Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:34

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-11-2020 om 23:25

Lepeltje??

Dat heb ik nog nooit gezien/ meegemaakt. Maar ja, ben niet posters orthodox, slechts alledaags protestants. En in de kerk waar maximaal 30 mensen komen heeft iedereen een mondkapje op. Als je zit, kan het af.

Heb een groot deel van de andere gemeenteleden al heel lang niet gezien. Kale bedoening, net als in theaters. Al boffen we nog vergeleken met de voetbalfans.

Arizona

Arizona

20-11-2020 om 09:16

Pas op met oneerlijk zijn

Voor alle mensen die hier roepen dat ze zich áltijd aan álle maatregelen houden (maar heus wel weten dat daar niks van klopt):

'De Australische deelstaat Zuid-Australië gaat zaterdag de zesdaagse lockdown vroegtijdig beëindigen. De lockdown was donderdag pas ingegaan. De staatspremier Steven Marshall zegt dat de maatregel wordt versoepeld omdat iemand blijkt te hebben gelogen tijdens het bron- en contactonderzoek.

De man raakte besmet in een pizzarestaurant, waar hij naar eigen zeggen alleen eten had afgehaald. Door dit korte contact dachten autoriteiten dat het om een zeer besmettelijke streng van het coronavirus ging, waardoor werd besloten tot een strenge lockdown.

Later bleek dat de besmette man meerdere diensten had gewerkt in het restaurant en daarbij meerdere keren contact had gehad met een besmette medewerker. Toen dit aan het licht kwam, concludeerden autoriteiten dat de strenge lockdown overbodig was en snel opgeheven kon worden.'

Arizona

Arizona

20-11-2020 om 09:16

Oeps

Vorige bericht had op naam van ElenaH moeten staan

zebra

zebra

20-11-2020 om 10:43

in de fout gaan

wat betreft de maatregelen, ik denk dat iedereen wel eens bewust of onbewust de fout ingaat hiermee. Daar hoor ik zelf dus ook bij.

Piep

' Ik vind nog steeds dat het ontbreekt aan perspectief en experimenten die kijken wat er wel kan, ipv wat er niet kan. '
Heb je dan een voorstel? Welk perspectief of welk experiment zou je dan aan denken?

Iedereen 1 keer per maand testen, daar zit dan niet alleen het horecapersoneel bij, maar ook de bezoekers, en de kinderen van de bezoekers, en de studenten.
Er is niet gezegd dat je je daarna niet meer mag laten testen, bijvoorbeeld als je klachten hebt.
Maar elke maand iedereen testen betekent volgens mij wel, dat je veel sneller zicht hebt op een uitbraak, waardoor de maatregelen veel beperkter kunnen. Niet de hele horeca dicht, alleen dat ene restaurant, bijvoorbeeld. En de andere restaurants kunnen dan gewoon open blijven.

Tsjor

Piep

Piep

20-11-2020 om 14:17

Experimenten

Er is nu overcapaciteit bij de teststraten. Zet zo'n bus bij een mbo en test wekelijks alle leerlingen met sneltesten. En laat dan daat de anderhalve meter los. Organiseer met oudjaar een evenement voor jongeren en test iedereen voor de ingang met een sneltest. Dat soort experimenten bedoel ik.

Teststraat als brandhaard Piep

"En laat dan daat de anderhalve meter los"

Lijkt me toch iets handiger om die anderhalve meter wel vast te houden. Ook al kunnen kinderen minder snel ziek worden, ze zijn wel (heel ) besmettelijk, zeker vanaf de bovenbouw van de middelbare school.

Als je dan die anderhalve meter niet handhaaft bij zo'n grootschalig evenement als een hele school, alle leerlingen en mogelijk ook leerkrachten, testen, dan heb je binnen de kortste tijd diverse brandhaarden in heel Nederland.

Piep

Piep

20-11-2020 om 15:22

Dat dus

Precies dat bedoel ik AnneJ. Jij kijkt vanuit angst, gevaar, aantal besmettingen. Dan kan er niks. Want je haalt nooit al het gevaar weg, dit virus blijft bestaan. Ik kijk liever naar mogelijkheden. Mensen zullen besmet raken, ziek worden, sterven, maar wat kan er wél zonder dat je het uit de klauwen laat lopen. Gelukkig hebben we de drie W's in het kabinet die zorgen voor tegenwicht. Daarom gaat het nog best goed in Nederland.

Ik zie die focus op gevaar ook in het advies over de vaccinatie. De meest kwetsbaren eerst, want die lopen het grootste risico. Vanuit gezondheid misschien logisch. Maar verder eigenlijk helemaal niet zo logisch. Want de allerkwestbaarsten leven sowieso niet zo lang meer. En zij overbevolken de ziekenhuizen ook niet. Wel de vitale 70-jarigen, 80-jarigen en ook mensen vanaf 50 met onderliggende ziektes. Dus als je je daarop richt, is de verlichting in de ziekenhuizen veel groter. En kunnen we allemaal veel sneller weer normaal leven.
De allerkwetsbaarsten kun je wel beschermen door mantelzorgers en zorgpersoneel in te enten. Die komen ook op andere plekken en zo'n inenting heeft dus veel meer effect op de maatschappij.

Ik hoop dus dat het kabinet ook op die manier naar het vrasgstuk kijkt.

Perspectief Piep

Besmetting is geen perspectief het is een feit. Je zoekt toch geen onnodige risico's.

Die jongeren nemen het virus mee naar huis.

Dus ja, ik vind het nogal ondoordacht om landelijk mensen in de rij te zetten zonder afstand te houden en zonder mondkapje.

Dat is vragen om een uitbraak en dat is een feit geen perspectief. En wat mij betreft onwenselijk. Niet wat jou betreft?

Jij vind het geen punt om weer even een piek op de IC te krijgen? En dode oude moeders en kwetsbare jongeren?

Piep

Piep

20-11-2020 om 15:53

Risico's

Weer nemen elke dag risico's. Nodige en onnodige. En ja, helaas hebben we dit virus en worden er mensen ziek en gaan mensen dood. Geen kwetsbare jongeren gaan er dood trouwens en ook geen jonge moeders. kijk maar naar de cijfers. Onder de 70 steven erg weinig mensen. Onder de 45 is er nog geen 1 vrouw gestorven. De kans dat we onder een bus komen is werkelijk veel groter. En als corona minder is sterven ouderen elk jaar weer massaal aan de griep. Niet zoveel als nu, ik snap het probleem dondersgoed.

Maar daar gaat het niet om. Het gaat om de aanpak ervan. Overigens zie ik er niet zoveel nut in om de 1,5 meter in teststraten los te laten. Ik bedoel dat als je iedereen van een mbo wekelijks laat testen, dat je binnen op school de 1,5 meter weer kunt loslaten. Kunnen koks weer leren koken en timmerlui leren timmeren. In plaats van opgesloten achter zo'n scherm de hele dag.

Niet direct Piep

Het duurt wel even voor je van testen dalende cijfers krijgt. En ook als er een vaccin komt zul je in het begin echt nog maatregelen in acht moeten nemen.

Dat mensen toch wel dood gaan vind ik een verschrikkelijke opmerking.

Er gaan er nu meer dan 600 meer dan anders en het zal je moeder maar zijn.

In mijn omgeving ook iemand die zelf al ouder besmet is na het verzorgen van haar stokoude moeder die nog thuis woont en aanvankelijk geen 24/7 zorg kon krijgen. Net op tijd wel, en daarna werd de dochter ziek. Je houdt je hart vast.

En ja, ik betrek het op mijzelf. Ik ben niet meer onder de 45 met een actieve aandoening en mijn knderen zijn nog van mij afhankelijk. Graag niet dus.

Ook al gaan er mensen van mijn leeftijd dood, toch niet als je het kunt voorkomen?

Pirata

Pirata

20-11-2020 om 16:05

Piep

Ik kan me wel vinden in jouw vaccinatievolgorde.
Ik vind het ook lullig voor de 95-jarigen, maar ik denk dat zo'n vaccin meer oplevert als je er als eerste iemand mee vaccineert met een hogere levensverwachting. Uiteindelijk heeft dan die 95-jarige daar ook profijt van. @AnneJ, degenen die nu niet in aanmerking komen, daar kun je net zo goed van zeggen: Het zou je moeder maar zijn.
Maar goed, er is sowieso veel discussie mogelijk over het plan van de gezondheidsraad. Dé manier bestaat niet, want er blijven altijd lullige kwesties bestaan.
Eh, wat zijn de 3 W's?

Piep

Piep

20-11-2020 om 16:12

Zelf

Zelf kun je natuurlijk voorzichtig zijn, ik hoef het ook niet te krijgen hoor. Ik acht alleen de kans niet zo groot dat ik er ernstig ziek van word en zo wel, dan hoeft de maatschappij niet dicht te blijven voor mij. Mijn beste vriendin is zeer kwetsbaar en is alleenstaande moeder van drie kinderen. Die naar school gaan, vrienden hebben, baantjes hebben een dus met heel veel mensen in contact komen. Ik hoop dat zij als eerste gevaccineerd kan worden, hoewel dat ook spannend is met haar gezondheid. Maar ik heb ook twee vriendinnen verloren aan kanker, beiden hele jonge moeders nog. Dat gebeurt bij covid niet. Gelukkig! Bij kanker wel helaas.

Je kunt het gegeven dat mensen dood gaan verschrikkelijk vinden, maar het is wel een feit. Zeker in een pandemie. Dat kun je gewoon niet voorkomen en bovendien gaan er juist ook mensen dood omdat je het probeert te voorkomen. Dus je kunt daar gewoon niet omheen. Dat gebeurt.

Piep

Piep

20-11-2020 om 16:14

Drie w's

Dat zijn Wiebes, Wopke en Wouter, het economische deel van het kabinet.

Piep

Piep

20-11-2020 om 16:19

Vaccinatie

Als de eerste lichting vaccins echt klein is en via de huisarts kan, dan kan deze mogelijk de jongere mensen met flink risicoprofiel als eerste oproepen. Maar ik denk dat het zo niet gaat. Het zal massaler gaan in cohorten. Dus alle tachtigjarigen. Of alle vijftigers met diabetes, hartklachten of obesitas. Het grove werk, denk ik.

Pirata

Pirata

20-11-2020 om 16:27

Piep

Ja, dat denkt ik ook. En ik als "jongere" met enorm risico wil zelf natuurlijk ook graag als eerste, maar goed, als de 95-jarigen eerst mogen gaan, dan laat ik die natuurlijk voor. Hoewel ik denk dat velen uit die groep dat zelf al niet meer persé willen. Behalve de ouderen die nog buitengewoon fit zijn, want die zijn er ook natuurlijk.
Puur een inschatting van mij.

Piep

Piep

20-11-2020 om 16:32

Toch

Toch was dat het advies: te weinig vaccins? Dan de alleroudsten eerst. Dat verbaasde mij wel. Iedereen wil natuurlijk gevoelsmatig de sterfte in verzorgingshuizen stoppen. Ik ook. Maar dat is eigenlijk helemaal niet zo'n goed doordacht plan, als een groot deel van de maatschappij stil ligt en de druk op de zorg te hoog is.

Ursula

Ursula

20-11-2020 om 16:34

Centraal examen

beroepsgericht vmbo geschrapt.

Tot het jezelf overkomt met een naaste

https://apnews.com/article/rachel-maddow-returns-to-air-828b442412e08d9c069e38d58342f63d

Rachel Maddow, nieuwspresentator met een eigen show.

In de video zegt ze ook nog: bedenk wie je het liefste is en bedenk dan dat diegene ernstig ziek is met Covid-19. Dat wil je toch niet, onder geen beding?

En wat denk je dat het zorgpersoneel vind van het openlijk zien van mogelijke besmettingshaarden zodat de IC weer vol kan lopen?

"Rachel Maddow made an emotional return Thursday to her MSNBC show, saying her partner’s bout with COVID-19 was so serious they thought it might kill her....
..................Don’t get this thing. Do whatever you can to keep from getting it,” Maddow said............

Hoe erg is het dan dat jongeren die 1,5 meter afstand en een mondkapje wel navolgen?

Piep

Piep

20-11-2020 om 16:45

Erg

Dat is erg omdat het onderwijs op 1,5 meter niet voldoet. Heel veel is online. Ik vind het heel erg dat we onze jongeren zo laten bungelen zonder fatsoenlijk onderwijs. En we vinden het nog heel normaal ook. Nou, ik niet. Dus die sneltesten kunnen wat mij betreft snel als de wind die kant op. Hoeven docenten zich ook geen zorgen meer te maken en kunnen ze eindelijk hun vak weer fatsoenlijk uitvoeren. Heerlijk!

Ik wil niet dat mijn naasten overlijden, uiteraard. Het maakt niet zoveel uit of het aan kanker, griep of corona is. Ik vind dat soort artikelen een vervelend appel doen op angstgevoelens. Daarom zijn mensen bang. Doodsbang. Dat is niet nodig. Je kunt verantwoordelijk zijn zonder bang te zijn. En dat is een stuk gezonder.

Piep

Piep

20-11-2020 om 17:25

Wachten

https://www.nu.nl/coronavirus/6091819/kabinet-neemt-advies-over-ouderen-zieken-en-zorg-krijgen-eerste-vaccins.html

Helaas Pirata, jij en mijn vriendin moeten nog een tijdje wachten Ze starten in de verpleeghuizen en gaan dan op leeftijd naar beneden. Maar gezonde zestigplussers staan dus nog voor de kwetsbare veertigers en vijftigers.

Piep

Piep

20-11-2020 om 17:31

Goede nieuws

Er zijn al 3,5 miljoen vaccins beschikbaar in het eerste kwartaal. Dat is een stuk hoger dan ik verwachtte. Zullen hier de vaccins van Oxford al in meegenomen zijn? Of alleen Pfizer en Moderna?

Pirata

Pirata

20-11-2020 om 17:33

Yep

Daar had ik het gisteren met mijn man al over. Die is een stukkie ouder dan ik, veel fitter en die komt nog vóór mij aan de beurt. Hij snapt het zelf ook niet.
Voordeel is dat hij dan alvast beschermd is en mij niet besmet.
Of ik doe alsof ik hem ben en ga in zijn plaats. Een baard en een snor opplakken ofzo. :-p

Volgend jaar zomer als je mazzel hebt

Het is niet zo dat als je een vaccin gehad hebt dat je dan niet meer ziek kunt worden.

Dat is echt te kort door de bocht.

Je hebt minder kans dat als je ziek wordt dat je dan ernstig ziek wordt. Maar voor een deel zal het afhangen van het effect dat toch ook verschilt per individu en per groep hoe sterk de bescherming werkt.

Het is niet zo dat als de eerste gevaccineerd worden dat dan de maatregelen opgeheven worden. Echt niet!

Het duurt een half jaar tot een jaar en tot die tijd blijft het belangrijk om afstand te houden, handen te wassen, mondkapjes op te doen, geen hutjemutje bijeenkomsten te houden en wat er verder nog noodzakelijk is.

Dat zal aan de hand van de cijfers besmetting/ziekenhuis/ic/doden verminderd worden maar je bent niet 1 januari van die toestand af.

Denk liever aan na de zomer volgend jaar dan mogen kinderen weer ongestoord naar hun grootouders. En als dat zo is dan heb je mazzel en is er verder geen kink in de kabel geweest.

Je rekent je blind rijk.

Pirata

Pirata

20-11-2020 om 17:59

AnneJ

Voor wie is je bericht bedoeld eigenlijk?

Beiden

Bedoeld voor Piep, maar je kunt het ook lezen Pirata.

De koers

Volgens Rutte gaan de cijfers nog niet de goede kant uit en is het afwachten of er op 8 december maatregelen versoepeld kunnen worden.

Als iedereen nou eens heel erg verstandig wordt, weet niet of dat er in zit, dan gaat het nu even heel serieus met afstand houden, niet bij elkaar op bezoek, bij twijfel niet doen, mondkapjes, online werken en bij elk kuchje thuis blijven en testen.

Even doorzetten.

Nou ja, gaat toch niet lukken denk ik want de scholen blijven open. Vinden we zo zielig anders. Zelfs geen gedeeltelijke lockdown zoals in maart.

Dus ja, dan kan de horeca 8 december echt nog niet open en dreigt de tweede golf naadloos over te gaan in de derde want we zitten zo gezellig en we zitten zo oke met Sint, Kerst en Nieuwjaar.

Sorry dat ik even sacherijnig ben zeg. Misschien toch maar naar dat andere draadje.

Lou

Lou

20-11-2020 om 18:23

Chagrijnig

Ja, ik word er ook chagrijnig van.

"Als iedereen nou eens heel erg verstandig wordt, weet niet of dat er in zit,"

Nee, namelijk. Dat zit er niet in. Alle scenario's die beginnen met "als iedereen nou eens" halen het niet. Mensen doen niet massaal verstandig. Was het maar zo'n feest.

Pirata

Pirata

20-11-2020 om 18:54

Aha

Ah, je bent chagrijnig, dan gauw naar het andere topic inderdaad!!
Volgens mij rekent niemand zich rijk, maar elk gevaccineerd deel van de bevolking remt de pandemie. Zelfs de vaccinaties in Rusland/China.

Miekemieke

Miekemieke

20-11-2020 om 20:33

ouderen

Ik heb altijd geleerd dat bij oudere mensen het imuunsysteem niet zo goed meer werkt en daardoor vaccinaties bij hen niet goed werken. Heb mij ook altijd verbaasd over die griepprik voor ouderen, de overlijdens die ik heb meegemaakt aan griep betroffen jongeren, niet veel maar wel heel heftig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.