Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Amsterdamse

Amsterdamse

24-08-2020 om 07:24

AD vandaag, reactie OMT

Uit het AD van vandaag:

‘Vooral in regio’s waar het virus het meest rondwaart moeten ouderen en mensen met een beperking of aandoening op een betere manier worden afgeschermd, stelt Cees Hertogh, OMT-lid en hoogleraar Ouderengeneeskunde en Ethiek van de zorg. ,,Te denken valt aan het reguleren van bezoek in verpleeghuizen, de inzet van beschermingsmiddelen en begeleiding van bezoek door een vrijwilliger die toeziet op de 1,5 meter afstand.”

Terug naar een situatie waarin geen enkel bezoek welkom is in verpleeghuizen, zoals tijdens de lockdown dit voorjaar, moeten we koste wat kost voorkomen, zegt Arend Arends, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Klinische Geriatrie en lid van het OMT. ,,Dat heeft tot ongelooflijk veel ellende geleid.’’

Hij pleit voor een systeem van sociale bubbels. ,,We moeten ernaar toe dat kwetsbare mensen een beperkt aantal vaste contactpersonen hebben. Als je het virus vergelijkt met een bosbrand zijn sociale bubbels de brandgangen die voorkomen dat het vuur zich verder verspreidt. Binnen zo’n bubbel moeten mensen verantwoordelijkheid voor elkaar nemen. Als iedereen elkaar via-via toch blijft ontmoeten, gaat het weer mis.’’

‘Oud-VVD-senator Heleen Dupuis (75) is stellig: ,,Laten wij ouderen thuisblijven als we daar jongere mensen de ruimte mee geven. Zij moeten de maatschappelijke processen op gang houden’’, zegt de voormalige hoogleraar medische ethiek. ,,Ik vind dat logisch en goed verdedigbaar. Ook voor onze eigen bescherming is het beter als wij zo min mogelijk in de openbare ruimte komen.’’

Ouderen lopen een aanzienlijk risico om ernstig ziek te worden als ze het coronavirus oplopen. Tachtigers hebben bij besmetting twintig keer zoveel kans om te overlijden als vijftigers en honderden keren zoveel als mensen onder de veertig. Voor jongeren is het risico om aan Covid-19 te sterven verwaarloosbaar. ,,Voor hen is dit echt een verschrikkelijke situatie. Medisch gezien hebben ze nauwelijks last van het virus, maar sociaal worden zij verreweg het hardst getroffen’’, aldus kinderarts Károly Illy, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde en lid van het OMT. ,,School, evenementen, sociale activiteiten - alles wat voor jongeren zo belangrijk is om zich te ontwikkelen en contacten op te doen - zijn weggevallen.’’

(Nog meer tekst, zie link
https://www.ad.nl/binnenland/scherm-ouderen-en-kwetsbaren-af-zodat-jongeren-bewegingsruimte-houden~a0d5e53d/)

Dat zou fijn zijn

'Er is niks mis met jezelf beschermen tegen risico’s. Het is wel fijn als dat kan zonder dat dat invloed heeft op anderen.'
Als we 100% zeker zouden weten wat ons zou beschermen tegen risico's en die maatregelen individueel genomen kunnen worden, dan zouden we klaar zijn en weten wat we kunnen doen.
Vooralsnog is alleen van isolatie (ook van familieleden) het vermoeden dat dat echt helpt. Maar van 'thuis blijven' hebben anderen dan weer last, omdat ze je niet kunnen ontmoeten en mensen vinden zelf volkomen isolatie niet prettig.
Dus wordt er gezocht naar compromissen: welke risico's kunnen we nog aan, als samenleving, in al haar facetten en welke maatregelen moeten we dan nemen.
Het is een illusie om te bedenken dat je jezelf kunt beschermen, zonder dat het invloed heeft op anderen.

Tsjor

Piep

Piep

24-08-2020 om 07:52

Inderdaad

Ik zag het stuk ook net. Gelukkig wordt er dus wel over nagedacht (hoewel hier ook geen beëdiging vervolgonderwijs wordt genoemd).

Ik zag ook een artikel over de schade bij scholieren van de lockdown. Fors. Zal dat bij studenten anders zijn?

Piep

Piep

24-08-2020 om 07:52

autocorrectir

(Hoewel hier ook nergens vevolgondetwijs wordt genoemd)

ElenaH

ElenaH

24-08-2020 om 08:11

Maar Piep

'Ook het aantal vmbo’ers dat verwacht een hbo-diploma te halen zakte van 37 naar 27 procent. '

Dat zegt toch helemaal niets? Het gaat om wat jongeren van 14 dénken, niet over wat feitelijk gebeurt.

Dooddoener

Tsjor “ Het is een illusie om te bedenken dat je jezelf kunt beschermen, zonder dat het invloed heeft op anderen.”
Dit is zo’n open deur dat het flauwekul wordt. Als je geen zin hebt in een meer constructief gesprek, zeg dan niks.

Tussen iedereen alles verbieden ( omdat voor sommigen de risico’s te groot zijn ) en iedereen de ruimte laten om gepaste en acceptabele risico’s te nemen, zit een wereld van verschil.

Het is evident dat meer vrijheid voor jongeren hen niet aan grote risico’s bloot stelt, terwijl het ze beter in staat stelt hun opleiding en leven op de rails te krijgen. Dat is voor hen van levenslustig belang en voor ons allemaal van grote maatschappelijke waarde.

Blijft dat de kwetsbaren beschermd moeten blijven. Ja.
Je familiebezoek anders inrichten. En dat gaat niet alleen op voor het gedrag van jongeren rond die kwetsbare, maar voor iedereen van alle leeftijden in de hele ( extended) familie.

Dat is trouwens helemaal niet zo moeilijk, al moet je je wel over de gêne heen kunnen zetten van het niet kussen, omarmen, ernaast gaan zitten, het tafeltje apart. Maar hé, da’s goed te doen.

Ik was laatst bij de (Franse) kapper die schaamteloos complottheorieën debiteerde en me wist te vertellen dat het niet zoenen een directe bedreiging is van de Franse Culturele Waarden. Stagiaires nam ze niet meer. Die zouden haar maar ziek kunnen maken.

Een betere illustratie van het werkelijke probleem kan ik niet geven.

Hoop doet leven

ElenaH, 'Ook het aantal vmbo’ers dat verwacht een hbo-diploma te halen zakte van 37 naar 27 procent. '

Dat zegt toch helemaal niets? “

Dat zegt alles. Om de opleiding af te ronden heb je de verwachting/hoop nodig dat het zal lukken. Heb je die verwachting niet, dan begin je er niet aan.

Meer concreet: je hebt een opleiding nodig die het doet (inclusief kans op stage) en in veel gevallen een bijbaan om je bestaan te financieren. Op dit moment is beide dun gezaaid.

ElenaH

ElenaH

24-08-2020 om 08:59

M Lavell

Het gaat om vmbo-ers die verwachten een Hbo-opleiding af te ronden. Niet een Mbo-opleiding. Dat zegt dus net zo weinig als 8-jarigen vragen wie er verwacht later politieagent te worden.

Triva

Triva

24-08-2020 om 09:14

eens met elenah

Misschien is dat eigenlijk wel een juist percentage. Hoeveel VMBO'ers hálen eigenlijk een HBOdiploma?

De Franse kapper

Niet kussen, omarmen, zoenen, daar ligt het probleem toch niet? Dat een Franse kapper het ervaart als een aanval op de Franse waarden, wat moeten wij daarmee? Als dat jouw illustratie van het werkelijke probleem is, dan vind ik dat een zwakke bijdrage in de discussie.

Het pleidooi voor de ouderen vind ik een beetje vreemd. Laat de 60-plussers thuis blijven, zegt Heleen Dupuis (76). Prima, dan hoef ik nu niet aan het werk te gaan. Hoe ziet een samenleving eruit, waarin jongeren en ouderen gescheiden van elkaar leven?

Neemt niet weg, dat onderwijs om oplossingen vraagt. Ik geef zelf les aan mensen die vanwege leeftijd en/of gezondheidsheidklachten in de risico-groep behoren. en ik ben zelf 60+. Dat kan, met allerlei maatregelen, waaronder 1,5 meter afstand. Dus met een beperkter aantal mensen etc. Niet prettig, maar beter dan afstandsonderwijs, voor mijn doelgroep. Mijn tak van onderwijs is met afstandsonderwijs bovendien bijzonder fraudegevoelig gebleken, en kosten van de mensen en ten gunste van een paar ' slimmeriken'.

Zelf heb ik ooit met veel plezier een MOOC gevolgd, en dat vond ik verrassend genoeg een prima manier van leren, als het goed is opgezet (kost meer tijd dan 1 weekend, wat wij nu hadden). Wil je het goed opzetten, dan heb je perspectief nodig: dit moet je doen voor een jaar (bijvoorbeeld). Nu is het steeds afwachten wat de cijfers doen en werken we nog steeds met tijdelijke maatregelen.

Grote uitspraken over de toekomst van de jongeren zou ik nu nog niet doen. Daarvoor zijn andere problemen eerder aan de orde, met name de woningnood en de studieleningen.

Tsjor

Triva

Triva

24-08-2020 om 09:15

aan de andere kant is het ook tekenend dat ze geen idee hebben dat je op het MBO of op de Havo weer helemaal opnieuw begint en mocht je nu al wat hebben gemist je dat gewoon weer kunt inhalen.

Piep

Piep

24-08-2020 om 09:55

Dat onderzoek

Dat onderzoek doen ze elk jaar een het zegt dus enorm veel over het vertouwen dat scholieren hebben in hun eigen toekomst. Dat is dus flink gedaal. Ze zien het somber in. Dat is toch ontzettend triest?

ElenaH

ElenaH

24-08-2020 om 12:34

Piep

Flink gedaald? Van 37 naar 27 procent is niet leuk, maar toch niet wereldschokkend? Bovendien is het maar een momentopname, gevoed door alle 'hel en verdoemenis-' berichten in de media de afgelopen maanden. Twee berichtjes over economische groei en het uitbrengen van een nieuwe i-phone en alle 14-jarigen zien het weer helemaal zitten ...

Guera

Guera

24-08-2020 om 12:54

elenah

heb jij zelf kinderen? Wat een rare opmerking. Mijn kind heeft al sinds voor de zomer het gevoel dat het niet goed gaat en ze is doodsbang dat ze toch iets gemist heeft. Krijg je ook omdat er voortdurend naar gevraagd wordt. Maar om nu te stellen dat als er een iPhone uitkomt de jeugd het leven weer ziet zitten vind ik echt een totale onderwaardering, onderschatting etc van de jeugd van tegenwoordig. Lullig dat jij je kinderen zo materialistisch hebt opgevoed dan. Ik vind het een grove belediging. Mijn kinderen zijn er bijna depressief van geworden. Het heeft ze echt geen goed gedaan allemaal. Maar ik begrijp nu dat ik gewooneen nieuwe telefoonvoor ze moet kopen.

supergemotiveerd

Straks zijn ze allemaal supergemotiveerd om weer naar school te mogen. Dat helpt!

Tsjor

Piep

Piep

24-08-2020 om 13:16

Makkelijk

Verbaast mij hoe makkelijk hier over kinderen en jongeren wordt heengestapt. Ik vind het niet respectvol.
Het onderzoek dat ik plaatste is een heel degelijk onderzoek naar het welzijn van jongeren. Tien procent is toch wel echt een flink (significant) verschil. Waarom zijn zij minder belangrijk?

Het MBO maakt zich zorgen:

https://nos.nl/artikel/2345216-mbo-s-beginnen-weer-zorgen-bij-studenten-om-te-weinig-praktijklessen.html

ElenaH

ElenaH

24-08-2020 om 13:24

Guera

'heb jij zelf kinderen? '

Ja, eentje die eindexamen heeft gedaan en maandag start in Leiden. Die gewoon, binnen de maatregelen, afspreekt met vrienden en vriendinnen. Die snapt dat het helemaal geen ramp is als niet alles perfect verloopt. En die zich richt op wat er wél kan en mag, in plaats van op De Grote Ramp die er volgens sommigen gaat plaatsvinden.

Amsterdamse

Amsterdamse

24-08-2020 om 14:23

empathie

ElenaH, ik vind jouw reacties over de gevoelens en meningen van jongeren niet erg getuigen van een groot empathisch vermogen bij je. Er zijn genoeg jongeren die er anders instaan dan jouw kind. Vervelend dat je daar zo overheen walst.

ElenaH

ElenaH

24-08-2020 om 14:38

Tja Amsterdamse

Ik vind dat sommige mensen hun kinderen helemaal gek maken met paniekzaaien. Kom op zeg, leer je kinderen eens met tegenslagen omgaan, in plaats van te doen alsof je alles naar je hand kunt zetten.

Piep

Piep

24-08-2020 om 14:56

Algemeen

Ik heb ook een kind dat prima zijn weg vindt, maar daar gaat het toch niet om? Als je breder kijkt dan zie je dat de kwaliteit van het onderwijs dat ze krijgen ver ondermaats is. En dat duurt minimaal een jaar, misschien wel langer. Ik vind dat maatschappelijk een keuze die we niet moeten willen maken. Dus het gaat niet over Jantje, Pietje of Marietje. Het gaat om het vervolgonderwijs in het algemeen.

Pennestreek

Pennestreek

24-08-2020 om 14:58

ElenaH

Het is niet omgaan met tegenslagen, en ik maak mijn kinderen niet gek en ik zaai geen paniek. Maar het is toch van de zotte dat ze allebei een week voor aanvang van school totaal niet weten waar ze aan toe zijn? En ik begrijp dus dat de scholen van mijn kinderen bij lange na niet de enige zijn waar nog niets bekend is. Dat doet toch vermoeden dat er nog maar weinig geregeld is. Gezien het belabberde niveau van het online lesgeven en de begeleiding de afgelopen maanden ben ik ook niet heel optimistisch over het niveau voor dit jaar. Nog los van dat beide opleidingen veel praktijk zouden moeten bevatten...

ElenaH

ElenaH

24-08-2020 om 15:01

Pennestreek

'Maar het is toch van de zotte dat ze allebei een week voor aanvang van school totaal niet weten waar ze aan toe zijn? '

Maar dat is toch elk jaar zo? Roosters die pas op het laatste moment bekend worden, lessen die toch nog wijzigen, docenten die ineens veranderen, mailtjes van Van Dijk dat de school besloten heeft om een andere lesmethode te volgen en of je zelf even boek x wilt terugsturen?

Wat is er nu anders dan?

Guera

Guera

24-08-2020 om 15:57

elenah

Wij zijn supernuchter en doen niet aan paniekzaaien. Dat doen jongeren veelal zelf onderling wel. Een eindexamen kind is wel wat anders dan een 14 jarige die al 5 maanden thuiszit en zich dood verveeld heeft vooral vlak voor de zomer met belabberde online lesjes. Geen nieuwe iPhone tegen opgewassen hoor tegen de zorgen die zij zich maakt over het niveau en hoe dat nu verder gaat. Zij denkt ook na en krijgt vanallrs mee en is als de dood dat leerkrachten zich straks massaal ziekmelden voor een kuchen want iedereen heeft straks ongetwijfeld een snottebel en moet dan thuisblijven. Dan zit ik straks weer thuis mama.... wat zeg je dan? Nieuwe iPhone schat?

Pennestreek

Pennestreek

24-08-2020 om 16:05

ElenaH

Nee, dat is niet ieder jaar zo. Vorig jaar hadden we echt al eerder een idee van hoe de start van het jaar eruit zou zien. Roosters wijzigen inderdaad tussentijds regelmatig, en die zijn ook pas kort van tevoren bekend. Maar hoe de introductieweek eruit ging zien wisten we al voor de vakantie. Ook dat er een bijeenkomst was voor studenten 'met een labeltje'. Er was bekend waar en wanneer zoon zich moest melden.

Voor nu weten we van geen van beide kinderen hoe die eerste week eruit ziet. Of er online les gegeven gaat worden of fysiek, of een combi. Er is bij beide opleidingen een totale radiostilte. En dat dat normaal gesproken ook zo is kan zo zijn, maar in deze onzekere tijden is het gewoon (extra) fijn als je tenminste íets hoort over plannen of voornemens.

Piep

Piep

24-08-2020 om 16:10

Paniek

Hier geen paniek, wel totale onduidelijkheid over het rooster, vragen als is er morgen nu wel.of niet een fysieke bijeenkomst (website zegt wel, app niet) en dus moet ik een slaapplek regelen? Niemand die snapt hoe je je voor colleges moet inschrijven (normaal doen ze dat een keertje gezamenlijk, maar online blijkt dat lastig).

Maar dat begrijp ik allemaal wel en het is met wat flexibiliteit wel op te vangen. Maar ik geloof gewoon niet dat een student met twee uur per week fysiek les evenveel leert als normaal. En ik vind het onbegrijpelijk dat dat geen onderdeel is van het maatschappelijke debat. De discussie over het mbo begint te komen. Nu hbo en uni nog.

Pennestreek

Pennestreek

24-08-2020 om 16:15

Overigens

staan de kinderen in het standje 'ik zie het wel'. Die zijn niet paniekerig. Maar vinden het wel raar. En ze hebben gewoon zin in weer naar school. Thuis gaat op een gegeven moment echt wel vervelen, ondanks werk en vrienden.
Wij maken ons zorgen over zoon, die echt wel behoefte heeft aan een strak dagritme, voorspelbaarheid en begeleiding.

Openbare rechtzittingen


https://www.youtube.com/watch?v=5IgpzAtDV6Y

Dat is weer mooi aan dit coronatijdperk. Zelfs openbare rechtzaken gaan online omdat het aantal aanwezigen beperkt moet blijven.

Inmiddels de advocaat van de verdediging in weer een aangespannen zaak, kort geding, door viruswaarheid tegen het RIVM en de staat.

geheel ot

Nav van AnneJ: volstrekt ot, maar ik vraag me af waar Viruswaanzin/waarheid de middelen vandaan haalt om zowel de eigen advocaatkosten als de kosten van inmiddels meerdere proceskostenveroordelingen te voldoen. Dit gaat niet op toevoeging namelijk. Dit is meen ik al het derde kort geding.

Nou ja, er zal wel gecrowdfund zijn.

Groeten,

Temet

@Emma

@Emma

24-08-2020 om 16:54

AnneJ

Zolang de rechtszaken maar openbaar blijven. Er zijn ook voorstellen om zaken schriftelijk af te handelen en dat is voor bepaalde gelederen wel heel erg makkelijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.