Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Morfine

' Dus je ademt al moeilijk en dan geven ze je morfine. Is dat pijnbestrijding of euthanasie? '
Palliatieve zorg is dat. Tenzij je bewust een overdosis geeft. Dan is het moord.
Euthanasie is het pas als er een wilsverklaring ligt, een gesprek is geweest met de arts en met een tweede arts en er een afspraak ligt voor het mment waarop een zeker-dodelijke injectie wordt toegediend.

Tsjor

Ad Hombre

Ad Hombre

07-10-2020 om 13:15

tsjor

We zitten hier in een schemergebied. Een morfinedosis die normaal gesproken standaard is zou hier de dood kunnen veroorzaken. Dezelfde discussie loopt in Zweden:

"And speaking in the Aftonbladet Daily, another newspaper, he was more specific:

In elderly homes, in principle, only palliative care has been prescribed, which means that you get morphine, midazolam and haldol to prevent being nauseated and vomited by morphine. It is a treatment that almost almost 100 percent certainly leads to death. Giving both midazolam and morphine inhibits breathing. If you have trouble breathing, you quickly get such an oxygen deficiency that you die.

Was this euthanasia? Gustafsson was blunt. Yes, he said. “Yes, I could almost imagine using even stronger words. That it is about the same as these people being killed. It’s basically a hundred percent way, much like the electric chair. It is about as effective.”"

https://patientsrightsaction.org/did-covid-19-open-the-door-to-euthanasia-in-sweden/

"Euthanasie is het pas als er een wilsverklaring ligt, een gesprek is geweest met de arts en met een tweede arts en er een afspraak ligt voor het mment waarop een zeker-dodelijke injectie wordt toegediend. "

Dat is een juridische discussie.

Emmawee

Emmawee

07-10-2020 om 13:31

Ad, het is niet helemaal waar

Uit: Morfine, feiten en fabels (als pdf online te vinden):

"Fabel: Morfine veroorzaakt ademhalingsmoeilijkheden.
Feit: Bij de behandeling van pijn met morfine spelen
ademhalingsmoeilijkheden geen rol. Alleen zeer hoog
gedoseerde morfine-injecties in een ader kunnen
problemen met de ademhaling veroorzaken. Benauwd-
heid kan juist reden zijn om morfine voor te schrijven,
zoals in de inleiding is beschreven."

Morfine wordt gebruikt als middel tegen benauwdheid, waarbij het erom gaat dat het signaal BENAUWD! niet meer door de hersenen wordt geregistreerd. De feitelijke benauwdheid (of pijn) en de oorzaak ervan zijn niet weg, je hebt het simpelweg niet meer zo in de gaten.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-10-2020 om 17:20

Emmawee

OK, duidelijk. Niet extra gevaarlijk om te geven bij Corona dus.

Emmawee

Emmawee

07-10-2020 om 17:50

Precies Ad

Zolang het niet in hoge doses in de aderen wordt gespoten, zou het geen extra benauwdheid moeten geven.

ElenaH

ElenaH

07-10-2020 om 21:56

Frankrijk

'President Macron heeft live op de Franse televisie nieuwe maatregelen tegen de verspreiding van corona aangekondigd. Wat er gaat gebeuren is nog niet bekend, maar de maatregelen zullen gelden in gebieden waar het virus het hardst toeslaat.

Frankrijk registreerde vandaag bijna 19.000 nieuwe besmettingen. Dat zijn er ongeveer 9000 meer dan gisteren.'

Daar lijken de mondkapjes dus ook geen verschil te maken.

ElenaH

Ligt er maar aan. Verschillende landen, hun maatregelen en besmettingen laten zich lastig met elkaar vergelijken omdat er zo veel factoren mee kunnen spelen.

skik

ElenaH

ElenaH

08-10-2020 om 08:08

Skik

Hmmm, als de besmettingen in Duitsland lager zijn dan in Nederland, wordt er hier geroepen dat dat door de mondkapjes komt. En als de besmettingen in Duutsland tóch stijgen, kunnen we de landen ineens niet meer vergelijken.
Wat een onzin.

Triva

Triva

08-10-2020 om 08:31

Elenah

België is de mondkapjes gaan invoeren omdat het daar in het voorjaar veel slechter ging dan bij ons. Je kunt dus niet naar de cijfers in het voorjaar verwijzen en zeggen dat mondkapjes niet helpen.

Algemeen: ik lees dat mensen denken dat als iedereen mondkapjes opheeft men minder op de 1,5 m let. Dat is niet mijn ervaring in de supermarkt. Het is gelijk of juist meer afstand dan tot mensen zonder mondkapje.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-10-2020 om 08:32

Elene

Een ding is zeker. De Duitsers doen iets goed wat wij fout doen. We weten niet wat de grootste doorslag geeft, dus veiligheidshalve zou ik ze zoveel mogelijk proberen na te doen.

Je hebt die kaartjes toch wel gezien met een keiharde overgang tussen de NL en DE grens? Aan de ene kant rood en aan de andere kant geel. (Met FR ligt dat minder duidelijk.) Wij doen duidelijk iets fout. Bescheidenheid is gepast.

NL heeft al weer extra IC capaciteit gevraagd aan Duitsland. Om je rot te schamen. Je zou wensen dat Merkel harde eisen aan ons beleid ging stellen.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-10-2020 om 08:38

Elena

"En als de besmettingen in Duutsland tóch stijgen, kunnen we de landen ineens niet meer vergelijken.
Wat een onzin."

Het verschil tussen DE en NL is vrij extreem en, zoals gezegd, houdt op bij de grens.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-07-01..latest&country=NLD~DEU&region=World&casesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Josien

Josien

08-10-2020 om 10:58

stomme vraag misschien

Stomme vraag misschien maar wat doet Duitsland anders dan Nederland? Ja, ik weet dat ze daar al maanden in openbare ruimtes mondkapjes dragen, maar wat verder nog? Meer testen en betere mentaliteit van de Duitsers?

ElenaH

ElenaH

08-10-2020 om 11:12

Josien

Meer testcapaciteit, geen microbiologen die aan ziekenhuizen verbonden zijn en commerciele laboratoria proberen te weren, ook grootschalig testen van (nog) gezonde mensen, inzet van het leger om de capaciteit van bronnen- en contactonderzoek te vergroten (preventie!), veel minder bezuinigingen op de GGD's en een scherper onderscheid tussen wetenschap en politiek.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/waarom-niet-nederland-het-coronawonderland-is-maar-duitsland~b87dc6bd/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

ElenaH

ElenaH

08-10-2020 om 11:14

Enne

Ik ben al bijna 4 uur bezig om te uitslag van mijn coronatest te krijgen, maar verder dan 'je kunt nu niet inloggen, probeer het over 30 minuten nog eens' kom ik niet. Zelfs dat krijgen we in Nederland niet geregeld.

specht

specht

08-10-2020 om 12:50

Duitsers luisteren

Duitsers luisteren ook beter, en houden zich in het algemeen aan de regels.
Vandaag weer het verhaal gehoord van iemand die toch haar zestigste verjaardag toch met haar zes zussen gevierd heeft zonder afstand te houden. 3 van de zes besmet, en allerlei gezinnen in quarantaine.
Gisteren bij de Ikea geweest.
Ondanks dat er gratis mondkapjes werden uitgedeeld, droeg 20% ze niet.

Petra

Petra

08-10-2020 om 12:57

Maar in Duitsland

zijn kapjes verplicht. Bij ons niet, dus hoezo luisteren we niet?

specht

specht

08-10-2020 om 13:02

Petra

Nou als iets sterk wordt aangeraden, en het wordt je aangereikt, en je doet iets bewust niet, dan vind ik dat niet luisteren.

Petra

Petra

08-10-2020 om 13:05

Dat kun je wel vinden

maar de vergelijking met bijv Duitsland wordt altijd gemaakt. Terwijl we helemaal niet weten wat de Duitsers met een advies zouden doen.

ElenaH

ElenaH

08-10-2020 om 13:15

Specht

'Duitsers luisteren ook beter, en houden zich in het algemeen aan de regels.'

En toch neemt het aantal besmettingen ook daar weer toe.

We zijn nog complexer

Wij willen graag aangesproken worden op intelligentie en verantwoordelijkheid, maar we gaan zelf vragen om strengere maatregelen, meer dan 60% wil dat mondkapjes verplicht worden, maar veel minder dan 60% draagt ze. Heel complexe volksaard.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

08-10-2020 om 13:23

Is dat zo?

'Wij willen graag aangesproken worden op intelligentie en verantwoordelijkheid,'

Welnee. Rutte (!) wil ons aanspreken op intelligentie en verantwoordelijkheid, zodat hij niet hoeft te doen waar hij voor betaald wordt: het land besturen.
Zondag met Lubach gezien?

specht

specht

08-10-2020 om 13:24

Elena H

Klopt, ook in Duitsland nemen de besmettingen toe, maar niet te vergelijken met de toename in Nederland.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-10-2020 om 13:42

specht

"Klopt, ook in Duitsland nemen de besmettingen toe, maar niet te vergelijken met de toename in Nederland."

De besmettingen nemen helemaal niet toe in Duitsland!

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-05-02..latest&country=DEU~NLD&region=World&casesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&pickerMetric=location&pickerSort=asc

Oh wacht, als ik heel goed kijk zie ik rechts onderin inderdaad iets van een heel klein stijginkje...

Ad Hombre

Ad Hombre

08-10-2020 om 14:39

5831 erbij vandaag

Nou, die 'strenge maatregelen' werken (nog) niet...

Lou

Lou

08-10-2020 om 14:43

Nou die intelligentie

Dit ja (Elena):

"Rutte (!) wil ons aanspreken op intelligentie en verantwoordelijkheid, zodat hij niet hoeft te doen waar hij voor betaald wordt: het land besturen."

Het lukt gewoon niet. Zijn we te dom? Ik zie weinig mondkapjes en ik moet om de haverklap uitwijken voor ouderen. Niet voor jongeren, in mijn ervaring zijn het telkens ouderen zonder mondkapjes en zonder afstand.

Dom is niet het juiste woord. Ik nam de proef op de som en vroeg het aan mijn moeder (83, zeer fit, zeer goed op de hoogte, tamelijk slim en verstandig): houd je afstand? Het antwoord: "Ja tuurlijk, altijd. Alleen zo'n mondkapje, nee hoor, sorry kind dat doe ik niet." Oké.

Maar in de paar uur daarna zag ik wat er gebeurde: ze houdt geen enkele afstand, tot niemand. Af en toe maakte ik een gebaar, dan was het: oh ja, afstand.

Kortom: ze denkt dat ze afstand houdt, maar ze doet het gewoon niet. Dat zie ik bij meer ouderen. Ze vergeten het de hele tijd.

Daarom wat mij betreft liever verplichte mondkapjes en andere maatregelen, want van het afstand houden moeten we het echt niet hebben. Het lukt kennelijk gewoon niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-10-2020 om 14:50

Lou

Het is bizar dat juist de meest kwetsbare groep (tenminste: een deel daarvan) er zo mee omgaat. Ik denk dat ze het gewoon niet zo goed kunnen volgen allemaal. Had Lubach daar niet een paar schokkende voorbeelden van met een straatinterview? Ze snappen het gewoon niet.

Misschien snap ik het ook wel niet meer als ik 75 ben...

Piep

Piep

08-10-2020 om 15:06

Vreemd

Ik moest deze week in een paar grote steden zijn in de Randstad. mondkapjes mee. Ik heb vrijwel niemand ermee zien lopen. Kom ik in een klein supertje in mjn gemeente (waar 0 besmettingen zijn) heeft iedereen er eentje op. Behalve een vrouw van70+. Zo vreemd!

Analyse

' Rutte (!) wil ons aanspreken op intelligentie en verantwoordelijkheid, zodat hij niet hoeft te doen waar hij voor betaald wordt: het land besturen.'
Omdat de analyse van de volksaard is dat wij ' wars' zijn van regels. Het liedje 15 miljoen mensen beschrijft die volksaard volgens mij wel goed
Bij de eerste lockdown ging het wel goed. Je mocht wel de straat op en boodschappen doen, maar iedereen besefte toch dat het beter was om zoveel mogelijk binnen te blijven en de boodschappen thuis te laten bezorgen. Daar zat nog enige intelligentie achter.
Verplicht, boetes uitdelen en politie-agenten op straat om te controleren of je wel de juiste papieren bij je hebt, dan zou iedereen ruimschoots gebruik willen maken van het recht om te demonstreren: zo hoeft het nou ook weer niet.
We willen het graag binnen onze vrijheid en met afweging van alle belangen toch wel zelf bepalen.
Daarom is die roep om verplichting nu zo vreemd, zeker gezien het feit dat die meer dan 60% van de mensen het toch niet doen.
Komt toch de behoefte aan de sterke leider naar boven?

Tsjor

Lou

Lou

08-10-2020 om 15:38

Wij?

Nou, "wij" zijn helemaal niet wars van regels. "Wij" zijn ook heel braaf: je hóeft niet eens een mondkapje op en kijk eens, de helft van de mensen doet het toch! We worden zelfs boos als mensen zich ongeveer maar net niet helemaal aan de regels houden (Staphorst). Maar die andere helft dan? Want ja, we zijn natuurlijk ook dwars. Daarom willen we strengere regels en dan willen willen we ook daartegen demonstreren. Kortom: ja, wij wel, maar die andere wij niet

Het punt is dat als je echt iets wilt bereiken, heb je toch het meest aan een wet, een verbod of een verplichting vanuit de overheid. Daarin is Nederland heus niet zo heel veel anders dan andere landen.

#sluitnoutochdescholen

http://www.gezondheidsnieuws.aantreffen.nl/corona-covid19/wat-nederland-kan-leren-van-foute-corona-covid19-aanpak-in-israel/

Je wil het niet maar die mythe moet nu maar eens over zijn. Scholen zijn brandhaarden van het coronavirus. Het wordt tijd voor een tijdelijke algehele lockdown en dan weer terug naar deels naar school, een deel naar school dat niet anders kan, op school alleen veilig werken. En verder, helaas, online.

En inzetten op online scholing en ontwikkeling.

De ervaringen met scholen in Israel tijdens deze tweede golf. Terwijl Israel de eerste golf heel snel en goed onder controle kreeg.

"De vijf belangrijkste lessen

Houd geen scholen open met een groot aantal dagelijkse gevallen en hoge infectiepercentages (R-nul rond 1). Dit zal een verdere golf aanwakkeren, en zal hoe dan ook niet effectief zijn vanwege de vele quarantaines van kinderen en leraren.
Probeer niet de pandemie te managen op basis van de capaciteit van het gezondheidszorgsysteem. Want je zult zeker tegen de grens daarvan aanlopen. Op dat moment zal de uitbraak recordniveaus bereiken, met een hoog dodental. Een lockdown zal nodig zijn, en het zal erg lang duren om het aantal besmettingen te verlagen. Kom vroeg in actie om de besmettingsaantallen laag te houden.
Een uitbraak onder de jongere bevolking zal de ouderen onvermijdelijk binnen enkele weken bereiken.
Een uitbraak in sommige steden zal zich onvermijdelijk uitbreiden naar andere steden vanwege de vermenging van de bevolking. We hadden lokale uitbraken, maar konden om politieke redenen geen differentiële vergrendeling implementeren, en ze verspreidden zich uiteindelijk.
In een heterogene populatie kunnen lockdowns verschillende effecten hebben op verschillende groepen vanwege het verschillende gedrag van deze populaties. Twee weken na de lockdown stopte de uitbraak onder de algemene bevolking, maar verspreidde zich verder onder de orthodoxen."

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.