Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Haaknaald schreef op 03-03-2021 om 10:56:

Nou pief, eet smakelijk

"Er komt echt geen derde golf, ik eet mijn schoen op als dat wel zo is."

Hoorde gisteren bij op 1 dat de derde gevild al beginnen is, ze weten alleen nog niet hoe hoog die gaat worden.

Uit veiligheidsoverweging zou ik die schoen maar niet opeten, stel je wordt er ziek van, is er dan nog wel een bed voor je in het ziekenhuis?

Vorige week is de derde golf begonnen volgens het rivm. Maar hij is in de cijfers niet zichtbaar en inmiddels is de Britse variant helemaal uit de berichtgeving verdwenen. Inmiddels is het wel duidelijk dat de berichten van het rivm met een korreltje zout moeten worden genomen. Helaas, want zo moet het natuurlijk niet zijn.

Ik kijk alleen nog maar naar de ziekenhuisopnames. Helaas kloppen die cijfers ook voor geen meter (kijk maar eens naar het verschil tussen Nice en Kuipers), maar ze zijn tenminste niet afhankelijk van het testbeleid en testbereidheid. Die dalen al bijna drie maanden achtereen, langzaam maar zeker. Soms zijn er stijgingen op 1 of meer dagen (laatste dagen ook), maar de trend is dalend. Op dagelijkse basis zijn ook deze cijfers niet betrouwbaar, je moet echt naar de hele week kijken. Dus als we hier langere tijd en grote toename zien, dan pas eet ik mijn schoen op.

Leuk, zo'n sluikse ode aan Charlie Chaplin, Pief! Of heb je geen hoed in huis?

Pief schreef op 03-03-2021 om 11:23:

[..]

Ik kijk alleen nog maar naar de ziekenhuisopnames. Helaas kloppen die cijfers ook voor geen meter (kijk maar eens naar het verschil tussen Nice en Kuipers), maar ze zijn tenminste niet afhankelijk van het testbeleid en testbereidheid. Die dalen al bijna drie maanden achtereen, langzaam maar zeker. Soms zijn er stijgingen op 1 of meer dagen (laatste dagen ook), maar de trend is dalend. Op dagelijkse basis zijn ook deze cijfers niet betrouwbaar, je moet echt naar de hele week kijken. Dus als we hier langere tijd en grote toename zien, dan pas eet ik mijn schoen op.

Hmm. De opnamecijfers dalen niet echt. Die liggen al wekenlang rond de 175 per dag. De bezetting daalt wel heel licht.

Bij de IC stijgt het aantal opnames licht, en is de bezetting de laatste weken stabiel.

Ik zie geen duidelijke dalende trend. Eerder een stabilisatie. En dat ondanks alle zware maatregelen. De effecten van de versoepelingen deze week ga je natuurlijk pas over een maand in deze cijfers zien. Ik hoop dat die minimaal zijn.

IngeR68

IngeR68

03-03-2021 om 12:24

boekenlegger schreef op 03-03-2021 om 12:06:

[..]

Hmm. De opnamecijfers dalen niet echt. Die liggen al wekenlang rond de 175 per dag. De bezetting daalt wel heel licht.

Bij de IC stijgt het aantal opnames licht, en is de bezetting de laatste weken stabiel.

Ik zie geen duidelijke dalende trend. Eerder een stabilisatie.

Dus geen derde golf, want dan zou het moeten stijgen.

En de cijfers zijn nog steeds hoog boven de signaalwaarden. Het ziet er min of meer stabiel uit, stabiel ernstig dan. En je hoopt dat, net als in Engeland en de VS, laat staan zoals in Israël, de cijfers nu gaan dalen vanwege de toegenomen vaccinaties. Ja, en het mooie weer.

Niets mysterieus aan, niemand liegt daarover en niemand doet daar onwetenschappelijke analyses over. Men doet alleen voorzichtige mogelijke routes, de cijfers kunnen stijgen of dalen wat ook sterk te maken heeft met hoe de nieuwe vrijheden uitpakken en of we niet al teveel risico lopen.

Ja, en wat Hugo de Jonge zegt is regelmatig wat al te stellig. Hij lijkt op de directeur van de basisschool van mijn kinderen. Zijn werkelijkheid moest wel waar blijken te zijn want daar ging hij vanuit en wie er anders over denkt verdient geen fatsoenlijke behandeling. Hugo de Jonge heeft hier minder armslag dan destijds in Rotterdam dus tegenwoordig staat hij er dan gekleurd op. Jammer dat je alleen zo'n abberatie opvalt want verder loopt de zaak niet slecht en zeker boven verwachting.  Want het is een ongelooflijke hijs die corona operatie waarin veel mensen moeten samenwerken. En nou ja, samenwerken is voor mensen geen peuleschil.

https://speld.nl/2021/03/03/de-jonge-uiterlijk-1-mei-stop-ik-met-te-optimistische-voorspellingen/

IngeR68 schreef op 03-03-2021 om 12:24:

[..]

Dus geen derde golf, want dan zou het moeten stijgen.

Klopt.

Stabilisatie mét alle strenge maatregelen. Dan is de kans groot dat er wel een stijging komt na de versoepelingen van deze week. Maar dat zie je op z'n vroegst pas over een paar weken in opnamecijfers, en nog later in IC cijfers.

De overheid moet beslissingen nemen op basis van verwachtingen hoe het er over een maand of zo uit zal zien. Da's lastig, erg lastig.

Want laat je teveel los, dan loopt het uit de hand voor je het in de gaten hebt, en moet je dubbel zo hard ingrijpen. En kies je voor voortzetten van de maatregelen, dan roept de goegemeente: wat nu bangmakerij over een derde golf, er is helemaal geen stijging (de preventieparadox).

Pief schreef op 03-03-2021 om 10:00:

[..]

Ik ben inmiddels wel wat sceptisch als het nieuws van Hugo komt, maar vooruit, goed nieuws geven we het voordeel van de twijfel.

Ik ook, want mijn kwetsbare moeder van 80 heeft nog niet eens een uitnodiging gekregen.

https://nos.nl/artikel/2371045-helpt-extra-vitamine-d-tegen-corona-gezondheidsraad-ziet-er-geen-bewijs-voor.html

Jammer toch, het leek me zo'n inkopper. Nu moet ik er weer in gaan 'geloven'. Want ik blijf vitamine D gebruiken. En ik geef het aan mijn kinderen zolang het nog coronatijd is en de R in de maand zit.

skik schreef op 03-03-2021 om 14:19:

[..]

Ik ook, want mijn kwetsbare moeder van 80 heeft nog niet eens een uitnodiging gekregen.

Daar moet je niet op wachten gewoon bellen. Als je tachtig bent of ouder ben je gewoon aan de beurt nu. Al weken. 

boekenlegger schreef op 03-03-2021 om 12:44:

[..]

Klopt.

Stabilisatie mét alle strenge maatregelen. Dan is de kans groot dat er wel een stijging komt na de versoepelingen van deze week. Maar dat zie je op z'n vroegst pas over een paar weken in opnamecijfers, en nog later in IC cijfers.

De overheid moet beslissingen nemen op basis van verwachtingen hoe het er over een maand of zo uit zal zien. Da's lastig, erg lastig.

Want laat je teveel los, dan loopt het uit de hand voor je het in de gaten hebt, en moet je dubbel zo hard ingrijpen. En kies je voor voortzetten van de maatregelen, dan roept de goegemeente: wat nu bangmakerij over een derde golf, er is helemaal geen stijging (de preventieparadox).

De voorspelling was fikse groei ondanks alle strenge maatregelen. Alleen de avondklok gold toen nog niet. Vanwege de Britse variant die absoluut niet onder controle te houden viel. Weet je nog: 170.000 besmettingen per week. 

Als je nu naar de enorme stijging van het aantal afgenomen testen kijkt en de geringe stijging van het aantal positieve testen en de daling van het percentage positieve testen dan kun je gewoon met geen mogelijkheid zeggen dat we in de derde golf zitten. Niet op basis daarvan in ieder geval. Dan moet je andere indicatoren hebben, zoals opnames of rioolwater, maar ook die wijzen er niet op. Het is nu dus echt onzin. 

Pief schreef op 03-03-2021 om 15:32:

[..]

De voorspelling was fikse groei ondanks alle strenge maatregelen. Alleen de avondklok gold toen nog niet. Vanwege de Britse variant die absoluut niet onder controle te houden viel. Weet je nog: 170.000 besmettingen per week.

Als je nu naar de enorme stijging van het aantal afgenomen testen kijkt en de geringe stijging van het aantal positieve testen en de daling van het percentage positieve testen dan kun je gewoon met geen mogelijkheid zeggen dat we in de derde golf zitten. Niet op basis daarvan in ieder geval. Dan moet je andere indicatoren hebben, zoals opnames of rioolwater, maar ook die wijzen er niet op. Het is nu dus echt onzin.

die voorspelling was gebaseerd op de foute aanname dat alle besmettingen op dat moment van de Britse variant waren, terwijl dat toen ongeveer een derde was. Neemt niet weg dat we gewoon niet weten wat er gebeurt als de maatregelen worden versoepeld, en de maatregelen uiteraard wel hebben meegeholpen om de stijging van besmettingen tegen te gaan.

Ho ho 170.000 was een stomme rekenfout. Dus dat getal moet je  vergeten (de redenering waar het getal bij voorkwam was wel valide).  Dus Pief, je kunt niet zomaar dec redenering erachter fout verklaren. 

gr Angela

IngeR68

IngeR68

03-03-2021 om 15:50

RosaMontana schreef op 03-03-2021 om 15:40:

[..]

die voorspelling was gebaseerd op de foute aanname dat alle besmettingen op dat moment van de Britse variant waren, terwijl dat toen ongeveer een derde was. Neemt niet weg dat we gewoon niet weten wat er gebeurt als de maatregelen worden versoepeld, en de maatregelen uiteraard wel hebben meegeholpen om de stijging van besmettingen tegen te gaan.

Dat weten we dus helemaal niet. Het aantal besmettingen is grofweg gelijk gebleven, dus statistisch gezien hebben de maatregelen geen effect gehad.

Pief schreef op 03-03-2021 om 15:32:

[..]

De voorspelling was fikse groei ondanks alle strenge maatregelen. Alleen de avondklok gold toen nog niet. Vanwege de Britse variant die absoluut niet onder controle te houden viel. Weet je nog: 170.000 besmettingen per week.

Als je nu naar de enorme stijging van het aantal afgenomen testen kijkt en de geringe stijging van het aantal positieve testen en de daling van het percentage positieve testen dan kun je gewoon met geen mogelijkheid zeggen dat we in de derde golf zitten. Niet op basis daarvan in ieder geval. Dan moet je andere indicatoren hebben, zoals opnames of rioolwater, maar ook die wijzen er niet op. Het is nu dus echt onzin.

Waar beweer ik dat we in een derde golf zitten? Ik vind versoepelingen op dit moment - terwijl de opnamecijfers nog vér boven de veilig geachte grenswaarde zitten, en niet verder dalen, maar stabiliseren - best spannend. Jij blijkbaar niet. That's all.

IngeR68 schreef op 03-03-2021 om 15:50:

[..]

Dat weten we dus helemaal niet. Het aantal besmettingen is grofweg gelijk gebleven, dus statistisch gezien hebben de maatregelen geen effect gehad.

Ik dacht dat de avondklok toen nog niet bestond.

Overigens betekent het niet dat als de besmettingen gelijk blijven met deze maatregelen, de maatregelen niet werken. Dat kun je pas zien als die maatregelen er niet meer zijn.

IngeR68

IngeR68

03-03-2021 om 15:59

RosaMontana schreef op 03-03-2021 om 15:56:

[..]

Ik dacht dat de avondklok toen nog niet bestond.

De avondklok is op 23 januari ingegaan, dus zou een effect 7 februari zichtbaar moeten zijn. Dat is niet het geval. Bovendien is de avondklok niet de enige maatregel (die geen effect oplevert).

IngeR68 schreef op 03-03-2021 om 15:59:

[..]

De avondklok is op 23 januari ingegaan, dus zou een effect 7 februari zichtbaar moeten zijn. Dat is niet het geval. Bovendien is de avondklok niet de enige maatregel (die geen effect oplevert).

Dat weet je niet. Dat is het lastige met dit soort dingen. Je weet immers niet hoe de besmettingen zouden zijn geweest als er géén avondklok was ingevoerd.

IngeR68

IngeR68

03-03-2021 om 16:03

boekenlegger schreef op 03-03-2021 om 16:02:

[..]

Dat weet je niet. Dat is het lastige met dit soort dingen. Je weet immers niet hoe de besmettingen zouden zijn geweest als er géén avondklok was ingevoerd.

Dat weet je wel, dat kun je zien in de grafieken van vóór de avondklok.

Pief schreef op 03-03-2021 om 15:32:

[..]

De voorspelling was fikse groei ondanks alle strenge maatregelen. Alleen de avondklok gold toen nog niet. Vanwege de Britse variant die absoluut niet onder controle te houden viel. Weet je nog: 170.000 besmettingen per week.

Als je nu naar de enorme stijging van het aantal afgenomen testen kijkt en de geringe stijging van het aantal positieve testen en de daling van het percentage positieve testen dan kun je gewoon met geen mogelijkheid zeggen dat we in de derde golf zitten. Niet op basis daarvan in ieder geval. Dan moet je andere indicatoren hebben, zoals opnames of rioolwater, maar ook die wijzen er niet op. Het is nu dus echt onzin.

Rioolwater was zelfs lager afgelopen week. Dus ik denk dat de r sinds 12 februari al weer gedaald is.

boekenlegger schreef op 03-03-2021 om 15:51:

[..]

Waar beweer ik dat we in een derde golf zitten? Ik vind versoepelingen op dit moment - terwijl de opnamecijfers nog vér boven de veilig geachte grenswaarde zitten, en niet verder dalen, maar stabiliseren - best spannend. Jij blijkbaar niet. That's all.

Het RIVM en Hugo de jonge zeggen dat we in de derde golf zitten. In de tweede week van de derde golf om precies te zijn. 

Overigens zijn de grenswaarden heel erg laag. Als je die waarden voor ziekenhuisopnames op griep zou toepassen dan zouden we elk jaar van december tm maart in strenge lockdown zitten. Dus als je daar vanuit moet gaan dan kun je nooit meer naar normaal. De routekaart is wat dat betreft ook echt deprimerend  daar zit 'normaal' niet eens in. Ook bij 0 besmettingen en 0 ziekenhuisopnames staan er nog maatregelen. Nou hecht ik totaal geen waarde aan die routekaart hoor,  maar dat onderstreept wel hoe ontzettend wereldvreemd het beleid aan het worden is. 

Daglichtlamp schreef op 03-03-2021 om 16:13:

[..]

Rioolwater was zelfs lager afgelopen week. Dus ik denk dat de r sinds 12 februari al weer gedaald is.

klopt! De R van het rivm is hoog omdat deze gebaseerd is op een vergelijking van de sneeuwweek waarin extreem weinig werd getest  met de week erna, waarin een inhaalslag werd gemaakt. Ja logisch dat je dan tegen een flinke groei van het aantal positieve testen aan loopt, zeker als ineens ook kinderen veel getest worden. Het zegt helemaal niks over een groei van besmettingen of besmettelijke personen in Nederland. 

Pief schreef op 03-03-2021 om 16:16:

[..]

Het RIVM en Hugo de jonge zeggen dat we in de derde golf zitten. In de tweede week van de derde golf om precies te zijn.

Ik ben Hugo de Jonge niet en werk ook niet bij het RIVM. Je hoeft mij niet te overtuigen van wel of geen derde golf. Ik vind versoepelingen op dit moment spannend en behoorlijk risicovol. Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat er zoals jij beweert geen derde golf is of zal komen.

boekenlegger schreef op 03-03-2021 om 16:27:

[..]

Ik ben Hugo de Jonge niet en werk ook niet bij het RIVM. Je hoeft mij niet te overtuigen van wel of geen derde golf. Ik vind versoepelingen op dit moment spannend en behoorlijk risicovol. Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat er zoals jij beweert geen derde golf is of zal komen.

Ik had het dus niet over jou En je mag het spannend vinden natuurlijk. Ik vind het spannender om niet te versoepelen eerlijk gezegd, ik maak me zorgen om sterk afnemend draagvlak en steeds meer protest. Als het hek van de dam is kan de regering nog zoveel maatregelen opleggen, maar dan helpt helemaal niks meer. Het gaat allemaal om gedrag en als mensen niet meer meedoen dan zijn de gevolgen niet te overzien.  

IngeR68 schreef op 03-03-2021 om 16:03:

[..]

Dat weet je wel, dat kun je zien in de grafieken van vóór de avondklok.

Nee dus. De omstandigheden zijn nu namelijk anders dan toen. Het aandeel van de (waarschijnlijk) besmettelijker variant is nu hoger dan in januari. Die besmettingen stijgen dus nog steeds, al gaat het een stuk langzamer dan eerst gevreesd werd. De "gewone" variant daalt hard. Daardoor lijkt het totale cijfer op dit moment te stabiliseren of licht te dalen.

Hugo de Jonge 

Waar ik mij toch weleens over verbaas is het gemopper over teveel optimisme van De Jonge. Hoe kijkt iedereen die daar verbolgen over is dan tegen de hele situatie aan? Vanaf het begin was al duidelijk, dat de hele toestand een groot broddellapje was voor élk land. Mijn oudste kind was ook een soort broddellapje. Met de kennis van achteraf weet je altijd beter, zo vind ik dat ik soms beter had moeten kiezen. Jammer maar het zij zo. Zo kijk ik ook naar alles van corona. Ze doen hun best op dit broddellapje, maar het is nog steeds ditzelfde broddellapje. Als er een nieuwe pandemie van covid x uitbreekt en ze kijken totaal niet meer naar dit broddellapje, dan valt er meer te verwijten dan nu. 

Nederland zou het slechter doen dan andere landen, trager, dommer, enz. maar bij de eindstreep vermoed ik dat er een redelijk gelijke stand is. Een beetje meer vertrouwen daarin zou helpen tegen het wappievirus.

boekenlegger schreef op 03-03-2021 om 16:32:

[..]

Nee dus. De omstandigheden zijn nu namelijk anders dan toen. Het aandeel van de (waarschijnlijk) besmettelijker variant is nu hoger dan in januari. Die besmettingen stijgen dus nog steeds, al gaat het een stuk langzamer dan eerst gevreesd werd. De "gewone" variant daalt hard. Daardoor lijkt het totale cijfer op dit moment te stabiliseren of licht te dalen.

Ja dat zou je denken als je het rivm volgt en niet verder leest dan het persbericht. Maar het aandeel van de Britse variant is helemaal niet gestegen sinds januari. Gisteren zijn ook de metingen van de verschillende varianten weer op de website gezet. Daarin zie je een afname. De hoogste meting van de Britse variant in nl was 23 procent. Dat stond in de cijfers van vorige week. Deze week wordt de Britse variant niet eens meer genoemd. Dus de Britse variant stijgt niet, maar neemt zelfs af. Die percentages van 70 en 50 procent die eerder werden genoemd waren schattingen gebaseerd op een geschatte R. Een schatting op basis van een schatting dus.

Draagvlak.

Ja, daar maak ik me ook zorgen over. Hoe houd je iedereen betrokken bij de benodigde maatregelen. Er zijn voor wat ik zie maar twee manieren. Of meer ondernemers beter steunen of toch meer toestaan onder stricte voorwaarden.

Zeker in winkels en horeca weet men inmiddels wat de valkuilen zijn.

Maar ik zal me iets minder zorgen gaan maken als de cijfers echt gaan dalen. Dat doen ze namelijk echt niet. Ondanks alle beperkingen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.