Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:34

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voor Pirata

Daar ben ik ook voor. Anders gaan jongeren zich ook maar vervelen en nu wordt er in elk geval wat geleerd.

Maar het is voor veel scholen wel een hele hijs vandaar dat ze voorstellen om nu een week langer vakantie te houden en dat in de zomer in te halen.

Pirata

Pirata

06-12-2020 om 13:13

ElenaH

Ik snap je niet. Zonder die 6 weken hadden we nu nóg hogere cijfers, lijkt mij. Je kunt niet zomaar zeggen dat het niet heeft geholpen omdat we nu > 5000 besmettingen per dag hebben. Anders waren het er misschien 8000. Of de horeca was nog eerder dichtgegooid.
Er zijn zoveel dingen die invloed hebben dat je niét zomaar kunt zeggen dat de zomervakantie niet heeft geholpen. Andersom kun je ook niet met 100% zekerheid zeggen dat het wel zo is. Maar waarschijnlijk acht ik het dus wel.

Piep

Piep

06-12-2020 om 13:40

Waarschijnlijk

In Spanje achten ze het waarschijnlijk dat je door buiten mondkapje te dragen verspreiding voorkomt.

Ik mag toch hopen dat wij niet op waarschijnlijkheden beslissingen nemen maar op wetenschappelijke basis.

Piep

Piep

06-12-2020 om 13:43

Voor de kerst

Dat zou helemaal idioot zijn. Scholen dicht zodat we met meer mensen kerst en oudjaar kunnen vieren. Schijnveiligheid ook nog. O ja en doe ze dan ook maar dicht voor de voorjaarsvakantie. Kunnen we toch gewoon carnaval vieren en op wintersporr.

De belangen van onze jongeren bungelen al helemaal onderaan het prioriteitenlijstje. Zullen we de kinderen daar ook maar bij zetten?

Pirata

Pirata

06-12-2020 om 14:00

Piep

Als ze hadden gewacht op de "wetenschappelijke basis" dan waren er in het begin überhaupt geen maatregelen genomen. Een wetenschappelijke bibliotheek opbouwen over een nieuw virus kost tijd.
Wat dan handig is, is uitgaan van waarschijnlijkheden.

En vrijwel iedereen negeert mijn opmerking dat een week online les ook mogelijk is. Geen vakantie dus.

Piep

Piep

06-12-2020 om 14:11

Online

Dat is hier in de praktijk gewoon geen les. Er zijn heel veel scholen die dat gewoon niet lukt.

Pirata

Pirata

06-12-2020 om 14:31

Piep

Zelfs ons VO heeft dat inmiddels op orde, voor de theorielessen dan.

Tsja

'Zes weken waren niet genoeg om een verschil te maken. Kijk maar waar we nu zitten.' Met andere woorden: die 6 weken hadden veel langer moeten duren.

Tsjor

Ursula

Ursula

06-12-2020 om 14:46

Dan maar vakantie

Als het belangrijker is dat mensen bij elkaar op bezoek kunnen met kerst en oud en nieuw dan dat de kinderen onderwijs krijgen, doe dan maar een week langer vakantie. Uit onderzoek blijkt dat online-onderwijs vrijwel niets oplevert, de achterstand is net zo groot als de duur van de schoolsluiting. We weten zelf ook hoe gaar we worden van een aantal uur vergaderen op Zoom. De kinderen zouden dat dan een week lang elke dag moeten. Doe dan maar vrij, dan hebben ze er nog wat aan. Nog wat langer opladen, toch nog wat sociale contacten (online, dat wel).

Ondertussen

Vergis je niet, het online lesgeven is geen kunstje dat zomaar erbij gehaald kan worden. Ik vond het verschrikkelijk en heb nachtmerries van de gedachte dat we dat weer zouden moeten gaan doen.
Het is niet zomaar een camera aanzetten, zeker niet in elk onderwijstype dat rekening moet houden met kinderen met al hun specifieke behoeftes en problemen, in een systeem dat in feite gebaseerd is op klassikaal onderwijs. In mijn werk hebben ze het opgelost met een nieuwe term: we gaan hybride les geven. Zonder verder enige uitleg, ondersteuning en plan.
Online lessen kan, maar het vraagt echt een complete omvorming van het onderwijs zelf en als je ondertussen nog gewoon werkt is er de tijd niet om een compleet nieuw curriculum op te zetten.
Dus zomaar voor een weekje even zoiets doen, ik zie het niet zitten. Het vergt veel meer. Ik zou wel kunnen bedenken dat de tijd benut wordt voor leerlingen die een extra vraag hebben, nog iets af moeten maken, extra hulp nodig hebben. Dus niet klassikaal, maar individueel.

Tsjor

Omgekeerd

'Dat zou helemaal idioot zijn. Scholen dicht zodat we met meer mensen kerst en oudjaar kunnen vieren.' Dan draai je de boodschap om. De maatregelen rond kerst blijven hetzelfde. Alleen is wel gebleken dat scholen dicht een bijdrage levert aan vermindering van de besmettingen. als er toch al 2 weken vakantie is kun je die periode gemakkelijker uitbreiden naar 3 weken. Dat is effectiever dan later nog een keer een periode tussendoor (die minstens 10 dagen moet omvatten).

Tsjor

Pennestreek

Pennestreek

06-12-2020 om 14:54

Ursula

Hear hear! Dochter hier (mbo) heeft op vrijdag (!) van 8.30 tot 17.00 uur (!) online les. Met wel 2 pauzes van een half uur. Heeeeel gek, dat ze om 15.00 uur niks meer opneemt... We zijn heel benieuwd naar de resultaten van de toetsweek volgende week. Ik denk dat die bij lange na niet zo goed zijn als vorig schooljaar. Het is gewoon te weinig, 1 dag in de week fysiek les. Wat in de praktijk neerkomt op 1 vak, dat is het enige dat niet theoretisch te doen is. Komen die leerlingen voor 1,5 uur les naar school. Voor flink wat is de reistijd net zo lang...
Trouwens, de docenten hebben het ook zwaar. Die hebben ook niet voor dit vak gekozen om thuis achter een laptop te zitten. En toe te moeten zien hoe hele bosjes leerlingen afhaken of het niet meer bij kunnen benen, of de motivatie kwijtraken.

Triest triest triest. Zolang de zorg het aan kan mogen van mij alle opleidingen gewoon als vanouds draaien. Ik vind dat naast de ouderen en de zorgmedewerkers ook kwetsbare relatief jonge mensen en leerkrachten/docenten vooraan moeten staan voor de vaccinaties.

Pirata

Pirata

06-12-2020 om 14:59

Dat laatste, ja graag

Ja, leraren ook bij de 1e groep die gevaccineerd wordt aub.

Piep

Piep

06-12-2020 om 15:20

Eens

Ik vind ook dat leerkrachten voor zouden moeten gaan, zeker ook gezien de grote bereidheid om de lessen zoveel mogelijk gewoon door te laten gaan. Dat mag best beloond worden. Je hoort altijd alleen wat schreeuwers in de media, maar kijk maar eens hoe iedereen zijn best doet om het onderwijs op peil te houden.

Tja en ik hoop dat de eerste versoepelingen toch echt voor mbo hbo en uni zijn. Dus doe die leerkrachten dan ook maar. Ik vind het vrij schandalig dat we het met zijn allen heel normaal vinden dat hele leergangen studenten nu ondermaats onderwijs krijgen en de hele dag geacht worden alleen in hun kamer te spenderen.

Maar dat is me vanaf het begin al een doorn in het oog, ook toen mijn eigen kind er nog niet eens op zat.

Pirata, hier lukt het online onderwijs niet op school. Ik weet niet waarom. Fysiek onderwijs gaat prima, vrijwel geen uitval, al tijden niemand besmet.

ElenaH

ElenaH

06-12-2020 om 15:58

Tsjor

'Met andere woorden: die 6 weken hadden veel langer moeten duren.'

LOL. De scholen zijn veel langer dan 6 weken dicht geweest. Of heb je de lockdown voor de zomervakantie gemist?

Jo Hanna

Jo Hanna

06-12-2020 om 16:27

asjeblieft geen online les

Een week online les is bij ons stress, ontregeling en achterstand. Als de scholen dan per se dicht moeten, doe dan maar vakantie. Ook totaal &;€)@“% vanwege de langer durende ontregeling van het ritme maar beter dan zelfstudie, uren achter elkaar alleen op je kamer naar een beeldscherm kijken. Voor hoeveel kinderen werkt dat nou echt? Ik kan me goed niet voorstellen dat het er veel zijn. Hoe langer het ritme verstoord is, hoe langer mijn kinderen worstelen om weer in de structuur te komen. Mijn oudste, een hele consciëntieuze leerling, zegt zelf dat ze eigenlijk pas weer een maand in haar ritme zit, door zomervakantie en voorafgaand de maandenlange Corona-ontregeling sinds april. Haar cijfers van de afgelopen periode laten dat ook zien. Mijn jongste is (nog?) niet terug op de opgaande lijn die hij te pakken leek te hebben in de tweede periode van vorig jaar. Beide kinderen zijn mat en prikkelbaar, ook omdat er weinig met vrienden wordt gedaan. Dat is ook allemaal wat leeggebloed. Wordt ontmoedigd door ouders, er zijn minder mogelijkheden, de kinderen nemen minder initiatieven. Lamlendigheid troef. Thuis is de situatie door de stress ook niet prettig. Ik leef niet in de illusie dat een nieuwe schoolsluiting bij ons zal leiden tot kortdurend ongemak. Ik begrijp heus dat er omstandigheden denkbaar zijn dat het niet anders kan. Maar deze school is geen infectiehaard. Laat hem dan ook open blijven.

Piep

Piep

06-12-2020 om 16:55

Vrienden

Wij hebben na een hoop getwijfel besloten dat we ons met de jongste puber niet aan het aantal van drie of vier vrienden houden. Hij is 15 en de vriendengroepen zijn nog wat pril. Om aan de regels te voldoen moet je maandenlang 2 of 3 vrienden buitensluiten. Terwijl je ook naast elkaar op school en in de kantine zit. Dat vind ik niet nodig.

Zo'n clubje sleept elkaar door de schooltijd heen, ze doen samen wat experimenten, helpen elkaar in de sociale groei en met contact leggen met de meiden. Gaan straks samen uit. Ik wil dat niet verstoren, maar ik voel me wel altijd wat ongemakkelijk als ze in hun hok zitten op ons erf. Alsof ik stiekem een drugslab heb of zo.

Flavia

Flavia

06-12-2020 om 17:12

Week online

School van dochter heeft gepland alweer een week online les gegeven, niet vanwege corona maar vanwege externe werkzaamheden.
Niet de hele dag maar 30 minuten lessen. Daarnaast ook ruimte om vragen te mailen die dan tijdens een 10minuten call werden uitgelegd.
School was nooit op dat idee gekomen als we vorig schooljaar geen coronasluiting hadden gehad.

Nu hebben alle docenten in magister een link naar de online les voor de thuiszitters.

Pirata

Pirata

06-12-2020 om 17:37

Online

Hier gaat dat ook zo, de online les.
Het is natuurlijk behelpen en wordt nooit zo ideaal als echte les (hoewel mijn zoon dan ook achterin het lokaal ligt te slapen of iets anders doet).
Maar goed, die van mij zit nu toch al preventief thuis de lessen te volgen wegens de grote hoeveelheid recente besmettingen op school. Ik zit er op te wachten dat de school zelf besluit om alvast een week online les te geven.

ElenaH

ElenaH

06-12-2020 om 18:07

Jo Hanna

'Een week online les is bij ons stress, ontregeling en achterstand. Als de scholen dan per se dicht moeten, doe dan maar vakantie. Ook totaal &;€)@“% vanwege de langer durende ontregeling van het ritme maar beter dan zelfstudie, uren achter elkaar alleen op je kamer naar een beeldscherm kijken.'

Dat geldt helaas niet alleen voor scholieren. Nu bij ons alles online is, dus ook vergaderingen, workshops en bedrijfsbezoeken, barst ik regelmatig van de koppijn, zie ik wazig en heb ik rode, droge, brandende ogen. Dit gaat de maatschappij nog heel wat meer kosten dan we nu beseffen qua gezondheidsschade.

Lees een boek

Stel dat er een week extra vrij komt en de weerstand tegen online lessen is groot, dan kun je ook een alternatieve opdracht verzinnen: lees een boek (fictie of non-fictie). Volgende week allemaal een titel inleveren, aan het einde van de vrije week een samenvatting inleveren van maximaal 1 A4. Dat kan voor bijna alle niveaus, je kunt de opdracht eindeloos vari"eren, ze zitten niet achter het scherm en hebben toch wat te doen. En wie weet, misschien gaan ze lezen leuk vinden.

Tsjor

Wat mij betreft nu sluiten de middelbare scholen...

Ik ben voor de 2de keer in quarantaine door een cluster van gevallen (nu in mijn mentorklas) en ik ben het &×€^^#*zat. Ik ben de afgelopen 2 maanden 5 keer getest, elke keer staat je leven op z'n kop (zoon heeft week op week af rooster, verblijft nu voor de tweede week bij zijn vader), ik kan mijn vriend niet zien, etc... het ergste is dat de leerlingen nu op school zitten waar ze mijn lessen online volgen op hun telefoons (niet genoeg laptops beschikbaar) en zonder toezicht. Ellendig gewoon...
Sini

Weekje sluiten heeft geen zin

Ik zit nu ook in quarantaine omdat een collega die vrijdag even bij me heeft gezeten positief is getest en volgens de coronamelderapp was dat langer dan een kwartier op minder dan 1,5 meter. Denk zelf dat mijn telefoon op minder dan 1,5 meter van haar af op mijn bureau heeft gelegen en ikzelf een stukje verderop zat, maar zo'n melding kan ik natuurlijk niet negeren. Morgen word ik getest. Aangezien deze week nog 2 collega's positief getest zijn zorgt dat ervoor dat er nog meer collega's in quarantaine moeten. Het is op school echt moeilijk om vijf dagen in de week altijd consequent afstand te houden terwijl de hele tent volop in bedrijf is. Inmiddels is 20% van de personeelsleden positief getest en ik zag in Magister dat vandaag 10% van de leerlingen ziek is. Ongetwijfeld niet allemaal vanwege corona, maar een goed deel wel. Mij maak je niet wijs dat scholen geen significante bron van besmetting zijn, maar ik denk dat scholen een weekje sluiten niet echt verbetering brengt in de cijfers. Laat maar gewoon doorgaan dan, het blijft wat schipperen maar 't is beter dan niks.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

07-12-2020 om 21:53

Skik

Dat gaat wel helpen. Een pauze in de (live) lessen zorgt voor een pauze in de verspreiding. Dat leidt gegarandeerd tot een daling. Niet zoveel als een echte lockdown.

De echte lockdown in Nieuw Zeeland in maart of zo bracht de R terug naar 0.35 dat was dus echt effectief. Zal hier wel nooit gebeuren. Dom land. Dom volk. Domme regering.

https://jopdevrieze.nl/is-nieuw-zeeland-een-geval-apart-of-toont-het-wat-wij-ook-hadden-kunnen-doen/

Piep

Piep

07-12-2020 om 23:39

Quarantaine

Ik denk dat heel veel mensen regelmatig in quarantaine moeten. Ik zelf al vier keer en ik werk niet in het onderwijs. Het is wel erg vervelend, dat zeker.

Een week extra heeft misschien heel even effect, maar we zitten in het verkeerde seizoen, dus het wordt ff doorbijten vrees ik. Ik ben tegen een landelijke sluiting.Brandhaarden op scholen zijn zeer lokaal en tijdelijk. Kun je prima met lokale maatregelen heel effectief aanpakken.

Ik zou niet weten waarom de school hier dicht moet als niemand hier besmet is op school. Al weken niet. Dat heeft helemaal geen effect, behalve dat scholieren gaan rondhangen. Nog meer rottigheid in bepaalde wijken. Er ligt nog genoeg illegaal vuurwerk om een weekje extra rottigheid mee uit te halen.

Ik denk juist dat we naar perspectief toe moeten met inzet van sneltesten. Daar heeft iedereen behoefte aan. Niet nog meer dicht maar meer open en op een slimme manier. En die mondkapjes kunnen weer af, want sinds die dingen verplicht zijn zien we alleen maar een stijging.

Piep

Piep

07-12-2020 om 23:42

Nieuw-zeeland

Dat eiland bedoel je? Waar niemand meer in en uit komt met bewaakte quarantaine gevangenissen? Niet te vergelijken met Nederland. Hoe wil je al die grenzenn sluiten?

ElenaH

ElenaH

08-12-2020 om 07:00

Nieuw-Zeeland

'De echte lockdown in Nieuw Zeeland in maart of zo bracht de R terug naar 0.35 dat was dus echt effectief. Zal hier wel nooit gebeuren'

Gelukkig niet, dan is Nederland failliet. Wij kunnen onze grenzen helemaal niet sluiten zoals daar is gedaan. En ook in Nieuw-Zeeland zijn weer nieuwe besmettingen.

Pirata

Pirata

08-12-2020 om 08:54

Piep

Je redenering is wat bijzonder.
De mondkapjes kunnen af want die werken niet, kijk maar er is een stijging, zoiets beweer je. Of mankeer ik serieus iets aan mijn ogen?
Verder wat mij betreft ook prima als scholen die brandhaarden dreigen te worden zelf sluiten of overgaan op online lessen. Moeten ze dat indien nodig wél doen.
Maar "brandhaarden op school zijn lokaal en tijdelijk"? Hoezo? Lokaal, ja, dat kan voorkomen, maar net zo goed binnen een zwaar besmette regio. Tijdelijk, wat bedoel je? Ja, mag hopen dat het door de juiste maatregelen stopt. Ik krijg het gevoel dat je zit te bagatelliseren door algemeenheden te gebruiken.

Piep

Piep

08-12-2020 om 09:05

Tijdelijk

Als je een klas of jaarlaag naar huis stuurt, dan is het brandje uit. Dat is vrij makkelijk te sturen. Dus als je de juiste maatregelen neemt dan is het zeer tijdelijk. Andersom werkt het ook zo. Op onze school dus al sinds de herfstvakantie geen besmettingen. Doe je deze een week extra dicht, dan kan het zomaar zijn dat in de week erna ineens wel een cluster opduikt. Omdat er een slaapfeestje is geweest of pubers bij elkaar hebben gezeten in een keet of omdat leraren een feestje hebben gehad. Dus het effect van sluiting is ook tijdelijk.

En ja, de mondkapjes moesten toch het aantal besmettingen omlaag brengen? Dat is niet bepaald gebeurd. Sterker nog ze werden verplicht en de cijfers stegen. Ik denk niet dat dat door de mondkapjes komt, maar helpen doet het ook niet. Gezien het feit dat kabinet en RIVM in feite ook tegen mondkapjes zijn, kunnen we ze nu beter weer afschaffen. Er zijn al genoeg maatregelen die wel nut hebben. Nutteloze maatregelen kunnen we wel missen lijkt me.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.