Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:34

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ElenaH

ElenaH

16-11-2020 om 06:55

NRC

Interview met arts-microbioloog Alex Friedrich (lid van het OMT)

'Maar het is op dit moment niet duidelijk of het na een halfjaar weer uitgewerkt is. Waarschijnlijk moeten we zoals bij de griepprik elk jaar bepaalde groepen vaccineren. We lopen het risico dat als we in het voorjaar iedereen massaal gaan vaccineren, dat sommige mensen in het najaar het virus weer kunnen overdragen.'

En
'Sommige mensen denken dat met de komst van het vaccin het virus verdwijnt en we het leven kunnen oppakken zoals voor 2020. Dat is waarschijnlijk niet zo. Covid-19 wordt op een bepaald moment een normale infectieziekte, waarmee we kunnen leven. Maar dan moeten we de zorg daar wel op aanpassen.”'

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/15/het-was-gevaarlijk-wat-we-aan-het-doen-waren-a4020139

Triva

Triva

16-11-2020 om 10:07

tja

Mijn reactie van creativiteit ging over de zeer deprimerende bijdrage van Elledoris:
"Het is makkelijk praten dat iedereen zich aan de maatregelen moet houden als je huisgenoten hebt of een lat releatie of overdag naar je werk kan.
Als je alleen woont en thuis moet werken en nauwelijks mensen kan opzoeken in de avonduren, dan voelt het op gegeven moment echt wel als eenzame opsluiting. De ergste straf die mensen kunnen krijgen. Zelfs bij eenzame opsluiting is er meer contact dan dat ik nu heb, dan heb je tenminste nog drie keer per dagen mensen aan de deur die eten komen brengen. Eenzaamheid is een gruwelijke en langzame dood. Maar blijkbaar niet interessant, want niemand die het ziet."

Ik zie dat wel, ik ontken het niet maar je kunt gewoon mensen uitnodigen thuis dus wat deed je dan voor corona wat nu niet meer kan? Ik ontken niet dat men niet meer kan knuffelen maar ik weet wel dat er veel in hetzelfde schuitje zitten. Dat zijn dingen die je ook bespreekbaar kunt en moet maken op het werk. Als je dan vervolgens weer roept dat je niet 's avonds ook weer online wilt zijn ja dan wordt het lastig. Maar ik geloof wel dat je niet de enige bent en met een doelgericht oproepje je je leven wel wat kunt veraangenamen. Dat iemand dat allang geprobeerd heeft blijkt totaal niet uit deze bijdrage.

ElenaH

ElenaH

16-11-2020 om 12:14

Herkomst virus

Italiaans onderzoek wijst uit dat het nieuwe coronavirus al in september vorig jaar opdook buiten China. Antilichamen bij mensen die meededen aan een longkankeronderzoek duiden hierop. ,,Dit betekent dat deze mensen al in september waren geïnfecteerd’’, aldus een van de onderzoekers.

Emmawee

Emmawee

16-11-2020 om 12:19

Triva

Prima ideeën hoor, Triva.
En inderdaad, eenzame mensen zijn nooit de enige. En toch zijn ze met die gedachte zelden echt geholpen.

Verder laat ik het hierbij. Jij vond jouw reactie op het bericht van Elledoris blijkbaar gewoon een prima reactie. Ik vond 'm bot. Ik denk niet dat we elkaars mening daarover gaan veranderen.

Triva

Triva

16-11-2020 om 12:28

Maar

waar zijn ze dan wel mee geholpen? Zielig meehuilen en zeggen dat ze helemaal gelijk hebben en dat de coronamaatregelen erger zijn dan een eenzame opsluiting in de gevangenis? Want dan weten ze dat we ze serieus nemen maar zitten ze diezelfde avond nog steeds alleen dat boek te lezen?

Nogmaals: wat deden ze voor corona en waar zijn al die mensen met wie ze dat deden? Ja je kunt elkaar niet aanraken, dat snapt iedereen.

Andersom: zie ik dus óók (niet alleen maar óók) dat er gezinnen aan kapot gaan: vooral in het voorjaar toen de kinderen thuis geholpen moesten worden en zowel pa als ma thuis moesten werken. Op elkaars lip zitten terwijl je dat normaal doordeweeks niet kende heeft ook grote problemen. Ik ben dan niet iemand die zegt: ja joh ik zie je problemen, wat erg. Ik denk dan liever mee naar oplossingen. Ik heb iemand dus aangeboden om haar kind online les te geven toen het bijna dreigde te klappen. Gelukkig had de juf eindelijk door dat ze dit kind veel te veel huiswerk gaf omdat dit kind en deze ouder niet durfde aan te geven dat dit teveel was. Vlak daarna kwam het bericht dat de scholen weer half open gingen maar het had niet veel langer moeten duren.

maatschappelijke discussie

Natuurlijk is het goed als er veel maatschappelijke discussie is, ieder vanuit zijn/haar eigen perspectief. Maatschappelijke discussie leidde ertoe dat in het begin ook de scholen dicht gingen, terwijl het advies aanvankelijk was om dat niet te doen.
Maar als het gaat om de maatregelen die genomen worden, dan gelden die maatregelen toch voor iedereen, want anders kun je geen pandemie bestrijden.
In een democratie wordt uiteindelijk door iedereen bepaald wie die algemene maatregelen mag nemen. Dat democratische proces is onze uiteindelijke waarborg.

Tsjor

Marola

Marola

16-11-2020 om 12:45

Triva

Maar soms wil je gewoon geen tips. In de lockdown waarin ik een paar maanden geen mens zag irl zei iemand eens `Marola je bent een held, ik zou dit niet kunnen, het helemaal uit mijzelf moeten halen en toch een redelijk goed humeur houden.´
Dat steunde mij enorm. Ik zei toen tegen haar `ja en zo zou ik ook gek worden van de hele dag maar op elkaar lip zitten´ En dat meende ik ook oprecht, lijkt me veel stress opleveren, ook al riepen veel mensen dat ze ´best gezellig hadden´

Je hoeft niet mensen zielig te vinden of mee te huilen met de wolven in het bos om toch tot steun te zijn. Je hoeft ook niet direct oplossingen te vinden of de gevoelens van eenzaamheid weg te gummen door direct te roepen dat er meer mensen zo zijn en dat we het allemaal moeilijk hebben om toch steunend te zijn. Je kan ook gewoon zeggen ´ja lijkt me shit´. Net als het mij ook shit lijkt dat je de hele dag met elkaar zit en nooit eens een moment voor jezelf alleen hebt.

Deze situatie is op vele manieren uitdagend en soms stresserend of verdrietig. Daar is eenzaamheid er één van.

Pennestreek

Pennestreek

16-11-2020 om 12:50

Triva

soms wil iemand gewoon even klagen, zonder dat er meteen oplossingen aangedragen worden. Soms is het heel fijn om gewoon van iemand te horen dat het ook allemaal geen pretje is. Klagen lucht ook op. En als je zoals Elledoris alleen zit, wil je die enkeling die je ziet of spreekt natuurlijk ook niet afschrikken met je geklaag. Dus dat doe je dan bijvoorbeeld hier.

En ik weet niet hoe het met jou zit, maar wij zien al maanden niemand meer. Man zit in de risicogroep en ik loop al genoeg risico op mijn werk en via de kinderen hebben we al genoeg onbekende contacten. Toen het nog lekker weer was gingen we nog wel op pad en kwamen er nog wel mensen langs, maar dat is de laatste tijd echt minimaal. Blijkbaar vinden de mensen om ons heen ook dat ze zo al genoeg risico lopen. En ik merk dat als het contact eenmaal minder wordt, ook bellen en appen vermindert. Komt bij dat ik geen beller ben. Ik heb er gewoon een hekel aan. En beeldbellen vind ik helemaal een crime. Dus ook met een man en kinderen en werk en familie en een hond (en dus regelmatige wandelingen) vereenzaam ik in rap tempo. Daar hoef ik niet eens alleenstaand voor te zijn.

Pennestreek

Pennestreek

16-11-2020 om 12:51

Marola

Great minds ...

Marola

Marola

16-11-2020 om 12:53

Pennestreek

`Toen het nog lekker weer was gingen we nog wel op pad en kwamen er nog wel mensen langs, maar dat is de laatste tijd echt minimaal. Blijkbaar vinden de mensen om ons heen ook dat ze zo al genoeg risico lopen. En ik merk dat als het contact eenmaal minder wordt, ook bellen en appen vermindert.`

Ja dat merk ik hier ook zo. Het is echt anders dan in de lockdown in maart april. Ook door het weer natuurlijk. Maar toen had ik veel meer contacten dan nu. Nu spreek ik soms een week geen mens.

Emmawee

Emmawee

16-11-2020 om 13:12

Triva

"Maar waar zijn ze dan wel mee geholpen? Zielig meehuilen en zeggen dat ze helemaal gelijk hebben en dat de coronamaatregelen erger zijn dan een eenzame opsluiting in de gevangenis? Want dan weten ze dat we ze serieus nemen maar zitten ze diezelfde avond nog steeds alleen dat boek te lezen?"

Meehuilen is inderdaad een slecht idee, maar de meeste mensen zijn er meestal wel mee geholpen als ze gezien worden (als mens, niet als probleemgeval) en als hun probleem serieus wordt genomen.
Pas dan kan er weer ruimte ontstaan om na te denken over mogelijkheden, of voor iets wat lijkt op acceptatie.

Nou ja, wat Marola en Pennenstreek hierboven al zeggen.

En misschien... is het daarna ook helemaal niet meer zo erg als ze 's avonds nog steeds alleen een boek zitten te lezen.

Triva

Triva

16-11-2020 om 13:21

Emmawee

Als je even je problemen kwijt wil en wil dat iedereen dan even zegt: ja het is ook shit moet je het niet gaan vergelijken met een eenzame opsluiting in de gevangenis waar men het nog beter heeft omdat ze 3x per dag iemand zien.

Sorry maar daar win je bij mij geen punten mee (en dat is dus gewoon weer mijn mening). We zijn hier bezig om de zorg te ontlasten, om te zorgen dat er zo min mogelijk mensen aan dood gaan en als je werkelijk zover bent dat eenzame opsluiting beter is dan ga je 2x per dag naar de supermarkt en zorg je dat de pakkettenbezorger elke dag aanbelt.

En nee zo hard ben ik helemaal niet dat ik iemand dit zou zeggen. Ik vind het gewoon te erg om deze situatie met zulke dingen te vergelijken. En nogmaals; dat is mijn mening.

En voor Pennestreek: ik spreek hele dagen collega's via teams maar verder heb ik sinds de lockdown thuis alleen maar 1 neef een keer of 5 op visite gehad. De helft van mijn gezin werkt gewoon buitenshuis en het overgebleven andere kwart gaat het huis nog wel uit naar een beperkte groep vrienden en is scoutingleider voor zover de coronamaatregelen het toelaten.

Daarvoor had ik eens per week een avondje per week een club/cursus. Sinds maart speel ik dus bijna elke dag bord/kaartspelletjes online op boardgamearena waar ik veel leuke mensen heb ontmoet.

Emmawee

Emmawee

16-11-2020 om 13:53

Aha!

"Ik vind het gewoon te erg om deze situatie met zulke dingen te vergelijken."
Nou daar heb je feitelijk een goed punt. Ik zou bijna willen zeggen: "zeg dát dan!". 😉

Ik heb die vergelijking wat minder letterlijk genomen. Ik las het meer als manier om duidelijk te maken dat het voor sommige mensen erg zwaar is.

Nog een vaccin in de laatste fase!

https://nos.nl/artikel/2356779-claim-farmaceut-moderna-ons-coronavaccin-is-voor-94-5-procent-effectief.html

Zodra er een van de vaccins beschikbaar komt hoop ik in aanmerking te komen.

Dochter wacht het wat langer af hoe veilig het gaat zijn want vanwege haar autisme loopt ze de kans om meer last te krijgen van bijwerkingen.
Ze doet ook niet mee aan het griepvaccin waar ze ieder jaar voor uitgenodigd wordt.
Gelukkig is ze verder, gezien haar asthma en allergie, goed gezond.

We nemen vitaminepillen. En we leven gezond.
We hebben wel beiden wat coronakilo's maar daar werken we alweer aan.
Ook de kat bleek nogal wat kilo's bijgekomen te zijn. Thuis eet je toch vaker en de kat heeft meer mensen thuis bij wie wat gebedel een hoop eetmomenten opleverde.

Voorbij, nu weer op de regel.

Emmawee

Emmawee

16-11-2020 om 14:07

Elledoris #302

Kun jij jouw bericht misschien nog eens toelichten? Want je beweert nogal wat. Los van dat ik van je aanneem dat het voor alleenstaanden een extra zware tijd is.

Kun jij echt overdag het huis niet uit, omdat je thuis aan het werk bent? Werk je de hele week? Heb je helemaal met niemand contact meer?

Marola

Marola

16-11-2020 om 14:21

triva

Je kan zo`n vergelijking met de gevangenis van Elledoris dus ook anders opvatten, namelijk als teken van hoe diep iemand zit.
Ik maakte mee dat ik op een gegeven moment een vlieg zag en dacht ´ah, een levend wezen, wil je mijn vriendje worden?` Op dat moment kon ik me heel goed voorstellen dat gevangenen vriendjes worden met muizen in hun cel.
Ik heb dit trouwens nog nooit tegen iemand gezegd om mijn eenzaamheid aan te tonen. Ook pak ik mijzelf elke keer op en ontplooi initiatieven maar ik krijg steeds minder respons, zoals Pennestreek al aangaf. en het is ook vermoeiend steeds uit te reiken als je dan een aantal keer nul op het rekest krijgt denk je op een gegeven moment ´laat maar ik probeer het wel alleen´. Maar je klinkt in zonder menselijk contact, de hele dag alleen met je eigen gedachten.

Het is een raar ding alleen zijn- eenzaamheid. Ik zei een vriend die een lat relatie heeft eens dat ik me wel eens eenzaam kan voelen. Hij antwoordde `oh maar ja, ik ben ook alleen hoor´. Hij eet elke avond met zijn vriendin en ze zijn het hele weekend samen, gaan vaak op vakantie e.d. Ik denk dan ´echt? vind jij dat hetzelfde?´ En vervolgens denk ik: hij heeft gewoon geen idee.

ElenaH

ElenaH

16-11-2020 om 14:41

AnneJ

'want vanwege haar autisme loopt ze de kans om meer last te krijgen van bijwerkingen.'

Huh?

Lou

Lou

16-11-2020 om 14:44

Marola en Elledoris

"Je kan zo`n vergelijking met de gevangenis van Elledoris dus ook anders opvatten, namelijk als teken van hoe diep iemand zit."

Maar dan nog, ook al weet je dat iemand het vást niet letterlijk bedoeld, kan het stuitend zijn om te lezen. Het schoot bij mij ook een beetje verkeerd, die "gruwelijke marteling" of zoiets. En daarom gaf ik als tip (voor Elledoris) mee: je mag wel klagen, maar denk even na voordat je dat in het diepst van je misère op een forum doet want je gaat reacties krijgen waar je geen zin in hebt.

Angela67

Angela67

16-11-2020 om 14:50

mensen die niet alleen zijn

merken volgens mij ook dat ze zich slechter gaan voelen door de maatregelen. En dat gaat ten koste van begrip voor reeds-eenzamen.

Dus buiten corona-tijd loopt het heel anders als iemand een bericht plaatst over eenzaamheid. Er ontspint zich dan een heel andere discussie over hoe het komt/hoe je jezelf kunt helpen of niet / wat je van anderen 'mag' of 'kan' verwachten etc.

Door de Corona-maatregelen baal ik zelf soms ook van de dingen die ik mis en dan heb ik nog de mazzel dat we met ons vieren een gezin vormen en elkaar hebben. Ik merk echter wel dat de hoeveelheid 'energie voor een ander' minder is dan vóór corona.

gr Angela

Marola

Marola

16-11-2020 om 14:52

Lou

`denk even na voordat je dat in het diepst van je misère op een forum doet want je gaat reacties krijgen waar je geen zin in hebt.´ Dat ben ik met je eens. Sterker nog dan zal je juist gekwetst worden door bepaalde reacties. Maar dat maak die reacties nog niet valide in mijn ogen, vandaar dat ik het even van de kant van Elledoris wilde laten zien.
Nou ja, nu weten we het wel: sommigen zijn ziek of verliezen mensen, of nog erger, hun leven, anderen zijn bezorgd om hun naasten of zichzelf, weer anderen zijn gestresst en sommigen zijn alleen. Het is geen wedstrijd

Huh

Ja, jammer, maar dat ga ik hier niet toelichten behalve dat ik van mening ben dat mensen met autisme inderdaad in sommige opzichten meer gezondheidsproblemen kunnen hebben. Ze zijn vaak overgevoeliger wat betreft zintuigen en hebben vaker gezondheidsproblemen die te maken hebben met allergie en darmproblemen.

https://www.autisme.nl/2018/08/29/onderzoek-bevestigt-relatie-autisme-en-allergie/

https://www.okbegeleiding.nl/autisme-darmproblemen/

Het immuunsysteem heeft blijkbaar andere kwalificaties dan bij een gemiddeld iemand. En daar houd je zo goed mogelijk rekening mee.

En nee, ik geloof niet dat autisme door vaccinatie komt.

Wel de grap andersom, kwam van Ad geloof ik, 'autism causes vaccines' knappen koppen kunnen mensen met autisme zijn, zie ook de IT gemeenschap.

Triva

Triva

16-11-2020 om 15:25

Marola

"Nou ja, nu weten we het wel: sommigen zijn ziek of verliezen mensen, of nog erger, hun leven, anderen zijn bezorgd om hun naasten of zichzelf, weer anderen zijn gestresst en sommigen zijn alleen. Het is geen wedstrijd"

Met dat laatste kan ik het alleen maar eens zijn maar als iedereen dat in het hoofd houdt begint er niemand over vergelijkingen met 'eenzame opsluiting', als je zoiets inzet ben je, in mijn ogen, wel bezig met die wedstrijd. Iedereen heeft problemen door corona in meer of mindere of in extreme mate. We moeten naar elkaar omkijken en dan helpt het niet door het zo te brengen. Daarom begon mijn reactie met dat 'gebrek aan creativiteit'. Ja sorry ik reageer op iemands letterlijke tekst (meer krijg ik niet mee op dit forum) en als je dan zegt dat je echt helemaal niemand ziet of spreekt dan denk ik: er zijn mogelijkheden als je zó eenzaam bent. Dat ik dat dan blijkbaar anders moet lezen, daar kan ik niks aan doen. Dat ik vervolgens weer had moeten zeggen dat ik vooral daar op reageerde snap ik dan weer niet. Ik reageer gewoon op iemands letterlijke tekst, dan holderboldert dat in mijn hoofd en ik rammel daar een antwoord uit op mijn toetsenbord. Dat anderen die stappen missen snap ik nu ook wel maar ik verbaasde mij dan weer dat mij verweten wordt dat ik totaal niet schijn te snappen dat online niet een arm over je schouder vervangt. Het ging toch om het 3x per dag eten brengen in de gevangenis, iemand zien, iemand spreken?

Kijk als we nu bij elkaar zaten was dit niet ontstaan, dan praat je, je ziet wat de ander bedoelt en je kunt bijsturen als blijkt dat wat je zegt niet overkwam. Ik word nu weer van vreselijke dingen beticht. Ook niet aardig. Zoals jij al zei: het is geen wedstrijd. We hebben er allemaal last van en terug naar de discussie: we hebben er ook allemaal last van dat zovelen het virus onderschatten of ontkennen dat het er is. Ik word ook wel eens moe van die reacties, kost een hoop energie wat we allemaal helemaal niet hebben.

Bijv dit raadslid: https://www.alphens.nl/nieuws/raadslid-verschuur-beschuldigt-burgemeesters-van-leiden-en-alphen-van-misdaad.html
"De verspreiders van deze "leugens", waaronder dus beide burgemeesters, worden van "misdaad tegen de menselijkheid" beschuldigd. "Voor velen is hun leven verwoest. Zij hebben hun bedrijf, baan en sociale contacten verloren". "

Dit is ook zo'n enorme overdrijving in mijn ogen: zij hébben hun naasten nog, zijn zelf niet zwaar ziek etc. Ja ik heb hier misschien meer dan anderen moeite mee, goed dat is dan mijn last/probleem.

Maro

Maro

16-11-2020 om 15:37

triva

` 'eenzame opsluiting', als je zoiets inzet ben je, in mijn ogen, wel bezig met die wedstrijd.` Nee dat hoeft niet. Iemand kan gewoon depressief zijn van de eenzaamheid en dit kan dan een gedachte zijn die opkomt bij zo iemand. als je dat opvat als een wedstrijd/aanval, dan pak je zelf de handschoen op. Imho.

Maar joh, het ging niet eens om mijn bericht. Ik heb duidelijk gemaakt hoe ik er in sta vwb eenzaamheid maar ook de zorgen en stress die ik bij anderen zie dus we zijn het verder eens. dag

Lou

Lou

16-11-2020 om 15:38

Ja dat

Die veel te grote woorden, ja, daar kan ik me ook aan ergeren. En nu heb ik het niet over Elledoris! Maar wat Triva zegt, over die zogenaamde "misdaden tegen de menselijkheid", en ook mensen die telkens dingen roepen over "censuur" en "dictatuur" hier in Nederland, dan ga je toch bijna denken: joh, ga eens kijken in Belarus of in China.

Emmawee

Emmawee

16-11-2020 om 16:11

Triva

"Dat ik vervolgens weer had moeten zeggen dat ik vooral daar op reageerde snap ik dan weer niet."

Misschien is het niet overgekomen, maar daar stond een knipogende smiley achter. Ik bedoelde ermee aan te geven dat ik het niet eerder uit jouw tekst had opgemaakt.

"Ik word nu weer van vreselijke dingen beticht."
Waar? Ik zie het niet. Bedoel je mijn opmerking "wat een gebrek aan inlevingsvermogen."?
Als jij vindt dat ik jou daarmee van iets vreselijks beticht, dan neem ik dat graag terug.

Flavia

Flavia

16-11-2020 om 16:36

AnneJ

Psychiater van mijn moeder bevestigde wat jij ook zegt.
Volgens hem zijn er twee categorieën binnen het autisme spectrum oververtegenwoordigd tov de gewone populatie: zij die ongevoelig zijn voor medicatie en zij die overgevoelig zijn voor medicatie.
Jouw dochter en mijn moeder horen bij die laatste groep.

Pirata

Pirata

16-11-2020 om 16:43

Discussie

Ik dacht dat dit een soort van discussie/adviesforum was eigenlijk... als je alleen "wat rot voor je" wilt horen, zonder dat je wilt datmensen je van advies dienen, zet er dan even bij : " Sorry, ik wil alleen even spuien". Want dan weet ik direct dat ik niet hoef mee te denken.

Herkenbaar Flavia

Ondergevoelig en overgevoelig.

Emmawee

Emmawee

16-11-2020 om 18:36

Veel te grote woorden

Los van Elledoris, ben ik het helemaal eens met wat Triva en Lou schrijven over die veel te grote woorden. Zo'n raadslid... Vreselijk.

ElenaH

ElenaH

16-11-2020 om 18:47

AnneJ

Ik dacht inderdaad even dat je bedoelde dat vaccins autisme veroorzaken. Ik ben weer helemaal gerustgesteld

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.