Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Corona database

Even geschat a/d hand van de database: minimaal 300 scholen met een onbekend aantal besmettingen sinds half september.

En vandaag op het dashboard van de overheid: 172 verpleeghuizen waar bewoners en/of personeel besmet zijn. Ik zag afgelopen week ook al een getal in de 200.

Grofweg waar men langdurig binnen is.

En nu stonden vandaag ook de studenten op straat die meer fysiek les willen.

Valt niet mee allemaal.

Piep

Piep

03-10-2020 om 05:14

300 scholen

Dat zijn alle scholen meti docenten en leerlingen die positief zijn getest. Dat zijn niet allemaal scholen waar besmettingen op school plaats hebben gevonden. Docenten en leerlingen worden met als iedereen, veel vaker thuis, tijdens feestjes en in het café besmet.

Piep

Piep

03-10-2020 om 05:16

115000

Overigens zijn er meer dan 115000 scholen in Nederland.

ElenaH

ElenaH

03-10-2020 om 07:53

Nut van de corona app

'Sinds 12 september is een CoronaMelder-waarschuwing niet langer genoeg om een test aan te vragen. Net als voor de start van de proef in Oost-Nederland accepteert de GGD in principe alleen testaanvragen van mensen die (milde) klachten ervaren die horen bij het coronavirus.'

Daarmee wordt de corona-app toch zinloos?

Jammer

Ik begreep dat er in België een app komt, waarbij je, als je in contact gekomen bent met iemand die besmet is, een code krijgt en met die code kun je je laten testen. Dat lijkt mij effectief en kan veel bron- en contactonderzoek vervangen, waardoor je mensen weer vrij kunt maken voor andere zaken. Dat bepaalt dan ook de voorrangsregels.

Tsjor

Tine Winkel

Tine Winkel

03-10-2020 om 09:58

@ElenaH

Hm, ja, klinkt idd vaag. Aan de andere kant: als je zo'n melding hebt gehad EN je krijgt heel lichte klachten - dan laat je je wel direct testen? Terwijl je je anders met wat niesen het had gelaten voor wat het was...? Ja, ik ben gewoon op zoek naar lichtpuntjes, hoor.

Maar Piep

Leerlingen of docenten kunnen hun besmetting thuis, in de kroeg of op sport oplopen, ze gaan daarna wel weer naar school, waar je langdurig met velen bij elkaar zit. Gelukkig zijn de meeste leerlingen en docenten op onze school heel voorzichtig, blijven al voor ze klachten krijgen preventief thuis als ze in contact zijn geweest met iemand die positief getest blijkt, maar soms weet je zoiets net te laat, of heb je echt niet door dat je zelf corona hebt omdat je asymptomatisch bent. En dan heb je ineens zes leerlingen uit 1 klas die besmet blijken. School is toch een concentratie van mensen waar uitbraken onvermijdelijk zullen zijn.

skik

Piep

Piep

03-10-2020 om 10:37

Onvermijdelijk

Besmettingen op school zijn zeker onvermijdelijk. Maar ik snap echt niet dat mensen nu gaan roepen om sluiting van scholen terwijl de cijfers uitwijzen dat op andere plekken veel en veel meer besmettingen zijn.

Ik vind dat onverantwoord, de kinderen betalen een hoge prijs als de scholen dicht zijn. En elders zijn de risico's op besmetting veel hoger. Roep dan dat alle cafés moeten sluiten of dat er een avondklok moet komen. Dat hoeft van mij ook niet, maar zeker niet de scholen!

Pirata

Pirata

03-10-2020 om 10:45

Dat weet je toch niet Piep

Oo scholen worden misschien minder bemettingen *gemeld* omdat de jeugd minder verschijnselen heeft. Kan zo maar omslaan.
Desalniettemin, scholen graag open, met veel voorzorgsmaatregelen. Ons VO heeft al gevraagd om met warmere kleding te komen, vanwege alle open ramen en deuren. Gelukkig is mijn scholier een soort ijsbeertje.

ElenaH

ElenaH

03-10-2020 om 10:56

Tine Winkel

'Aan de andere kant: als je zo'n melding hebt gehad EN je krijgt heel lichte klachten - dan laat je je wel direct testen?'

Maar dat is dus niet de vraag. Het gekke is dat de GGD blijkbaar bepaalt of je je mág laten testen. Mensen die een melding kregen, wilden een test maar de GGD vond dat niet nodig. Geen idee of de GGD dat wel nodig vindt bij heel lichte klachten. En dán heeft de melding dus geen zin.

Triva

Triva

03-10-2020 om 11:21

Piep

"Besmettingen op school zijn zeker onvermijdelijk. Maar ik snap echt niet dat mensen nu gaan roepen om sluiting van scholen terwijl de cijfers uitwijzen dat op andere plekken veel en veel meer besmettingen zijn.'

Welke plekken? En wat zijn besmettingen precies?

Hier werd de scouting 10 dg dichtgegooid, stond meteen in de krant maar er was gewoon 1 gezin besmet en verder niemand. Ook na 10 dagen niet. Het staat dus wel in de krant.

vlinder72

vlinder72

03-10-2020 om 11:29

Lichte klachten

Dochter is verkouden en heeft een beetje keelpijn. Ggd gebeld en afspraak gemaakt. Ze hoest nu ook wat maar niet bij het maken van de afspraak

Ik heb dus geen idee wanneer ze weigeren. En als je via de website een afspraak maakt dan is elke klacht voldoende voor een afspraak.

Coronatest was net. Op kwartiertje rijden van ons huis. Wel lang wachten want wij belden dinsdag rond 19.00 uur en kregen een afspraak op zaterdag . Een vriendin van mijn dochter gaf bij het bellen aan dat haar vader gehandicapt is en dat ze daarom snel getest wou worden, mocht de dag erna al komen. Het lijkt er dus op dat ze daar wel rekening mee kunnen houden.

Ursula

Ursula

03-10-2020 om 11:40

Logisch

testen heeft geen zin zonder klachten. Maar je weet wel dat je in de buurt bent geweest van iemand die besmet is en je krijgt advies over wat je moet doen.

ElenaH

ElenaH

03-10-2020 om 12:12

Ursula

'Maar je weet wel dat je in de buurt bent geweest van iemand die besmet is en je krijgt advies over wat je moet doen.'

En dan?

Piep

Piep

03-10-2020 om 13:31

Triva

Er staat een schema in de presentatie van van dissel voor de tweede kamer, daar staat een grafiek in van waar de meeste besmettingen plaatsvinden. Thuis op 1, maar cafes en sportclubs staan ook heel hoog.

ElenaH

ElenaH

03-10-2020 om 13:48

Piep

Bij ongeveer zeven op de tien besmettingen is de herkomst onbekend. Dus dat grafiekje zegt niet zo veel.

Triva

Triva

03-10-2020 om 13:50

oja

"Hier werd de scouting 10 dg dichtgegooid, stond meteen in de krant maar er was gewoon 1 gezin besmet en verder niemand. Ook na 10 dagen niet. Het staat dus wel in de krant.'

Ik bedoel daarmee te zeggen dat er waarschijnlijk ook 2 of 3 scholen bij waren betrokken maar die gaan niet dicht en staan dus niet in de krant.

Triva

Triva

03-10-2020 om 13:52

Piep

"Thuis op 1, maar cafes en sportclubs staan ook heel hoog.'

Ja als je thuis meerekent... het gaat er toch om hoe het 'thuis' is gekomen? Cafe's daar komen scholieren niet he? Dus die kunnen het daar niet hebben opgelopen.

jongeren op vakantie nemen het virus mee naar huis

https://nos.nl/artikel/2350764-rivm-tweede-golf-uit-spanje-en-zuid-frankrijk-naar-nederland-gekomen.html

Met name jongeren hebben het virus mee naar huis genomen vanuit vakantie in Spanje en Frankrijk. Vandaar spreidde het naar oudere leeftijdsgroepen en verpleegtehuizen.

"De tweede coronagolf waar Nederland nu mee te maken heeft, kan volgens RIVM-voorman Jaap van Dissel goed worden vergeleken met de eerste golf in maart. Die werd waarschijnlijk veroorzaakt door mensen die uit Noord-Italië en Oostenrijk terugkwamen van skivakantie, en dankzij het carnaval het virus in Nederland verspreidden. Nu waren het name de jongeren die in Zuid-Frankrijk en Spanje op vakantie zijn geweest die het virus meebrachten, en dat via feesten en studentenhuizen verder verspreidden."

Emmawee

Emmawee

03-10-2020 om 15:11

ElenaH

" 'Maar je weet wel dat je in de buurt bent geweest van iemand die besmet is en je krijgt advies over wat je moet doen.'

En dan?"

Dan dit:
https://lci.rivm.nl/covid-19-nauwe-contacten

Begrijp ik niet

'Die werd waarschijnlijk veroorzaakt door mensen die uit Noord-Italië en Oostenrijk terugkwamen van skivakantie, en dankzij het carnaval het virus in Nederland verspreidden. '
Ik begrijp niet dat dit verhaal nog steeds zo rond blijft gaan. Ik was/ben heel erg onder de indruk van een van de frontberichten, afkomstig van huisarts van Uden in St. Oedenrode. Daarin vertelde zij dat ze op 27 januari (!) een zieke man heeft gezien, die volgens mij uit Wuhan kwam (zakenreis). Ze vertrouwde het niet,s tuurde de man naar de GGD, maar de GGD wilde de man niet testen, omdat de symptomen niet pasten bij COVID (onvoorstelbaar als je op dat moment nog maar zo weinig weet over het virus). Zowel de man als zijn echtgenote zijn overleden aan Covid-19.
In Op1 vertelde deze huisarts hier later over, maar dan gaat het verhaal vooral over het feit dat zij zelf geen beschermende kleding had. ook belangrijk. Maar nog belangrijker vind ik dat wellicht die eerste patiënt niet als zodanig herkend is en dat nog steeds niet duidelijk is of daarmee de uitbraak in Brabant ook begonnen is.
Voor het beleid maakt het wel wat uit: let op signalen van de huisartsen! Neem huisartsen serieus. Vertrouw ze, meer dan je lijstjes.
Helaas kan ik de frontberichten zelf niet zo snel meer vinden.

Tsjor

Angela67

Angela67

03-10-2020 om 16:13

tsjor

het een sluit het ander niet uit hoor.
Die wintersportverspreiding is absoluut bewezen qua aantallen en ook niet onlogisch. En carnaval is natuurlijk logischerwijs voor het virus een ideale methode geweest om te verspreiden. Maar dat sluit toch helemaal niet uit dat er al eerder gevallen waren?
gr Angela

Emmawee

Emmawee

03-10-2020 om 16:18

Tsjor

Maar die twee verhalen kunnen toch heel goed naast elkaar bestaan?
Als die man ziek was en thuis alleen zijn echtgenote heeft besmet, dan zou het spoor van besmetting daar geëindigd kunnen zijn.

Individuele patiënten met symptomen zijn minder problematisch voor de verspreiding, dan groepen besmette mensen zonder symptomen. En daarmee waren zowel de après-ski's en het carnavalslocaties waarschijnlijk goed gevuld.

Verder helemaal met je eens dat het bizar is dat zo'n GGD niet wilde testen.

Piep

Piep

03-10-2020 om 17:01

70 procent onbekend

Inderdaad! Die 70 procenr besmettingen zijn dus zeker niet op scholen gebeurd, want daar is het contactonderzoek nou net heel eenvoudig.

En ik zeg niet dat scholieren niet besmet worden op school, maar dat het aantal in het totaal heel erg laag is. Dus als je minder besmettingen wil krijgen, dan zul je naar andere plekken moeten kijken.

Dat weet je niet

'Als die man ziek was en thuis alleen zijn echtgenote heeft besmet, dan zou het spoor van besmetting daar geëindigd kunnen zijn.'
Dat weet je dus niet.
Dat er door Carnaval en apres-ski grote groepen besmet werden is evident. Maar het zou mooi zijn als we starten met: we hebben de eerste verschijnselen en de eerste ziektegevallen niet goed gesignaleerd en onderschat.
Stel dat op 27 januari al bekend was dat er iemand met corona was besmet? Dan hadden de ski-vakanties en carnaval er mogelijk heel anders uitgezien. Dat is achteraf praten, maar voor de helderheid van het verhaal vind ik het wel belangrijk om dit vervelende stukje mee te nemen.

Tsjor

Emmawee

Emmawee

03-10-2020 om 17:21

Tsjor

Nee precies. We weten dat niet. Maar het lijkt me niet onaannemelijk.

Maar verder is het absoluut waar dat het heel anders zou zijn gelopen als deze man als patiënt zero zou zijn opgepakt. De scenario's die klaar lagen voor een evt. epidemie, waren gebaseerd op een situatie met één duidelijke patiënt met symptomen. (Las ik in 'Stilte op het Binnenhof', een aanrader.)

Draagvlak Tsjor

Mensen zijn niet zo verstandig. Het probleem moest echt even doordringen in een samenleving die zelf nogal geopinieerd is. Die kun je niet op voorhand meekrijgen maar je peilt het draagvlak voor je maatregelen neemt. Anders worden die niet opgevolgd.

Naast shock en ongeloof: dit overkomt alleen Italie, niet ons, had je met een incident geen lockdown kunnen instellen en handhaven.

ElenaH

ElenaH

03-10-2020 om 20:04

Piep

'Die 70 procenr besmettingen zijn dus zeker niet op scholen gebeurd, want daar is het contactonderzoek nou net heel eenvoudig.'

Nou, nee, want jongeren worden niet of nauwelijks getest. Dus je weet niet of de besmetting op school heeft plaatsgevonden.

Angela67

Angela67

03-10-2020 om 20:08

elenah

Als iemand niet getest wordt doet ie niet mee in deze discussie over aantallen want dan kun je iedereen wel meetellen (ook alle babies in wiegjes).
gr Angela

Piep

Piep

03-10-2020 om 20:21

Getest

Ik denk dat jongeren juist heel veel getest worden. Met elke snotneus moet je immers thuisblijven. Dan maar testen, mag je tenminste weer naar school.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.