Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hannemeike schreef op 27-01-2021 om 18:56:

De motie vraagt te onderzoeken of bij uitstel van de verkiezingen de wet met spoed kan worden aangepast. Echter:

https://www.gelderlander.nl/politiek/verkiezingen-kunnen-doorgaan-in-tenten-en-drive-throughs~a92d51f5/

Drive throughs. Briljant.

Ik stel voor dat je dan met je auto door het poortje van de partij waarvoor je wilt stemmen rijdt. Wil je een voorkeursstem dan moet je in de rij voor het bemande loket. Moet je er maar voor over hebben.

En geen spijkers strooien bij de concurrentie, hoor!

Drivethrough. Je bent een kwetsbare jongeren of jongere oudere en je rijdt auto. Als je dan overal mag stemmen is dat redelijk opgelost.

Echter geldt hier weer eenzelfde bezwaar. Je wil niet bij een ander in de auto zitten. En je hebt geen auto.

Het is natuurlijk wel zo dat de kans dat iemand niet gaat stemmen met al die voorzorgsmaatregelen als tenten en drivethrough wel steeds minder wordt.

Maar ik snap nog steeds niet waarom je niet, eenmalig, iedereen die dat nodig vindt de kans kunt geven om schriftelijk te stemmen.

Ik zal in elk geval rondvragen in mijn omgeving of we mouwen aan moeten passen.

AnneJ schreef op 28-01-2021 om 03:20: 

Maar ik snap nog steeds niet waarom je niet, eenmalig, iedereen die dat nodig vindt de kans kunt geven om schriftelijk te stemmen.

Omdat je niet wilt dat er gefraudeerd wordt. Het is niet zo dat je de stembiljetten per post opstuurt en dat mensen die terugsturen en dat je dan denkt dat er eerlijke verkiezingen zijn. Dan zou dat gedoe met stembureaus en mensen identificeren allang achterwege zijn gelaten.

En wat denk je van mensen voor wie iets aangekruist wordt wat ze niet willen. 

gr Angela

Kan wel zijn maar voor de boven 70jarigen loop je dus wel het risico op kiezersfraude?

En daaronder dan ineens niet?

Maar goed, ik snap het probleem.

Ideaal is het niet, maar dat geldt ook voor stemmachtigingen en die hebben we al sinds jaar en dag geaccepteerd.

Even om het concreet te maken. Wie denken jullie dat er politiek profiteert als mensen die het virus serieus zich laten weerhouden om te stemmen? De leider van de partijen waarvan de mensen zich het *minst* zorgen maken. Baudet of Wilders dus.

Des te meer reden om toch je stem uit te brengen. 

Weet wel zeker dat ik stem in maart, op welke manier dan ook. 

Ja, anecdotisch Haaknaald. Natuurlijk kun je voor jezelf wel iets bedenken. Maar je weet niet of dat iedereen gaat lukken, en ik betwijfel dat wel.

En ja, 1 of 2 zetels ergens kan een groot verschil maken.

Inmiddels bericht gekregen van de gemeente dat ik inderdaad op het stembureau zit op 17 maart. In de info die ik heb ontvangen viel me op dat er medische mondmaskers beschikbaar zijn voor de mensen die op het stembureau zitten én voor kwetsbare stemmers die daarom vragen. Er moet steeds iemand bij de deur staan om de drukte in de gaten te houden en indien nodig mensen te vragen buiten te wachten. Je kunt deze 'portier' vragen om een medisch mondmasker. Het stembureau is in een heel grote ruimte, met een aparte in- en uitgang. Er is een uitgebreide instructie, ook bijvoorbeeld met schoonmaakregels. Mijn eerste indruk is dat er erg goed over is nagedacht. 

Medische mondmaskers zijn niet veilig genoeg. Ik zou mijn eigen FFP2 masker maar meenemen.

(medische maskers zijn die blauwe lapjes die chirurgen gebruiken om de patiënt niet te besmetten, die beschermen de drager dus niet)

Dubbel. Ik zag Kamala Harris geprikt worden met een dubbel masker op. Ideetje.

https://www.cnbc.com/2021/01/25/dr-fauci-double-mask-during-covid-makes-common-sense-more-effective.html

Als het alleen voor het moment in het stembureau is kan het wel.

Ja, helpt dat, dubbel? Voor je zenuwen, bedoel ik? Ik ga daar gewoon heen met een stoffen clubkapje dat de hele week in mijn zak zit, en met mij vele anderen. Maar ik kan dus 1,5m achter je staan en zo....

Nou ja, mijn zoon dan. Want ik ben er klaar mee en zoon is bereid om voor mij en dochter te gaan stemmen en dan ook onze eigen keuze in te vullen.

Ad, de aanhang van Wilders neemt het virus ook vrij serieus. Daarom heeft hij zijn aanvankelijke protesten tegen beperkende maatregelen vziw ook fors gematigd

Terzijde, het is waardeloos dat je in het nieuwe forum geen titel meer boven je bericht kan zetten, wat met name handig is als je op 1 specifieke bijdrage reageert

Groeten,

Temet

Temet schreef op 29-01-2021 om 15:02:

Terzijde, het is waardeloos dat je in het nieuwe forum geen titel meer boven je bericht kan zetten, wat met name handig is als je op 1 specifieke bijdrage reageert

Groeten,

Temet

Als je nu op 1 specifieke bijdrage reageert kun je quoten.

Titel voor Temet

Hoi Temet, op deze manier kan je ook een titel boven je bericht zetten.

Daglichtlamp schreef op 29-01-2021 om 15:03:

Temet schreef op 29-01-2021 om 15:02:

Terzijde, het is waardeloos dat je in het nieuwe forum geen titel meer boven je bericht kan zetten, wat met name handig is als je op 1 specifieke bijdrage reageert

Groeten,

Temet

Als je nu op 1 specifieke bijdrage reageert kun je quoten.

Ja ideaal vind ik dat. 👍

Gedoe, gedoe. Hebben Hoekstra  Rutte zich laten verleiden om toch een volgorde aan te geven in het loslaten van de maatregelen van de lockdown. Eerst de basisscholen weer open. Erg dom. Je hoort de journalisten doordrukken dat het al zeker zou zijn? En Rutte die Hoekstra verdedigt 'het zou al raar moeten lopen'.

Ja, en zeg dan nu dinsdag maar eens de basisscholen blijven toch dicht?

Of, het OMT vind het niet goed en daar dan de verantwoording neerleggen.

Niet handig. Of het wordt blij met een dooie mus of het gaat toch door omdat de druk te hoog wordt om de scholen te openen en dan gaan de cijfers weer omhoog.

De cijfers die zeer, zeer mondjesmaat dalen.

Temet schreef op 29-01-2021 om 15:02:

Ad, de aanhang van Wilders neemt het virus ook vrij serieus. Daarom heeft hij zijn aanvankelijke protesten tegen beperkende maatregelen vziw ook fors gematigd   

Terzijde, het is waardeloos dat je in het nieuwe forum geen titel meer boven je bericht kan zetten, wat met name handig is als je op 1 specifieke bijdrage reageert

Groeten,

Temet

De PVV lijkt in ieder geval niet zo full Wappie als de FVD, volgens mij neemt de grote meerderheid van alle stemmers de problemen serieus.

Wat ik dan irritant vindt is dat je niet binnen het gequote deel kunt reageren. maar goed, op zich is dat quoten wel handig.

Ik ben blij dat de scholen weer open gaan. Erg blij. Hopelijk komt de focus nu eerst op kinderen,  dan pubers,  dan jongeren te liggen en dus het openen van al het onderwijs. Het besef van de schade begint nu echt door te dringen, lijkt het, en dat is niet met geld op te lossen. Die avondklok is niet zo'n ramp als ze overdag naar school kunnen en savonds sporten. 

De cijfers dalen niet heel hard maar wel heel gestaag. En inmiddels zitten we toch echt op nog minder dan eenderde van de besmettingen van half december. En het is winter, hoeveel meer kun je verwachten nu. 

Tienpuntenplan

https://www.unicef.nl/nieuws/2021-01-29-plan-om-scholen-weer-veilig-te-openen

Wat die gedragsdeskundigen en jeugdprofessionals in de school komen doen?

Niet helpen met het onderwijs verwacht ik maar signaleren en melden.

En afgezien van grotere locaties en evenementenorganisatoren voor de logistiek geen woord over de hygiene.

Maar goed, er is een plan.

Wat je liever in de school zou wensen. Filosofiedocenten voor de zelfdenkkracht van kinderen. Ambulant begeleiders die 1 op 1 of klasgericht kinderen op hun eigen leermanier weten aan te spreken om verder te komen als ze niet meekomen met de groepsgerichte activiteiten. Welke dreigende leerachterstand dan ook.

RT docenten voor het oefenen. Echte boeken, geen aviboekjes en ouders en grootouders die met de kinderen komen lezen.

En wie kan kinderen het beste leren omgaan met emoties en het benoemen daarvan? Misschien wel alleen die Disneyfilm Inside Out.

En zo houd je de klas gezellig en veilig.

Maar nee, we maken er een drama van in de klas en gaan zitten vissen naar 'kindermishandeling' waar weer een hoop negatieve belasting voor naieve gezinnen vandaan kan komen. Collateral damage en een pest voor het vertrouwen tussen ouders en school.

https://www.gva.be/cnt/dmf20210128_97396803

Liever blijven we het sprookje volhouden dat kinderen niet zo besmettelijk zijn en anders doet het er gewoon veel minder toe want ja, de enorme schade aan kinderen dus.

Dat scholen brandhaarden zijn met het Britse virus kunnen we verwaarlozen. Er zijn hogere waarden in Nederland.

We gaan het zien.

http://www.ouderplatformmh.nl/jeugdhulp/blogs/ieder-kind-heeft-rechten/

Het probleem van de jeugdhulpverlening in de klas. De regie van de ouder wordt afgepakt. 'deskundigen', over jou kind, gaan achter jou rug om vergaderen, en besluiten, zonder dat jij of je kind daar wat over in te brengen hebben dan wat de 'deskundige' je genadig gunt, wat de geobserveerde situatie is van je kind volgens de tunnelvisies van de 'jeugdbescherming' en wat zij daaraan gaan doen, waar ouder en kind mee moeten instemmen op straffe van een melding bij Veilig Thuis.

Kortom je hebt er niets aan en veiliger wordt het ook al niet. Wel riskanter voor het bijeen houden van je gezin en de school- en leefcarriere van je kind.

https://www.decoronapandemie.nl/2021/01/26/corona-en-onderwijs-volwassen-leiderschap/

"De opvattingen zijn divers en gepolariseerd, maar de boventoon predikt dat deze generatie is verloren, gedoemd om te mislukken. Leerachterstanden, depressies en nog erger. En wij volwassenen zien het niet en doen niks. Uiteraard heeft Corona invloed op ons huidige bestaan en misschien ook gevolgen voor de toekomst. Maar is het nou niet de taak van volwassenen om zaken in perspectief te plaatsen en te relativeren? Jongeren te begeleiden als het leven even stroef verloopt? Net zoals toen op die school. De rust laten wederkeren en de nuance zoeken."

Echt, het valt vaak niet mee. Maar je zet er samen je schouders onder. Kinderen niet uitgezonderd.

Scholen open.Ik zie weinig zinnigs in dat 10-puntenplan van Unicef. Punt 6. is inderdaad zeer merkwaardig. Bij andere punten kun je je afvragen: waarom? En of scholen dat nu al niet zelf kunnen doen als ze dat zouden willen. Ik zie er ook weinig strategie achter: wat is nu het probleem en waarom denk je dat deze maatregelen daar een oplossing voor zijn?  Ondertussen wordt duidelijk dat vaccinaties o zich laten wachten; dat het geduld bij veel mensen opraakt; en dat er meer behoefte komt aan werk waarbij je daadwerkelijk ook weer in contact komt met mensen. En we hebben een testcapaciteit, waarvan maar 50% benut wordt. Dus mijn voorstel zou zijn:- geef advies aanleerkrachten hoe zij zichzelf kunnen beschermen (wel of geen mondkapjes, de lerarenkamer etc.); ik zie daar merkwaardige dingen gebeuren en ik zie nergens dat iemand zich druk maakt om die leerkrachten, terwijl die niet altijd tot de jongeren behoren. - geef mensen met kontaktberoepen die weer aan het werk moeten/willen de mogelijkheid om zich regelmatig te laten testen (op vrijdag/zaterdag) ook al hebben ze geen klachten. Ik zou best op vrijdag om de twee weken een test willen. Op die manier kun je een eventuele besmetting snel signaleren en een eventuele uitbraak wellicht voorkomen. Mijn gegevens zitten toch al in het gelekte GGD-bestand. En anders verkoop ik ze liever zelf, weet ik ook aan wie. Tsjor

Merkwaardig

Nu vallen de alinea's weg en wordt het een brei.

Tsjor

AnneJ schreef op 30-01-2021 om 02:50:

Tienpuntenplan

https://www.unicef.nl/nieuws/2021-01-29-plan-om-scholen-weer-veilig-te-openen

Wat die gedragsdeskundigen en jeugdprofessionals in de school komen doen?

Niet helpen met het onderwijs verwacht ik maar signaleren en melden.

En afgezien van grotere locaties en evenementenorganisatoren voor de logistiek geen woord over de hygiene.

Maar goed, er is een plan.

Hakuna matata AnneJ. Dit is slechts een voorstel, geen plan dat ingevoerd wordt. In het plan staat:

"Kinder- en jongerenwerk, kinderopvang, buurtsportcoaches kunnen waardevolle niet-formele sport, spel- en ontmoetingsactiviteiten bieden. Sommige activiteiten, zoals begeleide sport, mogen binnen de geldende coronamaatregelen plaatsvinden. Verbind deze activiteiten aan de scholen om alle kinderen en jongeren te bereiken. Zet daarbij buurtsportcoaches en kinderen jongerenwerkers in als verbindende schakel.Leg de besluitvorming bij de school, en de organisatie daaromheen bij gemeenten. Onder andere in het leggen van de verbinding tussen school en organisaties. Ondersteun scholen en gemeenten daarin financieel en minimaliseer de verantwoordingslast."

Doe nou niet net alsof kindermishandelingspionnen al aan de schoolpoort staan te rammelen. Echt niet gezond dat jij elke vorm van hulp als jeugdzorgrazzia ziet.

https://www.unicef.nl/files/De%20Tien%20Punten.pdf

Inderdaad staat in het pdf duidelijker wat voor soort 'jeugdprofessionals' men in de school wil. Vooral ook met betrekking tot sport en spel. Maar mijn argwaan lijkt me niet onterecht met al die rammelende verhalen over onbewezen steil stijgende cijfers van kindermishandeling.

Zeker, heb je best kans dat men thuis meer spanningen oploopt. Dat geldt voor iedereen. En je kunt niet wachten tot de scholen weer opengaan om daar mee aan de slag te kunnen. Kun je ook via zoom aanbieden. Hoe kunnen kinderen zich ontspannen. Hoe kun je veilig naar buiten overdag. Er is vast ook aanbod van scholen die dat wel doen. En jongeren kijken ook jeugdjournaal.

En inderdaad heeft de hele sector zich voorgoed verdacht gemaakt bij mij. 

Niets te bieden en dan als uitweg melden. Scholen en hulpverlening. Niet meer veilig te veronderstellen tot die open deur weer weg is.

Gelukkig zijn mijn kinderen nu groot maar wie weet wat als zij weer kinderen krijgen? En andere kinderen?

Gemauw over kindermishandeling, leerachterstanden en scholen open zijn voor mij juist een reden om niet op Hoekstra (if ever) of Kaag (jammer) te stemmen. En ik houd de rest ook scherp in de gaten anders wordt het weer Henk Krol.

Er is veel aandacht voor kinderen op de basisschool en gelukkig nu ook actie. Ik mis wel de aandacht voor mbo hbo en uni. Verder dan het verlagen van de normen voor eerstejaars komen ze niet. Ik zou zeggen: die blaastest invoeren op al het onderwijs en dat weer open gooien. Want ook daar lopen de achterstanden enorm op. Al bijna een jaar dicht...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.