Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

13-10-2020 om 23:01

Eigen club

Competitie binnen de eigen club is toch geen competitie? En spelen met publiek mocht al niet meer, dus al geen sprake meer van die grote aantallen mensen die zich verplaatsen. Ik snap deze maatregel dus echt niet.
En verder las ik op de pagina van mijn sportschool dat groepslessen binnen nog mogen voor maximaal 30 personen, maar buiten voor maximaal 4. Dat is helemaal onnavolgbaar.

Action

Bij AH en Vomar hebben ze geen lampjes. Ik had inmiddels 3 standaardlampjes tekort. Die dikke weet je wel. LED, geen gloeilamp want die worden niet meer verkocht.

Piep

Piep

13-10-2020 om 23:25

Buiten

Ik snap wel dat de competitie stopt, je moet toch met zijn allen in auto's weet naartoe. Trainen hadden ze voor volwassenen door kunnen laten gaan, in ieder geval buiten. Dat vind ik een vreemde beslissing.

Ik denk ook dat voor terrassen andere maatregelen zouden kunnen gelden. Buiten is toch een heel ander verhaal dan binnen en veel horecabedrijven hebben juist geïnvesteerd in een goed terras.

Piep

Piep

13-10-2020 om 23:32

Scholen

Hier heeft in de omgeving op 5 vo scholen en 1 mbo nog geen 1 besmetting op school plaatsgevonden. Dat is op heel veel scholen zo. Als het op een school uit de hand loopt, kun je een deel of de hele school een week thuis lesgeven dat is prima. Maar daarvoor hoeven niet alle scholen dicht.

Dat half om half van juni was hier echt geen doen. Er waren alleen lessen op school, online kregen ze niet voor elkaar. Nog steeds niet. Kind was verkouden en daarom een paar dagen thuis. Heeft 2 lessen kunnen volgen, de rest van de leraren doet niet aan online.

Scholen mogen wat mij betreft echt niet meer massaal dicht. Gelukkig staat het ook zo op de routekaart: zelfs bij een echte lockdown bijven bo en vo open. Ben ik heel blij mee.

Hamsteren

AH is weer over de kop. Er wordt weer gehamsterd.

Ik ben blij dat ik net weer voldoende wc papier en kattegrit in huis heb.

"Ik kan geen bezorgmoment kiezen. Wat nu?

Wegens grote drukte is online bestellen op dit moment niet mogelijk, helaas ook via onze klantenservice niet. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je snel weer je boodschappen kunt bestellen."

En genoeg mondkapjes.
Ik zoek nog steeds wat stoffen erbij maar ik heb ook een grote doos disposables. Als ik niet op tijd kan wassen.

Handwas is ook prima. Even met zeep, even spoelen, even in heet water laten staan. En dan een moment ergens tussendoor uitwringen en op een kledinghanger met knijpers voor een raam boven de kachel hangen. Volgende dag weer te gebruiken.

@Emma

@Emma

13-10-2020 om 23:49

Hamsteren

Dat betekent dat de maatregelen wel indruk maken. Lijkt me een goed teken

De indruk op school


https://www.youtube.com/watch?v=ivjwqxHz9ps

Ik heb het programma weer gevonden. Half augustus, de scholen gaan weer open. Bij Op1 wordt het besproken.

Een economieleerkracht die de valkuilen ziet, gangen vol leerlingen die zich hutjemutje, zonder mondkapje op, verplaatsen.

En dan de directrice van de OSB.
"Wij gaan gewoon open. Wij verwachten alle leerkrachten weer op school."
Na een vraag van Sander Schimmelpenninck of de school leraren die zich kwetsbaar voelen of zich niet zeker voelen thuis les laten geven, dat doen jullie niet?

En natuurlijk "het misverstand dat we denken dat we online les kunnen geven. Dat kan gewoon niet!"

Hoe doen ze dat in de bush van Australie? Of op de Wereldschool? Of in het incidentele autisme onderwijs met webchairs?

Veel scholen, lees ik ook in de berichten van Kik, gaan er goed tegenaan. En dan heb je nog risico's. En het beleid gaat niet ver genoeg.

Maar met dit soort directies ga je de oorlog niet winnen.

Oppervlakken langer besmettelijk


https://www.youtube.com/watch?v=lUyStbhi2Xs

Het meest besmettelijk is elkaars geïnfecteerde uitademing innemen.

In een virologenjournaal toch ook een onderzoek dat aantoont dat bij 20 graden Celsius er nog coronavirussen aangetroffen worden tot 28 dagen later.

Bij 40 graden ongeveer nog na 24-48 uur virussen aantoonbaar.

Het beste gedijt het virus bij een paar graden boven nul.

Handen wassen als je uit een publieke gedeelde ruimte komt en raak zo min mogelijk aan.

ElenaH

ElenaH

14-10-2020 om 07:27

Niet-contactsporten

Ik ben benieuwd hoe de uitleg bij niet-contactsporten blijkt te zijn. Volgens nu.nl geldt voor individuele sporten ook een maximum van 4, volgens de Volkskrant geldt dat maximum alleen voor teamsporten.
Ik kan me niet voorstellen dat sportscholen maar 4 personen tegelijkertijd binnen zouden mogen laten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-10-2020 om 07:53

AnneJ

Ik lees eigenlijk dat jij gewoon wil dat de scholen weer dicht gaan.
Heb jij er wel enig idee van hoeveel kinderen er in de vorige schoolarme periode in de knoei zijn gekomen? Zelfs op onze goede, moderne school in een nette wijk zijn er kinderen die nu bij nader inzien een jaar moeten gaan overdoen. Kinderen van wie de ouders het mentaal niet trokken en lamgeslagen de tijd uitzaten. Kinderen voor wie naar school gaan zo ontzettend belangrijk is want dan zijn ze thuis weg en zijn ze in een vriendelijke omgeving.

Die scholen moeten openblijven. Voor de jeugd moeten we allemaal een stapje terug doen. Desnoods met mondkapje op.

Tango

Tango

14-10-2020 om 07:56

Sportscholen

Sportscholen mogen naar ik begrijp 30 mensen binnen laten. Dat is voor een flinke sportschool natuurlijk ook weinig. Buiten sporten mag dus met maximaal 4 volwassenen. Vind ik heel bijzonder. In het voorjaar was het dus andersom. Toen mocht er binnen niet gesport worden en ging dus iedereen massaal buiten sporten. Dat werkte toch prima?

Piep

Piep

14-10-2020 om 08:01

Zo is het

Kinderen moeten zich kunnen ontwikkelen. Het gaat niet alleen om de kwaliteit van het onderwijs, maar ook om de sociale en emotionele ontwikkeling. Dasr hebben ze anderen voor nodig, kinderen en volwassenen. Die ontwikkeling kun je niet een half jaar stil zetten. Ook niet bij pubers en eigenlijk ook niet bij adolescenten.

Scholen dicht

De vraag: is het virus te beheersen met de scholen open?

We gaan het zien. Ik denk het niet. Ik denk dat de IC's gaan overstromen en dat de cijfers niet gaan zakken.

Op dit moment zijn scholen, maar ook verpleeghuizen, broeinesten van besmetting. Dat kun je toch niet negeren?

En wat mij betreft is het niet zwart- wit, open of dicht. Maar meer maatregelen als luchten, mondkapjes, eenrichtingverkeer, handenwassen, standaardprotocollen, afstand houden, spatschermen. Afwisselend kort naar school. Grotendeels online, maar een deel van de kinderen wel naar school of naar nabijgelegen opvang.

Meer beschermende kleding en maskers, ook voor bewoners zelf waar die dat kunnen, in de verpleeghuizen en niet te vergeten in de thuiszorg.

Misschien wel meer huiswerkbegeleiding door mensen die hun werk zijn kwijtgeraakt terwijl ze wel doorbetaald worden. Verzin een list.

Maar dit gaat de cijfers niet naar beneden brengen en dat levert frustratie op.

ElenaH

ElenaH

14-10-2020 om 08:20

Tja AnneJ

'Op dit moment zijn scholen, maar ook verpleeghuizen, broeinesten van besmetting. Dat kun je toch niet negeren?'

Scholen zijn geen broeinesten van besmetting.

vlinder72

vlinder72

14-10-2020 om 08:21

Tango

Volgens mij mogen sportscholen gewoon open zijn zolang er maar 1,5 meter afstand wordt gehouden. Ik lees nergens een beperking van 30 personen.

Bij ons hebben groepslessen alleen al 35 personen per les. Verspreid buiten of binnen over 2 tennisbanen. Binnen met alle ramen en buitendeuren open. Gaat prima. Iedereen houdt zich er ook aan.

Sinds een paar weken is er ook een mondkapjes plicht bij binnenkomst. Tijdens het niet sporten mag hij af.

Overdrachtlocatie

Nou, bron dan, locatie waar overdracht relatief veel kans maakt om plaats te vinden.

Omdat de kans dat je in de mogelijk besmette adem van een ander terecht komt 100 procent is voor leerlingen en kansrijk voor leerkrachten. Afgezien nog van de mogelijkheid van vrij zwevende aerosolen.

Net zo voor verpleeghuizen.

Dat is niet te voorkomen.

ElenaH

ElenaH

14-10-2020 om 08:25

Van rijksoverheid.nl

'Sporten mag alleen op 1,5 meter afstand van anderen.
Sport alleen. Of in een team van maximaal 4 mensen.
Wedstrijden zijn niet toegestaan.
Dit geldt voor mensen van 18 jaar en ouder.'

Geen idee of de regels voor groepen ('In een ruimte binnen mogen maximaal 30 mensen samen zijn. Kinderen tellen mee.') hier nog bovenop komen.

@Emma

@Emma

14-10-2020 om 08:26

Scholen vrijblijvend

Natuurlijk is het verschrikkelijk als de scholen dichtgaan en dat moet ook zeker niet gebeuren. Maar het volkomen negeren van maatregelen zoals afstand, éénrichtingsverkeer, mondkapjes, pauzes in tijdslots, dat kan gewoon echt niet. Jongeren zijn niet achterlijk, die snappen veel en willen best wel meewerken. Maar het moet ze wel worden uitgelegd, voorgedaan, gehandhaafd. Zodat leerkrachten zich ook gezien en gehoord voelen. En dat kost tijd en geld en energie. Ik ben bang dat de schoolbesturen daarin niet gaan investeren.

ElenaH

ElenaH

14-10-2020 om 08:28

AnneJ

We worden het niet eens. Jij ziet scholen als De Bron Van Al Het Kwaad, die zo snel mogelijk met de grond gelijk gemaakt moeten worden, ook zonder corona. Ik zie scholen als essentieel onderdeel van onze samenleving, die zo lang mogelijk open gehouden moeten worden.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-10-2020 om 08:30

Israel

In Nederland lijken we net te doen of scholen geen factor zijn. We praten er liever niet eens over. Maar Israel is een van de weinige landen die het nog rotter doen dan wij en daar komen ze er wel voor uit wat de oorzaak was: scholen.

Als het daar scholen zijn waarom dan hier niet? Vanwege de speciale maatregelen die gehanteerd worden op scholen? Welke maatregelen?

JERUSALEM — As the United States and other countries anxiously consider how to reopen schools, Israel, one of the first countries to do so, illustrates the dangers of moving too precipitously.

Confident it had beaten the coronavirus and desperate to reboot a devastated economy, the Israeli government invited the entire student body back in late May.

Within days, infections were reported at a Jerusalem high school, which quickly mushroomed into the largest outbreak in a single school in Israel, possibly the world.

The virus rippled out to the students’ homes and then to other schools and neighborhoods, ultimately infecting hundreds of students, teachers and relatives.

Other outbreaks forced hundreds of schools to close. Across the country, tens of thousands of students and teachers were quarantined.

Israel’s advice for other countries?

“They definitely should not do what we have done,” said Eli Waxman, a professor at the Weizmann Institute of Science and chairman of the team advising Israel’s National Security Council on the pandemic. “It was a major failure.”

Houdbaar Elena

Ik denk dat als je de besmetting niet weet te verminderen dat de wal het schip keert. Meer zieke (en dode) leerkrachten, meer besmette leerlingen. Nu al gaan scholen dicht omdat een deel besmet en al dan niet ziek is of wacht op testuitslagen.

Dat wordt alleen maar meer.

vlinder72

vlinder72

14-10-2020 om 08:41

OMT

Het OMT had weken geleden al het advies gegeven om de herfstvakantie voor alle scholen te verlengen naar 2 weken. Even allemaal tegelijk dicht.

Geen idee waarom dat uiteindelijk niet is opgevolgd.

Er wordt dus wel gezien dat er besmettingen op scholen zijn er wordt alleen niks aan gedoen.

Bij mijn oudste op het HBO en bij de jongste op de basisschool hoor ik niks over besmettingen. Bij de middelste twee in de 4e en 5e op 2 verschillende scholen wel. Er zijn daar al zoveel besmettingen.

ElenaH

ElenaH

14-10-2020 om 08:45

Toe maar AnneJ

'Meer zieke (en dode) leerkrachten'

Gut, je hebt de overdrijving weer aangezet.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-10-2020 om 08:48

vlinder

"Het OMT had weken geleden al het advies gegeven om de herfstvakantie voor alle scholen te verlengen naar 2 weken. Even allemaal tegelijk dicht. "

Dat heb ik gemist. Link?

Of haal je OMT en RedTeam door elkaar?

Tine Winkel

Tine Winkel

14-10-2020 om 08:49

dat sporten

daar snap ik idd ook niets van. Sportschool binnen mag maximaal 30 mensen. Vanuit de sportschool waar ik kom zijn er ook enkele lessen, bootcamp achtig, buiten - en DIE mogen dan dus niet door gaan, want meer dan 4 mensen buiten mag niet. Terwijl de risico's buiten toch echt lager (lijken te ) zijn dan binnen... Ik had juist gedacht - dan ga ik deze winter gewoon alleen die buitensport-lessen volgen, maar ik vrees dat die nu worden afgeschaft. Jammer!

vlinder72

vlinder72

14-10-2020 om 08:54

Red team

Het was het Red Team.

Hoe dan ook het was een goed idee.

Tine. Die beperking van 30 personen in een sportschool staat nergens. Ik heb gezocht maar er staat alleen 1,5 meter afstand houden en vermijd drukte.

Pirata

Pirata

14-10-2020 om 08:56

Natuurlijk

Natuurlijk zijn scholen wel bronnen van besmetting. Er zitten veel mensen dicht bij elkaar dus dat kan onmogelijk anders. Cijfers over bronnen van corona van het RIVM noemen ook de scholen. Voor het minimale deel dat een bron kon aangeven dan.

En een stapje terug voor jongeren, desnoods met mondkapje? Makkelijk gezegd. Kan iemand mij vertellen hoe ik mezelf als (extreem) kwetsbare kan beschermen met een VO-kind? Mondkapje in huis dragen? Onvoldoende. Moet ik dan weg, een half jaar in een hotel? Kan niet want datzelfde kind heeft mij vrij hard nodig. En ik ben zeker de enige ouder of gezinslid niet die hiermee te maken heeft.

ElenaH

ElenaH

14-10-2020 om 09:00

Vlinder72

'Tine. Die beperking van 30 personen in een sportschool staat nergens. Ik heb gezocht maar er staat alleen 1,5 meter afstand houden en vermijd drukte.'

Van rijksoverheid.nl:
'In een ruimte binnen mogen maximaal 30 mensen samen zijn. Kinderen tellen mee.'

En:

'Sporten mag alleen op 1,5 meter afstand van anderen. Sport alleen. Of in een team van maximaal 4 mensen. Wedstrijden zijn niet toegestaan. Dit geldt voor mensen van 18 jaar en ouder.'

Nergens staat dat de regel voor ruimtes niet geldt voor sportscholen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.