

Piep

Piep

13-09-2020 om 09:12

Sneller testen

Ik denk dat sneller testen de oplossing is. Meteen op eerste dag testen en dezelfde dag de uitslag. Voor iedereen.

Ik denk verder dat het bron- en contactonderzoek momenteel vooral wordt gebruikt om cafés te sluiten. Dat lijkt me wel nuttig.

Een lockdown van een week zou hier niet werken. Je hebt toch vitale beroepen die door moeten en bovendien zou je dan totdat het vaccin er is alle grenzen moeten sluiten en bewaken.

Het wordt ook tijd om verschil te maken tussen buiten en binnen en beter naar de ventilarie te kijken. En ik vind nog steeds dat het vervolonderwijs veel meer mogelijkheden moet krijgen. We weten zoveel meer dan in maart, maar het lijkt net alsof we stug doorploeteren op de weg die we in het voorjaar ingeslagen zijn, terwijl we nu zoveel meer kennis en ervaring hebben.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-09-2020 om 10:14

Containment

"Maar die teken ik niet. In onze open maatschappij is containment geen haalbare strategie."

Containment betekent niets anders dan het virus op een zeer laag beheersbaar niveau houden. Daar hoef je mensen niet voor op te sluiten, maar je moet wel veel testen en quarantaines handhaven. Als je dat goed doet heb je geen lockdowns meer nodig en kun je de social distancing maatregelen flink reduceren. Dat wil iedereen zou je zeggen.

In de UK heeft Boris Johnson een 'Moonshot' plan geintroduceerd om zeer grootschalig te gaan testen met de goedkope tests die nu beschikbaar gaan komen.

https://www.telegraph.co.uk/business/2020/09/10/boris-johnsons-moonshot-plan-mass-covid-19-testing-best-idea/

Ja, dat is duur (begroot op ~100 miljard voor de UK met 57 miljoen mensen), maar een stuk goedkoper dan de situatie waarin we nu zitten voort te laten duren. Frankrijk en Spanje gaan alweer hard richting een lockdown. In Israeel is er meen ik alweer een afgekondigd.

"Een lockdown van een week zou hier niet werken. Je hebt toch vitale beroepen die door moeten en bovendien zou je dan totdat het vaccin er is alle grenzen moeten sluiten en bewaken. "

De ene lockdown is de andere niet (wij zijn in feite nooit in een lockdown geweest), maar we weten vrij zeker dat je boven een bepaald niveau van besmettingen geen keus meer hebt. Dan moet je wel weer strenge maatregelen gaan nemen. Zal leuk worden met al die viruswappies van de laatste tijd.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-09-2020 om 10:18

Paywall

Deze is wel toegankelijk als je op "I'll do it later" klikt...

https://www.theguardian.com/world/2020/sep/09/boris-johnson-pinning-hopes-on-covid-testing-moonshot-leaked-papers-show

Interessant dat Boris Johnson hier in feite op de Containment Nu lijn zit. De Containment Nu die bij ons gesteund wordt door 'Bij1' of all parties...

Ja Ad

Containment NU is links, zoals ze zelf zeggen. Viruswappies zijn rechts.

@Emma

@Emma

13-09-2020 om 10:29

Zo zie je maar

Links wordt rechts, rechts wordt links, politiek correct is weer helemaal "in". Ik verbaas mij ook

Piep

Piep

13-09-2020 om 10:31

Viruswappies

Die zijn niet rechts of links. Die zijn gewoon anti- overheid.

@Emma

@Emma

13-09-2020 om 10:36

Piep

"Die zijn niet rechts of links. Die zijn gewoon anti- overheid."

Populisten zijn anti-overheid. Het probleem met bijvoorbeeld Trump is dat ze nu zelf de overheid zijn, en dan krijg je toch hele rare toestanden, niet alleen op coronagebied.
Idem bij de viruswappies.

Piep

Piep

13-09-2020 om 10:37

Sneller testen

Ja dat klinkt sowieso verstandig. Maar of je daarmee nu echt de 1, 5 meter kunt loslaten? Misschien als je ook massaal preventief test, zonder klachten. Je bent immers ook besmettelijk voordat je klachten krijgt en er zijn mensen die helemaal geen klachten krijgen.

Lijkt me wel wat hoor, gewoon elke week een testje voor alle scholieren en studenten en dan kunnen ze er weer een weekje tegenaan. Ook alle docenten, zorgpersoneel, bezoekers van verpleeghuizen, mantelzorgers.

Ik denk wel dat ze dan die speciaal gezant weer moeten terugvragen, die kan dit soort dingen beter regelen dan dat nu gebeurt, denk ik.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-09-2020 om 10:37

Links/rechts

Het verbaast mij ook al minimaal sinds maart.

Het is ook weer niet helemaal waar, want 'viruswaarheid' is een mengsel van (vrij extreem) links, (vrij extreem) rechts en anti-vaxxers. Ik las laatst een columnist die tot haar stomme verbazing constateerde dat zelfs fanatieke feministen zich tot de bijbehorende samenzweringstheorieen aangetrokken voelen.

De sluipweg

Ad “ In de UK heeft Boris Johnson een 'Moonshot' plan geintroduceerd om zeer grootschalig te gaan testen met de goedkope tests die nu beschikbaar gaan komen.”
Maar hierop vooruitlopend heeft hij al wel alle ambtenaren verplicht om weer op kantoor te gaan werken. Dit om de economie van de binnensteden een boost te geven.

Ik vrees dat die “toegezegde investering” in de praktijk niet zoveel gaat betekenen, dit nog helemaal los van de vraag of die goedkope snelle testen wel voldoende werken, als ze al aangeschaft worden. (Mind you, vals positief is ook vernietigend voor de maatschappelijke en economische voortgang)

Persoonlijk ben ik al sinds de eerste besmetting van de nertsen zeer benieuwd naar hoe dat toch komt en maar doorgaat.
De gedachte dat dat expres zou zijn impliceert dat de dames/heren fokkers over een prive voorraad virus beschikken. Dat lijkt me onzin. Hoe dan wel? Ik hoop dat dat snel gevonden wordt.

De sluipwegen van de besmetting, alles wat buiten elk testen blijft, zolang die route open is, is er niet zoveel te doen.

@Emma

@Emma

13-09-2020 om 10:42

Ja die las ik ook. Het legt een andere tweedeling bloot. Op zich vind ik dat niet zo erg. Links/rechts was denk ik toch al moeilijk uit elkaar te houden.
Komen we toch uit bij de draad "corona als splijtzwam"

Ad Hombre

Ad Hombre

13-09-2020 om 10:43

Piep

"Ja dat klinkt sowieso verstandig. Maar of je daarmee nu echt de 1, 5 meter kunt loslaten? Misschien als je ook massaal preventief test, zonder klachten. Je bent immers ook besmettelijk voordat je klachten krijgt en er zijn mensen die helemaal geen klachten krijgen. "

Dat is ook precies de bedoeling. Die testen zijn niet honderd procent dekkend, zoals de 1.5m ook niet honderd procent sluitend is. Maar de optelsom van voldoende imperfecte maatregelen is wel dat de R0 onder de 1 zakt en dan leef je in een stuk leefbaarder maatschappij waarin je de meest verstorende maatregelen weer kunt afschalen.

We hebben het hier over goedkope testen (gratis verstrekt door de overheid) die gewoon met een beetje spuug werken. De impact op je leven is minimaal als je iedere 3 dagen thuis op een teststrip spuugt en 20 min later weet waar je aan toe bent. Er blijft maar een kleine kans dat je in quarantaine moet.

Ad Hombre

Ad Hombre

13-09-2020 om 10:47

Lavell

"Persoonlijk ben ik al sinds de eerste besmetting van de nertsen zeer benieuwd naar hoe dat toch komt en maar doorgaat.
De gedachte dat dat expres zou zijn impliceert dat de dames/heren fokkers over een prive voorraad virus beschikken. Dat lijkt me onzin. Hoe dan wel? Ik hoop dat dat snel gevonden wordt."

Het lijkt die nertsenfokkers nu helemaal niet zo slecht uit te komen als hun bedrijven besmet worden. De winst per vel schijnt nu sowieso minimaal te zijn. Die vervroegde sluiting legt ze ook geen windeieren. Ik wou dat ik zo'n pensioenregeling kreeg aangeboden.

Dus, ja, ik sluit inderdaad niet uit dat ze niet heel erg hun best doen om besmetting te voorkomen.

Maar hoe dan

Mirjam stelt terecht de vraag: hoe doen ze dat dan? Hebben ze een koelkastje met daarin virussen?

Tsjor

Piep

Piep

13-09-2020 om 10:54

Inderdaad

Gewoon een besmette nerts van de buurman tussen jouw nertsen zetten.

Waardevol

“ Gewoon een besmette nerts van de buurman tussen jouw nertsen zetten.”
En zeker weten dat dat dier besmettelijk is, jou niet besmet en je familie niet in gevaar brengt.

Als Nertsfokkers het virus zo gericht kunnen gebruiken dan hoor ik graag hoe ze dat doen. Dat zou voor het indammen van de epidemie waardevol kunnen zijn.

Week op, week af

“ Misschien als je ook massaal preventief test, zonder klachten. Je bent immers ook besmettelijk voordat je klachten krijgt en er zijn mensen die helemaal geen klachten krijgen.”
Massaal preventief testen gaat niet lukken.
Zorg en onderwijspersoneel in een week op, week af schema inzetten en ze voordat ze weer beginnen testen zou misschien wat kunnen zijn.

Daan

Daan

13-09-2020 om 12:05

Nertsen

Maar het lukt ook niet de nertsen veilig te besmetten (als dat gebeurt) ook veel medewerkers zijn besmet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.