Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:34

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Angela67

Angela67

18-11-2020 om 21:51

ElrnaH

Het valt me op dat je altijd ongevraagd je mening geeft maar de Efteling vraag heb ik nog niet beantwoord gezien. Maakt mij niet zoveel uit maar wel raar om dan mij te verwijten dat ik bang zou zijn voor mening van anderen? En dan dringt zich de vraag op: heb je een mening 🙃😀?
Gr Angela

Elena

Elena speurt naar inconsistenties in de verhalen. Dingetjes die niet letterlijk of oppervlakkig gezien logisch zijn maar discutabel.

Het levert in elk geval discussiemateriaal.

ElenaH

ElenaH

19-11-2020 om 07:18

Angela67

Als ik bij de Efteling aankom en er staat een enorme rij (of het is er druk), ga ik niet terug naar huis. Ik zal in het park wel de drukke plekken vermijden, maar dat deed ik voor corona ook al.
Dat had je zelf ook kunnen bedenken. Je weet al dat ik denk dat de maatregelen niet werken.

En ik geloof er niets van dat jij, met vier kaartjes van 40 euro per stuk voor een bepaald tijdslot (die je niet op een andere dag mag gebruiken) en 1,5 uur reistijd achter rug, wel doodleuk tegen de kinderen zegt dat jullie niet naar binnen gaat.

Zo dus

Hoe begrijpelijk ook Elena, dit is dus het gedrag dat verantwoordelijk kan zijn voor toename van het aantal infecties.

En dat speelt ook bij het winkelen, veel te drukke winkelstraten bijvoorbeeld in Amsterdam waar de discussie over mondkapjes oplaaide.

Te volle treinen naar de kust en te volle drukke stranden.

Daar is toch blijkbaar overheidssturing nodig omdat men zelf niet in staat is om, op grond van te grote drukte en daarmee infectiegevaar, te besluiten om te keren en niet deel te nemen. Ondanks de waarschuwingen.

Ja, dan kun je verantwoordelijk worden voor de derde golf.

De overheid zit dus in die kramp wat kun je aan mensen overlaten en wanneer begin je te sturen en uiteindelijk te handhaven?

Hoe meer men zelf verstandig is des te minder de overheid hoeft op te treden.

ElenaH

ElenaH

19-11-2020 om 07:34

AnneJ

'Hoe begrijpelijk ook Elena, dit is dus het gedrag dat verantwoordelijk kan zijn voor toename van het aantal infecties.'

Nee. Die derde golf komt er sowieso. Dit virus laat zich niet tegenhouden door mondkapjes en 1,5 meter. Kijk maar naar China en Nieuw-Zeeland.

@Emma

@Emma

19-11-2020 om 07:38

Tijdslots en rij

Als de Efteling open is in tijdslots en er staan net zulke rijen als vóór corona dan klopt er iets niet met die tijdslots, dan zijn er teveel mensen en zijn ze in overtreding. Dan moeten ze sluiten, net als soms bij restaurants gebeurt. Mensen met kaartjes moeten die in dat geval kunnen inwisselen of bewaren lijkt mij.
In winkelstraten zijn geen tijdslots, dat is nou eenmaal zo.

Wonderlijk Elena

JIj denkt echt dat als een mondkapje zou helpen dan zou China nu geen derde golf hebben?

Het virus is in opmars overal waar je het de kans geeft.

En waar je niets doet is de invloed ernstiger dan waar je lockdownmaatregelen neemt.

De onderlinge verschillen in infectieaantallen tussen verschillende landen hebben te maken met de mogelijkheid en de bereidheid om maatregelen te nemen en dat ook te doen.

We zijn hier geen Italie in de eerste golf geworden of Amerika met al die koeltrucks op de hoek bij ziekenhuizen om de doden in op te bergen, hier zijn de ziekenhuizen niet overtroomt.

Denk je dat die verschillen aan het weer liggen en niet aan de genomen maatregelen?

ElenaH

ElenaH

19-11-2020 om 07:58

AnneJ

'De onderlinge verschillen in infectieaantallen tussen verschillende landen hebben te maken met de mogelijkheid en de bereidheid om maatregelen te nemen en dat ook te doen.'

Je spreekt jezelf tegen. De maatregelen in Italië bijvoorbeeld waren veel strenger dan hier.

De onderlinge verschillen komen door enorme verschillen in de gezondheidszorg, testbeleid, (over)gewicht, conditie en leeftijd van de gemiddelde bevolking, mutaties van het virus, en waarschijnlijk ook toeval.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/02/hoe-vergelijkbaar-coronabeleid-in-landen-verschillend-uitpakt-a4014497

Ja elena

En die condities zijn bepalend? Je kunt echter stuk voor stuk maatregelen nemen om die condities te verbeteren. Hoe lastig ook.

Maar het is maar een deel van het verhaal.

Jij doet alsof het instellen van maatregelen een kwestie is van geloof. Maar hoe denk je dat de cijfers op dit moment gestabiliseert zijn en richting dalen gaan?

Doordat mensen afgevallen zijn, meer getest hebben en jonger zijn geworden? Of toeval?

Goh, hoe heette die theorie ook weer waar Ad me kwam. Kon ik dat nou maar eens onthouden.

Strenge maatregelen

Dat haalt je de koekkoek. Het zijn de maatregelen maar ook de mensen die het moeten uitvoeren en die de nuance niet kunnen leggen.

Wel op afstand in een stadion zitten om te voetballen maar de reis er heen in overvolle bussen doen (Italie).

Wel in een vroeg stadium al mondkapjes verplichten maar hutjemutje bij de slager en de bakken IN de winkel gaan staan (Frankrijk).

Wel beschermingsmiddelen naar de IC en de triage- en teststraten maar niet naar de wijkzorg en de zorginstellingen. Overdracht via (klein) druppeltjes van (de longen van) mens naar mens blijven betwijfelen en daar te laat consequenties aan verbinden als luchten en luchtverversingsinstallaties verbeteren (Nederland).

Daar faalt het beleid. De antwoorden laten zich raden.
Wel afstand houden in winkels. Niet in overvol OV gaan zitten en alle zorginstellingen voorzien van beschermingsmateriaal.

Dan dalen de cijfers nog verder. Het waren overigens pragmatische keuzes die onderbouwt werden met beleid dat blijkbaar ook meer kanten heeft zodat het maar net is waar je aanhaakt.

Ursula

Ursula

19-11-2020 om 08:32

Ikje uit NRC van 19 augustus

Zoenen

Halverwege een fietstocht in Frankrijk besluiten we om bij een boulangerie iets lekkers te kopen. Genietend van de traktatie zien we voor de bakkerswinkel een rij ontstaan. Keurig staan de wachtenden met mondkapje op een meter uit elkaar. Het is een klein dorp en iedereen kent elkaar. Dat blijkt elke keer als een nieuwe klant aansluit: mondkapjes af, twee zoenen, en mondkapjes weer op.

Anneke Molin

Angela67

Angela67

19-11-2020 om 08:57

efteling / ElenaH

Elenah,

Hier twee kinderen van 16 en 20 dus als we dit al zouden doen dan is het prima af te spreken dat we omdraaien als men het niet goed voorelkaar heeft. En ik zou van te voren kijken wat de tegoedbon-regeling is voor het geval er iemand besmet zou zijn tegen die tijd (ik kan me niet voorstellen dat daar geen regelingen voor zouden zijn, heb ik laatst met klimbos ook gedaan). Ik ga overigens niet naar de Efteling omdat ik daar geen zin in heb (misschien over vijf jaar weer eens, voor de lol), maar ik ga wel naar een museum. Ik zou mijn 16 jarig niet alleen naar de Efteling laten gaan omdat ik denk dat hij niet omdraait als het te druk is.

Ik begrijp jouw standpunten in deze hele rij postings niet goed, en dus ook niet wat de redenen zijn waarom je dingen post?
* Vind je dat overheid strenger moet zijn,
* dat de Efteling strenger moet zijn,
* vind je dat mensen - dus jij zelf - zich beter aan de regels moeten houden? Of vind je dat het eigenlijk onmogeljik is om je aan regels te houden dus liever een volledige lock down>?
* Vind je dat als ik wel naar de Efteling ga en wel afstand houd, dat ik dan toch onverantwoord bezig ben omdat jij denkt dat maatregelen niet werken?
* wat spreek jij met je kinderen af rondom maatregelen en wat heb jij wel of niet gedaan aan activiteiten en waarom wel of niet?

Jij zou naar de Efteling gaan en niet omdraaien indien er lange rij zou staan en als men niet zou handhaven in de rij op afstand/mondkapjes.
En omdat jij niet om zou draaien zeg je dat de maatregelen dus niet werken? Daar zit op zich wat in.
* De fout ligt volgens mij in dat geval meer bij de Efteling dat ze niet handhaven in de rij, want mensen kunnen zelf best veel proberen te doen, maar als iemand consequent te dicht bij jou gaat staan kun je weinig doen behalve ruzie krijgen in de rij.
* Maar ben jij dus iemand die mee zou werken aan het foute gedrag in de rij door te blijven staan en niet om te draaien?
* Of is dit allemaal hypothetisch en zou je eigenlijk nooit een kaartje kopen omdat je kunt vermoeden dat er mensen staan die het niet zo belangrijk vinden en omdat je denkt dat de Efteling niet gaat handhaven?

Al met al, wat wil je eigenlijk ElenaH? Behalve linkjes posten en iedereen aanvallen op inconsequenties? Ben je zelf consequent en denk je dat dat helpt? Of heeft eigenlijk niets zin?

gr Angela

Piep

Piep

19-11-2020 om 09:04

Klimaat

Vaak wordt Nederland vergeleken met landen in Azië of bv Australië. Los van alle andere kenmerken zoals bevolkingsdichtheid en hoeveelheid grenzen, speelt ook klimaat een rol. Dat is bij alle virussen zo en je kunt de golven jaarlijks vrijwel hetzelfde uittekenen. Een steile piek in het vroege voorjaar en een lange, lagere golf in najaar en winter. Nu zijn de pieken en golven alleen hoger dan normaal.

Bij andere seizoenen of een ander klimaat verlopen ook deze golven heel anders en vaak ook veel minder hoog.

Bovendien speelt leeftijdsopbouw een rol. Bij een oudere bevolking maakt dit virus veel meer slachtoffers. Tel daar de welvaartsziekten bij op en dan kun je precies zien welke gebieden het hardst getroffen worden. De 'rijke' westerse landen dus. En daarin juist de achterstandswijken.

Dat is geen kwestie van wel of geen mondkapjes en perfect volgen van maatregelen. Zo'n virus gaat zijn gang wel, als de omstandigheden er naar zijn. En die omstandigheden hebben we nu. We kunnen proberen de schade te beperken, meer kunnen we niet doen.

Emmawee

Emmawee

19-11-2020 om 13:11

Ursula

Bedankt voor deze bijdrage. Ik heb er lekker om kunnen lachen.Dit vat het allemaal zo mooi samen.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-11-2020 om 13:31

AnneJ

Dunning Kruger?

Inderdaad Ad

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect

"Het verschijnsel is waargenomen door tal van filosofen, onder wie de Brit Bertrand Russell, die al in 1933 over de fundamentele oorzaak van de problemen in de wereld opmerkte: "In de wereld van vandaag lopen de domkoppen over van zelfverzekerdheid, terwijl de slimmeriken een en al twijfel zijn".[2][3] Dunning en Kruger refereerden zelf echter aan een andere uitspraak van Russell uit 1951: "Een van de pijnlijke dingen van onze tijd is dat zelfverzekerde mensen dom zijn, terwijl mensen met verbeeldingskracht en inzicht juist zoveel twijfel en besluiteloosheid kennen."[4]

Interessant fenomeen. Je herkent het direct, ik tenminste wel. En je moet natuurlijk zeker nagaan of het niet op jouzelf slaat.

Gelukkig zijn de verhoudingen niet altijd zo scherp, maar het is een fenomeen.

Ik dacht het gisteren nog over politici. Je moet kennelijk wel een soort blinddoek voorhebben wil je denken dat het haalbaar is wat jij meent te moeten bereiken.
Ook Obama heeft zich hierover uitgelaten.

Maar kennelijk is een bepaalde 'domheid' ook nodig om het avontuur aan te gaan.

Pirata

Pirata

19-11-2020 om 14:39

Neeee

Da's een wikipedialinkje!! Niet wetenschappelijk! 😁

Dit is toelachen, echt wel!.

Wat denken jullie dan van....

Vanaf 1 maart zou iedereen 1 keer per maand getest kunnen worden.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

19-11-2020 om 17:32

Inconsequente overheid

https://www.nu.nl/coronavirus/6091561/mondkapjes-niet-verplicht-in-gebedshuizen-wel-bij-contactberoepen.html

Overal mondkapjes behalve in kerken en moskeeen. Zou de regering gelovigen willen uitroeien?

niet de regering, eerder de journalist

Ik heb even niet gekeken wie het is, maar ik vind het nogal flauw. In het bericht staat dat als je stilzit dat je kapje afmag. Nou wat denk je. Dat die 30 man in de kerk heen en weer gaan lopen? Die zitten een uur of langer op hun billen op de bank.

Overigens doen de meeste gelovigen die naar de kerk gaan gewoon een kapje op, zeker de geluidsman of vrouw of de koster.

Het is weer het gebruikelijke verhaal van gelovigen bashen.

Angela67

Angela67

19-11-2020 om 17:43

Hé Elena h

Lees nog even het Efteling vragen-verhaal en vertel je mening?
Gr Angela

zebra

zebra

19-11-2020 om 18:11

ik ben geen kerkganger

maar toevallig is er binnenkort een nagedachtenisviering waarbij de corona maatregelen wel in acht worden gehouden, dat staat in de uitnodiging te lezen. Er mogen slechts 2 nabestaanden per overleden familielid komen, op gepaste afstand of het moet zijn dat het mensen zijn uit 1 huishouden, mondkapje op bij het betreden en verlaten van de kerk. Ikzelf ben niet in de gelegenheid te gaan want helaas vorig weekend positief getest dus zit nu thuis. Maar het is gelukkig ook online te volgen of terug te kijken.

Piep

Piep

19-11-2020 om 18:16

Testen

Op de vraag van Tsjor: ik denk dat iedereen 1 keer per maand testen niet zoveel nut heeft. Wel als je het gericht kan inzetten voor dingen die weer open kunnen. Bv horecapersoneel vaak testen, scholieren en studenten testen, zodat er weer wat meer kan. Ik vind nog steeds dat het ontbreekt aan perspectief en experimenten die kijken wat er wel kan, ipv wat er niet kan.

ElenaH

ElenaH

19-11-2020 om 18:33

Momentopname

Iedereen elke maand testen levert niet zo veel op. De uitslag is maar 48 uur 'geldig', tenzij iedereen zich de rest van de maand isoleert. Je kunt er wel wat besmettingen-zonder-verschijnselen uithalen, en die mensen vragen om in quarantaine te gaan. Maar Nederland bevindt zich niet onder een stolp, dus er blijven nieuwe besmettingen binnen komen.

Triva

Triva

19-11-2020 om 19:14

inderdaad

Dat kerkjebashen ben ik ook wel zat.....

ElenaH

ElenaH

19-11-2020 om 19:39

kerkjebashen?

Kerkjebashen is helemaal niet nodig. Dat doen gelovigen zelf wel.

Een lepeltje dat tijdens de Heilige Communie ongewassen van mond tot mond gaat, serieus? 'Wie het bloed en lichaam van Christus tot zich neemt, wordt niet ziek.'. Nee hoor, daarom ligt de aartsbisschop van Athene nu met een coronabesmetting in het ziekenhuis.

https://www.ad.nl/binnenland/live-besmette-griekse-aartsbisschop-in-ziekenhuis-communielepeltje-van-mond-naar-mond~ac1c547d/

Idioten

Overal heb je idioten.

De meeste orthodoxe kerken zijn al jaren geleden overgegaan op bladen met medicijnbekertjes voor de wijn

https://tinyurl.com/communiebekertjes

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-11-2020 om 21:02

Pffff

Als je hier ziet hoe de pastoor de hostie moet uitreiken moet je bijna huilen.
Een spatscherm, mondkapjes, lang pincet etc....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.