Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

'Om hun leven veilig te houden...' Het is iets groter: zoonlief is gebaat bij een samenleving, waarin ouderen niet opgesloten worden of nonchalant massaal sterven aan een, aanvankelijk onbekend, virus.

Wellicht waren ze al gevaccineerd (ja, dan moet je je nog aan de regels houden), of hebben ze besloten dat hun leven wel voltooid is (wat een ander niet voor hen kan besluiten) en nemen ze meer risico. Weet jij veel.

Tsjor

Leven er laten leven

Ja prima maar dan wel iedereen. Rutte vorige week mooi praten over hou vol en alleen samen krijgen we corona onder controle.  En dat samen strijden tegen corona is steeds minder aan de orde. 

Mensen die samen (lees met 6 volwassenen op visite) een feestje vieren hebben op dat moment een gezellig avondje en vergroten de kans op besmettingen.  Zij leven vrolijk verder waardoor anderen de kans op een normaal leven nog even on hold moeten zetten. Niet alleen ik, mijn pubers,  mijn familie maar ook andere jongeren die niet naar school kunnen en hun opleiding zien mislukken, kleine ondernemers die al maanden geen inkomsten hebben, omdat hun bedrijf in de horeca of niet essentiële zaken al maanden dicht is.  Ik gun iedereen een normaal leven al is dat volgens het nieuwe normaal. 

Als we het samen moeten volhouden dan ook iedereen en dan heb ik een mening over die illegale feestjes en het stiekem bij elkaar komen. Mag ik?  En nu het al zo lang duurt irriteert het mij ook,  heb ik geen begrip meer voor mensen die zichzelf en feestje gunnen, daar klachten van krijgen en in quaraintaine moeten en daardoor niet kunnen werken in essentiële beroepen. En zo blijft het doorgaan en komen we nooit aan het eind van de tunnel. 

tsjor schreef op 02-03-2021 om 09:43:

'Om hun leven veilig te houden...' Het is iets groter: zoonlief is gebaat bij een samenleving, waarin ouderen niet opgesloten worden of nonchalant massaal sterven aan een, aanvankelijk onbekend, virus.

Wellicht waren ze al gevaccineerd (ja, dan moet je je nog aan de regels houden), of hebben ze besloten dat hun leven wel voltooid is (wat een ander niet voor hen kan besluiten) en nemen ze meer risico. Weet jij veel.

Tsjor

Ja, maar ik snap dan wel dat een puber het zo ziet. Dat hij zichzelf dingen moet ontzeggen om de ouderen te helpen. Vind dat al heel knap eigenlijk, dat hij het zo verwoordt. 

Hangplekken voor ouderen ken ik hier eigenlijk niet. En jongeren zie ik ook nog wel hangen, of massaal samen op voetbalveldjes samenscholen. Fijn voor ze, denk ik dan. Ik ga daar niet over oordelen. Jongeren hebben dat ook nodig. En het is mij ook nog steeds niet duidelijk hoe vaak besmettingen nu buiten plaats vinden. Is daar al een goed onderzoek naar gedaan?

Tango1970 schreef op 02-03-2021 om 10:25:

[..]

Ja, maar ik snap dan wel dat een puber het zo ziet. Dat hij zichzelf dingen moet ontzeggen om de ouderen te helpen. Vind dat al heel knap eigenlijk, dat hij het zo verwoordt.

Hangplekken voor ouderen ken ik hier eigenlijk niet. En jongeren zie ik ook nog wel hangen, of massaal samen op voetbalveldjes samenscholen. Fijn voor ze, denk ik dan. Ik ga daar niet over oordelen. Jongeren hebben dat ook nodig. En het is mij ook nog steeds niet duidelijk hoe vaak besmettingen nu buiten plaats vinden. Is daar al een goed onderzoek naar gedaan?

Ik heb hier wel de gekuiste versie weergegeven van hoe hij het "ziet".

Met de opsluiten bedoelde hij echt de gevangenis, omdat de bejaarden hier er eigenlijk al een jaar mee weg komen. Samenkomen met meer dan het aantal toegestane personen wordt hier al sinds het begin van de maatregelen gedoogd. Sowieso is handhaving hier niet erg streng, ook niet voor corona uitbrak. In ons dorp kun je vanaf oktober vuurwerk afsteken zonder enige consequentie. 

Ik was net even op pad voor een click and collect boodschap.  Ondernemer aan het pleintje waar de ouderen samenkomen,  kort praatje gemaakt over de corona situatie.  Zij weergeeft 8 zich ook groen een geel.  Ze mag geen bord tegen de gevel zetten met haar procedure voor dat click and collect,  als ze een praatje maakt met een afdalende klant is handhaving er als de kippen bij om te zeggen dat het ophalen van een boodschap geen 10 minuten hoeft te duren maar die ouderen sommeren naaste huis te gaan dat gebeurt niet. 

Over dat punt van die groepjes in de buitenlucht: Ik begrijp eigenlijk niet waarom er binnen de regels niet wat meer mensen samen kunnen komen in de buitenlucht. In het voorjaar kwam uit onderzoek dat overdracht buiten veel zeldzamer was door de luchtstromen. Ik heb ook geen onderzoeken gezien die dat tegenspreken. Waarom is die regel zo 'strak afgesteld'? Ik kan dat niet goed plaatsen. Iemand van jullie een idee of een onderzoek gezien dat een groter risico aantoonde? 

Ik krijg wel eens de indruk dat de handhavers zich vooral richten op wat lekker makkelijk is. Afgelopen zomer in Amsterdam vergelijkbare verhalen: wel de horeca-ondernemers op de huid zitten (die kunnen namelijk niet weglopen of uit hun slof schieten, denk ik dan vals), maar niet de grote groepen aanpakken die soms op nog geen steenworp afstand van diezelfde horeca-ondernemers allemaal samenklitten.

Dat samenklitten is niet per se bewust samenklitten vermoed ik, ze komen individueel of in kleine groepjes naar aantrekkelijke plekken en daar zitten ze dan allemaal tegelijk. En dan heb je dus een grote groep. Maar goed, daar de confrontatie mee aangaan is lastig, voor een boa (grote mond, kans op opstootjes), dus dan maar de individuele kleine middenstander aanpakken, die kan geen kant op en dan heb je toch wat gedaan.

En optreden tegen samenklittende bejaarden vindt men vermoedelijk ongemakkelijk. Dat lijkt me onvoldoende reden om ervan af te zien. Gewoon aanspreken en sommeren zich onmiddellijk te verspreiden zou al wat zijn.

Groeten,

Temet

Zelf maar ff gegoogeld naar verspreiding in de buitenlucht  

BBC, Geplaatst op 5 februari

https://www.bbc.com/news/explainers-55680305#:~:text=Researchers%20say%20infections%20can%20happen,that's%20out%20in%20the%20open.

Volgens dit BBC-artikel is er 'een handvol gevallen' bekend van overdracht in de buitenlucht. 

Als je elkaar passeert zou je in iemands gezicht moeten hoesten om die persoon te besmetten. Er wordt met name gewaarschuwd tegen 'in iemands slipstream lopen/ademen'. Dan zou langere tijd 'benedenwinds' van iemand zitten dus ook risicovol zijn. 

Er wordt ook een recent gepubliceerd Italiaans onderzoek aangehaald dat zegt dat in volledig open ruimten (dus niet overkapt of overdekt) waar het niet te druk is, het risico 'very low' is:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33307081/

"Results indicate very low (<1 RNA copy/m3) average outdoor concentrations in public area, excluding crowded zones, even in the worst case scenario and assuming a number of infects up to 25% of population. On average, assuming a number of infects equal to 10% of the population, the time necessary to inspire a quantum (i.e. the dose of airborne droplet nuclei required to cause infection in 63% of susceptible persons) would be 31.5 days in Milan (range 2.7-91 days) and 51.2 days in Bergamo (range 4.4-149 days). Therefore, the probability of airborne transmission due to respiratory aerosol is very low in outdoor conditions, even if it could be more relevant for community indoor environments, in which further studies are necessary to investigate the potential risks."

Het risico van het aanraken van parkbanken of prullenbakken wordt ook zeer laag geacht: te lage concentraties (was in het voorjaar ook al duidelijk uit onderzoek met winkelkarretjs, je zou ergens overheen moeten hoesten om genoeg virus achter te laten)

De conclusie van de BBC: 

"All the evidence points to the vast majority of Covid infections happening indoors."

Oftewel: die oudjes op die hangplek zijn niet of nauwelijks in gevaar als dat een open plek is. Ik zou zelf geloof ik nog opletten dat ik niet tegenover elkaar maar naast elkaar zou gaan zitten. Voldoende afstand uiteraard. 

Ik snap eigenlijk best dat daar niet op gehandhaafd wordt. Zouden ze voor jongeren ook niet moeten doen. Véél beter buiten dan binnen samenkomen. Ik snap wel dat het moeilijk te reguleren is. Ga maar eens in zo'n groep grenzen stellen, met name in een grotere groep pubers of jonge mannen zal dat niet gemakkelijk zijn. Dat zal dan ook wel de reden zijn dat het volgens de regels niet mag. Toch jammer. Het is echt wel tijd dat mensen elkaar weer meer kunnen ontmoeten. Er is echt wel veel diepe eenzaamheid en verveling, juist ook onder alleenstaande, oudere mensen. Ik hoor zo links en rechts echt schrijnende verhalen. En ik merk zelf ook dat verschillende oudere mensen in mijn omgeving mentaal achteruit sukkelen, hun scherpte verliezen: er gebeurt te weinig om 'bij te blijven'. Best pijnlijk om te zien. Ik hoop dat dat weer wat opknapt als het sociale leven weer op gang komt. In die zin kun je van jonge mensen denken: dat komt wel weer, maar van oudere mensen ben ik daar niet zo zeker van. De motivatie en het perspectief is anders. Ze lijken er meer in te berusten, of moet je zeggen, weg te zakken? 

Buiten inderdaad.

ja, dat had ik dan ook gehoopt dat er meer gekaasschaafd zou worden met opties in de buitenlucht zoals terrassen bij de horeca en sportscholen in de buitenlucht.

Ik zie liever dat scholen hun tijd samen ook buiten doorbrengen en wel sporten en zwemmen buiten maar de lessen nog zoveel mogelijk online. Ja, uiteraard met uitzondering van de examenklassen enzovoort.

https://nos.nl/artikel/2370921-rivm-past-folder-aan-pas-op-je-bent-niet-meteen-beschermd-na-vaccinatie.html

Eindelijk ook een artikel dat stelt dat de uitleg over de basismaatregelen veel beter kan. Het wordt nu actueel omdat mensen direct na vaccinatie menen 'veilig' te zijn terwijl het lichaam tijd nodig heeft om een volwaardige afweer tegen het virus te kunnen ontwikkelen. Gemiddeld zo'n maand, afhankelijk van welk vaccin en hoeveel prikken.  Dus de folder na vaccinatie wordt aangepast.

Als de basishygieneregels goed gebruikt worden kan er meer dan je denkt. Maar er is ook makkelijk een uitbraak als men niet goed geïnformeerd is en zich er niet aan weet te houden. Nog los van de moeheid van mensen om überhaupt rekening te houden.

In Zweden moppert de horeca ook. De overheid laat de horeca gewoon open maar tegelijk waarschuwt ze mensen om niet naar de horeca te gaan. Dus daar is weer een sterke daling van de inkomsten voor de horeca het gevolg van. 

Ach, dat hadden we verdrongen. Toen de scholen in juni weer open mochten, mocht een van de kinderen alleen een keer per week buiten gymmen. Dus nu in juichstemming: de scholen gaan weer een beetje open! Weer minimaal: een dag per week, in ieder geval een blokuur gym. Nou, hoera. Maar ook andere vakken, gelukkig. Andere kind kan weer blij elke dag halve dagen naar school en de andere helft online. 

Hoe is het bij jou @Temet? Was jij de vorige keer niet de winnaar met een keer 20 minuten les? 

Hannemeike,

De winnaar was de school van dochter, die had alleen online les toen de scholen weer opengingen na de eerste lockdown. Alleen toetsen waren op school.

Die r van ruim boven de 1, klopt dat wel? Wellicht twee weken geleden toen die uitgerekend kon worden. Maar ik geloof er op dit moment helemaal niets van. Het percentage positieve testen neemt af, en ook het voorkomen van het virus in het rioolwater. Ik heb dus goede hoop dat de r inmiddels al weer onder de 1 is.

Daglichtlamp schreef op 02-03-2021 om 17:22:

Die r van ruim boven de 1, klopt dat wel? Wellicht twee weken geleden toen die uitgerekend kon worden. Maar ik geloof er op dit moment helemaal niets van. Het percentage positieve testen neemt af, en ook het voorkomen van het virus in het rioolwater. Ik heb dus goede hoop dat de r inmiddels al weer onder de 1 is.

Het klopt als je alleen uitgaat van de positieve testen. Punt is alleen dat er heel veel meer getest is (20 procent) en dat het aantal besmettingen gegroeid is met 7 procent. Dus eigenlijk goed nieuws idd.  Op het aantal positieve testen kun je geen R berekenen lijkt me,  dat is veel te afhankelijk van het totaal aantal testen. Maar dat doet het rivm wel. 

Beter is het om te kijken naar de bezetting in de ziekenhuizen, hoewel dat ook niet helemaal klopt. Mensen die bv met een gebroken been in het ziekenhuis liggen en daar positief testen tellen mee bij de covid- bezetting.  Maar het is in ieder geval betrouwbaarder dan het aantal positieve testen. Als je daar naar kijkt dan is de R idd nog steeds onder de 1. 

Het ziet er dus eigenlijk best wel goed uit. De R is al sinds half december onder de 1, de Britse variant is enorm meegevallen tot nu toe. Toch zitten we volgens het rivm sinds vorige week in de derde golf en ziet het er niet goed uit. Ik snap echt niet dat ze maar negatief blijven communiceren. Het is gewoon niet geloofwaardig meer.  Zien ze niet dat dit alleen maar bijdraagt aan de onrust die er al is?

IngeR68

IngeR68

02-03-2021 om 17:41

Nummer schreef op 02-03-2021 om 17:36:

Ja de R ligt weer boven één: Corona-epidemie neemt weer toe, RIVM noemt vooruitzichten nog niet goed | NOS

Welnee. De Britse variant wordt berekend (!) op 1,26. We weten het dus niet.

Nummer schreef op 02-03-2021 om 17:36:

Ja de R ligt weer boven één: Corona-epidemie neemt weer toe, RIVM noemt vooruitzichten nog niet goed | NOS

De uitgerekende r half februari lag ruim boven de 1. Ik betwijfel alleen of dat nu nog zo is. Ga zelf maar na, als die r van twee weken geleden zo hoog gebleven was dan hadden de besmettingen veel sneller moeten stijgen de afgelopen twee weken. Dus wellicht klopt het uitgerekende cijfer wel, maar dan nog vermoed ik dat de r die we over twee weken publiceren (dus de r van vandaag) juist onder de 1 zal liggen.

Meer vrijheden en dan dalende cijfers?

Er zijn positieve dingen. Er zijn minder tehuizen waar besmettingen heersen. Dat lijkt me een belangrijk effect van de vaccinaties van ouderen en hun zorgpersoneel.

Dat betekent dat de besmettingen iets op kunnen lopen zonder dat ziekenhuis en IC gaan overlopen. Er kunnen alleen nog steeds mensen ziek worden met langdurige gezondheidsklachten, juist die niet in het ziekenhuis komen en die jonger zijn.

Ook bij kinderen neemt het aantal ziektegevallen toe.

IngeR68

IngeR68

02-03-2021 om 19:55

AnneJ schreef op 02-03-2021 om 18:28:

Meer vrijheden en dan dalende cijfers?

Er zijn positieve dingen. Er zijn minder tehuizen waar besmettingen heersen. Dat lijkt me een belangrijk effect van de vaccinaties van ouderen en hun zorgpersoneel.

Dat betekent dat de besmettingen iets op kunnen lopen zonder dat ziekenhuis en IC gaan overlopen. Er kunnen alleen nog steeds mensen ziek worden met langdurige gezondheidsklachten, juist die niet in het ziekenhuis komen en die jonger zijn.

Ook bij kinderen neemt het aantal ziektegevallen toe.

Ziektegevallen zijn niet erg. Opname in het ziekenhuis en de IC, en overlijdens, die moeten de maatstaf zijn.

"Ziektegevallen zijn niet erg. Opname in het ziekenhuis en de IC, en overlijdens, die moeten de maatstaf zijn."

Ik zie alleen maar artikelen waarin aangegeven wordt dat we wel een serieus probleem hebben met zieke jongere mensen die niet opgenomen wel langdurig ernstig invaliderende klachten houden.

En het toenemen van (ook ernstige) ziekte onder kinderen. Onlangs een artikel over 100 kinderen per week op de IC in Engeland. Niet erg?

AnneJ schreef op 02-03-2021 om 20:22:

En het toenemen van (ook ernstige) ziekte onder kinderen. Onlangs een artikel over 100 kinderen per week op de IC in Engeland. Niet erg?

Dit gaat over de Nederlandse situatie:

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2369942-meer-kinderen-met-zeldzame-ontstekingsziekte-na-corona-infectie.html

"Volgens kinderarts Bannier is de zeldzame ontstekingsziekte geen reden om kinderen thuis te houden van school of de kinderopvang. "In een normaal jaar belanden er meer kinderen op de IC vanwege andere infectieziekten als het RS-virus of het griepvirus. Door hygiënemaatregelen, opgelegd door de overheid, zien we die nu vrijwel niet. Je moet zo'n ernstige ziekte wel in het juiste perspectief blijven zien."

Besmetting in de buitenlucht

Wat mij kennelijk blijft intrigeren is dit bericht: 

13 ME'ers besmet na avondklokrellen, 43 agenten in quarantaine - https://nos.nl/l/2367205

Hoe kon dat nou gebeuren, als besmetting in de buitenlucht maar een handvol gevallen zou opleveren? Hebben ze allemaal snel hun helm afgezet?

Ixia. schreef op 02-03-2021 om 22:16:

Besmetting in de buitenlucht

Wat mij kennelijk blijft intrigeren is dit bericht:

13 ME'ers besmet na avondklokrellen, 43 agenten in quarantaine - https://nos.nl/l/2367205

Hoe kon dat nou gebeuren, als besmetting in de buitenlucht maar een handvol gevallen zou opleveren? Hebben ze allemaal snel hun helm afgezet?

Ze worden vervoerd in busjes, dicht op elkaar gepakt.

EmmaT schreef op 02-03-2021 om 22:22:

[..]

Ze worden vervoerd in busjes, dicht op elkaar gepakt.

dat zou een verklaring kúnnen zijn.  Dan zou je ook nog moeten weten of een me'er de bron van besmetting was of toch een demonstrant. Terug bij af dus 😊

Ixia. schreef op 02-03-2021 om 22:34:

[..]

dat zou een verklaring kúnnen zijn. Dan zou je ook nog moeten weten of een me'er de bron van besmetting was of toch een demonstrant. Terug bij af dus 😊

Bij aanhoudingen wordt er ook wel vaak in het gezicht gespuugd oid. Dus dat is wel wat anders dan buiten staan praten. 

Een fijn bericht om de dag mee te beginnen. De Jonge: begin juli minstens één prik voor iedereen die wil

Zonder problemen met de leveringen door farmaceuten kunnen begin juli alle Nederlanders die een vaccin willen, minstens één keer geprikt zijn tegen het coronavirus. Dat zei minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid in het televisieprogramma Op1.

In reactie op vragen over hoe het gaat met de Nederlandse vaccinactiecampagne, sloeg De Jonge aan het rekenen. Hij zei daarbij te denken dat van de 14 miljoen volwassen Nederlanders 80 tot 85 procent zich wil laten vaccineren. Van hen kan volgens De Jonge tweederde begin juli volledig beschermd zijn met twee doses van het vaccin. De rest zou één prik gehad kunnen hebben. Dat komt dus neer op 8 miljoen mensen die twee keer zijn ingeënt, en 4 miljoen die één prik hebben gekregen.

De minister bracht bij het rekenen in herinnering dat anderhalve week geleden de miljoenste prik is gezet. Hij verwacht de tweede miljoen half maart te bereiken en de derde miljoen verwacht hij "op de drempel maart/april".

De Jonge benadrukte wel dat de vaccinatiecampagne afhankelijk is van de leveringen door farmaceuten. Bij tegenvallers kan er meer tijd nodig zijn voordat iedereen gevaccineerd is. Eerder mikte het kabinet er nog op om voor de herfst iedereen gevaccineerd te hebben.

NOS

Ja!!! Supergoed nieuws. Ik werd er ook vrolijk van vanochtend. Go Hugo! Fijn dat hij ook eens goed nieuws kan brengen. En voor ons ook. Als het einde in zicht is, is het misschien wat gemakkelijker vol te houden. 

Mija schreef op 03-03-2021 om 09:49:

Ja!!! Supergoed nieuws. Ik werd er ook vrolijk van vanochtend. Go Hugo! Fijn dat hij ook eens goed nieuws kan brengen. En voor ons ook. Als het einde in zicht is, is het misschien wat gemakkelijker vol te houden.

Ik ben inmiddels wel wat sceptisch als het nieuws van Hugo komt, maar vooruit,  goed nieuws geven we het voordeel van de twijfel. 

IngeR68

IngeR68

03-03-2021 om 10:18

Mija schreef op 03-03-2021 om 09:49:

Ja!!! Supergoed nieuws. Ik werd er ook vrolijk van vanochtend. Go Hugo! Fijn dat hij ook eens goed nieuws kan brengen. En voor ons ook. Als het einde in zicht is, is het misschien wat gemakkelijker vol te houden.

Hugo brengt wel vaker goed nieuws. Om er vervolgens op terug te moeten komen. Het is toch een gevalletje 'in de zomer krijg je een eigen paard. Áls ik voor die tijd de hoofdprijs in de Staatsloterij win'.

Ik heb de datum van 1 mei in mijn hoofd. Ernst Kuipers noemde die datum even. 

1 mei, dan zou de derde golf weer moeten zijn gaan liggen (wauw, 4 werkwoorden), zijn er meer vaccinaties en vooral: dan wordt het beter weer. Ik hoop zo heel erg, dat we vanaf 1 mei weer meer mogen, met veilige afstand, mondkapje, handen wassen etc. Maar wel horeca open (wellicht niet zo lang 's avonds), pretparken, wandelen, zwemmen, etc. Avondklok mag dan nog blijven wat mij betreft, dat is nog wel te doen. Thuis werken, och, ook daar mogen wel versoepelingen in komen, bijvoorbeeld 1 dag per week naar kantoor, om collega's te zien, overleg etc. Ex-man is in deze tijd met pensioen gegaan. Dat is zo kaal: einde van de -meet-, en bedankt.  Een korte bijeenkomst op afstand etc. zou echt verschil maken. 

Tsjor

Wat ik hoop is dat, zoals beloofd, eerst het hoger onderwijs weer open gaat. Dat duurt nu al een jaar.

Wat ik denk is dat we mazzel hebben met het vroege voorjaar. Pollen in de lucht = virus uit de lucht. Zoiets. Terassen gaan heel snel weer open, ik denk net na de verkiezingen. Er komt echt geen derde golf,  ik eet mijn schoen op als dat wel zo is. Wat wel gaat gebeuren is dat iedereen weer vrijer wordt als de ouderen zijn gevaccineerd. En dat de besmettingen dan stijgen en de bezetting in de ziekenhuizen nog niet afneemt, maar ook niet erg toeneemt. Beetje zoals nu: niet ideaal,  maar wel beheersbaar. 

Ik denk dat we per 1 mei alweer heel erg veel kunnen en mogen. Met het voorjaar en de vaccinaties kan dat eigenlijk niet anders. Evenementen kunnen vanaf 1 juli weer en ik denk eigenlijk dat het dan wel weer zonder al dat testgedoe kan. Zeker buiten. 

De anderhalve meter verdwijnt op een natuurlijke manier. Maar wanneer zullen ze de mondkapjes afschaffen?

Nou pief, eet smakelijk

"Er komt echt geen derde golf, ik eet mijn schoen op als dat wel zo is."

Hoorde gisteren bij op 1 dat de derde gevild al beginnen is, ze weten alleen nog niet hoe hoog die gaat worden. 

Uit veiligheidsoverweging zou ik die schoen maar niet opeten,  stel je wordt er ziek van,  is er dan nog wel een bed voor je in het ziekenhuis? 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.