Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:34

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-11-2020 om 11:13

Emmawee

Zeer eens met wat je schrijft in #319 en #330.

Ook zo

Ook zo

15-11-2020 om 11:26

Eens met ff zo maar ook met anderen

Dat er een pandemie heerst ontken ik helemaal niet. Ook dat de zorg overbelast wordt begrijp ik en vind ik vreselijk. Maar dat neemt niet weg dat ik,zoals gelukkig sommige anderen ook, de maatregelen vaak te streng en te onlogisch vind.

Zelf hebben dochter en ik ook corona gehad, dus ja ik weet waar ik het over heb.

Diverse maatregelen, zoals mondkapjes die in andere landen ook helaas niet helpen, ben ik gewoon tegen. Maar wees niet bang hoor, ik hou me braaf aan de gestelde eisen, hoe vreemd ik sommige ook vind en de vaccinatie ronde, als die er eindelijk komt, sla ik ook maar over.

@Emmawee, mooie post schreef je!

Lou

Lou

15-11-2020 om 11:42

Ook zo

Wat ik zo moeizaam vind aan argumenten als 'ik ben tegen mondkapjes' of 'ik vind de maatregelen veel te streng' is dat je jezelf daarmee neerzet als deskundige. Alsof jij of ik beter weten dan de virologen (medisch) en de regering (politiek) wat precies in welke fase een goede maatregel is. Dan ben ik toch liever een 'schaap'.

Piep

Piep

15-11-2020 om 11:50

Onlogisch

Ik denk dat de maatregelen niet per se te streng zijn, maar wel onlogisch. Binnen mag je twee bezoekers hebben, buiten 1, binnen mag je volop sporten in de sportschool, buiten maar met 1 persoon. Afhalen mag, behalve in de dierentuin en in pretparken. Pubers zitten hutjemutje op school, maar krijgen een boete als ze met zijn drieën naar huis fietsen. De routekaart wordt gepresenteerd en een week later wordt er aan alle kanten van afgeweken.

Ik snap best dat je het nooit voor iedereen goed kan doen. Maar het moet wel uit te leggen zijn. En inderdaad heeft het kabinet zeker wat steken laten vallen, vooral in de testcapaciteit en de organisatie van de zorg. Maar als ik dan kijk naar de landen in ons heen dan denk ik wel dat de afweging tussen gezondheid en economie zorgvuldig gemaakt wordt.

Piep

Piep

15-11-2020 om 11:53

Mondkapjes

Ik heb ook moete met de mondkapjes. Het advies van het OMT was duidelijk tegen mondkapjes, telkens weer. Onder druk van de tweede kamer moest er een verplichting komen, die medisch niet werd ondersteund. Ik doe het netjes, maar ik vind het erg vervelend en vooral omdat het volgens onze medische deskundigen geen nut heeft.

Pirata

Pirata

15-11-2020 om 11:53

ElenaH

"mijn vijandbeeld"? 🤣🤣🤣

Pirata

Pirata

15-11-2020 om 11:54

Piep

Ja, er zit zeker onlogica in.

@Emma

@Emma

15-11-2020 om 12:44

ElenaH

"Maar ik houd me wel aan de maatregelen. In tegenstelling, blijkbaar, tot Ahmed Aboutaleb, Rob Jetten, ...?"

Weet jij veel, misschien hebben ze wel kinderen die thuis wonen en naar school gaan, en die zonder verschijnselen het virus hebben overgebracht. Ik noem maar wat. Net als al die leerkrachten die besmet raken op hun werk, of mensen in de zorg. Moet je maar niet zo dom zijn om je werk te doen, zoiets? Wat wil je nou eigenlijk zeggen, dat Aboutaleb niet met de Rotterdammers in gesprek had moeten gaan over de maatregelen? Wat een arrogante zelfingenomenheid, blijf jij maar lekker thuis en hier op een forum mensen de les lezen.

Triva

Triva

15-11-2020 om 12:53

Emmawee

"Wat een gebrek aan inlevingsvermogen. Dat er surrogaat oplossingen zijn, betekent toch nog niet dat het gemis daarmee weg is?"

Doe normaal, ik heb het er zelf ook lastig mee maar je kunt toch, in plaats van thuis alleen zitten mokken iets creatiefs verzinnen? Als ze bij je thuis komen kun je ook nog geen arm om hun schouder leggen. Maar zoals iemand al zei: je kunt met andere alleenstaande thuiswerkers eenvoudig een bubbel aanleggen en toch bij elkaar komen maar online kan ook gewoon. Beter dan zitten vereenzamen en alleen te gaan netflixxen.

Triva

Tuurlijk, ik heb een heel blik andere alleenstaande thuiswerkers op de plank staan en het is echt heel fijn om, als je de hele dag in je eentje achter een beeldscherm hebt zitten werken, daar 's avonds ook weer achter te gaan zitten.
Is dit een oprecht positief bedoeld advies? Zo ervaar ik het niet hoor.

Triva

Triva

15-11-2020 om 13:11

Elledoris

Wat is het alternatief? Blijven mokken dat je alleen bent en niks kan doen? Je bent echt niet de enige hoor, je moet elkaar even vinden. Je kunt ook wandelen met twee personen in de avond en praten etc. Wat deed je voor corona? Waar zijn al die mensen met wie je dat deed dan?

Pirata

Pirata

15-11-2020 om 13:14

Elledoris

Ik snap heus dat het in je eentje zitten nu echt, echt niet leuk is. Maar waarom sluit je jezelf zo op? Je kunt best naar buiten en af en toe een praatje maken tijdens het wandelen. Of lukt wandelen je niet om een fysieke reden?

Pirata

Pirata

15-11-2020 om 13:18

Jetten en Aboutaleb

Ik heb het vermoeden dat ElenaH het juist anders bedoelt. Ze bedoelde dat IK vond dat het hun eigen schuld was dat ze het hadden gekregen, omdat (denkt zij dat ik denk) alleen mensen het krijgen die zich niet aan de maatregelen houden. Iets dergelijks heb ik alleen nooit beweerd, zou ook nonsens zijn.

Lou

Lou

15-11-2020 om 13:24

Klagen mag, maar....

Klagen mag. Het is ook allemaal rot. Vooral als je alleen bent, dat geloof ik direct. Maar het is ook maar net waar je zelf de nadruk op wilt leggen. Hier is het huis juist vaak te vol. Ik was gewend in mijn eentje thuis te werken, luidkeels zakelijk bellend door het huis te lopen bijvoorbeeld. Nu lopen hier vier volwassenen elkaar in de weg. Horendol word ik ervan soms. Dan is het fijn om even flink te klagen, zonder dat iemand meteen zegt "dan doe je toch oortjes in" of "dan maak je toch een schema". Ik snap wel wat de oplossingen zijn, maar ik wil ze niet meteen horen want ik wil gewoon even boe en stom roepen.

Alleen, als ik dat hier op het forum zou zetten (wat ik nu ook doe, maar goed ) dan ziet dat er anders uit dan hoe ik het bedoel. Want dan ligt de nadruk op mijn klaagzang. Terwijl ik meestal stikgelukkig ben, ook en juist met mijn huisgenoten.

Waarmee ik maar wil zeggen, Elledoris, dat klagen op het forum prima is, maar dat je dan ook tips kunt verwachten waar je geen zin in hebt.

@Emma

@Emma

15-11-2020 om 13:29

Pirata

O jee, zou het? Dat hoop ik dan maar.

ElenaH

ElenaH

15-11-2020 om 13:35

Aagje Helderder

'En wat een vervelende suggestieve manier van spreken over mensen die het virus oplopen.'

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik bedoel juist dat virusontkenners niet (persé) degenen zijn die het virus verspreiden, zoals Pirata stelt, maar dat het iedereen kan overkomen. Ook als je je aan de maatregelen houdt.

ElenaH

ElenaH

15-11-2020 om 13:38

@Emma

'Wat een arrogante zelfingenomenheid, blijf jij maar lekker thuis en hier op een forum mensen de les lezen.'

Je kunt echt niet tegen mensen met een andere mening, of je kunt niet lezen.

Pirata

Pirata

15-11-2020 om 13:42

Hoho

Het is iedereen nu wel duidelijk dat je iets anders bedoelde. En dat je dacht dat ik dacht dat virussen alleen door stiekeme overtreders verspreid worden, wat dus niet zo is.

Kan iedereen nu weer ff aardig zijn tegen elkaar?

Emmawee

Emmawee

15-11-2020 om 13:43

Triva

"Doe normaal"
Ja, ik vind het dus niet normaal om iemand die laat weten het zwaar te hebben toe te roepen dat ze dan maar een beetje creatiever moet zijn. Dat komt op mij in elk geval niet over als het geven van een tip, maar meer als een terechtwijzing.

"ik heb het er zelf ook lastig mee"
Ja, het is ook ingrijpend. Voor iedereen. Maar kun je je echt niet voorstellen dat het voor een alleenstaande flink wat zwaarder is? Zeker als het iemand is die er niet zelf voor gekozen heeft om alleen te wonen.

"Maar zoals iemand al zei: je kunt met andere alleenstaande thuiswerkers eenvoudig een bubbel aanleggen en toch bij elkaar komen..."
Die iemand was ik (in 311). Ik heb alleen niet gezegd dat het eenvoudig is.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-11-2020 om 13:49

Elena

Tja, het zal wel dat ik (en een aantal anderen) jou hier niet goed begrijp (begrijpen).
Je kunt je ook afvragen of het je eigen schrijfstijl is die aanleiding geeft tot dit soort misverstanden. Tot nog toe is het alleen Pirata geweest die gesnapt heeft wat jij bedoelde (hulde Pirata!) maar zelfs toen ik na haar post jouw stuk teruglas zag ik haar uitleg en wat jij er nu over schreef er niet in terug.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

15-11-2020 om 13:53

Elena

Ik ben overigens wel blij dat je zegt dat je het zo zo maar kunt oplopen ook als je je aan de regels houdt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-11-2020 om 14:26

ElenaH

‘Het is geen 'soort', AnneJ. Het zijn mensen zoals jij en ik, die misschien wel heel klimaatbewust leven, boodschappen doen voor bejaarde buren, les geven aan kinderen met een achterstand, extra boodschappen meenemen voor de voedselbank.’

Dank je wel!!!!

Jaina

Jaina

15-11-2020 om 14:47

Feiten

Natuurlijk is er discussie mogelijk over de pandemie en de maatregelen. Je kan best feitelijk erkennen dat er een pandemie is en toch enorm verschillen van mening over hoe die aangepakt moet worden. Ook de wetenschappers zijn het lang niet allemaal met elkaar eens. Plus dat er verschillende zaken spelen. Je kan 100% inzetten op het indammen en uitroeien van de epidemie ten koste van al het andere. Dat gaat je misschien ook wel lukken maar dan zit je met een maatschappij die op andere gronden helemaal ten onder is gegaan (economisch, sociaal) en waar je zeer langdurig mensenrechten en burgerrechten zal moeten schorsen. Voor de meeste mensen is dat ook geen optie. Daar kun je dus eindeloos over discussiëren:hoe het wel moet, waar de nadruk moet worden gelegd, hoeveel het mag kosten, wat we bereid zijn op te offeren... dat zijn allemaal geen natuurwetten maar zaken waarover bijzonder veel discussie mogelijk is. Zelfs over feiten kan er een discussie zijn en zullen zelfs wetenschappers bepaalde gegevens echt heel anders interpreteren.

Angela67

Angela67

15-11-2020 om 15:27

jaina

dat klopt allemaal, maar voordat je dit soort discussies kunt voeren moet je natuurlijk wel complottheorieen en ontkenning van basale feiten achterwege laten.
en is het handig als je van jezelf weet wat je niet weet: ben je in staat om een wetenschappelijk oordeel over bepaalde feiten te geven of niet? ben je in staat om bepaalde argumenten op waarde te schatten of niet? Als je serieus meent dat je met facebook onderzoek en met wat googlen net zo goed bent als mensen die zich er vanuit hun beroep in verdiepen dan sla je in mijn ogen de plank mis.

Dit gezegd hebbend: er zijn vele wegen naar Rome uit deze pandemie en we moeten niet de fout maken dat er 1 oplossing is die voor iedereen zou werken. Dus mijns inziens is het zonde de tijd om te discussiëren over logica hier, logica daar. Accepteer de maatregelen die er zijn, zorg dat onze privacy en burgervrijheden niet geschaad worden en dat de TK verkiezingen niet populisten aan de macht brengen.

gr Angela

Gedelegeerd

Natuurlijk weten we het allemaal beter maar toch is het essentieel dat er centraal besluiten genomen worden. Daar komt de informatie samen en worden de belangen van meerdere groepen bij elkaar gebracht.

Dus ja, ook al vind ik het niet altijd wat ik zelf verstandig zou vinden, ik neem onmiddellijk aan dat de maatregelen die 'dringend geadviseerd' worden door mij uitgevoerd dienen te worden.

Tenzij er immorele zaken aan de orde zijn lijkt me dat toch het meest productief.

Triva

Triva

15-11-2020 om 16:07

Emmawee

"Ja, het is ook ingrijpend. Voor iedereen. Maar kun je je echt niet voorstellen dat het voor een alleenstaande flink wat zwaarder is? Zeker als het iemand is die er niet zelf voor gekozen heeft om alleen te wonen."

Hoe KOM je er toch bij dat ik mij dat niet kan voorstellen? Ik kan er alleen niet tegen dat mensen niet wat gaan proberen ofzo maar alleen maar nog meer beren op de weg zien. Je kúnt het jezelf toch echt wel wat leuker maken maar je moet er wel wat voor doen: dus op zoek naar mensen in hetzelfde schuitje en kijken hoe je het samen (ja samen) leuker maakt. Dus 1 op 1 op bezoek en op afstand blijven, samen wandelen of fietsen of een online bordspel spelen of wat gewoon kletsen online zonder beeld. Nee dat lost al je problemen niet op maar het kan het samen wel een stuk draaglijker maken. Gedeelde smart weet je wel.

Maar inderdaad ik ken ook veel collega's die gillend gek worden met 3 of 4 volwassenen allemaal fulltime in huis. En collega's die in het voorjaar hun kinderen ook nog eens thuisonderwijs moesten geven. Ook niet makkelijk. Iedereen heeft zo zijn problemen, ik snap niet dat jij je niet kunt voorstellen dat ik mij dat niet zou kunnen voorstellen!

ElenaH

ElenaH

15-11-2020 om 16:20

Angela67

'Accepteer de maatregelen die er zijn, zorg dat onze privacy en burgervrijheden niet geschaad worden en dat de TK verkiezingen niet populisten aan de macht brengen.'

Maar daar loop je dus al vast. Want volgens sommige mensen tasten de huidige coronamaatregelen onze burgervrijheden al aan. Pas als je accepteert dat burgervrijheden helemaal geen universeel concept is, en dat ieder mens daar iets anders onder verstaat, kun je kijken naar de inhoudelijke maatregelen.

De maatregelen die nu genomen zijn, zijn niet of nauwelijks wetenschappelijk onderbouwd. En dat bedoel ik niet op de klimaatgekkie-manier, of als complotaanhanger (want dat ben ik niet), maar als academicus. Zoek via google scholar maar eens naar wetenschappelijk bewijs voor de niet(!)-medicinale mondkapjes. Zul je niet vinden. Want alle onderzoeken zijn uitgevoerd met medicinale mondkapjes.

Ja vreemd

Daar heb ik dus helemaal geen behoefte aan om daar allerlei vragen bij te stellen.
Mondkapjes heb ik begrepen houden vooral wat spuug tegen, maar ook niet alles maar het helpt weer een beetje. Als je er tenminste hygisch mee omgaat en het niet juist een bron van infectie wordt vanwege vocht en er met je vingers aanzitten en te lang blijven gebruiken of niet goed schoonhouden.
Afstand houden is het beste en luchten is essentieel zodat het virus verwaait of afgezogen wordt.
Menselijk contact, met name binnen, en elkaar aanhoesten of op hoe dan ook druppeltjes uit de longen overbrengen, is het meest risicovol en je doet je best dat zoveel mogelijk te voorkomen. Elk contact is een risico dat je kunt verminderen met afstand houden, mondkapje en luchten. En het contact kort houden.

Ja, hoe moeilijk wil je het hebben?

Angela67

Angela67

15-11-2020 om 17:08

Houd het simpel

Dan houd je energie over om om te gaan met de moeilijke momenten en tegenvallers. Dus waarom discussies over iets wat je niet veel aan kunt veranderen?
Gr Angela

Grappig AnneJ

ElenaH geeft juist aan dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is te vinden dat aantoont dat het gebruik van niet-medische mondkapjes helpt om de verspreiding van het virus tegen te houden. En jij gaat gewoon door met zeggen dat ze het risico verminderen. Waar heb je daar het wetenschappelijk bewijs voor gevonden dan?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.