Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Piep

Piep

26-08-2020 om 13:46

Nu.nl

Kuipers: 'Nederland kan meer experimenteren met regels'
Nederland zou meer kunnen experimenteren met de coronaregels, zei Ernst Kuipers, Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ), gisteravond bij Jinek.

"Als we met zijn allen willen dat dingen weer opengaan, dan zul je moeten experimenteren. Dan moet je bepaalde dingen durven, afhankelijk van het moment en de plaats", zei Kuipers.

"In maart en april was gemiddeld een op de zestig personen geïnfecteerd. In Brabant was dat zelfs een op twintig. Dan is de kans dat je iemand bij een concert of in de trein tegenkomt heel groot. In juli was een op de zesduizend mensen besmet. Dan kun je je wat meer veroorloven."

Nou, lijkt me duidelijk

Triva

Triva

26-08-2020 om 16:30

Piep

wat bedoel je over een 'feestje'? Mijn inziens is dit allemaal geen feestje?

ElenaH

ElenaH

26-08-2020 om 16:39

Feestje

Ik denk dat Piep bedoelt dat een feestje werkgelegenheid oplevert voor de evenementensector (en dus minder onbelangrijk is dan je zou denken).

Triva

Triva

26-08-2020 om 17:14

dat kan

maar waarom staat mijn naam daar dan boven?

Piep

Piep

26-08-2020 om 17:19

Omdat

Omdat jij zei dat de evenementenbranche juist belangrijke stages oplevert.

Triva

Triva

26-08-2020 om 18:35

Huh ik?

Nee hoor

ElenaH

Fijn voor jouw studerend kind dat het allemaal wel meevalt. Ik heb er twee in huis, een nu derdejaars en een tweedejaars en het valt helemaal niet mee. De jongste doet een studie waar tentamenresultaten worden vergeleken met voorgaande jaren. Dit jaar was dat beduidend lager. En dat was niet omdat deze lichting er met de pet naar gooit. Het is een studie die bekend staat om de serieuze hardwerkende studenten. Maar maanden vooral online colleges en heel weinig online werkgroepen is niet wat je van universitair onderwijs verwacht. Voor komend jaar is beeld dat eerstejaars 30% van studieaanbod als contacturen krijgen en ouderejaars 20%. Dat is gewoon erg weinig.
Ook de universiteit Leiden geeft maar beperkt contactonderwijs

Maja

Maja

27-08-2020 om 10:31

hier

nog weinig bekend over het komend studiejaar (delft), alleen dat het grootste deel online blijft, alleen practica zou op locatie zijn.
Verder nog complete radiostilte: het lijkt of men zo lang mogelijk wacht want "hopelijk verandert er nog iets ten goede in de situatie".

Online lessen waren kwalitatief heel wisselend: sommige docenten schakelden vlot en vloeiend, andere docenten hadden er meer moeite mee. Dit heeft zich bij de jaargenoten van kind ook wel vertaald in wisselende resultaten.

ElenaH

ElenaH

27-08-2020 om 10:50

Maja

Wat gek, bij luchtvaart- en ruimtevaarttechniek in Delft is alles al duidelijk voor komend studiejaar.

Pennestreek

Pennestreek

27-08-2020 om 10:55

ElenaH

Het zijn allemaal aparte opleidingen he. Bij zoon (op Hogeschool Rotterdam) merkten we ook dat de ene opleiding al snel het online lesgeven op poten had, bij zijn opleiding is het nog steeds niet geregeld. En dan ook nog eens wisselend per docent. Dus hoewel mij dat ontzettend verbaast, het verschil tussen opleidingen, verbaast het mij dus niet dat er ook binnen Delft verschillen zijn.

vlinder72

vlinder72

27-08-2020 om 11:10

HBO Zwolle

Volgende week is er een online bijeenkomst en daarna zouden ze een keer naar Zwolle moeten komen en wordt het eerste project bekend gemaakt.

En dat is het; meer weten wij niet. Ook niet op welke dag hij dan naar Zwolle moet komen. En is dat dan 1x per week of vaker of juist minder vaak.

Mijn zoon wil heel graag zijn propedeuse in een jaar halen. Ik begin er een hard hoofd in te krijgen want hoe gaan ze nou les geven? Wij wachten het maar af meer kunnen wij nu ook niet doen.

Alkes

' Maar maanden vooral online colleges en heel weinig online werkgroepen is niet wat je van universitair onderwijs verwacht. '
Zou het kunnen zijn dat het universitair onderwijs (net als de rest van Nederland) overvallen is door de plotselinge maatregelen rond corona?
Had jij enige verwachting over hoe het universitair onderwijs zou functioneren als er een algehele lockdown zou komen?
Het maakt wel degelijk verschil, de ene of de andere docent, het ene of het andere vak. Maar docenten moesten in een tijdsspanne van 1 weekend een ander programma uit de grond stampen. Ik kan me voorstellen dat de resultaten daarvan tegenvallen.
Een goed onlineprogramma (zoals er vele MOOC's zijn) vergt heel wat voorbereidingstijd. Vergelijk het met het maken van een curriculum in boekvorm.
Nu is het de vraag: waarop ga je investeren? Zo snel mogelijk weer fysieke lessen, met alle aanpassingen, of zoveel mogelijk online-lessen. Beiden tegelijk doen gaat eigenlijk niet voor docenten.
Wellicht zijn er goede, bestaande online-programma's te vinden, meestal zijn ze engelstalig. De meeste programma's hebben dan ook een toetmoment en kennen ook studiepunten toe, omdat ze in sommige landen gebruikt worden in plaats van fysieke lessen. Als je dan overeenstemming kunt krijgen met de opleiding, dan kunnen die programma's wellicht als vervanging dienen voor andere vakken.
Voor de onlinelessen maak je dan gebruik van bestaand materiaal en de mensen die werken in het onderwijs kun je gebruiken voor het geven van fysieke lessen.

Tsjor

Hangkous

Hangkous

27-08-2020 om 15:55

Mee eens maar....

====Maar docenten moesten in een tijdsspanne van 1 weekend een ander programma uit de grond stampen. Ik kan me voorstellen dat de resultaten daarvan tegenvallen.====

Mijn eerste post in dit draadje. Heb wel alles gelezen.
De eerste online les van mijn pubers in 3 vwo viel ook tegen. Maandag mochten leerlingen in groepjes naar school om (indien nodig) spullen your hun klusjes te halen. Dinsdag startten de online lessen en toegegeven de eerste les viel tegen, en docent voor een laptop die niet altijd even goed in beeld was, alle leerlingen met de microfoon open dus veel ruis. Maar gaandeweg de weken werden de lessen steeds beter. Via de chat en virtuele vinger opsteken en alleen je microfoon aan als je echt wat wilde zeggen. In het begin werd de lesstof ondersteund met filmpjes van you tube en later werden de demo practicums echt opgenomen op school. Ik vond echt dat de school van mijn kinderen het vrij snel goed voor elkaar had.
Ook tijdens de vakantie is er hard gewerkt. De protocollen voor wat...als scenario's liggen klaar.
Als het kind van docent x op corona getest moet worden en iedereen in dat gezin in preventieve quarantaine moet dan geeft die docent en lees via zoom aan kinderen in het lokaal eventueel onder toezicht van docenten/ overige medewerkers met een vrij uur.

Dat het de eerste week niet vlekkeloos ging wil toch niet zeggen dat het nog steeds niet goed gaat? Ik zie veel docenten die proberen er het beste van te maken en die groeien in hun rol van on line docent. Ze verbeteren zichzelf en dan vooral de jonger garde die wat beter digitaal vaardig is. De docente van 64 die you tube consequent jouw tube blijft noemen en hulp van een leerling nodig had om een filmpje te starten die bleef rammelende online lessen geven.

Ik neem het nu even voor de kanjers van de school van mijn kinderen op mnaar dat wil niet zeggen dat ik het helemaal prima vind. Fysiek les in de klas is beter ook voor de sociale ontwikkeling van de pubers. De school van mijn kinderen had een heeft binnen de mogelijkheden de lessen prima voor elkaar.

Ans

Ans

27-08-2020 om 16:46

Dochter hier

begonnen (vo) en ze klaagt dat het totaal niet coronaproof is....(qua hygiëne etc)
Erg jammer. Ze hoort zelfs een hoop verhalen van kinderen in quarantaine die toch gewoon contacten hebben met klasgenoten.

Verder zal mijn dochter wellicht afwijken maar zij baalt eigenlijk van de heropening....
Ze had het prima naar haar zin tijdens lockdown.
Ze zag natuurlijk gaandeweg wel weer steeds meer vrienden. Ik liet haar steeds losser en ze mocht ook weer bij een select groepje logeren, is met een groep op vakantie geweest enz. Wel allemaal redelijk verantwoord, ze is zelf voorzichtig.

foute voorbeelden

Helaas even wat teveel foute voorbeelden door het koningspaar in Griekenland, met een restauranthouder veel te close op de foto, en nu weer Grapperhaus.

Nu kun je niet verwachten dat als je trouwt en je hebt mensen gewaarschuwd dat je daar dan zelf de hele tijd op moet letten. Ik hoop dat zijn gasten zich zeer diep schamen in welke positie ze hem nu gebracht hebben door niet op te letten.

Helaas speelt dit de 'ongelovigen' in de kaart. Als de machthebbers er al een loopje mee nemen, is het dan wel echt nodig?

ElenaH

ElenaH

27-08-2020 om 18:22

AnneJ

'Helaas speelt dit de 'ongelovigen' in de kaart. Als de machthebbers er al een loopje mee nemen, is het dan wel echt nodig?'

Wat mij meer stoort, is dat het zo hypcriet is. Uitgerekend Grapperhaus, altijd klaar met het wijsvingertje en foei roepen tegen jongeren en andere 'overtreders'.

Inderdaad Elena

Ergens hoop ik dat hij een boete krijgt.
Dat zou wel zo eerlijk zijn. Want dit is een particuliere aangelegenheid en niet in het kader van zijn werk.

Ans

Ans

27-08-2020 om 18:32

Natuurlijk kan hij er wat aan doen

Hier op forum wordt ook vaker gedacht dat een 'coronaproof' feestje heus wel kan. Nu ja, zo gaan die dingen, het gaat gewoon heel snel mis.
Zaken als een bruiloft lijkt me slimmer uit te stellen nu, we moeten nu eenmaal zo veel uitstellen nu.
Nee, dit werkt echt niet motiverend.

Ik heb het gezien Ans

Misschien omdat het onder het oog van de ganse buurt was, maar er was een feest met tientallen gasten die per huishouden een statafel hadden met versnaperingen. Buiten, achter een Cruyff court langs een doorgaand fietspad.

Het kan. Maar ik snap dat mensen makkelijk vervallen in 'oud' gedrag. Maar het hoeft niet.

De gasten stonden hier op een bordes. Buiten. Had best gekund dat ze zichzelf meer hadden gespreid.

Maar blijkbaar hebben mensen ook meer 'regie' nodig en stippen op de grond en looproutes. Als 'organisatie' kun je daar rekening mee houden.

Piep

Piep

27-08-2020 om 20:44

Toont

Het toont volgens mij aan dat de 1,5 meter niet goed vol te houden is. We zijn allemaal mensen en als we ons best doen scheelt dat al een slok op een borrel.

Waar ik erg van baal is dat gedoe over testen. Nu is er weer te weinig materiaal en het duurt ook veel te lang. Dat gaat tegen ons werken, terwijl de testbeteidheid nu juist zo groot is. Ook onder jongeren en dat moet zo blijven.

Ben wel blij met de cijfers van de afgelopen tijd. De ziekenhuisopnames blijven laag en dalen zelfs. Tijd voor versoepeling zou ik zeggen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

27-08-2020 om 20:47

Uitstellen - over feestjes en zo

Ja, tuurlijk kun je van alles uitstellen. Het ene spreekwoord luidt ‘ Wat in het vat zit, verzuurt niet’. Maar daar tegenover geldt even zeer ‘Van uitstel komt afstel’.

Uitstellen bestaat eigenlijk niet. Het wordt dan gewoon een ander feestje. Omdat sommige mensen er op de nieuwe datum niet bij kunnen zijn. Vanwege een dubbele afspraak, of omdat ze er echt niet meer zijn. Uitstellen van een grootse trouwerij kan al gauw een of twee jaar zijn, lees Beatrijs in Trouw van afgelopen week. De gastenlijst verandert. Over een half jaar of langer alsnog gaan vieren dat je met pensioen bent gegaan - mwah.
En dan later geplande herdenkingsbijeenkomsten vanwege overledenen aan het begin van de coronatijd. Komen die er echt ?

Nee... uitstellen bestaat niet. Er komt iets anders.
Of je legt je erbij neer dat de bescheiden viering in heel kleine kring de echte viering was... In dat jaar 2020, weet je wel.

Ans

Ans

27-08-2020 om 21:09

Uitstellen

Ik zou niet weten waarom je niet kunt uitstellen.
Natuurlijk wordt alles dan anders, nou en?
Je weet niet hoe morgen je bruiloft verloopt en je weet niet hoe die volgend jaar verloopt. Neemt echt niet weg dat je 'het trouwen' niet kunt uitstellen.

Een bruiloft houden is een sociaal gebeuren, juist op sociaal gebied wordt van ons verwacht dat we een hoop uitstellen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

27-08-2020 om 21:48

Ik snap wat je bedoelt Ans

juist dat sociale is niet echt uit te stellen, in de zin dat het een ander soort feest wordt. Nee, erg is het niet perse. En een trouwfeest met alles erop en eraan is misschien beter uit te stellen dan een feest vanwege pensionering. Als je al een half jaar - negen maanden thuis zit, voelt het echt anders.
Een examengala is niet over te doen op een nieuwe datum. En zo is er heel wat meer.

Een uitgestelde herdenking helemaal wat anders, sowieso vanwege de emoties die anders zijn dan bij een uitvaart 5-7 dagen na iemands overlijden.

ElenaH

ElenaH

28-08-2020 om 08:14

Uitstellen

Je hoeft het trouwen zelf toch niet uit te stellen? Alleen het feest eromheen wordt uitgesteld of anders gevierd.

Piep

Piep

29-08-2020 om 13:32

Bruls

Bruls in De Gelderlander

Leven staat on hold
,,Voor alle nieuwe studenten, is het een rare tijd. Leren is lastiger als bijna alles digitaal moet, maar ook de kans om sociaal een stap te zetten, nieuwe vrienden te maken en een andere stad te leren kennen, valt door corona grotendeels weg. Mijn dochter mag maar één dag in de week naar de universiteit komen in Tilburg. Daarom heeft ze besloten voorlopig thuis te blijven wonen. In plaats van echt aan een volgend hoofdstuk te beginnen, staat het leven voor veel nieuwe studenten vooral on hold.

,,Voor hen hoop ik dat universiteiten en hogescholen goed kijken naar de mogelijkheden om toch vaker live bij elkaar te komen. Zoek een grotere ruimte zoals een theater. Want elkaar echt ontmoeten is belangrijk en voor de ontwikkeling van al onze kinderen die net van de middelbare school af komen zelfs noodzakelijk."

Tent


https://www.youtube.com/watch?v=56aA1VA4Hyg

Dit vond ik een mooi bericht over een organisatorisch creatieve school. De afdeling houtbewerking heeft een hele grote tent geregeld waardoor alle jongeren met ruimte en frisse lucht naar school kunnen.

Piep

Piep

29-08-2020 om 14:32

Dat vind ik ook een mooi voorbeeld idd. Al die tenten voor evenementen zijn ongebruikt.

Piep

Kan je dochter zelf geen mogelijkheden creëren voor sociale ontmoeting met studiegenoten? Je mag elkaar wel ontmoeten, toch? En er zijn allerlei creatieve oplossingen voor mogelijk. Met mondkapje op gebruik maken van je ov-reisproduct bijvoorbeeld. Terras, park, museum, bioscoop kan zelfs, is de bibliotheek open, of de mensa etc. etc. Ja, het gaat wat anders dan voor corona, je moet meer regelen en afspraken. Dat is lastig. Maar ze zou zelfs een vast studiegroepje kunnen gaan vormen, waarbij ze elkaar regelmatig zouden zien om samen te studeren (een bubbel).

Tsjor

Piep

Piep

30-08-2020 om 12:35

Tsjor

Het gaat niet om mijn kind, die red zich prima en kent al meer mensen in de nieuwe stad dan ik in mijn geboortedorp. Het gaat mij om het ernstig beperkte vervolgonderwijs en de consequenties in het algemeen. Terwijl we nu weten dat jongeren niet ziek worden.

tsjor

"Kan je dochter zelf geen mogelijkheden creëren voor sociale ontmoeting met studiegenoten? Je mag elkaar wel ontmoeten, toch? ""
Nu weet ik niet hoe sociaal jij tijdens je eerste jaar was, maar mijn eerstejaars begon rond februari net wat meer contact te krijgen met studiegenoten en dat is dan online toch een stuk lastiger, dan tussen colleges door met een paar naar de Starbucks gaan. Sowieso was het niet de bedoeling om de eerste maanden van de lockdown af te spreken. Nu er maanden voorbij zijn is het studiegroepje de facto uiteen gevallen.

En over kwaliteit van het onderwijs. Ik snap best dat het lastig is voor onderwijs om dat goed vorm te geven. Maar de opmerkingen elders in dit draadje dat het allemaal best meevalt voor studenten deel ik gewoon niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.