Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pief schreef op 03-03-2021 om 16:40:

[..]

Ja dat zou je denken als je het rivm volgt en niet verder leest dan het persbericht. Maar het aandeel van de Britse variant is helemaal niet gestegen sinds januari. Gisteren zijn ook de metingen van de verschillende varianten weer op de website gezet. Daarin zie je een afname. De hoogste meting van de Britse variant in nl was 23 procent. Dat stond in de cijfers van vorige week. Deze week wordt de Britse variant niet eens meer genoemd. Dus de Britse variant stijgt niet, maar neemt zelfs af. Die percentages van 70 en 50 procent die eerder werden genoemd waren schattingen gebaseerd op een geschatte R. Een schatting op basis van een schatting dus.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

Hier zie ik toch echt een stijging, en slechts (deels nog onvolledige) data t/m week 6. In week 6 was het Britse aandeel 35%. Waar kan ik cijfers van de afgelopen 2 weken vinden?

Pief schreef op 03-03-2021 om 15:26:

[..]

Daar moet je niet op wachten gewoon bellen. Als je tachtig bent of ouder ben je gewoon aan de beurt nu. Al weken.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/vraag-en-antwoord/hoe-ontvang-ik-een-uitnodiging-voor-vaccinatie

IngeR68

IngeR68

03-03-2021 om 17:43

boekenlegger schreef op 03-03-2021 om 17:00:

[..]

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

Hier zie ik toch echt een stijging, en slechts (deels nog onvolledige) data t/m week 6. In week 6 was het Britse aandeel 35%. Waar kan ik cijfers van de afgelopen 2 weken vinden?

Het aandeel Britse mutatie is een schatting, geen meting. Dus het kan ook veel meer of minder zijn. Het is in ieder geval nooit zo hoog geworden als werd gezegd toen de avondklok werd ingesteld. En nee, dat kan niet door de maatregelen komen, want het is een relatief aantal, geen absoluut aantal.

boekenlegger schreef op 03-03-2021 om 17:00:

[..]

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

Hier zie ik toch echt een stijging, en slechts (deels nog onvolledige) data t/m week 6. In week 6 was het Britse aandeel 35%. Waar kan ik cijfers van de afgelopen 2 weken vinden?

Volgens mij is dit de meest recente, maar de laatste week die genoemd wordt is nog niet compleet. De 23 procent die ik noemde was een steekproef van wijken door nl heen waarbij het hoogste percentage van de britse variant 23 procent was. 

waar zie jij 35 procent?

skik schreef op 03-03-2021 om 17:17:

[..]

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/vraag-en-antwoord/hoe-ontvang-ik-een-uitnodiging-voor-vaccinatie

skik schreef op 03-03-2021 om 17:17:

[..]

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/vraag-en-antwoord/hoe-ontvang-ik-een-uitnodiging-voor-vaccinatie

Zelf weten natuurlijk, maar omdat ik vier weken geleden heb gebeld zodra de mensen vanaf tachtig aan de beurt waren krijgen mijn ouders binnenkort al de tweede prik. Ik heb gemeld aan de telefoniste dat ze nog geen brief hadden en dat was geen enkel probleem. Er was erg veel plek destijds, dus ze waren er alleen maar blij mee. Ook op de locatie vroeg niemand ernaar. Wel werd telkens gecontroleerd of ze de juiste leeftijd hadden. Geen idee of het nu nog kan, maar lijkt me toch wel de moeite waard. 

Pief schreef op 03-03-2021 om 17:50:

[..]

Volgens mij is dit de meest recente, maar de laatste week die genoemd wordt is nog niet compleet. De 23 procent die ik noemde was een steekproef van wijken door nl heen waarbij het hoogste percentage van de britse variant 23 procent was.

waar zie jij 35 procent?

week 6, aantal Brits gedeeld door totaal aantal monsters.

169/479

Maakt mij niet uit welke variant, net op RTL-Z, dan zie je dat het aantal besmettingen vanaf week 6 langzaam stijgt. Vooral onder jongeren en kinderen trouwens. Tot op dit moment denk ik, dat de maatregelen helpen om de opmars langzaam te laten gaan en dat we zo meer tijd krijgen om te zorgen dat iedereen gevaccineerd is.

Tsjor

IngeR68

IngeR68

03-03-2021 om 18:28

tsjor schreef op 03-03-2021 om 18:18:

Maakt mij niet uit welke variant, net op RTL-Z, dan zie je dat het aantal besmettingen vanaf week 6 langzaam stijgt. Vooral onder jongeren en kinderen trouwens. Tot op dit moment denk ik, dat de maatregelen helpen om de opmars langzaam te laten gaan en dat we zo meer tijd krijgen om te zorgen dat iedereen gevaccineerd is.

Tsjor

Dat blijkt niet uit het corona dashboard. Het aantal nieuwe besmettingen schommelt al 30 dagen rond de 4000. En het aantal sterfgevallen neemt af.

boekenlegger schreef op 03-03-2021 om 18:03:

[..]

week 6, aantal Brits gedeeld door totaal aantal monsters.

169/479

O ja, maar dat is dus nog lang niet compleet. Moet in totaal 1000 tot 1200 zijn. 

Vandaag meer dan 5000, derde keer in korte tijd. Aantal sterfgevallen etc. neemt af, waarschijnlijk als gevolg van de vaccinatie.

tsjor schreef op 03-03-2021 om 18:34:

Vandaag meer dan 5000, derde keer in korte tijd. Aantal sterfgevallen etc. neemt af, waarschijnlijk als gevolg van de vaccinatie.

Dat droge cijfer zegt echt niks. Het percentage positieve testen zit nu zelfs op 8 procent. Heel erg laag en dalend.

1 zwaluw maakt nog geen zomer. Maar niet alleen Hugo de Jonge, ook Marion Koopmans verwacht een goede zomer. Nog even volhouden.

Pief, wat een vreemde redenering: 'Dat droge cijfer zegt echt niks. Het percentage positieve testen zit nu zelfs op 8 procent. Heel erg laag en dalend.' Hoe zou dat te rijmen zijn: meer positieve uitslagen en een lager percentage.

Tsjor

Pief schreef op 03-03-2021 om 18:33:

[..]

O ja, maar dat is dus nog lang niet compleet. Moet in totaal 1000 tot 1200 zijn.

Klopt. Maar de trend in dit overzicht is wel degelijk stijgend. Zowel in absolute aantallen als relatief. Reken de percentages van de weken ervoor maar uit. Als dit doorzet neemt de Britse variant het vroeg of laat over van de oude variant.

Heb jij nog een bron voor die 23% die je eerder noemde als percentage van vorige week?

tsjor schreef op 03-03-2021 om 18:47:

Pief, wat een vreemde redenering: 'Dat droge cijfer zegt echt niks. Het percentage positieve testen zit nu zelfs op 8 procent. Heel erg laag en dalend.' Hoe zou dat te rijmen zijn: meer positieve uitslagen en een lager percentage.

Tsjor

Er is gewoon veel en veel meer getest. Steeds meer. Dat heeft te maken met het feit dat kinderen nu ook getest moeten worden. Hoe meer je test, hoe meer je vindt. Die kinderen waren eerder ook positief, maar toen wisten we dat niet.  Maar dat aantal extra positieven is dus relatief veel lager dan het extra aantal geteste mensen. Het percentage positieve testen daalt dus.  Het is vandaag 7,9, zo laag is het sinds september niet meer geweest!

tsjor schreef op 03-03-2021 om 18:47:

Pief, wat een vreemde redenering: 'Dat droge cijfer zegt echt niks. Het percentage positieve testen zit nu zelfs op 8 procent. Heel erg laag en dalend.' Hoe zou dat te rijmen zijn: meer positieve uitslagen en een lager percentage.

Tsjor

In vergelijking met omringende landen is het nog steeds extreem hoog. Zojuist op de radio, Groot Brittannië zit op 2. Duitsland en België op 6-7 geloof ik.

boekenlegger schreef op 03-03-2021 om 18:56:

[..]

Klopt. Maar de trend in dit overzicht is wel degelijk stijgend. Zowel in absolute aantallen als relatief. Reken de percentages van de weken ervoor maar uit. Als dit doorzet neemt de Britse variant het vroeg of laat over van de oude variant.

Heb jij nog een bron voor die 23% die je eerder noemde als percentage van vorige week?

"Tussen 18 en 24 januari werd in 22 procent van de positieve monsters de Britse variant aangetroffen, de week daarna was dat 23 procent. Dat laatste getal is een voorlopige stand van zaken, benadrukt Chantal Reusken, expert virologie bij het RIVM, die de situatie nader toelicht.

Er lijkt sprake van een afvlakking. Hoe kan dat?“De recentste cijfers zijn dus nog voorlopig, maar het is nauwelijks nog een groei te noemen, inderdaad."

Parool, interview met rivm. 

https://www.parool.nl/nederland/aandeel-britse-variant-in-nederland-kleiner-dan-eerder-voorspeld~babb17cd/

IngeR68

IngeR68

03-03-2021 om 19:04

boekenlegger schreef op 03-03-2021 om 18:58:

[..]

In vergelijking met omringende landen is het nog steeds extreem hoog. Zojuist op de radio, Groot Brittannië zit op 2. Duitsland en België op 6-7 geloof ik.

Dat is niet zo gek, in die landen wordt wél stevig gevaccineerd.

tsjor schreef op 03-03-2021 om 18:47:

Pief, wat een vreemde redenering: 'Dat droge cijfer zegt echt niks. Het percentage positieve testen zit nu zelfs op 8 procent. Heel erg laag en dalend.' Hoe zou dat te rijmen zijn: meer positieve uitslagen en een lager percentage.

Tsjor

Dat is dus duidelijk een teken dat het voorkomen van het virus afneemt, net als ook te zien is in de rioolwatermetingen, die niet afhankelijk zijn van of iemand wel of niet naar de teststraat gaat.

IngeR68 schreef op 03-03-2021 om 19:04:

[..]

Dat is niet zo gek, in die landen wordt wél stevig gevaccineerd.

Tegenwoordig staan wij boven Duitsland en Belgie met vaccineren. Jaja  

Maar testcijfers zijn lastig te vergelijken vind ik, omdat het testbeleid overal anders is. 

Pief schreef op 03-03-2021 om 19:03:

[..]

"Tussen 18 en 24 januari werd in 22 procent van de positieve monsters de Britse variant aangetroffen, de week daarna was dat 23 procent. Dat laatste getal is een voorlopige stand van zaken, benadrukt Chantal Reusken, expert virologie bij het RIVM, die de situatie nader toelicht.

Er lijkt sprake van een afvlakking. Hoe kan dat?“De recentste cijfers zijn dus nog voorlopig, maar het is nauwelijks nog een groei te noemen, inderdaad."

Parool, interview met rivm.

https://www.parool.nl/nederland/aandeel-britse-variant-in-nederland-kleiner-dan-eerder-voorspeld~babb17cd/

Dank je. Dat is een artikel van 18 februari en gaat over de cijfers van week 3 en 4. Het voorlopige van 5 is 30%, en van 6 dus 35%.

Ik hoop dat de definitieve cijfers straks gunstiger blijken uit te vallen. Want de voorlopige duiden op een stijging van 5% per week. Langzamer dan voorheen gevreesd, maar niet de afvlakking die er ten tijde van in dit artikel aan leek te komen.

IngeR68

IngeR68

03-03-2021 om 20:34

Pief schreef op 03-03-2021 om 19:06:

[..]

Tegenwoordig staan wij boven Duitsland en Belgie met vaccineren. Jaja

Maar testcijfers zijn lastig te vergelijken vind ik, omdat het testbeleid overal anders is.

Maar in Duitsland hebben meer mensen hun 2e prik al gehad.

IngeR68 schreef op 03-03-2021 om 19:04:

[..]

Dat is niet zo gek, in die landen wordt wél stevig gevaccineerd.

Of dat nou zo'n oorzakelijk verband is... In Israel ligt het percentage op 6,1% en dat land is wereldkampioen vaccineren. https://www.allisrael.com/tracking-covid-19-in-israel

Op NOS.nl "Recordaantal coronapatiënten in Tsjechische ziekenhuizen, buurlanden bieden hulp"

https://www.tsjechie.net/forum/threads/tsjechi%C3%AB-en-corona.38855/page-42

Ingezonden brief van artsen en verpleegkundigen in Tsjechië, waar de cijfers op dit moment dramatisch zijn. Daar zijn te laat te lichte maatregelen getroffen.

"Sinds de lentemaanden vechten we voor de gezondheid en het leven van mensen die COVID-19 hebben opgelopen. We hebben honderden patiënten met een ernstig beloop verzorgd. Het is een werk dat mentaal en fysiek zwaar is. Als we moe thuiskomen en naar de media-output van veel experts kijken, geloven we onze ogen niet.Debatten over de vraag of hij sterft "met COVID of door COVID", of het virus een middel is om de persoonlijke vrijheid door de overheid te beperken, of het echt nodig is om maskers binnenshuis te dragen ...

....We willen geen paniek en horror veroorzaken, maar je moet het waarschijnlijk horen. Op onze afdelingen vechten we voor het leven van mensen die, zonder coronavirusinfecties, nog 10-20 jaar aan kwaliteit van leven te wachten staan. Ze zijn in de vijftig, zestig, actief in de zeventig, hebben alleen overgewicht, hoge bloeddruk of milde diabetes. We proberen in elk geval te voorkomen dat ze op de longbeademing terechtkomen, want als ze daaraan komen, overleeft amper de helft. ......

Alle burgers:Maak je geen zorgen! Maar respecteer dat COVID-19 een verraderlijke tegenstander is. Toon respect voor het leven en de gezondheid van de mensen om je heen. Regelmatig handen wassen, maskers en afstand zijn het minimum dat u voor uzelf en anderen kunt doen zonder grote opoffering.Volg de overheidsvoorschriften en aanbevelingen van experts. Probeer niet te bedenken wat kan worden omzeild. Denk na over uw acties om het risico van overdracht van de ziekte op risicogroepen te minimaliseren - dit kan van invloed zijn op u en uw dierbaren.We zullen blijven vechten voor de gezondheid en het leven van jullie. Maar we kunnen het niet doen zonder uw hulp.Uw paramedici in de eerste lijn."

IngeR68

IngeR68

04-03-2021 om 08:20

skik schreef op 03-03-2021 om 22:27:

[..]

Of dat nou zo'n oorzakelijk verband is... In Israel ligt het percentage op 6,1% en dat land is wereldkampioen vaccineren. https://www.allisrael.com/tracking-covid-19-in-israel

Dus als Nederland er gunstig uitkomt, mogen we wel vergelijken met andere landen. En als we er minder goed opstaan, zijn de situaties ineens te verschillend om er iets over te zeggen ... Dat komt je geloofwaardigheid niet ten goede.

IngeR68 schreef op 04-03-2021 om 08:20:

[..]

Dus als Nederland er gunstig uitkomt, mogen we wel vergelijken met andere landen. En als we er minder goed opstaan, zijn de situaties ineens te verschillend om er iets over te zeggen ... Dat komt je geloofwaardigheid niet ten goede.

Eh, sorry? Waar doe ik dat dan, vergelijken met andere landen als het me uitkomt? Ik vind al een hele tijd dat je uit besmettingscijfers versus maatregelen geen gevolgen kan trekken. Strenge maatregelen in Tsjechië, toch heel veel besmettingen, weinig maatregelen in de VS, toch dalende cijfers, Veel vaccinaties in Israël maar toch nog stevige besmettingspercentages. Of op kleinere schaal: kennissen waarvan ik zeker weet dat ze als monniken leven die toch corona krijgen, mensen die het gek genoeg niet krijgen terwijl ze de regels aan hun laars lappen. 

IngeR68

IngeR68

04-03-2021 om 11:50

skik schreef op 04-03-2021 om 11:03:

[..]

Eh, sorry? Waar doe ik dat dan, vergelijken met andere landen als het me uitkomt? 

Nee, je reagéért alleen als Nederland minder goed uit de vergelijking komt. Op bijdragen waarin wordt gezegd dat Nederland het zo goed doet, vind je het niet nodig om je bedenkingen bij de cijfers te uiten. Terwijl dat om dezelfde cijfers gaat.

bofkonten

Het is natuurlijk leuk voor de Barlaeus-leerlingen, maar ik voel wel enige jaloezie. Dit is toch al een groep leerlingen die het iha bovengemiddeld goed heeft, en dan ook dit nog. Want ze hebben gewoon de mazzel dat hun school midden tussen de theaters en bioscopen ligt, dit itt  andere scholen. Toch een beetje de duvel die weer eens op de grote hoop schijt. Maar goed, op zich heel goed dat het lerarenkorps/de schoolleiding van deze school ook daadwerkelijk de stap heeft gezet om die theaters etc te benaderen. 

De school van mijn kinderen heeft veel meer leerlingen, en die passen helaas niet allemaal in de Meervaart - het theater dat hier in de buurt ligt. Hier komt het er op neer dat ze allemaal de halve dag naar school gaan, onderbouw in de ochtend en bovenbouw in de middag. Althans, daar lijkt het op. Ze hebben de eerste twee dagen van de week genomen om er over na te denken (dus de kinderen 2 dagen extra vakantie), gisteren en vandaag is er daadwerkelijk fysiek les (althans voor dochter, voor zoon nog niet door allerlei roostertechnisch gedoe ofzo) en de studiedag die voor morgen gepland stond gaat ook gewoon door zodat de leerkrachten kunnen evalueren... Zucht. Ik mag hopen dat er volgende week gewoon een degelijk plan ligt voor de middellange termijn. 

Groeten, 

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.