Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ad Hombre

Ad Hombre

04-10-2020 om 17:56

Triva

"De cijfers van nu zitten op de cijfers van half maart. Nou je weet wat er daarná gebeurde denk ik.... en als je dat niet weet: "

Toen zaten we op een R van 2.2 volgens onderstaande grafiek en dat scheelt enorm in de snelheid van de groei. We hebben dus meer tijd.

https://images.nrc.nl/Jn23cmYAKCu5B6NbBnnXeN4Buxc=/1920x/filters:no_upscale():format(webp)/s3/static.nrc.nl/images/gn4/data56819907-238866.png

Nu zitten we op 1.3 volgens RIVM schattingen en dat gaat nog steeds best hard. Een verdubbeling in een dag of tien meen ik. Die traagheid in combinatie met de onvergelijkbaarheid van de testresultaten kan je dan weer op het verkeerde zetten. (de IC's lijken nog lang leeg).

De cijfers van Maurice zijn trouwens al weer tweeënhalve week oud.

Piep

Nou, die Randstedelingen toch. Gaan hutjemutje boven op elkaar wonen en nou kan jouw zoon zijn verjaardag niet vieren. Echt niet eerlijk dat de besmettingscijfers in jullie dorp van een hele week lager zijn dan die op onze school op 1 dag. Ik zou zeggen, nodig lekker je familie uit en wat vrienden, blokje kaas en worst op tafel en van harte gefeliciteerd.

skik

Piep

Piep

04-10-2020 om 18:14

Logisch

Daar gaat het niet om Skik, het is alleen niet zo logisch. Net als zo'n mondkapje. De kans dat ik hier een besmet iemand letterlijk tegen het lijf loop in de super is 0 (net als de kans dat ik zelf besmet iemand tegen het lijf loop).

Dat soort maatregelen zijn hier gewoon niet nuttig. Als ik in het OV stap naar Amsterdam dan is dat anders.

Het begon in een dorp................

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/lea-kant-is-waarschijnlijk-onze-eerste-coronapatient-ik-voelde-me-schuldig-in-het-begin/

"Ze heeft geen idee hoe ze corona heeft opgelopen. Lea is niet in besmet gebied geweest en had niemand om zich heen met corona. Uiteindelijk blijken haar man, een tante en haar schoonmoeder ook besmet te zijn.
Schuldig

In het begin voelt ze zich schuldig. "Ze zijn bij mij op bezoek geweest. Dus dan ga je ervan uit dat ze het van je over hebben genomen, door een knuffel of een kus die ze je gegeven hebben", vertelt Lea."

ElenaH

ElenaH

04-10-2020 om 18:50

Tsjor

'Vergelijk de Q-koorts en de vuurwerkramp in Enschede. '

Hoezo werd de vuurwerkramp in Enschede niet serieus genomen? De huidige wetgeving (Vuurwerkbesluit en zo) zijn daarop gebaseerd.

Piep

Daarom. De kans dat je besmet wordt in je omgeving schat je in als nul, niemand in jouw omgeving heeft corona, dus lekker die verjaardag gaan vieren zoals je dat gewend bent.

skik

Piep

Piep

04-10-2020 om 19:51

Feestje

Daar ben ik dan weer te braaf voor. Ik moet toch het goede voorbeeld geven aan mijn kinderen. Eentje moet vanaf morgen een mondkapje op naar school. Die zeg ik ook maar niet dat ik het onzin vind.

AnneJ ik knuffel nu even niemand buiten mijn huishouden, ik houd mij aan de regels. Dat neemt niet weg dat ik het niet heel zinig vind om in een gebied met 2 besmettingen dezelfde maatregelen te nemen als in een grote brandhaard.

Emmawee

Emmawee

04-10-2020 om 20:06

Mondkapjesadvies

Dat mondkapjesadvies, mag dat door een school worden veranderd in een mondkapjesplicht?

V@@s

V@@s

04-10-2020 om 20:25

volgens mij wel

Maar dan moet wel de MR geraadpleegd zijn. Hier vind kind het gelukkig niet heel erg. Zelf vermijd ik het dragen nog steeds, maar ik zie zelf ook niet veel mensen.

Triva

Triva

04-10-2020 om 20:57

Piep en Ad

Piep verwees naar de cijfers op de ic, die laat ik keurig zien in een link en vervolgens
leggen jullie dat naast jullie neer? Snap er niks van. Die cijfers kloppen juist als enige WEL (het aantal opnames op de ic) en die cijfers zijn nu gelijk aan half maart.

Zal ik de link dan nog maar eens geven? https://allecijfers.nl/nieuws/statistieken-over-het-corona-virus-en-covid19/#Corona_intensive_care

vlinder72

vlinder72

04-10-2020 om 21:26

Emmawee

Bij mijn dochter op school is een mondkapjes plicht. Al sinds de zomervakantie. Geen mondkapje betekent nablijven.

Viruswaanzin heeft al voor de school staan protesteren. Ze hebben een gedprek geëist met de directeur en gekregen om te zeuren over de kindermishandeling.

Gelukkig trok de directeur zich er niks van aan. Ze hebben nu wel een enquête gehouden onder de leerlingen over de mondkapjes plicht. Uitslag was dat de leerlingen het dragen van die dingen na de lessen geen probleem vinden.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-10-2020 om 22:04

Triva

"leggen jullie dat naast jullie neer? Snap er niks van. Die cijfers kloppen juist als enige WEL (het aantal opnames op de ic) en die cijfers zijn nu gelijk aan half maart. "

Leg ik niet naast me neer, maar het feit dat het aantal ic opnames nu gelijk is wil nog niet zeggen dat we nu onvermijdelijk ook het hele maart en april circus opnieuw gaan meemaken. Omdat de R veel lager is dan destijds (1.3 versus 2.2) loopt de lijn van de stijging nu veel vlakker dan destijds (al ziet hij er steil genoeg uit). De IC opnames zullen dan dus ook langzamer stijgen.

Over twee weken zitten we dus zo goed als zeker niet op de stand van 1 april. Wanneer wel is moeilijk te voorspellen, zeker omdat men nu ingrijpt. Als de huidige maatregelen leiden tot een daling van de R naar < 1 (zoals RIVM beweert) stopt de stijging van het aantal dagelijkse besmettingen over een dag of 10.

Of dat zo is moeten we maar afwachten en er zijn mensen die beweren dat we over twee weken al weer volle IC's zullen hebben.

Pirata

Pirata

04-10-2020 om 22:08

Sowieso

Sowieso zijn de IC-cijfers niet meer vergelijkbaar omdat mensen er minder vaak heen hoeven en er korter verblijven.

Piep

Piep

04-10-2020 om 22:43

Precies

En dat alles wat hierboven staat kun je dus heel duidelijk zien als je de curve bekijkt van maart tot nu. Een enorm verschil qua stijging.

Stijging

Er zitten remmende factoren in, een deel van de kwetsbaren is al dood, er zijn coronagedragsmaatregelen en fysieke maatregelen, dat remt.

Maar zolang er een stijging is kom je weer in 'maart' terecht en mogelijk erger. De eerste golf is ook gestopt vanwege de maatregelen, niet spontaan.

Dus je streven is R=1,0 zodat het niet erger wordt maar stabiliseert. En dat R getal is wel logisch maar ook geen wiskunde, het is een getal dat het dichtste bij een educated guess komt want de aanlevering van gegevens is niet perfect logisch en getalsmatig.

Je combineert het R getal met de overige signalen. Samen komt het zo goed mogelijk bij de realistische situatie van besmetting, ziekte, opnames en overlijden.

Het is allemaal een streven om het risico te verminderen.

ElenaH

ElenaH

05-10-2020 om 07:57

Verschil met maart

'Piep verwees naar de cijfers op de ic, die laat ik keurig zien in een link en vervolgens
leggen jullie dat naast jullie neer? Snap er niks van. Die cijfers kloppen juist als enige WEL (het aantal opnames op de ic) en die cijfers zijn nu gelijk aan half maart.'

Maar de artsen weten nu merr over het virus en zijn beter in staat om patienten te behandelen. Dat is een groot verschil.

Triva

Triva

05-10-2020 om 08:21

Elenah, piep en ad

Daar ging het toch helemaal niet over Elenah?

"Ik vind het vergelijken van aantal besmettingen niet zo nuttig. Het hangt af van het testbeleid, van het soort testen dat gedaan wordt. De test die nl gebruikt is heel gevoelig. Bovendien maakt de samenstelling van de bevolking en de leeftijdsgroep waarin het virus rond gaat een enorm verschil.

Ik denk dat het veel meer nut heeft om naar de ziekenhuisopnames en de ic-opnames te kijken. Ten slotte is dat ook ons doel: de zorg mag niet overbelast worden. En als je die curves bekijkt dan lijken ze in de verste verte niet op die van maart"

In de verste verte niet? We zitten op dezelfde cijfers als half maart als je, en dat wilde Piep, naar de cijfers vd opnames op de IC kijkt. Dat we nu beter zijn in behandelen mét dezelfde cijfers als half maart vind ik juist verontrustend.

Triva

Triva

05-10-2020 om 08:26

"Leg ik niet naast me neer, maar het feit dat het aantal ic opnames nu gelijk is wil nog niet zeggen dat we nu onvermijdelijk ook het hele maart en april circus opnieuw gaan meemaken. Omdat de R veel lager is dan destijds (1.3 versus 2.2) loopt de lijn van de stijging nu veel vlakker dan destijds (al ziet hij er steil genoeg uit). De IC opnames zullen dan dus ook langzamer stijgen."

Dat heb ik dan ook niet gezegd. Geef toe dat Piep onzin kletste met dat je niet naar de besmettingen moet kijken maar naar de IC cijfers! En dat die in de verste verte niet op de cijfers van maart lijken. Als ze eind maart had gezegd had ik niks gezegd...Door alle maatregelen is de R nu niet zo hoog maar hoe meer mensen stoppen met het nemen van maatregelen plus dat we niet meer buiten kunnen zijn om elkaar te ontmoeten maakt dat ik mij zorgen maak over deze groep.

ElenaH

ElenaH

05-10-2020 om 09:48

Maar Triva

De maatregelen zijn nooit bedoeld geweest om te voorkómen dat mensen besmet raakten met het coronavirus. Ze zijn bedoeld om te voorkomen dat de ziekenhuizen (en in het bijzonder de IC's) overbelast raken. Vergelijkingen met aantallen besmettingen in maart zijn dus niet relevant, omdat dat niets zegt over de capaciteit van de IC's nú.

Piep

Piep

05-10-2020 om 10:44

Curve

Ik zei dat de curve niet op maart lijkt. Dus de groei van het aantal patiënten op de ic. Dat is nu een al wekenlang licht stijgend lijntje en nu de afgelopen week een lichte daling. In maart ging het bijna recht omhoog. Daar gaat het toch om, dat de ic' niet overlopen. Nou, zover is het dus nog lang niet.

Pirata

Pirata

05-10-2020 om 11:38

Doel

Ik wil nog even toevoegen dat het voor mij persoonlijk geen doel is om de zorg niet te overbelasten, maar om dit te overleven.

Verder is er nog een reden dat de IC-cijfers mogelijk niet vergelijkbaar zijn: aangezien er nu nog wél plek is op de IC, mag je daar mogelijk eerder naartoe. Toen het vol lag werden de patienten mogelijk iets langer op de verpleegafdelingen vastgehouden. Puur een veronderstelling van mij.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-10-2020 om 12:31

Lubach

Lubach vindt het ook niet grappig meer en zijn humor bevat steeds meer ernst:


https://www.youtube.com/watch?v=uRJwVqx5tJc

Piep

Piep

05-10-2020 om 13:26

Pirata

Wat jij zegt klopt denk ik ook, maar geldt denk ik nog meer voor de verpleegafdelingen. Die bezetting is nu ook relatief hoog in vergelijking met de ic-opnames.

Vlinder72

Weet jij toevallig of dat kort geding nog gaat plaatsvinden waar Engel mee dreigde? Hij kondigde dat toen met de nodige poeha aan: die mondkapjesplicht was onzin en moest van tafel want kindermishandeling (dit alles was overigens voor Ruttes "dringende advies") en anders kort geding.

Daar zie ik een procesrechtelijk probleempje gloren, want hoezo heeft meneer Engel hier iets mee te maken? En je kan niet procederen in zaken waar je niks mee te maken hebt ("geen belang hebt"). Of hij moet iemand van de leerlingen of ouders voor zijn karretje weten te spannen. Nu weten we hoe het de vorige groep mensen is vergaan die zich voor het karretje van Engel liet spannen, dus ik vermoed dat hij op weinig enthousiasme hoeft te rekenen. Ik ben dus heel erg benieuwd of dat kort geding er nog komt (ketsjing! weer een proceskostenveroordelinkje...)

Groeten,

Temet

ElenaH

ElenaH

05-10-2020 om 14:44

Is toch al geweest?

https://www.ad.nl/binnenland/mondkapjes-mogen-blijven-viruswaarheid-verliest-rechtszaak~a090e34c/

Na het kort geding over de coronamaatregelen in juli (afgewezen) en het wraken van de rechter (ook afgewezen) was dit in augustus de 3e afwijzing. De 4e afwijzing was begin september.
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Midden-Nederland/Nieuws/Paginas/Geen-inzage-stukken-RIVM-voor-Viruswaarheid.aspx

ElenaH

ElenaH

05-10-2020 om 14:46

Verhip

Ik zie net dat Viruswaanzin op 22 september wéér gedreigd heeft met een kort geding. Die had ik gemist ☺

Triva

Triva

05-10-2020 om 14:55

pirata

'. Toen het vol lag werden de patienten mogelijk iets langer op de verpleegafdelingen vastgehouden. '

De ic heeft nooit ECHT helemaal vol gelegen. Ze hebben de capaciteit in het voorjaar op tijd verhoogd.

Verplaatst

' De ic heeft nooit ECHT helemaal vol gelegen.' Dankzij het gegeven dat 53 pati"enten (geloof ik) overgeplaatst zijn naar Duitsland en dat Duitsland later ook nog heeft aangegeven de kosten op zich te nemen.

Tsjor

Triva

Triva

05-10-2020 om 14:59

Tsjor

De grens was ook niet bereikt met 53 meer

ElenaH

' Hoezo werd de vuurwerkramp in Enschede niet serieus genomen? ' De radio-opnames zijn legendarisch als het gaat om het gebrek aan inzicht en respect ("Is dit wel een ramp, hahaha").

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.