Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Emmawee

Emmawee

10-10-2020 om 16:07

ElenaH

Denk jij evt dat als we dat in maart/april hadden gedaan, we nu geen tweede golf zouden hebben?

Emmawee

Emmawee

10-10-2020 om 16:09

Argh

Autocorrectiefout en verzonden zonder na te kijken.

Ik bedoel natuurlijk: denk jij echt.... etc.

Triva

Triva

10-10-2020 om 16:53

Elenah

Onzin Elenah, die tweede golf was zeker dan ook gekomen. De hele wereld kan niet in lockdown.

ElenaH

ElenaH

10-10-2020 om 16:54

Emmawee

Ik heb geen glazen bol, maar in China heeft het gewerkt.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1510486117/corona-china-is-praktisch-virusvrij-en-gaat-weer-los

ElenaH

ElenaH

10-10-2020 om 16:54

Triva

'De hele wereld kan niet in lockdown.'

Dat moet je tegen Gommers zeggen, niet tegen mij.

koffie

koffie

10-10-2020 om 16:56

Beter laat dan nooit

Ik vrees dat een tweede lockdown toch echt nodig gaat zijn. "We" hebben als samenleving inmiddels dubbel en dwars bewezen dat we vrijblijvende adviezen - hoe dringend ze ook gebracht worden - onvoldoende opvolgen. Zie alleen al de discussies hier over wat nog net wel of niet mag. Daar gáát het toch helemaal niet om? Die richtlijnen en adviezen zijn er om het risico op besmetting zo laag mogelijk te houden.

Ik zie hier argumenten langskomen die lijken op "ach, ik kan best 160 op de snelweg rijden, ook al mag dat niet. Ik weet dat ik goed oplet en ik word toch niet gepakt."

ElenaH

ElenaH

10-10-2020 om 17:15

Koffie

'Ik zie hier argumenten langskomen die lijken op "ach, ik kan best 160 op de snelweg rijden, ook al mag dat niet. Ik weet dat ik goed oplet en ik word toch niet gepakt."'

Dan snap je de discussie niet.
Er komen argumenten langs die zeggen: "ook al mag je 100 op de snelweg, toch kun je dat beter niet doen want autorijden is gevaarlijk".
Wat op zichzelf waar is, maar niet de essentie is van de maximum snelheid.

Lou

Lou

10-10-2020 om 17:32

Skik

"Maar dat het ene wel mag en het andere niet zorgt er wel voor dat er over all minder contacten/risico's zijn dan als alles mag."

Zeker. Daar gaat het om. Maar het geheel aan maatregelen had, vooral voor het draagvlak, wel hier en daar wat helderder en logischer gekund. Toch?

vlinder72

vlinder72

10-10-2020 om 18:01

Wilma

Lang niet alle simpele zielen zien toch wel in dat de kwetsbare mensen in de samenleving als eerste moeten worden ingeënt. Sommige wetenschappers vinden juist dat jongeren als eerste moeten worden ingeënt omdst zei het virus als eerste oplopen en het verspreiden.

Ik zou dus maar niet zomaar aannemen dat kwetsbare mensen als eerste aan de beurt zijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-10-2020 om 18:06

vlinder

Het is waarschijnlijk dat de eerste vaccins niet zozeer besmetting zullen voorkomen, maar ervoor zorgen dat mensen minder ziek worden.

In dat scenario kies je er dus voor om eerst de zwakken te vaccineren.

In ieder scenario kies je ervoor de medici in de frontlinie eerst te vaccineren.

"Sommige wetenschappers vinden juist dat jongeren als eerste moeten worden ingeënt omdst zei het virus als eerste oplopen en het verspreiden."

Welke wetenschappers?

Pirata

Pirata

10-10-2020 om 18:22

Wie eerst

Over een maand schijnt er hier een rapport van de Gezondheidsraad over uit te komen.
Dat van "kwetsbaarste mensen eerst" komt uit een ouder scenario (voorgaande epidemie, ik dacht mexicaanse griep), maar zegt niks over nu.

Emmawee, absoluut en relatief

Ik word ook niet gehinderd door enige wiskundige of statistieke vaardigheden, maar een R 1,17 is alleen relatief minder dan een R van 1,33. Want 1000 besmette mensen die ieder 1,3 mensen besmetten geeft 1300 nieuwe besmettingen, toename van 300. 6000 besmette mensen die 1,17 mensen besmetten 7020 mensen, een toename van 1020. Toch?

skik

Pirata

Pirata

10-10-2020 om 18:35

Triva

Ik zei wat ik had gelezen. Die site van jou is overigens Belgisch....

ElenaH

ElenaH

10-10-2020 om 18:45

Uit Trouw

'België heeft afgelopen week de grootste dagelijkse stijging van het aantal coronabesmettingen gezien sinds het begin van de pandemie. De Morgen baseert zich op voorlopige cijfers van gezondheidsinstituut Sciensano.

Het instituut meldt dat tussen 30 september en 6 oktober dagelijks gemiddeld 3274 nieuwe besmettingen zijn vastgesteld. Dat komt neer op een stijging van 80 procent in vergelijking met de week daarvoor. Afgelopen maandag en dinsdag zijn de laatste dagen waarover dagcijfers bekend zijn. Toen zijn er respectievelijk 5022 en 5048 nieuwe coronabesmettingen vastgesteld.'

https://www.trouw.nl/buitenland/weer-coronarecords-gesneuveld-in-veel-europese-landen~b79701d2/

ElenaH

ElenaH

10-10-2020 om 20:02

Misschien

Is de conclusie wel dat corona zich niet laat indammen?

Wilma

Wilma

10-10-2020 om 20:10

Vlinder72

Oeps, dan ben ik een nog simpeler ziel dan alle andere armen van geest 🤔😊

ElenaH

ElenaH

11-10-2020 om 06:46

Vlinder72

'Ik zou dus maar niet zomaar aannemen dat kwetsbare mensen als eerste aan de beurt zijn.'

Je kunt het vaccin, als niet-kwetsbaar persoon die niet in de zorg werkt, ook weigeren. En aangeven dat je bereid bent om op de tweede batch te wachten zodat anderen eerst kunnen.

Maatregelen en draagvlak

'Er komen argumenten langs die zeggen: "ook al mag je 100 op de snelweg, toch kun je dat beter niet doen want autorijden is gevaarlijk". Wat op zichzelf waar is, maar niet de essentie is van de maximum snelheid.'
Het eerste probleem is al dat er onder sommige groepen de gedachte leefde: die maatregel geldt niet voor ons (jongeren vooral, met als argument: wij worden niet ziek; het belemmert onze vrijheid en dus onze grondrechten).
Het tweede probleem is dat er mensen zijn die hun particuliere situatie opgelost willen zien in de maatregelen die er liggen. Dat kan niet. Om bij het voorbeeld van de maximumsnelheid te blijven: als jij een onervaren weggebruiker bent, nachtblind, of nog nooit in de bergen hebt gereden, dan zul je in bepaalde situaties toch de afweging moeten maken of je dat wel of niet gaat doen, ongeacht of het wel mag. Er is geen enkele maatregel die elke particuliere situatie kan oplossen. Om bij het beeld te blijven: het is nu gevaarlijk op de weg, dus pas je snelheid aan.
Het derde probleem is dat er tot nu toe te weinig zicht is op wat nu echt helpt, behalve dan de zeer strenge en ver doorgevoerde maatregelen van China. Dat is meer dan een lockdown. Het is ook het testen, het controleren van individuen, het signaleringssysteem, de quarantainemaatregelen etc. Eefje Rammeloo schreef in Trouw over wat dat in de praktijk betekent.

https://www.trouw.nl/buitenland/quarantaine-werkt-ze-zouden-het-in-nederland-eens-moeten-proberen~b5d5ec87/

Om zoiets te kunnen doen moet je niet alleen het gedrag van mensen willen beïnvloeden, maar ook een organisatiestructuur in de samenleving hebben die dat mogelijk maakt. In China kan dat. Daar hebben ze ook eerdere ervaringen met Sars gehad. Het geeft het land nu economisch gezien een geweldige voorsprong. Maar er zijn weinig landen die zo'n organisatiestructuur hebben.

Mijn dochter moest 10 dagen in quarantaine, omdat zij op haar werk iemand had ontmoet die besmet bleek te zijn. Er stonden (gelukkig) geen bewakers voor haar deur en er is ook geen buurtcomité die elke stap buiten de deur in de gaten hield.

Het was mooi geweest als we de herfstvakantie hadden gebruikt voor een totale lockdown: geen scholen, ook geen werk, geen boodschappen. Maar dat had dan even vooraf moeten worden aangekondigd, zodat mensen zich konden voorbereiden. Nu is het te laat, een paar weken later en je krijgt het probleem van de scholen weer. Ook nu weer: te laat.

Ik denk dat het grootste probleem voor vergaande maatregelen niet zozeer het gedrag van de mensen is als wel de organisatiestructuur van de samenleving.

Ondertussen staan de BOA's wel te trappelen om ons met wapenstok te lijf te gaan.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

11-10-2020 om 10:04

Herfstvakantie

'Het eerste probleem is al dat er onder sommige groepen de gedachte leefde: die maatregel geldt niet voor ons (jongeren vooral, met als argument: wij worden niet ziek; het belemmert onze vrijheid en dus onze grondrechten).'

Rutte zei zelf: "je doet het niet voor mij, maar voor jezelf". Dat geeft heel veel mensen de ruimte om zich dus niet aan de maatregelen te houden. Als het voor jezelf niet zo nodig hoeft.

Het was mooi geweest als we de herfstvakantie hadden gebruikt voor een totale lockdown:'

Dan had geen enkele student op de universiteit tentamens kunnen maken ... Of denk jij dat iedereen in Nederland een week vrij is?

'Ondertussen staan de BOA's wel te trappelen om ons met wapenstok te lijf te gaan.'

Dat is net zo'n onzin als dat alle studenten alleen maar feesten. Onze BOA's willen helemaal geen wapenstok.

Vrij

Ik heb zelf geen vrij in de herfstvakantie, dus nee, ik weet heel goed dat niet iedereen vrij is. Op mijn werk zouden ze gaan roepen dat we dan weer digitaal moeten gaan in die week.

Maar daarom had ik ook graag gewild dat mensen het even konden voorbereiden. zodat je de tentamens kunt verplaatsen. Als nu dinsdag een lockdown wordt afgeroepen, dan heb je het probleem acuut.

'Onze BOA's willen helemaal geen wapenstok.' Dan vallen jouw BOA's niet onder de Nederlandse BOA bond. Die wil nog verder gaan.

Uit een bericht op Nu.nl van 14 september:

'De Nederlandse BOA Bond heeft eerder laten weten een wapenstok alleen niet voldoende te vinden. Ze willen ook dat boa's worden uitgerust met pepperspray.'

Tsjor

ElenaH

'Rutte zei zelf: "je doet het niet voor mij, maar voor jezelf". Dat geeft heel veel mensen de ruimte om zich dus niet aan de maatregelen te houden. Als het voor jezelf niet zo nodig hoeft.'
Dat is inderdaad een fout geweest van Rutte, inspelen op het individualisme. Hij had moeten zeggen: je doet het niet alleen voor jezelf, maar voor iedereen, voor de samenleving, het is een maatschappelijke plicht om ervoor te zorgen dat we allemaal met elkaar, samen, het virus gaan indammen.
Mogelijk hebben de jongeren dat nu geleerd: hun vrijheid en hun vakanties hebben het virus levend en actief gehouden. Met alle gevolgen van dien. De samenleving is meer dan een optelsom van 'zelven'.
Volgens mij is dat ook de belangrijkste wissel die Rutte zelf moet maken in zijn wereldbeeld. Trouw geeft een citaat van Rutte uit 2007 in Elsevier: 'Zodra mensen het vertrouwen wordt gegeven dat ze hun eigen leven kunnen leiden zal de maatschappelijke samenhang toenemen'. De corona-crisis leert dat die maatschappelijke samenhang niet vanzelf ontstaat door iedereen op te roepen voor zichzelf te kiezen. Op economisch gebied heeft Rutte al een ommedraai gemaakt, met het besef dat er staatssteun nodig is voor ondernemers met personeel. Maar in het aanspreken van mensen op hun gedrag heeft hij nog geen ander vocabulair beschikbaar.

Tsjor

Renate

Renate

11-10-2020 om 10:39

Ik ken

eigenlijk alleen maar faculteiten die het jaar in semesters of trimesters verdeeld hebben en dus in de herfstvakantie nog niet toe zijn aan tentamens.

Triva

Triva

11-10-2020 om 11:18

herfstvakantie valt verdeeld over het land in twee weken maar idd dan een totale lockdown had prima gekund. Snap niet wat die studenten dan weer te zeuren hebben. Mijn zoon doet tentamens, net gestart, ook online nu.

ElenaH

ElenaH

11-10-2020 om 11:30

Renate

Dan ken je de universiteit van Leiden blijkbaar niet.

Triva

Triva

11-10-2020 om 11:32

Elenah

Bij een lockdown moet ook Leiden dicht....

ElenaH

ElenaH

11-10-2020 om 11:35

BOA's

'Dan vallen jouw BOA's niet onder de Nederlandse BOA bond. Die wil nog verder gaan.'

Dat is net zo'n onzin als zeggen dat ik geen lid ben van de FNV omdat ik aangeef dat ik een bepaald plan van het bestuur niet steun.

Renate

Renate

11-10-2020 om 11:43

Nee

althans niet uit eigen ervaring, maar dat ze in Leiden blijkbaar in de herfstvakantie tentamen doen, betekent niet dat geen enkele student op de universiteit tentamen kan doen. Het is dus geen landelijk probleem.

Jo Hanna

Jo Hanna

11-10-2020 om 12:13

Geen inzicht

Tsjor: "Rutte: 'Zodra mensen het vertrouwen wordt gegeven dat ze hun eigen leven kunnen leiden zal de maatschappelijke samenhang toenemen'. De corona-crisis leert dat die maatschappelijke samenhang niet vanzelf ontstaat door iedereen op te roepen voor zichzelf te kiezen."

Dat kán ook helemaal niet in deze situatie. Dat de oprechte bereidheid er is wil nog helemaal niet zeggen dat het ook tot goede resultaten leidt. Dat is net zoiets als kinderen die, na het horen over financiële problemen van hun ouders, hun spaarpot omkiepen om een schuld van een paar ton te helpen afbetalen. Wij overzien die situatie helemaal niet. Het zal ons heel goed duidelijk moeten worden gemaakt welke bijdrage we moeten leveren en waarom. De situatie ontstijgt ons persoonlijke bevattingsvermogen en daarom sluit de aan ons gevraagde vrijwillige bijdrage daar ook niet bij aan.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2020 om 12:47

Tsjor

Ondertussen staan de BOA's wel te trappelen om ons met wapenstok te lijf te gaan.===

Wat is dit nu voor een populistische uitspraak? En "ons"? Geef je aanleiding? Doe ik dat?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.