Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:34

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-12-2020 om 09:57

MOndkapjes

Het enige effect wat ik zie van de mondkapjes is dat mensen ze gebruiken om gewoon weer hun gang te kunnen gaan. In winkels wordt geen afstand meer gehouden, gewoon een mondkapje uit je jaszak, fietstas of dashboardkastje halen en net doen of er niks aan de hand is verder. Maar ondertussen is het een knap vieze gewoonte.

Dat is niet alleen in nederland, maar wereldwijd. Je kan mensen niet opsluiten, met mondkapje op hebben mensen het gevoel dat ze verder kunnen met hun leven.

Blijvertje

Zoon denkt dat het mondkapje wel eens een blijvertje kon zijn. Je ziet het in Azie ook om de haverklap als het griepseizoen is of er is smog dan neemt het aantal mondkapjesgebruikers in het verkeer en op straat toe.

Kun je hier ook krijgen.

Het is een van de redenen dat sommige Aziatische landen zo goed en snel ingezet hebben op deze pandemie. Ze hadden al ervaring door SARS en MERS en mondkapjes is een vanzelfsprekend onderdeel van de bestrijding.

Piep

Piep

08-12-2020 om 10:19

Mondkapje

Ik kreeg laatst een mondkapje van mijn zus aangeboden toen we op bezoek gingen bij oma. Want met mondkapje kon ik oma ook knuffelen, want dan was het veilig (dat had zij ook al gedaan). Het mondkapje dat ze mij wilde geven had ze net zelf op gehad. Een mooi voorbeeld hoe het averechts kan werken.

Pirata

Pirata

08-12-2020 om 10:41

Mondkapjes

Er is al genoeg onzin over mondkapjes verspreid. Lijkt me zinvol als jullie daarmee stoppen en ook nadenken over causaliteit.

Piep

Piep

08-12-2020 om 10:49

Onzin?

Nou nee hoor, echt gebeurd. Ik was ook erg verbaasd maar ik snapte toen wel meteen het standpunt van Van Dissel in deze. Mondkapjes prima, maar dan wel graag die dingen die werken en geen nutteloze lapjes stof.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-12-2020 om 10:53

Geen onzin

Dit is geen onzin. Ze worden niet goed gebruikt. Door de meeste mensen dan.
Ga maar eens 5 min bij de ingang van een supermarkt staan kijken.

Pirata

Pirata

08-12-2020 om 11:05

Dit is nu net de kwestie. Dat jullie wat voorbeelden hebben dat je zag dat iemand er dom mee omging, wil niet zeggen dat ze niet werken.
Weer een gevalletje n=1 en de studies negeren.

Piep

Piep

08-12-2020 om 11:20

Studies

De studies wijzen uit dat: mondkapjes weken als:
1) de kwaliteit van de mondkapjes goed is
En
2) de mondkapjes goed gebruikt worden

Dat is gewoon niet het geval. Je kunt idd bij een supermarkt gaan staan, maar kijk ook eens op tv. Ik zie eigenlijk zelden iemand die zo'n ding goed gebruikt. En niemand gebruikt zo'n goedgekeurd ding. Die zijn pas net in sommige winkels te koop.

En dat voorbeeld van mijn zus. Zij is hoogopgeleid en werkt in de zorgsector. Zou zij nu echt de enige in heel Nederland zijn die denkt dat je dichterbij kan komen of zelfs kan knuffelen als je een mondkapje op hebt? Dat zou heel bijzonder zijn.

Mijn man is hartstikke voorzichtig. Draagt zijn mondkapje al maanden, maar ik heb hem nog nooit in de was gezien.

ElenaH

ElenaH

08-12-2020 om 11:23

Pirata

'Er is al genoeg onzin over mondkapjes verspreid. '

De grootste onzin is dat niet-medicinale mondkapjes virusbesmettingen voorkomen en dat de gemiddelde burger in staat is om mondkapjes op correcte wijze te gebruiken. Het wordt inderdaad tijd om te stoppen met het rondbazuinen van die onzin.

Piep

Piep

08-12-2020 om 11:36

Man

"Draagt zijn mondkapje al maanden, maar ik heb hem nog nooit in de was gezien."

Ik bedoelde het mondkapje

Ad Hombre

Ad Hombre

08-12-2020 om 11:46

Piep

"En ja, de mondkapjes moesten toch het aantal besmettingen omlaag brengen? Dat is niet bepaald gebeurd. Sterker nog ze werden verplicht en de cijfers stegen."

Ik denk dat de meeste verstandige mensen voor die tijd al mondkapjes gebruikten. De minder ontwikkelden die op de 'verplichting' wachtten zijn waarschijnlijk de mensen die het ding onder hun neus laten fladderen. Dat zal inderdaad nog weinig meer verschil hebben gemaakt.

Daarnaast is de verplichting net een week geleden, dus sowieso nog moeilijk te zien in de statistieken.

ElenaH

ElenaH

08-12-2020 om 12:01

Nee Ad

'Ik denk dat de meeste verstandige mensen voor die tijd al mondkapjes gebruikten'

Dat mag jij denken, maar dat komt niet overeen met de realiteit. Iedereen buiten kon zien dat mondkapjes amper gebruikt werden.

Piep

Piep

08-12-2020 om 12:22

Verstandig

Of angstig? We gebruiken die mondkapjes niet omdat het verstandig is, maar omdat een angstige groep er hard om zeurde. Rivm en kabinet waren tegen.

Als ze niet of averrechts weken is het juist zeer verstandig om ze weer af te schaffen.

ElenaH

ElenaH

08-12-2020 om 12:25

Precies

In Duitsland en België zijn mondkapjes al veel langer verplicht, en het helpt niets.

Pirata

Pirata

08-12-2020 om 12:27

Echt he

Wat een algemeenheden die niet onderbouwd zijn. Ik zie hele andere dingen om me heen, zal aan mijn bril liggen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-12-2020 om 12:28

Nee Ad

Er zijn een heleboel mensen die dingen gaan gebruiken toen het een dringend advies werd. Dat is al even. En toen weer over zijn gegaan tot de orde vd dag. Het geeft nl een hoop vrijheid, zo’n ding. Je laat daarmee zien dat je het allemaal heus wel serieus neemt maar je kan wel weer lekker naar Ikea, Mediamarkt of op koopjesjacht tijdens Black Friday.

ElenaH

Ik denk dat dat wel overeenkomt met Ads realiteit, waarin er maar heel weinig mensen zijn die hij als verstandig beschouwt.

Overigens zag ik na het dringend advies wel degelijk een forse stijging in het gebruik van die dingen. vooral omdat winkelpersoneel ze vaak verplicht op moest. Waar ik me over blijf verbazen is het enorme aantal mensen dat met zo'n masker wel de mond, maar niet de neus bedekt (dat is in andere landen trouwens ook vaak zo). Ik wil nog best aannemen dat ook de minder degelijke maskers, ook als ze niet zo vaak ververst of gewassen worden, nog wel enig goed kunnen doen, maar als mensen zo'n ding onder in plaats van over hun neus hangen lijkt het nuttig effect me ongeveer nul.

Groeten,

Temet

overigens

Ik heb nou ook weer niet het idee dat sinds het gebruik van mondkapjes is gestegen, het gedrag onvoorzichtiger geworden is. Naar mijn idee is er niks veranderd. Zij die onvoorzichtig waren, zijn nu onvoorzichtig met een mondkapje op.

Groeten,

Temet

ElenaH

ElenaH

08-12-2020 om 13:22

Temet

'Overigens zag ik na het dringend advies wel degelijk een forse stijging in het gebruik van die dingen. vooral omdat winkelpersoneel ze vaak verplicht op moest. '

Dat zag ik ook. En het deed vrijwel niets met de aantallen besmettingen. Net als toen ze alsnog verplicht werden. Net als in landen waar ze al veel langer verplicht zijn.

ElenaH

ElenaH

08-12-2020 om 13:27

Duitsland

'In Duitsland wordt de roep om strengere maatregelen steeds luider. Het aantal positieve coronatests blijft steken op een hoog niveau en neemt in sommige regio's zelfs toe. '

Gut, zou de mondkapjesplicht dan toch niets opleveren ...?

Pennestreek

Pennestreek

08-12-2020 om 13:43

ElenaH

Ik denk het wel. Ik denk dat zonder die mondkapjesplicht de cijfers nog erger zouden zijn.
Die kapjes gebruik je alleen (of voornamelijk) in openbare ruimtes. Daar verblijven mensen over het algemeen niet lang dicht in elkaars buurt. Thuis, op het werk, op school, in het ziekenhuis, daar wel. En daar hoef je binnen meestal geen kapje op.

Verder heeft Ad natuurlijk gelijk in die zin, dat er verhoudingsgewijs helaas weinig verstandige mensen zijn. En die zijn voor een groot deel toch ook afhankelijk van hoe anderen zich gedragen. Tenzij ze zich geheel afzonderen van de buitenwereld...

Bij ons thuis ben ik degene die buitenshuis werkt. Man zit hele dagen thuis achter de laptop. Die komt alleen het huis uit voor een (lange) wandeling met de hond en af en toe boodschappen. De kinderen hebben allebei nog maar 1 dag fysiek les. En daarnaast nauwelijks nog een fysiek sociaal leven. Dus wij zijn in die zin heel verstandig. Sint hebben we digitaal gevierd met de hele familie. Verder amper real life contacten. Heel saai, maar wij lopen dus echt nauwelijks risico en verspreiden ook het virus niet, zou een van ons het al oplopen. Maar dat staat dus allemaal los van de mondkapjesplicht in de openbare ruimte.

Jo Hanna

Jo Hanna

08-12-2020 om 14:02

Waarom niet? Ikea is toch open?

“... je kan wel weer lekker naar Ikea, Mediamarkt of op koopjesjacht tijdens Black Friday.”

Ik snap dat verontwaardigde toontje niet. Voor de duidelijkheid: ik doe dat zelf niet. Ik heb echt totaal geen zin om op de gok in een mensenmassa terecht te komen. Maar welk signaal moet mij nou duidelijk maken dat ik niet naar deze winkels toe moet gaan? Ze zijn open: wat zijn dan de criteria om er wel of niet naartoe te gaan? Moet er een noodzaak zijn? Wat zou die noodzaak dan kunnen zijn dat ik er per se naartoe moet en niet online kan bestellen? Oftewel, ik kan er gewoon naartoe. Dat we dat niet met veel tegelijk moeten doen, hoe kan ik daar invloed op hebben? Weet ik veel wie allemaal nog meer van plan is daar naartoe te gaan. En als ik daar eenmaal ben, dan ga ik toch maar naar binnen. Ik ben er tenslotte helemaal naartoe gereden.

Ik begrijp niet dat er zoveel verbazing is dat het zo druk is bij dat soort winkels/gelegenheden. Mensen vervelen zich suf, zijn blij dat ze eens een keer een uitje hebben waarschijnlijk. En als je een kwartier in iemands buurt moet zijn om als risico-contact te worden aangemerkt, zie ik zelfs nauwelijks het probleem van elkaar voorbij lopen op straat of zelfs in de winkel. Zitten daar nou echt de risico’s? Of is dat vooral symbolisch?

Oh wacht, dat weten we niet. We weten volgens mij nog steeds niet waar en hoe de grote bulk van de mensen het oploopt.

Ikea

Ik ben onlangs naar de Ikea geweest, dochter ging op zichzelf wonen en had behoorlijk wat spullen nodig. Het was heerlijk rustig in die Ikea omdat mensen in gezelschappen van maximaal 2 naar binnen mochten en omdat alles met afstand ging, ging dat heel gedoseerd. Daarom was het binnen rustiger dan ik ooit heb meegemaakt en het ging er super orderlijk aan toe. Niks heen en weer geloop, scheelt ook dat er niet complete gezinnen met kinderen liepen. Gewoon even doelmatig door de paden heen en wegwezen weer. Dus om nou bij alles wat er nu even niet mag te gaan roepen, ja maar de Ikea... Flauwekul.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

08-12-2020 om 14:30

Pennestreek

Er zijn natuurlijk ook behoorlijk wat mensen die weinig keus hebben. De mensen met kleine kinderen bijvoorbeeld. Of met beroepen die niet vanaf thuis kunnen/mogen.

Maar het staat buiten kijf dat veel mensen zich gedragen alsof er niets aan de hand is. En die worden dus besmet en die besmetten anderen. Op het werk van mijn vriendin weer twee. Eentje test positief en een paar dagen later een ander ook. Zij niet want ze werkt thuis. Ook fijn voor de werkgever want zij kan tenminste doorwerken.

Hoe verstandig mensen zijn zie je aan de grafieken ("zorgwekkende stijging"), en straks de vaccinatie waaraan je pas echt duidelijk zult kunnen aflezen welk percentage van de bevolking de kwalificatie r*ndd*b**l verdient.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-12-2020 om 14:37

Jo Hanna

Van mij mag iedereen overal naartoe.
Maar de ‘winkelschaamte’ die er eerst nog was is nu wel. Ik heb een mondkapje op, dus niemand kan er meer iets van vinden.

Even voor alle duidelijkheid, ik ben tegen dat mondkapje en ik ga gewoon naar winkels. Maar ik hou mij nog steeds aan de 1,5 meter en aan het handen wassen.

Laetitia

Laetitia

08-12-2020 om 14:45

Ad

Het is een misvatting te denken dat je niet besmet raakt als je maar voorzichtig bent. Thuiswerken en voorzichtig zijn verkleint zeker de kans dat het gebeurt maar elimineert die kans niet.

Omgekeerd kun je dus ook niet zeggen dat (alle) mensen die besmet raken dat gebeurt omdat ze onvoorzichtig waren.

En idd, niet iedereen heeft de kans om thuis te blijven.

Inderdaad

Mijn zwangere collega is besmet geraakt, reken maar dat die zo voorzichtig mogelijk is geweest. En mijn andere collega leefde als een monnik, toch besmet geraakt. Van anderen kan je je weer nauwelijks voorstellen dat ze nog géén corona hebben opgelopen.

skik

Piep

Piep

08-12-2020 om 20:27

Weinig verstandige mensen?

Ik ken veel mensen die zich aan de regels houden en bijna geen mensen die dat niet doen. Je kunt nog zo verstandig zijn, zo'n virus vindt zijn weg wel, zeker nu het griepseizoen voor de deur staat. Je doet je best en verder is het vooral een kwestie van een goede weerstand, goede ventilatie en geluk.

Pijn om te horen dat er gisteren bij de persconferentie

geen enkele woord voor het onderwijs gezegd werd.
Tja
Sini

ElenzH

ElenzH

09-12-2020 om 13:21

Sini

Misschien omdat over 1,5 week al de kerstvakantie begint? Wat had je in de tussentijd nog willen doen dan?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.