Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pirata

Pirata

05-10-2020 om 15:16

Neemt niet weg dat ik aan de cijfers niet kan zien of men op zeker moment toch enigszins terughoudend is geweest met IC-gang. Zaken nog iets langer aankijken, etc.

ElenaH

ElenaH

05-10-2020 om 15:23

Tsjor

'De radio-opnames zijn legendarisch als het gaat om het gebrek aan inzicht en respect ("Is dit wel een ramp, hahaha").'

De radio-opnames van wie? Dat is toch niet maatgevend? Ik kan je verzekeren dat bij de overheid en bij de hulpverleners de ramp zeer serieus werd genomen. Ook in 'Den Haag'!

Ad Hombre

Ad Hombre

05-10-2020 om 15:34

Pirata

"Neemt niet weg dat ik aan de cijfers niet kan zien of men op zeker moment toch enigszins terughoudend is geweest met IC-gang. "

Ouderen werden gewoon niet naar het ziekenhuus gestuurd. Op een gegeven moment belden huisartsen hun (nog gezonde) oudere patiënten om vast te bespreken of ze wel echt naar de IC zouden willen als ze ziek werden.

Dit is ook een groot deel van de reden dat in werkelijkheid bijna twee keer zoveel mensen stierven aan Corona (oversterftecijfers CBS) dan geteld. Mensen die buiten het ziekenhuis stierven werden domweg niet geteld.

Reken maar dat de IC's overstroomd waren als ze mensen niet bewust buiten de deur hadden gehouden.

Actie tegen mondkapjes op school

https://www.ad.nl/binnenland/actievoerder-gearresteerd-na-oproep-friese-school-te-bezetten-uit-protest-tegen-mondkapjes~a2c19910/

"Actiegroep Viruswaarheid

Willem Engel, voorman van de protestgroep Viruswaarheid, deed dit weekend ook al een oproep bij scholen te gaan demonstreren tegen het advies. Mourik is een bekende van Engel. "

"Er kwam weinig van terecht. Mourik werd vrij snel van de straat geplukt door de politie. Hem was te kennen gegeven dat hij niet voor de school mocht protesteren, maar naar het Victoria Park Wolvega (drafbaan) moest gaan. Dat weigerde hij. Het was Mourik door het Linde College al verboden het schoolterrein te betreden door eerdere vormen van intimiderend gedrag tegenover het personeel van de school."

Er zijn nog steeds mensen die zich door Willem Engel aan laten zetten tot actie tegen de maatregelen.

Toch is dit de enige school waarvan ik het gehoord heb.

Hopelijk is die viruswaarheid wat op zijn retour?

Vanwege de gruwelverhalen die je hoorde over de IC, mensen werden op hun buik gelegd en beademd om het verdrinken van de longen tegen te gaan, daar zijn nu betere methodes voor gevonden.

Om die reden heb ik met mijn kinderen afgesproken dat we dat niet gaan doen. Mocht het zover komen. Ik heb een balkon en zonodig kun je thuis ook zuurstof krijgen en verder gaat het niet.

Ik weet ook van een andere ouder die haar jongvolwassen kind op de 'buitenlucht' methode verpleegd heeft. Direct een halfligstoel geregeld en buiten in de tuin verpleegd.

De anti IC lobby speelde echt wel. Ik denk dat in landen als Spanje mensen veel sneller op de IC terecht komen. Alleen al omdat iedereen donor is is men daar veel meer aan gewend.

Ook Duitsland heeft veel meer IC bedden. Dat kan zorgen voor een lagere drempel om op te nemen.

vlinder72

vlinder72

05-10-2020 om 18:34

Temet

Ik weet het niet.

Na het geprotesteer en alles onder het stoepkrijt kalken hebben ze nog een gesprek gehad met de directeur. Die heeft ze nogmaals duidelijk gemaakt het verbod niet in te trekken. Ze dreigden toen inderdaad met een kort geding in de media.

Ik heb daar niks meer over gehoord. School zegt er ook niks over. Bij het protest waren ook ouders van een leerling aanwezig dus die zouden het kort geding kunnen starten.

Volgens mijn dochter is het zo zielig voor die leerling. Iedereen op school maakt viruswaanzin belachelijk

Mijn dochter maakte zich wel zorgen vanmorgen. Ze wil namelijk niet tussen protesten door naar school fietsen en ze vindt het heel naar a l s de pers er dan m staat met camera's. Gelukkig stond er niemand vanmorgen, ze was daar wel bang voor omdat in de oers stond dat er weer bij scholen geprotesteerd zou worden.

Vlinder

"Volgens mijn dochter is het zo zielig voor die leerling. Iedereen op school maakt viruswaanzin belachelijk"

Als die ouders geen erg geharnaste coronasceptici zijn dan zullen ze toch liever in de luwte blijven in plaats van als boodschappenjongen voor Willem Engel te fungeren, zou ik denken. Is het niet voor hun eigen welzijn, dan wel voor hun dochter.

En dan wordt het leuk. Viruswaanzin, pardon, Viruswaarheid, is een stichting. Nu kan een stichting (of een vereniging met rechtspersoonlijkheid) als belangenbehartiger onder omstandigheden wel procederen in zaken waar ze niet zelf rechtstreeks een belang hebben. Zo komen allerhande belangengroepen de rechtszaal binnen. Maar dat mag (ik moest het nazoeken, maar voor de liefhebber, zie 3:305a BW) alleen "voorzover zij deze belangen ingevolge haar statuten behartigt".

Nu is Viruswaarheid zo vriendelijk geweest om op de site een linkje te plaatsen naar de oprichtingsakte en daarin staat als doel van de stichting "het strijden voor het behoud van een democratische rechtsstaat".

Ik zou toch menen dat interne regelingen van een school voor middelbaar onderwijs niet echt een verband hebben met (bedreigingen van) de democratische rechtsstaat. Een actie tegen beperkingen van het demonstratierecht ivm de coronaregels is heel goed onder dit belang te brengen (inperking van een grondrecht door de overheid, nietwaar) maar regels van een school? Nou ja, leuke discussie. Als Willem durft te kort-gedingen. Maar net als AnneJ heb ook ik het idee dat deze club de wind nu wat tegen heeft dus ik zou me kunnen voorstellen dat hij zich nu even koest houdt.

Groeten,

Temet

overigens

Als viruswaanzinnigen gaan protesteren op het schoolplein en dat schoolplein geen openbaar terrein is (en dat zijn veel schoolpleinen niet), dan is het volgens mij zo dat de directeur die lui kan sommeren te vertrekken en dat er dan sprake is van lokaalvredebreuk als ze blijven.

Demonstreren ze op de openbaar toegankelijke stoep voor het schoolplein dan gaat deze vlieger vziw niet op.

Groeten,

Temet

vlinder72

vlinder72

05-10-2020 om 19:02

Temet

Ik heb net gegoogled. Ik kan geen kort geding vinden tegen de school of de overkoepelende stichting.

Het enige wat naar voren komt is het dreigement van een kort geding op 22 september.

Ook zijn ze niet meer teruggekomen en draagt iedereen nog steeds een mondkapje.

Directeur heeft pislink in de pers gereageerd op het protestbord dat mondkapjes kindermishandeling zouden zijn terwijl ze het juist doen om in de nauwe, drukke gangen en trappen de leerlingen en leraren veilig te houden .

vlinder72

vlinder72

05-10-2020 om 19:03

Schoolplein

Ze stonden niet op het schoolplein maar ervoor

Jo Hanna

Jo Hanna

05-10-2020 om 20:43

Mensen ‘weghouden’ van de IC

Als je op hoge leeftijd bent en je mankeert het een en ander, zou je je serieus moeten verdiepen in wat een IC-opname wel en niet voor jou kan betekenen. Als de kans klein is dat je er levend of met een goede kwaliteit van leven vanaf komt, kun je ook kiezen voor een goede kwaliteit van sterven. Omringd door geliefden, bij kennis en met de mogelijkheid om goed afscheid te nemen. Daar belden die huisartsen voor. Om mensen bewust te maken en in staat te stellen een keuze te maken op basis van wat ze voor zichzelf belangrijk vinden.

Triva

1150 ic-bedden en 1385 coronapatiënten. Dan heb je toch een probleem? Dat er daarna opgeschaald is en nog meer opgeschaald en plannen voor nog meer, dat neemt weg dat er tcoh een groter aanbod van patIenten is dan er beschikbare bedden waren?

Tsjor

Ad Hombre

Ad Hombre

05-10-2020 om 21:19

Johanna

Natuurlijk. Dat dat de IC's ontlastte was dan weer mooi meegenomen.

Sowieso een beetje een probleem met euthanasiepraktijken, natuurlijk ben je aan het eind van je leven, maar wat als het de nabestaanden, artsen en maatschappij eigenlijk toch wel goed uitkomt?

Ad Hombre

Ad Hombre

05-10-2020 om 21:21

tsjor

Dan moet je ook nog meenemen dat de IC's in normale omstandigheden ook meestal al behoorlijk bezet zijn. De marges zijn niet zo groot in Nederland. Gelukkig hebben we verstandige broer Duitsland nog die het in zo'n beetje alle opzichten aanzienlijk beter voor elkaar heeft.

Amsterdamse

Amsterdamse

05-10-2020 om 21:22

IC opname impact

Voor de geïnteresseerden, de patiëntenorganisatie IC Connect, voor mensen die op de IC hebben gelegen en hun naasten. Veel interessante info, over de gevolgen van een IC opname. Met aandacht voor corona IC opname: uiteraard.https://icconnect.nl/coronavirus/

De video’s op de homepage geven ook een goed beeld van de gevolgen van een IC opname.

Dit in navolging van de post van Jo Hanna #555

Jo Hanna

Jo Hanna

05-10-2020 om 23:51

Euthanasiepraktijken

Euthanasiepraktijken zijn de spiegel van genezingspraktijken. Mensen zijn geneigd eindeloos door te gaan met oplappen. Dat houdt op een gegeven moment toch echt een keer op. En omdat we mensen niet onnodig willen laten lijden, worden daar oplossingen voor verzonnen. Ik vind het een zegen. Ik las onlangs het boek Slotcouplet, van Sander de Hosson, een longarts. Prachtig boek, heel ontroerend. Er wordt flink wat in gestorven. Er komt maar een euthanasie in voor en de dokter is daar zelf danig van onder de indruk. Andere manieren om lijden te verlichten zijn natuurlijk morfine en palliatieve sedatie. Het geeft mij rust om te weten dat er hulp voor me is als het sterven te zwaar wordt. En waarom zou het een probleem zijn dat een goede dood voor mij betekent dat iemand met meer kansen wel terecht kan op de IC?

Ad Hombre

Ad Hombre

06-10-2020 om 00:45

Jo Hanna

Zolang het vrijwillig is is dat natuurlijk geen probleem.

Als oudjes van in de tachtig door een welbespraakte professional die werkt op hun geweten in de dood worden gerommeld het ik daar wel grote problemen mee.

Het is niet voor niks dat die mensen zulke dankbare slachtoffers van oplichters zijn. Ze zijn vaak goedgelovig en gevleid door een beetje aandacht van 'de dokter'.

Is dat nou waar SGP en co al die tijd voor waarschuwden?

Hollands Glorie: 6000 bejaarden letterlijk laten stikken.

Pennestreek

Pennestreek

06-10-2020 om 08:08

Ik stel voor dat je eens een weekje mee komt draaien in het verpleeghuis op een afdeling waar COVID heeft toegeslagen. En dat je aanschuift bij de gesprekken met familie en cliënten.
Ik vermoed dat je je daarna diep, heel diep schaamt voor deze post.

ElenaH

ElenaH

06-10-2020 om 08:30

Toch Pennestreek

Mijn (ex-) schoonmoeder is dagenlang van slag geweest door het bericht dat huisartsen bejaarden gingen bellen om af te spreken of ze wel naar het ziekenhuis 'wilden' als ze corona zouden krijgen. Ik vond het een respectloze actie, bejaarden kregen het gevoel dat ze geen recht meer hadden op behandeling en goede zorg.

ElenaH

"Mijn (ex-) schoonmoeder is dagenlang van slag geweest door het bericht dat huisartsen bejaarden gingen bellen om af te spreken of ze wel naar het ziekenhuis 'wilden' als ze corona zouden krijgen. "

Even voor de goede orde: ze was dus niet van slag door het gesprek met de huisarts, ze was van slag door berichten die gingen over gesprekken die huisartsen zouden voeren.

Ik stel me zo voor dat huisartsen, geconfronteerd met deze nieuwe ziekte, en met de slechte prognoses voor bepaalde groepen patiënten (veel mensen komen niet echt jofel terug na een langdurig verblijf op de ic in een kunstmatig coma), het een vorm van goede zorg vonden om met een deel van hun patiëntenbestand alvast van tevoren het gesprek aan te gaan. Dit in de wetenschap dat als er bij een individuele patiënt acute nood is, er geen tijd meer is voor rustig nadenken. Dus is het geen gek idee om dat denkwerk al van tevoren te doen (zie ook: bevallingsplan). Was dat nou zo'n schandalig idee?

Dat vervolgens in de media berichten verschijnen en dat mensen daar wellicht de conclusie uit trekken dat iedere hoogbejaarde euthanasie wordt aangepraat is buitengewoon vervelend, maar kan je dat die huisartsen aanwrijven, en hadden die huisartsen dit dan maar helemaal niet moeten doen? Wij weten niet hoe die gesprekken verlopen zijn, maar ik durf de gok wel aan dat het beeld dat Ad schetst bezijden de waarheid is.

Groeten,

Temet

specht

specht

06-10-2020 om 08:58

Elena

Natuurlijk komt bellen heel beangstigend over.
Maar bij elke opname in het ziekenhuis van oudere mensen in het ziekenhuis wordt al gevraagd of ze al gereanimeerd willen worden. Wij kregen 3 jaar geleden al te horen dat ze onze schoonmoeder 84 niet naar de IC zouden brengen in geval van ernstige complicaties.
Mijn schoondochter werkt op de IC.
Zij heeft haar beide oma’s 80 plus gewaarschuwd dat ze moeten zeggen dat ze beslist niet naar de IC willen als ze COVID krijgen. Zoiets zegt ze omdat ze weet dat behandeling op die leeftijd meer kwaad dan goed doet. Jonge mensen hebben al moeite om op te knappen, soms zou je iets wel graag willen, maar eens houd het leven op.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-10-2020 om 09:18

Pennestreek

"Ik vermoed dat je je daarna diep, heel diep schaamt voor deze post."

Waar precies heb je bezwaar tegen?

- Dat huisartsen bejaarden gingen bellen?
- Dat bejaarden zich vaak laten overreden door wat ze denken dat de dokter wil?

Waarom zou ik me daarvoor moeten schamen? Of raak ik het heilige Nederlandse huisje van de euthanasie? (dat staat naast de heilige huisjes abortus en drugsgedoogbeleid).

Het kwam de Nederlandse gezondheidszorg wel verdomd goed uit dat er zoveel bejaarden niet wilden worden opgenomen, niet?

En dat IC verhaal, OK, daar valt misschien wat voor te zeggen. Maar mensen werden zelfs niet opgenomen in de verpleegafdeling van het ziekenhuis. Ze mochten thuis sterven zonder zelfs getest te zijn. Praat dat maar eens recht.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-10-2020 om 09:22

specht

"Maar bij elke opname in het ziekenhuis van oudere mensen in het ziekenhuis wordt al gevraagd of ze al gereanimeerd willen worden. "

Daar hoef je niet bejaard voor te zijn kan ik je vertellen en dat nog wel in een katholiek ziekenhuis.

Het gaat overigens niet alleen over de IC zoals ik net al schreef. Mensen moesten thuis ( sterven (stikken) omdat het ziekenhuis vol was. Daarom zijn er maar 6000 (RIVM) van de bijna 12000 (CBS) Coronadoden geteld. Gewoon hier in Nederland.

Jo Hanna

Jo Hanna

06-10-2020 om 09:34

Ze zijn bang

Toen mijn moeder de diagnose uitgezaaide longkanker had gekregen, was ze ook verontwaardigd en overstuur dat ze palliatieve zorg kreeg aangeboden. Is palliatieve zorg aanbieden slecht? Nee, integendeel zelfs. Mensen zijn bang voor de dood en gaan het uit de weg. Ze maken in hun gedachten van zo’n gesprek iets heel anders dan het is. Geloof je echt Ad, dat de gemiddelde arts haar/zijn patiënten op een opportunistische manier richting de dood praat? Ik vind het echt verwonderlijk dat je dat kunt denken. Ik heb juist grote moeite met artsen die ijzerenheinig blijven behandelen, nog een antibiotica-kuur geven bijvoorbeeld, terwijl het voor mij als leek overduidelijk was dat deze persoon aan het sterven was. En dan heel opgewekt doen en de volgende dag verbaasd zijn dat die persoon was overleden. Dat vind ik ronduit vervreemdend. Het doet ook afbreuk aan het proces want je krijgt niet de juiste informatie van zo’n arts. Mensen aan zo’n sterfbed praten niet en nemen geen afscheid. Volgens de dokter komt hij er immers nog bovenop.

Ik ontken zeker niet dat er dingen zijn misgelopen in de verpleeghuizen waardoor mensen eerder zijn gestorven dan anders was gebeurd. Maar voor mij geldt in ieder geval: als ik dan oud en grijs ben en de dood is een reële kans geworden, ben ik liever op de hoogte van de werkelijke situatie en vooruitzichten. Zodat ik bewuste keuzes kan maken. De verontwaardiging dat het anders had gemoeten, heeft voor mij op dat moment, met de dood als reeel perspectief, (hopelijk) geen betekenis meer. En ik zou hopen dat mijn geliefden hun energie ook in positievere dingen stoppen, zoals goed afscheid van mij nemen en elkaar steunen.

Persoonlijk vind ik leeftijd en zeker fysieke gesteldheid wel degelijk een criterium hierbij. Dat betekent niet dat ouderen geen recht hebben om te leven, helemaal niet. Ik leef graag lang en gelukkig en ik zie mijn geliefden graag goed oud worden. Maar ik zie voor mezelf de jaren boven pakweg 75/80 toch wel als ‘extraatje’. Fijn als het er is maar je kunt er geen rechten aan ontlenen. Mensen gaan steeds meer mankeren en ‘repareren’ wordt steeds moeilijker. Ergens moet je een keer kunnen loslaten. En op hoe dat loslaten eruit ziet en zo liefdevol en warm mogelijk kan, kun je enige invloed hebben door je te (laten) informeren. Dat dit allemaal nu gemakkelijker klinkt dan het tzt in de praktijk zal zijn, begrijp ik heel goed.

ElenaH

ElenaH

06-10-2020 om 09:36

Temet

'en hadden die huisartsen dit dan maar helemaal niet moeten doen?'

Dat dus. Hoe durven ze zelfs maar te overwégen om een groep burgers buiten te sluiten van zorg, enkel vanwege hun leeftijd. Stel je voor dat de huisartsen in de jaren tachtig alle homo's hadden gebeld, om te informeren of ze wel naar het ziekenhuis wilden als ze ooit AIDS zouden krijgen. Of alle vrouwen vanaf hun 18e zouden bellen met de vraag wat of ze abortus zouden willen als ze ooit (!) zwanger zouden raken van een kindje met ern lage overlevingskans. Want het ging hier niet om mensen die al ziek waren, maar om gezónde bejaarden!

Jo Hanna

Jo Hanna

06-10-2020 om 09:55

Stikken thuis

Ad, dat veel mensen moesten stikken thuis, uit welke bron komt die informatie?

Als er nu iets niet meer hoeft met goede palliatieve zorg is (bij bewustzijn) stikken. Dit gebeurt alleen als de juiste zorg niet op tijd geregeld kan worden. Daar heb ik in de pers niks over gelezen het afgelopen halfjaar. Jij wel?

Lees dat boek van Sander de Hosson. Misschien stelt het je enigszins gerust om te lezen wat er mogelijk is en hoeveel moeite artsen, verpleegkundigen en ander zorgpersoneel doen voor (stervende) patiënten.

Bijvoorbeeld:
https://frieschdagblad.nl/2019/3/23/essay-echte-aandacht-van-belang-in-stervensfase?harvest_referrer=https:%2F%2Fwww.google.nl%2F

Jo Hanna

Jo Hanna

06-10-2020 om 10:08

geen euthanasie & uitsluiten van zorg

“Of raak ik het heilige Nederlandse huisje van de euthanasie?”

Dit gaat niet over euthanasie. Het gaat over de realiteit van de aanstaande dood aanvaarden en in plaats van (doorgaan met) curatief behandelen overgaan op palliatief behandelen: pijnbestrijding (morfine) en verlagen van het bewustzijn / in slaap brengen (palliatieve sedatie). Mensen sterven hier niet aan. Ze sterven aan de ziekte.

“Hoe durven ze zelfs maar te overwégen om een groep burgers buiten te sluiten van zorg, enkel vanwege hun leeftijd.”

Waar komt deze informatie vandaan, dat artsen dit voorjaar mensen belden om ze mede te delen dat ze alleen vanwege hun leeftijd niet naar de IC mochten? Zou je een bron kunnen vermelden?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.