Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 07:26

AnneJ

Goede zaak!

@Emma

@Emma

16-10-2020 om 08:00

Europa

Nederland is inmiddels het lachertje van Europa.
Maar ja, als je die uitgaansbeelden in Liverpool ziet weet je dat we echt niet de enigen zijn. Toch mogen we wel eens de hand in eigen boezem steken met dat oeverloze gediscussieer in al die praatprogramma's bijvoorbeeld en bepaalde halve en veel te laat genomen maatregelen.

ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 08:57

@Emma

Toch zie je in andere landen ook demonstraties tegen de corona maatregelen, en feestjes. Die worden misschien niet uitgebreid toegelicht op tv door types als Famke Louise, maar lang niet alle Duitsers, Fransen en Italianen zijn zo gezagsgetrouw als in de media wordt gesuggereerd.

https://www.ad.nl/buitenland/kritiek-op-coronabeleid-galmt-door-europa-tienduizenden-mensen-demonstreren-in-hoofdsteden~a6542e02/

@Emma

@Emma

16-10-2020 om 10:08

Dat klopt ElenaH

Maar de combi met een kabinet dat zelf ook niet erg doortastend is helpt dan helemaal niet. Ieder voor zich en allemaal volwassen klinkt leuk, maar in deze crisis helpt het niet echt want we zijn niet allemaal volwassen (en wel ieder voor zich, haha). Het is ook voor het eerst dat we meemaken dat de gezondheod van een heleboel mensen op het spel staat, dat iedereen daar een aandeel in heeft. Liberaal gedachtengoed past niet echt.
Maar goed, Rutte heeft zelf ook al gezegd dat hij fout zat.

Jo Hanna

Jo Hanna

16-10-2020 om 10:16

Superspreading

Angela67, dankjewel voor dat artikel over de ‘k’, heel interessant! Het werpt een heel ander licht op de verspreiding en (dus ook) op testen en bron- en contactonderzoek. Zo lijkt jouw idee, Tsjor, dat het erg is dat je de persoon (bron) niet kan vinden, in deze context een misverstand:

https://www.theatlantic.com/health/archive/2020/09/k-overlooked-variable-driving-pandemic/616548/ (geschreven door Zeynep Tufecki)

“ In an overdispersed regime, identifying transmission events (someone infected someone else) is more important than identifying infected individuals. Consider an infected person and their 20 forward contacts—people they met since they got infected. Let’s say we test 10 of them with a cheap, rapid test and get our results back in an hour or two. This isn’t a great way to determine exactly who is sick out of that 10, because our test will miss some positives, but that’s fine for our purposes. If everyone is negative, we can act as if nobody is infected, because the test is pretty good at finding negatives. However, the moment we find a few transmissions, we know we may have a super-spreader event, and we can tell all 20 people to assume they are positive and to self-isolate—if there are one or two transmissions, there are likely more, exactly because of the clustering behavior.“

De logica van de opsporing en bestrijding is totaal anders en er zijn een paar echte succesverhalen. Japan wordt genoemd. En ook Zweden heeft de aanpak hier kennelijk deels op gebaseerd. Dat artikel hierboven is lang en niet heel hapklaar maar het werpt wel voor mij in ieder geval een nogal ander licht op de zaak met ogenschijnlijk heel goede kansen om grip te krijgen op het virus.

ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 10:36

@Emma

'Maar de combi met een kabinet dat zelf ook niet erg doortastend is helpt dan helemaal niet. '

Het tegenstrijdige is dat de regering oproept om zelf na te denken, maar vervolgens wel verwacht dat we dan allemaal dezelfde conclusie trekken. Dat is al raar. Als ik zelf mag (of moet) nadenken, heb ik ook het recht om tot een andere conclusie tekomen dan de gewenste.

'Maar goed, Rutte heeft zelf ook al gezegd dat hij fout zat.'

Nou, nee, Rutte heeft vooral gezegd dat hij beter had moeten communiceren. Als ik: "Ik zeg voor de vorm dat iedereen zelf moet nadenken, maar ik verwacht dat jullie desondanks doen wat wij willen".

Jo Hanna

Jo Hanna

16-10-2020 om 10:37

Elenah

“En zolang een melding in de app niet gevolgd wordt door een snelle (!) test, zie ik de meerwaarde helemaal niet.

Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk ☺“

Als de logica uit dat artikel uit The Atlantic hierboven klopt, is dit helemaal niet persoonlijk maar spot on! Die app zou dan een bijdrage moeten leveren aan het opsporen van superspreader events en dat heeft alleen zin als er snel getest kan worden. Anders hobbel je hopeloos achter de feiten aan. Tegen de tijd dat jij en de anderen die tijdens dat event werden besmet, positief zijn getest, zijn de volgende clusters waarschijnlijk alweer gestart. Alleen als je er snel bij bent, kun je dat met een beetje geluk in de kiem smoren.

Hoe dit zich verhoudt tot tot de cijfers over waar mensen op dit moment in NL besmet worden, weet ik trouwens niet. Dat je maar van een kleine groep de herkomst kan achterhalen, helpt natuurlijk niet. Een app zou daarin behulpzaam zijn. Want dan zie je de locaties waar besmetten geweest zijn en springen superspreader events er waarschijnlijk snel uit.

Hmm, dat pleit voor mij toch wel voor het installeren van die app, al kom ik ook niet op plekken met volgens het artikel ideale condities voor superspreading, de “three C's: closed spaces, crowded places, and close-contact settings“ En dan moet de overheid het testregime er als de sodemieter het testregime op gaan aanpassen dus.

Ik ben benieuwd of deze visie hier naartoe gaat overwaaien!

ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 11:10

Jo Hanna

'Want dan zie je de locaties waar besmetten geweest zijn en springen superspreader events er waarschijnlijk snel uit.'

Maar die locaties zie je toch juist niet? Dat was het privacy-aspect waar iedereen moeite mee had, dat je zou kunnen zien op welk feestje iemand geweest was ...

Ad Hombre

Ad Hombre

16-10-2020 om 11:36

Volgens mij hebben AnneJ en ik het daar maaanden geleden al over gehad. Inclusief link naar hetzelfde Atlantic artikel.

vlinder72

vlinder72

16-10-2020 om 11:45

scholen

Ik ben positief verrast over de communicatie van scholen m.b.t. corona.

Wij ontvingen gisteren een mail van de ouderraad en vandaag weer een mail van een van de middelbare scholen met hoe het nu gaat. Wat de uitslag was van de corona enquête over onder andere de mondkapjesplicht sinds augustus maar ook scenario's erin wat er kan gebeuren als een leraar ziek wordt of teveel leerlingen.

Ik neem mijn petje ervoor af. Wat een klus moet dit zijn om toch de scholen door te laten draaien en kinderen en leraren veilig te houden.

Zelfs mijn zoon die maar 1 dagdeel in een plusklas om een Middelbare school zit ontvangt keurig mailtjes van die school met het laatste nieuws.

Ik vind dat de communicatie en aanpak zoveel verbeterd is sinds het begin van corona.

Jo Hanna

Jo Hanna

16-10-2020 om 11:49

Het kwam mij ook bekend voor, en inderdaad van langer geleden. Maar het artikel is van 30 september, vrij recent dus. Ik concludeerde toen dat ik me kennelijk vergist had maar het kan natuurlijk goed zijn dat er al eerder over gepubliceerd is.

Jo Hanna

Jo Hanna

16-10-2020 om 11:56

Locatie niet?

Nou, zo goed ben ik dus op de hoogte .... Als dat zo is, lijkt het me inderdaad niet zinvol. Ik had in ieder geval dezelfde aanvechting als jij: ik ga niet voor iedere besmette ‘voorbijganger’ in quarantaine als ik niet snel uitsluitsel kan krijgen. En dat weet ik dan weer wel, het gaat niet letterlijk om een voorbijganger. Maar alle mensen met wie ik een kwartier in een ruimte ben, ken ik op dit moment persoonlijk. Als die besmet zijn, hoor ik dat wel op de ouderwetse manier.

ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 12:44

Jo Hanna

https://coronamelder.nl/nl/faq/14-locatie-instellingen-android/

'CoronaMelder vraagt geen toegang tot je locatie en heeft hier ook geen toegang toe. Het is technisch dus niet mogelijk dat de app jouw locatie gebruikt. '

De melder gaat dus alleen 'af' op het moment dat je mobiel 'ergens de afgelopen periode' de code heeft opgepikt van iemand die besmet blijkt te zijn. Maar mag niet vaststellen wáár dat dan was (en moet hoeveel je daar was).

Ad Hombre

Ad Hombre

16-10-2020 om 12:54

Jo Hanna

Misschien was het een ander artikel, want dit was echt behoorlijk wat langer geleden dan 30 september.

Misschien deze uit juni:
https://www.theguardian.com/world/2020/jun/01/k-number-what-is-coronavirus-metric-crucial-lockdown-eases

Niet helemaal

'Het tegenstrijdige is dat de regering oproept om zelf na te denken, maar vervolgens wel verwacht dat we dan allemaal dezelfde conclusie trekken.'
Niet helemaal. Het laat ruimte voor al die mensen die denken, ja maar.... Bijvoorbeeld: je mag 3 mensen ontvangen. Maar als iemand zich kwetsbaar voelt kan het zijn dat iemand zegt: ik wil geen bezoek ontvangen.
Het biedt dus ruimte aan die eigen verantwoordelijkheid, aan het 'ja, maar...'
Het vraagt er wel om dat je snapt waarom die maatregelen er zijn. De voorbeelden met grote uitbraken zijn ook voorbeelden waarin iemand veel mensen ontmoet. Zoals de taxichauffeur in China. En Trump in de tuin. Als je mensen toelaat om op 1 dag met veel mensen in contact te komen, dan wordt het lastig om brononderzoek te doen. Het besef dat achter elke ontmoeting een nieuwe bubbel aan contacten zit zou de basis moeten zijn voor je eigen afwegingen.

Tsjor

Dat weet je zelf

'Maar mag niet vaststellen wáár dat dan was (en moet hoeveel je daar was).' Je weet zelf waar je was en met hoeveel.
Maar alles staat of valt met de mogelijkheid om jezelf dan snel te laten testen.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 15:55

Tsjor

'Je weet zelf waar je was en met hoeveel'

Nee, want je hoort ook niet wannéér je met een besmet persoon in aanraking bent geweest. Alleen dát een persoon wiens BT de code met die van jouw mobiel heeft uitgewisseld in zijn app heeft aangegeven dat hij/zij (inmiddels) positief getest is. Dat kan 1 dag na de ontmoeting zijn, maar ook 13 dagen.

ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 15:57

Bovendien

Zelfs al zou ik weten waar het was, wanneer en met wie allemaal, dan is daarmee de superspreader event bij de GGD toch nog niet bekend? En daar ging het om.

ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 18:54

Serieus?!?!

https://www.nu.nl/binnenland/6084525/koning-willem-alexander-naar-griekenland-vertrokken-voor-vakantie.html

Dit moet nepnieuws zijn, toch? Rutte roept alle Nederlanders op om in Nederland te blijven in de herfstvakantie, en onze koning vliegt naar Griekenland??

Renate

Renate

16-10-2020 om 19:09

Ga sowieso nooit naar een land

met een oranje of rood reisadvies, zei Rutte (tegen iedereen die nu nog plannen maakt voor een buitenlandse herfstvakantie). Waar de Koning heen gaat, is het geel. Maar Rutte zei ook:

"Wees niet die eigenwijze persoon die de randjes van de regels opzoekt. Wees die realistische Nederlander die opstaat en zijn verantwoordelijkheid neemt als het erop aankomt. En dat is nu."

Al weet ik niet of sprake is van het opzoeken van de randjes van de regels. De Koning kan makkelijk terug met zijn privévliegtuig, dat is net als met de auto gaan voor de gewone Nederlander. En hij zal ook wel makkelijk in quarantaine kunnen, genoeg eigen badkamers en toiletten voor iedereen, neem ik aan. Ze hebben er nu eenmaal een vakantiehuis.

@Emma

@Emma

16-10-2020 om 19:14

toch nog even de scholen

https://www.ad.nl/binnenland/slob-over-sluiten-scholen-als-het-echt-moet-dan-gebeurt-het~a4a18bce/

"Als iedereen op school zich aan de maatregelen houdt - zoals het handen wassen, afstand houden en thuisblijven bij klachten - dan kan de onderwijssector dit volhouden, zegt hij" (=Slob)

Ik ben benieuwd.

ElenaH: vreselijk die WA. Ik dacht ook eerst de Speld ofzo. Ik kan niet wachten op het volgende Lucky tv filmpje

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-10-2020 om 19:37

Mwah

Ik denk dat WA en gezin veiliger zitten dan al die nederlanders die zo nodig toch op vakantie moeten, al is het dan in eigen land. Hotels en vakantiehuisjes zitten vol.

Hangkous

Hangkous

16-10-2020 om 19:45

Ja veilig zal het zijn

Maar het is toch totaal het verkeerde voorbeeld.
Alleen samen krijgen we corona onder controle.
Dan moeten Wim en Max toch het goede voorbeeld geven?

ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 20:04

Dendy

'Ik denk dat WA en gezin veiliger zitten dan al die nederlanders die zo nodig toch op vakantie moeten, al is het dan in eigen land. Hotels en vakantiehuisjes zitten vol.'

Ik denk dat een groot deel van die Nederlanders ook graag naar een warmere vakantiebestemming waren gegaan, waar ze lekker naar buiten zouden kunnen. Maar Rutte drong aan op verblijf in Nederland.

En die Nederlanders helpen wel de hotels en parken door de crisis.

ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 20:08

De timing ook

Op hetzelfde moment dat Grapperhaus mensen oproept om in Nederland te blijven, vliegt de koning met zijn gezin stiekem naar Griekenland. Wat een debacle.

Renate

Renate

16-10-2020 om 20:12

Letterlijke tekst persconferentie

Ten zevende vakanties en speciaal de herfstvakantie. Tegen iedereen die nu nog plannen maakt voor een buitenlandse herfstvakantie wil ik zeggen: ga sowieso nooit naar een land met een oranje of rood reisadvies. En dat zijn inmiddels heel, heel veel landen. Die reisadviezen zijn er niet voor niets: hou je daaraan. Als je in eigen land op vakantie gaat en je bent geen huishouden, dan geldt een groepsgrootte van maximaal vier personen, uitgezonderd kinderen tot 13 jaar. Blijf zo veel mogelijk op je vakantieadres, beperk het aantal uitstapjes. Als je toch de deur uitgaat, vermijd dan drukke momenten en neem een mondkapje mee voor gebruik binnen.

Alleen maar: niet naar rood en oranje. En blijf in Nederland zo veel mogelijk op het vakantieadres. Als je toch de deur uitgaat, vermijd drukke momenten en neem een mondkapje mee.

ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 20:31

Renate

Rutte, De Jonge en Grapperhaus hebben het land vaker toegesproken dan alleen in die ene persconferentie.

'Met de herfstvakantie voor de deur, zei Rutte: "Je kunt op vakantie gaan in eigen land, maar beperk je dan in je verplaatsingen."'

De Koning

Had mooi geweest als de familie, uit solidariteit en voor het goede voorbeeld, in Nederland was gebleven. Echter ze gaan naar een 'geel' gebied en ze reizen en verblijven veiliger dan menigeen. Ja gepriviligeerd, dat wel. En?

Altijd moeten sommige mensen, Republikeine? of angehaucht?, de randjes opzoeken met het Koningshuis.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-10-2020 om 20:52

Gezeur

Waarom hebben wij een goed voorbeeld nodig?
Zo kinderachtig dit.
Straks krijg je ook nog dat mensen tóch naar het buitenland op vakantie gaan en dan gaan zeggen ‘dat de koning het ook mocht’

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.