Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geef jij les skik?

Moet jij op school zijn om les te geven of voor administratieve taken?

Er is niks mis met jezelf beschermen tegen risico’s. Het is wel fijn als dat kan zonder dat dat invloed heeft op anderen.

Online les geven is trouwens ook mogelijk als de leerlingen in de klas zitten. De leerkracht kan op dat peperdure Digibord verschijnen.

Voor het handhaven van de orde kan iemand worden aangesteld die niet extra kwetsbaar is.

Miekemieke

Miekemieke

23-08-2020 om 15:20

docenten

Mensen werkzaam in de zorg, politie, brandweer etc. lopen veel meer risico. Ze doen het gewoon.
Ik vind docenten erg voorzichtigjes, ik denk dan kom op doe het voor de maatschappij!!!!! De oude moeders en oude vaders van die docenten die altijd ten tonele gedragen worden zullen toch ook wel risico gelopen hebben omwille van de maatschappij in de oorlog bv. het is toch ook een soort van eergevoel.
Ik zou nooit en nooit willen dat mijn kinderen mij als argument zouden gebruiken om geen les te willen geven om mij niet in gevaar te brengen.

@Emma

@Emma

23-08-2020 om 15:38

Serieus?

Ik ben ook een docent en ik heb veel over voor de maatschappij. Mjjn gezondheid is een persoonlijke aangelegenheid. Ik geloof niet dat een ander mij kan aanpraten dat ik dat er dan ook maar over moet hebben. Vreemd toch, wat docenten allemaal wel niet moeten ten dienste van de maatschappij.

Kom zeg

Ik kan me goed voorstellen dat iemand uiteindelijk wel bereid is een, uiteraard zo beperkt mogelijk, risico te lopen om het leven van een ander te redden, of om een afhankelijke te verzorgen.

Echter om je eigen leven in de waagschaal te stellen voor onderwijs is toch heel wat anders. Doe het voor de maatschappij??????

Die klappen wel voor je, maar de werkgever dwingt je zonodig met dreigementen om te werken met corona patienten. En meer salaris is het ook al niet. De liefde moet wel van twee kanten komen. En dan krijg je nu de mensen die zich verder aan geen maatregel meer wensen te houden, maar dan toch op jou afdeling terecht komen.

Stel zelf je leven maar in de waagschaal.

Piep

Piep

23-08-2020 om 16:10

Overdreven

Leven in de waagschaal? Je kunt toch les geven op anderhalve meter? Scherm om het bureau, evt spatscherm gebruiken. Zelfde regels als op het vo, dus studenten onderling geen afstand, maar wel tot docenten.

Er zijn ook een hoop mensen die in de horeca werken, in een kapsalon, fysiotherapeut zijn of met het ov naar het werk gaan. Dat zijn echt niet allemaal mensen met levensreddende beroepen.

Piep

Piep

23-08-2020 om 16:12

Nadenken

Je moet erover nadenken, anders blijft het nog heel lang zo en dat kan toch echt niet de bedoeling zijn.

De grootste schade

“ Stel zelf je leven maar in de waagschaal.”
Dat is dus het idee.

Dat het gevaarlijk is om les te geven.
Van dat idee komen we voorlopig niet meer af, wat er verder ook gebeurt.

Ondertussen ligt het werkelijke risico in ieders eigen kring van intimi. Niet vreemden maar je eigen kennissen, familie of gezinsleden zijn je grootste risico. Dat is geen nieuws. Dat bleek al toen het virus nog in Wuhan rondwaarde.

Handen wassen, afstand bewaren, niet zoenen of omhelzen.
Ook niet als het om je familie of vrienden gaat. Ook niet maar een keertje in de maand.

Ondertussen: het zou fijn zijn als scholen en leerkrachten, ook in het beroepsonderwijs, zich zouden verdiepen in de vraag hoe ze wel kunnen en willen lesgeven.

Miekemieke

Miekemieke

23-08-2020 om 16:12

oke

Was misschien een beetje doorgeschoten van mij.

AnneJ, als het om het algemeen maatschappelijk belang gaat ben ik bereid om mijn leven in de waagschaal te stellen maar ik verlang dat niet van anderen dat moet iedereen uiteraard zelf weten.

Miekemieke

Miekemieke

23-08-2020 om 16:14

risico thuis

Lees net de andere reacties en daar ben ik het ook mee eens, grootste risico loop je thuis.

Piep

Piep

23-08-2020 om 16:17

Roerend eens

Met wat ML zegt. De opening van de scholen gaat ons veel leren. In de eerste week zijn er besmettingen op 6 scholen. Dat wil zeggen: vrijwel allemaal docenten die elders besmet zijn geraakt. Dus die hadden het ook gekregen zonder dat de school open was gegaan.

Les geven met voorzorgsmaatregelen is echt niet gevaarlijk.

Skik, als niet-leerkracht kun je toch door de school lopen als de leerlingen in de klas zitten?

Besmettingen op scholen

https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/2044775/amper-2-weken-open-tientallen-scholen-met-coronabesmettingen-in-berlijn.html

"Het belooft weinig goeds voor Nederland: in Berlijn zijn de scholen amper twee weken open of er zijn er al weer tientallen met coronabesmettingen.

In totaal zijn er 825 scholen in de Duitse hoofdstad. Op 41 daarvan zijn er scholieren besmet met het coronavirus. De lokale autoriteiten hebben bekendgemaakt dat honderden leerlingen en leraren in quarantaine zijn gegaan. De besmettingen komen voor op zowel basisscholen als middelbare scholen en in het hoger onderwijs. De situatie in Berlijn is vergelijkbaar met die in een aantal staten in de VS en in Israël waar ook diverse coronaclusters worden gelinkt aan scholen. "

Omdat we niet precies weten hoe de overdracht plaatsvind kun je dat niet automatisch doortrekken naar Nederlandse scholen. Dat onzeker is hoe het met besmettingen op scholen zal gaan lijkt mij wel duidelijk. Die besmettingen thuis komen toch ook ergens vandaan.

Piep

Piep

23-08-2020 om 16:22

AnneJ

'Die besmettingen thuis komen toch ook ergens vandaan'

Zeker, maar in Nl tot nu toe nog niet van scholen (dat kan ook nog nauwelijjs natuurlijk). Wel van cafés, feestjes, gezinnen (families) die bij elkaar komen, moskee.

Bovendien: als er op 41 vd 825 scholen mensen besmet zijn is dat 1) geen reden tot paniek 2) fijn dat de leerlingen op de andere 784 scholen gewoon les krijgen.

Niet bekend Piep

Ik begrijp uit de berichten dat mensen in driekwart van de gevallen niet weten waar ze een besmetting hebben opgelopen. Je kunt niet uitsluiten dat ze dat mogelijk ook op school hebben opgelopen in slecht geventileerde ruimtes met teveel mensen.

Voor jou niet interessant

Annej “ 'Die besmettingen thuis komen toch ook ergens vandaan'”
Ja. Jongeren onder elkaar besmetten elkaar. Dat is helemaal geen probleem voor hen en ook niet voor jou, noch voor hun oma., noch voor het zorgstelsel. Als jij en oma maar afstand houden. Thuis dus. Of tijdens de familie bijeenkomst.
Die laatste eigenlijk liever niet organiseren.

Laat jongeren leven en hou de beperkingen daar waar ze nodig zijn.

Pubers

Ik ben onderwijsondersteunend personeel op school, sta niet voor de klas. Maar de pubers zijn niet te vermijden. Tijdens de beperkte schoolopening en zomerschool heb ik al gemerkt dat die zich in het geheel niet aan de anderhalve meter ten opzichte van volwassenen houden. Dat kan je ze ook niet kwalijk nemen want dat hoeven ze ten opzichte van elkaar niet dus het zit niet in hun systeem en bovendien zijn het pubers, gemakzuchtig en erg druk met zichzelf. Helemaal leeftijdsadequaat. Die gaan naar boven in het naar-beneden-trappenhuis en andersom, net wat uitkomt. Staan met zijn vieren de deuropening te blokkeren. De conciërges hadden er hun handen vol aan om ze in goede banen te leiden.

Aangezien we alternerende les- en pauzetijden (en tussenuren) hebben lopen er altijd wel leerlingen rond. Nou kan ik mij grotendeels in mijn kantoor verschansen maar als ik toch de gang op moet doe ik een mondkapje (met de tekst, als je dit kan lezen ben je te dichtbij) en een spatscherm op. Voor leerlingen die mijn kantoor binnenlopen moet ik nog wat verzinnen.

Aangezien mijn moeder aan het wegteren is aan Parkinson wil ik er wel elke dag even langs. Kijken of het goed gaat, helpen met het één en ander en zorgen dat ze aanspraak heeft, ze kan zelf nauwelijks naar buiten met haar broze, 36-kilo wegende lijfje. Best wel naar dat iemand hier de opmerking maakt dat kwetsbare ouders maar makkelijk in de strijd gegooid worden als excuus om van alles en nog wat niet te willen. Ik wil ook graag dat school gewoon open is en de leerlingen lekker allemaal weer bij elkaar maar ik ben niet helemaal gerust op de veiligheid met 1500 man in één gebouw waar wat bottlenecks inzitten.

skik

Welbevinden

Vinden jullie het welbevinden van pubers (doen en laten wat ze willen) belangrijker dan het welbevinden van kwetsbare groepen (minder bezoek, minder mantelzorg e.d.)?

Ik vind het niet teveel gevraagd om de pubers te bewegen op school serieus afstand te houden van volwassenen, buiten in hun vrije tijd en eigen omgeving kunnen ze doen wat ze willen.

skik

Miekemieke

Miekemieke

23-08-2020 om 17:33

skik

Dat was ik die de opmerking maakte dat kwetsbare ouders nogal snel in de strijd geworpen worden. Ik vind het heel naar voor jou en je moeder dat ze zo kwetsbaar is toch vind ik dat er nog veel te veel over de ruggen van jonge mensen en pubers het leed van ouderen vooropgezet wordt.

Piep

Piep

23-08-2020 om 17:39

Skik

Dit draadje heb ik geopend voor het vervolgonderwijs, niet het VO. Daar is namelijk bijna niks mogelijk en het verbaast mij dat we daar niks over horen. Net of het niet belangrijk is.

Ik vind wel dat docenten zich moeten kunnen beschermen. En ook kwetsbare groepen moeten zich kunnen beschermen. Maar het 1 hoeft niet ten koste van het ander te gaan.

Wit Rusland

Gezien de massademonstraties is het interessant om de coronacijfers aldaar de komende tijd te volgen....

Renate

Renate

23-08-2020 om 17:40

Pubers en afstand

Ik herken het niet. Mijn pubers houden zich prima aan de anderhalve meter.

Renata

Ook op school?

Renate

Renate

23-08-2020 om 17:46

Vervolgonderwijs

De problemen zullen bij het vervolgonderwijs wel groter zijn door de grotere groepsomvang. Bij het VO is de ventilatie misschien nog wel een groter probleem dan de anderhalve meter. Dat zal op het vervolgonderwijs ook nog wel meer spelen.

Geen probleem

Eigenlijk is er dan dus geen probleem. Men gaat naar school met zo goed mogelijk basisregels, die per school kunnen verschillen.

Voor kwetsbare leerkrachten en leerlingen blijft het online onderwijs beschikbaar.

En er worden momenten in de week gerealiseerd dat IRL ook voor kwetsbaren kortdurend mogelijk is? Als daar behoefte aan blijkt te zijn. Flexibel Online en IRL deelnemen kan een optie zijn. Als scholen zelf maar flexibel blijven.

Prima toch?

Renate

Renate

23-08-2020 om 17:51

Dat weet ik niet

Daar ben ik niet bij en in ieder geval de ene puber is sinds maart niet meer op school geweest. Maar ik heb geen reden om te twijfelen. Tenzij het niet kan. De school start echter net als die van Skik met alternerende les- en pauzetijden en met de helft online-onderwijs, waardoor er maar een vijfde van de leerlingen door de gangen loopt, dus ik neem aan dat het kan. Bovendien is kortstondig passeren niet zo'n probleem.

Pennestreek

Pennestreek

23-08-2020 om 17:57

Geen probleem?

Hier weet het hbo dus een week voor aanvang nog niks over hoe ze het aan gaan pakken. Deze school (onderdeel van hogeschool Rotterdam), blonk het afgelopen half jaar ook niet uit in helder communiceren en strakke plannen.
En van het mbo moeten we het ook nog horen. Daar zijn inmiddels wel de klasindelingen bekend. Klassen worden gesplitst. Maar wat dat verder inhoudt?? Geen idee. Hier gaat het overigens om het tweede jaar. Dus de school en de leerlingen en de docenten zijn al bekend. Bij het hbo gaat het om het eerste jaar, dus ook om de introductie en zo.

Piep

Ik ben het met jou eens dat er weinig aandacht of tegengas is voor vervolgonderwijs dat al geruime tijd geleden heeft aangegeven het bij (voornamelijk) afstandsonderwijs te houden tot in elk geval kerst. Ik vind het ook opmerkelijk dat studenten zelf niet meer protesteren eigenlijk. Die hebben niet de voordelen die achttienminners wel hadden (weer in groepsverband mogen sporten bijvoorbeeld) maar wel de nadelen (online onderwijs).

skik

Miekemieke

Hoezo? Ik wil alleen maar dat de middelbare scholieren zich in school aan de 1,5 meter afstand tot volwassenen houden. Ik weet dat het veel gevraagd is van pubers bij wie het verder niet in het systeem zit, maar dat lijkt me een klein offer van hen naar de rest van de samenleving. Zij hebben er ook niks aan als er op school een uitbraak uitbreekt onder docenten en de tent weer dicht moet of er ontzettend veel lesuitval is. Om maar een cliché van stal te halen: we moeten dit samen doen.

skik

Piep

Piep

23-08-2020 om 20:04

1,5 meter

Ik vind dat je vanaf de tienerleeftijd zeker mag verwachten dat ze rekening houden met anderen en dus 1,5 meter afstand houden. Ik denk ook dat pubers in groepen vooral met elkaar bezig zijn en dat ze dan niet eens door hebben dat er ook nog een volwassene loopt. Boven de 18 gaat dat denk ik een stuk beter, dus in die zin zou vervolgonderwijs misschien nog wel veiliger zijn dan voortgezet onderwijs.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-08-2020 om 21:39

Hoe dan wel!

Ja dat zou een fijne insteek zijn.

Voor wat betreft die practica: ik geloof meteen dat het op de opleiding van de zoon van Triva niet mogelijk is om op anderhalve meter van elkaar te werken tijdens een practicum, maar ik kan me zat practica voorstellen waar dat prima kan.

Waar het niet kan: werken met mondkapje en/of spatscherm? In de chemie sowieso vrij gangbaar, dus een mooie oefening voor later.

ElenaH

ElenaH

24-08-2020 om 06:17

Tja

https://nos.nl/artikel/2345189-koning-en-koningin-schenden-coronaregel-op-vakantie-in-griekenland.html

Met het vliegtuig naar Griekenland én je niks aantrekken van de corona-maatregelen. Maar deze mensen krijgen vast geen preek op tv van Rutte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.