Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:34

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ElenaH

ElenaH

05-12-2020 om 15:21

Oxford

'Er komt een extra studie om de effectiviteit van het vaccin opnieuw vast te stellen. Gevolg is dat het vaccin waarschijnlijk twee maanden later op de markt komt.'

https://www.trouw.nl/zorg/het-oxfordvaccin-loopt-vertraging-op-kan-astrazeneca-zich-deze-puinhoop-wel-permitteren~b73cc4e0/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Piep

Piep

05-12-2020 om 15:51

Hmmm

Is dit nu een extra studie naar bestaande resultaten of een hele nieuwe testgroep? Dat is me niet duidelijk.

De rechtzaak bij Hart van Nederland

https://www.hartvannederland.nl/video/uitzendingen/2020/2-december-2020-laat/

Vanaf minuut -8.

1. School snapt het, maar dan krijg je nog leerplicht en VT over je heen.
Ook al heeft je kind taaislijmziekte.

Volgens de RIVM worden kinderen onder de 18 jaar niet ziek dus.........................

2. Allemaal hebben ze corona gehad, al in maart. De peuter heeft nog steeds koorts.
De artsen zochten maanden naar onderliggend lijden. Nu blijkt dat de gevolgen van het coronavirus zelf bij een deel van de patiënten chronisch en blijvend zijn....

Gisteren gehoord van een middelbare school in Nijmegen waar het wel mogelijk was om snel te schakelen tussen fysiek en online onderwijs, bij klachten of zorgen of na positief testen. Het kan wel.

De uitspraak van de rechter is ongeveer half december.

Het Parool

https://www.parool.nl/amsterdam/ook-metis-montessori-tijdelijk-terug-naar-deels-online-onderwijs~b6324b33/

Alweer een wat ouder bericht maar ook de OSB moest er aan geloven al wordt het wat gebagatelliseerd.

"Op andere scholen krijgen specifieke klassen tijdelijk thuisonderwijs. Bijvoorbeeld op de Openbare Schoolgemeenschap Bijlmer (OS, waar het aantal besmettingen vlak voor de herfstvakantie toenam. “Dat waren veelal geïsoleerde gevallen,” zegt rector Maryse Knook. “Maar in één klas zagen we een wat groter cluster, die hebben toen een week thuis online les gehad. Intussen zijn die alweer op school.”

Het Metis is proactiever.
"Je kunt wachten tot het echt uit de hand loopt, of op tijd ingrijpen"

Ja, ik mijd mijn vriendin met schoolgaande zoon.

Angela67

Angela67

05-12-2020 om 16:44

AnneJ

Het wordt tijd voor je eigen corona draadje, zoals je ook je jeugdzorg draadje hebt. Het wordt in mijn optiek teveel jouw kruistocht om scholen te laten sluiten. Het lijkt mij dat er daardoor geen motivatie)incentive meer is in dit draadje om over andere aspecten te posten. Ja ik weet dit is meta maar als ik de enige ben met dit gevoel is dat natuurlijk prima.
Gr Angela

Hmm Angela

Omdat we van mening verschillen moet ik maar een eigen draadje beginnen?

Niet sluiten

Het gaat niets opleveren. Het enige wat je bereikt is meer achterstand bij leerlingen en meer werkdruk voor docenten. En wat gaan al die mensen doen in die extra vrije week? Thuiszitten en niemand zien?? Echt niet!
Dus gewoon scholen open. Het onderwijs lijdt al lang en breed genoeg onder deze pandemie 😕

ElenaH

ElenaH

05-12-2020 om 18:28

AnneJ

'Omdat we van mening verschillen moet ik maar een eigen draadje beginnen?'

Nee, omdat er geen sprake is van een discussie, maar van een monoloog over maar één onderwerp.

'Gisteren gehoord van een middelbare school in Nijmegen waar het wel mogelijk was om snel te schakelen tussen fysiek en online onderwijs, bij klachten of zorgen of na positief testen.'

Mooi. Dat betekent dat we de scholen in heel Nederland dus niet hoeven te sluiten. Bij knelpunten wordt er, op specifieke scholen, in specifieke klassen, tijdelijk thuisonderwijs gegeven. De rest van de scholen/klassen kan dus ondertussen gewoon open blijven. Want het aantal kinderen dat baat heeft bij thuisonderwijs is veel kleiner dan het aantal kinderen dat beter gedijt op school.

Discussie Elena

Dat je bij je standpunt blijft wil niet zeggen dat er geen discussie is.
Jazeker ik verbaas me dat scholen niet meer maatregelen nemen. We gaan nog een zware aantal wintermaanden tegemoet.

Ik ben ook benieuwd wat de rechter gaat zeggen. Ik verwacht er toch niet veel van, want inderdaad, de scholen doen al wat door de overheid afgesproken is, maar dat wil niet zeggen dat dat niet veiliger zou moeten.

Scholen open

Irritant wel dat we niet met zijn allen als ouders pleiten voor scholen open(?)

Angela67

Angela67

05-12-2020 om 20:20

AnneJ

het is een ridicule gedachte van je dat er 1 oplossing is.
En dat 'alle ouders' hetzelfde zouden kunnen vinden.
Er is niet 1 oplossing, het is een combinatie van acties die ons door deze tijd heen zullen loodsen. En het einde is al zo'n beetje in zicht, dus nog een paar honderd postings met artikelen en citaten dat scholen écht dicht moeten en we zijn bijna zover dat we starten met vaccineren . . .
Als we wisten dat we bijvoorbeeld nog vijf jaar moesten wachten op een vaccin dan kun je veel beter draagvlak vinden voor bepaalde beslissingen. Maar nu weten we dat het over een tijdje anders/beter zal zijn en verwacht ik niet dat er veel lobbygroepen komen behalve als het om geld gaat.
gr Angela

ElenaH

ElenaH

05-12-2020 om 20:34

AnneJ

'Irritant wel dat we niet met zijn allen als ouders pleiten voor scholen open(?)'

Nee hoor, heel logisch juist. De ouders kijken naar het belang van hun eigen kinderen. De paar kinderen die het beter doen op thuisonderwijs, zullen ouders hebben die de corona misbruiken om scholen te sluiten. Alle andere ouders zullen beseffen dat hun kinderen, en daarmee ook de maatschappij, gebaat zijn bij open scholen.

Pirata

Pirata

05-12-2020 om 20:40

Nah jah

Gaat ie lekker zo? Zelden zoveel rare verondersteliingen gelezen.
Alles over 1 kam, geen nuance etc. etc. Zzzzzz

Jo Hanna

Jo Hanna

06-12-2020 om 00:47

Scholen open

Ik ben nog steeds blij dat de scholen open zijn. Nog steeds met dezelfde argumenten als een week of zes geleden. Op de school van mijn kinderen ook nog steeds geen grote clusters. Alleen individuele zieken. Ik overweeg wel eens te reageren op stellingnames rond scholen open of dicht maar ik heb echt niks nieuws in te brengen. Ook vind ik de temperatuur soms wel eens wat te koortsig, met verwijzingen naar de kindermishandelingslobbyindustrie, of zoiets? Dus nee, ik zal niet degene zijn die er weer een dialoog van maakt. Tenzij er duidelijk nieuwe ontwikkelingen zijn of informatie is.

ElenaH

ElenaH

06-12-2020 om 08:56

Jo Hanna

Ik merk dat ik bang ben dat de schreeuwende minderheid zijn zin krijgt. Dat de jongelui straks ook hun lessen op school nog kwijt raken, naast alles wat er al verboden is nu. Daarom blijf ik tegengas geven.

Niet groter maken dan het is

Als het gaat om 1 week extra vakantie is de afweging: allemaal 1 week, of daarna weer een periode waarin met regelmaat lessen uitvallen, omdat iemand in quarantaine moet. Het is bijna een mathematische berekening: wat levert de minste verliesuren op? Uiteindelijk is het doel dat de jongelui allemaal weer gewoon naar school gaan. Dat dat niet zomaar kan komt niet door de maatregelen, dan zet je de werkelijkheid op zijn kop.

Tsjor

Pirata

Pirata

06-12-2020 om 09:57

Mijn kind

Mijn kind zit weer thuis, ja, na het 5e geval in korte tijd in zijn klas. Ben ik daar enthousiast over? Nee.
Ben ik blij dat ie toch les krijgt, al is het online? Ja!!!

Wil ik de scholen een week extra dicht? Ja, graag met online les. Maar dat had direct na de herfstvakantie al gemogen van mij.

Niks "als die scholen dicht gaan blijven ze dicht". Geloof ik niks van, tendentieuze praat.

Ik denk ook om de gezondheid van de leraren. Ze vallen nu met bosjes om hier.

ElenaH

ElenaH

06-12-2020 om 10:26

Tsjor

'allemaal 1 week, of daarna weer een periode waarin met regelmaat lessen uitvallen, omdat iemand in quarantaine moet'

In de zomervakantie zijn alle scholieren 6 weken thuis geweest. Dat heeft helemaal niets gedaan met het besmettingsgevaar. Het is dus niet óf óf, het is én én. Want na die extra week (twee weken kerstvakantie is blijkbaar niet genoeg, waarom drie weken dan wel?) zijn er gewoon weer nieuwe besmettingen.

Dat is anders Elena

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/stijging-besmettingen-corona-op-vakantie/

Het virus wordt het meest doorgegeven via familiecontact.

Na de Kerstvakantie is de kans groot dat er een toename is van besmette personen. Dat kun je indammen door de scholen nog een week langer te sluiten met of zonder online onderwijs.

UItzieken na de ontmoetingen eindejaar en Kerst

Door de eindejaarsfeestjes is er meer kans op besmetting.

Die een week uit laten zieken kan voor een deel voorkomen dat infecties gaan stijgen want men ziekt thuis uit of is aanvankelijk zonder symptomen, duidelijk ziek en blijft dan langer thuis.

Die incubatietijd op school doorbrengen levert meer besmettingen op.

Met name omdat er op scholen te weinig maatregelen worden genomen om besmetting te voorkomen. Klassen zijn vol en vaak rigide in het toestaan van online onderwijs bij twijfels over ziekte of besmetting.

Dus een week lockdown na een aantal risicovolle momenten kan veel verschil maken.

Pirata

Pirata

06-12-2020 om 10:57

Elenah

Kijk eens naar de besmettingscijfers, zou ik zeggen. Die stegen weer ná de vakantie. Natuurlijk zijn er meer factoren, maar je kunt de factor "school" niet zomaar van tafel vegen.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-12-2020 om 11:14

Hamer

Een of twee weken extra vakantie zal het aantal besmettingen waarschijnlijk flink laten dalen.

We lijken nu een soort balans R=1 te hebben maar dan op een behoorlijk hoog aantal van ca 5000. Het lijkt mij verstandig om die balans te proberen te hebben op een niveau van, zeg 2000.

Spaart een hoop ellende.

Maar ik vrees dat Rutte stiekem heel tevreden is met 5000 besmettingen. De ziekenhuizen kunnen het aan en het draagt allemaal bij tot groepsimmuniteit.

Die 5000 besmettingen per dag, dat zijn wij.

Dat is me ontgaan

'Maar ik vrees dat Rutte stiekem heel tevreden is met 5000 besmettingen.' Ik zie juist dat iedereen ontevreden is omdat de daling langzaam gaat en eigenlijk niet doorzet. Groepsimmuniteit opbouwen duurt te lang. Ik geloof dat we nu op een schatting van 2 miljoen mogelijk besmette mensen zitten. En dan zijn we bijna 10 maanden verder.

tsjor

Piep

Piep

06-12-2020 om 11:56

Daling

We zien nog steeds een daling, niet absoluut, maar wel relatief. Sinds dinsdag worden mensen zonder symptomen getest, dus het kan heel goed zijn dat de cijfers van de laatste dagen daardoor komen. De dagelijkse cijfers zeggen niks, er zitten oude cijfers bij (soms heel veel) en ze zijn afhankelijk van wanneer de GGD's ze doorgeven.

Ik vind het sowieso onverstandig om teveel naar besmettingen te kijken. Die cijfers zijn zo afhankelijk van het aantal testen en de testbereidheid. Omdat het testbeleid telkens verandert kun je daar geen beleid op bouwen.

Ik hoop dan ook dat de nieuwe routekaart ergens anders op gebaseerd zal zijn. Straks, als de vaccins hun werk gaan doen, dalen de ziekenhuisopnames terwijl tegelijkertijd de besmettingen stijging onder de jongere groepen. Het doel is duidelijk: kwetsbaren beschermen en teveel druk op de zorg voorkomen. Niet alle besmettingen voorkomen.

Piep

Piep

06-12-2020 om 11:59

Stiekem?

Hoezo zou Rutte stiekem tevreden moeten zijn met 5000 besmettingen? Hij heeft altijd gezegd dat het gaat om de druk voor de zorg. Dus besmettingen zijn alleen een probleem als die druk toeneemt. Al waren er 10000 besmettingen per dag, als dat gegarandeerd alleen mensen onder de veertig waren, dan waren maatregelen zelfs helemaal niet nodig. Maar helaas gaat het door alle leeftijdsgroepen heen.

Piep

Piep

06-12-2020 om 12:06

Scholen

Jullie doen de aanname dat het aantal besmettingen flink afneemt als de scholen sluiten. Dat weten we natuurlijk helemaal niet. Net als ElenaH ben ik niet per se tegen een week extra vakantie, maar het moet wel effectief zijn. En een duidelijke einddatum hebben. En ik denk ook dat ze dan dicht blijven, met alle gevolgen van dien. Want dit is het virusseizoen en het aantal besmettingen zal niet veel verder dalen, hoe streng je ook bent. We moeten geduld hebben tot het voorjaar. En de scholen gewoon open houden. Op het grote geheel de scholen echt geen brandhaard.

Overigens zit de R al meer dan een maand onder de 1. Dus het gaat best goed, zeker voor deze tijd van het jaar en als we kijken wat hier nog kan.

Week vooraf

We gaan het dinsdagavond 19.00 uur horen bij de persconferentie van de minister-president.

Er is ook nog sprake van een week scholen dicht vooraf aan de Kerstvakantie. Dan mik je er op dat er minder besmette mensen aan het Kerstdiner verschijnen en dus ook weer minder anderen gaan besmetten. Ook niet slecht.

Pirata

Pirata

06-12-2020 om 12:39

Neehee

Niks vakantie. Ik ben voor een week extra online les.

ElenaH

ElenaH

06-12-2020 om 12:54

Pirata

'Kijk eens naar de besmettingscijfers, zou ik zeggen. Die stegen weer ná de vakantie.'

Precies. Zes weken waren niet genoeg om een verschil te maken. Kijk maar waar we nu zitten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.