Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
@nnemoon

@nnemoon

16-10-2020 om 20:57

Komen weer terug!

Wim en Max breken hun vakantie af. Ze zijn toch een beetje geschrokken van de reacties in de media. Gek hè?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-10-2020 om 21:01

Nou

En daar kunnen we dan allemaal trots op zijn??

Amsterdamse

Amsterdamse

16-10-2020 om 21:16

Functie koningshuis

Slecht besluit om überhaupt op vakantie te gaan. Waar zitten hun hersens en empathie? Als koning ben je solidair met je land in crisis.

Doet er niet toe dat het allemaal veilig kan, dat zal best. En ook niet interessant dat andere mensen wel op vakantie gaan. Een hele hoop mensen gaan ook niet op vakantie. Vanwege gezondheidsredenen, geldzorgen etc. allemaal vanwege corona.

Rol van het koningshuis:

https://www.koninklijkhuis.nl/onderwerpen/rol-van-het-staatshoofd/samenbindend-vertegenwoordigend-en-aanmoedigend
Samenbindend, vertegenwoordigend en aanmoedigend

Naast de formele taken als Staatshoofd zet de Koning zich in voor de bevolking van het Koninkrijk der Nederlanden. De Koning heeft daarbij een samenbindende, vertegenwoordigende en aanmoedigende rol.

Samenbindend
De Koning verbindt mensen en groepen en steunt het werk van mensen en organisaties die een samenbindende rol in onze samenleving hebben. Hij is daarbij onpartijdig. Zo draagt hij bij aan stabiliteit in de samenleving en aan de continuïteit en vooruitgang van het land. Hij geeft uitdrukking aan de nationale gevoelens die onder burgers leven bij vreugdevolle en treurige gebeurtenissen.

Vertegenwoordigend
Daarnaast vertegenwoordigt hij het Koninkrijk der Nederlanden in binnen- en buitenland. De Koning legt bijvoorbeeld werkbezoeken in provincies en gemeenten af, bezoekt de eilanden in de Antillen en brengt jaarlijks enkele staatsbezoeken aan het buitenland en ontvangt staatshoofden en regeringsleiders die een bezoek aan Nederland brengen.

Aanmoedigend
De Koning is regelmatig aanwezig bij congressen, (openings)bijeenkomsten, vieringen, herdenkingsplechtigheden en andere officiële evenementen. Zo schenkt de Koning aandacht aan goede initiatieven in de maatschappij en steunt ontwikkelingen en activiteiten die daarbij van waarde zijn.

Roomser dan de Paus

Het is zeer sympathiek en strategisch van de Koning om gehoor te geven aan het gemor van het volk. Het geeft ook wel een beetje het idee dat de familie roomser zouden moeten zijn dan de Paus.

En gemor krijg je toch. Het is niet goed of het deugt niet. Mensen zijn allemaal wat kribbig en kortaangebonden, en dat is begrijpelijk. Leuk is anders.

Ik kijk afleveringen van Dad's Army en als er zich iets voordoet dan is de kreet, ter verontschuldiging in alle gevallen: "There's a war on!"

Hier is het in alle gevallen: er raast een pandemie over de wereld, hou een beetje rekening en daardoor kan niet alles wat zou moeten.

Beetje dom

Misschien sympathiek en strategisch van Wim en Max dat ze nu luisteren naar het gemor van het volk, maar ik ben eerlijk gezegd licht verbaasd dat ze dit kennelijk niet zagen aankomen.

Zeg Willem, als je gewoon alle vrijheid wil en niet onder het vergrootglas wil liggen kan je met Mark vast wel het gesprek aangaan over het opdoeken van het familiebedrijf.

Groeten,

Temet

Blijf thuis


https://www.youtube.com/watch?v=9Eo9M4-BrJA

Stayin inside komt weer langs (Bee Gees). Deze is Rhapsody van Queen parodie.

En vast wel gezien: de Jerusalema Challenge. Ik ben er te stijf voor maar dochter en ik hebben de pasjes al geprobeerd. Valt mee en dan lijkt het nog even wat.

Motiveren en oppeppen is het devies.

En de songtekst

http://www.danajaybein.com/

"Is this a sore throat?
Is this just allergies?
Caught in a lockdown
No escape from reality.
Don’t touch your eyes
Just hand sanitize quicklyyyyy
I’m just a poor boy, no job security
Because of easy spread, even though
washed your hands, laying low
I look out the window, the curve doesn’t look flatter to me, to me
mama, just killed a man
i didn’t stay inside in bed
I walked by him, now he’s dead
mama, life was so much fun
but now I’ve caught this unforgiving plague
mama, oooooh
didn’t mean to make them die"

ElenaH

ElenaH

17-10-2020 om 06:25

Dendy

'Straks krijg je ook nog dat mensen tóch naar het buitenland op vakantie gaan en dan gaan zeggen ‘dat de koning het ook mocht’'

Ja, en terecht. Ik ga nu ook voor de kerstvakantie iets leuks uitzoeken. Netjes binnen de grenzen van de officiele regels. Want ik hoef niet roomser te zijn dan de Paus. En het goede voorbeeld hoef ik al helemaal niet te geven.

ElenaH

ElenaH

17-10-2020 om 06:34

En andersom?

Ik denk dat WA en gezin veiliger zitten dan al die nederlanders die zo nodig toch op vakantie moeten, al is het dan in eigen land'

Zou Griekenland niet, net als Duitsland, ern negatief inreisadvies voor Nederland hebben? Om te voorkomen dat mensen uit superspreader-landen de besmetting naar hun toe brengen?

Een quarantaine van 10 dagen zit er niet in, met een herfstvakantie die maar 9 dagen duurt.

ElenaH

Alleen toegankelijk voor abonnees, helaas.

Groeten,

Temet

Renate

Renate

17-10-2020 om 08:29

Dat kan ik niet lezen

want ik heb geen abonnement op de Volkskrant.

zebra

zebra

17-10-2020 om 09:28

hier ook hetzelfde

onze zoon is tot nu toe 1 keer op school geweest (universiteit in brandhaard), rest online onderwijs van wel een studie waar practicum bij zou moeten zitten.

Jo Hanna

Jo Hanna

17-10-2020 om 10:30

Volkskrant

In de Volkskrant vandaag ‘de meest gestelde vragen over het Corona-virus een artikel ‘Waarvan raken we besmet: “de kans op overdracht via levenloze objecten [is] extreem klein en alleen denkbaar in situaties waarbij een geïnfecteerd persoon rechtstreeks hoest of niest op een oppervlak, en iemand anders dat oppervlak binnen een tot twee uur aanraakt.” Dit verhaal stipt ook het superspreader aspect aan maar gaat er niet dieper op in.

Een ander artikel gaat over de vele enquêtes waarvan de resultaten via de media tot ons komen:
“ de cijfers die de belangengroepen presenteren zijn nauwelijks representatief [voor de eigen achterban], maar zeggen al helemaal weinig over hoeveel van alle leerkrachten of ic-verpleegkundigen in Nederland écht bezorgd zijn.“

En in die column die Elenah hierboven heeft gelinkt, schetst Sheila Sitalsing hoe een Telegraaf-journalist minister De Jonge in een fuik laat zwemmen door hem eerst antwoord te laten geven op vragen als: ‘Moeten mensen naar het buitenland op vakantie gaan?” (“Natuurlijk niet!!”) en vervolgens liefjes te informeren of hij weet waar de koning uithangt. Wat een vreemde misser. Dat ze dit nou niet hebben zien aankomen?

Alles zit achter de betaalmuur. Voor mensen die een abonnement hebben op een andere DPG-krant (oa Trouw, Parool, De Morgen en een heleboel regionale dagbladen) overigens wel bereikbaar via Topics (wel account nodig dus). Soms is de betaalmuur te omzeilen door ‘Prive’ te surfen, geen idee of dat hier ook werkt.

Daarop voortbordurend: The Guardian heeft een tijd geleden een ander verdienmodel geïntroduceerd. Als je een account aanmaakt kun je gratis alles lezen. Je krijgt wel geregeld een verzoek voor een vrijwillige bijdrage.

De New York Times heeft al het Corona nieuws gratis toegankelijk gemaakt. Daar verschijnen ook interessante artikelen.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-10-2020 om 10:36

Delen

Mocht je toch iets willen delen is een screenshot snel gemaakt. Uploaden naar imgur.com en link hier plaatsen.

Jo Hanna

Jo Hanna

17-10-2020 om 10:46

Flabbergasted

Ik hoor toch af en toe wonderlijke anekdotes! In een verhaal had iemand zich een paar dagen voor het weekend ziekgemeld op het VO vanwege Corona klachten om vervolgens in het weekend voor vijftien mensen een feestje te geven en op maandag een positieve testuitslag te krijgen. Een paar dagen daarna laat een van de gasten zich dat op school ontvallen en blijkt een halve klas op dat feest te zijn geweest. Toen hebben ze de hele klas maar naar huis gestuurd. Ook uit andere klassen bleken mensen op dat feest geweest. Hoe is het mogelijk dat al die jongeren en al die ouders hierin zijn meegegaan? Echt, ik ben flabbergasted!

In een ander verhaal kreeg een thuiszorgmedewerker van een cliënt te horen dat die positief was getest. Dat die cliënt dus klachten had en een test had gedaan had deze eerder niet gemeld. Die thuiszorgmedewerker had daarvoor zonder masker haar werk gedaan. Dat vindt het OMT immers niet nodig.

Horen jullie ook dit soort dingen? Ik vind het bijna vervreemdend. Leven die mensen soms in een andere wereld dan ik?

ElenaH

ElenaH

17-10-2020 om 10:59

Vliegtuigspotter

Een vliegtuigspotter heeft WA 'betrapt'. Ben benieuwd of de randen van Schiphol voortaan verboden gebied voor burgers worden, net als het bosgebied bij Apeldoorn 😈

ElenaH

ElenaH

17-10-2020 om 11:01

Jo Hanna

'Horen jullie ook dit soort dingen? Ik vind het bijna vervreemdend. Leven die mensen soms in een andere wereld dan ik?'

Dat verhaal van dat feest is vast een hoax. Dat van die client zou nog best waar kunnen zijn.

Triva

Triva

17-10-2020 om 11:07

Jo Hanna

"Soms is de betaalmuur te omzeilen door ‘Prive’ te surfen, geen idee of dat hier ook werkt."

Ze zijn slimmer geworden. Nee dus bij steeds meer columns. Bij gewone artikelen werkt dat nog prima. Kies voor incognito/private functie.

Triva

Triva

17-10-2020 om 11:09

Hoax

"Dat verhaal van dat feest is vast een hoax. Dat van die client zou nog best waar kunnen zijn."

Kan best, maar hier dus laatst ook zo'n soort verhaal waar een jong volwassene naar een feest is gegaan, alle vragen bij entree als negatief beantwoordde en de volgende dag een positieve uitslag in handen had. Had ik hier al ergens verteld.

training

Bij een training iemand die dezelfde dag getest zou worden, maar toch kwam zonder iets te zeggen. Ze bleek positief. Gevolg: iedereen die deelgenomen had aan die training moest 10 dagen in quarantaine. Het verbaast mij een beetje dat dergelijke gevolgen nog niet echt als problematisch worden benoemd. Het advies: als je je laat testen, blijf dan thuis; zou wel gevolgd mogen worden door: want anders moet iedereen met wie je contact hebt gehad 10 dagen in quarantaine.

Tsjor

Nog meer

'“de kans op overdracht via levenloze objecten [is] extreem klein en alleen denkbaar in situaties waarbij een geïnfecteerd persoon rechtstreeks hoest of niest op een oppervlak, en iemand anders dat oppervlak binnen een tot twee uur aanraakt.” '

Maar hoe weet je of iemand geïnfecteerd is? Ik vraag mezelf wel af wat nu de beste manier is om verspreiding te voorkomen via de omgeving, de ruimte, de meubels etc.
Op mijn werk desinfecteer ik alles na elke groep met aangelengde dettol. Nou ja, niet alles dus. Wel tafels, laptop. Maar niet deurklinken, pennen, vloer, stoffen bekleding van stoelen. (wel andere voorzorgsmaatregelen, 1,5 meter afstand, spatscherm, nu ook mondkapjes).
Idem voor kleding. Elke dag alles verschonen? En wat helpt dan bij het wassen?
Of zijn dat dan te grote 'angsten' ten opzichte van een te klein risico?

Tsjor

Jo Hanna

Jo Hanna

17-10-2020 om 11:21

Superspreading implicaties

Ad, begin juni heeft Lavell in het Corona 4 draadje een artikel geplaatst over ‘k’ en superspreading. Dat was een artikel uit de NYT. Daarin werden onderzoeken naar superspreader-events besproken. De meerwaarde van het bovenstaande artikel in the Atlantic is dat nu, vier maanden later, de implicaties van die uitkomsten helderder worden en dat er voorbeelden zijn van landen die hierop hun beleid baseren met ogenschijnlijk positief resultaat. Als dat voldoende significant is, zou dat betekenen dat inspanningen zich veel meer hierop moeten richten voor optimaal resultaat. Zoals hierboven al aangestipt leidt die analyse tot een andere logica en dus tot een beleid dat op bepaalde punten nogal afwijkt van het huidige beleid: achterwaarts opsporen in plaats van vooruit, vooral/alleen evenementen met superspreader-condities verbieden en mensen waarschuwen voor de drie C’s: crowds, closed spaces en close contact. Hygiëne, afstand en maskers vloeien daaruit voort.

Ik zou denken dat dit interessant genoeg is om op verder te gaan. Als het waar is dat 70% van de Corona-positieven niemand anders besmet, verspil je veel tijd als je je met de 100% bezighoudt. Je moet dan procedures ontwikkelen die je via de kortst mogelijke route leiden naar de 20% van de besmetten die zorgen voor 80% van de nieuwe besmettingen. Als dat lukt, maak je snel enorme klappers in het terugdringen van het virus. Razendsnel opsporen van (mogelijke) superspreader-uitbraken door direct en breed aanwezigen te testen/uit te sluiten zijn daarbij een middel. Volgens dat artikel hierboven dus.

Jo Hanna

Jo Hanna

17-10-2020 om 11:25

Helaas geen hoax

Ik heb het verhaal gehoord van iemand die er vrij nauw bij betrokken was. Ik heb overigens wel wat details veranderd om herkenbaarheid te verkleinen. Ik heb er totaal geen behoefte aan mensen aan de schandpaal te nagelen.

Jo Hanna

Jo Hanna

17-10-2020 om 11:43

‘prijs-kwaliteit’-verhouding van inspanningen

Als de kans ‘extreem klein’ is en dan ook nog alleen als iemand er direct overheen hoest, vind ik de inspanning van het gepoets niet in verhouding met de opbrengst. Dat heeft ook te maken met mijn persoonlijke koers: ik ga niet voor 100% voorkomen maar voor zo veel mogelijk verkleinen van de kans op besmetting met zo min mogelijk inspanning. Daarom is poetsen van oppervlakken voor mij (al eerder) afgevallen. Het dragen van een mondkapje is vanuit diezelfde gedachtengang voor mij een vanzelfsprekendheid geworden, tot het tegendeel wordt bewezen.

Of jij die afwegingen ook zo laat uitvallen, hangt van de context af en van jouw eigen inschatting en doelstelling. Ik ga niet lopen beweren dat het (voor jou) ‘overdreven‘ is want daarvoor weet ik te weinig van jouw situatie. Maar voor mijzelf, in mijn situatie, beoordeel ik dat wel zo.

GGD-er

GGD-er

17-10-2020 om 11:56

Geen hoax

Je wilt niet niet weten welke verhalen wij dagelijks aan de telefoon horen. Zoals in #917, maar dan een slaapfeestje voor 30 meiden in 1 huiskamer, eentje ‘ onder test’ en de volgende dag een positieve uitslag.
Tsjor, #922: zitten ze ook niet mee hoor, want die quarantaine doe je dan ook gewoon niet.

Dora

Dora

17-10-2020 om 12:31

En toch

schort het nog best aan goede infovoorziening denk ik.
Wij zijn een best wel slim gezin en regelmatig vind ik het een hels karwei om op de hoogte te blijven van alle maatregelen.
Zeker in de praktijk, als vragen rijzen is het nogal een gezoek soms.
En dat lukt dan nog wel maar ik heb er lang niet altijd tijd en puf voor.

Ik vraag me serieus af hoe dat wel niet moet zijn voor minder slimme gezinnen.

Over dat poetsen: ik heb dat geprobeerd op mijn werk maar is niet te doen/volhouden. Ik doe het dus niet meer of incidenteel. De doorloop is bij ons te groot, cliënten raken te veel plekken te veel aan.

Tsjor

De beste manier on verspreiding via oppervlakten te voorkomen, is om in je elleboog te niezen (zodat die oppervlakten niet worden besmet) en om niet met je vingers in je neus, mond of oog te zitten tenzij je daarvoor je handen grondig hebt gewassen.

Al zit je winkelwagentje of de vergadertafel vol met virus, zolang niemand dat maar op de eigen slijmvliezen overbrengt, gebeurt er niks.

Ik poets dus ook geen winkelwagentjes. Ik was liever mijn handen.

Groeten,

Temet

GGD-er

GGD-er

17-10-2020 om 14:06

Dora

Die precieze maatregelen zijn lastig en schieten daarmee m.i. het doel voorbij. Je krijgt gelukkig geen boete als je het niet precies goed doet, gebruik ze als voorbeeld voor je denkproces en het wordt al een stuk eenvoudiger.
Basis is simpel: houdt afstand, vermijdt drukte, handhygiene, blijf thuis bij klachten (tot een negatieve testuitslag) en als je in nauw contact bent geweest met een positief persoon. Als iedereen dat doet zijn we al een heel stuk verder.
Of je dan thuis 3 of 4 personen ontvangt en hoe, gebruik je verstand. Wij hebben veel contact met onze dochter, 2 jonge kinderen en allebei een zware baan dus hulp van ons is erg welkom. Onze zoon heeft een flink sociaal contact met zijn schoonfamilie dus daar houden wij afstand van. Andere bubbel.

Iemand

'Tsjor, #922: zitten ze ook niet mee hoor, want die quarantaine doe je dan ook gewoon niet.'
Maar er zal dan toch wel iemand in hun omgeving zijn die dat wel wil doen? Vader, moeder, iemand uit de vriendenkring, druk vanuit het werk? Niemand? Dan snap ik waarom een intelligente lock down niet lukt.
Idem met het feestje: natuurlijk degene die het feestje geeft is, ahum, enigszins beperkt in zijn/haar beoordelingsvermogen. Maar al die gasten, die wisten dat hij/zij niet naar school kwam vanwege ziekte. Vraagt niemand dan even: maar je was toch ziek? Dan hoef je toch maar tot twee te tellen?
Misschien moet de boodschap duidelijker. Niet alleen: je bent positief; maar ook: je verspreidt dus het virus, je kunt mensen al 10 dagen geleden besmet hebben, welke mensen zijn dat, die moet je waarschuwen, want zij kunnen het virus ook verspreid hebben. Ze moeten zich laten testen en ondertussen binnen blijven. En de komende 10 dagen kun jij het virus nog verspreiden. Blijf dus 10 dagen binnen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.