Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Piep

Piep

25-08-2020 om 12:16

Wat is er mis met de afstand afschaffen voor studenten van mbo hbo en uni en met docenten wel afstand behouden? Zullen de risico's dan zoveel groter zijn op het vervolgonderwijs?

ElenaH

Dat diploma halen ze niet, want ze moeten de handelingen foutloos uitvoeren tijdens het examen, dat lukt niet als je het niet geoefend hebt in de praktijk

Docenten houden afstand

Dat zou alleen nuttig zijn voor de theorielessen, toch? die docenten komen niet of nauwelijks op de werkplekken.
Het gebrek aan werkplekken voor BBL en stageplekken voor BOL, dat is een groter probleem, maar dt los je niet op in het onderwijs. Daarvoor moet je bij de economie zijn, waar helaas nog veel meer hele grote problemen zijn.
Hopelijk krijgen de zorginstellingen het wel voor elkaar om snel goede werk- en stageplekken te organiseren, ze hebben er veel belang bij.
Verschillende andere sectoren houden inderdaad zelf het hoofd bijna niet meer boven water. Dat is inderdaad een groot probleem, alleen geen onderwijsprobleem.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

25-08-2020 om 17:20

MarSy

'Dat diploma halen ze niet, want ze moeten de handelingen foutloos uitvoeren tijdens het examen, dat lukt niet als je het niet geoefend hebt in de praktijk'

Denk jij echt de de overheid 200.000 kinderen zonder diploma én zonder extra studiejaar van school zal laten gaan? Ik geloof daar niets van.

koffie

koffie

25-08-2020 om 19:51

met diploma

Vast niet Elena. Ik vrees dat men dan de normen gaat aanpassen, zodat er wél een diploma behaald wordt. Maar dat diploma staat dan voor minder competenties/vaardigheden dan hetzelfde diploma van een jaar eerder.
Zoiets is immers ook al met de middelbare school diploma's gedaan. Daar zaten "gelukkig" voor de meeste schoolsoorten relatief weinig stages/praktijkonderdelen bij.

ElenaH

ElenaH

25-08-2020 om 20:51

Koffie

Maar dat weet over een paar jaar toch niemand meer? Bovendien is in veel sectoren zo'n tekort aan personeel, dat bedrijven ook deze jongeren wel moeten aannemen. Het is niet zo dat deze jaargang helemaal niets aan onderwijs heeft gehad, het gaat om 4 of 5 maanden van de 3 jaar!

Piep

Piep

25-08-2020 om 20:54

Nee

Het gaat om 1 van de drie jaar. Mits ze in maart weer volledig aan de bak kunnen. Ze zijn in maart gestopt he?

En niet in alle sectoren is een tekort en bovendien komt er een flinke werkloosheid aan.

Emmawee

Emmawee

25-08-2020 om 21:03

ElenaH

"Het is niet zo dat deze jaargang helemaal niets aan onderwijs heeft gehad, het gaat om 4 of 5 maanden van de 3 jaar!"
Dat weten we dus nog niet. Dat is nou juist het punt / de zorg hier.

Ik vind daarbij dat 4 of 5 maanden best al een aanzienlijk deel zijn van 3 schooljaren. Jij niet?

MBO docent

MBO docent

25-08-2020 om 22:04

Het gaat niet om 4 of 5 maanden

Want het mbo onderwijs gaat vanaf september tot.minimaal januari voornamelijk op afstand plaats vinden, dus dat is bijna een heel schooljaar.

Bij 3 jarige opleidingen dus 1/3 deel en bij 2 jarige opleidingen dus de helft!

ElenaH

ElenaH

26-08-2020 om 02:56

Emmawee

'Ik vind daarbij dat 4 of 5 maanden best al een aanzienlijk deel zijn van 3 schooljaren. Jij niet?'

Ja, ik ook. Maar niet genoeg om een hele generatie af te schrijven en er vanuit te gaan dat ze de rest van hun leven aan de bedelstaf hangen.

Wat dat betreft vind ik de houding/mening van MBO docent schadelijker dan de corona en de lockdown. Je kind zal zo'n negatieveling als docent of mentor hebben ...

Triva

Triva

26-08-2020 om 07:37

Zullen we

Het over 3 mnd hebben.. incl meivakantie en eindejaarstoestanden.

De examenkandidaten hebben nog minder gemist.

MBO docent

MBO docent

26-08-2020 om 08:52

Bijzonder

Dat gelijk de conclusie getrokken wordt dat ik deze negativiteit naar studenten zou uiten.

Ik geef gewoon de feiten weer zoals ze zijn hier, zodat mensen hier niet roepen dat het allemaal wel mee valt, "want get zijn maar 4 of 5 maanden" want dat is dus niet zo.
En ik ben niet de enige die dat zegt, er zijn hier meer mensen die dat bevestigen en als je bijvoorbeeld goed op LinkedIn leest dan kan je meer ervaringen en onderbouwde argumenten lezen.

Dat betekent niet dat ik tegen studenten zeg dat hun diploma niks waard zou zijn, de meeste studenten hebben al een minderwaardigheidscomplex want ze doen 'maar' mbo.

En Triva dit betreft de huidige 2de en 3de jaars studenten die dus vorig jaar in de 1ste en 2de zaten en gewoon les hebben tot de toetsweek voor de zomervakantie.

Triva

Triva

26-08-2020 om 08:57

MBO docent

Dat neemt niet weg dat je niet hoeft te overdrijven met 4/5 mnd. Dat maakt je argumentatie niet beter.

Ik denk dat er nu aanpassingen gedaan moeten worden: praktijkvakken moeten prioriteit krijgen, inhalen wat gemist is, minder belangrijke vakken moet nu dus ook minder tijd in worden gestoken en eigenlijk had ik gehoopt dat de theoretische vakken juist extra gedaan waren in die 4-5 (!) mnd maar ja die kans heeft niemand genomen of dat heeft niemand bedacht.

Piep

Piep

26-08-2020 om 08:57

Het VO

Het VO heeft 3 of 4 mnd gemist en die mogen weer. Daar zie ik niet zo'n groot probleem in, hoewel ik wel merk dat ouders met eindexamenleerlingen in dit schooljaar zich nu wel zorgen maken.

Maar het mbo, hbo en de uni zullen minimaal een heel jaar (grotendeels) missen. Ik vind dat wel een heel groot deel van hun opleiding.

Ik heb een eerstejaars,. die heeft weinig les gemist op het vo en straks nog wel tijd genoeg om de boel weer recht te trekken, vermoed ik. Even los van het online starten van een nieuwe studie, dat is echt niet leuk en ook niet makkelijk. Voor de ouderejaars zijn de consequenties denk ik een stuk groter. Ik ken een hoop jongeren in mijn omgeving die online stage hebben gelopen. Fijn dat het kon, maar je mist wel een heleboel dynamiek en ervaring op de werkvloer. En dan zijn er ook nog een heleboel stages die niet zijn doorgegaan. En het wordt nu niet normaal voor hen. Sterker nog, er is geen enkel perspectef daarop. Dit duurt minimaal tot maart, misschien wel tot de zomervakantie?

Ik zag gisteren die lobby van de evenementenbranche. Werden dat die eerder weer 'mogen' dan het vervolgonderwijs? (Ik vind hun verhaal wel hout snijden wat betreft buitenevenementen trouwens, maar heb toch liever dat mijn kind naar college kan dan naar een festival

MBO docent

MBO docent

26-08-2020 om 09:07

Triva

Maart, april, mei, juni en in de regio midden ook nog juli is toch 4/5 maanden?

Natuurlijk is er theorie naar voren gehaald in die 4/5 maanden, maar dat beklijft minder goed, want het wordt niet praktisch toegepast. Op de meeste mbo opleidingen krijgen studenten de theorie pas als ze het nodig hebben in de praktijk, dan is het duidelijk waarvoor je het moet leren en in welke context het toegepast moet worden.

Daarnaast kunnen de praktijklessen met de huidige beperkingen moeilijk ingehaald worden, simpelweg te kleine ruimtes, normaal gaan er bijvoorbeeld 15 studenten in een praktijklokaal, nu mogen er maar 8 studenten in het lokaal, als er dan ook nog extra lessen gegeven moeten worden is dat moeilijk te organiseren. Even een extra praktijklokaal lijkt logisch, maar is vaak niet haalbaar vanwege de dure apparatuur die er staat (denk aan een volledig ingerichte tandartsruimte, lasapparatuur of laboratoria).

Tevens moeten op het mbo 18 minners, en dat zijn er veel, óók anderhalve meter afstand houden waardoor de beperkingen nog groter worden.

ElenaH

ElenaH

26-08-2020 om 09:07

Piep

'Maar het mbo, hbo en de uni zullen minimaal een heel jaar (grotendeels) missen. Ik vind dat wel een heel groot deel van hun opleiding.'

Maar ze missen helemaal geen jaar, in ieder geval niet op de uni. Er zijn al zo veel berichten gepost over hoe de verschillende universiteiten het vanaf maandag gaan organiseren, en je blijft maar doen alsof alle studenten het komende studiejaar eenzaam verpieteren achter hun beeldscherm. Mijn dochter zit komende dinsdag al in een werkgroep op de faculteit, om maar iets te noemen. Van Utrecht en Delft weet ik dat er vergelijkbare programma's zijn.

ElenaH

ElenaH

26-08-2020 om 09:10

MBO docent

'Even een extra praktijklokaal lijkt logisch, maar is vaak niet haalbaar vanwege de dure apparatuur die er staat (denk aan een volledig ingerichte tandartsruimte, lasapparatuur of laboratoria).'

Zijn die praktijkruimtes dan normaal al 40 weken per jaar, 40 uur per week bezet? Of valt daar nog in te schuiven? Desnoods door in de avonduren iets langer door te gaan, zodat je twee ploegen per dag kunt indelen.

Triva

Triva

26-08-2020 om 09:12

MBOdocent

Het begon toch echt half/eind maart en wat doen MBOscholen nog in juli? Je vergeet ook nog de meivakantie van 2 wk.

5 mnd les missen is de helft van een schooljaar: 52 wk min 10 wk vakantie is 10 mnd.

Maar goed, zoals ik al zei, het helpt je argumentatie niet, maar je punt is helder.

Zorg in ieder geval ervoor dat de praktijklokalen altijd vol zijn, begin desnoods nog wat eerder en ga door tot 18 uur. Avonden? Weekenden? Trek mensen aan die kunnen helpen? Trek aan de bel bij de overheid!

MBO docent

MBO docent

26-08-2020 om 09:13

ElenaH

Daar wordt uiteraard ook naar gekeken, mijn mbo gaat ook in de avonduren open inderdaad.

De beperking die je dan ook nog hebt is personeel: zij werken niet 5 x 12 uur en docenten zijn helaas niet uit de hoge hoed te trekken!

Piep

Piep

26-08-2020 om 09:18

Ondermaats

Verpieteren niet, ik vind het onderwijs wel ondermaats.

Daarom pleit is dus voor het loslaten van de afstand op mbo hbo en uni. Weer normaal les. Goed onderwijs is belangrijk en jongeren worden nauwelijks ziek.

Piep

Piep

26-08-2020 om 09:20

mbo

Te starten bij hei mbo, omdat een groot deel dat zelfs nog onder de 18 is.

Als je niet wil

zijn er altijd meer problemen dan oplossingen.

' heb toch liever dat mijn kind naar college kan dan naar een festival' Ja grappig. Het gaat namelijk niet zozeer om het vertier van de jongeren maar om de grot hoeveelheid banen die daarbij betrokken zijn, zoals technici, opbouwers, horeca etc. allemaal plekken waar veel mbo-ers graag hun werk of stage zouden doen. Of hun bijbaantje.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

26-08-2020 om 09:20

MBO docent

'De beperking die je dan ook nog hebt is personeel: zij werken niet 5 x 12 uur en docenten zijn helaas niet uit de hoge hoed te trekken!'

Dat probleem was er inderdaad voor de corona ook al, maar zal hierdoor vast verergerd zijn.

MBO docent

MBO docent

26-08-2020 om 09:24

Triva

Er moesten op mijn school nog 17 weken van de 40 weken gegeven worden toen de lockdown begon.

Een normale lesdag is van 8.30 tot 18 uur, als je gelukt hebt loop je als docent eerder get gebouw uit, alhoewel er natuurlijk altijd mensen zijn die wel direct na de laatste les naar huis gaan maar zeker studenten die drie dagen in de week stage lopen hebben vaak op de andere 2 dagen hele lange dagen.

Aan de bel trekken bij overheid gebeurd uiteraard ook, onder andere via mbo raad. Er is ook subsidie gegeven om extra lessen in te plannen, maar nogmaals, personeel trek je ook niet uit de hoge hoed.

Ik zie gewoon de kwaliteit achteruit gaan en ik vind het ernstig dat er zo makkelijk over gesproken wordt, of get allemaal wel meevalt en een mbo opleiding een LOI cursusje is met wat praktijkuurtjes op de werkvloer of "Dat het het wel leert als je gaat werken" dat is gewoon niet zo en dan heb ik het nog niet eens over de sociaal emotionele gevolgen voor deze leeftijdsgroep. Professor Jelle Holmes zegt niet voor niets dat hersens pas rond je 25ste zijn uitgegroeid, studenten hebben de groep/Het klaslokaal nodig om te leren, dat kan niet allemaal online.

Piep

Piep

26-08-2020 om 09:24

Waar

Dat is waar Triva, dat pleit dan toch voor ook maar weer eens een leuk feestje.

Maar het ging mij om hoe het lijkt te werken in nl. Wie hard genoeg roept mag open. Maar het onderwijs roept niet.

Piep

Piep

26-08-2020 om 09:26

Eens

Helemaal eens met mbo docent.

Maar: jullie moeten de media opzoeken, naast het lobbyen. Dat doet wonderen.

Ook eens

Hoewel ik zo mijn bedenkingen heb over het reilen en zeilen straks op mij vo-school zie ik geen reden om het mbo/hbo/wo nog (voornamelijk) afstandsonderwijs te laten geven terwijl po/vo-scholen wel volle bak open gaan.

skik

ElenaH

"Mijn dochter zit komende dinsdag al in een werkgroep op de faculteit"

Dan zijn er binnen universiteiten grote verschillen. Mijn dochter (masterstudent) heeft alleen ruim voor de zomervakantie te horen gekregen dat alles online blijft tot kerst. Niks werkgroep op locatie.

skik

Larin

Larin

26-08-2020 om 13:09

Ook zorgen

Hier een dochter die aan haar derde jaar hbo begint. De lessen starten maandag, tenminste dat zou zo moeten zijn. Ze heeft nog niets gehoord, alleen voor de zomervakantie dat het online zou zijn.
Nou heeft deze school zijn zaakjes niet op orde, bijna geen online lessen gehad van maart tot juli.

Dus wie het weet mag het zeggen, wat een puinhoop, zij en haar hele klas hebben geen idee hoe nu verder.

Emmawee

Emmawee

26-08-2020 om 13:34

evenementen, cultuursector

Precies wat Tsjor zegt. Er zijn veel mensen werkzaam in de evenementen- en kunst- en cultuursector. Deze sector is juist jarenlang weggezet als linkse hobby en heeft tot nu toe veel minder ondersteuning gekregen dan bijvoorbeeld de luchtvaart. Ik weet de precieze cijfers niet, er zijn natuurlijk nogal wat verschillende manieren om de omvang van een sector te meten, maar duidelijk is dat het bij KLM om miljarden gaat (terwijl anderhalve meter gewoon is losgelaten in het vliegtuig) en dat evenementen, kunst en cultuur gewoon aanpassingen moeten doen voor die anderhalve meter, én daarbij veel minder ondersteuning krijgen. Van mij mogen ze wel harder roepen. Net als het onderwijs, trouwens. Aan de andere kant zou het fijner zijn als de lobbyisten het wat minder voor het zeggen hebben in Den Haag en de volksvertegenwoordigers wat meer. Maar dat is een andere discussie.

Mijn oudste moet vanaf 1 september stagelopen in de richting studio- en podiumtechniek. Hij heeft wel wat klusjes en mogelijkheden bij elkaar gesprokkeld, maar het lijkt er niet op dat hij die 32 uur kan gaan invullen. Wat school gaat doen? Ik heb nog geen idee. Hopelijk kan hij tussendoor praktijklessen volgen op school, hoewel ze daar ook te maken hebben met beperkte ruimte. Of de sector over twee jaar voldoende is opgekrabbeld om er ook te kunnen werken, is ook nog een interessante vraag. We gaan het zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.