Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ad Hombre

Ad Hombre

01-10-2020 om 19:52

Elena

"Ik heb het niet over een daling. Zelfs als de aantallen gelijk blijven, is er géén sprake van exponentiele groei en daar was de paniek om ontstaan."

As je naar de cijfers van dag op dag kijkt zie je 'ruis', kleine hoog frequente variaties. Als je de trend wilt zien moet je uitzoomen, dat doe je door bijvoorbeeld het voortschrijdend gemiddelde te nemen over een aantal dagen (bijv. 7). Dan wordt de trend duidelijk zichtbaar. Dat filter je de ruis weg.

Als de R 1.1 of 8.0 is stijgen de aantallen exponentieel. De verdubbelingstijd is bij R=8.0 natuurlijk veel korter dan bij R=1.1.

Om te zien of er sprake is van exponentiële groei kun je een logaritmische schaal gebruiken op de Y-as (zit gewoon in Excel of Google sheets).

Als de lijn op zo'n grafiek recht is en omhoog loopt heb je een exponentiële stijging. In werkelijkheid houdt een exponentiële stijging altijd een keer op, dan buigt ie af en wordt vlakker. Dat heet het inflectiepunt.

Of we nu bij zo'n inflectiepunt zijn weet je pas achteraf. Voor hetzelfde geld is het alleen maar ruis wat je ziet.

Je leert best wat bij zo'n pandemie als je er voor open staat.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-10-2020 om 19:55

AnneJ

"Je kunt ontbrekende scholen aanmelden."

Die link had ik hier ook al een keer geplaatst. Ik heb de school van mijn zoon aangemeld, maar ik denk dat het aantal aangemelde scholen sterk achterloopt op de realiteit.

Sinds een tijdje staan die scholen ook standaard weergegeven op Google maps zag ik ineens op mijn telefoon.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-10-2020 om 20:03

Voortschrijdend inzicht

Je kunt de 5 day moving average hier mooi zien:

https://pandemic.internationalsos.com/2019-ncov/covid-19-data-visualisation

Klik als de pagina geladen is (duurt even) links op de oranje knop "5 day moving average cases" en kies dan "Netherlands" uit de lijst. Je krijgt dan een mooie vloeiende lijn die er helaas nog niet erg geruststellend uitziet.

Helaas geen logaritmische schaal bij die grafiek.

ElenaH

ElenaH

01-10-2020 om 20:11

Grappig

'Het lijkt of je elk mogelijk detail uitmelkt om de ernst te ontkennen.'

In het draadje over boodschappen doen in Duitsland verwijt je me te streng te zijn, en nu ontken ik juist de ernst. Wie spoort hier nu niet?

Ernst?

Onzin is geen ernst. Volgens de normale route, maar wel over de grens van Duitsland naar je specialiteitenwinkel gaan is niet verboden. Als je, vanwege de sluiting van de grens, om gaat rijden en ergens nieuw je boodschappen gaat halen, loop je veel meer risico.

Dus de onzin dat het om de grens zou gaan en dat je dan meer risico zou lopen is geen kwestie van ernst maar van het zoeken van onzinargumenten.

Angela67

Angela67

01-10-2020 om 20:25

Ad Hombe, #424

ik begin op jouw link te kijken, en zie beneden aan meteen iets over die logaritmische schaal:

"The following visualisations have been created directly by the team at Our World In Data, using the same data from the European Centre for Disease Prevention and Control. In the charts below:

You can click LOG (at the end of each axis) to toggle between logarithmic and linear scales for the X- and Y- axes."

ik ga nu netjes bovenaan beginnen om te kijken of ik Nederland kan vinden, maar wie is dit wat jij zocht?

gr Angela

Angela67

Angela67

01-10-2020 om 20:28

laat maar

ik zie nu dat je het bedoelde bij die 5 day moving average - daar kan het niet inderdaad.
gr Angela

Ik zou willen

volgens mij lopen er op dit moment veel mensen rond zoals ik, een beetje verkouden, een beetje maar, niet erg genoeg om je ziek te melden.En ondertussen moet het werk door. Dus nee, toch geen test, want dat kost me een paar dagen werk en dat gaat niet..
Ik zou willen dat er op vrijdag, zaterdag en zondag voor iedereen die werkt en die zo denkt sneltesten beschikbaar waren. Ja, niet 100% betrouwbaar. Maar als je je dan in het weekend kunt laten testen weet je of die (niet 100% betrouwbare) test aangeeft of je waarschijnlijk wel of niet besmet bent. Als je wel besmet bent kun je je ziek melden en de gewone test aanvragen.
Als ze willen dat mensen met lichte verschijnselen zich laten testen en ze willen de economie overeind houden, dan zou zoiets toch mogelijk moeten kunnen zijn.

Tsjor

Waarheidszoekers


https://www.youtube.com/watch?v=gaPmxxECYgU

Je opmerkingen Elena doen me denken aan deze mevrouw met haar Facebookinfo. Een bericht van haar werd verwijderd: "Onjuiste informatie gecontroleerd door onafhankelijke feitencheckers" en op minuut 4.50: ja, maar ik geloof ook niet in feiten.

En dan Arjan Lubach over de 'waarheidszoekers' die wel vragen stellen maar daar toch geen antwoord op willen krijgen. Lalalalalalala met de oren dicht.
En dan rustig de vraag herhalen en de onjuiste info voor waar blijven aannemen.

Dus dan krijg je dit soort discussie. 'Koot, val dood' discussies.

Piep

Piep

02-10-2020 om 00:30

Cijfers

Elena heeft het over de besmettingem, maar ik vind ook de curves van de ziekenhuisopnames en ic helemaal niet lijken op die van maart en ook niet op die van Slagter. En dat kan idd nog niet door de maatregelen komen.

Wat betreft dat scholenmeldpunt: het aantal dat daar staat zegt alleen maar hoeveel mensen besmet zijn geraakt en op een school zitten of werken. Niet wie op school besmet is geraakt. Ook lerarennen scholieren wonen ergens, gaan sporten, hebben een feestje, gaan naar een café.

Overigens vind ik heel vreemd dat er een scholenmeldpunt is, maar geen sportmeldpunt, cafemeldpunt, ov-meldpunt, etc.Als je de presentatie van Van Dissel bekijkt zie je dat heel veel soorten locaties veel meer en grotere clusters voortbrengen dan de scholen.

Je kunt alles melden Piep

Je kunt alles melden Piep op de website van Corona Locator Nederland. De website is opgericht door een Tielse IT ondernemer die al in een vroeg stadium diverse bronnen bij elkaar voegde. Maar je kunt ook horeca, sport, woonvoorzieningen of een nieuw 'cluster' melden.

Kijk even bij '+ nieuwe melding'

Waar dat scholenmeldpunt.nl vandaan komt, wie dat doet, kan ik niet zien. Het is een soort excelbestandje heel primair. CNL verwijst er naar op de website maar het is wat anders. Ziet er ook nogal particulier uit.

Coronaclusters: de helft ontstaan in het onderwijs

https://www.telegraaf.nl/nieuws/744628812/honderden-scholen-besmet-de-problemen-nemen-met-de-week-toe

Hier wordt een verband gelegd tussen de CLN en het scholenmeldpunt.

"Het Scholenmeldpunt is onderdeel van het dataplatform Corona Locator Nederland (CLN). Dat registreert de bestaande coronaclusters in ons land. Opvallend is dat volgens CLN ruim de helft van de huidige clusters is ontstaan in het onderwijs. „Het RIVM blijft maar zeggen dat kinderen geen prominente rol spelen in de verspreiding van het virus, maar de cijfers laten echt een ander beeld zien”, vertelt de woordvoerder van het Scholenmeldpunt."

Ad Hombre

Ad Hombre

02-10-2020 om 06:34

Annej

De 2e kamer heeft een motie om een scholenteller toe te voegen aan het dashboard afgewezen. Je kunt je afvragen waarom. Ze willen geen paniek veroorzaken onder ouders, schat ik.

Dus wat je ziet is inderdaad een particulier initiatief en onderdeel van een algemene clusterregistratie.

Als je alleen al kijkt naar de ouders die hier besmettingen melden betwijfel ik of de aantallen kloppen. Het begint erop te lijken dat er besmettingen zijn op alle middelbare scholen.

Op basisscholen wordt er nauwelijks getest, dus wat er daar gebeurt is helemaal vaag.

ElenaH

ElenaH

02-10-2020 om 06:53

AnneJ

'Je opmerkingen Elena doen me denken aan deze mevrouw met haar Facebookinfo. Een bericht van haar werd verwijderd: "Onjuiste informatie gecontroleerd door onafhankelijke feitencheckers" en op minuut 4.50: ja, maar ik geloof ook niet in feiten.'

Ik stel de feiten niet ter discussie.

Piep

Piep

02-10-2020 om 08:02

Tja

De cijfers van het RIVM zijn duidelijk vind ik en daar is goed te zien wat het aandeel is van besmettingen op school in het geheel. En dat aandeel groeit maar is wel klein. En ik zie vooral ook in de media dat leraren elkaar besmetten. Deze week nog twee scholen, de 1 met 12 leraren en de ander met 7. Geen leerling op die scholen besmet.

Ik snap de achterdocht echt niet. Ik vind het ook schadelijk. Want door het beeld te creëren dat er veel meer op scholen aan de hand is dan gezegd wordt stuur je aan op een sluiting van de scholen op oneigenlijke gronden. Terwijl de gevolgen voor kinderen immens zijn. De schade van een schoolsluiting is voor hen veel groter dan het risico dat zij lopen door het virus. En we weten allemaal dat dit niet na 1 of 2 weken voorbij is. Dit duurt tot mei.

Ik kan me werkelijk niet voorstellenn dat er ouders zijn die dat een goed idee vinden. Misschien mensen die zelf een heel hoog risico lopen. Maar dan kunnen die beter hun kinderen tijdelijk thuis houden als ze dat liever hebben, dan dat we het hele onderwijs plat leggen.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-10-2020 om 10:14

Piep

Het is andersom. Door de aantallen op scholen te verdoezelen willen ze voorkomen dat er weer een brede oproep ontstaat om scholen te sluiten.

Het is toch werkelijk om te gillen dat je serieus denkt dat er 12 leraren besmet zijn en geen scholieren. Daar zijn eigenlijk meerdere verklaringen voor:

- Leerlingen hebben geen of lichte symptomen waardoor hun ouders ze niet laten testen.
- Leerlingen worden niet getest (met name in het PO) omdat de GGD dat actief ontmoedigt
- Testen is op dit moment helemaal bijna onmogelijk.
- Scholen worden door de GGD aangezet om besmettingen van leerlingen zoveel mogelijk te verzwijgen. Hoogstens lichten ze de ouders van de getroffen klas in.

Mijn partner probeert een afspraak te maken (heeft weer keelpijn). De telefoon wordt niet opgenomen en op de website kun je sowieso niet eens een postcode invoeren. Helemaal overbelast.

Nee, ga er nou maar vanuit dat Corona op nagenoeg alle scholen rondgaat op dit moment. Je ziet het al aan de berichten hier...

Ursula

Ursula

02-10-2020 om 10:30

Hier

hoor ik in ieder geval alleen over besmette leerlingen, voornamelijk bovenbouw, maar ook een brugklasser en een derdeklasser.

Besmettingen op school

Hier op school zijn o.a. meer dan een handvol leerlingen uit een bovenbouwklas besmet en iedereen waar ze nauw contact mee hadden is voor 10 dagen in quarantaine gegaan. Zo'n bovenbouwklas is vanwege de verschillende vakkenpakketten van de leerlingen nogal divers, ze zitten het ene uur bij Nederlands in hun stamklas, het volgende uur bij natuurkunde bij weer 15 heel andere leerlingen. Zo is de groep leerlingen en docenten waar de besmette leerlingen contact mee hebben gehad al gauw een man of zestig. Ik heb ook nooit verwacht dat school geen besmettingshaard zou zijn. Er zijn in diverse klassen leerlingen die positief op corona getest zijn en wat docenten. We desinfecteren ons suf, de hele school draagt eindelijk mondkapjes, er zijn spatschermen op de bureaus, looproutes afgezet met tape, extra pauzeruimtes gecreëerd voor zowel docenten als leerlingen, de ramen staan dag en nacht open en de deuren overdag ook maar er is geen beginnen aan op een school in een brandhaardgebied waar elke dag zo'n 1200 pubers op elkaar zitten. Want zij hoeven onderling geen afstand te houden en doen dat ook niet.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

02-10-2020 om 17:52

Elena

"Ik heb het niet over een daling. Zelfs als de aantallen gelijk blijven, is er géén sprake van exponentiele groei en daar was de paniek om ontstaan."

3825 vandaag, Elena.
Weer een nieuw record.
Beetje voorbarige conclusie dus...

ElenaH

ElenaH

02-10-2020 om 18:39

Ik las het ook. Balen.

Hijgerige kranten

Als er op dinsdag 4 besmettingen meer zijn dan maandag staat er in de krant: stijging besmettingen! En als er op woensdag 4 besmettingen minder zijn dan dinsdag staat er: daling besmettingen!

Die kranten moeten vol hè, headlines moeten 'bekken'.

skik

Lou

Lou

02-10-2020 om 19:15

Skik

Echt? Welke kranten zijn dat?

Ik zie nooit hijgerige koppen met uitroeptekens. En zeker niet elke dag bij dalingen of stijgingen.

Lou

Voornamelijk suffe onlinekranten maar ook het AD

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

02-10-2020 om 20:20

Skik

Clickbait

Piep

Piep

02-10-2020 om 21:15

Overal?

Welnee. Hier is de buurt zijn vijf middelbare scholen en sinds de scholen open zijn gegaan is zijn er op alle scholen enkele losse besmettingen geweest. Daar hebben we netjes bericht van gehad. De besmettingen hebben geen van allen op school plaatsgevonden. We krijgen netjes een mail als het zover is. Er is vrijwel geen lesuitval, leraren komen gewoon volle bak naar school.

Er is nog steeds een heel groot gebied in Nederland met erg weinig besmettingen. Dat willen randstedelingen nog wel eens vergeten. Hier hadden we vandaag 0 besmettingen (gemeente met 9 dorpen) en dat is normaal, soms is het er 1 of 2. De stad met de vijf scholen heeft gemiddeld 10 besmettingen per dag. Daar zitten vijf middelbare scholen en een MBO. Soms flakkert het ergens plaatselijkn op en dan is het meestal in een sportkantine gebeurd. Na 2 weken zijn de besmettingen dan weer op 0.

Ik heb dus geen enkele reden om aan te nemen dat hier van alles wordt verzwegen. Ze gaan op alle scholen mee met de landelijke mondkapjesmaatregelen. Maar ik geloof niet dat iemand daar echt het nut van in ziet.

En gewoon bladvulling. En daar moet nou eenmaal een titel boven. Koers van de dag klinkt ook zo lullig.

skik

Lou

Lou

02-10-2020 om 22:37

Skik

"Voornamelijk suffe onlinekranten maar ook het AD"

Die zou ik niet bij elkaar "de krant" noemen. Gewone kranten hijgen niet en plaatsen nooit uitroeptekens in koppen. Zij bevatten goede journalistiek waar je veel aan hebt.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-10-2020 om 22:57

Piep

"Er is nog steeds een heel groot gebied in Nederland met erg weinig besmettingen. Dat willen randstedelingen nog wel eens vergeten. "

Heel Nederland? Nee, als je in Zeeland of Zuid Limburg woont mag je nog naar Duitsland zonder twee weken in quarantaine te moeten. De rest van Nederland is lichtrood of donkerrood.

Triva

Triva

02-10-2020 om 23:15

hmm

"Ik zie nooit hijgerige koppen met uitroeptekens. En zeker niet elke dag bij dalingen of stijgingen.'

Ach we hebben hier het Elenahdagblad (was het dan toch paniek om niks).... het idee dat je van 1 dag iets kan afleiden. Lijnen, geen punten!!!

Piep

Piep

03-10-2020 om 00:27

Duitsland

Dat we niet meer naar Duitsland mogen wil niet zeggen dat we hier overlopen van de besmettingen. Kijk maar op het dashboard. In de hele veiligheidsregio zijn het er meestal rond te dertig en zo zijn echt meer regio's. Ziekenhuisopnames meestal 0 soms 1. Zeeland en Limburg zitten nog lager inderdaad.

Maar mijn punt was: met zo weinig besmettingen in de verre omtrek heb ik geen enkele reden om aan te nemen dat er allerlei besmettingenn op scholen zijn die worden stilgehouden. Want dat zou je in de cijfers toch echt terug moeten zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.