Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zeetakje

Zeetakje

13-10-2020 om 15:54

#772

""2. Kan iedereen een keer ophouden het over "kwetsbare ouderen" an sich te hebben? Noem het gewoon "kwetsbaren". Ik ben niet oud maar net zo kwetsbaar als een 90-jarige. En dat met een puber op het VO.""

Eens! Ons kwetsbare jongvolwassen kind is ook nog lang niet oud, maar dus wel kwetsbaar.

ook hier geen broeinest

De grootste middelbare school van Amsterdam (1800 leerlingen), ook nog eens in Amsterdam Nieuw West (waar ook het gros van de leerlingen vandaan komt) wat op dit moment naar ik begrijp dè coronahotspot van Nederland is.
Ja, er zijn besmettingen, nee, het zijn er niet veel. Ik kan de aantallen nu even niet oplepelen want ik kan nu even niet bij de mail die hierover recent is rondgegaan maar het ging meen ik sinds de start van het schooljaar om 17 leerlingen en 4 leerkrachten oid. Dat valt bezwaarlijk een broeinest te noemen.

Overigens, wat betreft dat "de meeste besmettingen doen mensen thuis op" - naar ik begrijp is van zo'n driekwart van de besmettingen helemaal niet duidelijk waar die worden opgedaan, dus daarmee komt die opmerking toch wel in een ander daglicht te staan. Als de GGD's de handdoek wat betreft bron- en contactonderzoek helemaal in de ring gooien dan weten we straks nog minder op dit punt, maar momenteel weten we al meer niet dan wel als het gaat om de vraag waar mensen besmet raken.

Groeten,

Temet

guera

guera

13-10-2020 om 16:29

pirata

Excuses: kwetsbaren, daar hebben wij geen contact mee

En daar waar ik onze school niet als maatstaf kan nemen met maar 4 besmettingen kunnen ook niet alle scholen over 1 kam geschoren worden qua maatregelen. Onze school doet dat geweldig. Verschillende pauzes, pauzes in lokalen, blokuren, geen kluisjes gebruiken, mondkapjes, geen/nauwelijks wissel van lokalen. Misschien een verband? goede maatregelen en dus geen broeinest? of gewoon toeval? dus spreek dan de scholen aan waar dat niet gaat. WAAROM in hemelsnaam al dat gewissel van lokalen bv in te krappe trappenhuiizen. Stop daar als eerste mee zou ik zeggen. Gebeurt ook niet. Sommige scholen en vooral de leiding zijn niet heel handig bezig denk ik dan. Moeten daar dan de goeden onder lijden? Liever niet.
Bekijk het lokaal. Gooi die school die wel een broeinest is dicht maar niet allemaal. Dat is echt onzin en beschadigt onnodig veel.
Helaas zal het misschien wel zo zijn dat de scholen die het nu niet goed geregeld krijgen met de maatregelen het ook niet online goed ingeregeld krijgen. Falend leiderschap? geen idee? het is een aanname. I know.

ElenaH

ElenaH

13-10-2020 om 16:45

Triva

'Leg dan eens uit waarom je geen tentamen zou kunnen geven bij een lockdown?'

Leg jij dan eens uit waarom je geen centraal examen kunt afnemen bij een lockdown?

"In elk geval vinden de meeste besmettingen thuis plaats"

Ja duh. Leerling wordt op school besmet, gaat naar huis en steekt daar pa, moe en broertje aan. Dan is 75% van de besmettingen van dat gezin thuis opgelopen.

Je kan op school nog zoveel maatregelen nemen, schermen plaatsen, mondkapjescontrole bij de voordeur en op de gangen, overal ontsmettingsspul, looproutes, alle deuren en ramen altijd open, desondanks is het met zoveel mensen in één gebouw onmogelijk om elkaar niet te besmetten. Op onze school een handvol collega's en tientallen leerlingen die nu corona hebben.

skik

Pirata

Pirata

13-10-2020 om 16:48

School

Ik snap dat gewissel van lokalen ook niet...
Van mij mogen de leerlingen om de dag komen. De helft dan.
Dag A: helft 1, helft 2 heeft streaming
Dag B: helft 2, helft 1 heeft streaming

Als je dit over 2 weken verspreidt heeft iedereen de vakken een keer in het echie en een keer als streaming. En je vermindert het aantal personen in een klas nogal. En in het trappenhuis, enz.

ElenaH

ElenaH

13-10-2020 om 16:52

Pirata

'Ik snap dat gewissel van lokalen ook niet...'

In de onderbouw is jouw optie zeker interessant. Voor de bovenbouw zou dat niet werken, omdat de leerlingen verschillende vakkenpakketten hebben en dus steeds in andere samenstellingen zitten (en dus naar andere lokalen moeten).

Pirata

Pirata

13-10-2020 om 17:04

Oh ja

Dat is zo Elena, ik heb momenteel alleen een onderbouwer dus onderbouw-oogklepjes op 😉

Triva

Triva

13-10-2020 om 17:33

huh?

"Leg jij dan eens uit waarom je geen centraal examen kunt afnemen bij een lockdown?'

Jij weet niks over de huidige problematiek onder studenten waar ze foto's moeten nemen, het geluid aan moeten hebben, geen boek op hun tafel mogen (zelfs geen muismat) en als je ze maar een seconde wegvallen (wifi) dan hebben ze een onvoldoende?

Meeste besmettingen

Niet raar dat de meeste besmettingen thuis plaatsvinden en dat is denk ik ook moeilijk te vermijden. Maar je zou moeten kijken waarvandaan zo’n besmetting het huis in komt. En ik vraag me af of je daar aan de hand van de tabellen van RIVM iets zinnigs over zou kunnen zeggen.

Voor mij (als leek) is het niet zo duidelijk, met zoveel In de klasse onbekend en daarnaast ook nog eens veel elkaar niet uitsluitende klassen.

ElenaH

ElenaH

13-10-2020 om 18:46

Triva

'Jij weet niks over de huidige problematiek onder studenten waar ze foto's moeten nemen, het geluid aan moeten hebben, geen boek op hun tafel mogen (zelfs geen muismat) en als je ze maar een seconde wegvallen (wifi) dan hebben ze een onvoldoende?'

Wacht even ... ga jij mij nu vertellen waarom tentamens niet online afgenomen kunnen worden?
😂😂😂😂😂

ElenaH

ElenaH

13-10-2020 om 18:48

Pirata

Voor de 'stamvakken' (Nederlands, Engels, Wiskunde) zou het in de bovenbouw ook zeker interessant zijn. Scheelt al weer een hoop gedoe.

Onderwijs

Geen nieuwe beperkingen voor het onderwijs.

Nou mag je alleen maar hopen dat wie dan ook in het onderwijs het nu absoluut het onderste uit de kan aan maatregelen kan realiseren.

Ik denk dat het niet genoeg is en dat we daar dan over 4 weken de gevolgen van ondervinden. Nu is het even herfstvakantie, dus dat zal meevallen.

ElenaH

ElenaH

13-10-2020 om 19:13

Niet-medische mondkapjes verplicht

In publieke ruimten en in het VO.

Jo Hanna

Jo Hanna

13-10-2020 om 19:33

Mondkapjes op school

Wat ik niet goed snap, is dat die nog altijd alleen maar bij verplaatsen op moeten. Voor zover ik kan overzien, zijn het juist de situaties waarbij mensen lang samen in elkaars nabijheid en/of in dezelfde ruimte zijn dat risico's hoger worden. Voor mij zouden de mondkapjes daarom juist in de klas op moeten, ook al kunnen leerlingen anderhalve meter afstand houden. Ik kan me voorstellen dat dat voor leerkrachten/docenten ook een veiliger gevoel zou kunnen geven.

Dat geldt natuurlijk dan ook voor andere ruimtes waar mensen nu nog lang bij elkaar mogen zijn, en niet alleen bij verplaatsen.

Mondkapjes

Fijn dat de mondkapjes nu verplicht zijn gesteld. Ik vrees alleen dat er hier en daar wel incidenten zullen zijn met weigerachtigen.

En ik hoop heel erg vooral dat men bij de deur kapjes gaat uitdelen of in de gelegenheid stellen om eerst kapjes aan te schaffen tegen betaling.

Ik was vandaag in de JUMBO en daar had iedereen een mondkapje op, echt iedereen, behalve het personeel achter de spatschermen.

Ik kreeg ook netjes een schoongemaakte kar.

Bij de Action niets van dat al. Ik kon zelf mijn kar schoonmaken. Wel heel goed vind ik het personeel dat reflecterende jasjes aanheeft met 'afstand houden'.

Maar in de Action had werkelijk niemand, behalve een enkele medewerker, een kapje op. Nou ja, ik dus.

En buiten zag ik toch weer veel meer mensen die ook buiten een kapje dragen.

Hopelijk gaat het morgen direct goed met die kapjes. Anders moeten ze die boa's maar verdelen over de winkels, de ingang, zodat ze per direct mensen kunnen aanspreken en zonodig beboeten.

Triva

Triva

13-10-2020 om 21:05

Annej

Morgen zijn de kapjes nog steeds niet verplicht. Bijzonder dat jij een winkel trof waar iedereen ze op had. Het meeste wat ik zie is 33%

Pennestreek

Pennestreek

13-10-2020 om 21:22

Triva

Mondkapjes zijn in de binnenruimte, dus ook in de winkel, verplicht vanaf 10.00 uur morgenochtend. In heel Nederland.

ElenaH

ElenaH

13-10-2020 om 21:28

Nee hoor

'Rutte benadrukte dat er voorafgaand aan de mondkapjesplicht nog enig "juridisch" werk te verzetten is. Tot die tijd geldt een "dringend mondkapjesadvies", aldus de premier.'

Dat redt Rutte nooit in een nacht.

Besmettelijkheid kinderen

https://www.cnbc.com/2020/07/29/dr-fauci-says-kids-over-9-years-old-can-transmit-the-coronavirus-as-well-as-adults-as-some-schools-reopen.html#close

De mondkapjes hebben we nu gehad.
Nu nog de kinderen.

Die zijn echt wel besmettelijk voor volwassenen. Daarom zul je echt harde maatregelen moeten nemen in het onderwijs.

"White House health advisor Dr. Anthony Fauci warned parents sending kids back to school that children over 9 years old can spread the coronavirus as well as adults, saying that should be considered when deciding whether to reopen schools in the fall."

“When you get to the real hot zones, I think you’re going to have to take a really good look and examine the advisability or not,” he said. “What likely would happen is that you would have parents that don’t want to send their children to school or you’re going to have teachers that not going to want to be there.”

Jo Hanna

Jo Hanna

13-10-2020 om 21:42

Nog geen wetgeving

Op Rijksoverheid.nl staat: “Voor nu geldt een dringend advies, aan verplichting wordt gewerkt.”

Maar ik hoop dat iedereen het net zo opvat als jij, Pennestreek. Zo moeilijk is het allemaal niet. We moeten er gewoon doorheen en over een week is iedereen eraan gewend. Dat is in ieder geval wat ikzelf ervaar en ook bij mijn kinderen zie. Bij ons is het eigenlijk al heel snel routine geworden. Best bijzonder eigenlijk, dat het zo snel gewoon wordt. Dat had ik een paar maanden geleden niet gedacht. Ik zag er op de een of andere vage manier een beetje tegenop. Nu snap ik dat eigenlijk niet meer. Ik vind het echt prima te doen. We hebben wel alledrie kekke kapjes met leuke printjes, misschien helpt dat?

Renate

Renate

13-10-2020 om 21:59

Ik zie overal

dat de maatregelen (behalve de mondkapjes) vanaf morgen 22.00 uur gelden.

V@@s

V@@s

13-10-2020 om 22:10

de restaurants zullen wel volzitten morgenavond

Nog even uit eten.. of zou het meevallen? Wel fijn voor restaurants dat ze niet al hun eten weg hoeven te gooien, zoals de vorige keer toen ze direct dicht moesten.

Pirata

Pirata

13-10-2020 om 22:16

Bestellen

Dan maar weer extra vaak eten bestellen! En thuis sfeervol de tafel dekken.

Tango

Tango

13-10-2020 om 22:18

Nou, deze zag ik ook niet aankomen...

Aangekondigd werd dat sportcompetitie voor 18+ zou worden stilgelegd, maar nu geldt het voor de gehele amateurcompetitie, inclusief de jongste jeugd. Bizar gewoon.
Zoon moest vanavond trainen, omdat ik leider ben van zijn team was ik er ook. Ondertussen had ik contact met man die thuis de persconferentie volgde. Berichtgeving was volgens hem heel onduidelijk hierover, maar uiteindelijk bleek dus toch de hele competitie. Dus aan het einde van de training een tiental teleurgestelde jongens van 15/16 jaar.
Ik heb de maatregelen heel lang begrijpelijk gevonden, maar de laatste 2 keer vind dat ze de plank misslaan. Het advies van de mondkapjes dat grotendeels niet wordt opgevolgd en nu dus weer de horeca en de amateursport. En 's avonds de winkels sluiten gaat feestjes binnenshuis toch ook niet tegenhouden? Die drank wordt dan toch gewoon 's middags gehaald?
En ik begrijp best dat ze kosten wat het kost de scholen willen open houden, maar ik vrees toch echt dat daar de meeste brandhaarden zitten.

Vervoer Tango

Dat was ook het verhaal destijds in Italie. Daar was een wedstrijd waarna er heel veel besmettingen waren. Echter niet door het spelen in de buitenlucht maar al die gasten moeten naar de locatie reizen en dat gaat niet individueel met social distancing, dat gaat in bussen en personenauto's hutjemutje. En dan verplaats je een eventuele virusbesmetting naar een andere regio maar ook naar de mensen direct om je heen.

Wel competitie

Er is wel competitie mogelijk maar binnen de eigen club.

Pooh bear

Pooh bear

13-10-2020 om 22:33

Drank

Bij die drank was ook het eerste wat ik dacht dan kopen ze dat toch eerder. Dat gaat niet helpen horeca dicht bij de horeca was het goed geregeld.
Nu gaan er misschien nog meer mensen naar illegale feestje of thuis etentjes houden.
Hopelijk kunnen ze daar ook wat aan gaan doen nu.
Ik dacht ook dat ik kon blijven sporten aangezien het om teamsporten gaat.
Ik rij paard en dat is geen teamsport. Maar ja er zitten er wel meer dan 4 in een maneges geen idee of we weer dicht gaan of dat er kleinere lessen komen.

Veer

Veer

13-10-2020 om 22:58

AnneJ

AnneJ, je bent vrij panisch voor corona. Ik snap dan niet zo goed dat je bij een action komt, daar kom ik al sinds maart niet meer. Eenmaal geprobeerd maar daar werd zo weinig afstand gehouden dat ik niet meer ben gegaan.
Ik bedoel, het is niet bepaald nodig voor je eerste levensbehoeften, toch?

Als we nu alles zo veilig mogelijk inrichten dan kan toch best veel, ik snap ook niet dat scholen niet veilig kunnen.
(Of restaurant bezoek)
Ik hoop niet dat leerlingen zittend ook een mondkapje op hoeven, zolang ze op afstand zitten hoeft dat toch niet? Zo gezond is een mondkapje dragen nu ook weer niet.

Veer

Veer

13-10-2020 om 23:00

Drank

Misschien helpt het wel wat hoor, ik denk dat er toch ook wel wat impulsaankopen worden gedaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.