Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:24

Corona, nog de juiste koers?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Emmawee

Emmawee

29-09-2020 om 07:38

Mondkapjes

Ja, ik heb gisteren hetzelfde gezien op tv en heb besloten dat ik niet langer wacht tot het verplicht is.
Ik vind het onplezierig. En ik weet natuurlijk ook niet of het werkt. Maar ik denk dat de maatregelen te minimaal zijn en dat we zelf meer moeten doen en laten dan wat nu van overheidswege wordt gevraagd. Zo'n mondkapje is op z'n minst een statement. Pas op: er hangt een virus rond!

Dus vanaf vandaag draag ik die krengen niet alleen in het OV, maar ook in de winkels en in de horeca (zolang ik loop). Net als in Duitsland, afgelopen zomervakantie.

Angela67

Angela67

29-09-2020 om 08:36

Volkskrant

Zijn mondkapjes een goed idee of niet? Dit zijn we inmiddels wijzer
https://www.volkskrant.nl/a-b560b38a

"Ook de WHO wijzigde afgelopen zomer daarom het streven: als afstand houden niet lukt, gebruik dan in elk geval een mondkapje, raadde WHO-baas Tedros Adhanom Ghebreyesus aan.
Maar – en hier wordt het wat ingewikkeld – daarmee is nog niet gezegd dat mondkapjes in de openbare ruimte ook echt genoeg zijn om de epidemie af te remmen. De besmettingen waarvan we de bron kennen, vinden immers nagenoeg altijd plaats op plekken waar men toch al geen mondkapje draagt: thuis in het gezin, op familiebezoek, op het werk, in de horeca, op feestjes."
Ook dat zien wetenschappers terug in de studies. Neem de Duitse stad Jena: men verplichtte er de mondkapjes, en warempel, het aantal besmettingen ging iets omlaag. Wat echter minder de media haalde, was dat de wetenschappers nóg drie Duitse districten bekeken. In twee districten veranderde er niets, in het district Main-Kinzig ging het aantal besmettingen juist iets omhoog nadat men er mondkapjes verplichtte.
(...)
Zinnig op plekken waar je noodgedwongen langdurig op elkaars lip zit, maar verwacht er in de openbare ruimte geen wonderen van, dat is ongeveer het beeld dat zich opdringt. Vandaar die andere vraag: is er eigenlijk iets op mondkapjes tegen?
(...)
"Maar mensen blijven mensen: ook in de Nederlandse mondkapjeszones had een op de drie hem verkeerd op, bijvoorbeeld met de neus erbovenuit. Bovendien was het er nog net zo druk als voorheen. Als je wil dat mensen zich beter houden aan de coronaregels, kun je beter zorgen voor gescheiden looprichtingen of minder mensen, adviseerden de onderzoekers dan ook."

gr Angela

kapjeshygiene

Ik denk dat het minstens zo belangrijk is hoe je omgaat met het mondkapje bij gebruik. Het kan een virusverzamelvat zijn dus zo behandel je het ook. Aanpakken bij de bandjes en direct handen schoonmaken en veilig weggooien of in de wasmand.

Mams

Mams

29-09-2020 om 09:52

Tegen

Ik ben absoluut tegen het verplicht opleggen van mondkapjes en ben ook niet van plan op die te gaan dragen! Het is bijzonder ongezond om je eigen uitadem afvalstoffen in te ademen en ik heb dan ook medelijden met de winkelmedewerkers in diverse andere landen waar het al zo lang verplicht is.

Ik blijf wel uit de grote steden weg, dus dat is geen probleem.

Tine Winkel

Tine Winkel

29-09-2020 om 10:42

je eigen uitadem afvalstoffen

zijn gassen, die zijn zo klein, die gaan gewoon door het masker heen. De aerosolen die jij produceert worden tegengehouden door het masker, zodat jij mij niet besmet.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2020 om 10:43

Mams

Je laat dan zeker ook uit principe niet je haar knippen, je mond controleren of opereren?

Paasei

Paasei

29-09-2020 om 10:45

Buitenland

Ik ben op vakantie geweest naar het buitenland. Geel land, waar de besmettingen een stuk lager liggen dan in NL. En zodra je de grens passeert draag je overal een mondkapje, want overal in het buitenland is dat heel gebruikelijk. Geloof me, na 2 weken weet je niet beter meer. En voelt het ook wel goed als je in b.v. een supermarkt loopt waar iedereen zo'n ding draagt. Ik voelde me 'unheimisch' toen ik, eenmaal weer thuis, in de lokale super liep zonder kapje en omringt door mensen die gewoon om me heen liepen, echt niet altijd op de 1,5 meter, en er ook geen droegen.

Ik heb daarom ook besloten er weer een te gaan dragen als ik naar de super of de drogist ga. Als ik het in het buitenland kan, waarom hier dan niet? Ik zie het als een beleefdheid naar mijn mede-supermarkt-gebruikers, met hetzelfde effect als het hand-voor-de-mond-houden als je niest of hoest. Mijn speeksel weg houden bij anderen. Fijn als anderen dat ook zouden doen. En goed voorbeeld doet goed volgen.

Pennestreek

Pennestreek

29-09-2020 om 10:50

Tine

Wij hebben hier laatst onze eigen saturatie gemeten. Met (medisch) mondkapje lag die minstens 5% lager dan zonder. Zeker als je de hele dag zo'n ding draagt is dat dus wel een factor om rekening mee te houden. Bij ons in het verpleeghuis krijgt personeel dus wat vaker de gelegenheid om even beneden een kopje koffie te halen en buiten een frisse neus. Kan dat kapje tenminste even af.

Tine Winkel

Tine Winkel

29-09-2020 om 11:07

Pennestreek

bijzonder idd, van die saturatie, had ik niet verwacht. Ik ga dan gelijk zitten analyseren, zou het ook aan je manier van ademhalen kunnen liggen, oppervlakkiger/minder diep, dat dat invloed heeft op je saturatie. Maar goed, jullie ervaring vind ik wel verhelderend.

Sowieso is het dragen van een mondkapje niet comfortabel, dus regelmatig even pauze van het dragen lijkt mij heel fijn. Ik heb (oprecht) ontzag voor mensen die dit dagelijks hele dagen (of een groot deel van de dag) moeten dragen.

Aan de andere kant

In sommige landen waar mondkapjes in de openbare ruimte vaker verplicht zijn dan in Nederland lopen de besmettingen ook vlug op: Frankrijk, Spanje, het VK... dus in hoeverre de mondkapjes nou echt veel bijdragen.
Mijn observaties zijn dat het juist de momenten waarop je geen mondkapje zou dragen die gevaarlijk zijn: het langdurig verblijven ergens binnen met andere mensen. Op straat raak je niet zo makkelijk geinfecteerd, ook zonder mondkapje.

Emmawee

Emmawee

29-09-2020 om 11:52

Vraagtekens

Ik zet er ook mijn vraagtekens bij, daarom heb ik tot nu toe ook geen mondkapje gedragen, behalve in het OV. Om het vervolgens zo snel mogelijk weer af te doen.

Maar nu heb ik dus anders besloten. Ik houd mijn druppels voortaan bij mezelf. Ik geloof niet dat het kwaad kan. Ik hoef er geen uren mee rond te lopen. Zolang de R boven de 0 is, lijkt het me verstandig om te doen wat je kunt en niet te wachten op nieuwe geboden en verboden.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-09-2020 om 12:26

Kyana

"In sommige landen waar mondkapjes in de openbare ruimte vaker verplicht zijn dan in Nederland lopen de besmettingen ook vlug op: Frankrijk, Spanje, het VK... dus in hoeverre de mondkapjes nou echt veel bijdragen."

De mensen die er echt verstand hebben van epidemies stellen van wel. Ze zeggen er wel bij dat het helpt, maar niet voldoende is om het virus kwijt te raken. Dat geldt voor zo'n beetje iedere maatregel die je kunt verzinnen. Alle beetjes helpen en een mondkapjesplicht binnen is maar een beperkt belastende maatregel. Niets vergeleken met horecasluitingen, schoolsluitingen en allerlei reisbeperkende maatregelen.

"Mijn observaties zijn dat het juist de momenten waarop je geen mondkapje zou dragen die gevaarlijk zijn: het langdurig verblijven ergens binnen met andere mensen. Op straat raak je niet zo makkelijk geinfecteerd, ook zonder mondkapje."

Het gaat hier om publieke plaatsen binnen. Winkels e.d. Buiten geldt geen plicht of advies vzviw.

Emmawee

Emmawee

29-09-2020 om 12:37

Testen bij neusverkoudheid

Een collega met alleen neusverkoudheid en een beetje droge keel is positief getest op corona. Ze heeft precies wat ze elk najaar heeft. Ik neem terug wat ik hierover eerder heb gezegd, ondanks het WHO-symptomenlijstjes en ga vanaf nu ook met het voor mij bekende gesnotter naar de teststraat.

Hangkous

Hangkous

29-09-2020 om 12:42

Ik ga ook een mondkapje dragen

Binnen in publieke ruimtes. Door medicijngebruik ben ik extra vatbaar voor infecties in neus keelgebied. In een normaal jaar ben ik deze periode altijd verkouden/net verkouden geweest of heb ik keelpijn van een opkomende verkoudheid.
Hoe vaak testen is nog geloofwaardig? Als ik terugdenk aan eerdere jaren zou ik mij zowat iedere 14 dagen moeten laten testen. Ben nu 2 keer getest, beide negatief.
Als ik met een mondkapje voorkom dat ik besmet wordt met wat dan ook, hoef ik niet steeds getest en voorkom ik misschien ook dat ik anderen besmet die dan ook niet getest hoeven te worden.

Van mij mag die plicht om binnen in winkels en zo mondkapjes te dragen er komen!
Het voorkomt ook dat mensen die toch ineens moeten hoesten en hun ellenboog missen hun druppeltjes rond laten gaan in de lucht die dan landen op handgrepen van karretjes of uitgestalde koopwaren.

Hangkous

Met een mondkapje bescherm je alleen anderen, niet jezelf. Als anderen geen mondkapje dragen (of 'm verkeerd gebruiken) dan ben jij (ook al draag je zelf wel een mondkapje) dus niet beschermt tegen besmetting.

Hangkous

Hangkous

29-09-2020 om 14:45

Als anderen in mijn gezicht hoesten

Komen de meeste druppeltjes dan dus op mijn bril/mondkapje terecht. De kans dat ze dan in mijn slijmvliezen terecht komen is dan toch een stuk minder?

De medewerkers in de teststraten hebben toch ook mondkapjes op om zichzelf te beschermen?

Ad Hombre

Ad Hombre

29-09-2020 om 15:25

Jippox

"Met een mondkapje bescherm je alleen anderen, niet jezelf. Als anderen geen mondkapje dragen (of 'm verkeerd gebruiken) dan ben jij (ook al draag je zelf wel een mondkapje) dus niet beschermt tegen besmetting."

Dat is weer veel te categorisch. Onderzoeken die ik lees wijzen op een reductie beide kanten op.

Een mondkapje beschermt je omgeving beter dan jezelf, maar beschermt wel degelijk. Zoiets dus.

https://pbs.twimg.com/media/EdoWg5CXgAAmWLt.png

Bovendien weet je helaas nooit zeker dat je zelf niet besmet bent, dus zou iedereen er in risicosituaties een moeten dragen.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-09-2020 om 15:26

Hangkous

"De medewerkers in de teststraten hebben toch ook mondkapjes op om zichzelf te beschermen?"

Het hangt ook nog af van het *soort* mondkapje. Chirurgische kapjes zijn niet bedoeld om de drager te beschermen. FFP2 en FFP3 maskers *wel*.

Flavia

Flavia

29-09-2020 om 15:28

en en

de afnemers van de test dragen en een mondkapje, en een vol gelaatsscherm.
Ook dragen ze nog een wit pak, handschoenen en schoencovers.

Pennestreek

Pennestreek

29-09-2020 om 15:29

Mondkapje

Hangkous, in theorie heb je gelijk. Maar dan moet je dat mondkapje volgens alle regelen der kunst dragen, afdoen en weggooien:
Was je handen minimaal 20 seconden.
Pak masker bij de elastieken en plaats ze om de oren.
Zorg dat het masker goed aansluit, druk de neusklem aan.
Test het masker door te blazen, en kijk of er niet te veel lucht langs je gezicht lekt.
Draag het masker maximaal 3 uur en raak het tijdens het dragen niet meer aan.
Je doet het masker af door alleen de elastieken vast te pakken.
Gooi het masker in de afvalbak (met voetpedaal) en raak deze niet onnodig aan.
Pas handhygiëne toe: handen wassen of desinfectie.

Dus als jij voor je eigen welzijn een mondkapje wil dragen moet je het volgens bovenstaande regels doen. Als jij de winkel binnenstapt en daar je mondkapje opdoet, ben je al niet hygiënisch (genoeg) bezig. Je moet dan dus ook dat mondkapje dragen tot je thuis bent en daar pas weggooien. Maar het zal wellicht een beetje schelen.

zie hier

Iets naar beneden scrollen voor duidelijk overzicht

https://dirksenbedrijfskleding.nl/covid-19-mondmaskers-en-mondkapjes/

Ad Hombre

Ad Hombre

29-09-2020 om 21:04

Jippox

Commerciële aanbieders zijn niet echt een goede bron.

Maar ook niet per definitie een slechte...

ElenaH

ElenaH

01-10-2020 om 14:31

Loos alarm?

'Het aantal nieuwe bevestigde coronabesmettingen is donderdag (3.262) iets minder dan een dag eerder (3.302)'

https://www.nu.nl/coronavirus/6081065/aantal-nieuwe-positieve-coronatests-3262-ongeveer-gelijk-aan-dag-eerder.html

Dit kan niet door de maatregelen vanaf dinsdag komen. Was het dan toch paniek om niets?

Pirata

Pirata

01-10-2020 om 14:47

hmm

Dat is nou niet echt een significant verschil, lijkt mij. Wel een vage positieve ontwikkeling.

Elena Elena

Gaat het verder nog goed met je?

Natuurlijk is het geen loos alarm. Enkele tientallen verschil is toch nog steeds een hoog getal? En natuurlijke variatie. En nog geen vastgestelde stop in het aantal besmettingen, laat staan een daling.

Geen paniek, maar wel nog steeds heel zorgelijk voor het (ernstig) ziek worden en doodgaan van mensen, opnames in ziekenhuis en IC, er zijn weer veel verpleeghuizen waar bewoners of personeel besmet zijn. Niet goed.

Nee natuurlijk krijg je niet zo snel resultaat. Dat duurt een paar weken. Als het al helpt. Dat zijn nou toch geen revolutionaire maatregelen die nu afgesproken zijn.

Het is de vraag of dat wel zorgt dat de cijfers gaan dalen.

Triva

Triva

01-10-2020 om 16:42

jemige

nog geen 2% minder en je hebt het al over een daling en paniek om niks? Inderdaad, gaat het wel goed met je?

Pas over 10-14 dg na een nieuwe maatregel zie je of die maatregel werkt. Schommelingen rond cijfers zeggen niks.

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
elke signaalwaarde staat in het rood

ElenaH

ElenaH

01-10-2020 om 17:11

Triva

Ik heb het niet over een daling. Zelfs als de aantallen gelijk blijven, is er géén sprake van exponentiele groei en daar was de paniek om ontstaan.

Wat is dat Elena

We mogen blij zijn dat er geen sprake is van exponentiële groei.

Het is al erg genoeg met de sneller dan verwacht gestegen cijfers. Het is toch niet zo: hallo we hebben geen exponentiele groei, dus er is niets aan de hand?

Het lijkt of je elk mogelijk detail uitmelkt om de ernst te ontkennen. Misschien een beetje teveel naar de viruswappies gekeken? Of je, net als Famke Louise, even gek laten maken door de opperwappie?

Scholenmeldpunt - scholen aanmelden

https://tinyurl.com/coronameldpuntseptember-2020

Inmiddels wordt er wel gevraagd om op scholen mondkapjes te dragen.

Het coronameldpunt houdt bij welke scholen, in de media, melden besmettingen te hebben. Veel data.

Je kunt ontbrekende scholen aanmelden.

"Op deze website verschijnen alléén meldingen met een link naar een persbericht. Heeft u een melding over een school zonder persbericht, dan kunt u deze evt. opgeven bij de mensen van de scholenlijst (Google sheet) via [email protected]. Uw mail wordt verwerkt, maar u ontvangt hierover geen bevestiging."

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.