Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
AdHombre schreef op 01-02-2021 om 10:43:

Pief schreef op 01-02-2021 om 10:12:

Wat een complotdenken. Als je goed leest dan doen ze suggesties voor kleine aanpassingen in de maatregelen die vrij veilig ingestoken zijn. Zoals sporten in kleine groepjes in de buitenlucht. Ze pleiten er helemaal niet voor om alles open te gooien.

Jij denkt toch niet serieus dat ze tegen het openen van de scholen en het opheffen van de avondklok zijn? Je moet met kleine voorbeeldjes beginnen, maar als je eenmaal het principe hebt gevestigd dat we maatregelen compenseren door de IC toegang te beperken is de sky natuurlijk de limit. Geen complot hoor, ze zijn er heel openlijk in.

In het sturen op IC-bezetting beleid werden we enigszins beschermd door de capaciteit van de IC's. Als we ook dat al loslaten valt die bescherming weg en zou ik er niet van uitgaan dat je als vijftiger nog een IC plekje krijgt als dat nodig is.

Met een beetje pech ben je straks te oud voor de IC maar te jong voor een vaccin.

Dat angstbeeld hoeft niet uit te komen als je als een speer iedereen weet te vaccineren, maar zoals we allen weten is dat niet iets waar we op hoeven te rekenen. Het worden nog spannende maanden in 2021 en misschien ook nog wel in 2022.

Echt,  wat draaf jij door in je angsten zeg. Lees gewoon wat ze zeggen en zoek er toch niet van alles achter. Het is een tegengeluid, niet meer en niet minder. 

En tuurlijk worden we gevaccineerd en de risicogroepen al snel. Ik maak me daarna niet zo'n zorgen meer,  want dan kan de zorg het prima aan. Maar goed,  ik ben dus ook niet bangom het zelf te krijgen,  alleen om het door te geven aan kwetsbare mensen. Dus als die gevaccineerd zijn dan vind ik het wel mooi geweest met al die maatregelen. Het gros van de mensen met mij,  denk ik. 

Ik snap trouwens weinig van de volgorde van maatregelen. Het lijkt me logisch om eerst de scholen open te doen. Maar nu hebben ze het ook over het opheffen van de avondklok. Dan denk ik dat het een stuk nuttiger is om eerst de winkels weer open te doen. De avondklok heeft verder weinig impact op de economie.

Waar is zelf ook naar uitkijk is het weer vergroten van de groepsgrootte buiten van 2 naar 4 mensen. Nu ben je al in overtreding als je een echtpaar tegenkomt en daar mee staat te praten, ook al is dat ruim op veilige afstand.

Pief schreef op 01-02-2021 om 10:51:

Echt, wat draaf jij door in je angsten zeg. Lees gewoon wat ze zeggen en zoek er

https://www.rivm.nl/nieuws/Britse-variant-wint-terrein-in-Nederland

Het reproductiegetal van de klassieke Corona was op 6 januari 0,93 maar de B117 variant had op dezelfde datum een geschat reproductiegetal van 1,27. Dat was met de scholen dicht en nog geen avondklok als ik het wel heb. De B117 variant was nog in de minderheid maar is dat inmiddels wellicht niet meer. Een pandemie binnen de pandemie noemen ze het wel.

https://twitter.com/tylerblack32/status/1286713750624641027

Psychiater met genuanceerd verhaal over schoolgang.

Ondermeer "Tyler Black, MD@tylerblack32·24 jul. 2020Now is a world moment to both PROTECT our kids and NOURISH their well-being. there is NO reason to REQUIRE IN SCHOOL EDUCATION to accomplish those things, there are many ways to do it."

"Tyler Black, MD@tylerblack32·24 jul. 2020While there are some kids that flourish because of school structure, there are others that do not. Some kids get into great social structures, others do not. Some kids experience positive role modeling, others are exposed to bigotry, racism, and exclusion."

AdHombre schreef op 01-02-2021 om 11:11:

Pief schreef op 01-02-2021 om 10:51:

Echt, wat draaf jij door in je angsten zeg. Lees gewoon wat ze zeggen en zoek er

https://www.rivm.nl/nieuws/Britse-variant-wint-terrein-in-Nederland

Het reproductiegetal van de klassieke Corona was op 6 januari 0,93 maar de B117 variant had op dezelfde datum een geschat reproductiegetal van 1,27. Dat was met de scholen dicht en nog geen avondklok als ik het wel heb. De B117 variant was nog in de minderheid maar is dat inmiddels wellicht niet meer. Een pandemie binnen de pandemie noemen ze het wel.

Huh? Dit is niet een reactie op mijn post en het slaat ook niet op jouw post.  Die gingen over die artsen met hun volgens jou verderfelijke plannen om niemand met corona meer op de ic te behandelen.

Los daarvan ben ik erg benieuwd of die geschatte R van 1,3 van de Britse variant stand heeft gehouden. We zijn alweer een maand verder en ik heb geen metingen meer gezien. Dinsdag misschien? 

Mijn gok: bij lange na niet.

Ad, COVID-19 blijft. Je zou kunnen overwegen om naar China, Taiwan of Nieuw Zeeland te verhuizen, maar voor de rest van de wereld geldt dat COVID blijft. Dus zullen er elk jaar een substantieel aantal ouderen sterven aan COVID. Zeer kwetsbare ouderen komen nu al niet op de IC. De intensivisten in de NRC pleiten om nog kritischer te kijken naar wie je op de IC toelaat. Ze noemen twee voorbeelden van mensen met veel co-morbiditeit. Wat mij betreft een gezonde manier van kijken naar de huidige problematiek. Ik denk zelf overigens  dat zoiezo  de IC capaciteit omhoog, moet. Want die gezonde man van begin 70 wil je (misschien) nog wel een kans geven op de IC. En ook met vaccinaties zullen er COVID patiënten op de IC blijven komen. Het vaccin beschermt immers geen 100%. Ik ben voor openen van de scholen en openen van de niet essentiële winkels in combinatie met een strenger toelatingsbeleid op de IC, zoals de intensivisten voorstellen.

groet OmaVan2, voorheen MoederVan3, maar die alias was al vergeven

IngeR68

IngeR68

01-02-2021 om 11:38

Daglichtlamp schreef op 01-02-2021 om 11:08:

Ik snap trouwens weinig van de volgorde van maatregelen. Het lijkt me logisch om eerst de scholen open te doen. Maar nu hebben ze het ook over het opheffen van de avondklok. Dan denk ik dat het een stuk nuttiger is om eerst de winkels weer open te doen. De avondklok heeft verder weinig impact op de economie.

Voor het verlengen van de avondklok is opnieuw instemming van de Tweede Kamer nodig. Blijkbaar verwacht Rutte dat er geen meerderheid voor zal zijn in de Tweede Kamer. Dus brengt hij het voorstel niet in.

Pief schreef op 01-02-2021 om 11:30:
AdHombre schreef op 01-02-2021 om 11:11:

Pief schreef op 01-02-2021 om 10:51:

Echt, wat draaf jij door in je angsten zeg. Lees gewoon wat ze zeggen en zoek er

https://www.rivm.nl/nieuws/Britse-variant-wint-terrein-in-Nederland

Het reproductiegetal van de klassieke Corona was op 6 januari 0,93 maar de B117 variant had op dezelfde datum een geschat reproductiegetal van 1,27. Dat was met de scholen dicht en nog geen avondklok als ik het wel heb. De B117 variant was nog in de minderheid maar is dat inmiddels wellicht niet meer. Een pandemie binnen de pandemie noemen ze het wel.

Huh? Dit is niet een reactie op mijn post en het slaat ook niet op jouw post. Die gingen over die artsen met hun volgens jou verderfelijke plannen om niemand met corona meer op de ic te behandelen.

Los daarvan ben ik erg benieuwd of die geschatte R van 1,3 van de Britse variant stand heeft gehouden. We zijn alweer een maand verder en ik heb geen metingen meer gezien. Dinsdag misschien?

Mijn gok: bij lange na niet.

Gek genoeg viel de helft van mijn reactie weg bij het posten, maar goed zo is het ook prima. Dit is de laatste inschatting, de R berekening loopt altijd een paar weken achter en kan best wat gezakt zijn door de avondklok (die we nu weer afschaffen). De ervaring leert dat mensen moeite hebben om te bevatten dat een hoge R altijd leidt tot een piek, het duurt even, maar dan ben je aan de beurt. Het verschil tussen de oude en de nieuwe variant is wat dat betreft veelzeggend. Zoveel harder zal het nl. gaan dan we al gewend zijn.

OmaVan2 schreef op 01-02-2021 om 11:31:

Ad, COVID-19 blijft. Je zou kunnen overwegen om naar China, Taiwan of Nieuw Zeeland te verhuizen, maar voor de rest van de wereld geldt dat COVID blijft. Dus zullen er elk jaar een substantieel aantal ouderen sterven aan COVID. Zeer kwetsbare ouderen komen nu al niet op de IC. De intensivisten in de NRC pleiten om nog kritischer te kijken naar wie je op de IC toelaat. Ze noemen twee voorbeelden van mensen met veel co-morbiditeit. Wat mij betreft een gezonde manier van kijken naar de huidige problematiek. Ik denk zelf overigens dat zoiezo de IC capaciteit omhoog, moet. Want die gezonde man van begin 70 wil je (misschien) nog wel een kans geven op de IC. En ook met vaccinaties zullen er COVID patiënten op de IC blijven komen. Het vaccin beschermt immers geen 100%. Ik ben voor openen van de scholen en openen van de niet essentiële winkels in combinatie met een strenger toelatingsbeleid op de IC, zoals de intensivisten voorstellen.

groet OmaVan2, voorheen MoederVan3, maar die alias was al vergeven

Ik word een beetje moe van al die zogenaamd vriendelijk bedoelde suggesties om te verhuizen.

Mijn analyse was dat de definitie van ouderen straks zodanig wordt opgerekt dat ook jij en ik eronder vallen. De 'echte' ouderen zijn dan al gevaccineerd. Sterkte dan als je niet in een voorrangsgroep zit.

AdHombre schreef op 01-02-2021 om 11:41:
Pief schreef op 01-02-2021 om 11:30:
AdHombre schreef op 01-02-2021 om 11:11:

Pief schreef op 01-02-2021 om 10:51:

Echt, wat draaf jij door in je angsten zeg. Lees gewoon wat ze zeggen en zoek er

https://www.rivm.nl/nieuws/Britse-variant-wint-terrein-in-Nederland

Het reproductiegetal van de klassieke Corona was op 6 januari 0,93 maar de B117 variant had op dezelfde datum een geschat reproductiegetal van 1,27. Dat was met de scholen dicht en nog geen avondklok als ik het wel heb. De B117 variant was nog in de minderheid maar is dat inmiddels wellicht niet meer. Een pandemie binnen de pandemie noemen ze het wel.

Huh? Dit is niet een reactie op mijn post en het slaat ook niet op jouw post. Die gingen over die artsen met hun volgens jou verderfelijke plannen om niemand met corona meer op de ic te behandelen.

Los daarvan ben ik erg benieuwd of die geschatte R van 1,3 van de Britse variant stand heeft gehouden. We zijn alweer een maand verder en ik heb geen metingen meer gezien. Dinsdag misschien?

Mijn gok: bij lange na niet.

Gek genoeg viel de helft van mijn reactie weg bij het posten, maar goed zo is het ook prima. Dit is de laatste inschatting, de R berekening loopt altijd een paar weken achter en kan best wat gezakt zijn door de avondklok (die we nu weer afschaffen). De ervaring leert dat mensen moeite hebben om te bevatten dat een hoge R altijd leidt tot een piek, het duurt even, maar dan ben je aan de beurt. Het verschil tussen de oude en de nieuwe variant is wat dat betreft veelzeggend. Zoveel harder zal het nl. gaan dan we al gewend zijn.

En ik denk dus dat die R van de Britse variant lang niet zo hoog ligt als in de modellen berekend. En dat deze dus in de afgelopen weken flink lager was dan de geschatte 1,3, die puur en alleen op aannames gebaseerd is. Dan heb je dus geen exponentiële groei van die variant.  Ik wil metingen zien, steekproeven. Niet opnieuw alleen maar modellen.

Ad,

en denk je dat anderen daar niet over nadenken?

jouw mening is niet de enige. Je slaat heel makkelijk mijn posting over en die van omavan2 over hetzelfde begrijp je verkeerd.

Gr Angela 

AdHombre schreef op 01-02-2021 om 11:44:
OmaVan2 schreef op 01-02-2021 om 11:31:

Ad, COVID-19 blijft. Je zou kunnen overwegen om naar China, Taiwan of Nieuw Zeeland te verhuizen, maar voor de rest van de wereld geldt dat COVID blijft. Dus zullen er elk jaar een substantieel aantal ouderen sterven aan COVID. Zeer kwetsbare ouderen komen nu al niet op de IC. De intensivisten in de NRC pleiten om nog kritischer te kijken naar wie je op de IC toelaat. Ze noemen twee voorbeelden van mensen met veel co-morbiditeit. Wat mij betreft een gezonde manier van kijken naar de huidige problematiek. Ik denk zelf overigens dat zoiezo de IC capaciteit omhoog, moet. Want die gezonde man van begin 70 wil je (misschien) nog wel een kans geven op de IC. En ook met vaccinaties zullen er COVID patiënten op de IC blijven komen. Het vaccin beschermt immers geen 100%. Ik ben voor openen van de scholen en openen van de niet essentiële winkels in combinatie met een strenger toelatingsbeleid op de IC, zoals de intensivisten voorstellen.

groet OmaVan2, voorheen MoederVan3, maar die alias was al vergeven

Ik word een beetje moe van al die zogenaamd vriendelijk bedoelde suggesties om te verhuizen.

Mijn analyse was dat de definitie van ouderen straks zodanig wordt opgerekt dat ook jij en ik eronder vallen. De 'echte' ouderen zijn dan al gevaccineerd. Sterkte dan als je niet in een voorrangsgroep zit.

Dat is geen analyse,  dat neigt naar complot. Daar ben je toch niet werkelijk bang voor,  hoop ik. 

Ad en AnneJ kunnen samen een draadje starten. Complot of niet? 

Met als tegenhanger: de maatschappij dat zijn wij en discussies over alle wegen naar Rome kunnen gevoerd worden zonder continu de suggestie dat er een verborgen agenda achter zit.

gr Angela

Doe je niet mee aan het wensdenken van scholen open, de IC kan het aan, dan ben je bezig met een complot.

Wat niet wegneemt dat de huidige besluitvorming een hoog gehalte aan belangen, maatschappelijke druk en verkiezingsargumenten laat zien.

Angela1967 schreef op 01-02-2021 om 12:10:

Ad en AnneJ kunnen samen een draadje starten. Complot of niet?

Met als tegenhanger: de maatschappij dat zijn wij en discussies over alle wegen naar Rome kunnen gevoerd worden zonder continu de suggestie dat er een verborgen agenda achter zit.

gr Angela

Precies. Lijkt me heel gezond en deze discussie had wat mij betreft nog wel wat eerder mogen starten. 

Je kunt zelf ook een eigen draadje beginnen Angela. Ik beloof dat ik me er dan niet in zal mengen. Mits dat dan maar duidelijk is.

Het is maar goed dat het ziekenhuispersoneel, het zorgpersoneel, het openbaar vervoer en nog veel meer sectoren wel gewoon aan het werk blijven. De leerkrachten zijn echt de enigen die dicht willen blijven denk ik wel eens.

De 110 docenten op mijn school geven allemaal de voorkeur aan lesgeven in het lokaal voor een volle klas. Aangezien een kwart van ons personeel al corona heeft gehad is hun argwaan om in zo'n volle klas te gaan staan misschien begrijpelijk. In tegenstelling tot medisch personeel hebben zij geen beschermingsmiddelen. Leerlingen hoeven in de klas geen mondkapje op en docenten moeten het met een spatscherm, kuchscherm en ventilatie doen. En met positief geteste leerlingen die gewoon naar school komen omdat ze zich prima voelen. Helemaal aan het begin van de pandemie werd school door de GGD gebeld als er een leerling positief was, nu niet meer.

AnneJ schreef op 01-02-2021 om 12:13:

Je kunt zelf ook een eigen draadje beginnen Angela. Ik beloof dat ik me er dan niet in zal mengen. Mits dat dan maar duidelijk is.

dit draadje is prima daarvoor.

gr Angela

skik schreef op 01-02-2021 om 12:38:

De 110 docenten op mijn school geven allemaal de voorkeur aan lesgeven in het lokaal voor een volle klas. Aangezien een kwart van ons personeel al corona heeft gehad is hun argwaan om in zo'n volle klas te gaan staan misschien begrijpelijk. In tegenstelling tot medisch personeel hebben zij geen beschermingsmiddelen. Leerlingen hoeven in de klas geen mondkapje op en docenten moeten het met een spatscherm, kuchscherm en ventilatie doen. En met positief geteste leerlingen die gewoon naar school komen omdat ze zich prima voelen. Helemaal aan het begin van de pandemie werd school door de GGD gebeld als er een leerling positief was, nu niet meer.

En het grote probleem is ook dat het per school verschillend opgelost wordt/mag worden. Het ene bestuur faciliteert zijn onderwijzend en niet-personeel meer dan het andere bestuur. 

Ik zie een parallel tussen hoe de GGD-structuur niet goed geschikt is in crisis-situaties en hoe schoolbesturen met grote vrijheden niet dezelfde beschermingsacties organiseren voor personeel. 

En om het nog breder te trekken: er is afgelopen dagen overeenkomst/verschil gezocht met vaccinatielogistiek bij Mexicaanse griep*. Conclusies was dat overheid afgelopen najaar besloot het naar zich toe te trekken. En daar zijn ze niet goed genoeg voor opgelijnd. Als je genoeg tijd hebt wel, maar dat heb je eigenlijk nooit. 

gr Angela

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/waarom-het-vaccineren-tijdens-de-mexicaanse-griep-wel-lukte-en-nu-niet-omdat-de-overheid-alles-zelf-wil-doen~b8bcc3f5/

"‘Hugo de Jonge ziet juist graag een actievere rol van de overheid. Dit is een uitgelezen mogelijkheid om te laten zien dat de GGD tot zo’n grote operatie in staat is. Maar dat is wel een organisatie waarin de overheid zowel financieel als qua deskundigheid lang niet investeerde. Ik wil geen politiek oordeel vellen, maar op het moment dat je het systeem omgooit, moet je wel een analyse doen of de partij die de nieuwe strategie moet uitvoeren daartoe in staat is.’

Skik, ik wil je beeld over zorgsector wat rechtzetten. Bij ons (instelling) werken we met een mondkapjes, hetzelfde mondkapje waar iedereen mee loopt. Ik werk weliswaar niet specifiek met COVID patiënten maar in potientie kan dat ieder moment gebeuren. 

Patiënten hebben geen mondkapje en houden onvoldoende afstand, hoesten ons vol, knuffelen op onbewaakte momenten. We hebben geen spatscherm en ventilatie is vaak niet mogelijk. (We proberen contacten uiteraard kort te houden maar dat is niet altijd haalbaar) We hebben een pak en handschoenen liggen maar bij escalaties waarbij er veel fysiek contact is is er uiteraard niet altijd de mogelijkheid dat even aan te trekken. 

In de zorg is op sommige plekken de nood zo hoog dat personeel positief gestrest moet komen werken. Verder kan ik me van  veel beroepen voorstellen dat die minder te managen zijn. In de klas ben je toch, als het goed is, de baas. In het openbaar vervoer lukt je dat niet in ‘jouw trein’. (ja achteraf misschien, maar dan ben je al bespuwd)

IngeR68 schreef op 01-02-2021 om 11:38:
Daglichtlamp schreef op 01-02-2021 om 11:08:

Ik snap trouwens weinig van de volgorde van maatregelen. Het lijkt me logisch om eerst de scholen open te doen. Maar nu hebben ze het ook over het opheffen van de avondklok. Dan denk ik dat het een stuk nuttiger is om eerst de winkels weer open te doen. De avondklok heeft verder weinig impact op de economie.

Voor het verlengen van de avondklok is opnieuw instemming van de Tweede Kamer nodig. Blijkbaar verwacht Rutte dat er geen meerderheid voor zal zijn in de Tweede Kamer. Dus brengt hij het voorstel niet in.

Dat geldt ook voor de verlenging van de winkelsluiting. Die staan beide met een concrete datum in de regeling.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0044416/2021-01-27

Overigens moet de hele noodwet op 1 maart verlengd worden, ben benieuwd of dat nog op problemen gaat stuiten.

Angela1967 schreef op 01-02-2021 om 13:00:
AnneJ schreef op 01-02-2021 om 12:13:

Je kunt zelf ook een eigen draadje beginnen Angela. Ik beloof dat ik me er dan niet in zal mengen. Mits dat dan maar duidelijk is.

dit draadje is prima daarvoor.

gr Angela

Dit draadje ben je niet zelf begonnen.

AnneJ schreef op 01-02-2021 om 14:18:
Angela1967 schreef op 01-02-2021 om 13:00:
AnneJ schreef op 01-02-2021 om 12:13:

Je kunt zelf ook een eigen draadje beginnen Angela. Ik beloof dat ik me er dan niet in zal mengen. Mits dat dan maar duidelijk is.

dit draadje is prima daarvoor.

gr Angela

Dit draadje ben je niet zelf begonnen.

Dat maakt toch niet uit? Qua complottheorieën zijn jij en Ad in minderheid. Dus als je daarover wilt praten en wilt uitwisselen van linkjes kun je daar ā la Jeugdzorg een apart draadje voor starten. 

gr Angela

Angela1967 schreef op 01-02-2021 om 14:39:
AnneJ schreef op 01-02-2021 om 14:18:
Angela1967 schreef op 01-02-2021 om 13:00:
AnneJ schreef op 01-02-2021 om 12:13:

Je kunt zelf ook een eigen draadje beginnen Angela. Ik beloof dat ik me er dan niet in zal mengen. Mits dat dan maar duidelijk is.

dit draadje is prima daarvoor.

gr Angela

Dit draadje ben je niet zelf begonnen.

Dat maakt toch niet uit? Qua complottheorieën zijn jij en Ad in minderheid. Dus als je daarover wilt praten en wilt uitwisselen van linkjes kun je daar ā la Jeugdzorg een apart draadje voor starten.

Leuke frame. Ik heb geen complottheorieën dus ik voel me niet geroepen om daar een draadje voor te starten. Misschien moeten jullie een eigen wappiedraadje begonnen, maart ik beloof niet dat ik me daar buiten houd.

Wie is hier wappie? Jij suggereert dat Nederland richting Logans Run gaat 😆.

gr Angela

Angela1967 schreef op 01-02-2021 om 14:58:

Wie is hier wappie? Jij suggereert dat Nederland richting Logans Run gaat 😆.

gr Angela

Nee hoor, de wal keert het schip wel, maar we zullen weer een flinke deuk oplopen. Ik zorg wel dat ik er niet tussen zit.

Dames en heren, van mij mag iedereen stoppen met ellenlange quotes en het elkaar betichten van van alles en nog wat. Zo, dit is heel meta (lekker).

Toevoeging: https://www.ad.nl/werk/laten-we-stoppen-het-woord-wappie-rond-te-strooien~a37b2104/

Dat geldt ook voor termen als "complotdenker".

IngeR68

IngeR68

01-02-2021 om 16:15

AdHombre schreef op 01-02-2021 om 14:41:

Leuke frame. Ik heb geen complottheorieën dus ik voel me niet geroepen om daar een draadje voor te starten. Misschien moeten jullie een eigen wappiedraadje begonnen, maart ik beloof niet dat ik me daar buiten houd.

Wat jammer is, is dat zowel jij als AnneJ de neiging hebben om vals te worden en op de man te spelen als jullie geen gelijk krijgen. Daardoor krijgen draadjes waarin jullie de boventoon gaan voeren een hoog boze kleuter gehalte. Kleuter vindt mamma stom, dat niveau. Zulk gedrag kun je het beste negeren.

Deuken en wensdenken

Ad, we lopen al een jaar links en rechts deuken op en dat is zomaar nog niet afgelopen: mentale en fysieke gezondheid, economie, bewegingsvrijheid, educatie, sociaal, stadscentra etcetera. Het gaat er niet om óf we deuken oplopen maar wélke deuken we in welke mate verkiezen te vermijden of te accepteren. Daar zit een element van keuze in. Daar zijn die politici de hele tijd druk mee. 

En dat beschuldigen van wensdenken AnneJ, verwijst naar jóuw wensen. Niet iedereen deelt exact diezelfde wensen. Afwijkende meningen zijn wensdenken als je uitgaat van jouw doelstellingen als vaste waarde. Voor degenen die deze doelstellingen (nog) niet exact zo delen, zijn het (andere) afwegingen.

De discussie hier is in feite tijdverdrijf, een hobby. Het gewicht van uiteindelijk besluiten te moeten nemen, rust gelukkig niet op ons. Er worden geen levens door gered of vernietigd, niemands zorgen worden erdoor opgelost of vertrappeld. Kinderen worden hier niet voor levenslange kansenarmoede of geestesziekte behoed, juist weerbaarder gemaakt door blootstelling aan tegenslag, of geslachtofferd aan kindermishandelaars danwel kindermishandelingsindustrie. Er wordt geen enkel faillissement veroorzaakt of voorkomen door onze schermutselingen. We kunnen er zonder veel gevolgen allemaal andere opvattingen op na houden over wat het zwaarst moet wegen. Het zou een wonder zijn als we daar consensus over zouden bereiken hier! 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.