Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:34

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pirata

Pirata

15-11-2020 om 17:15

Gezond verstand

Je kunt natuurlijk ook gewoon je gezonde verstand gebruiken. Als dat vanaf het begin ook door het RIVM was gedaan hadden we minder sterfgevallen gehad. Om nu met alle soorten maatregelen te wachten tot er 100% wetenschappelijk bewijs is... of om te wachten totdat er 1 ding is dat gegarandeerd 100% werkt, nou nee.

bewijs

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/masking-science-sars-cov2.html

Er zitten onderzoeksbronnen onderin het artikel.

"Multi-layer cloth masks block release of exhaled respiratory particles into the environment,3-6 along with the microorganisms these particles carry.7,8 Cloth masks not only effectively block most large droplets (i.e., 20-30 microns and larger)9 but they can also block the exhalation of fine droplets and particles (also often referred to as aerosols) smaller than 10 microns ;3,5 which increase in number with the volume of speech10-12 and specific types of phonation.13 Multi-layer cloth masks can both block up to 50-70% of these fine droplets and particles3,14 and limit the forward spread of those that are not captured.5,6,15,16 Upwards of 80% blockage has been achieved in human experiments that have measured blocking of all respiratory droplets,4 with cloth masks in some studies performing on par with surgical masks as barriers for source control.3,9,14"

Er zijn wat aarzelingen geweest maar de meeste onderzoeken wijzen toch naar extra bescherming.

Emmawee

Emmawee

15-11-2020 om 17:31

Hoe ik daarbij kom?

Door jouw reactie: "Wat een gebrek aan creativiteit".
Ik vind dat gewoon lullig om tegen iemand te zeggen die laat weten het moeilijk te hebben. Jij vindt het blijkbaar normaal om zo te reageren.

Ik kaatste de bal terug met de opmerking: "wat een gebrek aan inlevingsvermogen". Dat vind jij ook niet leuk, blijkbaar. En terecht.

Nou, heb je natuurlijk best inlevingsvermogen, maar dat kwam in je reactie niet echt uit de verf, wat mij betreft. Op dezelfde manier denk ik dat Elledoris ook echt wel de creativiteit heeft om allerlei online en offline oplossingen te bedenken. Maar blijkbaar heeft ze desondanks last van de eenzaamheid.

"Ik kan er alleen niet tegen dat mensen niet wat gaan proberen ofzo maar alleen maar nog meer beren op de weg zien." Die ergernis heb je in elk geval prima weten over te brengen. Maar hoe weet jij dan dat Elledoris niets heeft geprobeerd?

Miekemieke

Miekemieke

15-11-2020 om 17:32

Anne J dat onderzoek

Ik heb het niet gelezen maar ik geloof je als je zegt dat er uitkomt dat het mondkapje extra bescherming geeft.
Maaaaaar hoe is dat onderzoek gedaan? Met mensen die heel keurig met zo'n kapje omgingen en steeds een schone? Hoogst waarschijnlijk wel.
De praktijk van alle dag is dat veel mensen erg slordig zijn met hun al dan niet disposable kapjes. Die stoffen dingen die zo half vochtig weer in de broekzak gepropt worden en even later weer voorgedaan worden. De disposable die de hele dag op de mond of op de kin gedragen wordt brr. Enorme voedingsbodem voor virussen en bacterien. Ik blijf altijd uit de buurt van mensen met mondkapjes.

Pirata

Pirata

15-11-2020 om 17:35

Miekemieke

"Ik blijf altijd uit de buurt van mensen met mondkapjes."
Heel goed! Dat helpt ook namelijk. Zelf hoop ik ook op dat effect op anderen.

Marola

Marola

15-11-2020 om 18:21

Over alleen zijn elledoris

Elledoris, ik zit dus ook de meeste tijd alleen. En dit soort tips krijg ik ook `goh, je kunt toch gaan wandelen` Ja dat kan, doe ik ook, alleen. Meeste mensen vinden het te koud of te nat. Of ´goh buiten kan je een praatje maken´ Ja als je een keer geluk hebt, kom je toevallig iemand tegen en heb je een gezellig kwartiertje.
Mensen die niet tijden achter elkaar alleen zijn, hebben geen idee, heb ik gemerkt. Ze komen met tips die je zelf allang bedacht heb en lijken te denken dat zij het wel zouden weten.
Ik merk ook dat ik via het beeldscherm contact hebben erg vermoeiend vind en soms nauwelijks als contact voelt Bellen daarentegen wel. Als je het leuk vindt, kunnen we email en later

Jaina

Jaina

15-11-2020 om 18:25

Angela

Juist omdat er niet 1 waarheid is zouden we toch juist over de maatregelen moeten discussiëren? Dat lijkt me juist essentieel. Het publiek debat daarover is belangrijk.
Elke maatregel heeft ook een keerzijde en tussen die maatregelen in moeten we de balans zien te vinden. Dat kan alleen als er ook een open discussie plaats vindt.
Natuurlijk is het lastig om een discussie te voeren met iemand die ontkent dat er sowieso een pandemie is of dat corona bestaat. Die mensen ken ik ook en daar voer ik ook geen discussie mee maar buiten die extreme gevallen om lijkt me het prima om een debat te voeren over de maatregelen. Zeker omdat het wetenschappelijk bewijs voor veel maatregelen helemaal niet zo eenduidig is of alleen werkt als alle omstandigheden 100% meewerken.

Marola

Marola

15-11-2020 om 18:25

niet af

en later eventueel bellen

Pirata

Pirata

15-11-2020 om 19:12

Tja Marola

Als je dan als alleenzitter ook al geen tips wilt horen... want je weet alles al, dan houdt het op.
Ik loop 7 keer per week, soms alleen, en ja, dan kom ik andere lopers tegen. Altijd, en soms een praatje. Een gesprek van een kwartiertje inderdaad, niet dagelijks, wel erg fijn. Van lopen word je sowieso blijer. Frisse lucht en beweging. Maar dat wil je misschien ook niet horen, want dat weet je vast al.

Amsterdamse

Amsterdamse

15-11-2020 om 19:28

Eenzaamheid

Wat een botte reacties op de gevoelens van eenzaamheid, zeg. Mensen kunnen zich eenzaam voelen ondanks alle tips. Die tips helpen soms maar voor een deel, en soms helemaal niet. Online contact is gewoon niet hetzelfde als echt bij elkaar zijn.
Gewoon erkennen en luisteren kan ook een reactie zijn, hè. Zonder met allerlei tips te komen. En dan geïrriteerd raken als de tips niet opgevolgd worden. Zo horkerig.

Pirata

Pirata

15-11-2020 om 19:35

Pardon?

Wie is er hier nou een hork dan?

Amsterdamse

Amsterdamse

15-11-2020 om 19:42

Geïrriteerd raken

De hork is wat mij betreft degene die de tips geeft en dan geïrriteerd raakt als de tips niet worden opgevolgd door degene die eenzaam is.

Want dan is het gewoon je eigen schuld dat je eenzaam bent of zo?

Pirata

Pirata

15-11-2020 om 20:06

Wie dan

Geef gewoon een naam dan, ik zie niemand die aan jouw beschrijving voldoet...

Marola

Marola

15-11-2020 om 20:10

Amsterdamse - Pirata

Amsterdamse k ben het wel gewend. Het komt meestal van mensen die zelf nog nooit een paar jaar alleen zijn geweest. Of alleen toen ze jong waren en nog fysiek veel aankonden. Het lijkt een beetje op tips van mensen zonder kinderen over hoe je moet opvoeden.

Pirata misschien moet je eerst eens vragen of iemand al iets doet wat jij voor gaat stellen. ik loop vier keer per week een uur Soms is er inderdaad een praatje. Als je geluk hebt wel drie keer per week. Maar... je gaat weg uit een leeg huis zonder mensen, je loopt meestal alleen en je komt terug in een leeg huis. Voor mij dus niet genoeg om af en toe bevangen te worden door een gevoel van eenzaamheid. zo je wel alleen bent in deze tijd en daar genoeg aan hebt: knap hoor.

Pirata

Pirata

15-11-2020 om 20:13

Heel goed, Marola

Dat héb ik namelijk gevraagd... nog geen reactie gekregen. Want ik wilde vragen of Elledoris misschien met ons "ommetje" wilde meedoen. Echt, naar gedrag van mij! Bah, foei!
(Eigenlijk vind ik joú tamelijk bot).

Marola

Marola

15-11-2020 om 20:16

rustig Pirata

Jij hebt niets gevraagd hoor. Zit je zelf alleen thuis?

Marola

Marola

15-11-2020 om 20:17

oh en Pirata

Ik heb je ook niet bot genoemd.

Angela67

Angela67

15-11-2020 om 20:26

jaina

"Juist omdat er niet 1 waarheid is zouden we toch juist over de maatregelen moeten discussiëren? Dat lijkt me juist essentieel. Het publiek debat daarover is belangrijk.
Elke maatregel heeft ook een keerzijde en tussen die maatregelen in moeten we de balans zien te vinden. Dat kan alleen als er ook een open discussie plaats vindt."

daar ben ik het mee eens, hoewel ik het zelf niet interessant vind om erover te discussieren op een forum, hier thuis probeer ik de pubers wel tot nadenken aan te zetten en/of te overleggen wat een goede manier is om met situaties en maatregelen om te gaan.

Maar het probleem zit 'm in het volgende deel van je posting;

"Natuurlijk is het lastig om een discussie te voeren met iemand die ontkent dat er sowieso een pandemie is of dat corona bestaat. Die mensen ken ik ook en daar voer ik ook geen discussie mee" en dat was de aanleiding. Af en toe komen er mensen langs in dit draadje die even schijten en weer wegvliegen. Zo van: het is nonsens allemaal maar wees niet bang hoor ik doe het netjes allemaal.
dan denk ik: joh prima, maar wat voegt dat toe? Dan ben je niet vanuit dezelfde uitgangspunten aan het discussieren.

En ik bedoel dus juist dat iedereen volgens mij genoeg gezond verstand heeft om te snappen hoe ingewikkeld het is om hélemaal exact het juiste te doen en dat het om de mix van maatregelen gaat en de goede moed van iedereen om daar verstandig mee om te gaan. Om van Rutte en co en van wetenschappers exacte verklaringen te krijgen is niet haalbaar en vind ik ook niet raar. Dus doe het met wat er is en waar nodig stuur je bij in je omgeving of als er gevraagd wordt wat je ervan vindt kun je het aangeven. En als je iets echt heel belangrijk vindt om te veranderen, dan moet je daar actief mee aan de gang gaan. Maar niet een beetje lopen rellen op een forum dat het allemaal nonsens is. (dat gebeurt gelukkig niet veel hier!) .

groet,
Angela

Pirata

Pirata

15-11-2020 om 20:27

Nee

Nee, ik zit niet alleen, maar je suggereert nu van alles. Erg onprettig.
De vraag wie er bot is was aan Amsterdamse.
En ja, ik heb wél iets gevraagd, lees gerust terug (kun je alles eens opnieuw lezen).
Ik heb namelijk gevraagd of er misschien een reden was waardoor ze niet kon lopen. Want het lijkt me leuk als ze meedoet met ons. Oprecht bedoeld en niet vervelend, of opdringerig, of bedillerig, of wat er hier dan ook gesuggereerd wordt.

Nick nick namen

Dat snap ik nu wel, dat mensen nog een extra nick nemen.
Overigens doe ik van alles maar ik krijg energie van reuring om me heen. Die is er privé helaas weg én nu ook qua werk niet meer en ook de hobbies kunnen niet meer. Wandelen is na werktijd, in het donker een praatje aanknopen met een vreemde, mwah.

Pirata

Pirata

15-11-2020 om 20:38

Ah Elledoris

Misschien wil je toch met ons meedoen. Ik loop ook niet in de avond, maar in de lunchpauze. 'S avonds trekt mij ook niet zo.
Je bent zeer welkom, maar natuurlijk hóeft het niet als je niet wil.

Marola

Marola

15-11-2020 om 20:41

Pirata

Je hebt mij niets gevraagd hoor, ik antwoordde gewoon op Elledoris.

Amsterdamse

Amsterdamse

15-11-2020 om 20:56

Nou, namen dan - eenzaamheid

Het ging om de reacties van Triva en om de post van Pirata #371, met name de eerste en laatste zin.

Ik raak nu wel een beetje de draad kwijt wie op wie reageert met welke vraag.

Marola

Marola

15-11-2020 om 21:08

overigens

Als er meteen was gezegd door Pirata dat ze Elledoris uitnodigde om mee te wandelen had ik anders gereageerd. Ik hoor zoveel adviezen aan eenzame mensen die die mensen allang zelf bedacht hadden. En dat komt dan meestal van mensen die zelf niet alleen zijn en het heel goed voor de ander weten.
Maar als mensen zelf hulpvoorstellen doen, ben ik de laatste om het af te katten.
Zinsnedes als dit deden met anders vermoeden: ´Als je dan als alleenzitter ook al geen tips wilt horen... want je weet alles al, dan houdt het op.`

Pirata

Pirata

15-11-2020 om 21:12

368

Wil je dan ook even #368 lezen, voor het complete plaatje?
Ik begrijp dat er niks meer gezegd mag worden, want dat kan vervelend (bedillerig) overkomen?
Maar goed, ben er wel klaar over. Als iemand mij graag met een bepaalde bril wil zien, be my guest.

Marola

Marola

15-11-2020 om 21:22

Maar Pirata

Waarom vroeg je dan niet direct aan ED om te gaan wandelen, en ga je op mijn reactie op haar, dus niet op jou, aangebrand zitten zijn en dit soort dingen zeggen `Als je dan als alleenzitter ook al geen tips wilt horen... want je weet alles al, dan houdt het op.`
Op zo´n manier kwam het bedillerig over ja. Op mij. Op iemand anders misschien niet hoor. En als je dan nu weer `Ik begrijp dat er niks meer gezegd mag worden` klinkt dat ook wat ja slachtofferig.
Natuurlijk mag je dingen zeggen maar het is ook fijn als je tips geeft, als je eerst vraagt of iemand al wandelt bijvoorbeeld. Want mensen kunnen wandelen en af en toe een praatje hebben en zich toch eenzaam voelen snap je.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2020 om 23:14

Miekemieke

Hoor daar geen virusontkenners ze zijn er gewoon niet mee bezig.===

Waar zit dat in volgens jou? Is dat een min of meer bewuste keus, of overkomt het ze eigenlijk vooral?
.
In die straten kijkt men ook tv, praten ze ook met elkaar en ervaart men dat het leven op zijn kop is gezet.

Piep

Piep

15-11-2020 om 23:43

Reuring

Ik ben niet alleen maar heb wel veel reuring nodig. Ik zoek het nu actief op.. Doe soms een werkafspraak toch fysiek, neem vaker het initiatief tot een gezamenlijke lunchwandeling en dan halen we een broodje en eten dat op een bankje op. Met een familielid, een collega of een vriendin. Ik zoek mijn familie en vrienden vaker op, ik ga vaker naar het buurtwinkeltje waar altijd wel iemand in is voor een praatje. Ik sport alleen een buiten, maar ik kan me voorstellen dat ik als ik echt alleen was bij een fitnesscentrum zou gaan sporten of bv in een groepje bij een personal trainer.

Er zijn echt heel veel mensen die nu gezelschap zoeken, dus iedereen is blij met mijn initiatieven.

ElenaH

ElenaH

16-11-2020 om 06:30

Angela67

'Af en toe komen er mensen langs in dit draadje die even schijten en weer wegvliegen. Zo van: het is nonsens allemaal maar wees niet bang hoor ik doe het netjes allemaal.'

Daar kun je mij niet mee bedoelen. Ik heb dit draadje nota bene geopend! Dus hoezo schijten en wegvliegen ...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.